Ruské MiGy-35 pro Egypt

Foto: MiG-35 v kamufláži egyptského letectva na základně Žukovsky v Rusku; větší fotoAirTeamImages

Ruská firma MiG dodala do Egypta první várku nových víceúčelových nadzvukových stíhacích letadel MiG-35. Podle analytického webu Flight Fleets Analyze Egypt podepsal objednávku na 46 stíhaček MiG-35 s termínem dodání do roku 2020.

Egyptské letectvo posiluje

Finální sériová podoba stíhačky MiG-35 byla představena v lednu tohoto roku. Od února MiG-35 podstupuje ruské státní zkoušky, přičemž na jejich výsledku závisí následné zavedení do služby ruského letectva. Rusko plánuje pro své letectvo mezi roky 2018 a 2020 získat 30 MiGů-35.

I podle nízkého počtu strojů pro domácí vzdušné síly lze usuzovat, že je MiG-35 určen především k exportu.

Dobrý exportní potenciál MiGu-35 potvrdila objednávka z Egypta na celkem 46 strojů. Cena kontraktu dosahuje 2 miliardy amerických dolarů, nebylo ale zveřejněno, co vše zahrnuje. Prostým dělením vychází cena 40 milionů dolarů za jeden MiG-35 - v ceně ale mohou být náhradní díly, pozemní obslužné systémy, servisní/oprávarenské zázemí, výcvik nebo dokonce zbraně.

První stíhačky MiG-35 Egypt obdržel 27. dubna, ale oficiální zprávy mlčí o počtu dodaných letadel. Všechny MiGy-35 Egypt podle plánu získá do roku 2020.

Egyptské letectvo tak v relativně krátké době zařazuje do výzbroje již třetí moderní víceúčelový stíhací letoun. V letech 2012 až 2015 získalo z USA 20 strojů F-16 C/D Block 52, v minulém roce pak objednalo z Francie 24 strojů Rafale, z nichž 9 už provozuje.

Egypt se tak viditelně snaží diverzifikovat své dodavatele ze tři mocenských okruhů - USA, Evropa a Rusko. Udržovat v provozu tak rozdílné letouny je však extrémně složité, nota bene pro tak chudou zemi, jako je Egypt. Je otázkou, kolik z těchto moderních letounů dokáže Egypt skutečně udržovat v operačním nasazení a kolik letounů zůstane dlouhodobě uzemněno kvůli chybějící předepsané údržbě, opravám nebo náhradním dílů.

MiG-35

MiG-35

První prototyp MiGu-35 byl představen již v roce 2007. Konstrukčně MiG-35 vychází z námořní varianty MiG-29K/KUB, při jeho stavbě byly ovšem ve velké míře využity lehké kompozitní materiály a moderní technologie.

MiG-35 pohání dva motory Klimov RD-33MK. Jedná se o vylepšení původních motorů RD-33, které pohánějí starší MiG-29. RD-33MK mají větší tah, nižší infračervenou stopu a čtyřnásobnou životnost (4000 h). Nejvyšší rychlost stroje je Mach 2,25 a efektivní bojový dolet s výzbroji 1000 km.

MiG-35 je vybaven moderním radarem FGA-29 Žuk-AE. Radar MiGu-35 dokáže odhalit stíhací letoun na vzdálenost 160 km a cíle s velkým čelním radiolokačním průřezem (RCS), jako jsou bombardéry, na vzdálenost 300 km.

Druhým klíčovým senzorem je elektro-optické čidlo typu OLS-UEM, které slouží především pro vizuální a automatické vyhledávání a sledování vzdušných cílů. OLS-UEM ale dokáže také sledovat pozemní i hladinové cíle (lodě), zjišťovat jejich souřadnice a obrázky cílů předávat do pilotní kabiny. Pohybující vozidlo dokáže OLS-UEM odhalit na vzdálenost 20 km, loď na vzdálenost 40 km.

MiG-35 na pylonech pod trupem a křídly unese výzbroj až do hmotnosti 7000 kg, včetně nejnovějších ruských zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země.

