Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30

-
15. 12. 2017
-
115 komentářů
-
Jan Grohmann
Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy nejnovějších proudových motorů páté generace Izdělije 30. První let s motory Izdělije 30 provedl druhý prototyp stíhačky Su-57 (T-50-2) 5. prosince.
V současné době všechny prototypy budoucí ruské stíhačky Su-57, označované jako T-50-X (kde X je pořadí vyrobeného prototypu), létají s motory AL-41F1 (Izdělije 117). Motor je vylepšenou verzí motoru AL-41F1S (Izdělije 117S) ze stíhaček Su-35S. Motory AL-41F1/F1S mají konstrukční základ v motoru AL-31 stíhaček Su-27 a technologicky tak spadají do konce 70. let minulého století.
Ruské letectvo nemá zájem zavést do výzbroje letoun páté generace s motorem, který z hlediska výkonu, spotřeby paliva, spolehlivosti nebo provozních nákladů, odpovídá letounům čtvrté generace (Su-27).
Konstrukční kancelář Ljulka pod vedením Jevgenija Marčukova proto již několik let vyvíjí nový nový proudový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN. Motor Izdělije 30 se má minimálně vyrovnat americkému motoru Pratt & Whitney F119 ze stíhaček F-22A Raptor. Americký motor kromě plně digitálního řízení, schopnosti letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování, vyniká vektorováním tahu ve dvou rovinách a vlastnostmi stealth.
Vývoj a výroba Izdělije 30 probíhá ve spolupráci s dalšími velkými ruskými výrobci leteckých motorů. Například společnost Saljut vyvinula vysokotlaký kompresor, spalovací komoru a motorovou trysku s možností vektorování tahu. Motor bude vyrábět Ufimská motorářská výrobní asociace UMPO, která patří pod Sjednocenou motorovou korporací ( ODK ). UMPO nyní vyrábí například motory AL-41F1S.
Podle blogu BMPD, který se odvolává na informace výrobce, kompresní poměr vysokotlakého kompresoru proudového motoru Izdělije 30 dosahuje 6,7 a průtok vzduchu je 21-23 kg/s. Teplota plynů před turbínou dosahuje 1950-2100 K. Maximální tah je 170 až 180 kN, oproti 150 kN u motoru AL-41F1.
Vývoj Izdělije 30 dosáhl významného milníku před týdnem, kdy prototyp T-50-2 s novými motory poprvé vzlétl z letiště výzkumného institutu M. M. Gromova v Žukovském u Moskvy. Podle tiskové zprávy UMPO motor pracoval 37 minut, z toho 17 minut během letu.
“Při vývoji perspektivního motoru pro Su-57 byly použity nejnovější technologie a materiály, jejichž použití umožnilo splnit technické požadavky pro motor páté generace,” stojí v prohlášení UMPO.
"Úspěšný let s novým motorem dodává další impuls programu stíhačky páté generace. To je důkazem vysokého potenciálu ruského leteckého průmyslu, který je schopen vytvářet vysoce inteligentní pokročilé systémy - jedinečné aerodynamické řešení, inovativní digitální komponenty, nové motory,” řekl ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov .
Nový prezident ODK Jurij Sljusar uvedl, že testování nového motoru potrvá několik let. Podle Alexandra Artjuchova, dřívějšího prezidenta ODK, vývoj motoru Izdělije 30 skončí v roce 2020 a teprve poté mohou začít státní zkoušky. V minulém roce ruský deník Izvestija odhadl připravenost motorů Izdělije 30 pro operační nasazení na stíhačkách Su-57 na roky 2025 - 2027.
Pro porovnání délky vývoje se podívejme vývoj amerických motorů pro stíhačky F-22A Raptor. Testování dvou konkurenčních motorů (prototypů) Pratt & Whitney YF119 a General Electrics YF20 začalo v roce 1988. V roce 1991 Američané vybrali motor YF119. Vývojová fáze (tedy fáze, ve které se nyní nachází ruský motor Izdělije 30) sériové verze F119 začala v roce 1992.
Pratt & Whitney vyrobil celkově 27 testovacích motorů. První letecký test F119 se uskutečnil v roce 1997. Stíhačka F-22A Raptor nakonec vstoupila do výzbroje amerického letectva v roce 2005. Také motory F139 stíhačky F-35 lightning II vychází z F119.
První let T-50-2 s novými motory Izdělije 30.
