Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30

Prototyp T-50 s dvojicí střel vzduch-vzduch středního doletu R-77; ilustrační foto; větší foto / Public Domain 

Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy nejnovějších proudových motorů páté generace Izdělije 30. První let s motory Izdělije 30 provedl druhý prototyp stíhačky Su-57 (T-50-2) 5. prosince.

V současné době všechny prototypy budoucí ruské stíhačky Su-57, označované jako T-50-X (kde X je pořadí vyrobeného prototypu), létají s motory AL-41F1 (Izdělije 117). Motor je vylepšenou verzí motoru AL-41F1S (Izdělije 117S) ze stíhaček Su-35S. Motory AL-41F1/F1S mají konstrukční základ v motoru AL-31 stíhaček Su-27 a technologicky tak spadají do konce 70. let minulého století.

Ruské letectvo nemá zájem zavést do výzbroje letoun páté generace s motorem, který z hlediska výkonu, spotřeby paliva, spolehlivosti nebo provozních nákladů, odpovídá letounům čtvrté generace (Su-27).

Konstrukční kancelář Ljulka pod vedením Jevgenija Marčukova proto již několik let vyvíjí nový nový proudový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN. Motor Izdělije 30 se má minimálně vyrovnat americkému motoru Pratt & Whitney F119 ze stíhaček F-22A Raptor. Americký motor kromě plně digitálního řízení, schopnosti letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování, vyniká vektorováním tahu ve dvou rovinách a vlastnostmi stealth.

Vývoj a výroba Izdělije 30 probíhá ve spolupráci s dalšími velkými ruskými výrobci leteckých motorů. Například společnost Saljut vyvinula vysokotlaký kompresor, spalovací komoru a motorovou trysku s možností vektorování tahu. Motor bude vyrábět Ufimská motorářská výrobní asociace UMPO, která patří pod Sjednocenou motorovou korporací ( ODK ). UMPO nyní vyrábí například motory AL-41F1S.

Podle blogu BMPD, který se odvolává na informace výrobce, kompresní poměr vysokotlakého kompresoru proudového motoru Izdělije 30 dosahuje 6,7 a průtok vzduchu je 21-23 kg/s. Teplota plynů před turbínou dosahuje 1950-2100 K. Maximální tah je 170 až 180 kN, oproti 150 kN u motoru AL-41F1.

Vývoj Izdělije 30 dosáhl významného milníku před týdnem, kdy prototyp T-50-2 s novými motory poprvé vzlétl z letiště výzkumného institutu M. M. Gromova v Žukovském u Moskvy. Podle tiskové zprávy UMPO motor pracoval 37 minut, z toho 17 minut během letu.

“Při vývoji perspektivního motoru pro Su-57 byly použity nejnovější technologie a materiály, jejichž použití umožnilo splnit technické požadavky pro motor páté generace,” stojí v prohlášení UMPO.

"Úspěšný let s novým motorem dodává další impuls programu stíhačky páté generace. To je důkazem vysokého potenciálu ruského leteckého průmyslu, který je schopen vytvářet vysoce inteligentní pokročilé systémy - jedinečné aerodynamické řešení, inovativní digitální komponenty, nové motory,” řekl ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov .

Nový prezident ODK Jurij Sljusar uvedl, že testování nového motoru potrvá několik let. Podle Alexandra Artjuchova, dřívějšího prezidenta ODK, vývoj motoru Izdělije 30 skončí v roce 2020 a teprve poté mohou začít státní zkoušky. V minulém roce ruský deník Izvestija odhadl připravenost motorů Izdělije 30 pro operační nasazení na stíhačkách Su-57 na roky 2025 - 2027.

Pro porovnání délky vývoje se podívejme vývoj amerických motorů pro stíhačky F-22A Raptor. Testování dvou konkurenčních motorů (prototypů) Pratt & Whitney YF119 a General Electrics YF20 začalo v roce 1988. V roce 1991 Američané vybrali motor YF119. Vývojová fáze (tedy fáze, ve které se nyní nachází ruský motor Izdělije 30) sériové verze F119 začala v roce 1992.

