Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30
- 15. 12. 2017
- 115 komentářů
- Jan Grohmann
Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy nejnovějších proudových motorů páté generace Izdělije 30. První let s motory Izdělije 30 provedl druhý prototyp stíhačky Su-57 (T-50-2) 5. prosince.
V současné době všechny prototypy budoucí ruské stíhačky Su-57, označované jako T-50-X (kde X je pořadí vyrobeného prototypu), létají s motory AL-41F1 (Izdělije 117). Motor je vylepšenou verzí motoru AL-41F1S (Izdělije 117S) ze stíhaček Su-35S. Motory AL-41F1/F1S mají konstrukční základ v motoru AL-31 stíhaček Su-27 a technologicky tak spadají do konce 70. let minulého století.
Ruské letectvo nemá zájem zavést do výzbroje letoun páté generace s motorem, který z hlediska výkonu, spotřeby paliva, spolehlivosti nebo provozních nákladů, odpovídá letounům čtvrté generace (Su-27).
Konstrukční kancelář Ljulka pod vedením Jevgenija Marčukova proto již několik let vyvíjí nový nový proudový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN. Motor Izdělije 30 se má minimálně vyrovnat americkému motoru Pratt & Whitney F119 ze stíhaček F-22A Raptor. Americký motor kromě plně digitálního řízení, schopnosti letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování, vyniká vektorováním tahu ve dvou rovinách a vlastnostmi stealth.
Vývoj a výroba Izdělije 30 probíhá ve spolupráci s dalšími velkými ruskými výrobci leteckých motorů. Například společnost Saljut vyvinula vysokotlaký kompresor, spalovací komoru a motorovou trysku s možností vektorování tahu. Motor bude vyrábět Ufimská motorářská výrobní asociace UMPO, která patří pod Sjednocenou motorovou korporací ( ODK ). UMPO nyní vyrábí například motory AL-41F1S.
Podle blogu BMPD, který se odvolává na informace výrobce, kompresní poměr vysokotlakého kompresoru proudového motoru Izdělije 30 dosahuje 6,7 a průtok vzduchu je 21-23 kg/s. Teplota plynů před turbínou dosahuje 1950-2100 K. Maximální tah je 170 až 180 kN, oproti 150 kN u motoru AL-41F1.
Vývoj Izdělije 30 dosáhl významného milníku před týdnem, kdy prototyp T-50-2 s novými motory poprvé vzlétl z letiště výzkumného institutu M. M. Gromova v Žukovském u Moskvy. Podle tiskové zprávy UMPO motor pracoval 37 minut, z toho 17 minut během letu.
“Při vývoji perspektivního motoru pro Su-57 byly použity nejnovější technologie a materiály, jejichž použití umožnilo splnit technické požadavky pro motor páté generace,” stojí v prohlášení UMPO.
"Úspěšný let s novým motorem dodává další impuls programu stíhačky páté generace. To je důkazem vysokého potenciálu ruského leteckého průmyslu, který je schopen vytvářet vysoce inteligentní pokročilé systémy - jedinečné aerodynamické řešení, inovativní digitální komponenty, nové motory,” řekl ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov .
Nový prezident ODK Jurij Sljusar uvedl, že testování nového motoru potrvá několik let. Podle Alexandra Artjuchova, dřívějšího prezidenta ODK, vývoj motoru Izdělije 30 skončí v roce 2020 a teprve poté mohou začít státní zkoušky. V minulém roce ruský deník Izvestija odhadl připravenost motorů Izdělije 30 pro operační nasazení na stíhačkách Su-57 na roky 2025 - 2027.
Pro porovnání délky vývoje se podívejme vývoj amerických motorů pro stíhačky F-22A Raptor. Testování dvou konkurenčních motorů (prototypů) Pratt & Whitney YF119 a General Electrics YF20 začalo v roce 1988. V roce 1991 Američané vybrali motor YF119. Vývojová fáze (tedy fáze, ve které se nyní nachází ruský motor Izdělije 30) sériové verze F119 začala v roce 1992.
