Ruské stíhačky Su-57: Další objednávka a nové technologie stealth

Ruské stíhačky Su-57: Další objednávka a nové technologie stealth
Dvojice Su-57 / mil.ru (Zvětšit)

Ruská tisková agentura TASS informovala o záměru ruského ministerstva obrany uzavřít v roce 2020 se Sjednocenou leteckou korporací (OAK) druhou smlouvu na dodávku 13 víceúčelových stíhaček Su-57. Společně s loni podepsanou smlouvou na dva sériové Su-57 ruské Vzdušně-kosmické síly (VKS) získají 15 sériových Su-57. Zároveň agentura TASS informovala o nové stealth technologii Su-57.

VKS nyní testuje deset letuschopných prototypů, z toho tři mají avioniku odpovídající sériovému provedení a poslední létající prototyp (T-50-11) má také finální konstrukční podobu a je vybaven prototypy nových motorů Izdělije 30.

Smlouva na dodávku prvních dvou sériových Su-57 (trupová čísla Т-50S-1 a Т-50S-2) byla podepsána na loňské moskevské vojenské výstavě Armija 2018.

Podle ruské tiskové agentury TASS smlouva na dodávku dalších 13 sériových Su-57 bude podepsána v roce 2020 s termínem dodání do roku 2025. „V roce 2020 plánujeme podepsat druhou zakázku na výrobu a dodávku 13 Su-57, z nichž část obdrží motory druhého stupně [Izdělije 30],“ citovala agentura TASS svůj nejmenovaný zdroj z průmyslu.

„Doba platnosti nové smlouvy bude pět let,“ dodal zdroj z průmyslu s tím, že podle smlouvy z roku 2018 první sériový Su-57 letectvo získá v letošním roce a druhý v roce 2020. K informacím TASS se však korporace OAK odmítla vyjádřit.

Každopádně informace TASS se shodují s předchozími informacemi o výrobě 15 sériových Su-57 v rámci současného Státního vyzbrojovacího programu na roky 2018 až 2027. Předchozí Státní vyzbrojovací program na roky 2011 až 2020 přitom počítal s výrobou 60 sériových Su-57 do roku 2020 a s první dodávkou Su-57 v roce 2015.

Podle informací blogu BMPD, který patří moskevskému think-tanku CAST (Centre for Analysis of Strategies and Technologies), skutečná masová výroba Su-57 nezačne dříve než v roce 2026 (Armádní noviny uvádějí v dřívějších článcích rok 2028), a to společně se startem nového vyzbrojovacího programu pro roky 2026 až 2035. Tedy po konci výroby současné dávky 13 Su-57 začne v roce 2026 (podle současných plánů) výroba Su-57 očekávané další objednávky, a to již s motory nové generace Izdělije 30.

Nyní všechny stíhačky Su-57, resp. všechny prototypy T-50, létají s motory AL-41F1 (Izdělije 117). Motor je vylepšenou verzí motoru AL-41F1S (Izdělije 117S) ze stíhaček Su-35S. Motory AL-41F1/F1S mají konstrukční základ v motoru AL-31 stíhaček Su-27.

Právě problémy s motory stojí pravděpodobně za výrazným zpožděním dodávek Su-57, protože letectvo jednoduše nemělo zájem zavést do výzbroje letoun páté generace s motorem, který z hlediska výkonu, spotřeby paliva, digitálního řízení, spolehlivosti nebo provozních nákladů odpovídá letounům čtvrté generace (Su-27).


Su-57 v akci

Každopádně bude zajímavé sledovat vývoj motoru Izdělije 30, protože s dokončením vývoje je svázán případný další nákup stíhaček Su-57. Dodejme, že letecké testy motoru Izdělije 30 začaly na konci roku 2017 a podle Sjednocené motorové korporace (ODK) hlavní výzkumné a vývojové práce na motoru skončí v roce 2020. Následně začnou letecké testy finální podoby motoru, jeho ladění, firemní testy, certifikace a státní zkoušky.

V roce 2016 však ruský deník Izvestija odhadl připravenost motorů Izdělije 30 pro operační nasazení až na roky 2025 - 2027. “Podle různých odhadů motory druhé vývojové etapy [období vývoje motoru Izdělije 30] dostanou ruské stíhačky T-50  [tehdy ještě nebylo známo označení Su-57] mezi roky 2025 až 2027. Teprve poté můžeme říci, že T-50 se stal opravdovým letadlem páté generace,” napsal ruský deník Izvestija.

Podle blogu BMPD, který se odvolává na informace výrobce, teplota plynů před turbínou u Izdělije 30 dosahuje 1950 až 2100 K. Maximální tah je 170 až 180 kN, oproti 150 kN u motoru AL-41F1.

Mezitím ruská média přišla se zprávou, že ruský průmysl zlepšil vlastnosti stealth stíhaček Su-57. Podle státního koncernu Rostec překryt kokpitu Su-57 získal speciální reflexní vrstvu od Obninské vědecko-výrobní technologické společnosti A. G. Romašina, která pohlcuje (odráží ?) radarové vlny.

„Zdvojnásobuje [povlak] absorpci radarových vln a snižuje radarový podpis kokpitu o 30 %. V současné době je potah aplikován na překryty kokpitů T-50 (Su-57 od srpna 2017), Su-30, Su-34, Su-35, MiG-29K a Tu-160,“ uvedl v tiskové zprávě koncern Rostec.

Tato technologie však není nová a „anti-radarový“ povlak překrytů kokpitů má mnoho moderních stíhaček. Již v 80. letech získaly v rámci programu Have Glass překryty stíhaček F-16 zlatavý povlak z oxidů india a cínu. Povlak zabraňuje tomu, aby radarové paprsky procházely překrytem a nežádoucím způsobem se odrážely od pilota a vnitřního vybavení kokpitu. „Zlatý překryt“ mají také stíhačky F-22 a F-35.

Zdroj: TASS, TASS, National Interest

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30

Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy ...

Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka

Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ...

Armija 2018: Dodávky ruských tanků Armata a stíhaček Su-57

Nedaleko Moskvy v těchto dnech probíhá tradiční mezinárodní vojensko-technické fórum Armija 2018. Na ...

Lobbování za stíhačku Su-57 v ruských médiích

Ruské ministerstvo obrany pořídí prozatím jen jednu letku nových ruských stíhaček páté generace ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Falko
    10:46 26.01.2019

    O kvalitách SU-57 sa môžeme baviť ,keď budú zavedené v počte aspoň 185 seriovych kusov,ako F -22A.Zatiaľ je to pre mňa osobne,niečo reálne v boji nevyužiteľné.Navyše bez prepojenia na súčasnú(budúcu) infraštruktúru riadenia ,ju naozaj nemá zmysel v Rusku zavádzať.To radšej nech pokračujú v ceste ,ktorú započali a to zavadzanie Su-30,Su-34 a Su-35.

  • jj284b
    14:21 24.01.2019

    zaujimavy clanok o IR Stealth:

    http://www.jmargolin.com/laser...

  • Clavo
    18:43 21.01.2019

    Mne osobne z toho vychádza iba to že Sú 57 asi steal technológiu nebude potrebovať asi bude mať inú prednosť o ktorej ešte ani nevieme. Môj kolega raz povedal " to že si to nevieš predstaviť neznamená že sa to nedá spraviť".

    • logik
      09:54 22.01.2019

      Říká Ti něco Occamova břitva? Možnost nějaké zázračné technologie je tady vždy, ale dokud jsou k dispozici daleko prostší vysvětlení - např. nedostatek peněz na vývoj, nedostatečný čas, nedostatek zkušeností, tak proč do problému zavádět nějaká "špagetová monstra"?

      • Clavo
        03:11 23.01.2019

        Logik
        Jedine čo tu asi o SU vieme že je to lietadlo 5 generácie a že v zadávaní bolo konštruované na motor ktorý ešte nemajú, ja som napísal to že SU nebude využívať technológiu steal že asi nechcú alebo nepotrebujú byť neviditeľný. To je všetko, o Tom prečo to robia treba im napísať a spýtať sa ich .

    • Czertik
      20:11 22.01.2019

      A ta uizasna nepredstavitelna technolgie by mela byt jaka ?

      • Clavo
        03:15 23.01.2019

        Czertik
        Skús im napísať.

        • Czertik
          19:48 24.01.2019

          A stale nic, takze jejich predstavivost je evidentne mala :).

      • Zvonik
        22:27 25.01.2019

        Normální obránce se pochopitelně nebude chlubit s tím, co má na svého nepřítele. Takže se to nedozvíš. A to je dobře.

  • danny
    10:20 21.01.2019

    Úplně nechápu smysl bouřlivé diskuse na téma konstrukce sacích kanálů pro motory, které jsou deklarovány jako dočasné řešení. Vím o konstrukci sání (nejen u letadel) prd, ale z toho mála znalostí vyvozuji, že se jedná o dost zásadní konstrukční prvek. A to i u obyčejného pístového motoru. Předpokládám, že optimalizace sacího kanálu probíhá spolu s vývojem motoru, nikoli spolu s vývojem draku a systémů s dočasným motorem.
    Taky předpokládám, že konstruktéři v současné beta verzi počítají s prostorovou rezervou pro budoucí zástavbu nového motoru včetně sání.
    Co je pro mě větší neznámou, tak zda v případě nového motoru počítá s nějakým stíněním výstupních trysek. Demaskující vliv horkých plynů v IR spektru vnímám jako poněkud větší problém, než lopatky dmychadla zachytitelné ve velmi omezeném úhlu.
    Ke zpožděnému vývoji, růstu nákladů atd... se nevyjadřuji, to jsou celkem jasná fakta. Předpokládám, že se do zpoždění nepěkně promítá i omezení přístupu ke kompozitům, což aktuálně dopadá i na civilní programy. Ale nějak mám čím dál větší respekt ke komukoli, kdo dokáže vyvíjet něco nového, co funguje a vykazuje aspoň nějaký posun proti předchozí generaci. A je mi jedno, jestli je to x-tá generace definující danou třídu, nebo pakistánská JF-17, případně L-39NG.

    • logik
      11:16 21.01.2019

      "Předpokládám, že optimalizace sacího kanálu probíhá spolu s vývojem motoru..."
      To asi ne. Motor má předepsané množství vzduchu a jeho optimální rychlost na vstupu. To je vstup pro konstruktéry křídla. Vývoj křídla ale je tak závislý na celé konstrukci letadla a jeho aerodynamice, že fakt nejde křídlo oddělit a říct motorářům, ať si ho vyvinou sami.
      A ani by to nedávalo smysl, protože zpravidla jeden motor se nezřídka používá v různých zástavbách (např. F100 v F-15 a F16).