Současný ruský státní vyzbrojovací program do roku 2027 počítá s výrobou pouze 12 stíhaček Su-57. Ruské státní vyzbrojovací programy jsou plánovany na deset let, ale přijímají se každých pět let. Rozhodnutí o výrobě dalších stíhaček Su-57 pro ruské letectvo tak může padnout v roce 2023.
Vývoj a zavádění stíhaček Su-57 nevyvolává v Rusku jen nadšení. Podle ruského autora Alexandra Sardurio, z vojenského magazínu Vojensko-průmyslový kurýr (VPK), je však celá koncepce stíhačky Su-57 chybná. Podle autora Rusko vyvíjí T-50 čistě z politických důvodů – jako odpověď na americký stroj F-22A Raptor, a nesleduje skutečné potřeby a možnosti ruského letectva.
“Dejem tomu, že se bude “náš Raptor” prezentovat na leteckých show společně se svým americkým dvojčetem, předvádět své přednosti, figury vyšší pilotáže…, zkrátka vlastně realizovat jakési PR. A co z toho? Komu bude potřebný tento šíleně drahý stroj, tato „kusovka“, v případě nepřítomnosti našeho letectva, toho tahouna, který musí odvádět veškerou „špinavou“ práci? Rovněž je nepochopitelné, proč se máme chlubit horentními náklady absolutně nepotřebného a zbytečného předmětu při naší do nebe volající nepřipravenosti na budoucí nevyhnutelné konflikty. Proto by bylo vhodné zamyslet se nad alternativou, zda není lepší vyrobit 40–50 potřebných strojů než jeden absolutně zbytečný pro budoucí opravdové vážné střety,” uvedl minulý rok v článku na webu VPK Sardurio.
Prozatím budou páteř ruského letectva tvořit víceúčelové stíhačky Su-30SM, Su-35S a stíhací bombardéry Su-34. Očekává se, že ruské letectvo bude každý rok do výzbroje zavádět 12 až 18 letadel každého z jmenovaných typů.
V každém případě první letecký test motoru páté generace je pro ruský průmysl obrovský úspěch. Rusko na motoru Izdělije 30 dokazuje, že v letecké technice stále patří mezi absolutní špičku.
Související články
Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?
Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...
-
07.11.2017
-
50 komentářů
-
Jan Grohmann
Nový ruský záchytný stíhač MiG-41 v roce 2020
Podle ruských médií v roce 2020 vzlétne prototyp nové ruské záchytné stíhačky MiG-41, která začne od ...
-
12.11.2017
-
100 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018 až 2027
Příští týden ruský prezident Vladimír Putin příjme vedení ministerstva obrany, členy vlády a ...
-
15.11.2017
-
29 komentářů
-
Jan Grohmann
F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu
Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti ...
-
04.12.2017
-
157 komentářů
-
Jan Buchar
Komentáře
To RiMr: Tak pokud je mezi vámi a Kasparovem tak malý rozdíl jako mezi ruskými a americkými motory, tak bychom vás měli znát z médií jako slavnoho českého šachistu. Tak který pak jste? ;-) Také tvrdím, že americké motory jsou o něco lepší než ruské, ale tedy ten váš příměr, to je teda s prominutím pitomost hodná sputniku...
lary: hovoříš s odpuštěním nepravdu. Jednak právo na sebeurčení se týká národních států, nikoli menšin v cizím státě. Jednak se lidí, kde chtějí žít, povětšinou ptaly, např. na Ukrajině (včetně Krymu) bylo referendum, v jiných státech (např. Moldávii) byly volby, které vyhrály strany s programem odštěpení od SSSR.
To, že se to nelíbilo všem - jasně, nikdy se nic nelíbí všem. Ale byl to demokratický proces, ne že se lidí neptaly. Problém ale není v tom, že se to lidem nelíbilo, ale že silnější soused těchto států začal to nelíbí využívat pro svůj prospěch - úplně stejně, jako Hitler využíval pro svůj prospěch nespokojených sudetských Němců u nás. A stejně jako např. teď Ukrajina nebo v 90tých Moldávie jsme neměli sílu se mu bránit.
A to, že se měly hranice nastavit etnicky - to fakt tvrdíš? Tedy podle Tebe měla také ČR vzniknout v etnických hranic? Tj. např. bez sudet, bez Slezska (které bylo dosti Polské) atd...?Když tady píšete o Podněstří, můžete se jet podívat, není to daleko. Doporučuji.
Kdo tady vzpomněl, že po rozpadu SSSR v prostoru Podněstří zůstala celá 14. armáda??? Ukrajina se osamostatnila.... neměli přístup k Rusku. Přitom tam žije obrovská ruská komunita.