Pratt & Whitney vyrobil celkově 27 testovacích motorů. První letecký test F119 se uskutečnil v roce 1997. Stíhačka F-22A Raptor nakonec vstoupila do výzbroje amerického letectva v roce 2005. Také motory F139 stíhačky F-35 lightning II vychází z F119.
První let T-50-2 s novými motory Izdělije 30.
Současný ruský státní vyzbrojovací program do roku 2027 počítá s výrobou pouze 12 stíhaček Su-57. Ruské státní vyzbrojovací programy jsou plánovany na deset let, ale přijímají se každých pět let. Rozhodnutí o výrobě dalších stíhaček Su-57 pro ruské letectvo tak může padnout v roce 2023.
Vývoj a zavádění stíhaček Su-57 nevyvolává v Rusku jen nadšení. Podle ruského autora Alexandra Sardurio, z vojenského magazínu Vojensko-průmyslový kurýr (VPK), je však celá koncepce stíhačky Su-57 chybná. Podle autora Rusko vyvíjí T-50 čistě z politických důvodů – jako odpověď na americký stroj F-22A Raptor, a nesleduje skutečné potřeby a možnosti ruského letectva.
“Dejem tomu, že se bude “náš Raptor” prezentovat na leteckých show společně se svým americkým dvojčetem, předvádět své přednosti, figury vyšší pilotáže…, zkrátka vlastně realizovat jakési PR. A co z toho? Komu bude potřebný tento šíleně drahý stroj, tato „kusovka“, v případě nepřítomnosti našeho letectva, toho tahouna, který musí odvádět veškerou „špinavou“ práci? Rovněž je nepochopitelné, proč se máme chlubit horentními náklady absolutně nepotřebného a zbytečného předmětu při naší do nebe volající nepřipravenosti na budoucí nevyhnutelné konflikty. Proto by bylo vhodné zamyslet se nad alternativou, zda není lepší vyrobit 40–50 potřebných strojů než jeden absolutně zbytečný pro budoucí opravdové vážné střety,” uvedl minulý rok v článku na webu VPK Sardurio.
Prozatím budou páteř ruského letectva tvořit víceúčelové stíhačky Su-30SM, Su-35S a stíhací bombardéry Su-34. Očekává se, že ruské letectvo bude každý rok do výzbroje zavádět 12 až 18 letadel každého z jmenovaných typů.
V každém případě první letecký test motoru páté generace je pro ruský průmysl obrovský úspěch. Rusko na motoru Izdělije 30 dokazuje, že v letecké technice stále patří mezi absolutní špičku.
Související články
Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?
Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...
- 07.11.2017
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
Nový ruský záchytný stíhač MiG-41 v roce 2020
Podle ruských médií v roce 2020 vzlétne prototyp nové ruské záchytné stíhačky MiG-41, která začne od ...
- 12.11.2017
- 100 komentářů
- Jan Grohmann
Ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018 až 2027
Příští týden ruský prezident Vladimír Putin příjme vedení ministerstva obrany, členy vlády a ...
- 15.11.2017
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu
Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti ...
- 04.12.2017
- 159 komentářů
- Jan Buchar
o tom, když někdo napíše, že je úspěch západních technologií F-16tkou sundat ze zálohy stařičký bombardér Su-24, který utočil na pozemní cíle bez jakéhokoliv krytí...se už dá ...Zobrazit celý příspěvek
o tom, když někdo napíše, že je úspěch západních technologií F-16tkou sundat ze zálohy stařičký bombardér Su-24, který utočil na pozemní cíle bez jakéhokoliv krytí...se už dá napsat jen jedno "idiotství"Skrýt celý příspěvek
ok Rusové neumí udělat dobry letadlo nikdy to neuměli a nikdy umět nebudou nový Suchoj je jen žert a ty motory nejsou nový Američané je měli už před deseti lety ...... jeďte si tu ...Zobrazit celý příspěvek
ok Rusové neumí udělat dobry letadlo nikdy to neuměli a nikdy umět nebudou nový Suchoj je jen žert a ty motory nejsou nový Američané je měli už před deseti lety ...... jeďte si tu svouSkrýt celý příspěvek
F-15 byla zařazena do služby v roce 1976. Mig-29 v roce 1982. Asi jsi myslel Mig-25. Ano, toho se západ obával. Ale jen dokud s ním Bělenko neutekl do Japonska a nezjistily se jeho ...Zobrazit celý příspěvek
F-15 byla zařazena do služby v roce 1976. Mig-29 v roce 1982. Asi jsi myslel Mig-25. Ano, toho se západ obával. Ale jen dokud s ním Bělenko neutekl do Japonska a nezjistily se jeho skutečné parametry. Na Západě ho do té doby značně přeceňovali.
