Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30
- 15. 12. 2017
- 115 komentářů
- Jan Grohmann
Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy nejnovějších proudových motorů páté generace Izdělije 30. První let s motory Izdělije 30 provedl druhý prototyp stíhačky Su-57 (T-50-2) 5. prosince.
V současné době všechny prototypy budoucí ruské stíhačky Su-57, označované jako T-50-X (kde X je pořadí vyrobeného prototypu), létají s motory AL-41F1 (Izdělije 117). Motor je vylepšenou verzí motoru AL-41F1S (Izdělije 117S) ze stíhaček Su-35S. Motory AL-41F1/F1S mají konstrukční základ v motoru AL-31 stíhaček Su-27 a technologicky tak spadají do konce 70. let minulého století.
Ruské letectvo nemá zájem zavést do výzbroje letoun páté generace s motorem, který z hlediska výkonu, spotřeby paliva, spolehlivosti nebo provozních nákladů, odpovídá letounům čtvrté generace (Su-27).
Konstrukční kancelář Ljulka pod vedením Jevgenija Marčukova proto již několik let vyvíjí nový nový proudový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN. Motor Izdělije 30 se má minimálně vyrovnat americkému motoru Pratt & Whitney F119 ze stíhaček F-22A Raptor. Americký motor kromě plně digitálního řízení, schopnosti letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování, vyniká vektorováním tahu ve dvou rovinách a vlastnostmi stealth.
Vývoj a výroba Izdělije 30 probíhá ve spolupráci s dalšími velkými ruskými výrobci leteckých motorů. Například společnost Saljut vyvinula vysokotlaký kompresor, spalovací komoru a motorovou trysku s možností vektorování tahu. Motor bude vyrábět Ufimská motorářská výrobní asociace UMPO, která patří pod Sjednocenou motorovou korporací ( ODK ). UMPO nyní vyrábí například motory AL-41F1S.
Podle blogu BMPD, který se odvolává na informace výrobce, kompresní poměr vysokotlakého kompresoru proudového motoru Izdělije 30 dosahuje 6,7 a průtok vzduchu je 21-23 kg/s. Teplota plynů před turbínou dosahuje 1950-2100 K. Maximální tah je 170 až 180 kN, oproti 150 kN u motoru AL-41F1.
Vývoj Izdělije 30 dosáhl významného milníku před týdnem, kdy prototyp T-50-2 s novými motory poprvé vzlétl z letiště výzkumného institutu M. M. Gromova v Žukovském u Moskvy. Podle tiskové zprávy UMPO motor pracoval 37 minut, z toho 17 minut během letu.
“Při vývoji perspektivního motoru pro Su-57 byly použity nejnovější technologie a materiály, jejichž použití umožnilo splnit technické požadavky pro motor páté generace,” stojí v prohlášení UMPO.
"Úspěšný let s novým motorem dodává další impuls programu stíhačky páté generace. To je důkazem vysokého potenciálu ruského leteckého průmyslu, který je schopen vytvářet vysoce inteligentní pokročilé systémy - jedinečné aerodynamické řešení, inovativní digitální komponenty, nové motory,” řekl ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov .
Nový prezident ODK Jurij Sljusar uvedl, že testování nového motoru potrvá několik let. Podle Alexandra Artjuchova, dřívějšího prezidenta ODK, vývoj motoru Izdělije 30 skončí v roce 2020 a teprve poté mohou začít státní zkoušky. V minulém roce ruský deník Izvestija odhadl připravenost motorů Izdělije 30 pro operační nasazení na stíhačkách Su-57 na roky 2025 - 2027.
Pro porovnání délky vývoje se podívejme vývoj amerických motorů pro stíhačky F-22A Raptor. Testování dvou konkurenčních motorů (prototypů) Pratt & Whitney YF119 a General Electrics YF20 začalo v roce 1988. V roce 1991 Američané vybrali motor YF119. Vývojová fáze (tedy fáze, ve které se nyní nachází ruský motor Izdělije 30) sériové verze F119 začala v roce 1992.
Pratt & Whitney vyrobil celkově 27 testovacích motorů. První letecký test F119 se uskutečnil v roce 1997. Stíhačka F-22A Raptor nakonec vstoupila do výzbroje amerického letectva v roce 2005. Také motory F139 stíhačky F-35 lightning II vychází z F119.
První let T-50-2 s novými motory Izdělije 30.
