Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30

Prototyp T-50 s dvojicí střel vzduch-vzduch středního doletu R-77; ilustrační foto; větší foto / Public Domain 

Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy nejnovějších proudových motorů páté generace Izdělije 30. První let s motory Izdělije 30 provedl druhý prototyp stíhačky Su-57 (T-50-2) 5. prosince.

V současné době všechny prototypy budoucí ruské stíhačky Su-57, označované jako T-50-X (kde X je pořadí vyrobeného prototypu), létají s motory AL-41F1 (Izdělije 117). Motor je vylepšenou verzí motoru AL-41F1S (Izdělije 117S) ze stíhaček Su-35S. Motory AL-41F1/F1S mají konstrukční základ v motoru AL-31 stíhaček Su-27 a technologicky tak spadají do konce 70. let minulého století.

Ruské letectvo nemá zájem zavést do výzbroje letoun páté generace s motorem, který z hlediska výkonu, spotřeby paliva, spolehlivosti nebo provozních nákladů, odpovídá letounům čtvrté generace (Su-27).

Konstrukční kancelář Ljulka pod vedením Jevgenija Marčukova proto již několik let vyvíjí nový nový proudový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN. Motor Izdělije 30 se má minimálně vyrovnat americkému motoru Pratt & Whitney F119 ze stíhaček F-22A Raptor. Americký motor kromě plně digitálního řízení, schopnosti letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování, vyniká vektorováním tahu ve dvou rovinách a vlastnostmi stealth.

Vývoj a výroba Izdělije 30 probíhá ve spolupráci s dalšími velkými ruskými výrobci leteckých motorů. Například společnost Saljut vyvinula vysokotlaký kompresor, spalovací komoru a motorovou trysku s možností vektorování tahu. Motor bude vyrábět Ufimská motorářská výrobní asociace UMPO, která patří pod Sjednocenou motorovou korporací ( ODK ). UMPO nyní vyrábí například motory AL-41F1S.

Podle blogu BMPD, který se odvolává na informace výrobce, kompresní poměr vysokotlakého kompresoru proudového motoru Izdělije 30 dosahuje 6,7 a průtok vzduchu je 21-23 kg/s. Teplota plynů před turbínou dosahuje 1950-2100 K. Maximální tah je 170 až 180 kN, oproti 150 kN u motoru AL-41F1.

Vývoj Izdělije 30 dosáhl významného milníku před týdnem, kdy prototyp T-50-2 s novými motory poprvé vzlétl z letiště výzkumného institutu M. M. Gromova v Žukovském u Moskvy. Podle tiskové zprávy UMPO motor pracoval 37 minut, z toho 17 minut během letu.

“Při vývoji perspektivního motoru pro Su-57 byly použity nejnovější technologie a materiály, jejichž použití umožnilo splnit technické požadavky pro motor páté generace,” stojí v prohlášení UMPO.

"Úspěšný let s novým motorem dodává další impuls programu stíhačky páté generace. To je důkazem vysokého potenciálu ruského leteckého průmyslu, který je schopen vytvářet vysoce inteligentní pokročilé systémy - jedinečné aerodynamické řešení, inovativní digitální komponenty, nové motory,” řekl ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov .

Nový prezident ODK Jurij Sljusar uvedl, že testování nového motoru potrvá několik let. Podle Alexandra Artjuchova, dřívějšího prezidenta ODK, vývoj motoru Izdělije 30 skončí v roce 2020 a teprve poté mohou začít státní zkoušky. V minulém roce ruský deník Izvestija odhadl připravenost motorů Izdělije 30 pro operační nasazení na stíhačkách Su-57 na roky 2025 - 2027.

Pro porovnání délky vývoje se podívejme vývoj amerických motorů pro stíhačky F-22A Raptor. Testování dvou konkurenčních motorů (prototypů) Pratt & Whitney YF119 a General Electrics YF20 začalo v roce 1988. V roce 1991 Američané vybrali motor YF119. Vývojová fáze (tedy fáze, ve které se nyní nachází ruský motor Izdělije 30) sériové verze F119 začala v roce 1992.

Pratt & Whitney vyrobil celkově 27 testovacích motorů. První letecký test F119 se uskutečnil v roce 1997. Stíhačka F-22A Raptor nakonec vstoupila do výzbroje amerického letectva v roce 2005. Také motory F139 stíhačky F-35 lightning II vychází z F119.


První let T-50-2 s novými motory Izdělije 30.

Současný ruský státní vyzbrojovací program do roku 2027 počítá s výrobou pouze 12 stíhaček Su-57. Ruské státní vyzbrojovací programy jsou plánovany na deset let, ale přijímají se každých pět let. Rozhodnutí o výrobě dalších stíhaček Su-57 pro ruské letectvo tak může padnout v roce 2023.

Vývoj a zavádění stíhaček Su-57 nevyvolává v Rusku jen nadšení. Podle ruského autora Alexandra Sardurio, z vojenského magazínu Vojensko-průmyslový kurýr (VPK), je však celá koncepce stíhačky Su-57 chybná. Podle autora Rusko vyvíjí T-50 čistě z politických důvodů  jako odpověď na americký stroj F-22A Raptor, a nesleduje skutečné potřeby a možnosti ruského letectva.

“Dejem tomu, že se bude “náš Raptor” prezentovat na leteckých show společně se svým americkým dvojčetem, předvádět své přednosti, figury vyšší pilotáže…, zkrátka vlastně realizovat jakési PR. A co z toho? Komu bude potřebný tento šíleně drahý stroj, tato „kusovka“, v případě nepřítomnosti našeho letectva, toho tahouna, který musí odvádět veškerou „špinavou“ práci? Rovněž je nepochopitelné, proč se máme chlubit horentními náklady absolutně nepotřebného a zbytečného předmětu při naší do nebe volající nepřipravenosti na budoucí nevyhnutelné konflikty. Proto by bylo vhodné zamyslet se nad alternativou, zda není lepší vyrobit 40–50 potřebných strojů než jeden absolutně zbytečný pro budoucí opravdové vážné střety,” uvedl minulý rok v článku na webu VPK Sardurio.
Prozatím budou páteř ruského letectva tvořit víceúčelové stíhačky Su-30SM, Su-35S a stíhací bombardéry Su-34. Očekává se, že ruské letectvo bude každý rok do výzbroje zavádět 12 až 18 letadel každého z jmenovaných typů.

V každém případě první letecký test motoru páté generace je pro ruský průmysl obrovský úspěch. Rusko na motoru Izdělije 30 dokazuje, že v letecké technice stále patří mezi absolutní špičku.

Zdroj: PONARSTASS, BMPD, UMPO

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?

Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...

Nový ruský záchytný stíhač MiG-41 v roce 2020

Podle ruských médií v roce 2020 vzlétne prototyp nové ruské záchytné stíhačky MiG-41, která začne od ...

Ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018 až 2027

Příští týden ruský prezident Vladimír Putin příjme vedení ministerstva obrany, členy vlády a ...

F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu

Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Sholva
    21:04 20.12.2017

    To RiMr: Tak pokud je mezi vámi a Kasparovem tak malý rozdíl jako mezi ruskými a americkými motory, tak bychom vás měli znát z médií jako slavnoho českého šachistu. Tak který pak jste? ;-) Také tvrdím, že americké motory jsou o něco lepší než ruské, ale tedy ten váš příměr, to je teda s prominutím pitomost hodná sputniku...

  • logik
    19:46 20.12.2017

    lary: hovoříš s odpuštěním nepravdu. Jednak právo na sebeurčení se týká národních států, nikoli menšin v cizím státě. Jednak se lidí, kde chtějí žít, povětšinou ptaly, např. na Ukrajině (včetně Krymu) bylo referendum, v jiných státech (např. Moldávii) byly volby, které vyhrály strany s programem odštěpení od SSSR.

    To, že se to nelíbilo všem - jasně, nikdy se nic nelíbí všem. Ale byl to demokratický proces, ne že se lidí neptaly. Problém ale není v tom, že se to lidem nelíbilo, ale že silnější soused těchto států začal to nelíbí využívat pro svůj prospěch - úplně stejně, jako Hitler využíval pro svůj prospěch nespokojených sudetských Němců u nás. A stejně jako např. teď Ukrajina nebo v 90tých Moldávie jsme neměli sílu se mu bránit.

    A to, že se měly hranice nastavit etnicky - to fakt tvrdíš? Tedy podle Tebe měla také ČR vzniknout v etnických hranic? Tj. např. bez sudet, bez Slezska (které bylo dosti Polské) atd...?

  • Larry
    19:04 20.12.2017

    Když tady píšete o Podněstří, můžete se jet podívat, není to daleko. Doporučuji.
    Kdo tady vzpomněl, že po rozpadu SSSR v prostoru Podněstří zůstala celá 14. armáda??? Ukrajina se osamostatnila.... neměli přístup k Rusku. Přitom tam žije obrovská ruská komunita.
    Když se rozpadl SSSR nikdo se na bývalém teritoriu Svazu nezeptal lidí, kde chtějí žít. (Právo na sebeurčení??)

    Političtí šíbři exSSSR (Jelcin, Ševarnadze, Gorbačov, Kučma....) si dohodli hranice, bez ohledu na obyvatelstvo a historii. Kde se nedohodli tam se válčí dodnes.
    Když má jeden pocit, že mu něco patří a "vezme si to" je to základ naprosté většiny konfliktů.

    Ukrajina bude do budoucna vývoj ala Kypr, to půjde do nuly. EU a NATO jim dává jasně najevo, že o Ukrajinu nemají zájem, řeší se Severní Korea, Afghanistán .... Kdo by měl zájem o rezatou armádu s 250k vojáky, kteří si neporadí se dvěma okresy na východě a s 30 tisíci muži??
    Ukrajina = černá díra na peníze EU a NATO.

    To RiMr71. Vyjukané bylo a je hlavně Chorvatsko, když si Srbsko dovolilo zaopatřit 6x MiG29SM. Šest olétaných strojů, modernizovaných ale naprosto v souladu s počty které umožňují smlouvy OSCE. To jsou počty, které umožní pouze výcvik a AIR POLICING. Rozhodně to není nějaká Xtra "úderná síla"

    Zato Chorvatsko vážně poptávalo ve světě docela nedávno OTR (operačně taktické rakety) s dosahem 300km. Z toho byl vyjukaný celý zbytek Balkánu.
    JoJo 300km, to by "udělali" i Vídeň :-)))

  • RiMr71
    13:08 18.12.2017
    Oblíbený příspěvek

    ...tedy to je jízda, to se čte jedním dechem!!! Hlavně to Srbsko a Podněstří a vyjukaní NATO piloti co jsou podělaní z moloďců v Sůčkách... moc pěkné, jen tak dál!