Egyptské MiGy-35 obdrží rovněž ruský zaměřovací kontejner PPK od firmy Přesné přístrojové systémy. PKK mají termovizní/denní kameru a laserový značkovač, který umožňuje navádět na pozemní cíle nejen přesnou, ale také nenávaděnou munici (díky výpočtu přesného místa a času odhozu).

Stejné firma dodá pro egyptské MiGy-35 také systémy elektronického boje MSP od Centrálního výzkumného institut Alexa Bera. MSP ruší střely s radiolokačním naváděním, jako jsou americké AIM-120 AMRAAM, AIM-7 Sparrow nebo francouzské MICA-EM. 

Zdroj: Defence-blog

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

První prototyp ruského bombardéru PAK DA v roce 2025

V roce 2025 vzlétne první prototyp nového ruského strategického bombardéru PAK DA. V budoucnu PAK DA ...

Bulharsko vybralo stíhačky JAS-39C/D Gripen

Odstupující bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. ...

Íránský stealth F-313: Dobyvatel nebo fraška?

Po dlouhé pauze Írán opět ukázal bojové letadlo označované jako F-313 Quaher (Dobyvatel). Nové video ...

Nové zbraně pro stíhačky F-22A Raptor

Americké letectvo (US Air Force) dokončilo vývojové testy stíhačky F-22A Raptor verze Increment ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 2 z 2
  • Omny
    11:15 11.05.2017

    Jakub
    zapomněl jsi , zřejmě omylem či nevědomostí, doplnit, že místo toho si Alžír pořídil SU-30......

  • Larry
    11:14 11.05.2017

    To Omny:
    Larry
    souhlas a také bych se bál toho, aby tam za půl roku nenastoupili izraelští a američtí poradci a nerozbrali letadlo do posledního šroubku, nebo s ním neodletěli o)). Proto je logické, že rusové arabům nikdy nedodají to nejlepší co momentálně mají. Zkušenost z dřívějších dob.
    -------------------------
    Rusové nikdy nevěřili Arabům. Už v dobách Egyptsko-Izraelské války SSSR podporovalo Egypt, ale.... MiGy 25 Foxbatt si létali sami Rusové. Arabové, ale vše fotili a potom se to objevilo v novinách...... takže se akce provalila....
    V Sýrii si Rusové létají, zajišťují chod základny, Force protection, logistika a proviant se vozí z RF. V tomhle Rusy naprosto chápu.
    --------------------------
    MiG-35 pro Egypt nebude jistě žádný zázrak moderní techniky. Bude to létat, střílet......Hi-Tech zázraky nemohou arabáši čekat, silně ořezaná verze. "Tolik důvěry zase nedostali" :-)))
    Být zákazníkem např. Vietnam nebo Bangladéš, dostanou o třídu až dvě lepší vybavení.
    Ale verzi pro VKS RF se to stejně nevyrovná ani náhodou.

    To Jakub2:
    Moudra jste si jistě přečetl kdesi na netu... rozumím.
    Snažte se pochopit vývoj MiG -29. Na trubce je o tom velice hezký film... v ruštině.
    Bylo letadlo stavěné za jistým účelem, kdy surovinové a materiální zdroje SSSR potažmo VS nikdo neřešil.
    Uvědomte si, že letový den pluku, začínal ráno záletem počasí, (pilot 1. třídy).
    od půlnoci technici v úlech a rozptylech připravovali stroje.
    Pluk měl obvykle 3. letky tedy 3x12 strojů.
    Letovod vel. stanoviště měl v jednu chvíli i téměř 40letadel ve vzduchu.
    létalo se tak, že se po vlečce přistavil vlak (ešalon) s cisternami a létalo se dokud se nesplnili výcvikové úkoly, v podstatě byli cisterny "suché"
    Srovnejte s dnešními 14 x Jas 39C/D.
    Po 90tém roce byli nuceni i Rusové začít přemýšlet ekonomicky.
    Pokud chtěli zachovat úroveň výcvičenosti létajícího personálu, museli modernizovat.
    Od MiGu-29A který měla AČR a potažmo Slovensko různými modernizacemi a vývojem se došlo až k typu MiG-29 SMT (dnes standart v VKS RF) kdy je např. FBW, vektorování tahu motoru, což nelze vůbec s původním typem srovnávat.
    Jedno ze zadání pro vývoj MiG-35 je zvýšení spolehlivosti, životnosti a provozních nákladů.

