Ruské námořnictvo modernizuje létající čluny Be-12 Čajka

Ruské námořnictvo modernizuje létající čluny Be-12 Čajka
Be-12 Čajka / Wikipedia, GFDL (Zvětšit)

Letoun Be-12 Čajka, který NATO, označuje kódem Mail, se poprvé vnesl v toce 1960. Modernizace Čajek je nouzové řešení. Rusové mají totiž po anexi Krymu problém sehnat nové motory pro modernější a větší obojživelná letadla Berijev Be-200 Altair.

Sériová výroba Čajek (rusky „racek“) skončila už v roce 1973. Sovětský závod Berijev postavil těchto protiponorkových letounů celkem 150. Do dnešních dnů z toho zůstalo pouhých šest letuschopných strojů. Ruské námořnictvo však má v zásobě ještě okolo pětatřiceti nelétajících Čajek. Část z nich se dá pravděpodobně znovu uvést provozu.

Čajka je nevšední letoun. Konstrukcí jde o klasické obojživelné letadlo, jakých už je dnes k vidění jen málo. Jeho břicho má tvar lodního trupu. V případě potřeby se z něj ale dají vysunout kola a Čajka může přistát i na zemi. Vzhledem vzdáleně připomíná slavný, dodnes létající, létající člun PBY Catalina.

Zatímco Catalina patří mezi nejkrásnější letadla, jaká kdy byla postavena, Čajka je poměrně ošklivá (někteří čtenáři ale určitě řeknou, že je tak ošklivá, až je hezká). Kvůli ochraně motorů před vlnami má Čajka lomená křídla ve tvaru písmene V, podobně jako skutečný racek. Na jejich koncích trčí směrem k zemi masivní plovákové nohy.

Na rozdíl od Cataliny má také dojitou směrovku místo jednoduché. Nos Čajky zakončuje nevzhledný oblý výstupek. Skrývá se v něm radar k vyhledávání cílů na mořské hladině. Podle serveru Navy Recognition mají Čajky dostat v rámci rekonstrukce nový, výkonnější typ radiolokátoru. Podrobnosti o něm ale zatím nejsou známy. Z ocasu Čajky vyčnívá rozměrné, pravděpodobně laminátové, „žihadlo.“


Be-12 Čajka; větší foto / Dmitry Terekhov, CC BY-SA 2.0


PBY Catalina; větší foto / Ellywa, CC BY-SA 3.0

Nové senzory 

Připomíná podobnou strukturu na zádi známějšího námořního hlídkového letounu Lockheed P-3 Orion. Má i stejný účel. Žihadlo Čajky i Orionu ukrývá detektor magnetických anomálií. Slouží k hledání ponorek. Ocelové trupy ponorek totiž způsobují drobné odchylky v magnetickém poli země.  Detektory magnetických anomálií (většinou se používá zkratka MAD z angl. „magnetic anomaly detector“) jsou velmi citlivé. Je třeba, aby byly co nejdál od všech zdrojů elektromagnetického šumu na palubě letadla. Proto umístění v žihadle. 

MAD mají omezený dosah, takže letouny s nimi musí létat nízko nad hladinou. Navy Recognition píše, že ruské námořnictvo vymění původní detektory MAD Čajek za nové. Stejně jako v případě radaru ale nezmiňuje další podrobnosti. Kromě radiolokátoru a MAD píše server i o nových hydroakustických senzorech.

Patrně jsou tím míněny sonarové bóje, které protiponorkové letouny shazují. Mohou nést aktivní i pasivní sonar. Ten se může spustit na laně do předem naprogramované hloubky. Sonarové bóje předávají data mateřskému letounu prostřednictvím rádia. Kromě hledání ponorek a lodí se dají používat i k měření fyzikálních a chemických vlastností vody, jako je třeba teplota nebo salinita. Obojživelná letadla s ondřejským křížem mají vedle nové elektroniky dostat i novou výzbroj.


Lockheed P-3 Orion; větší foto / Mark Wagner, GFDL

Krátké lety

V současnosti jsou jejich hlavním prostředkem k ničení ponorek samonaváděcí torpéda AT-1, zavedená do výzbroje v roce 1962. Kromě nich mohou Čajky shazovat i hlubinné nálože. V šedesátých letech otestovali Rusové z letadla Čajka i atomovou hlubinnou nálož SK-1 Scalp. Světová námořnictva, včetně ruského, už všechny jaderné hlubinné nálože vyřadila okolo roku 1990. Rusko se však v poslední době k harašení jadernými zbraněmi vrací (viz vývoj rakety s jaderným pohonem).