    Zvláštní je, že čím větší rusofil a NATObijec, tím horší čeština, na úrovni tak čtyřkaře 5. ročníku ZŠ. Příznačný parametr tohoto světanázoru. Ale samozřejmě, není to pravidlem. Třeba s Fenrim zhusta nesouhlasím, ale má můj hluboký respekt.

    K té "špičce" - ano, Rusko patří k nemnoha státům co takové motory umí, ale v současnosti je "únikář" USA a pak (ano, malý) hlavní peleton ostatních (Rusko, Francie?) a za nimi Čína atd.
    Kde bude špička za deset let, až (možná) bude tento motor seriově vyráběný? V jaké fázi bude třeba ADVENT od GE?
    Prostě pokud na šachový turnaj dorazí jen Gari Kasparov a já, tak nepatřím mezi špičku šachistů jen proto, že umím hrát šachy a nikdo jiný nedorazil...

  • givicz
    08:26 18.12.2017

    pravděpodobně fotografie části nového motoru Izdělije 30
    http://charly015.blogspot.cz/2...

  • logik
    15:31 17.12.2017
    • (7)
    Oblíbený příspěvek

    gagnut:
    Hezky cituješ - jen nevím pro koho, protože toto tady kupodivu všichni znají (nebo teda alespoň velká většina). A teď mi prosím nakresli letadlo klasické konstrukce s běžnejma profilama křídel a VOP (o těch byla řeč, nikoli o nějakejch samokřídlech, letadlech s negativní šípovitostí a podobnejch "exotičnostech"): které bude např. stabilní a přitom bude mít pozitivní vztlak od ocasu...
    To, že jdou udělat exotické konstrukce, kde to bude fungovat jinak (a zpravidla v nějakém letovém režimu blbě - jak je vidět z toho, že se furt i přes pokusy zůstává u klasické koncepce), o tom se nikdo nepřel.

    A také se nauč česky, já jsem žádnou stabilitu nedefinoval. Jen jsem cernakusovi vysvětloval, že ta letadla mají zásadní rozdíly v aerodynamické koncepci - a jmenoval jsem jeden očividný zásadní rozdíl v jejich koncepci, a to, čím se konkrétně ta koncepce liší u klasické konstrukce letadel v praxi.

    Ohledně podněstří:
    Ano, pokud na tebe zaútočí silnější soupeř a ty nemáš sílu se mu ubránit, a on nakonec souhlasí s příměřím, tak to příměří podepíšeš. Mění to nějak fakt, že na tebe ten člověk zaútočil, a že pokud jsou podmínky pro Tebe nevýhodné, že ten silnější soused zneužil síly a tedy je agresor???? To fakt chceš tvrdit, že Moldávie ty Ruské vojáky na svém území chtěla? A nebo k tomu byla donucena?

    A už vůbec tvoje tvrzení nijak nedokazuje to, co jsi tvrdil předtím, že tam ty vojáci jsou na základě usnesení OSN. Prostě nejsou: Rusko mělo v Moldávii vojáky a silou si vynutilo to, že tam Ti vojáci zůstanou. Tedy porušilo a stále porušuje státní suverenitu Moldávie.

    Stejnětak Tvůj odkaz o Gruzii jen vyvrací Tvoje tvrzení. Pod vlajkou OSN v Gruzii působil pouze UNOMIG, nikoli ruští vojáci. Přítomnost Ruských vojáků tam byla na základě smlouvy, která mj. garantovala Gruzii územní celistvost. Jelikož Ruští vojáci postupem času přispívali k přesnému opaku - osamostatňování separatistických území. Tedy už tam nepůsobili dle smlouvy a tedy opět porušovali suverenitu Gruzie - a stejně jako na Krymu a v Donbase kradli jinému státu území.

  • gangut
    09:01 17.12.2017
    • (13)

    logik
    Vaše "Představuješ si aerodynamiku jak hurvínek válku." po vašej definícii stability. ma dostalo.Ano poučky si pamatam dobre a tak isto sa pamatám, že stabilita nezáleží na pozitívnom alebo negatívnom vztlaku na ocase. Stabilita je o vzájomnom posobenií momentov a výslednom momente voči ťažisku pri nejakej zmene. V pozdĺžnej stabilite pri zmene uhla nábehu alebo rýchlosti. Teda napríklad pri poryve vetru sa zvačší uhol nábehu Tým sa zvačší prípadne posunie výsledná vztlaková sila na krídle teda moment voči ťažisku, tak isto sa zmení vztlaková sila na stabilizátore a príslušný moment. Keď výsledný moment posobí proti smeru zmeny je lietadlo stabilné pokiaľ v smere, je nestabilné. Čiže každé lietadlo na Slavoslavovom obrázku može byť teoreticky stabilné aj nestabilné.
    Blabol
    našiel som niečo pre Vás.
    https://www.valka.cz/13664-Rus...
    Čo sa týka Podnesterska
    21.júla 1992 bola v moskve podpísaná dohoda o prímerí na základe ktorej boli do podnesterska vovedené ruské mierotvorné sily. V roku 1994 bola utvorená Spoločná monitorovacia komisia a Spoločné mierotvorné sily v rámci ktorých bolo v Podnestersku rozmiestnených 3100 ruských vojakov.

  • logik
    21:54 16.12.2017
    • (6)

    gagnut: Ano, poučky si pamatuješ dobře. Ale evidentně - pokud to s tím ocasem nechápeš - Ti totálně utíká smysl toho všeho....

  • Slavoslav
    20:52 16.12.2017
    Oblíbený příspěvek

    Gangut

    No ja nikde netvrdím, že to samé o sebe určuje stabilitu a ani som na to nereagoval. A ak si nepochopil tie šípky a čo to je negatívny či pozitívny vztlak na chvoste ...

    Z čohože to chceš vracať ten titul? Nejak ignoruješ otázku :-)

  • gangut
    20:42 16.12.2017
    • (14)

    Slavoslav
    Človeče veď tie dve spodné lietadlá vobec nemajú ocas
    No moc ste mi to nevysvetlil. Ale farebné obrázky mám rád.
    Ak sa dobre pamatám tak stabilitu lietadla udáva pomer vzdialenosti ťažiska a neutrálneho bodu k dĺžke aerodynamickej tetivy. Volá sa to zásoba stability a udáva sa v percentách. Skutočne to asi nebude pozitívny alebo negatívny vztlak na ocase, .Či máte iný názor?

  • logik
    20:36 16.12.2017
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    gagnut: Vztlak je vektorová veličina.A vektorová veličina (respektive jeho projekce do jedné dimenze - což se u vztlaku, který nás zajímá především ve vertikálním směru, přirozené) může nabývat jak kladných, tak záporných hodnot. Co je na tom prosím nepochopitelné?

    Jaké konkrétní rezoluce OSN podle Tebe opravňují přítomnost rusů např. v podněstří? Pleteš se, žádná taková neexistuje, Rusové tam to podněstří prostě okupují...

  • Potizista
    18:56 16.12.2017

    Stando nejsme zas tak malý aby jsme si nemohli dovolit fungující letectvo i armadu.
    To je taková fáma, přijde mi ze se nám někdo neustále snaží vsugerovavat ze jsme malý slabý a chudý stát. Není to pravda. Za druhé ne opravdu být v NATO není řešením, tak armadu úplně rozspustme když se o nás spojenci postarají.
    Já Nejsem proti členství v NATO jen jsem realista v tom ze říkám ze spojenectví lze uzavřít jen mezi silnými a jestli silní nebudem tak nás vždy někdo obětuje .
    Proste než mít 12 gripenu a říkat tomu letectvo to je opravdu lepší nemít nic

  • Slavoslav
    18:55 16.12.2017
    Oblíbený příspěvek

    gangut

    https://i.stack.imgur.com/Oy28...

    prve a druhe lietadlo ta sipka pri chvoste

    takze z coho to chces vracat diplom?

  • gangut
    18:44 16.12.2017
    • (13)

    Slavoslav
    Možno vacsina ludí vie, ja sa priznám, že neviem. Skúsite mi to prosím vysvetliť?
    Blábol
    Rusko neokupuje časti Moldavska, Gruzie a Ukrajiny. V Podnestersku, Abcházsku a Južnom Osetsku sú ruské jednotky na základe mandátu OSN a zmlúv so stranami konfliktu ako mierové jednotky už od rozpadu Sojuzu. Doštudujte si to.A na Ukrajine oficiálne nie sú žiadne ruské jednotky a neoficiálne... USA okupuje Sýriu? Anexia Krymu je myslím uzavretá záležitosť, existuje precedens Kosova a príslušné rozhodnutia súdu OSN.

  • StandaBlabol
    17:58 16.12.2017
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    Potizisto,

    a proc si myslis, ze Rusko okupuje casti Moldavska, Ukrajiny a Gruzie? A nejsou v Estonsku, Litve a Lotyssku? Duvodem je jejich pritomnost v NATO.

    “Optimalni” neni totez, co “rozumny kompromis”. Rozporujes neco, co jsem nerekl.

    Navic, v minulem stoleti jsme byli okupovani Nemeckem, SSSR a vedli pohranicni boje s Polskem. Nikdy nebudeme mit dost velkou armadu, abychom se branili takto velkym zemim samostatne. A fakt necekam, ze na nas zautoci Slovaci. Jedinou sanci je kolektivni obrana.

  • Slavoslav
    17:56 16.12.2017
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    gangut

    a z coho by si chcel vracat ten diplom?

    btw, vacsine ludi je tu jasne o com hovori pri tom negativnom / pozitivnom vztlaku

  • gangut
    17:49 16.12.2017
    • (10)

    logik
    Skutočne niet začo.Ja len že sa tu tak suverénne oháňate výrazmi, že má človek pocit ako keby ste vedeli o čom hovoríte.Argumentovať tu nemá príliš zmysel, ja som si povodne myslel, že je toto nejaký odborný web. Prosím Vás,čo to je ten pozitívny a negatívny vztlak od ocasu?