    A nakonec, když jsou Alžířané nespokojeni s ruskou technikou, proč nakoupili
    JAKy-130 ???

    Ad koroze. Byl jste někdy ve středomoří??? Stačí Chorvatsko, Černá Hora.
    Pokud jste měl elektroniku, lepší než plastový shunt, po návratu jste si ji měl prohlédnout. Po měsíčním pobytu i povrchově upravené šrouby a díly mají stopy
    po působení "vlhkého slaného ovzduší"
    L.

  • Larry
    10:35 11.05.2017

    Když jsme u Algerian Air Force, tak jsem nedávno psal jeden článek o
    Algerian Air Force

    With more than 14,000 personnel and an inventory of
    both Western and Russian-made aircraft, the Algerian Air
    Force operates an extensive HF ALE network that is easily
    heard in Central Europe (CZ) . The majority of traffic consists of link
    checks (LQAs) between airfields, often shared civilian and
    military, as well as a number of regional headquarters bases.
    From the frequencies used, you can see series of clusters
    nearly every megahertz centered around 10 MHz, suggesting
    a regionally-based NVIS (Near Vertical Incidence System)
    arrangement. Follow-on traffic is often 2400Bd MIL-188-
    110A/B-based CITADEL digital voice. If you decode the
    2400 bd data, xxxx decoder shows the traffic as VOICE and all
    decoders will show the distinctive “VVV[[[“ lead-in characters.
    Identifiers:
    7xx Aircrafts
    CNC, COF, CTF Headquarters, Cheragi AFB (National Command Centre)
    CM1..CM6 Regional HQs (CRC) Blida, Oran, Bechar,Ouargla, Constantine and Tamanrasset
    BLD Blida Airport
    BSK Biskra Airport
    DJT Djanet Airport
    ESA Pilot School, Tafraoui
    ILZ Illizi Airport
    OEB Oum El Bouaghi Airport
    REG Reggane Airport
    TDF Tindouf Airport

    HF frequencies actually in use:
    3155, 4590, 4600, 4650, 4730, 4750, 4785, 4850, 5460,
    5460, 5462, 5467, 5470, 6450, 6565, 6655, 6698, 6703,
    6738, 6765, 6825, 6921, 6964, 6980, 6985, 7476, 7509,
    7568, 7595, 7616, 7647, 7633, 7716, 7754, 7808, 7897,
    7925, 7935, 7938, 8061, 8080, 8084, 8153, 8156, 8965,
    9053, 9055, 9070, 9074, 9106, 9180, 9189, 9257, 9262,
    9281, 9288, 9300, 9306, 9348, 9364, 9438, 9903, 9913,
    9931, 10031, 10123, 10129, 10134, 10141, 10146, 10180,
    10184, 10221, 10193, 10519, 10544, 10528, 10535, 10544,
    10552, 10583, 10719, 10785, 11010, 11025, 11114, 11120,
    11125, 11129, 11154, 11156, 11163, 11171, 11415, 11425,
    11476, 11651, 12167, 12197, 13208, 13324, 13327, 13348,
    13368, 13369, 13377, 13393, 13399, 13522, 13544, 13802,
    13894, 13984, 14223, 14423, 14428, 14430, 14432, 14435,
    14437, 14438, 14441, 14448, 14456, 14457, 14458, 14463,
    14466, 14475, 14640, 14970, 15834, 15801, 15852, 18600,
    18609, 18613, 18676, 18698, 19200 & 20296 kHz USB RX mode


    What you need??
    HF communication receiver.
    HF antenna.
    PC with a quality sound card.
    Piece of SW
    ............ and of course patience.
    Larry

  • Jakub2
    08:44 11.05.2017

    Larry: Alžír v minulosti nakoupil pár desítek MiG-29 a do půl roku je vrátil, protože to byly orezlé křápy. Egypťani si spálí čumáky stejně jako jiní uživatelé ruské letecké techniky - nižší pořizovací cena je vykoupena vyššími provozními náklady (bratia Slováci by mohli vyprávět; taky Indové mají letité problémy s MiG-29 K) při horších operačních schopnostech.