Proto by se nebylo čemu divit, kdyby jimi obstarožní létající čluny po rekonstrukci znovu disponovaly. „Svého času to bylo velmi úspěšné letadlo,“ řek Navy Recognition letecký expert Alexandr Mozgovoj. „S vylepšeným vybavením dokáže efektivně kontrolovat malé vodní plochy.“ Berijev Be-12 se podle něj hodí pro Černé moře nebo na Balt. „Není určeno pro dlouhé hlídky,“ dodal.

Dolet Čajky je 1800 námořích mil (3300 km). Už zmíněný P-3 Orion má dolet 4830 námořních mil (8944 km). Oficiální výdrž Orionu ve vzduchu je 16 hodin. Rekord letounu P-3 je ale 21 hodin a 30 minut. Hlídkový let Čajky trvá podle serveru The Aviationist do tří hodin.


Be-12 Čajka

Moderní rakety

Krátký dolet je důvod, proč plán modernizace Čajek vzbuzuje pochybnosti. Čajky totiž z jejich původní protiponorkové role stáhl už Sovětský svaz. Podle serveru GlobalSecurity.org to Rusové udělali, poněvadž vývoj raketové techniky umožnil ponorkám odpalovat řízené střely ve větší vzdálenosti od pobřeží. Čajky měly na ponorky s moderními raketami moc malý akční rádius. Dnešní ruské námořnictvo ostatně disponuje dvěma desítkami větších výkonnějších hlídkových letounů Iljušin Il-38 May, což je v podstatě ruská verze Orionu.

Po zproštění protiponorkových úkolů podstoupilo mnoho Čajek přestavby. Sloužily k hašení požárů a přepravě lidí i materiálu. Existovaly i plány konverze na speciál pro ekologický výzkum. K jejich naplnění však nikdy nedošlo.

Společnost Berijev, která vznikla po rozpadu SSSR z původní socialistické konstrukční kanceláře, používala Čajky i při testech vybavení pro jejich nástupce. Tím se má stát letoun Be-200 Altair. Podobně jako Čajka je to létající člun. Místo turbovrtulových motorů má však dvouproudové. Berijev má ovšem s motory pro Altair velké potíže. Ty také nejspíš stojí i za modernizací Čajek. 


Be-200 Altair; větší foto / Aleksandr Markin, CC BY-SA 2.0

Motorové trable

Altair dokáže podle výrobce plnit roli dopravního, hasičského, záchranného i námořního hlídkového letadla. Jediní uživatelé Be-200 jsou zatím ruské a ázerbájdžánské Ministerstvo pro mimořádné situace. Sedmnáctku dosud vyrobených strojů pohánějí dvouproudové motory Ivčenko D-436. Vyrábí je ukrajinská společnost Motor Sič. Po anexi Krymu s nimi Rusové nemohou počítat. Společnost Berijev plánovala nahradit motory Ivčenko novým typem PowerJet SaM146. Tento motor vyrábí ruský státní podnik NPO Saturn společně s francouzskou firmou Safran Aircraft Engines.

Motor SaM146 vznikl pro dopravní letoun Suchoj Superjet 100. Jeho přizpůsobení konstrukci létajících člunů Be-200 stálo třináct miliard rublů (asi 4,54 miliardy korun). Ruské úřady se však nakonec rozhodly rusko-francouzské motory nepoužít. Mnoho jejich součástek totiž pochází z členských zemí NATO.

Místo motoru SaM146 připraví ruská Sjednocená motorová společnost zmenšeninu motoru Aviadvigatěl PD-14. Ten má pohánět v současnosti vyvíjený dopravní letoun Irkut MS-21. Sériová výroba motorů PD-14 ma začít v příštím roce. Zmenšená varianta motoru PD-14 se bude jmenovat PD-10.

Až bude motor PD-10 připravený k použití, ruské námořnictvo nakoupí protiponorkovou verzi Altairu. Turbovrtulové létající čluny Čajka mají sloužit jen k přemostění doby, než se tak stane. Jestli k dodávce letounů Altair vůbec dojde, je však ve hvězdách.

Zdroje:  Navweaps, Russian Planes

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Námořní letoun Il-38N pro ruské námořnictvo

Ruské námořnictvo převzalo první modernizovaný letoun Il-38N. Rusové stroj využijí k námořnímu ...