  • Potizista
    17:40 16.12.2017
    • (10)

    Standa
    Jo za máma stojí cele NATO??? Aha tak zrovna mi jsme se nikdy nespalily kvůli tomu ze jsme spoléhali na spojence. Tak aby bylo jasno když jde do tuhého tak je to vždy každý sám za sebe tečka.
    A ne 12 strojů není optimálních vezme si ze mim čtyři stroje jsou mimo pohotovost a to kvůli údržbě servisu diagnostice nebo poruchám tak kolik strojů je v Pobaltí ? 2?3?
    Tak a k obraně země mame 5 strojů .

  • logik
    17:11 16.12.2017
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    gagnut: Děkuju za uznání. Argument by nebyl? Co konkrétně jsem napsal špatně?

  • gangut
    16:28 16.12.2017

    logik
    tie vaš aerodynamické výlevy ma dostali, ja asi pojdem vrátiť diplom. :-D
    Kde ste študoval?

  • Shania
    16:11 16.12.2017

    cernakus: na to porovnání ti odpověděl logik.

    Co se týká Su-27 vs Su-35, řek bych že hlavní roli hraje FBW, řada dalších vylepšení a lepší ergonomie kokpitu atd. Ale rád bych věděl na co si myslíš, že Su-35 vůbec potřebuje TVC při normálním manévrování.

    Stealth F-22 generuje o dost víc vztlaku než F-15... a to i přesto, že má horší w/l.

  • StandaBlabol
    15:48 16.12.2017

    kawo,

    Srbové se drželi statečně a NATO snikdy nedokázalo úplně vyřadit jejich PVO. Ale připisovat jim ta kvanta sestřelů je hloupost. Proti tak obrovské technologické a početní převaze by to prostě nedal nikdo.

    Ten sestřel F-117 už jim nikdo nevezme. Jsou jediní, kdo kdy sundal stealth letadlo:)

  • StandaBlabol
    15:27 16.12.2017
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    Potizista

    "Rusové mají nejsilnější vzdušné síly v Evropě a mi se tady o ne otirame? A co naše vzdušné síly ?"

    No, tak naštěstí pro nás teď to porovnání nestojí jako naše vs. ruské letectvo, ale jako NATO vs. ruské letectvo. To znamená na naší straně F-22, F-35, F/A-18, Typhoony, Rafale, Gripeny a taky E-3 AWACSy, B-2, B-1, B-52, atd. Za mě dobrý:).

    Těch našich pár Gripenů mi vzhledem k velikosti země a ekonomiky přijde jako rozumný kompromis. A taky jsem neslyšel, že by se naši piloti kvůli Rusům báli na ty air-policing mise do Pobaltí. Myslím, že je tímhle zbytečně shazuješ.

  • logik
    15:27 16.12.2017
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    cernakus: Ne, letadla fakt nejsou porovnatelná podle jednoho čísla. Protože takové věci, jako řešení LERxů, řešení trupu, řešení hardpointů, ale i optimalizace pro různé rychlosti (F/A 18 musí umět přistávat o dost pomaleji, než pozemní F-16, naopak F-15 byla designována na M2+ rychlosti atd. atd.) atd... i samotná velikost letadla podstatně ovlivňuje jeho chování ve vzduchu. To, že mají dvě letadla křídla z nich fakt nedělá stejně chovající letadlo. Fakt ne.

    Jinak prosím F-16 s nestabilním designem (a tedy pozitivním vztlakem od ocasu), F/A-18 s neutrálním a F-15 se stabilním (tedy s negativním vztlakem od ocasu) jsou všechno, jen ne stejné aerodynamické koncepce. Představuješ si aerodynamiku jak hurvínek válku.

    kawa: Nerovná - na některých řádcích jsou i dvě letadla :-).... Jinak doporučuji si najít význam slova řádově. A jistě Srbská armáda to potvrdila, takže to bude pravda. Možná že i generál dostal z toho sestřelu DethStaru lentilku.

  • kawa
    15:18 16.12.2017

    logik: njn když se ani neumíš podívat na konce stránek kde jsou ofic. stanoviska Jugoslávské armády a těch 400 řádků se přeci nerovná 400 letadel.

  • cernakus
    15:16 16.12.2017
    • (10)

    Shania:

    deltaplány mají započítaný i trup, proto mají tak výborné plošné zatížení. Nicméně sám si odporuješ, když tvrdíš, že to je třeba znát aerodynamické parametry. Fakt je, že děláš argumentační faul. Samozřejmě plošné zatížení je porovnatelné an letadlech se stejnou aerodynamickou koncepcí. Tedy můžeš srovnat F/A-18, F-16, F-15, F-22, F-35, Su-27, Su-35, Mig-29... tedy omezeně horno plošníky či středoplošníky. S deltou to je už hodně liché.
    Ano, Su-27 má podstatně menší plošné zatížení křídla a Su-35 by bez vektorování na ni neměl. Takto ji překonává. Mimochodem kdyby Rusáci nebyli šetřílci a šli cestou Su-37 s kachními křidélky, byl by odskok toho súčka od konkurence podstatně větší.

    F-22 má podstatně horší aerodynamickou (daň za tvarový stealth) koncepci a značně větší plošné zatížení a podstatně méně efektivní vektorování tahu. Samozřejmě mi chrstneš do ksichtu, že když by oba měli plnou výzbroj, tak bude F-22 na tom lépe, protože ji má v těle a navíc blíže těžišti. Ale s tím nic neudělám, to je prostě fakt, že neukrytá výzbroj aerodynamické vlastnosti zhoršuje.

    A opět zopakuji, piloti jsou frajírci, počítat s tím, že ti Západní na rozdíl od Rusáků nedělají machrovinky jen proto, že jsou to profesionálové a ne proto, že to jejich letadla prostě nedají, je znak zaslepenosti.

  • StandaBlabol
    15:09 16.12.2017
    Oblíbený příspěvek

    to Potizista,

    jo, to už je rozumná jednotka pro srovnání. Není to jediný parametr. Důležitá je i spolehlivost nebo životnost. U AL-41F udávaná jako 4.000 hodin, EF-200 6.000 hodin.

    Můžeme se shodnout, že AL má lepší výkon na jednotku hmotnosti na úkor snížené životnosti?

    Jinak zajímavé porovnání motorů je tady:
    https://defenseissues.net/2014...

  • logik
    15:02 16.12.2017
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    potizista: Prosím, chápeš rozdíl mezi "nebýt výrazně lepší než ostatní" a "být špatným letadlem"?

    A btw. to, že české Gripeny mají AMRAAMY také nevíš, nebo šíříš nepravdy úmyslně?

    kawa: ten odkaz je fakt dobrej. Takhle sem se nenasmál už roky. Podle něj v Jugoslávii Srbové sundali řádově 400 letadel, z toho 5 B-52, 1 B-2 a asi 6 F-117. Fakt dobrý stránky.

    Jen jsou neúplné. Úplně tam schází největší úspěch Srbské armády, zaručeně potvrzený sestřel tajného projektu NATO F/A/B-0 Death Star.

    Tady je fotka toho tajného projektu:
    http://1.bp.blogspot.com/-ZisE...
    a tady je fotka po sestřelu
    https://i.pinimg.com/originals...
    tak prosím požádej svého řídícího důstojníka, ať to tam doplní.

    Omluvám se za sarkasmus, ale prosím alespoň trochu soudnosti.

  • Slavoslav
    14:46 16.12.2017
    • (2)
    Oblíbený příspěvek

    Chlapci, ja viem, že tá aircobra vyzerá na leteckej šou efektne ako aj všetky tie ostatné manévre pri nízkych rýchlostiach. Ostatné Rusi na obratnosť stávajú vždy, aj za druhej svetovej.

    Len čo z toho, keď nemci s nimi odmietali točiť na nízkych rýchlostiach a zostreľovavali ich po tuctoch so strojmi čo točili dokázateľne horšie.

  • Potizista
    14:44 16.12.2017

    Stando je to tah na kilogram váhy motoru

  • Potizista
    14:43 16.12.2017

    Stando mate pravdu
    Al 41f má 0.11 kN na kg
    Eurojet má 0.08kN na kg
    To už je porovnatelné?

  • kawa
    14:36 16.12.2017
    • (12)

    Tohle tvrdili Srbové... samozřejmě ověřit se to nedá...

    June 15th lieutenant general
    Dragoljub Ojdanic,
    Yugoslav Army's General Chief of Staff

    During the war period, units of Yugoslav Air force and Air Defence downed 61 NATO aircraft, 30 UAVs, 7 helicopters and 238 cruise missiles

  • Potizista
    14:35 16.12.2017
    • (10)

    Tak a erurofighter typhoon má max tah 89kN tak to mame pro srovnání kde je zbytek Evropy tak abted kdo koho musí dohánět?

  • StandaBlabol
    14:33 16.12.2017
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    Potizisto,

    ano, ten motor by podle parametrů opravdu jednou mohl být špička. Jen je třeba si ještě počkat, jestli jeho vývoj bude za 8 - 10 let úspěšně dokončen.

    Srovnávat výkon s motory Rafale, letadla o prakticky poloviční prázdné i vzletové hmotnosti, nedává smysl. To je jako vzít tříválec, porovnat to s šestiválcem o dvojnásobném objemu a pak tvrdit, že ten šestiválec je modernější, protože má větší výkon.

  • kawa
    14:32 16.12.2017

    Trener: když jsem si kdysi psal po webu se Srbama, (než jim rozmátili elektrárny a trafačky) Tak ty pár sestřelů měli....

    Tady ještě odkaz co po letech na netu zbylo, tehdy u některých sestřelů byly i fotografie. Osobně si pamatuju na fotku s F117 a Tornádem, kde nějací Srbští důchodci nevěřícně čuměli na německý kříž na zbytku ocasních ploch.

    letecký sestřel by měl být Mig 29 - pilotem Nebojsou, co pamatuju tak to záhy sám schytal, protože byl sám asi proti 30ti...

    http://www.encyclopediasupreme...

  • Trener
    14:21 16.12.2017

    Nechci se tady nějak zapojovat do diskuze, kdo co, komu co sundal a kdo má lepší letadla, ale docela mě zaujalo, že v 1. válce v zálivu se irácké MIG-25 podařilo sundat americkou F-18. Tehdy v Afganistánu zas Rusáci na Migách 23 sundali pakistánskou F-16. Možná byl ještě nějaký úspěch od Indů.

