Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30
- 15. 12. 2017
- 115 komentářů
- Jan Grohmann
Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy nejnovějších proudových motorů páté generace Izdělije 30. První let s motory Izdělije 30 provedl druhý prototyp stíhačky Su-57 (T-50-2) 5. prosince.
V současné době všechny prototypy budoucí ruské stíhačky Su-57, označované jako T-50-X (kde X je pořadí vyrobeného prototypu), létají s motory AL-41F1 (Izdělije 117). Motor je vylepšenou verzí motoru AL-41F1S (Izdělije 117S) ze stíhaček Su-35S. Motory AL-41F1/F1S mají konstrukční základ v motoru AL-31 stíhaček Su-27 a technologicky tak spadají do konce 70. let minulého století.
Ruské letectvo nemá zájem zavést do výzbroje letoun páté generace s motorem, který z hlediska výkonu, spotřeby paliva, spolehlivosti nebo provozních nákladů, odpovídá letounům čtvrté generace (Su-27).
Konstrukční kancelář Ljulka pod vedením Jevgenija Marčukova proto již několik let vyvíjí nový nový proudový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN. Motor Izdělije 30 se má minimálně vyrovnat americkému motoru Pratt & Whitney F119 ze stíhaček F-22A Raptor. Americký motor kromě plně digitálního řízení, schopnosti letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování, vyniká vektorováním tahu ve dvou rovinách a vlastnostmi stealth.
Vývoj a výroba Izdělije 30 probíhá ve spolupráci s dalšími velkými ruskými výrobci leteckých motorů. Například společnost Saljut vyvinula vysokotlaký kompresor, spalovací komoru a motorovou trysku s možností vektorování tahu. Motor bude vyrábět Ufimská motorářská výrobní asociace UMPO, která patří pod Sjednocenou motorovou korporací ( ODK ). UMPO nyní vyrábí například motory AL-41F1S.
Podle blogu BMPD, který se odvolává na informace výrobce, kompresní poměr vysokotlakého kompresoru proudového motoru Izdělije 30 dosahuje 6,7 a průtok vzduchu je 21-23 kg/s. Teplota plynů před turbínou dosahuje 1950-2100 K. Maximální tah je 170 až 180 kN, oproti 150 kN u motoru AL-41F1.
Vývoj Izdělije 30 dosáhl významného milníku před týdnem, kdy prototyp T-50-2 s novými motory poprvé vzlétl z letiště výzkumného institutu M. M. Gromova v Žukovském u Moskvy. Podle tiskové zprávy UMPO motor pracoval 37 minut, z toho 17 minut během letu.
“Při vývoji perspektivního motoru pro Su-57 byly použity nejnovější technologie a materiály, jejichž použití umožnilo splnit technické požadavky pro motor páté generace,” stojí v prohlášení UMPO.
"Úspěšný let s novým motorem dodává další impuls programu stíhačky páté generace. To je důkazem vysokého potenciálu ruského leteckého průmyslu, který je schopen vytvářet vysoce inteligentní pokročilé systémy - jedinečné aerodynamické řešení, inovativní digitální komponenty, nové motory,” řekl ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov .
Nový prezident ODK Jurij Sljusar uvedl, že testování nového motoru potrvá několik let. Podle Alexandra Artjuchova, dřívějšího prezidenta ODK, vývoj motoru Izdělije 30 skončí v roce 2020 a teprve poté mohou začít státní zkoušky. V minulém roce ruský deník Izvestija odhadl připravenost motorů Izdělije 30 pro operační nasazení na stíhačkách Su-57 na roky 2025 - 2027.
Pro porovnání délky vývoje se podívejme vývoj amerických motorů pro stíhačky F-22A Raptor. Testování dvou konkurenčních motorů (prototypů) Pratt & Whitney YF119 a General Electrics YF20 začalo v roce 1988. V roce 1991 Američané vybrali motor YF119. Vývojová fáze (tedy fáze, ve které se nyní nachází ruský motor Izdělije 30) sériové verze F119 začala v roce 1992.