Nikdy jsem netvrdil, že Rusové neměli a nemají kvalitní stroje. Jen je blbost říkat, že se jich piloti NATO bojí.Skrýt celý příspěvekPotizista: Seš mimo. F-15 je staršího data než M-29. Její vývoj je dokonce starší než Mig-25, se kterým sis to asi spletl. A objevení Mig-25 pravda ovlivnilo požadavky na F-15, ...Zobrazit celý příspěvek
Potizista: Seš mimo. F-15 je staršího data než M-29. Její vývoj je dokonce starší než Mig-25, se kterým sis to asi spletl.
A objevení Mig-25 pravda ovlivnilo požadavky na F-15, ovšem nikoli na základě reálných letových výkonů Mig-25, ale na základě toho, co si západní zpravodajci o Mig-25 mysleli. Když pak Bělenko frnknul do Japonska a zjistili o Mig-25 pravdu, tak už F-15 byla dávno vyvinutá.Skrýt celý příspěvekStando Rusové mají vždycky měli a jak to vypada z tohoto článku budou mít špičková letadla. S tím nic nezmuzete a pište si co chcete.... A jen tak na okraj víte proč kdysi ...Zobrazit celý příspěvek
Stando
Rusové mají vždycky měli a jak to vypada z tohoto článku budou mít špičková letadla.
S tím nic nezmuzete a pište si co chcete....
A jen tak na okraj víte proč kdysi dávno vznikla F-15? Ne? No tu Američané vyvíjeli jako odpověď na Mig 29 protože z toho si Američané sedli na prdel a jejich piloti se střetu s nim báli jako čert kříže a nakonec si o tom natočili i film ......
Tady se ohanite ničím jako ze F16 sestřelila starickou Su24 nebo 22 to je jako argument Jo?tak ahaSkrýt celý příspěvekPotizista: Jo, jo, všichni se bojí ruských stíhačů až 50 let. Třeba ti Izraelci v Mirážích a Phantomech, co to dali Rusům na Egyptem 5:0 v roce 1970. Nebo Pákistánská F-16, ...Zobrazit celý příspěvek
Potizista:
Jo, jo, všichni se bojí ruských stíhačů až 50 let.
Třeba ti Izraelci v Mirážích a Phantomech, co to dali Rusům na Egyptem 5:0 v roce 1970.
Nebo Pákistánská F-16, kterou v roce 1986 doprovodné Mig-23 MLD vyděsily tak, že jim sestřelila Su-25.
Turecká F-16, která po překročení hranic poslala dolů Su-24 byla taky strachem bez sebe.
A nakonec Američani v Sýrii sestřelili bezpilotní letoun a Su-22, přestože Asadovi poskytují podporu ruské Su-35. Tak moc z nich byli vystrašení...
Nějak mi to vychází 7:0 (tu Su-22 nepočítám, byla syrská). Asi to není všechno, rád se nechám poučit o úspěších ruských pilotů proti západním protějškům ve vzdušných bojích za posledních 50 let. Vlastně o jednom bych věděl. V roce 1983 ruský pilot v Su-15 sestřelil civilní Boeing 747. Je to západní letadlo, tak 7:1Skrýt celý příspěvekcernakus: 1) Ano, je to realita RC modelů. S velkejma letadlama to nemá příliš společného, a to i kdybys do toho modelu nalil olovo, abys měl patřičné plošné zatížení. Ono ...Zobrazit celý příspěvek
cernakus:
1) Ano, je to realita RC modelů. S velkejma letadlama to nemá příliš společného, a to i kdybys do toho modelu nalil olovo, abys měl patřičné plošné zatížení.