  • Potizista
    14:18 16.12.2017

    S ten nový rusky motor je podle parametru proste špička jen uvedu ze Rafale má 90KN a to se bavím o novych motorech staré měli 75kN

  • StandaBlabol
    14:17 16.12.2017
    • (4)
    Oblíbený příspěvek

    Opravit někoho, že Mig-29 šel do výzbroje až 6 let po F-15 a proto nemohl být odpovědí na něj, to je typický nenávistný příspěvek vymyté hlavy.:)

    Taky tu nikdo netvrdí, že sestřelit Su-24 nebo Su-22 je důkaz nadřazenosti západních strojů. Jen ty příklady ukazují, jak strašně se Rusů Izraelci, Pákistánci, Turci i Američani bojí...

    Su-27/30/35 je jedno z nejlepších letadel 4. generace. Ale to, že za tu čtyřku budou donekonečna přidávat pluska - naposled jsem četl, že je to stroj 4+++ generace - mu schopnosti 5. generace nedá.

    A ano, kawu bychom si tu měli hýčkat.

  • Potizista
    14:09 16.12.2017
    • (10)

    Kawa
    Je to proste jednoduché každý si háji svoje zájmy ... ale kvůli tomu nebudu jednomu nadávat do komancu a druhému do imperialistu....
    todle měl být článek o motorech o co vám de chlapi??? Rusové maj nejsilnější vzdušné síly v Evropě a mi se tady o ne otirame? A co naše vzdušné síly ? Do toho by jsme se měli spíše navest aby se už lidi v naši republice zapamatovali a začlo se něco dít. A ano naši piloti na gripenech s par starickymi sidewandery ty se ruských Su35 boji to jsem si jist. A dále co nás letecky průmysl ? Náhrada za alcu už je doufám ve vývoji....tu budem pomalu vyrazovat a ještě jsme ji ani nestihli vyzbrojit

  • kawa
    13:55 16.12.2017
    • (14)

    potizista: kašli na to je to tady banda vymytých hlav co nenávidí vše ruské a vlastně ani neví proč. Většinou to asi budou profesionální gumy.
    Za chvíli ti sem hodí jako nedávno mě, tučně příspěvek jejich předseda ústředního výboru svazu EU, že "takové tu nemáme rádi"...
    Mrkni na info o tomto webu, to hovoří za vše :-)) Propaganda ala Goebels...

    Jo a asi mne za chvilku bloknou, tak se prosím nenechte zviklat a dál se sladce ukájejte na vlajkou USA :-))

    .....Armádní noviny se profilují jako prozápadně kritické vojenské médium. Leží nám na srdci bezpečností, vojenské, politické a ekonomické zájmy České republiky a spojeneckých zemí z Evropské unie a Severoatlantické aliance....
    ...Armádní noviny však nejsou jen nekriticky nakloněny euroatlantické civilizaci. Svět není černobílý, takže se nebojíme psát kriticky o EU a NATO...to vám tak žeru :-)))

  • kawa
    13:45 16.12.2017
    • (12)

    o tom, když někdo napíše, že je úspěch západních technologií F-16tkou sundat ze zálohy stařičký bombardér Su-24, který utočil na pozemní cíle bez jakéhokoliv krytí...se už dá napsat jen jedno "idiotství"

  • Potizista
    13:42 16.12.2017

    ok Rusové neumí udělat dobry letadlo nikdy to neuměli a nikdy umět nebudou nový Suchoj je jen žert a ty motory nejsou nový Američané je měli už před deseti lety ...... jeďte si tu svou

  • StandaBlabol
    13:40 16.12.2017

    F-15 byla zařazena do služby v roce 1976. Mig-29 v roce 1982. Asi jsi myslel Mig-25. Ano, toho se západ obával. Ale jen dokud s ním Bělenko neutekl do Japonska a nezjistily se jeho skutečné parametry. Na Západě ho do té doby značně přeceňovali.

    Nikdy jsem netvrdil, že Rusové neměli a nemají kvalitní stroje. Jen je blbost říkat, že se jich piloti NATO bojí.

  • logik
    13:36 16.12.2017
    Oblíbený příspěvek

    Potizista: Seš mimo. F-15 je staršího data než M-29. Její vývoj je dokonce starší než Mig-25, se kterým sis to asi spletl.

    A objevení Mig-25 pravda ovlivnilo požadavky na F-15, ovšem nikoli na základě reálných letových výkonů Mig-25, ale na základě toho, co si západní zpravodajci o Mig-25 mysleli. Když pak Bělenko frnknul do Japonska a zjistili o Mig-25 pravdu, tak už F-15 byla dávno vyvinutá.

  • Potizista
    13:30 16.12.2017
    • (12)

    Stando
    Rusové mají vždycky měli a jak to vypada z tohoto článku budou mít špičková letadla.
    S tím nic nezmuzete a pište si co chcete....
    A jen tak na okraj víte proč kdysi dávno vznikla F-15? Ne? No tu Američané vyvíjeli jako odpověď na Mig 29 protože z toho si Američané sedli na prdel a jejich piloti se střetu s nim báli jako čert kříže a nakonec si o tom natočili i film ......
    Tady se ohanite ničím jako ze F16 sestřelila starickou Su24 nebo 22 to je jako argument Jo?tak aha

  • StandaBlabol
    13:05 16.12.2017
    • (4)
    Oblíbený příspěvek

    Potizista:

    Jo, jo, všichni se bojí ruských stíhačů až 50 let.

    Třeba ti Izraelci v Mirážích a Phantomech, co to dali Rusům na Egyptem 5:0 v roce 1970.
    Nebo Pákistánská F-16, kterou v roce 1986 doprovodné Mig-23 MLD vyděsily tak, že jim sestřelila Su-25.
    Turecká F-16, která po překročení hranic poslala dolů Su-24 byla taky strachem bez sebe.
    A nakonec Američani v Sýrii sestřelili bezpilotní letoun a Su-22, přestože Asadovi poskytují podporu ruské Su-35. Tak moc z nich byli vystrašení...

    Nějak mi to vychází 7:0 (tu Su-22 nepočítám, byla syrská). Asi to není všechno, rád se nechám poučit o úspěších ruských pilotů proti západním protějškům ve vzdušných bojích za posledních 50 let. Vlastně o jednom bych věděl. V roce 1983 ruský pilot v Su-15 sestřelil civilní Boeing 747. Je to západní letadlo, tak 7:1

  • logik
    12:58 16.12.2017
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    cernakus:
    1) Ano, je to realita RC modelů. S velkejma letadlama to nemá příliš společného, a to i kdybys do toho modelu nalil olovo, abys měl patřičné plošné zatížení.

    Ono kdyby ses trochu zamyslel, proč se asi staví obrovské a drahé aerodynamické tunely na modely v životní velikosti, když by podle Tebe stačila aerodynamická koncepce ozkoušet na RC modelu se stejným plošným zatížením, že....?

    2) Jo, máš pravdu než jsem začal psát odpověď, tak jsem zapoměl, jestli mluvíš o T/W nebo o WL koeficientu. Ono je to totiž jedno: oba jsou "stejně pitomé" a nevypovídající - u WL se nepočítají tlak z trupu a ocasu a především neznáš koeficienty vztlaku, taktéž neznáš koeficient odporu letadla, navíc tato čísla se podstatně mění podle rychlosti atd... atd.... Viz Shania.

    A to dotoho vůbec netahám to, že u supermanévrovatelnosti jde daleko více než o to, jaký má křídlo vztlak, tak o to, jak si to křídlo ten vztlak umí udržet v extrémních situacích - ale jak již tady psali jiní, Su35 si v některých těchto letových režimech vede opravdu dobře, ale to jsou zrovna režimy, které není moc vhodné použít při vzdušném boji.

    3) Ty jako fakt cheš tvrdit, že např. F16, F15 nebo ETF nezvládne blízkej průlet kolem většího letadla????? Teda takovýho demagoga jsem tady fakt ještě neviděl.

  • Potizista
    12:41 16.12.2017

    Nejsem člen žádného Fanclubu Su35 jen nechapu proč se dizkuse o motoru zvrtla v hodnocení letadla.
    A začlo to tak ze nejdřív se zkritizovali motor ze vlastně není nový a USA už něco obdobného měla 10 let pak to přešlo na to ze vlastně cely nový letadlo stojí za hovno a stejne nefunguje a ted je to u toho ze vlastně i současný rusky éra západní stroje ve všem překonávají. Pravdou ale je ze piloti NATO se ruských stíhačů boji už půl století... a ne nejsem žádný komunista pánové!!
    Kdyby to bylo o amerických novych motorech tak se do nich nikdo tak opírat nebude proč? Protože tady nikdo o motorech vlastně nic neví jen se potřebuje o někoho otroctví. Jo a ten typek co tady lajkuje všechny komentáře co pomlouva všechno ruské a naopak to musí být fuska.... tak hezkou sobotu zoufalce

  • Iceman8241
    12:22 16.12.2017
    Oblíbený příspěvek

    Místní fanclub Su-35 hlavně vidí dogfight v laboratorních podmínkách, kdy souboj jedné F-35 s jedním Su-35 začíná VVR, Flanker nese 50% paliva a žádné podvěsy a oba stroje jsou ponechány bez jakékoliv podpory ze vzduchu i ze země. K tomu s pravděpodobností hraničící s jistotou nikdy, opakuji nikdy, nedojde.

  • Jirosi
    12:05 16.12.2017

    "ano je to dobre letadlo k tomu k čemu bylo určené asi nejlepší v současnosti ale ve vzdušném souboji na blízko nemá proti Su35 šanci"

    Akorát problém je v tom, že válka už se dávno posunula někam jinam.
    To že zratíš ve válce 1-2 stoje na "dogfightu" není opravdu problém. Když nepřídel přijde o desitky strojů diky tvým raketám. Tohle myšlení prostě žádnou válku nikdy nevyhrálo.

  • Shania
    11:58 16.12.2017
    Oblíbený příspěvek

    Potizista: ale prosím tě, nic takového jsem nenapsal, když už, tak je to přesně opačně a tady místní fanklub Su-35 tohle tvrdí o všech ostatních stíhačkách....

