Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30

Prototyp T-50 s dvojicí střel vzduch-vzduch středního doletu R-77; ilustrační foto; větší foto / Public Domain 

Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy nejnovějších proudových motorů páté generace Izdělije 30. První let s motory Izdělije 30 provedl druhý prototyp stíhačky Su-57 (T-50-2) 5. prosince.

V současné době všechny prototypy budoucí ruské stíhačky Su-57, označované jako T-50-X (kde X je pořadí vyrobeného prototypu), létají s motory AL-41F1 (Izdělije 117). Motor je vylepšenou verzí motoru AL-41F1S (Izdělije 117S) ze stíhaček Su-35S. Motory AL-41F1/F1S mají konstrukční základ v motoru AL-31 stíhaček Su-27 a technologicky tak spadají do konce 70. let minulého století.

Ruské letectvo nemá zájem zavést do výzbroje letoun páté generace s motorem, který z hlediska výkonu, spotřeby paliva, spolehlivosti nebo provozních nákladů, odpovídá letounům čtvrté generace (Su-27).

Konstrukční kancelář Ljulka pod vedením Jevgenija Marčukova proto již několik let vyvíjí nový nový proudový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN. Motor Izdělije 30 se má minimálně vyrovnat americkému motoru Pratt & Whitney F119 ze stíhaček F-22A Raptor. Americký motor kromě plně digitálního řízení, schopnosti letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování, vyniká vektorováním tahu ve dvou rovinách a vlastnostmi stealth.

Vývoj a výroba Izdělije 30 probíhá ve spolupráci s dalšími velkými ruskými výrobci leteckých motorů. Například společnost Saljut vyvinula vysokotlaký kompresor, spalovací komoru a motorovou trysku s možností vektorování tahu. Motor bude vyrábět Ufimská motorářská výrobní asociace UMPO, která patří pod Sjednocenou motorovou korporací ( ODK ). UMPO nyní vyrábí například motory AL-41F1S.

Podle blogu BMPD, který se odvolává na informace výrobce, kompresní poměr vysokotlakého kompresoru proudového motoru Izdělije 30 dosahuje 6,7 a průtok vzduchu je 21-23 kg/s. Teplota plynů před turbínou dosahuje 1950-2100 K. Maximální tah je 170 až 180 kN, oproti 150 kN u motoru AL-41F1.

Vývoj Izdělije 30 dosáhl významného milníku před týdnem, kdy prototyp T-50-2 s novými motory poprvé vzlétl z letiště výzkumného institutu M. M. Gromova v Žukovském u Moskvy. Podle tiskové zprávy UMPO motor pracoval 37 minut, z toho 17 minut během letu.

“Při vývoji perspektivního motoru pro Su-57 byly použity nejnovější technologie a materiály, jejichž použití umožnilo splnit technické požadavky pro motor páté generace,” stojí v prohlášení UMPO.

"Úspěšný let s novým motorem dodává další impuls programu stíhačky páté generace. To je důkazem vysokého potenciálu ruského leteckého průmyslu, který je schopen vytvářet vysoce inteligentní pokročilé systémy - jedinečné aerodynamické řešení, inovativní digitální komponenty, nové motory,” řekl ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov .

Nový prezident ODK Jurij Sljusar uvedl, že testování nového motoru potrvá několik let. Podle Alexandra Artjuchova, dřívějšího prezidenta ODK, vývoj motoru Izdělije 30 skončí v roce 2020 a teprve poté mohou začít státní zkoušky. V minulém roce ruský deník Izvestija odhadl připravenost motorů Izdělije 30 pro operační nasazení na stíhačkách Su-57 na roky 2025 - 2027.

Pro porovnání délky vývoje se podívejme vývoj amerických motorů pro stíhačky F-22A Raptor. Testování dvou konkurenčních motorů (prototypů) Pratt & Whitney YF119 a General Electrics YF20 začalo v roce 1988. V roce 1991 Američané vybrali motor YF119. Vývojová fáze (tedy fáze, ve které se nyní nachází ruský motor Izdělije 30) sériové verze F119 začala v roce 1992.