    Nehledě k tomu, že "západní" a "ruská" obslužná infrastruktura jsou mezi sebou nekompatibilní. Tedy Egypt má vybavení pro F-16 a Rafale na jedné straně a na druhé vybavení pro MiG-35 a Ka-52. Logistika dostává na prdel, náklady letí do oblak. K tomu vyšší výcvikové náklady manšaftu...


    Tlučhubové vnímají leda silácká prohlášení o schopnostech strojů, ekonomika provozu je mimo jejich kognitivní schopnosti.

  • Omny
    08:24 11.05.2017

    Dušan
    z těch článků jsem pochopil, že problém byl kvůli nízké servisovosti. No indové musí také pochopit, že řádný provoz letadel vyžaduje kvalitní servis. Proto se rusové nabídly, že jim tam pro Migy zřídí servisní centrum.

    Larry
    souhlas a také bych se bál toho, aby tam za půl roku nenastoupili izraelští a američtí poradci a nerozbrali letadlo do posledního šroubku, nebo s ním neodletěli o)). Proto je logické, že rusové arabům nikdy nedodají to nejlepší co momentálně mají. Zkušenost z dřívějších dob.

  • JirkaM
    07:32 11.05.2017

    Nakupovat zbraně ze zahraničí je většinou průšvih, protože nikdy nevíte, kdo na vás uvalí embargo. Pravděpodobnost, že to udělají zároveň Rusko, Francie a USA je přece jen o něco menší.

    Čína bude logický další dodavatel až se trochu naučí dělat stíhačky, což odhaduju tak na 10 let.

  • Larry
    00:17 11.05.2017

    To Jakub:
    Jakub2 Datum: 10.05.2017 Čas: 20:41

    Egypťani si prostě musí spálit čumáky jako Alžířani před pár lety. Zkušenost je nepřenosná, to se musí ZAŽÍT...
    +++++++++++++++
    píšete zasvěceně.... kolik jste nalétal hodin a na čem?? Nějaký zajímavý zážitek z letu?

    Před pár lety jsem s jeením dobrým řekněme obchodním partnerem, vyjel do jedné severoafrické země. Oficiálně jako techničtí poradci.
    Tento Čech, aby měl patřičnou autoritu, byl vládou státu jmenován do hodnosti majora.
    To bylo účelové, aby měl respekt.
    Při diskuzích s vojáky i politiky nám bylo několikrát zdůrazňováno, že Rusko (rozumějte SSSR)a východní Evropa vždy prodávali do Afriky a na Blízký východ letadla která nedoletěla nikdy do Evropy a lodě které nikdy do Evropy nedopluli.

    Ti Rusové byli prozíraví. Věděli proč tak činili.
    Příkladně exportní MiG-27 byl vizuálně "žihadlo", při bližší prohlídce jsem zjistil, že to byl podprůměr, mizerné vybavení a avionika, MiG-23 v různých variantách dodávaný do zemí VS včetně ČSSR proti tomu byl špičkový stroj.

    Nedělám si iluze o vybavení MiGu-35 pro egyptské letectvo.
    Pro nedisciplinované, nevzdělávatelné a tudíž téměř nevycvičitelné arabské individua je každého slušného letadla nebo lodě škoda.