    A popiš mi co přesně Su-35 udělá, že proti ní nemá F-35 a nebo jakýkoliv jiný 4+ stíhač na blízko šanci...

    Mimochodem tu výhodu, co kdysi Su-27/Mig-29 měli v boji na blízko (HMDS, Archerem a lepší obratnost při nižších rychlostech) dávno ztratila a dnes většina konkurence má jak lepší HMDS, tak lepší HOBS rakety.

    F-35 je kompromitovaná stealth a mnoha dalšími věcmi, ano, taky pořád líta jako 4gen ne a ne jako 5gen. Ale ani Raptor v podzvukových rychlostech a dole nějak výrazně nepřevyšuje ostaní stroje.

    Uvědom si, že ale Su-35 má proti Su-27 taky dost kompromisů, pár tun váhy navíc, větší interní palivové nádrže (už Su-27 nese interně víc paliva něž západní stíhače) atd...

  • Potizista
    11:32 16.12.2017

    Aha tak dobre no jak se nás tady snaží Shania přesvědčit Su35 není dobry stíhací a léta jako poleno.......ten byl dobrej na to sobotní dopoledne
    A u ty F35 i Američané přiznávali ze letové schopnosti museli ustoupit prvkům stealth ano je to dobre letadlo k tomu k čemu bylo určené asi nejlepší v současnosti ale ve vzdušném souboji na blízko nemá proti Su35 šanci

  • Shania
    10:42 16.12.2017
    Oblíbený příspěvek

    Sholva: jaká konkretní část letové oblaky F-35 je nic moc prosím? Jak se liší od Su-35 například?

    Takže co tu máme? podzvuková akcelerace a energetická menovrovatelnost téměř na urovni čísté F-16.

    Obratnost při nízkých rychlostech ala F/A-18 A/C (naprostá špička, jediný problém je jen nedostatečný výkon)

    Tedy v obou oblastech dodnes špičkové výkony. Takže, to že má výkony na urovní předchozí generace je pravda, jenže s výzbrojí, EFT a všemi dalšími senzory co tahají externě a ty vlastnosti si i s tím nákladem zachovává.

    Takže znovu, stroj co kombinuje výše zmíněné a je limitovaný na 9G při machu 1,6 s 2k bombami, je naprosto bezpečně ovladatelný pro každého pilota v celém rozsahu letové obálky, tedy na 50 stupnu AOA říct, že je obálka nic moc, to chce fakt odvahu....

  • madrabbit
    10:26 16.12.2017

    V prosincovém LaK je hezký článek o nových motorech v USA - tříproudové motory pro optimální pokrytí letové obálky stíhacích letounů. Zajímavé čtení, F119 a Izdělije 30 jsou starší generace dovedené na hranici možností.

  • StandaBlabol
    10:20 16.12.2017
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    Jinak v roce 2013 se pocitalo se zacatkem seriove vyroby v roce 2015. V roce 2017 je to 2027. Nabrat za 4 roky 12 let zpozdeni je slusny vykon.

  • Shania
    10:15 16.12.2017
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    cernakus: Zase plošné zatížení?:D to je kničenu, potřebuješ znát koeficient vztlaku a další aero parametry stroje, aby jsi mohl vědět jak to lítá. Plošné zatížení dokonce pro Su-27 není vůbec příznivý ukazatel a neodpovídá realitě....

    Abych ti to demonstroval, pokud si myslíš, že něco co má nižší W/L j obratnější:

    Jak už jsme říkal, v energetické manevrovatelnosti je Su-35 nejhorší z rodiny


    Su-27SK s 56% paliva má W/L 378, plocha křídla (mají všechny stejnou) 62m2, prázdná váha 16,4t
    Su-30 56% paliva 401 a váhu už 17,7t
    Su-35 s 50% paliva (zhruba stejně paliva jako Su-27 s 56%, pod 6t) má 408 a váhu 19,3t

    Agilnější
    Mig-29 3,5t paliva, 403, 11t

    No a teď to lepší, eurodelty (pač díky deltě plocha křídla zahrnuje skoro celý stroj)

    Typhoon 5t paliva, W/L 312!, prázdný 11t
    Rafale 4,7t paliva, 328, cca 10t
    Grypen C 2,3t paliva, 283!, prázdný 6,8t

    Takže už teď by se ti ten argument o W/L rozpadl....

    F-16bk 50 s 3,2t paliva, 431 a váhou 8,6t je na tom tedy na papíře strašně...

    V realu do 20k stop v energetické manevrovatelnosti udrží krok i s Typhoonem a Grypenem a je lepší než ty ostatní stroje....

    Protože na rozdíl od delt, F-16 nezapočítává část strupu, ocasní plochy, prvky generující vztak atd. A podobně jsou na tom i ostatní letadel od Su-27 po F-35...

    A to že F-22 je horší než Su-35 jsi prosím přišel jak?:D

  • Rase
    10:10 16.12.2017
    Oblíbený příspěvek

    StandaBlabol:
    díky za napsané ceny. Alexandr Sardurio tedy chce pro ruské letectvo letoun za cenu 1 mil dolarů. Co se za to dá pořídit ? Tleskačovo šlapací kolo s AESA radarem ? :D

  • Sholva
    09:58 16.12.2017

    Shania: Trochu bych ubral demagogie. Výrok, že výborně napsaný software umožňuje ovládání letounu v celé letové obálce je sice pěkný, ale nějak opomíjíte fakt, že letová obálka je jako taková u F-35 nic moc. Cituji: “F-35 má sice v některých oblastech, jako je rychlost, otáčení nebo dolet, podobné parametry jako starší letouny, avšak je zde obrovská, a stále se zvětšující mezera mezi tím, co vidí F-35 a např. F/A-18”. Starší článek zde. Na toto téma zaznělo mnohem víc, stači pohledat, nemá cenu to sem vypisovat, jen ten výrok hezky shrnuje v největší plus a celkem solidní mínus.
    Když se tedy bavíme o aerodynamice a obratnosti, tak by bylo slušné napsat, že je to mizérie, ale výborně napsaný software tomu umožňuje být aspoň na srovnatelné úrovni s předchůdci. Sorry jako, ale to mi nepřijde jako pokrok, to mi přijde jako z nouze cnost. Jinými slovy, nebýt slušného softu, lítá to jak kačena. Ať má to letadlo klady kde chce jinde, a že jich nemálo má, tak z tohoto plus prosím nečarujte...

  • StandaBlabol
    09:55 16.12.2017
    Oblíbený příspěvek

    Vážně vám dává smysl, že Rusové nakupují ve velkém starší a dražší Su-35, když mají modernější, výkonnější a levnější Su-57?

    Cena Su-35 se udává 65 mil USD a loni jich přiobjednali 50. Cena Su-57 má být 40 - 50 mil USD a sériová výroba má začít po dokončení nového motoru někdy mezi 2025 - 2027. Do té doby vyrobí předsériových 12 kusů.

    Takové chování je nelogické. Pokud věříme, že se chovají racionálně, tak něco z to, co tvrdí, nemůže být pravda. Jediný důvod, proč pořád kupovat Su-35, je jeho lepší poměr cena/výkon.

    Aspoň pokud je vývoj Su-57 opravdu u konce. Pořád se ještě nepochlubili dokončením vývoje nového AESA radaru. Člověk by čekal, že si takový úspěch nenechají pro sebe. A navíc, když ho budou mít, můžou na jeho základě vyvinout další modely pro Su-27/30/35 a Mig-29/35.

  • cernakus
    03:42 16.12.2017
    • (14)

    logik:

    1) Váha a rozměry jistě roli hrají. Proto se v letectví zvedl koeficient zvaný plošné zatížení. Docela by mě zajímal ten nerealistický let RC modelů. Protože IMHO pokud RC model letí, je to realita. Pokud myslíš, že RC modely mají úžasné manévrovací schopnosti, pak věz, že mají také úžasně nízké plošné zatížení. Ostatně jako většina podzvukových akrobatických letounů.

    2) Kdo tady srovnává T/W? Hele když chceš o něčem žvanit, nebylo by nejprve dobré si zjistit nějaké základy?

    3) Oni by to uměli, ale museli by na to mít patřičný stroj. O gentlmanství Západních pilotů si iluze nedělej, většina pilotů jsou namachrovaní frajírci jak z Top Gunu. Přehnané sebevědomí a egoizmus tě dostanou do kokpitu, nikoliv pokora a ohleduplnost. To je smutný fakt.

    potizista:
    samozřejmě, že to vidí každý objektivní člověk. Jenže neobjektivní amerikofil ti tu začne slintat, že američané jsou ve 100 případech ze 100 gentlemani a rusáci prasata. Případně ti tu začne šermovat hmotností letadla, aniž by si uvědomil, že to je podružný parametr mnohem důležitějšího plošného zatížení křídla.

    A proč se do něj naváží? Protože Rusa nenávidí a víš proč ho nenávidí? Protože je slabý. A víš kdo na hřišti je největší silák? Američan. Je to klasické přidávání se k silnějšímu v domnění, že ta síla nějak přejde i na ně. Samozřejmě si to odůvodní jinak. Například okupací před 50ti lety, na které měl Rus menší vinu než Polák nebo Maďar.
    Samozřejmě je k vzteku, když zdánlivý slaboch má nebezpečně silnou muskulaturu a navíc umí kung-fu :-)
    Jenže ono si stačí uvědomit, že počítat HDP skrze nominální hodnotu převedenou kurzem je chyba a pak už ten slaboch není slaboch. Rusko už sice není SSSR, ale stále je to obrovský stát s nezanedbatelným počtem obyvatel, vynikající vědeckou základnou a solidními zdroji (vč. finančních).


    Mimochodem tu sortu států co umí vyrobit stíhačku bych rozšířil. Aktuálně jsou to USA, RF, ČLR, SWE, FRA, VB, SRN a JAP. Ano, lze namítnout, že některé stíhačky neobsahují vše z jednoho státu, ale to je politické rozhodnutí. Všechny výše zmíněné státy vyrábí všechny komponenty potřebné pro stavbu stíhačky 4 generace a vyšší.

  • Potizista
    01:54 16.12.2017

    Nutno ještě dodat ze kromě USA Ruska už dokáže postavit vlastní stíhací letoun jen Francie( když říkám postavit tak tím myslím všechny klíčové komponenty motor radar výzbroj...) tak proč se hodně lidi neustále do schopnosti Ruska a jeho průmyslu naváží. Pravda je ze zrovna v tomhle patří ke třem ano jenom třem národům co to stále dokážou.