Když se rozpadl SSSR nikdo se na bývalém teritoriu Svazu nezeptal lidí, kde chtějí žít. (Právo na sebeurčení??)
Političtí šíbři exSSSR (Jelcin, Ševarnadze, Gorbačov, Kučma....) si dohodli hranice, bez ohledu na obyvatelstvo a historii. Kde se nedohodli tam se válčí dodnes.
Když má jeden pocit, že mu něco patří a "vezme si to" je to základ naprosté většiny konfliktů.
Ukrajina bude do budoucna vývoj ala Kypr, to půjde do nuly. EU a NATO jim dává jasně najevo, že o Ukrajinu nemají zájem, řeší se Severní Korea, Afghanistán .... Kdo by měl zájem o rezatou armádu s 250k vojáky, kteří si neporadí se dvěma okresy na východě a s 30 tisíci muži??
Ukrajina = černá díra na peníze EU a NATO.
To RiMr71. Vyjukané bylo a je hlavně Chorvatsko, když si Srbsko dovolilo zaopatřit 6x MiG29SM. Šest olétaných strojů, modernizovaných ale naprosto v souladu s počty které umožňují smlouvy OSCE. To jsou počty, které umožní pouze výcvik a AIR POLICING. Rozhodně to není nějaká Xtra "úderná síla"
Zato Chorvatsko vážně poptávalo ve světě docela nedávno OTR (operačně taktické rakety) s dosahem 300km. Z toho byl vyjukaný celý zbytek Balkánu.
JoJo 300km, to by "udělali" i Vídeň :-)))...tedy to je jízda, to se čte jedním dechem!!! Hlavně to Srbsko a Podněstří a vyjukaní NATO piloti co jsou podělaní z moloďců v Sůčkách... moc pěkné, jen tak dál!
Zvláštní je, že čím větší rusofil a NATObijec, tím horší čeština, na úrovni tak čtyřkaře 5. ročníku ZŠ. Příznačný parametr tohoto světanázoru. Ale samozřejmě, není to pravidlem. Třeba s Fenrim zhusta nesouhlasím, ale má můj hluboký respekt.
K té "špičce" - ano, Rusko patří k nemnoha státům co takové motory umí, ale v současnosti je "únikář" USA a pak (ano, malý) hlavní peleton ostatních (Rusko, Francie?) a za nimi Čína atd.
Kde bude špička za deset let, až (možná) bude tento motor seriově vyráběný? V jaké fázi bude třeba ADVENT od GE?
Prostě pokud na šachový turnaj dorazí jen Gari Kasparov a já, tak nepatřím mezi špičku šachistů jen proto, že umím hrát šachy a nikdo jiný nedorazil...pravděpodobně fotografie části nového motoru Izdělije 30
http://charly015.blogspot.cz/2...gagnut:
Hezky cituješ - jen nevím pro koho, protože toto tady kupodivu všichni znají (nebo teda alespoň velká většina). A teď mi prosím nakresli letadlo klasické konstrukce s běžnejma profilama křídel a VOP (o těch byla řeč, nikoli o nějakejch samokřídlech, letadlech s negativní šípovitostí a podobnejch "exotičnostech"): které bude např. stabilní a přitom bude mít pozitivní vztlak od ocasu...
To, že jdou udělat exotické konstrukce, kde to bude fungovat jinak (a zpravidla v nějakém letovém režimu blbě - jak je vidět z toho, že se furt i přes pokusy zůstává u klasické koncepce), o tom se nikdo nepřel.
A také se nauč česky, já jsem žádnou stabilitu nedefinoval. Jen jsem cernakusovi vysvětloval, že ta letadla mají zásadní rozdíly v aerodynamické koncepci - a jmenoval jsem jeden očividný zásadní rozdíl v jejich koncepci, a to, čím se konkrétně ta koncepce liší u klasické konstrukce letadel v praxi.
Ohledně podněstří:
Ano, pokud na tebe zaútočí silnější soupeř a ty nemáš sílu se mu ubránit, a on nakonec souhlasí s příměřím, tak to příměří podepíšeš. Mění to nějak fakt, že na tebe ten člověk zaútočil, a že pokud jsou podmínky pro Tebe nevýhodné, že ten silnější soused zneužil síly a tedy je agresor???? To fakt chceš tvrdit, že Moldávie ty Ruské vojáky na svém území chtěla? A nebo k tomu byla donucena?
A už vůbec tvoje tvrzení nijak nedokazuje to, co jsi tvrdil předtím, že tam ty vojáci jsou na základě usnesení OSN. Prostě nejsou: Rusko mělo v Moldávii vojáky a silou si vynutilo to, že tam Ti vojáci zůstanou. Tedy porušilo a stále porušuje státní suverenitu Moldávie.