  • dusan
    22:23 10.05.2017

    Marek

    Takže je to ešte horšie ako som si myslel ..... čo som si pozrel, tak tie MiG-y naozaj platila Saudská Arábia.
    Problém je v tom, že koncom roku 2016 vzťahy medzi SA a Egyptom pre egyptskú pomoc asadovi prudko ochladli ... a priškrtili následne Egyptu pomoc. Toto zrejme bolo už dávno zaplatené ... ale na ďaľšiu pomoc môžu v Egypte zrejme zabudnúť. A nejako si neviem predstaviť kto iný by mohol sanovať Egypt s jeho problematickou ekonomikou. Okrem vojenskej pomoci pomáhala SA Egyptu i finančne a to v miliardách dolárov za posledné roky.

    Tú diverzifikáciu nevylučujem ... ale India by bola jediná krajina na svete, ktorá by si dovolila taký luxus ... tie problémy s MiG-mi 29K boli medializované hlavne v roku 2016 a to už bolo o dodávkach rozhodnuté.

  • Jakub2
    20:41 10.05.2017

    Egypťani si prostě musí spálit čumáky jako Alžířani před pár lety. Zkušenost je nepřenosná, to se musí ZAŽÍT...

  • Omny
    20:28 10.05.2017

    Ruske dodavky palubnich Migu 29 do Indie dopadly vice nez dobre. Indie uplatnila opci takze celkem rusove dodali indii 45 stroju. Jestli indie poptava ted jine stroje mne neprekvapuje protoze stejne jako Egypt diverzifikuje dodavatele. Egyptu Migy zaplatila Saudska Arabie.
    Marek

  • Argonaut.CZ
    18:08 10.05.2017

    Docela by mě zajímalo, jestli už Egypťani za ta éra něco zaplatili.

    Jinak provozovat tak pestrý park - dlouhodobě bez šance. Pochopil bych jak F-16, tak Mig, ale Rafale, když bylo vidět, jak se Francie stavěla k podpoře Lybie...?

  • dusan
    15:46 10.05.2017

    No .... uvidíme ako sa bude dariť "novým" Mig-om 35 (resp. 29K a 29M/M2) ...
    V Indii to zrovna veľmi slávne nedopadlo ... India hľadá nový palubný stroj a odmietla zaradiť do výberu MiG-29K, hoci ho má vo výzbroji pre jeho nekončiace "detské" choroby.
    Ruské letectvo vyradilo všetky staré MiG-y 29 s výnimkou modernejších novopostavených SMT, ktoré sa však dostali do výzrbroje len pre storno Alžírska a manšiu sériu pre podporu výrobcu ....a zdá sa, že novo pripravované "naozajstné" MiGy-35 budú zaradené do výzbroje len tiež len ako podporu výrobcu .... uvidíme či sa naplní i udávané číslo 170 ks čo by znamenalo plnohodnotný nosný typ pre ruské letectvo.
    Dôvod zaradenie do výzbroje Egypta vidím jednoducho. Rusko sa chce etablovať na stratené pozície ... a tak bude dodávka určite "osladená" výhodným financovaním ...
    Reálne však je Egyp pomaly kandidátom na "venezuelský" scenár .... jeho ekonomika má veľké problémy, režim je neefektívny a skorumpovaný ... a islamisti vetria príležitosť ... určite by som teraz na dovolenku do tejto krajiny nešiel.
    Skrátka Egypt by mal riešiť svoje obrovské vnútorné problémy a nie sa hrať na niečo na čo nemá .... na regionálnu veľmoc nákupom drahých zbraňových systémov.

  • semtam
    14:22 10.05.2017

    raziel87

    Mezistupněm jsem myslel mezi M2 a 35(S).

  • Omny
    13:27 10.05.2017

    správná poznámka, nemůže se jednat o Mig-35, který ještě nevstoupil do sériové výroby, když poslední zkoušky probíhají letos. Jedná se o Mig-29 M2

  • raziel87
    13:07 10.05.2017

    2 semtam

    palec nahoru ještě jednou - teď jsem se podíval na tvůj odkaz. Stroje pro Egypt jsou opravdu ve verzi 9.67 je to tedy třetí varianta "35"
    verze vycházející z programu MMRCA, MRCA a verze pro VVS

  • raziel87
    12:59 10.05.2017

    no ale přeci Mig 29 M je jednomístný, Mig-29M2 je dvojmístný - z nich vzešel pro potřeby Ruské VVS jednomístný Mig-35S a dvojmístný Mig-35UB.