Pratt & Whitney vyrobil celkově 27 testovacích motorů. První letecký test F119 se uskutečnil v roce 1997. Stíhačka F-22A Raptor nakonec vstoupila do výzbroje amerického letectva v roce 2005. Také motory F139 stíhačky F-35 lightning II vychází z F119.
První let T-50-2 s novými motory Izdělije 30.
Současný ruský státní vyzbrojovací program do roku 2027 počítá s výrobou pouze 12 stíhaček Su-57. Ruské státní vyzbrojovací programy jsou plánovany na deset let, ale přijímají se každých pět let. Rozhodnutí o výrobě dalších stíhaček Su-57 pro ruské letectvo tak může padnout v roce 2023.
Vývoj a zavádění stíhaček Su-57 nevyvolává v Rusku jen nadšení. Podle ruského autora Alexandra Sardurio, z vojenského magazínu Vojensko-průmyslový kurýr (VPK), je však celá koncepce stíhačky Su-57 chybná. Podle autora Rusko vyvíjí T-50 čistě z politických důvodů – jako odpověď na americký stroj F-22A Raptor, a nesleduje skutečné potřeby a možnosti ruského letectva.
“Dejem tomu, že se bude “náš Raptor” prezentovat na leteckých show společně se svým americkým dvojčetem, předvádět své přednosti, figury vyšší pilotáže…, zkrátka vlastně realizovat jakési PR. A co z toho? Komu bude potřebný tento šíleně drahý stroj, tato „kusovka“, v případě nepřítomnosti našeho letectva, toho tahouna, který musí odvádět veškerou „špinavou“ práci? Rovněž je nepochopitelné, proč se máme chlubit horentními náklady absolutně nepotřebného a zbytečného předmětu při naší do nebe volající nepřipravenosti na budoucí nevyhnutelné konflikty. Proto by bylo vhodné zamyslet se nad alternativou, zda není lepší vyrobit 40–50 potřebných strojů než jeden absolutně zbytečný pro budoucí opravdové vážné střety,” uvedl minulý rok v článku na webu VPK Sardurio.
Prozatím budou páteř ruského letectva tvořit víceúčelové stíhačky Su-30SM, Su-35S a stíhací bombardéry Su-34. Očekává se, že ruské letectvo bude každý rok do výzbroje zavádět 12 až 18 letadel každého z jmenovaných typů.
V každém případě první letecký test motoru páté generace je pro ruský průmysl obrovský úspěch. Rusko na motoru Izdělije 30 dokazuje, že v letecké technice stále patří mezi absolutní špičku.
Související články
Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?
Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...
- 07.11.2017
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
Nový ruský záchytný stíhač MiG-41 v roce 2020
Podle ruských médií v roce 2020 vzlétne prototyp nové ruské záchytné stíhačky MiG-41, která začne od ...
- 12.11.2017
- 100 komentářů
- Jan Grohmann
Ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018 až 2027
Příští týden ruský prezident Vladimír Putin příjme vedení ministerstva obrany, členy vlády a ...
- 15.11.2017
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu
Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti ...
- 04.12.2017
- 159 komentářů
- Jan Buchar
Nutno ještě dodat ze kromě USA Ruska už dokáže postavit vlastní stíhací letoun jen Francie( když říkám postavit tak tím myslím všechny klíčové komponenty motor radar výzbroj...) ...Zobrazit celý příspěvek
Nutno ještě dodat ze kromě USA Ruska už dokáže postavit vlastní stíhací letoun jen Francie( když říkám postavit tak tím myslím všechny klíčové komponenty motor radar výzbroj...) tak proč se hodně lidi neustále do schopnosti Ruska a jeho průmyslu naváží. Pravda je ze zrovna v tomhle patří ke třem ano jenom třem národům co to stále dokážou.Skrýt celý příspěvek
Cermakus Člověk nemusí být génius stačí se jen podívat na par letových ukázek a je mu hned jasné ze Ruské stíhačky jsou co se tyče manevrovacich schopnosti úplně jinde. A řekl ...Zobrazit celý příspěvek
Cermakus
Člověk nemusí být génius stačí se jen podívat na par letových ukázek a je mu hned jasné ze Ruské stíhačky jsou co se tyče manevrovacich schopnosti úplně jinde. A řekl bych o dost to co ruští piloti předvádí to je proste nepochopitelné.Skrýt celý příspěvekcernakus: 1) váha a rozměry roli hraje, protože aerodynamika není lineární věc. Velká věc se nechová stejně jako malá, i když má stejné koeficienty. Např. proto RC modely létají ...Zobrazit celý příspěvek
cernakus:
1) váha a rozměry roli hraje, protože aerodynamika není lineární věc. Velká věc se nechová stejně jako malá, i když má stejné koeficienty. Např. proto RC modely létají naprosto nerealisticky.