Ono kdyby ses trochu zamyslel, proč se asi staví obrovské a drahé aerodynamické tunely na modely v životní velikosti, když by podle Tebe stačila aerodynamická koncepce ozkoušet na RC modelu se stejným plošným zatížením, že....?
2) Jo, máš pravdu než jsem začal psát odpověď, tak jsem zapoměl, jestli mluvíš o T/W nebo o WL koeficientu. Ono je to totiž jedno: oba jsou "stejně pitomé" a nevypovídající - u WL se nepočítají tlak z trupu a ocasu a především neznáš koeficienty vztlaku, taktéž neznáš koeficient odporu letadla, navíc tato čísla se podstatně mění podle rychlosti atd... atd.... Viz Shania.
A to dotoho vůbec netahám to, že u supermanévrovatelnosti jde daleko více než o to, jaký má křídlo vztlak, tak o to, jak si to křídlo ten vztlak umí udržet v extrémních situacích - ale jak již tady psali jiní, Su35 si v některých těchto letových režimech vede opravdu dobře, ale to jsou zrovna režimy, které není moc vhodné použít při vzdušném boji.
3) Ty jako fakt cheš tvrdit, že např. F16, F15 nebo ETF nezvládne blízkej průlet kolem většího letadla????? Teda takovýho demagoga jsem tady fakt ještě neviděl.Skrýt celý příspěvekNejsem člen žádného Fanclubu Su35 jen nechapu proč se dizkuse o motoru zvrtla v hodnocení letadla. A začlo to tak ze nejdřív se zkritizovali motor ze vlastně není nový a USA už ...Zobrazit celý příspěvek
Nejsem člen žádného Fanclubu Su35 jen nechapu proč se dizkuse o motoru zvrtla v hodnocení letadla.
A začlo to tak ze nejdřív se zkritizovali motor ze vlastně není nový a USA už něco obdobného měla 10 let pak to přešlo na to ze vlastně cely nový letadlo stojí za hovno a stejne nefunguje a ted je to u toho ze vlastně i současný rusky éra západní stroje ve všem překonávají. Pravdou ale je ze piloti NATO se ruských stíhačů boji už půl století... a ne nejsem žádný komunista pánové!!
Kdyby to bylo o amerických novych motorech tak se do nich nikdo tak opírat nebude proč? Protože tady nikdo o motorech vlastně nic neví jen se potřebuje o někoho otroctví. Jo a ten typek co tady lajkuje všechny komentáře co pomlouva všechno ruské a naopak to musí být fuska.... tak hezkou sobotu zoufalceSkrýt celý příspěvekMístní fanclub Su-35 hlavně vidí dogfight v laboratorních podmínkách, kdy souboj jedné F-35 s jedním Su-35 začíná VVR, Flanker nese 50% paliva a žádné podvěsy a oba stroje jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Místní fanclub Su-35 hlavně vidí dogfight v laboratorních podmínkách, kdy souboj jedné F-35 s jedním Su-35 začíná VVR, Flanker nese 50% paliva a žádné podvěsy a oba stroje jsou ponechány bez jakékoliv podpory ze vzduchu i ze země. K tomu s pravděpodobností hraničící s jistotou nikdy, opakuji nikdy, nedojde.Skrýt celý příspěvek
"ano je to dobre letadlo k tomu k čemu bylo určené asi nejlepší v současnosti ale ve vzdušném souboji na blízko nemá proti Su35 šanci" Akorát problém je v tom, že válka už se ...Zobrazit celý příspěvek
"ano je to dobre letadlo k tomu k čemu bylo určené asi nejlepší v současnosti ale ve vzdušném souboji na blízko nemá proti Su35 šanci"
Akorát problém je v tom, že válka už se dávno posunula někam jinam.
To že zratíš ve válce 1-2 stoje na "dogfightu" není opravdu problém. Když nepřídel přijde o desitky strojů diky tvým raketám. Tohle myšlení prostě žádnou válku nikdy nevyhrálo.Skrýt celý příspěvekPotizista: ale prosím tě, nic takového jsem nenapsal, když už, tak je to přesně opačně a tady místní fanklub Su-35 tohle tvrdí o všech ostatních stíhačkách.... A popiš mi co ...Zobrazit celý příspěvek
Potizista: ale prosím tě, nic takového jsem nenapsal, když už, tak je to přesně opačně a tady místní fanklub Su-35 tohle tvrdí o všech ostatních stíhačkách....