Pratt & Whitney vyrobil celkově 27 testovacích motorů. První letecký test F119 se uskutečnil v roce 1997. Stíhačka F-22A Raptor nakonec vstoupila do výzbroje amerického letectva v roce 2005. Také motory F139 stíhačky F-35 lightning II vychází z F119.


První let T-50-2 s novými motory Izdělije 30.

Současný ruský státní vyzbrojovací program do roku 2027 počítá s výrobou pouze 12 stíhaček Su-57. Ruské státní vyzbrojovací programy jsou plánovany na deset let, ale přijímají se každých pět let. Rozhodnutí o výrobě dalších stíhaček Su-57 pro ruské letectvo tak může padnout v roce 2023.

Vývoj a zavádění stíhaček Su-57 nevyvolává v Rusku jen nadšení. Podle ruského autora Alexandra Sardurio, z vojenského magazínu Vojensko-průmyslový kurýr (VPK), je však celá koncepce stíhačky Su-57 chybná. Podle autora Rusko vyvíjí T-50 čistě z politických důvodů  jako odpověď na americký stroj F-22A Raptor, a nesleduje skutečné potřeby a možnosti ruského letectva.

“Dejem tomu, že se bude “náš Raptor” prezentovat na leteckých show společně se svým americkým dvojčetem, předvádět své přednosti, figury vyšší pilotáže…, zkrátka vlastně realizovat jakési PR. A co z toho? Komu bude potřebný tento šíleně drahý stroj, tato „kusovka“, v případě nepřítomnosti našeho letectva, toho tahouna, který musí odvádět veškerou „špinavou“ práci? Rovněž je nepochopitelné, proč se máme chlubit horentními náklady absolutně nepotřebného a zbytečného předmětu při naší do nebe volající nepřipravenosti na budoucí nevyhnutelné konflikty. Proto by bylo vhodné zamyslet se nad alternativou, zda není lepší vyrobit 40–50 potřebných strojů než jeden absolutně zbytečný pro budoucí opravdové vážné střety,” uvedl minulý rok v článku na webu VPK Sardurio.
Prozatím budou páteř ruského letectva tvořit víceúčelové stíhačky Su-30SM, Su-35S a stíhací bombardéry Su-34. Očekává se, že ruské letectvo bude každý rok do výzbroje zavádět 12 až 18 letadel každého z jmenovaných typů.

V každém případě první letecký test motoru páté generace je pro ruský průmysl obrovský úspěch. Rusko na motoru Izdělije 30 dokazuje, že v letecké technice stále patří mezi absolutní špičku.

Zdroj: PONARSTASS, BMPD, UMPO

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?

Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...

Nový ruský záchytný stíhač MiG-41 v roce 2020

Podle ruských médií v roce 2020 vzlétne prototyp nové ruské záchytné stíhačky MiG-41, která začne od ...

Ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018 až 2027

Příští týden ruský prezident Vladimír Putin příjme vedení ministerstva obrany, členy vlády a ...

F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu

Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Sholva
    21:04 20.12.2017

    To RiMr: Tak pokud je mezi vámi a Kasparovem tak malý rozdíl jako mezi ruskými a americkými motory, tak bychom vás měli znát z médií jako slavnoho českého šachistu. Tak který pak ...Zobrazit celý příspěvek

    To RiMr: Tak pokud je mezi vámi a Kasparovem tak malý rozdíl jako mezi ruskými a americkými motory, tak bychom vás měli znát z médií jako slavnoho českého šachistu. Tak který pak jste? ;-) Také tvrdím, že americké motory jsou o něco lepší než ruské, ale tedy ten váš příměr, to je teda s prominutím pitomost hodná sputniku...Skrýt celý příspěvek

  • logik
    19:46 20.12.2017

    lary: hovoříš s odpuštěním nepravdu. Jednak právo na sebeurčení se týká národních států, nikoli menšin v cizím státě. Jednak se lidí, kde chtějí žít, povětšinou ptaly, např. na ...Zobrazit celý příspěvek

    lary: hovoříš s odpuštěním nepravdu. Jednak právo na sebeurčení se týká národních států, nikoli menšin v cizím státě. Jednak se lidí, kde chtějí žít, povětšinou ptaly, např. na Ukrajině (včetně Krymu) bylo referendum, v jiných státech (např. Moldávii) byly volby, které vyhrály strany s programem odštěpení od SSSR.