  • Potizista
    01:48 16.12.2017

    Cermakus
    Člověk nemusí být génius stačí se jen podívat na par letových ukázek a je mu hned jasné ze Ruské stíhačky jsou co se tyče manevrovacich schopnosti úplně jinde. A řekl bych o dost to co ruští piloti předvádí to je proste nepochopitelné.

  • logik
    01:34 16.12.2017

    cernakus:
    1) váha a rozměry roli hraje, protože aerodynamika není lineární věc. Velká věc se nechová stejně jako malá, i když má stejné koeficienty. Např. proto RC modely létají naprosto nerealisticky.

    2) srovnání T/W je hodně přibližné (už jen to, že tam naprosto schází odpor, ale i z mnoha dalších důvodů), rozdíl řádově 10% v tomto koeficientu nevypovídá naprosto o ničem.

    3) To o divočině je pak už úplnej nesmysl. To jako tvrdíš, že si amíci stěžujou, protože neuměj přeletět deset metrů od ruskýho letadla?
    Víš, ono to zas tak nic složitýho není. Oni to uměj, jen takový čuňárny prostě nedělaj.

  • cernakus
    01:26 16.12.2017
    • (12)

    Shania:

    F-16 s 431kg/m2 opravdu nemá stejné manévrovací schopnosti jako Su-35 s 408kg/m2. Má je horší. A to neřeším vektorování a celkově sofistikovanější aerodynamickou koncepci. To, že je Sučko podstatně těžší nehraje pro výše uvedené klíčové aerodynamické koeficienty roli.

    Pokud nejsi ochoten pochopit toto, pak je celý tvůj dlouhý pamflet irelevantní dojem.

    V tuto chvíli neexistuje sériové nadzvukové stíhací letadlo, které by bylo manévrovatelnější než Su-35 a to v plném rychlostním spektru. Tím bude právě až Su-57. Samozřejmě, mnohé se mu blíží. Mezi nimi například i o něco těžší F-22. Ovšem F-16, F/A-18 ani F-35 to opravdu nejsou a ani být nemohou.

    Takže legenda žije dál, nezávisle na názoru amerikofilů. Mimochodem, tu legendu Ruští piloti živí nejen při přehlídkách, ale i v praxi "air policing", kdy kdykoliv udělají nějakou divočinu, kterou jejich západní protejšci udělat nemohou, anžto to ty jejich plechovky to neumí, hned o tom čteme plačky v novinách, jak jsou Rusáci nebezpeční hazardéři :-D

  • Luky
    01:18 16.12.2017

    - to video by skoro podpořilo Cernakusův post (při zkoumání rudé rakety)
    - chování rudého ve vztahu k modré střele snad ani nemá smysl rozebírat (ještě stupidnější manévr než vše ostatní na videu).....leda bys mu chtěl na těch pár pixelech "ukázat", že ztrácet rychlost je blbost

  • Luky
    01:09 16.12.2017

    Ten manévr nedává na 16nm smysl, je to hovadina a SU-27 odklání čumák na víc jak 90 stupňů už ve chvíli, kdy raketa nasazuje na tu druhou zatáčku (takže stejně musí jít dál balisticky).... čili nejen, že má DCS spoustu věcí blbě, ale není to dobrý ani na ilustraci

  • Shania
    00:50 16.12.2017

    Luky: v dcs nelitam, davam to jen na ukazku jednoho z manevru jak utahnout raketu a tohle dobre vysvetlena.

    esence toho manevru neni ztratit lock, ale utahnout raketu dvema zmenami vektoru. Prvni a druha zatacka, na tu druhoub uz by nemela energii.

  • Shania
    00:50 16.12.2017

    Luky: v dcs nelitam, davam to jen na ukazku jednoho z manevru jak utahnout raketu a tohle dobre vysvetlena.

    esence toho manevru neni ztratit lock, ale utahnout raketu dvema zmenami vektoru. Prvni a druha zatacka, na tu druhoub uz by nemela energii.

  • logik
    00:39 16.12.2017

    KóĎA a další: Které je vhodnější letadlo k testům? Kterékoli levnější letadlo. Pokud by totiž bylo uchycení na Su-57 jen provizorní - a následně by např. motor měl zcela jiné sání a výtokovou trysku - tak testem nezískají nic, co by nezískali přiděláním motoru na jakoukoli jinou mulu.
    Vzhledem k tomu, že jakékoli jiné letadlo je levnější, než prototyp Su-57, který navíc potřebují k X dalším testům, tak by v takovém případě byl nesmysl ten motor zkoušet právě na Su-57.

    Zkoušky na Su-57 tedy mají smysl pouze v situaci, kdy parametry provozu jsou bližší, než by byly na jiném stroji: tedy teprv v situaci, kdy ten motor je +- ve finální zástavbě.

  • Iceman8241
    00:31 16.12.2017

    dusan: Souhlasím až na tu potřebu kanónu. US Navy létala s Phantomy až na vzácné výjimky bez kanónu. Přesto po revizi údržby řízených střel Sparrow a hlavně změně v přístupu k výcviku pilotů do konce války ztyřnásobili svůj poměr sestřelů k vlastním ztrátám.

    USAF v poločase dostalo F-4E s palubním kanónem, výcvik zůstal stejný a od začátku do konce války a nezměnil se ani kill/loss ratio. ROE přitom platila pro obě složky stejná, tj. útočit až po vizuální identifikaci protivníka.

    Proto ostatně ještě koncem 70. let vznikl předchůdce dnešního cvičení Red Flag.

  • dusan
    00:23 16.12.2017
    Oblíbený příspěvek

    Už vo Vietname boli rakety rozhodujúcim faktorom amerického vzdušného boja a z cca 200 zostrelov MiG-ov mali na konte rakety cca 140. A to bol naozaj raketový "pravek" a Amíci mali i problémy s výcvikom. Samozrejme, že sa prišlo na to, že potrebujú pri takých primitívnych raketách i kanón, ale to nemení nič na fakte, že už Vietnam odsunul kanón na druhé miesto vo vzdušnom boji.

    Vietnamským MiG-om nepomohla ich lepšia manévrovateľnosť pri menších rozmeroch ... dokonalejšie vybavenie Amíkov - prevažne Phantomov II rozhodovalo.

  • Luky
    00:14 16.12.2017

    Nerozporuju co tady teď píšeš Shanio, ale to DCS video je hodně mizerný a to po všech stránkách - chování rudýho, jeho neschopnost využít správně limitu závěsu radaru, nerealistický výkony AA střel (obecně velký problém DCS)....ve výsledku to vede k hodně stupidnímu manévru, kde je úspěch založen na tom, že nepřítel vzdá zaměření....

  • Potizista
    23:56 15.12.2017

    Když vezmu v úvahu ze takový AMRAAM má docela tragickou NO Escape zónu(jsou jim vyzbrojeni všichni spojenci mimo Francouzů ty používají svoje MICA a METEOR)
    Tak manevrovatelnost já a podle mě zůstane ještě hodně dlouho velice důležitá.
    Navíc Su35 je k obdivuhodné manevrovatelnosti také velký a velice výkony stíhací letoun. Podle mého je to nejnebezpečnější stíhačka v Evropě. Myslím ze pilotům Eurofighteru by se do souboje s Su35 moc nechtělo.

  • Shania
    23:52 15.12.2017
    • (2)
    Oblíbený příspěvek

    cernakus: ta legenda o užasné obratnosti Su-35 by už měla konečně zemřít:D
    Su-35 (pár tun váhy navíc udělá svoje, naprosto stejně jako F-16C proti A, silnější motor tu nepomuže, atd atd) není zdaleka nejobratnější letadlo v energetické manévrovatelnosti o kterou jde především, pokud chceš střelu vymanévrovat... protože když energii ztratíš, jsi pak snažší cíl.

    Vypadá to např. takto
    https://www.youtube.com/watch?...

    Mimochodem skvělá ukázka proč jsou SAHR rakety velký handikep, pokud má nepřítel AHR.

    Navíc většina moderních střel nemíří na letadlo a ani přímo na bod, kde by mělo být, a to je hlavní část, kde děla software a kvalita informací, ke kterým má střela po celou dobu přístup největší rozdíl.

    Teoreticky TVC lze použít ve vhodný moment a nechat střelu přestřelit, jenže jak píše Iceman, jsi bez energie a druhá střela tě už bez problémů dostane. A taky je problém zjistit, kde a hlavně jak daleko ta střela je, moc brzo a usnadníš ji akorát práci. Taky nestačí, aby střela stroj minula o pár metru, ale chce to podstatně víc prostoru.

    F-35A,C TVC nemají a ani ho nepotřebují. B náklon tryska a ani lift fan ho nepoužívá pro manévrování.

    Mimochodem jeden z hlavních důvodů proč NASA TVC testovala byla zamezení ztráty kontroly nad strojem. Další benefit TVC je pro let ve velkých výškách a samozřejmě může umožnit stroje bez ocasních ploch atd. Vzhledem k problémům Su-27, FBW u Su-30 problém v této oblasti zlepšilo a TVC u SU-35 by mělo ještě víc usnadnit manevry při nízkých rychlostech.

    F-35 je ale od počátku postavená tak, aby TVC nepotřebovala, konstrukce a výborně napsaný řídící software v podstatě umožňují každému pilotu bezstarostný let ve všech bodech letové obálky.

  • dusan
    23:43 15.12.2017

    cernakus

    Fyzika nepustí .... raketa bude vždy schopná manévrovať lepšie ako i to najlepšie lietadlo .....

    V minulosti rakety neboli schopné menévrovania veľkých g, nebolo ich možné odpaľovať pri g-čkach a ani senzory neudržali cieľ pri veľkých zrýchleniach.

    Dnes to už neplatí a rakety sú úplne inde. Samozrejme, že mať supermanévrujúce lietadlo je plus, ale stále menším a menším.

  • Iceman8241
    23:07 15.12.2017

    cernakus: Ad střela zvládající přetížení 90 g
    https://web.archive.org/web/20...

    F-35B nemá vektorování tahu, ale pouze sklopnou trysku pro krátký vzlet a kolmé přistání. Pro manévrování v boji se nevyužívá.