A popiš mi co přesně Su-35 udělá, že proti ní nemá F-35 a nebo jakýkoliv jiný 4+ stíhač na blízko šanci...
Mimochodem tu výhodu, co kdysi Su-27/Mig-29 měli v boji na blízko (HMDS, Archerem a lepší obratnost při nižších rychlostech) dávno ztratila a dnes většina konkurence má jak lepší HMDS, tak lepší HOBS rakety.
F-35 je kompromitovaná stealth a mnoha dalšími věcmi, ano, taky pořád líta jako 4gen ne a ne jako 5gen. Ale ani Raptor v podzvukových rychlostech a dole nějak výrazně nepřevyšuje ostaní stroje.
Uvědom si, že ale Su-35 má proti Su-27 taky dost kompromisů, pár tun váhy navíc, větší interní palivové nádrže (už Su-27 nese interně víc paliva něž západní stíhače) atd...Skrýt celý příspěvekAha tak dobre no jak se nás tady snaží Shania přesvědčit Su35 není dobry stíhací a léta jako poleno.......ten byl dobrej na to sobotní dopoledne A u ty F35 i Američané přiznávali ...Zobrazit celý příspěvek
Aha tak dobre no jak se nás tady snaží Shania přesvědčit Su35 není dobry stíhací a léta jako poleno.......ten byl dobrej na to sobotní dopoledne
A u ty F35 i Američané přiznávali ze letové schopnosti museli ustoupit prvkům stealth ano je to dobre letadlo k tomu k čemu bylo určené asi nejlepší v současnosti ale ve vzdušném souboji na blízko nemá proti Su35 šanciSkrýt celý příspěvekSholva: jaká konkretní část letové oblaky F-35 je nic moc prosím? Jak se liší od Su-35 například? Takže co tu máme? podzvuková akcelerace a energetická menovrovatelnost téměř ...Zobrazit celý příspěvek
Sholva: jaká konkretní část letové oblaky F-35 je nic moc prosím? Jak se liší od Su-35 například?
Takže co tu máme? podzvuková akcelerace a energetická menovrovatelnost téměř na urovni čísté F-16.
Obratnost při nízkých rychlostech ala F/A-18 A/C (naprostá špička, jediný problém je jen nedostatečný výkon)
Tedy v obou oblastech dodnes špičkové výkony. Takže, to že má výkony na urovní předchozí generace je pravda, jenže s výzbrojí, EFT a všemi dalšími senzory co tahají externě a ty vlastnosti si i s tím nákladem zachovává.
Takže znovu, stroj co kombinuje výše zmíněné a je limitovaný na 9G při machu 1,6 s 2k bombami, je naprosto bezpečně ovladatelný pro každého pilota v celém rozsahu letové obálky, tedy na 50 stupnu AOA říct, že je obálka nic moc, to chce fakt odvahu....Skrýt celý příspěvekV prosincovém LaK je hezký článek o nových motorech v USA - tříproudové motory pro optimální pokrytí letové obálky stíhacích letounů. Zajímavé čtení, F119 a Izdělije 30 jsou starší ...Zobrazit celý příspěvek
V prosincovém LaK je hezký článek o nových motorech v USA - tříproudové motory pro optimální pokrytí letové obálky stíhacích letounů. Zajímavé čtení, F119 a Izdělije 30 jsou starší generace dovedené na hranici možností.Skrýt celý příspěvek
Jinak v roce 2013 se pocitalo se zacatkem seriove vyroby v roce 2015. V roce 2017 je to 2027. Nabrat za 4 roky 12 let zpozdeni je slusny vykon.