2) srovnání T/W je hodně přibližné (už jen to, že tam naprosto schází odpor, ale i z mnoha dalších důvodů), rozdíl řádově 10% v tomto koeficientu nevypovídá naprosto o ničem.
3) To o divočině je pak už úplnej nesmysl. To jako tvrdíš, že si amíci stěžujou, protože neuměj přeletět deset metrů od ruskýho letadla?
Víš, ono to zas tak nic složitýho není. Oni to uměj, jen takový čuňárny prostě nedělaj.Skrýt celý příspěvekShania: F-16 s 431kg/m2 opravdu nemá stejné manévrovací schopnosti jako Su-35 s 408kg/m2. Má je horší. A to neřeším vektorování a celkově sofistikovanější aerodynamickou ...Zobrazit celý příspěvek
Shania:
F-16 s 431kg/m2 opravdu nemá stejné manévrovací schopnosti jako Su-35 s 408kg/m2. Má je horší. A to neřeším vektorování a celkově sofistikovanější aerodynamickou koncepci. To, že je Sučko podstatně těžší nehraje pro výše uvedené klíčové aerodynamické koeficienty roli.
Pokud nejsi ochoten pochopit toto, pak je celý tvůj dlouhý pamflet irelevantní dojem.
V tuto chvíli neexistuje sériové nadzvukové stíhací letadlo, které by bylo manévrovatelnější než Su-35 a to v plném rychlostním spektru. Tím bude právě až Su-57. Samozřejmě, mnohé se mu blíží. Mezi nimi například i o něco těžší F-22. Ovšem F-16, F/A-18 ani F-35 to opravdu nejsou a ani být nemohou.
Takže legenda žije dál, nezávisle na názoru amerikofilů. Mimochodem, tu legendu Ruští piloti živí nejen při přehlídkách, ale i v praxi "air policing", kdy kdykoliv udělají nějakou divočinu, kterou jejich západní protejšci udělat nemohou, anžto to ty jejich plechovky to neumí, hned o tom čteme plačky v novinách, jak jsou Rusáci nebezpeční hazardéři :-DSkrýt celý příspěvek- to video by skoro podpořilo Cernakusův post (při zkoumání rudé rakety) - chování rudého ve vztahu k modré střele snad ani nemá smysl rozebírat (ještě stupidnější manévr než vše ...Zobrazit celý příspěvek
- to video by skoro podpořilo Cernakusův post (při zkoumání rudé rakety)
- chování rudého ve vztahu k modré střele snad ani nemá smysl rozebírat (ještě stupidnější manévr než vše ostatní na videu).....leda bys mu chtěl na těch pár pixelech "ukázat", že ztrácet rychlost je blbostSkrýt celý příspěvekTen manévr nedává na 16nm smysl, je to hovadina a SU-27 odklání čumák na víc jak 90 stupňů už ve chvíli, kdy raketa nasazuje na tu druhou zatáčku (takže stejně musí jít dál ...Zobrazit celý příspěvek
Ten manévr nedává na 16nm smysl, je to hovadina a SU-27 odklání čumák na víc jak 90 stupňů už ve chvíli, kdy raketa nasazuje na tu druhou zatáčku (takže stejně musí jít dál balisticky).... čili nejen, že má DCS spoustu věcí blbě, ale není to dobrý ani na ilustraciSkrýt celý příspěvek
Luky: v dcs nelitam, davam to jen na ukazku jednoho z manevru jak utahnout raketu a tohle dobre vysvetlena. esence toho manevru neni ztratit lock, ale utahnout raketu dvema ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: v dcs nelitam, davam to jen na ukazku jednoho z manevru jak utahnout raketu a tohle dobre vysvetlena.