Stejnětak Tvůj odkaz o Gruzii jen vyvrací Tvoje tvrzení. Pod vlajkou OSN v Gruzii působil pouze UNOMIG, nikoli ruští vojáci. Přítomnost Ruských vojáků tam byla na základě smlouvy, která mj. garantovala Gruzii územní celistvost. Jelikož Ruští vojáci postupem času přispívali k přesnému opaku - osamostatňování separatistických území. Tedy už tam nepůsobili dle smlouvy a tedy opět porušovali suverenitu Gruzie - a stejně jako na Krymu a v Donbase kradli jinému státu území.logik
Vaše "Představuješ si aerodynamiku jak hurvínek válku." po vašej definícii stability. ma dostalo.Ano poučky si pamatam dobre a tak isto sa pamatám, že stabilita nezáleží na pozitívnom alebo negatívnom vztlaku na ocase. Stabilita je o vzájomnom posobenií momentov a výslednom momente voči ťažisku pri nejakej zmene. V pozdĺžnej stabilite pri zmene uhla nábehu alebo rýchlosti. Teda napríklad pri poryve vetru sa zvačší uhol nábehu Tým sa zvačší prípadne posunie výsledná vztlaková sila na krídle teda moment voči ťažisku, tak isto sa zmení vztlaková sila na stabilizátore a príslušný moment. Keď výsledný moment posobí proti smeru zmeny je lietadlo stabilné pokiaľ v smere, je nestabilné. Čiže každé lietadlo na Slavoslavovom obrázku može byť teoreticky stabilné aj nestabilné.
Blabol
našiel som niečo pre Vás.
https://www.valka.cz/13664-Rus...
Čo sa týka Podnesterska
21.júla 1992 bola v moskve podpísaná dohoda o prímerí na základe ktorej boli do podnesterska vovedené ruské mierotvorné sily. V roku 1994 bola utvorená Spoločná monitorovacia komisia a Spoločné mierotvorné sily v rámci ktorých bolo v Podnestersku rozmiestnených 3100 ruských vojakov.Slavoslav
Človeče veď tie dve spodné lietadlá vobec nemajú ocas
No moc ste mi to nevysvetlil. Ale farebné obrázky mám rád.
Ak sa dobre pamatám tak stabilitu lietadla udáva pomer vzdialenosti ťažiska a neutrálneho bodu k dĺžke aerodynamickej tetivy. Volá sa to zásoba stability a udáva sa v percentách. Skutočne to asi nebude pozitívny alebo negatívny vztlak na ocase, .Či máte iný názor?gagnut: Vztlak je vektorová veličina.A vektorová veličina (respektive jeho projekce do jedné dimenze - což se u vztlaku, který nás zajímá především ve vertikálním směru, přirozené) může nabývat jak kladných, tak záporných hodnot. Co je na tom prosím nepochopitelné?
Jaké konkrétní rezoluce OSN podle Tebe opravňují přítomnost rusů např. v podněstří? Pleteš se, žádná taková neexistuje, Rusové tam to podněstří prostě okupují...Stando nejsme zas tak malý aby jsme si nemohli dovolit fungující letectvo i armadu.
To je taková fáma, přijde mi ze se nám někdo neustále snaží vsugerovavat ze jsme malý slabý a chudý stát. Není to pravda. Za druhé ne opravdu být v NATO není řešením, tak armadu úplně rozspustme když se o nás spojenci postarají.
Já Nejsem proti členství v NATO jen jsem realista v tom ze říkám ze spojenectví lze uzavřít jen mezi silnými a jestli silní nebudem tak nás vždy někdo obětuje .
Proste než mít 12 gripenu a říkat tomu letectvo to je opravdu lepší nemít nicgangut
https://i.stack.imgur.com/Oy28...
prve a druhe lietadlo ta sipka pri chvoste
takze z coho to chces vracat diplom?Slavoslav
Možno vacsina ludí vie, ja sa priznám, že neviem. Skúsite mi to prosím vysvetliť?
Blábol
Rusko neokupuje časti Moldavska, Gruzie a Ukrajiny. V Podnestersku, Abcházsku a Južnom Osetsku sú ruské jednotky na základe mandátu OSN a zmlúv so stranami konfliktu ako mierové jednotky už od rozpadu Sojuzu. Doštudujte si to.A na Ukrajine oficiálne nie sú žiadne ruské jednotky a neoficiálne... USA okupuje Sýriu? Anexia Krymu je myslím uzavretá záležitosť, existuje precedens Kosova a príslušné rozhodnutia súdu OSN.Potizisto,
a proc si myslis, ze Rusko okupuje casti Moldavska, Ukrajiny a Gruzie? A nejsou v Estonsku, Litve a Lotyssku? Duvodem je jejich pritomnost v NATO.