    To, že se to nelíbilo všem - jasně, nikdy se nic nelíbí všem. Ale byl to demokratický proces, ne že se lidí neptaly. Problém ale není v tom, že se to lidem nelíbilo, ale že silnější soused těchto států začal to nelíbí využívat pro svůj prospěch - úplně stejně, jako Hitler využíval pro svůj prospěch nespokojených sudetských Němců u nás. A stejně jako např. teď Ukrajina nebo v 90tých Moldávie jsme neměli sílu se mu bránit.

    A to, že se měly hranice nastavit etnicky - to fakt tvrdíš? Tedy podle Tebe měla také ČR vzniknout v etnických hranic? Tj. např. bez sudet, bez Slezska (které bylo dosti Polské) atd...?Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    19:04 20.12.2017

    Když tady píšete o Podněstří, můžete se jet podívat, není to daleko. Doporučuji. Kdo tady vzpomněl, že po rozpadu SSSR v prostoru Podněstří zůstala celá 14. armáda??? Ukrajina se ...Zobrazit celý příspěvek

    Když tady píšete o Podněstří, můžete se jet podívat, není to daleko. Doporučuji.
    Kdo tady vzpomněl, že po rozpadu SSSR v prostoru Podněstří zůstala celá 14. armáda??? Ukrajina se osamostatnila.... neměli přístup k Rusku. Přitom tam žije obrovská ruská komunita.
    Když se rozpadl SSSR nikdo se na bývalém teritoriu Svazu nezeptal lidí, kde chtějí žít. (Právo na sebeurčení??)

    Političtí šíbři exSSSR (Jelcin, Ševarnadze, Gorbačov, Kučma....) si dohodli hranice, bez ohledu na obyvatelstvo a historii. Kde se nedohodli tam se válčí dodnes.
    Když má jeden pocit, že mu něco patří a "vezme si to" je to základ naprosté většiny konfliktů.

    Ukrajina bude do budoucna vývoj ala Kypr, to půjde do nuly. EU a NATO jim dává jasně najevo, že o Ukrajinu nemají zájem, řeší se Severní Korea, Afghanistán .... Kdo by měl zájem o rezatou armádu s 250k vojáky, kteří si neporadí se dvěma okresy na východě a s 30 tisíci muži??
    Ukrajina = černá díra na peníze EU a NATO.

    To RiMr71. Vyjukané bylo a je hlavně Chorvatsko, když si Srbsko dovolilo zaopatřit 6x MiG29SM. Šest olétaných strojů, modernizovaných ale naprosto v souladu s počty které umožňují smlouvy OSCE. To jsou počty, které umožní pouze výcvik a AIR POLICING. Rozhodně to není nějaká Xtra "úderná síla"

    Zato Chorvatsko vážně poptávalo ve světě docela nedávno OTR (operačně taktické rakety) s dosahem 300km. Z toho byl vyjukaný celý zbytek Balkánu.
    JoJo 300km, to by "udělali" i Vídeň :-)))Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    13:08 18.12.2017

    ...tedy to je jízda, to se čte jedním dechem!!! Hlavně to Srbsko a Podněstří a vyjukaní NATO piloti co jsou podělaní z moloďců v Sůčkách... moc pěkné, jen tak dál! Zvláštní je, ...Zobrazit celý příspěvek

    ...tedy to je jízda, to se čte jedním dechem!!! Hlavně to Srbsko a Podněstří a vyjukaní NATO piloti co jsou podělaní z moloďců v Sůčkách... moc pěkné, jen tak dál!