Pratt & Whitney vyrobil celkově 27 testovacích motorů. První letecký test F119 se uskutečnil v roce 1997. Stíhačka F-22A Raptor nakonec vstoupila do výzbroje amerického letectva v roce 2005. Také motory F139 stíhačky F-35 lightning II vychází z F119.


První let T-50-2 s novými motory Izdělije 30.

Současný ruský státní vyzbrojovací program do roku 2027 počítá s výrobou pouze 12 stíhaček Su-57. Ruské státní vyzbrojovací programy jsou plánovany na deset let, ale přijímají se každých pět let. Rozhodnutí o výrobě dalších stíhaček Su-57 pro ruské letectvo tak může padnout v roce 2023.

Vývoj a zavádění stíhaček Su-57 nevyvolává v Rusku jen nadšení. Podle ruského autora Alexandra Sardurio, z vojenského magazínu Vojensko-průmyslový kurýr (VPK), je však celá koncepce stíhačky Su-57 chybná. Podle autora Rusko vyvíjí T-50 čistě z politických důvodů  jako odpověď na americký stroj F-22A Raptor, a nesleduje skutečné potřeby a možnosti ruského letectva.

“Dejem tomu, že se bude “náš Raptor” prezentovat na leteckých show společně se svým americkým dvojčetem, předvádět své přednosti, figury vyšší pilotáže…, zkrátka vlastně realizovat jakési PR. A co z toho? Komu bude potřebný tento šíleně drahý stroj, tato „kusovka“, v případě nepřítomnosti našeho letectva, toho tahouna, který musí odvádět veškerou „špinavou“ práci? Rovněž je nepochopitelné, proč se máme chlubit horentními náklady absolutně nepotřebného a zbytečného předmětu při naší do nebe volající nepřipravenosti na budoucí nevyhnutelné konflikty. Proto by bylo vhodné zamyslet se nad alternativou, zda není lepší vyrobit 40–50 potřebných strojů než jeden absolutně zbytečný pro budoucí opravdové vážné střety,” uvedl minulý rok v článku na webu VPK Sardurio.
Prozatím budou páteř ruského letectva tvořit víceúčelové stíhačky Su-30SM, Su-35S a stíhací bombardéry Su-34. Očekává se, že ruské letectvo bude každý rok do výzbroje zavádět 12 až 18 letadel každého z jmenovaných typů.

V každém případě první letecký test motoru páté generace je pro ruský průmysl obrovský úspěch. Rusko na motoru Izdělije 30 dokazuje, že v letecké technice stále patří mezi absolutní špičku.

Zdroj: PONARSTASS, BMPD, UMPO

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?

Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...

Nový ruský záchytný stíhač MiG-41 v roce 2020

Podle ruských médií v roce 2020 vzlétne prototyp nové ruské záchytné stíhačky MiG-41, která začne od ...

Ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018 až 2027

Příští týden ruský prezident Vladimír Putin příjme vedení ministerstva obrany, členy vlády a ...

F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu

Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Shania
    16:11 16.12.2017

    cernakus: na to porovnání ti odpověděl logik. Co se týká Su-27 vs Su-35, řek bych že hlavní roli hraje FBW, řada dalších vylepšení a lepší ergonomie kokpitu atd. Ale rád bych ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus: na to porovnání ti odpověděl logik.

    Co se týká Su-27 vs Su-35, řek bych že hlavní roli hraje FBW, řada dalších vylepšení a lepší ergonomie kokpitu atd. Ale rád bych věděl na co si myslíš, že Su-35 vůbec potřebuje TVC při normálním manévrování.