“Optimalni” neni totez, co “rozumny kompromis”. Rozporujes neco, co jsem nerekl.
Navic, v minulem stoleti jsme byli okupovani Nemeckem, SSSR a vedli pohranicni boje s Polskem. Nikdy nebudeme mit dost velkou armadu, abychom se branili takto velkym zemim samostatne. A fakt necekam, ze na nas zautoci Slovaci. Jedinou sanci je kolektivni obrana.logik
Skutočne niet začo.Ja len že sa tu tak suverénne oháňate výrazmi, že má človek pocit ako keby ste vedeli o čom hovoríte.Argumentovať tu nemá príliš zmysel, ja som si povodne myslel, že je toto nejaký odborný web. Prosím Vás,čo to je ten pozitívny a negatívny vztlak od ocasu?Standa
Jo za máma stojí cele NATO??? Aha tak zrovna mi jsme se nikdy nespalily kvůli tomu ze jsme spoléhali na spojence. Tak aby bylo jasno když jde do tuhého tak je to vždy každý sám za sebe tečka.
A ne 12 strojů není optimálních vezme si ze mim čtyři stroje jsou mimo pohotovost a to kvůli údržbě servisu diagnostice nebo poruchám tak kolik strojů je v Pobaltí ? 2?3?
Tak a k obraně země mame 5 strojů .cernakus: na to porovnání ti odpověděl logik.
Co se týká Su-27 vs Su-35, řek bych že hlavní roli hraje FBW, řada dalších vylepšení a lepší ergonomie kokpitu atd. Ale rád bych věděl na co si myslíš, že Su-35 vůbec potřebuje TVC při normálním manévrování.
Stealth F-22 generuje o dost víc vztlaku než F-15... a to i přesto, že má horší w/l.kawo,
Srbové se drželi statečně a NATO snikdy nedokázalo úplně vyřadit jejich PVO. Ale připisovat jim ta kvanta sestřelů je hloupost. Proti tak obrovské technologické a početní převaze by to prostě nedal nikdo.
Ten sestřel F-117 už jim nikdo nevezme. Jsou jediní, kdo kdy sundal stealth letadlo:)Potizista
"Rusové mají nejsilnější vzdušné síly v Evropě a mi se tady o ne otirame? A co naše vzdušné síly ?"
No, tak naštěstí pro nás teď to porovnání nestojí jako naše vs. ruské letectvo, ale jako NATO vs. ruské letectvo. To znamená na naší straně F-22, F-35, F/A-18, Typhoony, Rafale, Gripeny a taky E-3 AWACSy, B-2, B-1, B-52, atd. Za mě dobrý:).
Těch našich pár Gripenů mi vzhledem k velikosti země a ekonomiky přijde jako rozumný kompromis. A taky jsem neslyšel, že by se naši piloti kvůli Rusům báli na ty air-policing mise do Pobaltí. Myslím, že je tímhle zbytečně shazuješ.cernakus: Ne, letadla fakt nejsou porovnatelná podle jednoho čísla. Protože takové věci, jako řešení LERxů, řešení trupu, řešení hardpointů, ale i optimalizace pro různé rychlosti (F/A 18 musí umět přistávat o dost pomaleji, než pozemní F-16, naopak F-15 byla designována na M2+ rychlosti atd. atd.) atd... i samotná velikost letadla podstatně ovlivňuje jeho chování ve vzduchu. To, že mají dvě letadla křídla z nich fakt nedělá stejně chovající letadlo. Fakt ne.
Jinak prosím F-16 s nestabilním designem (a tedy pozitivním vztlakem od ocasu), F/A-18 s neutrálním a F-15 se stabilním (tedy s negativním vztlakem od ocasu) jsou všechno, jen ne stejné aerodynamické koncepce. Představuješ si aerodynamiku jak hurvínek válku.
kawa: Nerovná - na některých řádcích jsou i dvě letadla :-).... Jinak doporučuji si najít význam slova řádově. A jistě Srbská armáda to potvrdila, takže to bude pravda. Možná že i generál dostal z toho sestřelu DethStaru lentilku.Shania:
deltaplány mají započítaný i trup, proto mají tak výborné plošné zatížení. Nicméně sám si odporuješ, když tvrdíš, že to je třeba znát aerodynamické parametry. Fakt je, že děláš argumentační faul. Samozřejmě plošné zatížení je porovnatelné an letadlech se stejnou aerodynamickou koncepcí. Tedy můžeš srovnat F/A-18, F-16, F-15, F-22, F-35, Su-27, Su-35, Mig-29... tedy omezeně horno plošníky či středoplošníky. S deltou to je už hodně liché.