      "Taky předpokládám, že konstruktéři v současné beta verzi počítají s prostorovou rezervou pro budoucí zástavbu nového motoru včetně sání. "
      Žádné "nové sání" nebude. Tam, kde by mělo vést ono hypotetické esíčko teď principiálně musí být nosná konstrukce křídla: nové jinak tvarované sání by teda defakto znamenalo kompletně nové křídlo.
      Todle je typické "přání otcem myšlenky".

      "Demaskující vliv horkých plynů v IR spektru jako poněkud větší problém,"
      IR spektrum je dnes problém na vzdálenosti desítek kilometrů. RCS stovek.
      Nicméně opět si nemyslím, že by v tomto bylo možné z fleku zabudovat stínění. To by došlo nebo alespoň mohlo dojít k nemalé změně aerodynamiky letadla - takže by to defakto znamenalo komplet nový vývoj od modelů, aerodynamických tunelů a všech vopičáren kolem. Obzvlášť, když jsou ty motory tak "vytrčený".

      "než lopatky dmychadla zachytitelné ve velmi omezeném úhlu."
      Ten úhel je větší, než jen přímá viditelnost - v sání dochází k odrazům radarového paprsku, a pokud tento doskáče ke kompresoru, kde se odrazí přímo zpět, tak zas paprsek "doskáče ven".
      To se samozřejmě týká i zakřiveného sání, ale tam - při správném tvarování - je pravděpodobnost, že paprsek odrazama doskáče ke kompresoru, menší, a případnej počet zeslabujících odrazů větší.
      To je možná i důvod, proč se na to Rusové vykašlali - navrhnout to sání tak, aby vyhovělo RCS neznamená "jen ho prohnout do esíčka", je třeba spočítat tvar tak, aby opravdu nedocházelo k odrazu zpět ven, a zároveň aby fungovaly při všech režimech rázové vlny na zpomalení nasávaného vzduchu.

      Balm:
      "Protože o přesné konstrukci Su-57 není prakticky nic známo, není vyloučeno, že se počítá i s roletou (např.: B-2 Spirit i F-117 Nighthawk používají roletové krytí)"
      To jsou ale bombardéry, kde nejde o "každou kapku výkonu motoru". Roleta sníží množství vzduchu do motoru a tedy jeho výkon. Vzhledem k tomu, jak Rusové málo akcentují VLO vlastnost a staví na letových výkonech, tak si nemyslím, že by volili tento kompromis.

      • Jara
        12:42 21.01.2019

        Logiku Danny to předpokládá zcela správně, sací otvory se vyvíjejí “šijou” na míru zcela konkrétnímu motoru množství potřebného vzduchu je jen jedním z mnoha parametrů které musíte zajistit a nakladnými zkouškami garantovat, jedním z parametrů, který trestuhodně ignoruješ je i například tlakovým poměr na celém průřezu 1dmychadla motoru!

        • Jara
          15:45 21.01.2019

          A ještě “tak aby fungovaly rázové vlny na zpomalení nasávaného vzduchu” ujišťuji vás že ve vstupu před motorem k žádným rázovým vlnám nedochází .........

        • logik
          15:52 21.01.2019

          To si nerozumíme. Samozřejmě, že se inlet šije na míru motoru (a že těch parametrů, co je třeba splnit je o pár víc). To ale nic nemění na tom, že se vstup prostě nevyvíjí zároveň s motorem. A že podmínky dané konstrukcí trupu jsou pro inlet daleko podstatnější, než parametry motoru (když nedodržíš parametry pro motor, v některém letovém režimu to prostě nevyužije plný výkon motoru, když nedodržíš parametry pro drak, tak tam ten inlet prostě nenamontuješ....).

          Takže:
          - V praxi se zaprve zpravidla vyvíjí drak k již existujícímu motoru (to, že to je u Su-57 naopak je jeden z podstatných problémů toho projektu).
          - Zadruhé i když už se vyvíjí motor současně (nebo skoro současně), tak se inlet nikdy nevyvíjí odděleně od draku, jak tvrdil Danny. Ta návaznost (jak konstrukční, tak aerodynamická) inletu na drak je taková, že by to byl úplnej nesmysl.
          - A zatřetí, pokud se mění motor, tak se sice samozřejmě dělají úpravy inletu, co konstrukce draku dovolí, aby se vyhovělo motoru, ale ona ta konstrukce prostě nedovolí moc...

          Krásnej příklad je např. big mouth F16 (motor GE cca od bloku 30), kde potřeboval motor více vzduchu. Ač je F16 evidentně geniální konstrukce, a ač je inlet mimo hlavní konstrukci trupu, takže měli konstruktéři (oproti inletu zabudovaném do křídla) daleko více volnosti, tak stejně nedokázali navrhnout zvětšenej inlet tak, aby nedošlo k zhoršení stability letadla pro vyšší AoA. A výslednej návrh není nic lepšího, než co nejpodobnější vstup staršího

          V optice tohodle příkladu je představa, že vezmu křídlo, místo rovného potrubí tam nacpu prostorově podstatně náročnější potrubí cikcak, prostě věc z říše bajek a pověstí, a ne reálná možnost....

          • Jara
            19:50 21.01.2019

            To že vstup se vyvíjí s motorem jsem nikde netvrdil, za další co má jako dokazovat postnutý obrázek ?? Že mám pravdu ....? Ale nejste sám min. tři další troubové žijí v tom že před motorem se vyvozují jaké si tlakové/rázové vlny, zamyslete se nad tím jaké vibrace by taková vlna způsobila při vstupu do kompresoru,trochu jsem odboči......

            K věci, samozřejmě že vás použitý motor a jeho potřeba zaručit mu parametry při celkové konstrukci limituje, každá podmínka vás určitým způsobem limituje .....

            A že špatné sání max sníží výkon? Jednoduchý závěr z nevědomosti.... špatné sání může způsobit klidně i totální destrukci motoru, nebo snížení životnosti a právě jen nerovnoměrnými tlaky na vstupu a z toho plinoucí nevyvážený chod

          • logik
            09:50 22.01.2019

            jara: Tak nevím, jak mám Tvůj příspěvek chápat. Buďto o konstrukci dvouproudých moc nevíš - anebo spíše o ní něco víš, ovšem pak evidentně záměrně desinterpretuješ to, co píší, abys jim měl co otloukat o hlavu a odvedl diskusi od podstaty problému.

            V obou případech je další diskuse zbytečná.

      • danny
        13:44 21.01.2019

        "Motor má předepsané množství vzduchu a jeho optimální rychlost na vstupu" Tak samozřejmě. A tyhle hodnoty jsou asi celkem přesně známy ze zadávací dokumentace. Přece motor se konstruuje dle konkrétních požadavků, v zadávací dokumentaci byly definovány max. rozměry atd..., takže v tom určitě problém nebude, protože tyto parametry budou v souladu s konstrukcí trupu i křídla. Příklad, který uvádíš, tedy použití jednoho motoru ve více letadlech (např. GE F-110) jen dokazuje, že i k jednomu motoru (byť je každá z jeho verzí naladěna jinak, rozdíly v hmotnosti cca 250 kg) lze zkonstruovat několik různých řešení vstupu vzduchu. Takže pořád nechápu, proč by měl být problém ladit vnitřní aerodynamiku a optimalizaci vzhledem k odrazu paprsků (včetně absorbčního materiálu) až pro finální verzi motoru.
        Ano RCS je teoreticky problém na větší vzdálenost. Ale pořád z pohledu nasycenosti teoretického bojiště detekční technikou těch systémů schopných detekce na stovky kilometrů není tolik, stejně tak raket velmi dalekého dosahu. Takže tak nějak ten IR kanál vidím frekventovanější riziko.

        • logik
          16:07 21.01.2019

          Jo, to se samozřejmě ladí až pro finální motor. Právě že jsem protestoval proti tomu, že jsi psal, že se inlet konstruuje spolu s motorem.

          A samozřejmě to "není problém" vyladit inlet jak pro daný motor, tak pro RCS. Jen to je prostě soubor dalších omezení, které musí inlet splnit, a tak jeho vývoj je dražší a delší, než když se na RCS vykašleš.

          Zadalší pak S-duct má své nevýhody - i když se podaří vyladit aerodynamicky (což vzhledem k počtu podmínek se nemusí podařit tak dobře jako u inletu, kde Tě RCS nelimituje), tak furt je to konstrukčně složitější řešení než rovné potrubí (takže např. větší váha i prostorová náročnost, která opět zvyšuje váhu, protože obestavěný prostor něco stojí.

          A naposled, asi největší problém je v tom, že ten inlet musíš mít vyladěnej dostatečně včas. Nejde v hotovym křídle měnit to, kudy povede roura a kde máš prostor na nosné a další prvky. To znamená z nemalé části konstrukci nového křídla. Takže jestli s jeho návrhem neměli Rusové moc zkušeností a S-duct nebyl hotovej včas, tak je představa, že na to rezignovali, aby nezdrželi/nepotopili celej projekt, dosti reálná a zároveň racionální.

      • Charlie
        09:01 22.01.2019

        Dovoluji si oponovat - mimojiné v p. grohmannem linkovaném článku je pěkně vidět rozpracované Su-57, kde je na stolici trup a motorové sání je samostatný konstrukční celek připravený k montáži na "kozách" před ním. Není úplně liché se tedy domnívat, že pro nové motory se může vyvinout jiné vstupní ústrojí, u kterého budou konstruktéři omezeni vnějšími rozměry (tj musí se vejít do zástavbového prostoru současné konstrukce), ale "uvnitř" tohoto prostoru může dojít k výrazným změnám (tj. v tomto příapdě výraznější S zakřivení vstupní roury). Dokonce bych se odvážil spekulovat, že současné motory, vývojově pocházející z "rour" použitých na Su-27, v kosntrukci počítaly s přímým sáním velkého průřezu a současný stav vstupního ústrojí je prostě odvozen od toho v předcházející rodině Su-27. Dávalo by to i smysl - proč se vyvíjet se vstupem, který stejně s finálním motorem nedojde použití a slouží jen pro prototypy s dočasnou motorizací?