esence toho manevru neni ztratit lock, ale utahnout raketu dvema zmenami vektoru. Prvni a druha zatacka, na tu druhoub uz by nemela energii.Skrýt celý příspěvekLuky: v dcs nelitam, davam to jen na ukazku jednoho z manevru jak utahnout raketu a tohle dobre vysvetlena. esence toho manevru neni ztratit lock, ale utahnout raketu dvema ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: v dcs nelitam, davam to jen na ukazku jednoho z manevru jak utahnout raketu a tohle dobre vysvetlena.
esence toho manevru neni ztratit lock, ale utahnout raketu dvema zmenami vektoru. Prvni a druha zatacka, na tu druhoub uz by nemela energii.Skrýt celý příspěvekKóĎA a další: Které je vhodnější letadlo k testům? Kterékoli levnější letadlo. Pokud by totiž bylo uchycení na Su-57 jen provizorní - a následně by např. motor měl zcela jiné sání ...Zobrazit celý příspěvek
KóĎA a další: Které je vhodnější letadlo k testům? Kterékoli levnější letadlo. Pokud by totiž bylo uchycení na Su-57 jen provizorní - a následně by např. motor měl zcela jiné sání a výtokovou trysku - tak testem nezískají nic, co by nezískali přiděláním motoru na jakoukoli jinou mulu.
Vzhledem k tomu, že jakékoli jiné letadlo je levnější, než prototyp Su-57, který navíc potřebují k X dalším testům, tak by v takovém případě byl nesmysl ten motor zkoušet právě na Su-57.
Zkoušky na Su-57 tedy mají smysl pouze v situaci, kdy parametry provozu jsou bližší, než by byly na jiném stroji: tedy teprv v situaci, kdy ten motor je +- ve finální zástavbě.Skrýt celý příspěvekdusan: Souhlasím až na tu potřebu kanónu. US Navy létala s Phantomy až na vzácné výjimky bez kanónu. Přesto po revizi údržby řízených střel Sparrow a hlavně změně v přístupu k ...Zobrazit celý příspěvek
dusan: Souhlasím až na tu potřebu kanónu. US Navy létala s Phantomy až na vzácné výjimky bez kanónu. Přesto po revizi údržby řízených střel Sparrow a hlavně změně v přístupu k výcviku pilotů do konce války ztyřnásobili svůj poměr sestřelů k vlastním ztrátám.
USAF v poločase dostalo F-4E s palubním kanónem, výcvik zůstal stejný a od začátku do konce války a nezměnil se ani kill/loss ratio. ROE přitom platila pro obě složky stejná, tj. útočit až po vizuální identifikaci protivníka.
Proto ostatně ještě koncem 70. let vznikl předchůdce dnešního cvičení Red Flag.Skrýt celý příspěvekUž vo Vietname boli rakety rozhodujúcim faktorom amerického vzdušného boja a z cca 200 zostrelov MiG-ov mali na konte rakety cca 140. A to bol naozaj raketový "pravek" a Amíci mali ...Zobrazit celý příspěvek
Už vo Vietname boli rakety rozhodujúcim faktorom amerického vzdušného boja a z cca 200 zostrelov MiG-ov mali na konte rakety cca 140. A to bol naozaj raketový "pravek" a Amíci mali i problémy s výcvikom. Samozrejme, že sa prišlo na to, že potrebujú pri takých primitívnych raketách i kanón, ale to nemení nič na fakte, že už Vietnam odsunul kanón na druhé miesto vo vzdušnom boji.