    Zvláštní je, že čím větší rusofil a NATObijec, tím horší čeština, na úrovni tak čtyřkaře 5. ročníku ZŠ. Příznačný parametr tohoto světanázoru. Ale samozřejmě, není to pravidlem. Třeba s Fenrim zhusta nesouhlasím, ale má můj hluboký respekt.

    K té "špičce" - ano, Rusko patří k nemnoha státům co takové motory umí, ale v současnosti je "únikář" USA a pak (ano, malý) hlavní peleton ostatních (Rusko, Francie?) a za nimi Čína atd.
    Kde bude špička za deset let, až (možná) bude tento motor seriově vyráběný? V jaké fázi bude třeba ADVENT od GE?
    Prostě pokud na šachový turnaj dorazí jen Gari Kasparov a já, tak nepatřím mezi špičku šachistů jen proto, že umím hrát šachy a nikdo jiný nedorazil...Skrýt celý příspěvek

  • givicz
    08:26 18.12.2017

    pravděpodobně fotografie části nového motoru Izdělije 30
    http://charly015.blogspot.cz/2...

    pravděpodobně fotografie části nového motoru Izdělije 30
    http://charly015.blogspot.cz/2...

  • logik
    15:31 17.12.2017

    gagnut: Hezky cituješ - jen nevím pro koho, protože toto tady kupodivu všichni znají (nebo teda alespoň velká většina). A teď mi prosím nakresli letadlo klasické konstrukce s ...Zobrazit celý příspěvek

    gagnut:
    Hezky cituješ - jen nevím pro koho, protože toto tady kupodivu všichni znají (nebo teda alespoň velká většina). A teď mi prosím nakresli letadlo klasické konstrukce s běžnejma profilama křídel a VOP (o těch byla řeč, nikoli o nějakejch samokřídlech, letadlech s negativní šípovitostí a podobnejch "exotičnostech"): které bude např. stabilní a přitom bude mít pozitivní vztlak od ocasu...
    To, že jdou udělat exotické konstrukce, kde to bude fungovat jinak (a zpravidla v nějakém letovém režimu blbě - jak je vidět z toho, že se furt i přes pokusy zůstává u klasické koncepce), o tom se nikdo nepřel.

    A také se nauč česky, já jsem žádnou stabilitu nedefinoval. Jen jsem cernakusovi vysvětloval, že ta letadla mají zásadní rozdíly v aerodynamické koncepci - a jmenoval jsem jeden očividný zásadní rozdíl v jejich koncepci, a to, čím se konkrétně ta koncepce liší u klasické konstrukce letadel v praxi.

    Ohledně podněstří:
    Ano, pokud na tebe zaútočí silnější soupeř a ty nemáš sílu se mu ubránit, a on nakonec souhlasí s příměřím, tak to příměří podepíšeš. Mění to nějak fakt, že na tebe ten člověk zaútočil, a že pokud jsou podmínky pro Tebe nevýhodné, že ten silnější soused zneužil síly a tedy je agresor???? To fakt chceš tvrdit, že Moldávie ty Ruské vojáky na svém území chtěla? A nebo k tomu byla donucena?

    A už vůbec tvoje tvrzení nijak nedokazuje to, co jsi tvrdil předtím, že tam ty vojáci jsou na základě usnesení OSN. Prostě nejsou: Rusko mělo v Moldávii vojáky a silou si vynutilo to, že tam Ti vojáci zůstanou. Tedy porušilo a stále porušuje státní suverenitu Moldávie.