Ano, Su-27 má podstatně menší plošné zatížení křídla a Su-35 by bez vektorování na ni neměl. Takto ji překonává. Mimochodem kdyby Rusáci nebyli šetřílci a šli cestou Su-37 s kachními křidélky, byl by odskok toho súčka od konkurence podstatně větší.
F-22 má podstatně horší aerodynamickou (daň za tvarový stealth) koncepci a značně větší plošné zatížení a podstatně méně efektivní vektorování tahu. Samozřejmě mi chrstneš do ksichtu, že když by oba měli plnou výzbroj, tak bude F-22 na tom lépe, protože ji má v těle a navíc blíže těžišti. Ale s tím nic neudělám, to je prostě fakt, že neukrytá výzbroj aerodynamické vlastnosti zhoršuje.
A opět zopakuji, piloti jsou frajírci, počítat s tím, že ti Západní na rozdíl od Rusáků nedělají machrovinky jen proto, že jsou to profesionálové a ne proto, že to jejich letadla prostě nedají, je znak zaslepenosti.to Potizista,
jo, to už je rozumná jednotka pro srovnání. Není to jediný parametr. Důležitá je i spolehlivost nebo životnost. U AL-41F udávaná jako 4.000 hodin, EF-200 6.000 hodin.
Můžeme se shodnout, že AL má lepší výkon na jednotku hmotnosti na úkor snížené životnosti?
Jinak zajímavé porovnání motorů je tady:
https://defenseissues.net/2014...potizista: Prosím, chápeš rozdíl mezi "nebýt výrazně lepší než ostatní" a "být špatným letadlem"?
A btw. to, že české Gripeny mají AMRAAMY také nevíš, nebo šíříš nepravdy úmyslně?
kawa: ten odkaz je fakt dobrej. Takhle sem se nenasmál už roky. Podle něj v Jugoslávii Srbové sundali řádově 400 letadel, z toho 5 B-52, 1 B-2 a asi 6 F-117. Fakt dobrý stránky.
Jen jsou neúplné. Úplně tam schází největší úspěch Srbské armády, zaručeně potvrzený sestřel tajného projektu NATO F/A/B-0 Death Star.
Tady je fotka toho tajného projektu:
http://1.bp.blogspot.com/-ZisE...
a tady je fotka po sestřelu
https://i.pinimg.com/originals...
tak prosím požádej svého řídícího důstojníka, ať to tam doplní.
Omluvám se za sarkasmus, ale prosím alespoň trochu soudnosti.Chlapci, ja viem, že tá aircobra vyzerá na leteckej šou efektne ako aj všetky tie ostatné manévre pri nízkych rýchlostiach. Ostatné Rusi na obratnosť stávajú vždy, aj za druhej svetovej.
Len čo z toho, keď nemci s nimi odmietali točiť na nízkych rýchlostiach a zostreľovavali ich po tuctoch so strojmi čo točili dokázateľne horšie.Tohle tvrdili Srbové... samozřejmě ověřit se to nedá...
June 15th lieutenant general
Dragoljub Ojdanic,
Yugoslav Army's General Chief of Staff
During the war period, units of Yugoslav Air force and Air Defence downed 61 NATO aircraft, 30 UAVs, 7 helicopters and 238 cruise missilesPotizisto,
ano, ten motor by podle parametrů opravdu jednou mohl být špička. Jen je třeba si ještě počkat, jestli jeho vývoj bude za 8 - 10 let úspěšně dokončen.
Srovnávat výkon s motory Rafale, letadla o prakticky poloviční prázdné i vzletové hmotnosti, nedává smysl. To je jako vzít tříválec, porovnat to s šestiválcem o dvojnásobném objemu a pak tvrdit, že ten šestiválec je modernější, protože má větší výkon.Trener: když jsem si kdysi psal po webu se Srbama, (než jim rozmátili elektrárny a trafačky) Tak ty pár sestřelů měli....