    Stealth F-22 generuje o dost víc vztlaku než F-15... a to i přesto, že má horší w/l.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    15:48 16.12.2017

    kawo, Srbové se drželi statečně a NATO snikdy nedokázalo úplně vyřadit jejich PVO. Ale připisovat jim ta kvanta sestřelů je hloupost. Proti tak obrovské technologické a početní ...Zobrazit celý příspěvek

    kawo,

    Srbové se drželi statečně a NATO snikdy nedokázalo úplně vyřadit jejich PVO. Ale připisovat jim ta kvanta sestřelů je hloupost. Proti tak obrovské technologické a početní převaze by to prostě nedal nikdo.

    Ten sestřel F-117 už jim nikdo nevezme. Jsou jediní, kdo kdy sundal stealth letadlo:)Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    15:27 16.12.2017

    Potizista "Rusové mají nejsilnější vzdušné síly v Evropě a mi se tady o ne otirame? A co naše vzdušné síly ?" No, tak naštěstí pro nás teď to porovnání nestojí jako naše vs. ...Zobrazit celý příspěvek

    Potizista

    "Rusové mají nejsilnější vzdušné síly v Evropě a mi se tady o ne otirame? A co naše vzdušné síly ?"

    No, tak naštěstí pro nás teď to porovnání nestojí jako naše vs. ruské letectvo, ale jako NATO vs. ruské letectvo. To znamená na naší straně F-22, F-35, F/A-18, Typhoony, Rafale, Gripeny a taky E-3 AWACSy, B-2, B-1, B-52, atd. Za mě dobrý:).

    Těch našich pár Gripenů mi vzhledem k velikosti země a ekonomiky přijde jako rozumný kompromis. A taky jsem neslyšel, že by se naši piloti kvůli Rusům báli na ty air-policing mise do Pobaltí. Myslím, že je tímhle zbytečně shazuješ.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:27 16.12.2017

    cernakus: Ne, letadla fakt nejsou porovnatelná podle jednoho čísla. Protože takové věci, jako řešení LERxů, řešení trupu, řešení hardpointů, ale i optimalizace pro různé rychlosti ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus: Ne, letadla fakt nejsou porovnatelná podle jednoho čísla. Protože takové věci, jako řešení LERxů, řešení trupu, řešení hardpointů, ale i optimalizace pro různé rychlosti (F/A 18 musí umět přistávat o dost pomaleji, než pozemní F-16, naopak F-15 byla designována na M2+ rychlosti atd. atd.) atd... i samotná velikost letadla podstatně ovlivňuje jeho chování ve vzduchu. To, že mají dvě letadla křídla z nich fakt nedělá stejně chovající letadlo. Fakt ne.

    Jinak prosím F-16 s nestabilním designem (a tedy pozitivním vztlakem od ocasu), F/A-18 s neutrálním a F-15 se stabilním (tedy s negativním vztlakem od ocasu) jsou všechno, jen ne stejné aerodynamické koncepce. Představuješ si aerodynamiku jak hurvínek válku.

    kawa: Nerovná - na některých řádcích jsou i dvě letadla :-).... Jinak doporučuji si najít význam slova řádově. A jistě Srbská armáda to potvrdila, takže to bude pravda. Možná že i generál dostal z toho sestřelu DethStaru lentilku.Skrýt celý příspěvek

  • kawa
    15:18 16.12.2017

    logik: njn když se ani neumíš podívat na konce stránek kde jsou ofic. stanoviska Jugoslávské armády a těch 400 řádků se přeci nerovná 400 letadel.

    logik: njn když se ani neumíš podívat na konce stránek kde jsou ofic. stanoviska Jugoslávské armády a těch 400 řádků se přeci nerovná 400 letadel.

  • cernakus
    15:16 16.12.2017

    Shania: deltaplány mají započítaný i trup, proto mají tak výborné plošné zatížení. Nicméně sám si odporuješ, když tvrdíš, že to je třeba znát aerodynamické parametry. Fakt je, ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania:

    deltaplány mají započítaný i trup, proto mají tak výborné plošné zatížení. Nicméně sám si odporuješ, když tvrdíš, že to je třeba znát aerodynamické parametry. Fakt je, že děláš argumentační faul. Samozřejmě plošné zatížení je porovnatelné an letadlech se stejnou aerodynamickou koncepcí. Tedy můžeš srovnat F/A-18, F-16, F-15, F-22, F-35, Su-27, Su-35, Mig-29... tedy omezeně horno plošníky či středoplošníky. S deltou to je už hodně liché.
    Ano, Su-27 má podstatně menší plošné zatížení křídla a Su-35 by bez vektorování na ni neměl. Takto ji překonává. Mimochodem kdyby Rusáci nebyli šetřílci a šli cestou Su-37 s kachními křidélky, byl by odskok toho súčka od konkurence podstatně větší.