    Stejnětak Tvůj odkaz o Gruzii jen vyvrací Tvoje tvrzení. Pod vlajkou OSN v Gruzii působil pouze UNOMIG, nikoli ruští vojáci. Přítomnost Ruských vojáků tam byla na základě smlouvy, která mj. garantovala Gruzii územní celistvost. Jelikož Ruští vojáci postupem času přispívali k přesnému opaku - osamostatňování separatistických území. Tedy už tam nepůsobili dle smlouvy a tedy opět porušovali suverenitu Gruzie - a stejně jako na Krymu a v Donbase kradli jinému státu území.Skrýt celý příspěvek

  • gangut
    09:01 17.12.2017

    logik Vaše "Představuješ si aerodynamiku jak hurvínek válku." po vašej definícii stability. ma dostalo.Ano poučky si pamatam dobre a tak isto sa pamatám, že stabilita nezáleží na ...Zobrazit celý příspěvek

    logik
    Vaše "Představuješ si aerodynamiku jak hurvínek válku." po vašej definícii stability. ma dostalo.Ano poučky si pamatam dobre a tak isto sa pamatám, že stabilita nezáleží na pozitívnom alebo negatívnom vztlaku na ocase. Stabilita je o vzájomnom posobenií momentov a výslednom momente voči ťažisku pri nejakej zmene. V pozdĺžnej stabilite pri zmene uhla nábehu alebo rýchlosti. Teda napríklad pri poryve vetru sa zvačší uhol nábehu Tým sa zvačší prípadne posunie výsledná vztlaková sila na krídle teda moment voči ťažisku, tak isto sa zmení vztlaková sila na stabilizátore a príslušný moment. Keď výsledný moment posobí proti smeru zmeny je lietadlo stabilné pokiaľ v smere, je nestabilné. Čiže každé lietadlo na Slavoslavovom obrázku može byť teoreticky stabilné aj nestabilné.
    Blabol
    našiel som niečo pre Vás.
    https://www.valka.cz/13664-Rus...
    Čo sa týka Podnesterska
    21.júla 1992 bola v moskve podpísaná dohoda o prímerí na základe ktorej boli do podnesterska vovedené ruské mierotvorné sily. V roku 1994 bola utvorená Spoločná monitorovacia komisia a Spoločné mierotvorné sily v rámci ktorých bolo v Podnestersku rozmiestnených 3100 ruských vojakov.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    21:54 16.12.2017

    gagnut: Ano, poučky si pamatuješ dobře. Ale evidentně - pokud to s tím ocasem nechápeš - Ti totálně utíká smysl toho všeho....

    gagnut: Ano, poučky si pamatuješ dobře. Ale evidentně - pokud to s tím ocasem nechápeš - Ti totálně utíká smysl toho všeho....

  • Slavoslav
    20:52 16.12.2017

    Gangut No ja nikde netvrdím, že to samé o sebe určuje stabilitu a ani som na to nereagoval. A ak si nepochopil tie šípky a čo to je negatívny či pozitívny vztlak na chvoste ...Zobrazit celý příspěvek

    Gangut

    No ja nikde netvrdím, že to samé o sebe určuje stabilitu a ani som na to nereagoval. A ak si nepochopil tie šípky a čo to je negatívny či pozitívny vztlak na chvoste ...

    Z čohože to chceš vracať ten titul? Nejak ignoruješ otázku :-)Skrýt celý příspěvek

  • gangut
    20:42 16.12.2017

    Slavoslav Človeče veď tie dve spodné lietadlá vobec nemajú ocas No moc ste mi to nevysvetlil. Ale farebné obrázky mám rád. Ak sa dobre pamatám tak stabilitu lietadla udáva ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav
    Človeče veď tie dve spodné lietadlá vobec nemajú ocas
    No moc ste mi to nevysvetlil. Ale farebné obrázky mám rád.
    Ak sa dobre pamatám tak stabilitu lietadla udáva pomer vzdialenosti ťažiska a neutrálneho bodu k dĺžke aerodynamickej tetivy. Volá sa to zásoba stability a udáva sa v percentách. Skutočne to asi nebude pozitívny alebo negatívny vztlak na ocase, .Či máte iný názor?Skrýt celý příspěvek

  • logik
    20:36 16.12.2017

    gagnut: Vztlak je vektorová veličina.A vektorová veličina (respektive jeho projekce do jedné dimenze - což se u vztlaku, který nás zajímá především ve vertikálním směru, přirozené) ...Zobrazit celý příspěvek

    gagnut: Vztlak je vektorová veličina.A vektorová veličina (respektive jeho projekce do jedné dimenze - což se u vztlaku, který nás zajímá především ve vertikálním směru, přirozené) může nabývat jak kladných, tak záporných hodnot. Co je na tom prosím nepochopitelné?