Tady ještě odkaz co po letech na netu zbylo, tehdy u některých sestřelů byly i fotografie. Osobně si pamatuju na fotku s F117 a Tornádem, kde nějací Srbští důchodci nevěřícně čuměli na německý kříž na zbytku ocasních ploch.
letecký sestřel by měl být Mig 29 - pilotem Nebojsou, co pamatuju tak to záhy sám schytal, protože byl sám asi proti 30ti...
http://www.encyclopediasupreme...Nechci se tady nějak zapojovat do diskuze, kdo co, komu co sundal a kdo má lepší letadla, ale docela mě zaujalo, že v 1. válce v zálivu se irácké MIG-25 podařilo sundat americkou F-18. Tehdy v Afganistánu zas Rusáci na Migách 23 sundali pakistánskou F-16. Možná byl ještě nějaký úspěch od Indů.
Opravit někoho, že Mig-29 šel do výzbroje až 6 let po F-15 a proto nemohl být odpovědí na něj, to je typický nenávistný příspěvek vymyté hlavy.:)
Taky tu nikdo netvrdí, že sestřelit Su-24 nebo Su-22 je důkaz nadřazenosti západních strojů. Jen ty příklady ukazují, jak strašně se Rusů Izraelci, Pákistánci, Turci i Američani bojí...
Su-27/30/35 je jedno z nejlepších letadel 4. generace. Ale to, že za tu čtyřku budou donekonečna přidávat pluska - naposled jsem četl, že je to stroj 4+++ generace - mu schopnosti 5. generace nedá.
A ano, kawu bychom si tu měli hýčkat.Kawa
Je to proste jednoduché každý si háji svoje zájmy ... ale kvůli tomu nebudu jednomu nadávat do komancu a druhému do imperialistu....
todle měl být článek o motorech o co vám de chlapi??? Rusové maj nejsilnější vzdušné síly v Evropě a mi se tady o ne otirame? A co naše vzdušné síly ? Do toho by jsme se měli spíše navest aby se už lidi v naši republice zapamatovali a začlo se něco dít. A ano naši piloti na gripenech s par starickymi sidewandery ty se ruských Su35 boji to jsem si jist. A dále co nás letecky průmysl ? Náhrada za alcu už je doufám ve vývoji....tu budem pomalu vyrazovat a ještě jsme ji ani nestihli vyzbrojitpotizista: kašli na to je to tady banda vymytých hlav co nenávidí vše ruské a vlastně ani neví proč. Většinou to asi budou profesionální gumy.
Za chvíli ti sem hodí jako nedávno mě, tučně příspěvek jejich předseda ústředního výboru svazu EU, že "takové tu nemáme rádi"...
Mrkni na info o tomto webu, to hovoří za vše :-)) Propaganda ala Goebels...
Jo a asi mne za chvilku bloknou, tak se prosím nenechte zviklat a dál se sladce ukájejte na vlajkou USA :-))
.....Armádní noviny se profilují jako prozápadně kritické vojenské médium. Leží nám na srdci bezpečností, vojenské, politické a ekonomické zájmy České republiky a spojeneckých zemí z Evropské unie a Severoatlantické aliance....
...Armádní noviny však nejsou jen nekriticky nakloněny euroatlantické civilizaci. Svět není černobílý, takže se nebojíme psát kriticky o EU a NATO...to vám tak žeru :-)))F-15 byla zařazena do služby v roce 1976. Mig-29 v roce 1982. Asi jsi myslel Mig-25. Ano, toho se západ obával. Ale jen dokud s ním Bělenko neutekl do Japonska a nezjistily se jeho skutečné parametry. Na Západě ho do té doby značně přeceňovali.
Nikdy jsem netvrdil, že Rusové neměli a nemají kvalitní stroje. Jen je blbost říkat, že se jich piloti NATO bojí.Potizista: Seš mimo. F-15 je staršího data než M-29. Její vývoj je dokonce starší než Mig-25, se kterým sis to asi spletl.
A objevení Mig-25 pravda ovlivnilo požadavky na F-15, ovšem nikoli na základě reálných letových výkonů Mig-25, ale na základě toho, co si západní zpravodajci o Mig-25 mysleli. Když pak Bělenko frnknul do Japonska a zjistili o Mig-25 pravdu, tak už F-15 byla dávno vyvinutá.Stando
Rusové mají vždycky měli a jak to vypada z tohoto článku budou mít špičková letadla.
S tím nic nezmuzete a pište si co chcete....
A jen tak na okraj víte proč kdysi dávno vznikla F-15? Ne? No tu Američané vyvíjeli jako odpověď na Mig 29 protože z toho si Američané sedli na prdel a jejich piloti se střetu s nim báli jako čert kříže a nakonec si o tom natočili i film ......