Současný ruský státní vyzbrojovací program do roku 2027 počítá s výrobou pouze 12 stíhaček Su-57. Ruské státní vyzbrojovací programy jsou plánovany na deset let, ale přijímají se každých pět let. Rozhodnutí o výrobě dalších stíhaček Su-57 pro ruské letectvo tak může padnout v roce 2023.
Vývoj a zavádění stíhaček Su-57 nevyvolává v Rusku jen nadšení. Podle ruského autora Alexandra Sardurio, z vojenského magazínu Vojensko-průmyslový kurýr (VPK), je však celá koncepce stíhačky Su-57 chybná. Podle autora Rusko vyvíjí T-50 čistě z politických důvodů – jako odpověď na americký stroj F-22A Raptor, a nesleduje skutečné potřeby a možnosti ruského letectva.
“Dejem tomu, že se bude “náš Raptor” prezentovat na leteckých show společně se svým americkým dvojčetem, předvádět své přednosti, figury vyšší pilotáže…, zkrátka vlastně realizovat jakési PR. A co z toho? Komu bude potřebný tento šíleně drahý stroj, tato „kusovka“, v případě nepřítomnosti našeho letectva, toho tahouna, který musí odvádět veškerou „špinavou“ práci? Rovněž je nepochopitelné, proč se máme chlubit horentními náklady absolutně nepotřebného a zbytečného předmětu při naší do nebe volající nepřipravenosti na budoucí nevyhnutelné konflikty. Proto by bylo vhodné zamyslet se nad alternativou, zda není lepší vyrobit 40–50 potřebných strojů než jeden absolutně zbytečný pro budoucí opravdové vážné střety,” uvedl minulý rok v článku na webu VPK Sardurio.
Prozatím budou páteř ruského letectva tvořit víceúčelové stíhačky Su-30SM, Su-35S a stíhací bombardéry Su-34. Očekává se, že ruské letectvo bude každý rok do výzbroje zavádět 12 až 18 letadel každého z jmenovaných typů.
V každém případě první letecký test motoru páté generace je pro ruský průmysl obrovský úspěch. Rusko na motoru Izdělije 30 dokazuje, že v letecké technice stále patří mezi absolutní špičku.
Související články
Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?
Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...
- 07.11.2017
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
Nový ruský záchytný stíhač MiG-41 v roce 2020
Podle ruských médií v roce 2020 vzlétne prototyp nové ruské záchytné stíhačky MiG-41, která začne od ...
- 12.11.2017
- 100 komentářů
- Jan Grohmann
Ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018 až 2027
Příští týden ruský prezident Vladimír Putin příjme vedení ministerstva obrany, členy vlády a ...
- 15.11.2017
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu
Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti ...
- 04.12.2017
- 159 komentářů
- Jan Buchar
RiMr: kdo jsou podle vás ti ostatní? Čína, která není ani po 20 letech schopná okopírovat ani dožívající ruské motory? EU, která už je celkem impotentní? Indie? Mimochodem váš ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr: kdo jsou podle vás ti ostatní? Čína, která není ani po 20 letech schopná okopírovat ani dožívající ruské motory? EU, která už je celkem impotentní? Indie?
Mimochodem váš selektivní vývoj toho, co "umí" motory je legrační. Umí už jiné motory vektorovat trysky ve dvou osách? Hurá, možná budou americké motory za deset let umět to co, umí ruské už dvacet let ;-)Skrýt celý příspěveklogik: "kus za kus". Podle jakých indicií jste k tomu dospěl? Je v portfoliu ruského letectva lepší testovací platforma k novému motoru než T-50/SU-57?
logik: "kus za kus". Podle jakých indicií jste k tomu dospěl? Je v portfoliu ruského letectva lepší testovací platforma k novému motoru než T-50/SU-57?
stronger zmenit sanie nieje len tak. Doteraz tu odznievali argumenty, ze to je kvoli novym motorom ktore sa chystaju (ako aj nizky pocet planovanych kusov) a kvoli ktorym bude ...Zobrazit celý příspěvek
stronger
zmenit sanie nieje len tak. Doteraz tu odznievali argumenty, ze to je kvoli novym motorom ktore sa chystaju (ako aj nizky pocet planovanych kusov) a kvoli ktorym bude treba prekopat drak.