Jinak v roce 2013 se pocitalo se zacatkem seriove vyroby v roce 2015. V roce 2017 je to 2027. Nabrat za 4 roky 12 let zpozdeni je slusny vykon.
cernakus: Zase plošné zatížení?:D to je kničenu, potřebuješ znát koeficient vztlaku a další aero parametry stroje, aby jsi mohl vědět jak to lítá. Plošné zatížení dokonce pro Su-27 ...Zobrazit celý příspěvek
cernakus: Zase plošné zatížení?:D to je kničenu, potřebuješ znát koeficient vztlaku a další aero parametry stroje, aby jsi mohl vědět jak to lítá. Plošné zatížení dokonce pro Su-27 není vůbec příznivý ukazatel a neodpovídá realitě....
Abych ti to demonstroval, pokud si myslíš, že něco co má nižší W/L j obratnější:
Jak už jsme říkal, v energetické manevrovatelnosti je Su-35 nejhorší z rodiny
Su-27SK s 56% paliva má W/L 378, plocha křídla (mají všechny stejnou) 62m2, prázdná váha 16,4t
Su-30 56% paliva 401 a váhu už 17,7t
Su-35 s 50% paliva (zhruba stejně paliva jako Su-27 s 56%, pod 6t) má 408 a váhu 19,3t
Agilnější
Mig-29 3,5t paliva, 403, 11t
No a teď to lepší, eurodelty (pač díky deltě plocha křídla zahrnuje skoro celý stroj)
Typhoon 5t paliva, W/L 312!, prázdný 11t
Rafale 4,7t paliva, 328, cca 10t
Grypen C 2,3t paliva, 283!, prázdný 6,8t
Takže už teď by se ti ten argument o W/L rozpadl....
F-16bk 50 s 3,2t paliva, 431 a váhou 8,6t je na tom tedy na papíře strašně...
V realu do 20k stop v energetické manevrovatelnosti udrží krok i s Typhoonem a Grypenem a je lepší než ty ostatní stroje....
Protože na rozdíl od delt, F-16 nezapočítává část strupu, ocasní plochy, prvky generující vztak atd. A podobně jsou na tom i ostatní letadel od Su-27 po F-35...
A to že F-22 je horší než Su-35 jsi prosím přišel jak?:DSkrýt celý příspěvekStandaBlabol: díky za napsané ceny. Alexandr Sardurio tedy chce pro ruské letectvo letoun za cenu 1 mil dolarů. Co se za to dá pořídit ? Tleskačovo šlapací kolo s AESA radarem ? ...Zobrazit celý příspěvek
StandaBlabol:
díky za napsané ceny. Alexandr Sardurio tedy chce pro ruské letectvo letoun za cenu 1 mil dolarů. Co se za to dá pořídit ? Tleskačovo šlapací kolo s AESA radarem ? :DSkrýt celý příspěvekShania: Trochu bych ubral demagogie. Výrok, že výborně napsaný software umožňuje ovládání letounu v celé letové obálce je sice pěkný, ale nějak opomíjíte fakt, že letová obálka je ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: Trochu bych ubral demagogie. Výrok, že výborně napsaný software umožňuje ovládání letounu v celé letové obálce je sice pěkný, ale nějak opomíjíte fakt, že letová obálka je jako taková u F-35 nic moc. Cituji: “F-35 má sice v některých oblastech, jako je rychlost, otáčení nebo dolet, podobné parametry jako starší letouny, avšak je zde obrovská, a stále se zvětšující mezera mezi tím, co vidí F-35 a např. F/A-18”. Starší článek zde. Na toto téma zaznělo mnohem víc, stači pohledat, nemá cenu to sem vypisovat, jen ten výrok hezky shrnuje v největší plus a celkem solidní mínus.
Když se tedy bavíme o aerodynamice a obratnosti, tak by bylo slušné napsat, že je to mizérie, ale výborně napsaný software tomu umožňuje být aspoň na srovnatelné úrovni s předchůdci. Sorry jako, ale to mi nepřijde jako pokrok, to mi přijde jako z nouze cnost. Jinými slovy, nebýt slušného softu, lítá to jak kačena. Ať má to letadlo klady kde chce jinde, a že jich nemálo má, tak z tohoto plus prosím nečarujte...Skrýt celý příspěvekVážně vám dává smysl, že Rusové nakupují ve velkém starší a dražší Su-35, když mají modernější, výkonnější a levnější Su-57? Cena Su-35 se udává 65 mil USD a loni jich ...Zobrazit celý příspěvek
Vážně vám dává smysl, že Rusové nakupují ve velkém starší a dražší Su-35, když mají modernější, výkonnější a levnější Su-57?