Tady se ohanite ničím jako ze F16 sestřelila starickou Su24 nebo 22 to je jako argument Jo?tak ahaPotizista:
Jo, jo, všichni se bojí ruských stíhačů až 50 let.
Třeba ti Izraelci v Mirážích a Phantomech, co to dali Rusům na Egyptem 5:0 v roce 1970.
Nebo Pákistánská F-16, kterou v roce 1986 doprovodné Mig-23 MLD vyděsily tak, že jim sestřelila Su-25.
Turecká F-16, která po překročení hranic poslala dolů Su-24 byla taky strachem bez sebe.
A nakonec Američani v Sýrii sestřelili bezpilotní letoun a Su-22, přestože Asadovi poskytují podporu ruské Su-35. Tak moc z nich byli vystrašení...
Nějak mi to vychází 7:0 (tu Su-22 nepočítám, byla syrská). Asi to není všechno, rád se nechám poučit o úspěších ruských pilotů proti západním protějškům ve vzdušných bojích za posledních 50 let. Vlastně o jednom bych věděl. V roce 1983 ruský pilot v Su-15 sestřelil civilní Boeing 747. Je to západní letadlo, tak 7:1cernakus:
1) Ano, je to realita RC modelů. S velkejma letadlama to nemá příliš společného, a to i kdybys do toho modelu nalil olovo, abys měl patřičné plošné zatížení.
Ono kdyby ses trochu zamyslel, proč se asi staví obrovské a drahé aerodynamické tunely na modely v životní velikosti, když by podle Tebe stačila aerodynamická koncepce ozkoušet na RC modelu se stejným plošným zatížením, že....?
2) Jo, máš pravdu než jsem začal psát odpověď, tak jsem zapoměl, jestli mluvíš o T/W nebo o WL koeficientu. Ono je to totiž jedno: oba jsou "stejně pitomé" a nevypovídající - u WL se nepočítají tlak z trupu a ocasu a především neznáš koeficienty vztlaku, taktéž neznáš koeficient odporu letadla, navíc tato čísla se podstatně mění podle rychlosti atd... atd.... Viz Shania.
A to dotoho vůbec netahám to, že u supermanévrovatelnosti jde daleko více než o to, jaký má křídlo vztlak, tak o to, jak si to křídlo ten vztlak umí udržet v extrémních situacích - ale jak již tady psali jiní, Su35 si v některých těchto letových režimech vede opravdu dobře, ale to jsou zrovna režimy, které není moc vhodné použít při vzdušném boji.
3) Ty jako fakt cheš tvrdit, že např. F16, F15 nebo ETF nezvládne blízkej průlet kolem většího letadla????? Teda takovýho demagoga jsem tady fakt ještě neviděl.Nejsem člen žádného Fanclubu Su35 jen nechapu proč se dizkuse o motoru zvrtla v hodnocení letadla.
A začlo to tak ze nejdřív se zkritizovali motor ze vlastně není nový a USA už něco obdobného měla 10 let pak to přešlo na to ze vlastně cely nový letadlo stojí za hovno a stejne nefunguje a ted je to u toho ze vlastně i současný rusky éra západní stroje ve všem překonávají. Pravdou ale je ze piloti NATO se ruských stíhačů boji už půl století... a ne nejsem žádný komunista pánové!!
Kdyby to bylo o amerických novych motorech tak se do nich nikdo tak opírat nebude proč? Protože tady nikdo o motorech vlastně nic neví jen se potřebuje o někoho otroctví. Jo a ten typek co tady lajkuje všechny komentáře co pomlouva všechno ruské a naopak to musí být fuska.... tak hezkou sobotu zoufalceMístní fanclub Su-35 hlavně vidí dogfight v laboratorních podmínkách, kdy souboj jedné F-35 s jedním Su-35 začíná VVR, Flanker nese 50% paliva a žádné podvěsy a oba stroje jsou ponechány bez jakékoliv podpory ze vzduchu i ze země. K tomu s pravděpodobností hraničící s jistotou nikdy, opakuji nikdy, nedojde.
"ano je to dobre letadlo k tomu k čemu bylo určené asi nejlepší v současnosti ale ve vzdušném souboji na blízko nemá proti Su35 šanci"
Akorát problém je v tom, že válka už se dávno posunula někam jinam.
To že zratíš ve válce 1-2 stoje na "dogfightu" není opravdu problém. Když nepřídel přijde o desitky strojů diky tvým raketám. Tohle myšlení prostě žádnou válku nikdy nevyhrálo.