        • logik
          09:47 22.01.2019

          Ale samozřejmě, že je sací ústrojí samostatný díl, v jehož rámci se mohou a dělat pro nový motor změny (byť si dokážu představit, že rozdílné požadavky pro nový motor budou jen softwarově ladit). Ovšem to není nijak ve sporu s tím, co tvrdím:
          - že vývoj tohoto sacího potrubí probíhal spolu s vývojem draku, nikoli s motorem (od toho začala debata)
          - že zakřivené sací ústrojí do draku, kde je te´ď sání rovné, se prostě a jednoduše nemůže vejít; a změny, které by umožnili jeho zástavbu, znamenají kompletně novou konstrukci křídla.

          "Není úplně liché se tedy domnívat...... (tj. v tomto příapdě výraznější S zakřivení vstupní roury)"
          To ovšem liché je, protože pokud je teď sací ústrojí rovné o nějakém průměru, tak do stejného prostoru zakřivené ústrojí o stejné světlosti principiálně prostě narvat nejde. Na S-duct potřebuješ defakto dvakrát tolik místa, než na rovné (jasně, už teď není úplně rovné, takže reálně je to o něco méně, jde o princip).
          Nota bene, když nový motor bude výkonnější, takže bude potřebovat více vzduchu, než ten současný (nepředpokládám, že zvýšení výkonu bude dosaženo pouze větší účinností motoru).

          PS: Variantu, že v draku mají místo na S-duct, které je teď naschvál prázdné považuju také za nereálnou - proč by se v takovém případě namáhali s vývojem rovného sání, a neudělali S-duct rovnou? Navíc pokud S-duct nemají vyvinutý, tak neví, jaký vlastně přesně prostor potřebují, kde to zakřivení bude. To by byla klasická kocourkovská práce: nejprve udělám stěny a pak v nich vybourávám okna....

  • palo satko
    09:45 21.01.2019

    Predpokladam, že lietadlo kategorie stealth sa budu použivat skor na nečakane klamlive udery a nikto ich nebude posielat na manevrovy boj nad bojiskom plnom nepriatelskych "klasickych" lietadiel a PVO. Takže jedinym realnym nepriatelskym radarom, bude pozemny radar a radar AWACS o ktorych pritomnosti, ale ten čo posiela lietadlo kategorie stealtk vie a prijme opatrenia pre planovanie leteckej misie.
    V zasede mi tu chyba vysvetlenie, prečo by sa radarova vlna po prechode dlhym kanalom privodu vzdzuchu mala odrazit od zakryvenych rokujucich lopatiek dmychadla, cez ten isty dlhy kanal, priamo na pozemny radar, alebo radar AWACSu, najmä ked lietadlo leti v inej výške ako leti AWACS a samozrejme že neleti kolmo na radar na zemskom povrchu.

    • GlobeElement
      14:07 21.01.2019

      Tady jde o tom, jak vlastně radar funguje. Pokud je zde nějaký elekrotechnik, umí to vysvětlit lépe, ale asi takto - radar je založen na eletromagnetickém vlnení, což není nic jiného, než šíření pohybu elektronu do okolí. Ve vysílači se rozpohybují elektrony např. zleva doprava na danou vzdálenost (např. metr) v definované frekvenci. Tento pohyb cik-cak se šíří do okolí a když se dostane k nějakému vodiči, i v něm způsobí stejný pohyb elektronů cik-cak ve stejné frekvenci na stejnou vzdálenost a tento vodič pak funguje jako druhotný vysílač. Tohle vlnění se šíří všemi směry (aby z radaru ne, musí se to odstínit). Takže radar není laser, aby paprsek šel v rovné přímce tam a po odrazu v rovné přímce zpět.

      Dmychadlo letadel ovšem ani není nutné ozářit radarem, on samotný motor je emitorem vlastního elmag vlnění, proto se ve stealth letadlech celý zakrývá.

      • logik
        16:25 21.01.2019

        jen pár fyzikální poznámek :-)
        "aby z radaru ne, musí se to odstínit"
        V radaru se to nestíní, v radaru, repspektive anténě, se směrovost dosahuje pomocí interference vln pocházejících z různých míst (z různých částí antény).

        "radar je založen na eletromagnetickém vlnení"
        To sice jo, ale to laser také. Obojí je vlnění přenášené pomocí elektromagnetického pole respektive fotonů. Vysvětlit to alespoň trochu přesně ale už není ani zdaleka věc pro někoho, kdo dělá radary, ale pro člověka, co rozumí kvantové elektrodynamice. V principu ale není laser nic jiného, než radarová vlna s trochu větší frekvencí - která jde proto i lépe a přesněji koncentrovat do úzkého svazku - a je v části spektra, kde "funguje voko"

        "což není nic jiného, než šíření pohybu elektronu do okolí.""
        Hmmm, v praxi ano, ale vzhledem k tomu, že se elektromagnetické pole šíří i vakuem, tak ten pohyb elektronů není až tak podstata elektromagnetického pole, jako spíš jeho průvodní jev.

        "Tohle vlnění se šíří všemi směry"
        To je myslím přílišné zjednodušení. I pro radarové vlny platí zákon dopadu a odrazu a některé materiály se při dopadu elektromagnetických vln chovají jako zrcadlo - a naopak většina materiálů i v optickém spektru (naštěstí, on by bez toho svět fungoval dosti blbě) odráží difusně.

  • flanker.jirka
    17:11 20.01.2019
    Oblíbený příspěvek

    Zdá se, že spoustě lidem uniká ruské pojetí jejich výrobků. Mají rádi velké věci a chtějí je mít o největší, tak mají i letoun 5. generace s největší RCS. Evidentně při vývoji moc ohled na minimalizaci RCS nedávali, protože jinak by dospěli k podobným výsledkům jako v USA nebo Číně.
    Více vše jeví zaměřené na aerodynamické vlastnosti a průzkumné prostředky. Testují soubor AESA antén s pokrytím 360° takové možnosti nemá jiný letoun řadicí se do 5. generace.
    Mají co dohánět, pokud chtějí hrát alespoň třetí housle.

    U nás můžeme být rádi, že máme v zádech USA, ekonomicky našlapaná EU toho do 5. generace moc nevytvořila.

  • Pepin Nešpor
    09:43 20.01.2019

    Su-57 bude určitě výkonná stíhačka výborně manévrující ,ale prostě stealth to jen tak nebude no uvidíme při nasazení tedy jestli se toho dozijem páč než budou mít aspoň 150-200ks zhruba jak F-22 tak si myslím že už USA budou pomalu zavádět stíhač 6 generace.
    A euro stíhač 6 generace jak bych řekl už bude na dobré cestě přijde 10-15 let po americkým. Toje můj názor a typ.

  • Aloha
    21:11 19.01.2019

    To jsou zbytečný dohady jak moc je stealth pro mě je to teď nejhezčí stíhací letadlo a kvůli tomu doufám, že bude zavedené do výzbroje. Každopádně ani jeho schopnosti bych jak píše Balm nepodcenoval.

  • jj284b
    13:52 19.01.2019

    SU-57 si v podstate ani nezasluzi byt zaradeny do 5.tej generacie.. Prvky Stealth ma prakticky minimalne, ma nezakryte vrtule motorov z predu, kompletne odhalene trysky motorov zo zadu, takze Rusi nech s tym robia cokolvek, nikdy z toho VLO lietadlo nebude. Este aj Cinske J-21 a J-31 su v tomto uplne niekde inde ako Su-57

    • balm
      14:48 19.01.2019
      • (7)

      Předpokládám, že vrtulí chcete nazývat lopatky 1. stupně kompresoru. Vstupy a brzdy musí být tvarovány tak, aby zbrzdilo rychlost proudění na podzvukovou úroveň bez rozrušení proudění. Vstup a vstupní kanál se tvaruje tak, aby nedocházelo k návratu (odrazu) elektromagnetických impulzů zpět k vysílači. Koneckonců, vždy jde o určitý kompromis vlastností, protože zajistit špičkové letové vlastnosti, ochranu motorů v bojových podmínkách (např.: při vzletu se eliminuje nasátí cizích elementů), proudění a samozřejmě snížení čelního RCS.

      Protože o přesné konstrukci Su-57 není prakticky nic známo, není vyloučeno, že se počítá i s roletou (např.: B-2 Spirit i F-117 Nighthawk používají roletové krytí), případně dalšími chrániči před 1. stupněm. K dispozici jsou relativně přesné drátěné modely letounu a na nich se ukazuje, že Su-57 bude poskytovat enormní akceleraci a obratnost. To je důležité zjištění, protože už po první simulaci na modelu lze pozorovat maximální snížení odporu a usměrnění. Nezdá se, ale jde o velice důležité prvky pasivní i aktivní ochrany letounu, neboť BVR střely na velkou vzdálenost ztrácejí relativně rychle svou rychlost. Za druhé, jde o minimalizaci IR emisí letounu, které se usměrňuje tak, aby účinným způsobem mísilo horké výtokové plyny. Prostě proto, že v dnešním hi-tech světě senzorů a elektroniky, se velmi obtížně dosahuje BVR sestřelu na velkou vzdálenost. Co je platné, že o letounu víte, když ho nejste schopen sestřelit. Mnohem nebezpečnější jsou střední vzdálenosti, nebo také vzdálenosti, kde již pracují pasivní elektrooptické systémy, které najdou a zaměří letoun, aniž by došlo k vyzařování (detekci) energie. V IR spektru je Su-57 mnohem vyspělejším letounem, než F-22 Raptor, kterého jsou schopné dnešní zavedené elektrooptické systémy najít na vzdálenost 50km. Totiž při takové vzdálenosti nedochází k masivní ztrátám rychlosti a energie střely při manévrování a cíl nemá prakticky šanci uniknout.

      Nemůžete mít vše. Volíte mezi kompromisním řešením a cenou, za kterou zaplatíte vývoj technologií, které potřebujete pro konstrukci letounu. Nepodceňujte Su-57, protože v mnoha aspektech se jedná o revoluční stroj. Jsem si docela jistý, že budoucí projekty 6. generace ponesou podobné aerodynamické řešení.

      • StandaBlabol
        15:16 19.01.2019

        Tak proč Ruské letectvo o ten "revoluční" letoun nestojí? Člověk by čekal, že přestanou vyrábět Su-30/35 a místo toho zařadí do služby nový Su-57. A ono je to přesně naopak. Dál vyrábějí a nakupují 4. generaci ve velkých počtech. A Su-57 objednali celkem 2 kusy - naprosto absurdní množství. Škoda, že nezveřejnili cenu letadla při téhle "velkosériové výrobě".