    Su-35 má jistě impresivní manévrovací schopnosti, ale ony manévry mají ten háček, že dojde k hrozivé ztrátě energie a z obratného stroje je rázem sedící kachna. Přirovnal bych to k situaci, kdy pronásledovaný letoun začne provádět výkrut ve snaze uniknout pronásledovateli. Je to sice efektní manévr, ale z hlediska změny polohy vůči protivníkovi zcela irelevantní - cíl zůstává stále v zaměřovači a relativní pohyb vůči útočníkovi zůstává nezměněn.

  • cernakus
    22:29 15.12.2017

    to bych chtěl vidět tu řízenou střelu, která "zvládne" 90g :-D

    Su-35 má takové manévrovací schopnosti, že těžší AA střelám typu R-77 a AIM-120 dokáže utéci z útočné obálky. Lehčí AA střely zase dokáže utahat. Dtto platí pro všechny letadla, které se Su-35 v obratnosti blíží byť nedosahuje.

    Pokud přidáme rušení a pokročilé sledování bojiště, má stále obratnost letounu co nabídnout.

    O zbytečnosti manévrovatelnosti protože super rakety slyšíme už 50 let a stále se manévrovatelnost letadel zvyšuje a to včetně spektra rychlostí, kde ještě dokáže manévrovat.

    Btw. vektorování tahu je mimořádně výhodné pro nízké rychlosti a krátké vzlety. F-35, pokud se to nezrušilo, by ve verzi B vektorování mít měl. A kdyby měly USA hopsací můstek mělo by ho i C verze. To, že ho nemá A verze bude prostě tím, že to MĚLO být levné letadlo na pořízení i provoz.
    Navíc si myslím, že USA nevyřešila uspokojivě životnost víceosého kloubu takové trysky.

  • fenri
    20:32 15.12.2017

    Ice: ideálně na obojím, ne? :-)

  • Iceman8241
    20:28 15.12.2017

    fenri: Otázka je, zda je lepší mít vektorování tahu na velkém těžkém letadle, nebo na řízené střele, která zvládne přetížení až 90 G. Myslím, že vývoj od PW F119 k F135 naznačuje, jak to s využitelností vektorování tahu je.

  • Potizista
    20:05 15.12.2017

    Někteří tady dělají jako by to byl první rusky proudových motor. Tak jen aby bylo jasno Rusové s Američany byly vždy vedoucí dvojka co se tyče proudových tečka.
    A mimochodem už motor v Su-35 byl naprosto špičkový plné elektronicky řízeny.
    Rusové ted proste upgraduji svoje špičkové motory novými lehčími a pevnejsimi materiály

  • fenri
    19:43 15.12.2017

    RiMr: kdo jsou podle vás ti ostatní? Čína, která není ani po 20 letech schopná okopírovat ani dožívající ruské motory? EU, která už je celkem impotentní? Indie?

    Mimochodem váš selektivní vývoj toho, co "umí" motory je legrační. Umí už jiné motory vektorovat trysky ve dvou osách? Hurá, možná budou americké motory za deset let umět to co, umí ruské už dvacet let ;-)

  • KóĎA
    19:28 15.12.2017

    logik: "kus za kus". Podle jakých indicií jste k tomu dospěl? Je v portfoliu ruského letectva lepší testovací platforma k novému motoru než T-50/SU-57?

  • Slavoslav
    19:03 15.12.2017

    stronger

    zmenit sanie nieje len tak. Doteraz tu odznievali argumenty, ze to je kvoli novym motorom ktore sa chystaju (ako aj nizky pocet planovanych kusov) a kvoli ktorym bude treba prekopat drak.

    Lenze prekopat drak nieje len tak a zjavne ho nejak vyznamne neprekopali kvoli novemu motoru. A ak sa potvrdi aj vymena motora kus za kus tak zrazu nieje cim ospravedlnovat ani nizke objednane pocty.

  • stronger.p
    18:50 15.12.2017

    @logik :Jinak naopak se potvrzuje, že motory se budou měnit kus za kus (bez nějaké výraznější úpravy draku) a tedy zlepšení VLO vlastnosti, jak někteří doufali, se konat nebude.

    To přece nemůžete vědět? Zatím tam dali na letové zkoušky jen jeden motor. Předpokládám, aby ověřili jeho vlastnosti při skutečném letu a jistili se druhým odzkoušeným motorem předchozí generace. Po nějaké době zřejmě vymění i ten za nový a mohou mezitím pracovat na změně sání na dalších prototypech, které mají...

    Netvrdím, že to tak bude, nemusí, ale dělat závěry z jednoho videa na trubce, jak půjde dál vývoj mi přijde trochu předčasné

  • Sholva
    18:33 15.12.2017

    Zcela zbytečné vysmívání se ruským inženýrům, co tady čtu od některých v diskuzi. Sami se nezmůžeme na nic podobného, vlastně celá Evropa je technologicky ve vleku za USA a vlastní vývoj některých kritických aplikací tady neexistuje, respektive s dlouhým odstupem. A to VB, Francie a Německo neprošly tím, co Rusko. Ačkoliv sputnikovské nadšení čímkoliv ruským rozhodně nezdílím, měli by si někteří zdejší uvědomit, co Rusi s tím málem, co mají, dovedou. A při tom všem vysmívání se staré technice by si také mohli vzpomenout, že slavná Čína jejich motory dodnes nebyla schopna okopírovat. Tu technologii stolet za USA...

  • kawa
    18:32 15.12.2017

    Až zase někdo budete onanovat nad úžasnou technologickou převahou USA, tak se zamyslete k čemu jim byla např. naposledy v Sýrii dobrá. Nebo že by to nebyla až taková hitparáda?

  • logik
    17:21 15.12.2017

    V článku je blbost. Raptor má 2D thurst vectoring - tedy thurst vectoring, který umožňuje otáčet letadlo ve dvou osách. Samotný vectoring je ovšem pouze v jedné rovině (ty dvě osy otáčení se dosahují tím, zdali se motory v té jediné ose, v které umí měnit výstupní vektor, pohybují stejně, či proti sobě).

    Takže 2D thurst vectoring se nedá přeložit jako vektorování ve dvou rovinách, vektorovat ve dvou rovinách (a tím otáčet letadlo ve všech třech osách) umí právě (v podstatě jen) ty izdelie.

    ===

    Jinak naopak se potvrzuje, že motory se budou měnit kus za kus (bez nějaké výraznější úpravy draku) a tedy zlepšení VLO vlastnosti, jak někteří doufali, se konat nebude.

  • KóĎA
    17:20 15.12.2017

    RiMr71: trochu zbytečný despekt... Já rozhodně nezpochybňuji technologickou převahu USA. K tomu reálná "doba temna" po rozpadu SSSR. Ale kdo dnes další umí podobné špičkové motory pro vojenská letadla vyvíjet a následně vyrábět - respektive budou Vám k tomu stačit prsty jedné ruky?

  • RiMr71
    16:09 15.12.2017

    "Rusko na motoru Izdělije 30 dokazuje, že v letecké technice stále patří mezi absolutní špičku."


    Urá! Za deset let (snad, víme jak to s těmi termíny v této oblasti nejen v Rusku je) budeme sériově vyrábět motory - analogy těch, které amíci vyrábí sériově už víc jak deset let pro éro co se už ani nevyrábí... to je "díra" minimálně dvacet let a skutečně kreativní práce s časovou osou...
    ...jen jestli "ti ostatní" těch deset let počkají. Obávám se, že nikolivěk...

  • Faktu
    16:06 15.12.2017

    Ze di roku 2027 se ma vyrobit pouze 12 ks je nesmysl. Nyni jich je 11 ks ke konci roku 2017. V pristim roce se ma rozjet vyriba 12 kusu stale se soucasnymi motory. Pak se rozhodne co dale, armada chce aby dalsi serie uz byla s Izdelije 30, ktery ma byt hotov za 2-3 roky

  • Potizista
    14:39 15.12.2017

    Alexa123
    Já vím velice dobre co je stealth
    A prave proto když někdo napíše ze motor má vlastnosti stealth tak je to do nebe Horouci kravina.
    A s tím linkem na Wikipedii si to příště odpust moje znalosti se nezakládají jen na tom co najdu prave na Wikipedii nebo vygoogluju.....

  • fenri
    14:25 15.12.2017

    Ještě k Su-57. Samozřejmě lze říct, že za cenu vývoje Su-57 se dala pořídit kvanta Su-35, který je dnes stále ještě strojem jen těsně za absolutní světovou špičkou a na 90% letadel stačí a není velká potřeba mít jiné éro. Ale co dál?

    Většina peněz nacpaná do vývoje Su-57 jsou věci, které se uplatní i jinde, ať už na jiných letadlech, nebo v jiných odvětvích. Prostě jde o evidentní technologický posun. Může vzbuzovat kontroverze, co všechno se za to dalo koupit, ale je to přístup bez vize co zítra.
    Zaříznout Su-57 by IMHO byl nesmysl, protože to éro je po konstrukční (nikoliv po produkční) stránce prakticky hotové, resp. většina prací je na něm udělána. Teď je otázka, zda:
    -se hnát za každou cenou, resp. co nejrychleji na masovou výrobu aspoň na jednu letku na průlet nad Rudým náměstím)
    -letadlo zaříznout i s motory
    -letadlo zaříznout, ale motory dotáhnout
    -pokračovat v klidu v ladění a chystat seriovou výrobu, aby letadlo bylo připravené "kdybyněco"

  • fenri
    14:20 15.12.2017

    alexa123:
    Domnívám se, že vyrobit špičkový letecký motor by dnes ještě zvládl Rolls-Royce (i když jsou víc orientovaní na civilní trh) a kdyby to potřebovali, tak asi i časem Japonci. A přestože Číňané dosud nejsou schopni ani okopírovat (v podstatě) minulou generaci ruských motorů, věřím, že relativně brzo se k té špičce dopracují. Je jich hodně, jsou všímavý a prachy do armády cpou.

  • alexa123
    14:06 15.12.2017

    Potizista

    No semozrejme přídavné spalování více tepla ale supercruise přece není vlastnost
    stealth to by jsme mohli říct ze vlastnost stealth je létat na půl plynu přeci...

    Ak už ani teraz nepochopíš čo je STEALTH tak potom .... Pre menej chápavých "co možná nejvíce omezit možnost zjištění ... pomocí různých detekčních systémů – zejména ... prostředků využívajících infračervené záření"

    https://cs.wikipedia.org/wiki/...