Vietnamským MiG-om nepomohla ich lepšia manévrovateľnosť pri menších rozmeroch ... dokonalejšie vybavenie Amíkov - prevažne Phantomov II rozhodovalo.Skrýt celý příspěvekNerozporuju co tady teď píšeš Shanio, ale to DCS video je hodně mizerný a to po všech stránkách - chování rudýho, jeho neschopnost využít správně limitu závěsu radaru, ...Zobrazit celý příspěvek
Nerozporuju co tady teď píšeš Shanio, ale to DCS video je hodně mizerný a to po všech stránkách - chování rudýho, jeho neschopnost využít správně limitu závěsu radaru, nerealistický výkony AA střel (obecně velký problém DCS)....ve výsledku to vede k hodně stupidnímu manévru, kde je úspěch založen na tom, že nepřítel vzdá zaměření....Skrýt celý příspěvek
Když vezmu v úvahu ze takový AMRAAM má docela tragickou NO Escape zónu(jsou jim vyzbrojeni všichni spojenci mimo Francouzů ty používají svoje MICA a METEOR) Tak manevrovatelnost ...Zobrazit celý příspěvek
Když vezmu v úvahu ze takový AMRAAM má docela tragickou NO Escape zónu(jsou jim vyzbrojeni všichni spojenci mimo Francouzů ty používají svoje MICA a METEOR)
Tak manevrovatelnost já a podle mě zůstane ještě hodně dlouho velice důležitá.
Navíc Su35 je k obdivuhodné manevrovatelnosti také velký a velice výkony stíhací letoun. Podle mého je to nejnebezpečnější stíhačka v Evropě. Myslím ze pilotům Eurofighteru by se do souboje s Su35 moc nechtělo.Skrýt celý příspěvekcernakus: ta legenda o užasné obratnosti Su-35 by už měla konečně zemřít:D Su-35 (pár tun váhy navíc udělá svoje, naprosto stejně jako F-16C proti A, silnější motor tu nepomuže, ...Zobrazit celý příspěvek
cernakus: ta legenda o užasné obratnosti Su-35 by už měla konečně zemřít:D
Su-35 (pár tun váhy navíc udělá svoje, naprosto stejně jako F-16C proti A, silnější motor tu nepomuže, atd atd) není zdaleka nejobratnější letadlo v energetické manévrovatelnosti o kterou jde především, pokud chceš střelu vymanévrovat... protože když energii ztratíš, jsi pak snažší cíl.
Vypadá to např. takto
https://www.youtube.com/watch?...
Mimochodem skvělá ukázka proč jsou SAHR rakety velký handikep, pokud má nepřítel AHR.
Navíc většina moderních střel nemíří na letadlo a ani přímo na bod, kde by mělo být, a to je hlavní část, kde děla software a kvalita informací, ke kterým má střela po celou dobu přístup největší rozdíl.
Teoreticky TVC lze použít ve vhodný moment a nechat střelu přestřelit, jenže jak píše Iceman, jsi bez energie a druhá střela tě už bez problémů dostane. A taky je problém zjistit, kde a hlavně jak daleko ta střela je, moc brzo a usnadníš ji akorát práci. Taky nestačí, aby střela stroj minula o pár metru, ale chce to podstatně víc prostoru.
F-35A,C TVC nemají a ani ho nepotřebují. B náklon tryska a ani lift fan ho nepoužívá pro manévrování.
Mimochodem jeden z hlavních důvodů proč NASA TVC testovala byla zamezení ztráty kontroly nad strojem. Další benefit TVC je pro let ve velkých výškách a samozřejmě může umožnit stroje bez ocasních ploch atd. Vzhledem k problémům Su-27, FBW u Su-30 problém v této oblasti zlepšilo a TVC u SU-35 by mělo ještě víc usnadnit manevry při nízkých rychlostech.
F-35 je ale od počátku postavená tak, aby TVC nepotřebovala, konstrukce a výborně napsaný řídící software v podstatě umožňují každému pilotu bezstarostný let ve všech bodech letové obálky.Skrýt celý příspěvekcernakus Fyzika nepustí .... raketa bude vždy schopná manévrovať lepšie ako i to najlepšie lietadlo ..... V minulosti rakety neboli schopné menévrovania veľkých g, nebolo ...Zobrazit celý příspěvek
cernakus
Fyzika nepustí .... raketa bude vždy schopná manévrovať lepšie ako i to najlepšie lietadlo .....