Cena Su-35 se udává 65 mil USD a loni jich přiobjednali 50. Cena Su-57 má být 40 - 50 mil USD a sériová výroba má začít po dokončení nového motoru někdy mezi 2025 - 2027. Do té doby vyrobí předsériových 12 kusů.
Takové chování je nelogické. Pokud věříme, že se chovají racionálně, tak něco z to, co tvrdí, nemůže být pravda. Jediný důvod, proč pořád kupovat Su-35, je jeho lepší poměr cena/výkon.
Aspoň pokud je vývoj Su-57 opravdu u konce. Pořád se ještě nepochlubili dokončením vývoje nového AESA radaru. Člověk by čekal, že si takový úspěch nenechají pro sebe. A navíc, když ho budou mít, můžou na jeho základě vyvinout další modely pro Su-27/30/35 a Mig-29/35.Skrýt celý příspěveklogik: 1) Váha a rozměry jistě roli hrají. Proto se v letectví zvedl koeficient zvaný plošné zatížení. Docela by mě zajímal ten nerealistický let RC modelů. Protože IMHO pokud ...Zobrazit celý příspěvek
logik:
1) Váha a rozměry jistě roli hrají. Proto se v letectví zvedl koeficient zvaný plošné zatížení. Docela by mě zajímal ten nerealistický let RC modelů. Protože IMHO pokud RC model letí, je to realita. Pokud myslíš, že RC modely mají úžasné manévrovací schopnosti, pak věz, že mají také úžasně nízké plošné zatížení. Ostatně jako většina podzvukových akrobatických letounů.
2) Kdo tady srovnává T/W? Hele když chceš o něčem žvanit, nebylo by nejprve dobré si zjistit nějaké základy?
3) Oni by to uměli, ale museli by na to mít patřičný stroj. O gentlmanství Západních pilotů si iluze nedělej, většina pilotů jsou namachrovaní frajírci jak z Top Gunu. Přehnané sebevědomí a egoizmus tě dostanou do kokpitu, nikoliv pokora a ohleduplnost. To je smutný fakt.
potizista:
samozřejmě, že to vidí každý objektivní člověk. Jenže neobjektivní amerikofil ti tu začne slintat, že američané jsou ve 100 případech ze 100 gentlemani a rusáci prasata. Případně ti tu začne šermovat hmotností letadla, aniž by si uvědomil, že to je podružný parametr mnohem důležitějšího plošného zatížení křídla.
A proč se do něj naváží? Protože Rusa nenávidí a víš proč ho nenávidí? Protože je slabý. A víš kdo na hřišti je největší silák? Američan. Je to klasické přidávání se k silnějšímu v domnění, že ta síla nějak přejde i na ně. Samozřejmě si to odůvodní jinak. Například okupací před 50ti lety, na které měl Rus menší vinu než Polák nebo Maďar.
Samozřejmě je k vzteku, když zdánlivý slaboch má nebezpečně silnou muskulaturu a navíc umí kung-fu :-)
Jenže ono si stačí uvědomit, že počítat HDP skrze nominální hodnotu převedenou kurzem je chyba a pak už ten slaboch není slaboch. Rusko už sice není SSSR, ale stále je to obrovský stát s nezanedbatelným počtem obyvatel, vynikající vědeckou základnou a solidními zdroji (vč. finančních).
Mimochodem tu sortu států co umí vyrobit stíhačku bych rozšířil. Aktuálně jsou to USA, RF, ČLR, SWE, FRA, VB, SRN a JAP. Ano, lze namítnout, že některé stíhačky neobsahují vše z jednoho státu, ale to je politické rozhodnutí. Všechny výše zmíněné státy vyrábí všechny komponenty potřebné pro stavbu stíhačky 4 generace a vyšší.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...