  • Clanek
    13:57 15.12.2017

    Ad ten v clanku zmineny pomer 1 ku 40-50.
    Nemyslim ze by to autor myslel tak ze za vyrobni(!) cenu jednoho Su-57 vyrobit 40-50 jinych letadel. On tvrdi ze cely vyvoj toho letadla byl chybny krok, ergo kalkuluje s penezi ktere Rusko zahucelo do vyvoje (letadla, vsech systemu, motoru...) a treba to rozpocitava na tu jednu slabou letku kterou, zatim, Rusko planuje poridit. Tam by ten celkovy ucet za 1 kus toho letadla nemusel byt az tak daleko ani od B2 a ano, za to se par desitek levnejsich letadel (treba MiG 35) poridit jiste da. Alespon tak ty jeho pocty chapu ja.

    Ted jestli je to co navrhuje je dobra cesta? Dle me neni. Dnes ten clovek argumentuje rodinou Su-27 (radeji za penize utopene ve vyvoji Su-57 poridit treba vyrazne vic Su-35?), ale kdyby se tak jak to ted podsouva premyslelo vzdy, tak by zadne Su-27 a pozdejsi derivaty nikdy nevznikli, do dnes by se litalo na jednadvacitkach, nebo jeste lip, na pistacich. Rusko udelalo nejlip jak mohlo (narozdil od evropy ktera ustrnula v 4+ generaci), bohuzel vzhledem k jejich rozezranosti z toho nevytezi maximum a rozpocet nepusti na vic nez na par kusu. Ale vyvoj, nejmodernejsi technologie, to furt zustane na strane Ruska, coz je pro ne zivotne dulezite (ne ve vztahu k NATO, ale k Cine, tam si Rusko nemuze dovolit nechat ujet vlak).

  • Potizista
    13:26 15.12.2017

    Alexa123
    No semozrejme přídavné spalování více tepla ale supercruise přece není vlastnost stealth to by jsme mohli říct ze vlastnost stealth je létat na půl plynu přeci...

  • StandaBlabol
    13:12 15.12.2017

    Jo, ten článek je nepřesný, Su-57 testuje jen jeden nový motor, ten druhý je původní AL41F. Ale na věci to nic nemění, přešli do fáze letových zkoušek.

  • KóĎA
    12:51 15.12.2017

    Funin: ano, ale oba nebyly Izdělije 30 :-)

  • Funin
    12:37 15.12.2017

    KóĎA: možná proto, že to letadlo má ty motory dva?

  • alexa123
    12:37 15.12.2017

    Potizista

    Súhlasím, ale je to moja chyba - zle som sa vyjadril. Tým, že tieto motory umožňujú lietať lietadlám v režime Supercruise, tieto nemusia využívať prídavné spaľovanie. Aký to má vplyv na tepelnú stopu je asi jasné.

  • Sokrates
    12:34 15.12.2017

    Neviem, kde berú niektorí ľudia presvedčenie, že Rusko na dokončenie vývoja Su-57 nebude mať peniaze. Skutočne by ma zaujímali ekonomické argumenty, ktoré vychádzajú z rozpočtu nového zbrojného programu.
    Vrámci tohto programu Rusko vyčlenilo na najbližších 10 rokov isté prostriedky, z čoho asi 68 mld. USD pripadne na vývoj a produkciu nových lietadiel. Ak uvážime, že priemerná produkcia Su-30SM, Su-35S a Su-34 je asi 16 strojov ročne a Migov-35 chcú vyrobiť asi 24 - 36 kusov, tak ten rozpočet nemajú ako minúť. Na produkciu všetkých nových stíhacích lietadiel padne asi 12 mld. dolárov. Na výrobu tankovacích, dopravných a AWACS lietadiel sa použije cca ďalších 5 mld., tak ruskému letectvu zostáva stále asi 51 mld. dolárov.
    Je jasné, že malá časť týchto financií sa použije aj na modernizáciu strategických bombardérov, ale väčšina bude investovaná do vývoja Su-57, Tu-160M2 a Il-276.

  • Potizista
    12:30 15.12.2017

    Marw
    Ano maximálně s tvarem výstupních trysek se dá něco udělat uznávám

  • alexa123
    12:28 15.12.2017

    Fenri

    ... je nepochybně úspěch a umí to jen několik velmi málo zemí na planetě.

    "několik velmi málo zemí na planetě" sú v podstate iba USA a teraz snáď Rusi. O iných neviem.

  • Potizista
    12:28 15.12.2017

    Alexa123
    Ano na vrtulnicich například bývá namontovano zařízení které musí spaliny s okolním vzduchem a tím snižuje tepelnou stopu to ale s motorem nemá co dělat!
    A když se bavíme a motorech do stíhacích letadel tak tam se něco takového udělat nedá protože by si si snížil tah motoru tím ze skrtis plyny! U vrtulníku taky snížil tím zařízením výkon tam to ale není tak fatální protože turbíny tam pohání hřídele které točí rotorem takže nevyužívá tah ale mechanickou praci Ok?

  • fenri
    12:17 15.12.2017

    S poslední větou článku bych trochu brzdil. To, že dotáhli vývoj špičkového motoru do této fáze je nepochybně úspěch a umí to jen několik velmi málo zemí na planetě. Obrovský úspěch ale bude, až to dotáhnou do seriové výroby a překonají počáteční potíže a problému ve službě.

  • Marw
    12:15 15.12.2017

    Potizista - tryska je sucast motora, tak ze jej tvarovanie samozrejme na RCS zo zadnej polosfery bude mat vplyv. Schvalne, skus hadat na ktorom obrazku je motor ktory by sa dal oznacit ako stealth friendly:
    https://en.wikipedia.org/wiki/...
    http://www.airlinereporter.com...

    A okrem toho sa zrejme budeme bavit aj o vacsej alebo mensej tepelnej stope.

  • fenri
    12:15 15.12.2017

    Potížista:
    nemyslí se asi stealth motoru jako takového, ale jeho nasávání, aby nebyly (tolik) vidět lopatky kompresoru.
    Kořeny motoru lze v 70. letech skutečně najít a je to celkem běžné. Kořeny motoru Raptoru a F-35 najdete v 80. letech a nicmoc lepšího na této planetě nenajdete.
    Pokud dotlačí Rusové Al-41 do serie (a to asi ano, už proto, že na rozdíl od Su-57 je jeho vývozní potenciál obrovský), tak možná bude v některých parametrech o něco lepší než F119, ale rozhodně nepůjde oproti němu o rozdíl několika koňských délek či třídy nebo generace. Přestože je zdánlivě F119 o 25 let starší.

  • alexa123
    12:10 15.12.2017

    Potizista

    ... žádný motor vlastnosti stealth sám o sobe nemá ! Proboha!


    A znížená Infra stopa výfukových spalín je čo?

  • KóĎA
    11:52 15.12.2017

    Proč to množné číslo? "První let s motory Izdělije 30 provedl druhý prototyp stíhačky Su-57 (T-50-2) 5. prosince. "

  • Potizista
    11:42 15.12.2017

    Motory technologicky spadají do 70 let minulého století? To asi ne že ano??
    A vysvětli mi někdo jak muže mít motor vlastnosti stealth????
    Stealth závisí na konstrukci letounu tedy jak je motor v letadle usazen (saní do S například) žádný motor vlastnosti stealth sám o sobe nemá ! Proboha!

  • Rase
    11:09 15.12.2017

    Jakub2:
    tak Japonci na svém stroji pracují, to samé Francie+Německo (prachy do toho jdou), otázkou je co projekt Turků nebo Korejský, byť to asi nebude plnohodnotná 5.generace ale blíž čínským strojům. Jinak souhlas - Rusové na to zkrátka nemají, tak by asi bylo lepší ony technologie aplikovat na jiné, starší Suchoje

  • Rase
    11:04 15.12.2017

    40-50 je oprvadu přehnané, to asi chce zase začít vyrábět vrtuláky. Koukám, že 700 000 dolarů (+) má stát nízkonákladový letoun Cobalt-Valkyrie - je to ale zatím jen startup, ale pěkný.

    https://i.pinimg.com/originals...

    nevím kolik stojí L-39NG a nevím ani kolik má reálně stát Su-57, ale myslím že na desítky kusů se nedostane ani ten náš letounek. Mám rád i Textron AirLand Scorpion, ten je velice cool, ale asi ani tohle není to co pan Sardurio chce.
    Patrně chce něco jako F-35 ... tak ať nakoupí od číňanů Shenyang J-31, nebo ať si ho okopírují :DDD

  • Jakub2
    11:00 15.12.2017

    Na kompletní vývoj páté generace stíhaček nemají dost peněz ani VB, Francie nebo Německo, všechno země s daleko většími ekonomikami než je ta ruská a s daleko většími financemi a často i lepšími výzkumnými kapacitami.

    Rusové dostanou přesně to, co chtějí. A k tomu hodně věcí, které nechtějí.

  • Soldy
    10:47 15.12.2017

    Rád bych viděl představu pana Alexandra Sardurio o moderní letadle který by se za cenu 1 ks Su-57 vyráběl v počtu 40-50 jestli to bude jak byl někde na internetu článek (Kalašnikov s křídli) či letka drunů (ať stíhacích či kamikaze)

  • anatolij
    10:04 15.12.2017

    Chtělo by to lépe překládat zdroje.

    "Podle blogu BMPD, který se odvolává na informace výrobce, kompresní poměr dmychadla proudového motoru Izdělije 30 dosahuje 6,7 a průtok vzduchu je 21-23 kg/s. Teplota plynů před turbínou dosahuje 1950-2100 °C. Maximální tah je 170 až 180 kN, oproti 150 kN u motoru AL-41F1."

    Jde o kompresní poměr vysokotlakého kompresoru, nikoliv dmychadla. Průtok vzduchu 21-23 kg/s je sice v originálním článku, ale určitě to nevyjadřuje maximální průtokové množství vzduchu jádrem motoru. Teplota plynů před turbínou je 1950-2100K, tedy 1677-1827 °C. Nevím jaké mimozemské technologie nyní používají, ale např. u AL-31FM3 se udávalo o 200-250K méně. Pokud chceme být přesnější, pak udávaný maximální tah je 167-177 kN, nikoliv 170-180kN.