V minulosti rakety neboli schopné menévrovania veľkých g, nebolo ich možné odpaľovať pri g-čkach a ani senzory neudržali cieľ pri veľkých zrýchleniach.
Dnes to už neplatí a rakety sú úplne inde. Samozrejme, že mať supermanévrujúce lietadlo je plus, ale stále menším a menším.Skrýt celý příspěvekcernakus: Ad střela zvládající přetížení 90 ...Zobrazit celý příspěvek
cernakus: Ad střela zvládající přetížení 90 g
https://web.archive.org/web/20...
F-35B nemá vektorování tahu, ale pouze sklopnou trysku pro krátký vzlet a kolmé přistání. Pro manévrování v boji se nevyužívá.
Su-35 má jistě impresivní manévrovací schopnosti, ale ony manévry mají ten háček, že dojde k hrozivé ztrátě energie a z obratného stroje je rázem sedící kachna. Přirovnal bych to k situaci, kdy pronásledovaný letoun začne provádět výkrut ve snaze uniknout pronásledovateli. Je to sice efektní manévr, ale z hlediska změny polohy vůči protivníkovi zcela irelevantní - cíl zůstává stále v zaměřovači a relativní pohyb vůči útočníkovi zůstává nezměněn.Skrýt celý příspěvekto bych chtěl vidět tu řízenou střelu, která "zvládne" 90g :-D Su-35 má takové manévrovací schopnosti, že těžší AA střelám typu R-77 a AIM-120 dokáže utéci z útočné obálky. ...Zobrazit celý příspěvek
to bych chtěl vidět tu řízenou střelu, která "zvládne" 90g :-D
Su-35 má takové manévrovací schopnosti, že těžší AA střelám typu R-77 a AIM-120 dokáže utéci z útočné obálky. Lehčí AA střely zase dokáže utahat. Dtto platí pro všechny letadla, které se Su-35 v obratnosti blíží byť nedosahuje.
Pokud přidáme rušení a pokročilé sledování bojiště, má stále obratnost letounu co nabídnout.
O zbytečnosti manévrovatelnosti protože super rakety slyšíme už 50 let a stále se manévrovatelnost letadel zvyšuje a to včetně spektra rychlostí, kde ještě dokáže manévrovat.
Btw. vektorování tahu je mimořádně výhodné pro nízké rychlosti a krátké vzlety. F-35, pokud se to nezrušilo, by ve verzi B vektorování mít měl. A kdyby měly USA hopsací můstek mělo by ho i C verze. To, že ho nemá A verze bude prostě tím, že to MĚLO být levné letadlo na pořízení i provoz.
Navíc si myslím, že USA nevyřešila uspokojivě životnost víceosého kloubu takové trysky.Skrýt celý příspěvekfenri: Otázka je, zda je lepší mít vektorování tahu na velkém těžkém letadle, nebo na řízené střele, která zvládne přetížení až 90 G. Myslím, že vývoj od PW F119 k F135 naznačuje, ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: Otázka je, zda je lepší mít vektorování tahu na velkém těžkém letadle, nebo na řízené střele, která zvládne přetížení až 90 G. Myslím, že vývoj od PW F119 k F135 naznačuje, jak to s využitelností vektorování tahu je.Skrýt celý příspěvek
Někteří tady dělají jako by to byl první rusky proudových motor. Tak jen aby bylo jasno Rusové s Američany byly vždy vedoucí dvojka co se tyče proudových tečka. A mimochodem už ...Zobrazit celý příspěvek
Někteří tady dělají jako by to byl první rusky proudových motor. Tak jen aby bylo jasno Rusové s Američany byly vždy vedoucí dvojka co se tyče proudových tečka.
A mimochodem už motor v Su-35 byl naprosto špičkový plné elektronicky řízeny.
Rusové ted proste upgraduji svoje špičkové motory novými lehčími a pevnejsimi materiálySkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...