F-35 Lightning II, P-8 Poseidon: Británie posiluje obranu

Ministerstvo obrany Velké Británie představilo v dokumentu National Security Strategy and Strategic ...

Rusové testují český letoun L-410UVP-E20 s plováky

Moskevský Aviatický Institut (OSKBES MAI) začal s leteckými testy speciálně upraveného dopravního ...

Nové radiolokátory pro námořní letouny E-2D Hawkeye

Americké námořnictvo (US Navy) už delší dobu obnovuje svou flotilu letounů včasné výstrahy. Starší ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • danny
    11:22 20.08.2019

    Ano, patřím mezi ty některé čtenáře. Pohled na druhou fotku v článku mě vždy spolehlivě rozesměje. Vždycky mě napadne, že bych hrozně rád popil s tím bláznem, co měl odvahu tohle to nakreslit. Musela to být určitě nevšední osobnost:-D

    • Jirosi
      13:11 20.08.2019

      Sice to tu admin promazal.. (děkujeme!)....

      Nemusel nic vymýšlet, stačilo vzít existující konstrukci a opatřit ji turbovrtulovými gondolami...
      https://cs.wikipedia.org/wiki/...

      • GlobeElement
        13:14 20.08.2019

        To se nedá srovnat. Ten slepičí vzhled Be-12 je bezkonkurenční. Ať se jdou všechny ty moderní proudové stroje schovat, tohle je skutečná osobnost.

      • skelet
        13:20 20.08.2019

        oni měli Sověti přístup k PBM? Myslím si, že ne.

        • Jirosi
          16:11 20.08.2019

          I naše rozdvědka kradla nápady ze západu, pak je tu podniky vydávali za svoje.
          Psal o nestandartním návrhu, v USA těch letadel vyrobili skoro 1400 ks!

          • GlobeElement
            16:36 20.08.2019

            Jo, ale ne takových.

            https://www.armyweb.cz/images/...

          • skelet
            16:42 20.08.2019

            Tupolev zalétal "racka" v dubnu 1937, Berjev si svého "racka" vyzkoušel v květnu 1939, a Četverikov si svou variaci "racka" vyzkoušel v roce 1939.
            Ono se to nezdá, ale sovětští konstruktéři nebyli žádná ořezávátka.

    • skelet
      13:20 20.08.2019

      a Přitom předchůdcu Tupolev MTB-2 (1937) a Berjev Be-6 (1947) byly pohledné letouny :)
      https://en.wikipedia.org/wiki/...
      https://en.wikipedia.org/wiki/...

      • danny
        13:55 20.08.2019

        Skelet: já myslím, že před započetím prací měla konstrukční kancelář teambuilding někde na dači na venkově a že se pod vlivem inspirovali místní drůbeží. A asi jim to přišlo tak vtipné, že je myšlenka neopustila ani po vystřízlivění. Jinak si to neumím vysvětlit.

        • GlobeElement
          16:37 20.08.2019

          Nebo jim to nějaký ožralý potentát schválil a orazítkoval už na té dače, takže nemohli couvnout.

          • skelet
            17:01 20.08.2019

            No spise jen udelali hloubkovou a ucelovou modernizaci Be-6.

        • danny
          17:17 20.08.2019

          Skelet: my s Globe Element nemluvíme o technice, ale čistě o designu. Spodek trupu, racek atd... nějak reflektují technické požadavky. Ale tvarování čumáku, prosklení kabiny atd..., to je čistá designéřina. A mě osobně připadá, že si to někdo fakt užil.

  • Pauli
    23:50 17.08.2019

    Když jsme u těch motorů k Be200 ... https://zavodfoto.livejournal....


    I SSJ100 někdy v budoucnu dostane jiné motory
    https://www.flickr.com/photos/...

  • SofF
    21:19 17.08.2019
    Oblíbený příspěvek

    lepší modernizovaná Čajka než nic. Je jasné že ztráta spojení s ukrajinskou výrobou RF bolí, jenže Ukrajinu ztráta hlavního odběratele bolí mnohem víc. Je to takové vadí-nevadí, jenže těch vadí na ukr. straně je o hodně víc, protože číňani a další asiati odeberou jen málo aby jim to vytrhlo trn z paty a na západě mají vlastní firmy pro které jsou ty ukrajinské jen obtěžující konkurence.