      • jj284b
        15:54 19.01.2019

        no viditelne to ide, kedse Raptor ma zarkryte motory z predu a kompletne odtienene vystupy motorov z boku a zozadu.. podobne je na tom F-35, a daleko neutekaju ani cinske J-21 a J-31..

        SU-57 je v podstate LO verzia Su-35, no konstrukcne to nie je VLO platforma.

      • Starlight
        16:36 19.01.2019

        @balm

        Stejně jako jj284b bych si dovolil nesouhlasit s náskokem Su-57 v oblasti obtížné zjistitelnosti v IR spektru. Nejteplejší součástí stíhacího letounu jsou motory, zejména výstupní trysky a i v režimu bez přídavného spalování částečně také výstupní plyny z motoru. Z tohoto pohledu má Su-57 má s koncepcí motorů daleko od sebe mnohem méně kryté/stíněné motory a hlavně výstupní trysky (zejména kvůli jejich vektorování). F-22 je naopak má hodně zakryté z řady směrů (použili jednoduší systém vektorování, ztrátově méně výhodný obdélníkový průřez). To má dopad jak nejen na IR zjistitelnost, ale i radarovou RCS z řady úhlů.

        Dramatický dopad zapnutí přídavného spalování na IR stupu letounu je krásně vidět na záběrech F-22 z FLIRu: https://www.youtube.com/watch?... Takto vypadá IR obraz Su-27 s přídavným spalováním z bezprostřední blízkosti. https://www.youtube.com/watch?...

        To je jeden z důvodů proč má význam vysoce nadzvukový ustálený supercruise (M1,4+) bez přídavného spalování a proč Rusko asi u programu Su-57 čeká na dodělání nových motorů Izdělije 30.

        • omacka
          04:22 21.01.2019

          Podle mě Balm nemyslel detekovatelnost samotného Su-57 v IR spektru, ale jeho schopnost detekce násobně přesahující F-22 (zcela určitě :D) v IR spektru a možnost vedení zákeřných skrytých pasivních útočných taktik na středních a krátkých vzdálenostech proti protivníku za využití OLS-50M (101KS-V), kdy ten o útoku ani neví, nemanévruje a PLŘS pak využije ideálně svoji kinematickou energii, a dále na středních a krátkých vzdálenostech má ještě k dispozici pasivní 360° UV senzory (101KS-U), k tomu ještě 360° dva lasery (101KS-O) schopné současně přesvětlit 4 IR hlavice PLŘS a aby toho nebylo málo, tak ještě 101KS-P IR senzor pro přední polosféru s ultra vysokým rozlišením, který se používá pro pilotování, ale určitě ty data z něho budou taky zfůzované dál.

          • omacka
            04:24 21.01.2019

            Celý tento konglomerát pasivních senzorů dost výrazně zvýší právě pravděpodobnost přežití letounu při pasivním způsobu vedení boje na středních a malých dálkách..

          • Czertik
            20:44 21.01.2019

            ??
            Jakou myslis lepsi detekci v ir spektru oproti f-22 ?
            To ze jde su-75 na ir videt daleko lip nez f-22 ? Tak to mas pravdu.

            nebo si myslel ze ma lepsi ir senzory ?
            Nejsem si jisty. A kde by mely vsude byt, vyjma one kule pred kokpitem ?

            A musim rict ze me fascinuje ze jednim dechem tvrdis ze amicka letadla (f-22) je vuci paivnimu utoku zcela bezbrana, ale samotne su-75 je proti pasivnimu utoku prakticky imuni (oslepujici lasery).

            Hmm, z ceho vychazis ze amici nemaji podobne oslepujici lasery na svych letounech ?

      • madrabbit
        09:19 21.01.2019

        Dovolím si doplnit, že nové BVR střely disponují nebo jsou plánovány s motorem umožňujícím restart v koncové fázi navedení - eliminace ztráty energie při útoku na manévrující cíl.

        • Czertik
          20:46 21.01.2019

          O jakem restartu to mluvis ???
          Vis o tom, ze se v onech raketach pouzivaji tuhe pohone hmoty ze.

          • madrabbit
            09:41 22.01.2019

            Czertiku, takových příspěvků tady a přeci mimo :-D

            Jasně, jsou to převážně motory na pevné pohonné látky (kromě napříkald Meteoru). Ale i tyhle motory se dají restartovat a udělit AAM zrychlení v koncové fázi navedení. Hledej "dual-pulse solid rocket motor" - perspektivní AAM tohle mají obvykle jako jeden z požadavků (třeba I-Derby-ER).

            Takže méně psát a více číst :-P

          • Czertik
            20:23 22.01.2019

            madrabit, no mozna ze u tebe by to chtelo vic rozumnet psanemu nez budes nekoho poucovat :).
            Protoze z toho co sem napsal, jednoznacne vypliva ze o zadny restart nejde, jde jen o postupne spalovani predem danych segmentu pevneho paliva, v danem case.
            A jde jen o to, kolik mas onech segmentu v rakete.

            V púrincipu je to takova vicestupnova raketa v jednom tele. Cili opet, zadny restart, jen postupne spalovani naplni.

            Muj prvni tip byl ten, ze sis spletl raketu s namontovanym boostrem byl mino :)

          • madrabbit
            20:54 22.01.2019

            Jeden motor s více segmenty - jedno "pouzdro" - tedy ne vícestupňový motor. Před konečném navedení je motor zažehnut znovu - restart. Ve všech materiálech je to uváděno jako motor (ne motors nebo multistage) :-)

          • Czertik
            21:06 23.01.2019

            A muzes me sem dat link kde se pise ono slovo restart ?
            Protoze jedine co ses nasel bylo psano o vice napnich/segmentech (multi pulses/segments).

    • petris
      18:34 19.01.2019

      Vidím že legenda o nezakrytých lopatkách kompresorov u Su-57 je u niektorých jedincov stále živá :)

      • StandaBlabol
        21:03 19.01.2019

        To je tím, že to není legenda:)

        • petris
          21:55 19.01.2019

          Stačí si pozrieť akúkoľvek foto čelného pohľadu na Su-57 a jasne tam vidno že motorové šachty sú úplne mimo sacie kanály. Su-57 má esovite tvarované vstupné ústrojenstvo prehnuté v horizontálnej aj vertikálnej rovine, ale ja tu nie som od toho aby som presviedčal nejakého chrobáka truhlíka, takže si ver čomu chceš. Pekný večer :)

          • StandaBlabol
            22:11 19.01.2019

            Jako třeba tahle:)))

            https://www.google.com/imgres?...

            Na netu je k nalezení jen nějaký pofidérní nákres, na kterém je ten motor nakreslený esíčkovitě prohnutý. Ale to by zasahoval do interních zbraňových šachet. Navíc by to bylo vidět na fotkách. Celkem očividný fake dobrý tak pro chrobáka truhlíka...

            To už je lepší ta teorie o žaluziích, které se za letu zatahují a stíní motor (a nevadí, že by zároveň bránily přístupu vzduchu).

          • petris
            22:22 19.01.2019

            Presne táto fotočka je svätý grál všetkých chrobákov truhlíkov veriacich v odhalené lopatky Su-57. Aké smutné že na väčšine internetových fór je považovaná za fake. Ono je to vcelku logické, vzhľadom na dĺžku Al-41F1 a rozmery trupu Su-57. I keď som si istý že chrobáci truhlíci vymyslia nejaké duchaplné zdôvodnenie, možno niečo v štýle že Al-41 majú zauhlenú pozdĺžnu os :D
            Skús napríklad túto fotku
            https://www.rocketryforum.com/...
            Ak sa ti stále zdá že Su-57 má priame vstupné ústrojenstvá a viditeľné lopatky kompresora, tak sa obávam že to hraničí s celkom slušnou poruchou vnímania reality, čo ale nie je neobvyklé u súdobých vojínov Jasánkov...

          • harambe
            22:34 19.01.2019
            Oblíbený příspěvek
          • Jan Grohmann
            22:43 19.01.2019

            Ta fotka s odkrytými lopatkami motorů není fake. Ncméně sériové Su-57 mají mít radiolokační stínění lopatek podobné, jako mají F/A-18 Super Hornet
            https://thaimilitaryandasianre...

            Jinak pane Petris, ta vaše fotka, ve které jde vidět jen "pár desítek cm" (kvůli ostření fotky při přechodu z tmavé scény do světlé) do sacího ústrojí, a tedy není nijak vypovídající, ukazuje, že jste nejen hloupě arogantní ale také úplně mimo.

          • StandaBlabol
            22:44 19.01.2019

            Začíná se ti to trošku motat. Jsou ty motory teda příliš dlouhé na to, aby byly ty lopatky vidět nebo jsou esíčkovitě prohnuté?

            A je ti jasné, že ty lopatky jsou na začátku motoru a ne na konci. Takže délka motoru je v tohle ohledu fakt strašně důležitá:))))

            Nevím, čemu věří diskutující na fórech, kam chodíš. Ale odborné články na téma Su-57, které zpochybňují jeho stealth vlastnosti, zdůrazňují právě zepředu odkryté lopatky motorů. A pak taky velké spáry u pohyblivých částí křídla a ocasních ploch. Pro zachování stealth charakteristik je extrémně důležitá přesnost zpracování a minimální mezery mezi pohyblivými částmi. Ale všechny fotky, na kterých tohle jaksi vidět není, nejspíš taky budou fake? Minimálně na tvých diskuzních fórech? Tipnu si: Aeronet, Sputnik?

          • petris
            23:21 19.01.2019

            Jan Grohmann
            Tá fotka s odkrytými lopatkami Su-57 je všeobecne vo svete diskusií o tomto lietadle považovaná za fake. Su-57 je dlhý takmer 20 metrov (19,8 m). Al-41F1 má aj s výstupnou dýzou dĺžku takmer 5 metrov. Spodný okraj sacích kanálov Su-57 je tesne pred polovicou dĺžky lietadla, teda približne 10 metrov od konca lietadla. Seriózne mi chcete tvrdiť, že na tej fotke, ktorú nepovažujete za fake, je zachytených 4 až 4,5 metra sacieho kanála a obežné koleso kompresora s priemerom 1,28 m? To ako vážne?? A to ešte ignorujem tú drobnosť že ten sací kanál je proste zahnutý.
            Na fotke ktorú som linkol nejde o to do akej hĺbky vidno do sacieho ústrojenstva, ale o to ako je tvarované voči motorovým šachtám, pán Grohmann. Tá fotka vypovedá o tom že motory sú uložené tak, že vstupné kanály k nim sú esovite prehnuté mierne dohora a k pozdĺžnej osi lietadla, teda v horizontálnej aj vertikálnej rovine.