    Jaké konkrétní rezoluce OSN podle Tebe opravňují přítomnost rusů např. v podněstří? Pleteš se, žádná taková neexistuje, Rusové tam to podněstří prostě okupují...Skrýt celý příspěvek

  • Potizista
    18:56 16.12.2017

    Stando nejsme zas tak malý aby jsme si nemohli dovolit fungující letectvo i armadu. To je taková fáma, přijde mi ze se nám někdo neustále snaží vsugerovavat ze jsme malý slabý a ...Zobrazit celý příspěvek

    Stando nejsme zas tak malý aby jsme si nemohli dovolit fungující letectvo i armadu.
    To je taková fáma, přijde mi ze se nám někdo neustále snaží vsugerovavat ze jsme malý slabý a chudý stát. Není to pravda. Za druhé ne opravdu být v NATO není řešením, tak armadu úplně rozspustme když se o nás spojenci postarají.
    Já Nejsem proti členství v NATO jen jsem realista v tom ze říkám ze spojenectví lze uzavřít jen mezi silnými a jestli silní nebudem tak nás vždy někdo obětuje .
    Proste než mít 12 gripenu a říkat tomu letectvo to je opravdu lepší nemít nicSkrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    18:55 16.12.2017

    gangut

    https://i.stack.imgur.com/Oy28...

    prve a druhe lietadlo ta sipka pri chvoste

    takze z coho to chces vracat diplom?

    gangut

    https://i.stack.imgur.com/Oy28...

    prve a druhe lietadlo ta sipka pri chvoste

    takze z coho to chces vracat diplom?

  • gangut
    18:44 16.12.2017

    Slavoslav Možno vacsina ludí vie, ja sa priznám, že neviem. Skúsite mi to prosím vysvetliť? Blábol Rusko neokupuje časti Moldavska, Gruzie a Ukrajiny. V Podnestersku, ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav
    Možno vacsina ludí vie, ja sa priznám, že neviem. Skúsite mi to prosím vysvetliť?
    Blábol
    Rusko neokupuje časti Moldavska, Gruzie a Ukrajiny. V Podnestersku, Abcházsku a Južnom Osetsku sú ruské jednotky na základe mandátu OSN a zmlúv so stranami konfliktu ako mierové jednotky už od rozpadu Sojuzu. Doštudujte si to.A na Ukrajine oficiálne nie sú žiadne ruské jednotky a neoficiálne... USA okupuje Sýriu? Anexia Krymu je myslím uzavretá záležitosť, existuje precedens Kosova a príslušné rozhodnutia súdu OSN.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    17:58 16.12.2017

    Potizisto, a proc si myslis, ze Rusko okupuje casti Moldavska, Ukrajiny a Gruzie? A nejsou v Estonsku, Litve a Lotyssku? Duvodem je jejich pritomnost v NATO. “Optimalni” ...Zobrazit celý příspěvek

    Potizisto,

    a proc si myslis, ze Rusko okupuje casti Moldavska, Ukrajiny a Gruzie? A nejsou v Estonsku, Litve a Lotyssku? Duvodem je jejich pritomnost v NATO.

    “Optimalni” neni totez, co “rozumny kompromis”. Rozporujes neco, co jsem nerekl.

    Navic, v minulem stoleti jsme byli okupovani Nemeckem, SSSR a vedli pohranicni boje s Polskem. Nikdy nebudeme mit dost velkou armadu, abychom se branili takto velkym zemim samostatne. A fakt necekam, ze na nas zautoci Slovaci. Jedinou sanci je kolektivni obrana.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 8