    • danny
      11:17 20.08.2019

      SofF: jestli si dobře pamatuju, dělali v Motor Sič ročně cca 500 vrtulníkových motorů, vše pro Rusy. To pár turbín do Číny, kdy se ještě každý kus musí upravovat pro konkrétní účel, bohužel, nenahradí.
      Myslím, že i západním trhům by docela prospělo, kdyby konkurence v podobě ukrajinských motorů přežila. Ale moc nadějně to nevidím.

  • givicz
    17:29 16.08.2019
    • (10)

    Rusko dodá do USA deset obojživelných letounů Be-200
    https://tvzvezda.ru/news/opk/c...
    Vědeckotechnický komplex Beriev Taganrog Aviation podepsal smlouvu na dodávku deseti hydroplánů Be-200 do Spojených států. Kromě toho bude v Chile prodáno pět letadel.
    Beriev Taganrog Aviation dodá do Spojených států čtyři obojživelná letadla Be-200. Smlouva byla podepsána v rámci práce mezinárodní výstavy „Hydroaviation Show -2018“ v Gelendzhiku.

    Kromě toho komplex podepsal možnost pro šest letadel Be-200, kromě čtyř již prodaných. Protistranou na americké straně byl Seaplane Global Air Services zastoupený prezidentem společnosti Patrickem Massardim, který uznal Be-200 jako nejlepšího pomocníka v boji proti lesním požárům.

    Kromě toho byla podepsána smlouva na dodávku obojživelných letadel v Chile. Dokument stanoví dodávku dvou letadel a možnost dalších tří

    • Jirosi
      17:49 16.08.2019
      • (10)

      "The US-based company Seaplane Global Air Services on September 8 ordered 10 Be-200ES, the Russian aircraft makers consortium UAC said announced in an official statement. The contract was signed during the "Hydroaviasalon 2018" exhibition, held last week in Gelendzhik."

      Nemáš i starší zprávy?

      • givicz
        16:19 17.08.2019

        Jirosi nepřipadá mi zpráva ze dne 09.09.2018 až tak stará ale o to více zajímavá, kdy vzhledem k tomu, že tyto letadla po dodání do USA nebudou moci bombardovat Kyjev (čerpám z názoru vlastenců Ukrajiny níže) a není ještě plně doladěn PD 14 možná by tyto letadla mohly mít motory z Ukrajiny...

        • GlobeElement
          13:18 20.08.2019

          Myslíš kdyby v Kyjevě hořelo?

      • danny
        11:13 20.08.2019

        Jirosi: Be-200 je fakt unikát. Momentálně těžko najdeš tak efektivní mašinu na rozsáhlé požáry, jako tento létající nesmysl. V SGAS asi nejsou idioti, když jej objednali, i v současné situaci. Zkus se občas povznést nad politiku.

        • Jirosi
          13:03 20.08.2019

          Nad politiku by si se měl hlavně pozvnést nad vy(ty).
          Dávat sem v srpnu 2019 informaci z září jako 2019 jako novinku, je čistá dezinformace!

          Když se mám vyjádřit k letadlo, mě se mnohem více líbí https://en.wikipedia.org/wiki/...

          • danny
            17:24 20.08.2019

            Jirosi: Z informace se po uplynutí doporučené lhůty spotřeby nestává dezinformace, ale maximálně neaktuální nebo zastaralá informace.
            Vzhledem k tomu, že jsem o tomto kontraktu neviděl, jednalo se pro mě osobně o novinku.
            Jinak Canadair je moc hezkej, Catalina je pro mě vysloveně krásná, Čajka ošklivé káčátko. A je srandovní. Be 200 je unikátní speciál.

    • Storm
      11:35 20.08.2019

      Givi píše:
      Vědeckotechnický komplex Beriev Taganrog Aviation podepsal smlouvu na dodávku deseti hydroplánů Be-200 do Spojených států. Kromě toho bude v Chile prodáno pět letadel.
      Beriev Taganrog Aviation dodá do Spojených států čtyři obojživelná letadla Be-200. Smlouva byla podepsána v rámci práce mezinárodní výstavy „Hydroaviation Show -2018“ v Gelendzhiku.

      Storm reaguje:
      Tak to GIVI asi znamená, že jste zase o kousek před nima co? Dodávat do USA letadla z Ruska... To je přece fantastická zpráva pro každého Rusofila...
      Nebo moment? Kolik že lítá třeba u Aerofolotu Boeingů? Něco kolem šedesátky? Nevadí zkusíme Airbusy... Aha takže kolem stočtyřiceti...