            Pozrite pán Grohmann, toto je technicky váš web, máte sväté právo myslieť si a, v rámci možností, písať čo chcete, ale nie každý si nechá tlačiť kaleráby do hlavy, i keď vám to môže pripadať arogantné a úplne mimo.

          • Czertik
            02:22 20.01.2019

            petris, VELMi vtipne tvoje komentare..ale ten tvuj asrgument o tom ze sou zakryte stoji jen na tom, ze davas k dispozici fotky, kdy je v sacich kanalech tma a neni tam nic videt.
            Skutecne vypovidajici sou JEDINE ty kdy jde skutecne videt az "do diry" - cili nekolik metru a tak tam bud uvidis lopaktku nebo stenu :).
            Honzik .) ti dal nadhernby link kde je su-57 krasne rozebrano - a vsims sis te fotky zhruba uprostred clanku ?
            Na to na co narazi ? Jak se ma kryt onen vstup vzduchu ? A jak je tam vyfoceno jak se tam pohybuje ?
            Nebo ty fotky sou dle tebe taky fake ?

          • janusinko
            08:43 20.01.2019
          • Jirosi
            08:58 20.01.2019
          • StandaBlabol
            10:34 20.01.2019

            to Jan Grohmann,

            "sériové Su-57 mají mít radiolokační stínění lopatek podobné, jako mají F/A-18 Super Hornet"

            Ten článek mluví o "radar blockers". Máte k tomu něco víc? Protože jsem hledal a hledal, ale nakonec jsem zase našel jen to, že základem odstínění vstupů vzduchu na F/A-18 E/F je jejich do S zakřivený tvar a použití absorpčních materiálů. To by znamenalo, že na Su-57 musejí ty vstupy překonstruovat. Což by nakonec vysvětlovalo ty opakovaně odkládané objednávky. Možná připraví nové vstupy vzduchu pro Izdelije 30?

          • Gloton
            19:16 20.01.2019

            Tady je to opravdu jak v tlupě diskutujících diletantů. Na fotkách jsou různé prototypy, s různou konstrukcí sacích kanálů, proto jsou někde ty lopatky tak pěkně vidět. Petris se tu snaží přesvědčit, že sériové kusy budou mít ty lopatky schované za esovitým kanálem přívodu vzduchu, chytráci ho tu označují téměř za blázna, pak dá p.Grohman odkaz na článek, že Su-57 má mít stínění lopatek motoru řešené jako Superhornet........a ejhle, on ten Superhornet má právě to řešení pomocí esovitých vstupních kanálů :) Jo pánové, namísto postování nesmyslů a urážlivých komentářů raději více studujte a čtěte vše k dané tematice, jo pardon....vy mnozí umíte jen čumět na obrázky a fotky bez schopnosti chápat psaný text :))

          • StandaBlabol
            20:37 20.01.2019

            Glotone,

            umíš číst? Petris nás nepřesvědčuje o tom, co bude. On nás přesvědčuje, že fotka je fake. Protože mu nehraje do karet to, co je na ní vidět. Připomíná mi to diskuzi o útoku na Hmimín, kdy všichni zdejší ruští fanoušci tvrdili, že fotky poškozeného Su-24 jsou fake. Že to letadlo v Sýrii vůbec není, dráha je moc mokrá (nebo suchá?), tráva na Sýrii příliš zelená, atd., atd. Pak video už opraveného letadla ukázala v Sýrii RT a naráz bylo ticho... Někteří lidi prostě přistupují k informacím stylem "líbí" nebo "fake news".

            Co bude, uvidíme až to bude. Podle článků tady na AN z roku 2013 už taky měla od 2015 běžet sériová výroba Su-57 a desítky jich dnes měly být v řadové službě. Nějak mi uniká, proč ty vstupu vzduchu neodstínili hned od začátku a mají to dodělávat až teď. Nejspíš to nebude tak jednoduché...

          • logik
            21:19 20.01.2019

            gloton:
            Ukaž jedinou fotku prototypu, kde je vidět nějaké esovité prohnutí. Buď existují fotky s kompresorem, nebo fotky s podexponovaným sacím kanálem, v kterém není nic vidět.

            Předesignovat vstupy na S-ovité znamená mj. to, že tam, kde jsou teď nosníky, bude sací kanál, a naopak. Tedy to znamená kompletně novou konstrukci křídla. Varianta, že by Rusové paralelně vyvíjeli několik různých prototypů s různými sacími kanály je hodně nereálná - to by bylo hodně zbytečně vyhozených peněz do kanálu.

          • Jirosi
            23:28 20.01.2019

            Gloton: Schválně sem vytáhnul jen ty obrázky toho linku od "Jan Grohmann".
            Ale asi ani to nestačí. Prostě tam prostor na žádné "S" není.
            Jediné čeho mohou využívat jsou sloty pro snížení rychlosti proudění, pod hranici zvuku. Ty by potom, do zakrylo vstup kompresoru.

          • strikehawk
            10:54 21.01.2019

            Jirosi, Standa, Czertik

            Co je to za náčrty? Od koho? Je to oficiální zdroj nebo únik informací od výrobce nebo si jen někdo hrál s Autocad? Vaše spekulace a "dokazovani" že Su-57 nemá kryté lopatky je trapné...…

            Srovnejte foto F/A-18E/F kde jsou kanály částečně zakřivené (S-duct ) a viditelné lopatky kompresoru hodně hluboko s vašimi foto Su-57.
            Su-57 má i podle těchto západních zdrojů na které se odvoláváte čelní RCS 0,01 m2.
            F-18 E/F má RCS 1-1,2 m2 tedy 100 x více
            Podle vašich fotek by ale měl Su-57 díky údajným lopatkám v kanále a absence S-duct doslova zářit jak vánoční stromek.
            Jak tedy dosáhli tak nízkého RCS ?

            je nabíledni, že některé foto a náčrty musí být fake na což poukazoval petris

          • StandaBlabol
            20:44 21.01.2019

            to Strikehawk,

            "Su-57 má i podle těchto západních zdrojů na které se odvoláváte čelní RCS 0,01 m2."

            Hádat se o RCS je asi blbost, protože je to jen utajovaný údaj. Ale i tak oficiální údaje firmy Suchoj říkají "RCS Su-27 bylo 10-15 m2 a snahou projektu T-50 bylo jeho snížení na průměrných 0,1 - 1 m2." A 0,x m2 jsou i nejčastější odhady v odborných publikacích.

            A kdyby to fakt bylo těch 0,01 tak:

            1) Ruské letectvo by nepokračovalo v nákupech Su-35 a Su-57 by neignorovalo.
            2) Indie by se z toho projektu nestáhla. Přitom jedním z nejsilnějších argumentů byla právě nedostatečná schopnost stealth.
            3) Západní analytici by nepsali, že Su-57 je spíš LO úprava Su-35 než plnohodnotný VLO.

          • Czertik
            20:56 21.01.2019

            stikehawk

            no, tak ja skutecne nevim od koho ty nakresy sou (autora sem nehledal), a ano je jasne ze nejde o oficialni vykresy.
            Protoze tam jeden obrazek krasne ukazuje s-vstupy vzduchu ktere dle fotek prototypu su-57 evidentne nema :).
            I kdyz je mozne ze jde o to co ma byt planovane a je tam demonstrace toho jak by to mohlo vypadat.

            A k tem nasim fotkam - muzem nam sem dat link KDE JDE KRASNE VUDET s-duct su-75 ??
            Ne autocadovou prezentaci, realne fotky.
            Protoze na tech realnych fotkach ho ma jen rovny.

  • Clanek
    15:07 18.01.2019

    Shrnuti clanku:
    V roce 2020 by mela byt podepsana dalsi objednavka na v tom case pry seriove Su-57.
    Mela by, pry, mozna... rok pred teprve podepsanim one smlouvy muze byt tolik veci jeste jinak, ze vubec nema smysl dnes resit kolik a v jakem stavu budou mit rusove Su-57. Nez k tomu dojde zmeni se to cislo i datum nejmene 10x.

  • danny
    14:21 18.01.2019
    Oblíbený příspěvek

    Pochopil jsem to tak, že by jich v r. 2025 mělo včetně prototypů melo létat 25 ks, z toho 18 se sériovou verzí avioniky. O nějaké rychlosti nemá smysl mluvit, pořád se jedná o předsériovou malovýrobu a otázka je, jestli se ta sériová vůbec rozběhne. I když tahle objednávka dává jakousi naději, že se s projektem nadále počítá.
    Jinak jsem někde zachytil, že se dnes u Kuril srazili při cvičení dvě Su-34, jedna ztracená, jedna se s poškozením dotáhla na letiště.

    • StandaBlabol
      14:57 19.01.2019

      danny,

      tahle objednávka by dávala Su-57 naději, kdyby se podepsala v roce 2018. Jak bylo původně oznámeno v létě. Tím, že ji odložili o dva roky a zatím podepsali kontrakt na celé dva kusy spíš ukazují, že se do nákupů moc nehrnou.

  • Jirosi
    14:07 18.01.2019

    Budou jich mít tedy v roce 2025 15ks, nebo se bude jednat o nové stroje?

    Ve světle výroby 2/ks za rok vypadá ta rychlost výroby "Rafale" úplně jinak.