    F-22 má podstatně horší aerodynamickou (daň za tvarový stealth) koncepci a značně větší plošné zatížení a podstatně méně efektivní vektorování tahu. Samozřejmě mi chrstneš do ksichtu, že když by oba měli plnou výzbroj, tak bude F-22 na tom lépe, protože ji má v těle a navíc blíže těžišti. Ale s tím nic neudělám, to je prostě fakt, že neukrytá výzbroj aerodynamické vlastnosti zhoršuje.

    A opět zopakuji, piloti jsou frajírci, počítat s tím, že ti Západní na rozdíl od Rusáků nedělají machrovinky jen proto, že jsou to profesionálové a ne proto, že to jejich letadla prostě nedají, je znak zaslepenosti.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    15:09 16.12.2017

    to Potizista, jo, to už je rozumná jednotka pro srovnání. Není to jediný parametr. Důležitá je i spolehlivost nebo životnost. U AL-41F udávaná jako 4.000 hodin, EF-200 6.000 ...Zobrazit celý příspěvek

    to Potizista,

    jo, to už je rozumná jednotka pro srovnání. Není to jediný parametr. Důležitá je i spolehlivost nebo životnost. U AL-41F udávaná jako 4.000 hodin, EF-200 6.000 hodin.

    Můžeme se shodnout, že AL má lepší výkon na jednotku hmotnosti na úkor snížené životnosti?

    Jinak zajímavé porovnání motorů je tady:
    https://defenseissues.net/2014... Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:02 16.12.2017

    potizista: Prosím, chápeš rozdíl mezi "nebýt výrazně lepší než ostatní" a "být špatným letadlem"? A btw. to, že české Gripeny mají AMRAAMY také nevíš, nebo šíříš nepravdy ...Zobrazit celý příspěvek

    potizista: Prosím, chápeš rozdíl mezi "nebýt výrazně lepší než ostatní" a "být špatným letadlem"?

    A btw. to, že české Gripeny mají AMRAAMY také nevíš, nebo šíříš nepravdy úmyslně?

    kawa: ten odkaz je fakt dobrej. Takhle sem se nenasmál už roky. Podle něj v Jugoslávii Srbové sundali řádově 400 letadel, z toho 5 B-52, 1 B-2 a asi 6 F-117. Fakt dobrý stránky.

    Jen jsou neúplné. Úplně tam schází největší úspěch Srbské armády, zaručeně potvrzený sestřel tajného projektu NATO F/A/B-0 Death Star.

    Tady je fotka toho tajného projektu:
    http://1.bp.blogspot.com/-ZisE...
    a tady je fotka po sestřelu
    https://i.pinimg.com/originals...
    tak prosím požádej svého řídícího důstojníka, ať to tam doplní.

    Omluvám se za sarkasmus, ale prosím alespoň trochu soudnosti.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    14:46 16.12.2017

    Chlapci, ja viem, že tá aircobra vyzerá na leteckej šou efektne ako aj všetky tie ostatné manévre pri nízkych rýchlostiach. Ostatné Rusi na obratnosť stávajú vždy, aj za druhej ...Zobrazit celý příspěvek

    Chlapci, ja viem, že tá aircobra vyzerá na leteckej šou efektne ako aj všetky tie ostatné manévre pri nízkych rýchlostiach. Ostatné Rusi na obratnosť stávajú vždy, aj za druhej svetovej.