      Tak zase nic GIVI... Opět se zázrak nekoná

      Ale abych byl objektivní a k článku... Be-12 Čajka se mi opravdu moc líbí, chtěl bych ho vidět někdy na živo... I když jeho výkony jsou dnes sotva dostačující pro námořní pátrací a záchranné úkoly je to zajímavé letadlo... Stejně bych rád na živo viděl i Be-200 i když ten jen ze zajímavosti...

      • Charlie
        13:17 20.08.2019

        Hele pokud ten obchod opravdu klapne a ta americká firma odebere 10ks Be-200, tak se zázrak stal. Američani nemaj ve zvyku provozovat ruský letadla (rozhodně ne v nějakejch závratnejch množstvích), jedinou výjimku představovalo těch pár kousků pro letky Agresorů a jestli se nemýlím, největší flotila MiGů-21 lítá v tuhle chvíli u Drakenu (což jsou ale éra z druhý ruky).

        A Be-200 je úžasná mašina, to se rusům musí nechat.

        • Storm
          10:55 21.08.2019

          pro Charlie

          Ale jdi ty...
          No to se teda žádný zázrak nekoná. Oprav mě, ale nekoupila to náhodou soukromá společnost? ¨Ta by si dle mého názoru mohla objednat cokoli odkudkoli... Něco jiného by bylo, kdyby si ty letadla objednala vláda, například přímo pro U.S. Forest Service...

          Ohledně užití Be-200 k hašení, všechny jeho výhody padají s tím, jak daleko je požár od vhodné plochy k přistání nebo spíše nabrání vody letmým přistáním přímo z hladiny. A i celá tahle sranda výhoda padá pokud bude stupeň moře 3 podle Douglese (mírné zvlnění), nebo 4 podle Bauforta (malé prodlužující se vlny, častý výskyt zpěněných vrcholků)... pro suchozemce vlny né vyšší než 1,3metrů! Teda pokud jsem našel správné údaje o vzletu Berieva z moře!

          Mimochodem v USA mají spoustu vlastních hasících letadel, které na klasickém letišti překonají. Od relativně malých, až po takové jako C-130 Hercules, DC-10, nebo i Boeing 747... ;o)

          • Storm
            10:58 21.08.2019

            OPRAVA:
            A i celá tahle sranda výhoda padá pokud bude VYŠŠÍ stupeň moře NEŽ 3 podle Douglese (mírné zvlnění), nebo 4 podle Bauforta (malé prodlužující se vlny, častý výskyt zpěněných vrcholků)...

  • Argonaut.CZ
    11:18 16.08.2019

    Měl bych námět na článek: stav výroby a odběratelé motorů z Motor Sič.
    Mimochodem, byl by paradox, kdyby Ukrajinci přestali dodávat do Ruska motory, předali dokumentaci a výrobu do Číny a Čína dodávala zpětně do Ruska.

    • PavolR
      11:37 16.08.2019
      • (5)
      Oblíbený příspěvek

      Záleží od toho, aké motory, lebo Rusi si veselo kuchtia nejaké náhrady aj načierno. Každopádne Čína bude momentálne asi najväčším odberateľom, keďže Ukrajinci nám napr. vyfúkli zákazku na motory DV-2 pre Hongdu L-15: https://dennikn.sk/439032/moto...

      • Jara
        13:54 16.08.2019

        Diky za odkaz na super článek !

      • danny
        11:10 20.08.2019

        PavolR: díky za skvělý odkaz. Super čtení.
        Motor Sič i přes dodávky motorů pro Hongdu a pár dalších projektů pomalu míří ke dnu. Zatím to vypadá, že se peče prodej Číňanům, jak už bývá zvykem, měl by to být nějaký investiční fond, což nebudí velké naděje. Průšvih je, že z firmy už zmizela cca třetina expertů do Ruska, další část vysoce kvalifikovaného personálu na Západ. Takže zůstává cca 50ˇ% původních zaměstnanců, z tech nejkvalifikovanějších tak možná 20%. ´ˇUpadek "Republiky Motor Sič" mě hodně mrzí. Za mě to byla vždy výstavní síň ukrajinského průmyslu a hrozně mě bavilo, že i v rámci toho bordelu všude kolem, může něco fungovat a produkovat špičkové výrobky.

  • Pepin Nešpor
    11:15 16.08.2019

    To snad neee pro vojenské účely takový opravdu muzejní nevzhledný....