  • Jara
    13:42 18.01.2019

    USA je ve stealth před celým zbytkem světa, to nic nemění na tom že SU57 bude potencionálně nebezpečný letoun, F35 dle mého disponuje jen zlomkem schopnosti US co se stealth týče

    • omacka
      14:35 18.01.2019

      USA jsou stealth tak leda v oblasti PR :) Ale vážně, tak si to rozebereme. Radarový stealth = je z cca 80% tvarový stealth a 20% dělá RAM nátěr. Tvarový a RAM stealth technologie ztrácí podstatnou výhodu v čase (a ztrácet ji bude ještě rychleji) prostým vývojem technologií o kterých se před 30 lety nikomu ani nesnilo, jelikož v době, kdy byl tento koncept v USA rozvinut do praktických aplikací F-117, tak byla reálná protiopatření proti stealth letounům podstatně limitováno tehdejšími technologickými možnostmi. Oblasti jako IT, dostupný výpočetní výkon na palubě letounu, aktivní fázované antény v radarech, pokročile algoritmy schopné pokročilé filtrace cílů díky obrovskému výpočetnímu výkonu dnes dostupnému, hybridní radarové systémy pracující v několika pásmech současně, což je třeba radarový komplex na Su-57, zasíˇťování bojiště o kterém se nikomu ani nesnilo v době, kdy byl tvarový stealth na vrcholu (F-117) a protivník jel na analogových počítačích ještě většinou, umělá inteligence byla jen ve filmech. Je to úplně jednoduché, jak se od doby F-117 vyvinul stealth, tvarový se nomohl a ani nemůže změnit, RAM nátěry budiž, ale to je tak vše a nikdo, už v tomto oboru nic víc nevymyslí, zato protiopatření proti stealth letounům jsou v dnešní době na úplně jiné úrovní čistě z důvodů vývoje technologií a toto se zcela určitě nezastaví. Fotonické radary nakonec "zaříznou" stelath technologie úplně, protože moduluji přes optická vlákna světlo generované laserovými diodami, polovina takového signálu je následně přemodulovaná do čtyřikrát většího frekvenčního rozsahu rádiových vln a následně je tento velice široký rozsah frekvencí vysílán přes klasické AESA T/R moduly, při příjmu se použijí klasické T/R moduly, ale první polovina optického signálu, co nebyla odvysílaná je použita pro modulaci odraženého signálu.. Jaký je vývoj v stealth? žádný a ani žádný podstatný nebude, tvarový stealth je prostě tvarový, RAM nátěr nikdy nemůže zastat tvarový stealth, jediné řešení teoreticky účinné do budoucna bude elektromagnetický stealth (plazma, silná magnetická pole ohýbající rádiové vlny, atd..) to je už dost sci-fi.

      • Jara
        14:40 18.01.2019

        O RÁM materiálech tady pustil zajímavé info několikrát Balm, jinak zajimvý příspěvek, ale pro diskuzi tohohle typu nemám dostatek znalostí ;)

      • raziel87
        14:47 18.01.2019

        Zas takový Sci-fi to není. Frazorů si veřejnost v Sýrii všimla až někdy kolem +- 20.2.2018 (nechci hledat) a to jen díky tomu, že piloti ten Plazma stealth vypli,
        jinak by o nich nevěděli do teď. Po 3 dnech to zase zapnuli a od té doby Frazory v Sýrii zase nejsou vidět :ROFL:..........jako, když to Luky tehdy v diskuzi napsal, tak jsem se málem pos*al :-)

      • omacka
        15:05 18.01.2019

        Pokud Su-57 vyráběn sériově za 8-10 let v počtech větších než malých, má i jednu dost podstatnou výhodu, krom nového motoru. Zcela jistě dojde k podstatnému upgradu jeho radarů minimálně na GaN T/R moduly, protože bude dost času na vývoj i testování. Stačí se podívat jaké skoky rusové v AESA anténách udělali za posledních deset let. Ty fotonické radary nejsou principem také nic složitého, jde jen o změnu v primární modulaci rádiového signálu, který obstará laser, což umožňuje podstatně rychlejší modulace v podstatně širším pásmu frekvencí, pak už je to jen postprocessing signálu, kdy se vyšle polovina signálu, počká se na to až se vrátí, ten proleze low-pass filtry a nejspíše i "vycvičenými" filtry s umělou inteligencí, podle těchto filtrů se přemoduluje druhá polovina signálu a vyšle se se specifickým rozsahem frekvencí, celý vtip je v tom, že ta modulace signálu pomoci laseru je neskonale rychlejší než klasická modulace.

        • Czertik
          16:03 19.01.2019

          Omacka, prosimte vysvetli me jeden paradox. Kdyz dle tebe je stealth za 10-20 let "mrtvy", tak proc rusove vubec rusove su-57 navrhovaly jako stealth letoun ?
          A proc vubec investuj cas a penize na vylepseni jeho stealth.
          Nebo nam tu chces vazne tvrdit, ze rusove planuji pouzivat su-57 jen cca 5 let ? (doba od zavedeni seriovych su-57 do vyzbroje - neplest se seriovou vyrobou - a tim kdy pokrok techniky ucini stealt mrtvym).

      • StandaBlabol
        15:03 19.01.2019
        Oblíbený příspěvek

        Ano, proti X-Wingům a Tie Fighterům někdy v budoucnosti bude stealth možná k ničemu. Ale dnes a tady proti ruským variantám Su-27 a Mig-29 vybaveným PESA radary představuje stealth obrovskou výhodu. Už přes 30 let - od zavedení F-117 do služby. A ještě nějakou dobu bude, protože Rusové se nic modernějšího do služby zavádět nechystají.

      • Czertik
        15:53 19.01.2019

        ???
        jak si prisel na to ze f-117 byla vrcholem tvaroveho stelth ??? Vzdyt to byla prave prvni a nejprimitivnejsi verze tvaroveho stelth, a ktery ukazal, ze touhle cestou asi ne.
        F-22 je prave vrcholem tvaroveho stelth, kdy onen prave tebou zminovany narust vypocetniho vykonu umoznil, aby to bylo dovedeno do dokonalosti.
        F-35 je co se tyjka tvaroveho stealth, takovy polobastard, stelth byla sice priorita, ale musela ustoupit jinym kompromisum.
        A co se tyka tebou zminovanych multifrekfencnich radaru, fazovych anten..atd - tak v tomhle vsem byly/sou amici o 10-20 let pred rusy, takze je logicke predpokladat ze i jejich anti-stealth bude dal nez to ruske.

        A k tem tvojim fotonovym radarum, ano mozna udelaji stealth zbytecnym..tak holt to jen povede ke zlevneni letadel a zlepseni jejich vykonu :).

        • omacka
          03:52 21.01.2019

          Ano byla vrcholem, protože proti samotné technologii stealth neměl protivník logicky žádná protiopatření ještě vyvinuté, teoretický stav stelath vs protiopatření výrazně limitovala doba, byla to pro tvarový stealth + RAM nátěry nejlepší léta. Proč je tvarový stealth F-117 tak "hranatoidní"? Z jednoduchého důvodu, tehdejší výpočetní technika dokázala spočítat a simulovat v rozumných časech radarové odrazy od jednoduchých geometrických ploch, o ničem jiném to není ten tvar F-117. Tvarový stealth na F-117 a F-22/35 je ten stejný algoritmus a ani být nemůže, jen díky milionkrát výkonnějším počítačům umožňující detailnější simulace je dosaženo lepších výsledků, protože se mohl spočítat ideální aerodynamický/reálný model letounu oproti "hranatoidnímu" F-117, principem tvarový stealth je pořád to stejné fyzikálně a nikdy se to nezmění, více než bylo dosaženo u F-22/35, kde už není limitní při samotném návrhu výpočetní výkon se nedosáhne. Tvarování letounu a úhly musí být v nějakém ideálním poměru vůči délce vlny dopadající na objekt z radaru XY a pod úhlem XY, na bojišti ale nebude jen jeden radar, takže musíte dělat hodně velké kompromisy v tvarování, další velký kompromis je s aerodynamikou. To je taky jeden velký kompromis, ono se to málo chce vědět, že i F-22, pokud máte radar na stejné úrovní/výšce +- a v pozici 90-95 ° od jeho přídě dosahuje největšího RCS kolem 45m2, je to i logické, směrovku moc nemůžete zalomit (pozbyla by aerodynamickou efektivitu) z takových bočních směrů ozařování se vám většina signálu vrátí od tak velké neoptimalizované plochy. Plocha povrchu každého taktického letounu jsou stovky metrů čtverečních, taky to nejde z důvodu aerodynamiky moc tvarovat (křídla a trup), všechno je to taky kompromis. Chybné je podle mého názoru operovat s ideální RCS stealth letounu XY, protože ta nebude v bojových podmínkách nikdy dosažena a jestli někdy, tak se bude blížit pravděpodobnosti 0,0001% :D , ba co více, tak v čase se to bude ještě zhoršovat s enormním zasíťováním bojiště a možností reálně využít informací o současném ozařování takových objektů z vícero úhlů.

          • omacka
            04:06 21.01.2019

            Správnější hodnota, která více odpovídá bojovému nasazení by byla všesměrový průměr RCS stealth letounu, protože jinak to jsou haus numera, které říkají jen to, že, když poletí letoun XY (radar) na letové hladině čelně proti stelath letounu, tak ten bude mít teoretický RCS 0.0001 m2 (F-22), to je co ? je to jen nejnižší plošný průřez letounu = aerodynamický, ideální stav, v jakém procentu případu může nastat tento stav reálně na bojišti přesyceném radary?.. Dá se to představit jednoduše, jak se hodnota RCS stealth letounu mění v pásmu X se změnou vůči poloze ozařujícího radaru, čím větší aerodynamický odpor, tím násobně méně stealth..

            Schéma AESA fotonického radaru, hodně zajímavé.
            http://tehnoomsk.ru/sites/defa...

          • StandaBlabol
            08:21 21.01.2019

            to Omacka,

            "pokud máte radar na stejné úrovní/výšce +- a v pozici 90-95 ° od jeho přídě dosahuje největšího RCS kolem 45m2, je to i logické, směrovku moc nemůžete zalomit (pozbyla by aerodynamickou efektivitu) z takových bočních směrů ozařování se vám většina signálu vrátí od tak velké neoptimalizované plochy."

            Nějaký odkaz k těm 45m2 by byl? Docela by mě zajímalo, jak dokáže směrovka o ploše pod 10 m2, odkloněná od roviny tak, aby v tomhle úhly nevracela radarové paprsky a pokrytá RAM materiály, vygenerovat odraz 45m2.

            Jinak piloti F-15 si opakovaně stěžují, že nedokážou F-22tky radarem zaměřit ani na vizuální vzdálenost. A to mají moderní AESA radary.

            AESA fotonický radar je proti stealth jistě super. Která ruská stíhačka ho používá nebo by měla používat v příštích 10ti letech?

          • Jirosi
            10:05 21.01.2019

            Jen nezapomínejte, že tyhle letadla působí z podporou dalších strojů. Co zase vyřazují ty radary.
            Většinou právě radary na bojišti dochází dříve něž protiradarové střely.