    Len čo z toho, keď nemci s nimi odmietali točiť na nízkych rýchlostiach a zostreľovavali ich po tuctoch so strojmi čo točili dokázateľne horšie.Skrýt celý příspěvek

  • Potizista
    14:44 16.12.2017

    Stando je to tah na kilogram váhy motoru

    Stando je to tah na kilogram váhy motoru

  • Potizista
    14:43 16.12.2017

    Stando mate pravdu
    Al 41f má 0.11 kN na kg
    Eurojet má 0.08kN na kg
    To už je porovnatelné?

    Stando mate pravdu
    Al 41f má 0.11 kN na kg
    Eurojet má 0.08kN na kg
    To už je porovnatelné?

  • kawa
    14:36 16.12.2017

    Tohle tvrdili Srbové... samozřejmě ověřit se to nedá... June 15th lieutenant general Dragoljub Ojdanic, Yugoslav Army's General Chief of Staff During the war period, ...Zobrazit celý příspěvek

    Tohle tvrdili Srbové... samozřejmě ověřit se to nedá...

    June 15th lieutenant general
    Dragoljub Ojdanic,
    Yugoslav Army's General Chief of Staff

    During the war period, units of Yugoslav Air force and Air Defence downed 61 NATO aircraft, 30 UAVs, 7 helicopters and 238 cruise missilesSkrýt celý příspěvek

  • Potizista
    14:35 16.12.2017

    Tak a erurofighter typhoon má max tah 89kN tak to mame pro srovnání kde je zbytek Evropy tak abted kdo koho musí dohánět?

    Tak a erurofighter typhoon má max tah 89kN tak to mame pro srovnání kde je zbytek Evropy tak abted kdo koho musí dohánět?

  • StandaBlabol
    14:33 16.12.2017

    Potizisto, ano, ten motor by podle parametrů opravdu jednou mohl být špička. Jen je třeba si ještě počkat, jestli jeho vývoj bude za 8 - 10 let úspěšně dokončen. Srovnávat ...Zobrazit celý příspěvek

    Potizisto,

    ano, ten motor by podle parametrů opravdu jednou mohl být špička. Jen je třeba si ještě počkat, jestli jeho vývoj bude za 8 - 10 let úspěšně dokončen.

    Srovnávat výkon s motory Rafale, letadla o prakticky poloviční prázdné i vzletové hmotnosti, nedává smysl. To je jako vzít tříválec, porovnat to s šestiválcem o dvojnásobném objemu a pak tvrdit, že ten šestiválec je modernější, protože má větší výkon.Skrýt celý příspěvek

  • kawa
    14:32 16.12.2017

    Trener: když jsem si kdysi psal po webu se Srbama, (než jim rozmátili elektrárny a trafačky) Tak ty pár sestřelů měli.... Tady ještě odkaz co po letech na netu zbylo, tehdy u ...Zobrazit celý příspěvek

    Trener: když jsem si kdysi psal po webu se Srbama, (než jim rozmátili elektrárny a trafačky) Tak ty pár sestřelů měli....

    Tady ještě odkaz co po letech na netu zbylo, tehdy u některých sestřelů byly i fotografie. Osobně si pamatuju na fotku s F117 a Tornádem, kde nějací Srbští důchodci nevěřícně čuměli na německý kříž na zbytku ocasních ploch.

    letecký sestřel by měl být Mig 29 - pilotem Nebojsou, co pamatuju tak to záhy sám schytal, protože byl sám asi proti 30ti...

    http://www.encyclopediasupreme... Skrýt celý příspěvek

  • Trener
    14:21 16.12.2017

    Nechci se tady nějak zapojovat do diskuze, kdo co, komu co sundal a kdo má lepší letadla, ale docela mě zaujalo, že v 1. válce v zálivu se irácké MIG-25 podařilo sundat americkou ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechci se tady nějak zapojovat do diskuze, kdo co, komu co sundal a kdo má lepší letadla, ale docela mě zaujalo, že v 1. válce v zálivu se irácké MIG-25 podařilo sundat americkou F-18. Tehdy v Afganistánu zas Rusáci na Migách 23 sundali pakistánskou F-16. Možná byl ještě nějaký úspěch od Indů.Skrýt celý příspěvek