    Mig 29M2 není mezistupeň, pokud mě paměť neklame . Ruslet je dobrý zdroj, palec nahoru semtam - večer až bude čas mrknu, jestli nepíšu blbosti. Paměť je mrcha, ale snad sem si terminologii zapamatoval správně

  • semtam
    12:52 10.05.2017

    Egypt pravděpodobně objednal "mezistupeň" MIG-29M2 a MIG-35. V některých mediích se též hovoří o MIG-29M2.

    Nebudu spamovat. Kdo má zájem o verze MIG-29 či MIG-35 je toho hodně zde:
    http://ruslet.webnode.cz...

  • raziel87
    12:36 10.05.2017

    Kolik verzí má F-16 hm? :-) bloky ti nevadí a písmenka jo? ))

  • raziel87
    12:34 10.05.2017

    Neorganizované to sice je, ale pořád se jedná o pár kódových označení, které si zapamatuje i cvičená opice - nedělejme z toho zkoušku z
    anatomie na lékařské fakultě :-)

    Vemte si kolik různých verzí je Migu-15,17,19,21 - jako sraček. Jen se o nich moc nemluví (protože Old schůůůůl), tak si každej vzpomene na Mig-29 a jeho 27 (objektivně vzato tak 19) modifikací - a to si to ještě tahám ze zadnice a počítám i mrtvé projekty z veletrhů a projekty vzdušných zkušeben, které vznikly v počtu třeba jednoho jediného kusu

  • jj284b
    12:19 10.05.2017

    kazdopadne, znacenie ruskych exportnych strojov, ci su to tanky alebo lietadla je jeden velky neorganizovany bordel.

  • raziel87
    11:00 10.05.2017

    sakra, mám v tom textu zmatečné souhlásky. Škoda, že nemůžeme editovat zpětně hrubky v textu, blbec to po sobě nečtu. Stručně:

    9.41/9.47 které sloužily jako vzor pro určení podmínek Indického MMRCA byly dále označovány jako Mig 35 (D)

    29 (M/M2) sloužil jako vzor pro "definitivní" modifikaci pro Ruské VVS - tento Mig se označuje 35S/UB (UB v případě dvojmístné modifikace) Dosud ještě ani nebyly uvolněny specifikace tohoto stroje - veřejnost jej zná teprve od roku 2013, Ruské VVS byl tento Mig představen teprve 27.1.2017

  • raziel87
    10:53 10.05.2017

    2 Warnost

    protože je v těch označeních bordel - ten Mig, který máš na mysli (a který vychází z pozemní modifikace K - tedy 29M a 29M2) byl poprve prezentován teprve na MAKS 2013. Ruským špičkám byla Mig-35S (29M) oficiálně představena až 27.1.2017
    ve výrobním závodě z Luchovic - je tedy jasné, že tahle 35 o které je řeč, není modifikace určená pro Ruské VVS.

    Stroj, který je určen pro Egypt a který je v tomto článku popisován je úplně jiná modifikace Migu-29 (jak je v článku uvedeno, vyhází z námořní 9.41/9.47)
    Jeho exportní označení je prosté "Mig-35" popřípadě "Mig-35D" - mašina která vycházela z Indického zadání MMRCA

  • Warnost
    10:06 10.05.2017

    Jak mohli rusové dodat Migy-35 tak rychle, když je před nedávnem sotva představili a nezavedla jej ještě ani domácí armáda?

  • madrabbit
    10:03 10.05.2017

    20 F-16, 24 Raffale, 35 Mig-35 - nemůže je někdo platit, aby jim tyhle stroje porovnali? Připadá mi to jako by si dělali sbírku.

Stránka 2 z 2