          • omacka
            10:50 21.01.2019

            Jenže RCS není závislé jen na ploše, ale i na materiálu cíle, rozměrech vlnové délky a směru příchodu ozařující vlny. Proto taky se na "zmršení" reálného RCS stealth letounu používají dva až tři malé radiolokační odražeče (Luneburgovi čočky).
            POFACETS 4.1 pro výpočty RCS na 3D modelech v MATLABU pro nás amatéry
            https://www.mathworks.com/matl...
            Kniha od Almazu k modernizaci Pečory-2/3 z r. 1992 až 1999, kde jsou zmínky i vývoji Triumfu, Favoritu a Viťazu. Jsou tam uváděny vypočtené nejlepší čelní hodnoty RCS pro F-22 0,1m2, F-117 0,2m2, B-2 0,3m2, Tomahawk 0,1m2, F-16 2m2, B-1B 3m2.
            https://2013.f.a0z.ru/09/04-32...
            https://yadi.sk/public?hash=mm...
            http://forums.airbase.ru/2014/...
            V té knize je i porovnání RCS HARMu křídlaté rakety a F-22 v grafech. Dokonce tam máte i tabulky v Excelu vytvořené obálky poražení cílů i s F-22 a B-2 Pečorou, kde u F-22 je to zničení cíle na vzdálenosti 20km s výškou pod 4km, když to porvnáte s grafem F-117, tak zjistíte, že u F-22 nad výškou 4km prudce začne klesat dálkový dosah, protože ty úhly tvarového stalth má optimalizované pro působení na větších výškách. Také je tam pěkné porovnání obálky F-117 vůči B-1B,F-16 a B-2, kde zjistíte, že se skoro vůbec neliší, rozhodně ne tak výrazně jak v případě vs F-22.

          • omacka
            10:58 21.01.2019

            Z toho můžete lehce dedukovat, že F-22 pokud odmyslíme v boji nereálně dosažitelný ideální čelní RCS vůči protivníku, bude při rozdílech výšky: radar vs F-22 do 4-5km, kdy ještě jsou ty úhly dopadů vln na povrch letounu ne moc prudké, nebude mít proti stíhači protivníka žádnou větší výhodu v RCS, ta se začne projevovat až při prudších úhlech, teď to do toho hoďte deset nebo dvacet radarů ozařující vzdušné objekty z mnoha úhlů, a ještě ty které pracují v pásmech na které tvarová stealth optimalizace neplatí a F-22 má v nich pořád enormní RCS a dostane se k tomu, jak může být dnes stealth letoun asi "neviditelný" pro protivníka s moderní zasíťovanou sítí PVO a stíhacím letectvem.

          • StandaBlabol
            14:28 21.01.2019

            to Omacka,

            azbuka už mi po letech dělá potíže, přelouskal jsem jen úvod. Ale ta tvoje knížka je z roku 1999! V té době ještě F-22 ani nebyl zařazen do služby. A RCS, která uvádíš, byly jen tehdejší ruské odhady. Dnes se RCS u F-22 uvádí o dvě až tři desetinná místa níže.

            Mimochodem, někde jsem četl, že Su-57 byl navržen právě podle těchto hodnot, tak aby byl ekvivalentem F-22. Rusové tehdy odhadovali RCS amerických stealth letadel v řádu desetin m2. A když mnohem později zjistili, jak je to doopravdy, už bylo pozdě. A proto teď nevědí, co s ním.

            Promiň, ale operovat marketingovou brožurkou výrobce protiletadlových systémů a ještě 20 let starou je docela bídný výkon.

          • Czertik
            21:19 21.01.2019

            Omacka, ja nevim, jestli ses troll, zabednenec nebo politruk :). Ci vsechno dohromady :).

            Tak jasne f-117 byla vrcholem tvaroveho stealth, neni na nem co vylepsovat..co na tom ze byl podzvukovy s mizernymy letovymy vlastnostmi a malou nosnosti.
            A f-22/35 sou nadzvukove stihacky s daleko vetsi nostnosti a dopletem...ale jo souhlas...skutecne neni na tvarovem stealthu co vylepsovat :)))
            A ano, jiste f117 byl vrcholem stealth...proto byl taky ze vsech stealth letounu 2 s nejmensim poctem vyrobenych kusu (1 je b2).A to byl pri prepoctu daleko levnejsi nez jak f-22 tak i f-35.

            A ano, za jistych podminek muze mit f-22 45m2 rcs......ale naskyta se otazka - jaky by mel su-57 za stejnych podminek rcs ?

            A ano, jiste diky spouste radaru apod bude nemozen byt stealth ze vsech smeru....proto se pri one spouste radaru a senzru ukaze jak kvalitni navrh tvaru si mel nebo nemel :).

            A jinak to co si napsal o stealt tvarovani a ze to nema smysl...velmi me to pripomina mylseni mezivalefcnych ale i valecnych tankovych designeru, co rikaly - nema smysl resit idealni balisticke tvarovani tanku, protze on se po bojisti ruzne hybe a vzdy se najde situace kdy bude mit protivnik idealni pozici a trefu...a pak prisla t-34 (f-22).

          • Czertik
            21:23 21.01.2019

            A ne, to co si publikoval, skutecne neni schema fotonickeho radaru, to by vypadalo uplne jinak.

            Kdyz ti sem dam to jakou technologii se vyrabi nejmodernejsi procesory, tak z toho schema procesoru intel/amd skutecne nevznikne.

          • Czertik
            21:30 21.01.2019

            Omacka - ja te nechaspu - ty tvoje dalsi posty...sou o tom jak ze je to tvarovy ci stealt jako takovy zcela zbytecny....tak me skutecne vysvetli PROC se teda rusove pousteli do vyvoje stealth letounu ?
            A maji ho mit jako posledni z velkych hracu.
            PROC ?
            Dokud to nedokazes zodpovedet, tak si prosim odpust jakekoliv dalsi vylevy o tom, jak ze je to stealth zbytecny.

      • Starlight
        17:09 19.01.2019

        Na základě dat v tomto článku a také v těch starších se dovolím odhadnout, že těch prvních 15 sériových letounů Su-57 s různými motory skončí u testovacích jednotek a jednotek bojové přípravy, kde budou zkoušet taktiku.

        Pokud tedy začne další sériové výroba až v roce 2026, jak se píše k článku, tak by to znamenalo, že letouny se dostanou k řadovým stíhacím útvarům až někdy v roce 2028. Pro jednoduchost předpokládejme, že první ruská stíhací letka (12 letounů?) dosáhne počáteční bojové připravenosti (IOC) někdy okolo roku 2029.

        Pro srovnání. První bojové letka F-22A USAF dosáhla IOC v roce 2005 (12, letounů, připravenost na několikaměsíční bojové nasazení v zámoří) a F-35A USAF v roce 2016 (15 letounů, opět připravenost na několikaměsíční bojové nasazení v zámoří). Tedy Su-57 ruského letectva možná dosáhne IOC 24 let po F-22A a 13 let po F-35A USAF.

        V každém případě se zřejmě můžeme těšit na dalších 10 let Omackovy PR o zemi, kde zítra již znamená včera a jak Su-57 všechny technologicky předběhne a mávnutím PR proutku se nakonec vlastně stane prvním letounem 6. generace na světě :-))).

        • strikehawk
          21:13 19.01.2019

          Ano mezi zavedením F-22 a Su-57 může být skutečně rozdíl 15-20 let. O čem to ale vlastně vypovídá? Obávám se že v podstatě o ničem.

          Tvoje nepřímo naznačená primitivní aproximace spočívající v tom, že mezi USA a Ruskem je stejne dlouha technologicka propast a tedy že USA jsou v této době o 20 let dopředu je nejen hloupá a chybná ale dokonce krajně nebezpečná.
          Důvody zpoždění vývoje Su-57 potažmo 5. G v Rusku jsou a byli politicko-ekonomického nikoliv technologickeho rázu.
          Skutečný rozdíl a to pouze v několika specifických oblastech je v řádech max nekolika let a platí to i obráceně.

          • janusinko
            21:58 19.01.2019

            Dovolím si upozorniť na článok, ktorý sa tu pred časom objavil, aby sa chybné domnienky zmenili v realitu:
            https://www.armadninoviny.cz/p...

            Taktiež sa tu na fóre už neraz rozoberalo materiálové inžinierstvo, v ktorom Rusi výrazne strácajú, pretože nemajú financie ani vývoj, a teda nedokážu vyrobiť kompozitné materiály v požadovanej/porovnatelnej kvalite ako sú z USA, či Japonska.

          • Starlight
            23:47 19.01.2019

            @strikehawk

            Pokud se ti nelíbí ruskou stranou nově ohlášené termíny dokončení vývoje a zvedení do služby Su-57 a považuješ je za nebezpečné pro svůj cévní systém, tak si prosím nestěžuje tady na mně, ale na zodpovědné činitele v Moskvě. Nejlépe na nejbližším zastupitelském úřadu RF. Rusové na motorech 5. generace dělají od 80. let. Jestliže cca 35 let poté a 9 let od vzletu poslední iterace této snahy (Su-57) oznámí, že potřebují další dekádu na zavedení do výzbroje, tak být tebou bych to dál moc nerozmazával, protože se lze ještě více umazat. Nevybavuji si v historii žádný jiný PR velebený letecký projekt, kde by se stalo něco podobně zahanbujícího.

            Zatím jako nejčastěji publikované zdůvodnění se uvádí nepřipravenost motorů Izdělije 30. Jestliže je zpoždění projektu podle tebe dáno „politicko-ekonomického“, tak si velmi rád (a nebudu sám) poslechnu tvé zdůvodnění, jak projekt zpozdily ekonomické a politické problémy Ruska. Máš tu dost prostoru popsat detaily, jaké relevatní politické a ekonomické současná Ruská federace má. Tak směle do toho!

            Jen zkus zlepšit některé disciplíny – čtení, počítání a schopnost vyjádřit jednoznačný závěr. Já jsem napsal, že mezi F-22 a SU-57 odhaduji rozdíl v zavedení do služby 24 let. F-22 jsi zdůraznil sám, ale píšeš jen 20 a 15-20 let. Taková čísla jsme, ale nenapsal. O pár odstavců dál píšeš už jen pár let a dokonce ze ztráty vytváříš náskok. Nějak se opravdu nevyznám v tom, za jakými čísly si stojíš.