  • Potizista
    14:18 16.12.2017

    S ten nový rusky motor je podle parametru proste špička jen uvedu ze Rafale má 90KN a to se bavím o novych motorech staré měli 75kN

    S ten nový rusky motor je podle parametru proste špička jen uvedu ze Rafale má 90KN a to se bavím o novych motorech staré měli 75kN

  • StandaBlabol
    14:17 16.12.2017

    Opravit někoho, že Mig-29 šel do výzbroje až 6 let po F-15 a proto nemohl být odpovědí na něj, to je typický nenávistný příspěvek vymyté hlavy.:) Taky tu nikdo netvrdí, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Opravit někoho, že Mig-29 šel do výzbroje až 6 let po F-15 a proto nemohl být odpovědí na něj, to je typický nenávistný příspěvek vymyté hlavy.:)

    Taky tu nikdo netvrdí, že sestřelit Su-24 nebo Su-22 je důkaz nadřazenosti západních strojů. Jen ty příklady ukazují, jak strašně se Rusů Izraelci, Pákistánci, Turci i Američani bojí...

    Su-27/30/35 je jedno z nejlepších letadel 4. generace. Ale to, že za tu čtyřku budou donekonečna přidávat pluska - naposled jsem četl, že je to stroj 4+++ generace - mu schopnosti 5. generace nedá.

    A ano, kawu bychom si tu měli hýčkat.Skrýt celý příspěvek

  • Potizista
    14:09 16.12.2017

    Kawa Je to proste jednoduché každý si háji svoje zájmy ... ale kvůli tomu nebudu jednomu nadávat do komancu a druhému do imperialistu.... todle měl být článek o motorech o co ...Zobrazit celý příspěvek

    Kawa
    Je to proste jednoduché každý si háji svoje zájmy ... ale kvůli tomu nebudu jednomu nadávat do komancu a druhému do imperialistu....
    todle měl být článek o motorech o co vám de chlapi??? Rusové maj nejsilnější vzdušné síly v Evropě a mi se tady o ne otirame? A co naše vzdušné síly ? Do toho by jsme se měli spíše navest aby se už lidi v naši republice zapamatovali a začlo se něco dít. A ano naši piloti na gripenech s par starickymi sidewandery ty se ruských Su35 boji to jsem si jist. A dále co nás letecky průmysl ? Náhrada za alcu už je doufám ve vývoji....tu budem pomalu vyrazovat a ještě jsme ji ani nestihli vyzbrojitSkrýt celý příspěvek

  • kawa
    13:55 16.12.2017

    potizista: kašli na to je to tady banda vymytých hlav co nenávidí vše ruské a vlastně ani neví proč. Většinou to asi budou profesionální gumy. Za chvíli ti sem hodí jako nedávno ...Zobrazit celý příspěvek

    potizista: kašli na to je to tady banda vymytých hlav co nenávidí vše ruské a vlastně ani neví proč. Většinou to asi budou profesionální gumy.
    Za chvíli ti sem hodí jako nedávno mě, tučně příspěvek jejich předseda ústředního výboru svazu EU, že "takové tu nemáme rádi"...
    Mrkni na info o tomto webu, to hovoří za vše :-)) Propaganda ala Goebels...

    Jo a asi mne za chvilku bloknou, tak se prosím nenechte zviklat a dál se sladce ukájejte na vlajkou USA :-))

    .....Armádní noviny se profilují jako prozápadně kritické vojenské médium. Leží nám na srdci bezpečností, vojenské, politické a ekonomické zájmy České republiky a spojeneckých zemí z Evropské unie a Severoatlantické aliance....
    ...Armádní noviny však nejsou jen nekriticky nakloněny euroatlantické civilizaci. Svět není černobílý, takže se nebojíme psát kriticky o EU a NATO...to vám tak žeru :-)))Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 6