          • Czertik
            02:26 20.01.2019

            Aha, kdyz teda v rusku nejsou problem s technologii..proc si teda kompozity na vyrobu svojich letadel - nejen vojenskych, ale i cvilnich - nakupuji na zapade ? Ci propadne horsi kvalitu z ciny ?
            Proc si je nevyrabi sami ?

          • strikehawk
            11:08 21.01.2019

            @Starlight

            můj kardiovaskulární systém je zcela v pořádku. Děkuji za optání...

            K tvým otázkám jen krátce : vývoj byl několikrát přerušen z finančních důvodů a absence politické podpory. Intenzivně se na motorech pracuje od 2015. I podle vašeho diskutabilního zdroje na který se všichni odvoláváte mají být pokročilejší, výkonější a obsahovat variable cycle core na rozdíl od US ekvivalentů F119-PW-100 ( což je zcela přirozené vzhledem k vývoji a netvrdím, že Rusové mají náskok )

            Co se týče foto viditelných lopatek kompresoru u Su-57- kopírují svůj příspěvek výše abys to nemusel hledat :
            Jirosi, Standa, Czertik

            Co je to za náčrty? Od koho? Je to oficiální zdroj nebo únik informací od výrobce nebo si jen někdo hrál s Autocad? Vaše spekulace a "dokazovani" že Su-57 nemá kryté lopatky je trapné...…

            Srovnejte foto F/A-18E/F kde jsou kanály částečně zakřivené (S-duct ) a viditelné lopatky kompresoru hodně hluboko s vašimi foto Su-57.
            Su-57 má i podle těchto západních zdrojů na které se odvoláváte čelní RCS 0,01 m2.
            F-18 E/F má RCS 1-1,2 m2 tedy 100 x více
            Podle vašich fotek by ale měl Su-57 díky údajným lopatkám v kanále a absence S-duct doslova zářit jak vánoční stromek.
            Jak tedy dosáhli tak nízkého RCS ?

            je nabíledni, že některé foto a náčrty musí být fake na což poukazoval petris

            Ohledně tvého dalšího příspěvku K Su-57 - promluv si o něm nejdříve se svým psychiatrem

  • Pepin Nešpor
    13:37 18.01.2019

    Co se týče technologie stealth tak Rusko dlouze zaostává otom není pochyb.
    Tvary Su-57 vypovídají že letadlo bude"trochu stealth" jen na příletu.

    • petris
      13:47 18.01.2019

      Tvary Su-57 nemusia vypovedať nič o úrovni týchto technológií v Rusku, skôr vypovedajú o vcelku racionálnom postoji Rusov v zmysle toho že stealth na človekom pilotovanom lietadle proste v dnešnej dobe, proti pokročilým radarom, IR senzorom, pasívnym radarom, satelitnému prieskumu atď., už neprináša takú úroveň prevahy aby stálo za to masívne kvôli tomu predražovať cenu lietadla/prevádzky. Obzvlášť nie keď máš k dispozícii AA strely s extrémnym dosahom, takže non-stealth nosič ani nemusí vletieť do dosahu zbraní stealth lietadla, pokiaľ získa súradnice cieľa z iných prostriedkov.
      O úrovni ruských stealth technológií nám skôr niečo prezradí vzhľad Ochotnika, ktorý by tento rok už snáď mal absolvovať prvý let.

      • StandaBlabol
        15:07 19.01.2019
        Oblíbený příspěvek

        Jasně, jenom stačí ten stealth letoun odhalit a přesně zaměřit. Čím a jak to uděláš, aby jsi po něm mohl střílet mimo dosah jeho zbraní?

        • petris
          19:02 19.01.2019

          Áno, presne to stačí, dokonca ho nemusíš zamerať úplne presne, x-bandové hlavice moderných AA/GA striel stačí naviesť do oblasti niekoľkých km3, kde sa stealth lietadlo nachádza, zvyšok už zvládnu sami (z tej vzdialenosti už stealth nepomôže).
          Existuje celá rada radarov špecializovaných na to aby zabezpečili práve takýto druh navedenia striel. Okrem toho sú tu pasívne a bistatické radary ako 52E6MU. Na minuloročnom MAKSe Kalašnikov holding ukázal drony s malými L/X pásmovými radarmi pracujúcimi ako malé kooperujúce radarové/retranslačné stanice.
          Ako som už písal - útočiť do takto rozvinutej obrany s pilotovaným stealth lietadlom je už v súčasnosti na hranici samovražednej misie. Skutočne špičkové stealth technológie má zmysel aplikovať na úderné drony a protizemné strely s dlhým dosahom, nie na pilotované lietadlo.

          • StandaBlabol
            21:02 19.01.2019

            petris,

            "Existuje celá rada radarov špecializovaných na to aby zabezpečili práve takýto druh navedenia striel. "

            Tak teda konkrétně. Které radary zavedené do výzbroje ruské armády umí navádět řízené střely na vzdálenost nad 100 km na cíl typu F-22/F-35? Protože na tuhle vzdálenost dokáží F-22/F-35 útočit raketami AIM-120D a Meteor. (Pokud se bavíme o boji vzduch - vzduch. Pro údery na pozemní cíle mají samozřejmě zbraně s dosahem ještě mnohem větším).

            Navíc všechny klasické pozemní radary je možné na tuhle vzdálenost snadno podletět.

            Ten tvůj 52E6MU vypadá zajímavě a Rusové uvádějí pravděpodobnost detekce stealth letadla kolem 90%. Ale letoun musí proletět mezi dvěma systémy vysílač x přijímač. Takže například proti tomu, co teď předvádí Izrael v Sýrii - útoky stand-off municí z hranice syrského vzdušného prostoru - je celkem k ničemu. A taky samozřejmě neumí navádět střely na cíl. Navíc, vzhledem ke své specifické technologii, má omezený výškový dosah na 7 - 8 km. Proto ho musíš instalovat celkem hustě podél vlastních hranic a kombinovat s celou řadou dalších (drahých) systémů. Takže tě to detekování stealth letadel vyjde pěkně draho.

            A to se bavíme o pozemní PVO. Je spousta situací, kdy by se ruské stíhačky na podporu pozemní PVO spolehnout nemohly - podpora vlastních lodí, protiponorkových letadel, bombardérů, útok na nepřátelské bombardéry ještě než překročí hranice Ruska, atd., atd. Ve všech těchto scénářích můžeš počítat jen se vzdušnými systémy. A Rusové mají převážně rodinu Su-27 s PESA radary a raketami R-27/R-77. A tomu několik AWACSů A-50. Jak tahle kombinace obstojí proti F-22/F-35, vybavenými stealth technologií, AESA radary a raketami AIM-120D a Meteor a podporovanými AWACSy NATO?

          • Czertik
            02:34 20.01.2019

            Jo ? A prosim napis sem jaky ze konkretni system to rusove maji (klidne i prototyp) ktery dokaze zamerit stelath ve vzduchu s presnosti na par metru ?
            Max vedle 50m, aby to nebylo plytvani strelami.

    • raziel87
      14:04 18.01.2019

      Boha jeho Pepine :-D to snad není pravda......Jolanda z Tv Barrandov je proti tobě hadr. Co ještě umíš "takhe vod voka" z fotky vydedukovat? trefíš se na decimetry, centimetry, nebo "jen" metry? mám to tu rád :-)

      • janusinko
        13:22 19.01.2019

        Už sa to tu rozoberalo. Jedným z najvýraznejších faktorov odrazovosti sú lopatky turbíny motora. U F-22, či F-35 je prívod vzduchu k motorom v tvare S, čiže turbíny sú defacto kryté samotnou konštrukciou stíhačky. Su-57 má usporiadanie pohonného ústrojenstva v jednej línii. Takže áno, tvarový stealth je možné zistiť aj "takhle vod voka".

      • Czertik
        16:09 19.01.2019

        Ano, skutecne "od oka" jde toho jde zjistit dost (kdyz mas dostatcene znalosti - nebo vis kde si to precist :) ).
        je to uplne stejne jak kdyz sveho casu iran predstavil superuzasnou a supervykonou stihacku co mela prekonavat f-22, f-35 a kdo vi co jeste.
        A pak peclivou analyzou fotek vyslo najevo, ze onen letoun nejen ze pravdepodobne nikdy ani nevzletl (jeho fotka v letu byla dokazana fotomontaz), a pokud by byl letuschopny, tak by jeho vykony byly jen o neco lepsi nez nasich l-159.
        Holt fyziku nemuzes oblbout.

  • RiMr71
    12:29 18.01.2019
    • (10)

    ...a já jsem myslel, že mají něco nového a oni jen slavně zavedli něco, co mají amerikanci už 30 let (!!!). To snad, aby se s tím moc nechválili... I když ruskému mužikovi a českým kolaborantům stačí málo...

    Ale stejně tomu nerozumím... tolikrát mi tu bylo zdejšími proruskými diskutéry vysvětleno, že stealth nefunguje, jinak by ho rusáci samozřejmě měli taky a teď s velkou slávou zavádějí něco, co mají některé letouny západní provenience už 30 let? Jolki palky, čort znájet...

    • Miroslav
      13:04 18.01.2019

      Stealh funguje ale nie tak ako si to niektorí myslia. Stealh stroj má oproti inému výhodu niekoľkých sekúnd navyše kým je odhalený nepriateľským radarom. Tých pár sekúnd môže rozhodnúť o úspechu či neúspechu misie. To je tak všetko. Neschopnosť stealth dokáže vykompenzovať veľký posun v konštrukcii palubných radarov či striel vzduchu-vzduch veľkého dosahu. Či má Rusko takýto technologický náskok ktorý eliminuje potrebu stealth technológie pred západnými strojmi, na to nech si už odpovie každý sám.

      • Jirosi
        13:58 18.01.2019

        "Neschopnosť stealth dokáže vykompenzovať veľký posun v konštrukcii palubných radarov či striel vzduchu-vzduch veľkého dosahu."

        Nikoliv vývoj, výroba, ale až fyzické vybavení letadly z instalovanými technologiemi rozhoduje.

      • Czertik
        16:13 19.01.2019

        jenze na jednu vec tu mili lidi zapominate. Muzete mit sebelepsi pozemni protileteckou raketu...ale ta protizemni odpalovana z letadla bude mit pri stejne hmotnosti daleko lepsi vykony, nebo pri stejnych vykonech lehci s vyhodami z toho plynoucimi.
        Cili i v tomhlůe pripade bude letectvo vzdy hrat prim :).