Lenze prekopat drak nieje len tak a zjavne ho nejak vyznamne neprekopali kvoli novemu motoru. A ak sa potvrdi aj vymena motora kus za kus tak zrazu nieje cim ospravedlnovat ani nizke objednane pocty.Skrýt celý příspěvek@logik :Jinak naopak se potvrzuje, že motory se budou měnit kus za kus (bez nějaké výraznější úpravy draku) a tedy zlepšení VLO vlastnosti, jak někteří doufali, se konat ...Zobrazit celý příspěvek
@logik :Jinak naopak se potvrzuje, že motory se budou měnit kus za kus (bez nějaké výraznější úpravy draku) a tedy zlepšení VLO vlastnosti, jak někteří doufali, se konat nebude.
To přece nemůžete vědět? Zatím tam dali na letové zkoušky jen jeden motor. Předpokládám, aby ověřili jeho vlastnosti při skutečném letu a jistili se druhým odzkoušeným motorem předchozí generace. Po nějaké době zřejmě vymění i ten za nový a mohou mezitím pracovat na změně sání na dalších prototypech, které mají...
Netvrdím, že to tak bude, nemusí, ale dělat závěry z jednoho videa na trubce, jak půjde dál vývoj mi přijde trochu předčasnéSkrýt celý příspěvekZcela zbytečné vysmívání se ruským inženýrům, co tady čtu od některých v diskuzi. Sami se nezmůžeme na nic podobného, vlastně celá Evropa je technologicky ve vleku za USA a vlastní ...Zobrazit celý příspěvek
Zcela zbytečné vysmívání se ruským inženýrům, co tady čtu od některých v diskuzi. Sami se nezmůžeme na nic podobného, vlastně celá Evropa je technologicky ve vleku za USA a vlastní vývoj některých kritických aplikací tady neexistuje, respektive s dlouhým odstupem. A to VB, Francie a Německo neprošly tím, co Rusko. Ačkoliv sputnikovské nadšení čímkoliv ruským rozhodně nezdílím, měli by si někteří zdejší uvědomit, co Rusi s tím málem, co mají, dovedou. A při tom všem vysmívání se staré technice by si také mohli vzpomenout, že slavná Čína jejich motory dodnes nebyla schopna okopírovat. Tu technologii stolet za USA...Skrýt celý příspěvek
Až zase někdo budete onanovat nad úžasnou technologickou převahou USA, tak se zamyslete k čemu jim byla např. naposledy v Sýrii dobrá. Nebo že by to nebyla až taková hitparáda?
Až zase někdo budete onanovat nad úžasnou technologickou převahou USA, tak se zamyslete k čemu jim byla např. naposledy v Sýrii dobrá. Nebo že by to nebyla až taková hitparáda?
V článku je blbost. Raptor má 2D thurst vectoring - tedy thurst vectoring, který umožňuje otáčet letadlo ve dvou osách. Samotný vectoring je ovšem pouze v jedné rovině (ty dvě osy ...Zobrazit celý příspěvek
V článku je blbost. Raptor má 2D thurst vectoring - tedy thurst vectoring, který umožňuje otáčet letadlo ve dvou osách. Samotný vectoring je ovšem pouze v jedné rovině (ty dvě osy otáčení se dosahují tím, zdali se motory v té jediné ose, v které umí měnit výstupní vektor, pohybují stejně, či proti sobě).
Takže 2D thurst vectoring se nedá přeložit jako vektorování ve dvou rovinách, vektorovat ve dvou rovinách (a tím otáčet letadlo ve všech třech osách) umí právě (v podstatě jen) ty izdelie.
===
Jinak naopak se potvrzuje, že motory se budou měnit kus za kus (bez nějaké výraznější úpravy draku) a tedy zlepšení VLO vlastnosti, jak někteří doufali, se konat nebude.Skrýt celý příspěvekRiMr71: trochu zbytečný despekt... Já rozhodně nezpochybňuji technologickou převahu USA. K tomu reálná "doba temna" po rozpadu SSSR. Ale kdo dnes další umí podobné špičkové motory ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71: trochu zbytečný despekt... Já rozhodně nezpochybňuji technologickou převahu USA. K tomu reálná "doba temna" po rozpadu SSSR. Ale kdo dnes další umí podobné špičkové motory pro vojenská letadla vyvíjet a následně vyrábět - respektive budou Vám k tomu stačit prsty jedné ruky?Skrýt celý příspěvek
"Rusko na motoru Izdělije 30 dokazuje, že v letecké technice stále patří mezi absolutní špičku." Urá! Za deset let (snad, víme jak to s těmi termíny v této oblasti nejen v ...Zobrazit celý příspěvek
"Rusko na motoru Izdělije 30 dokazuje, že v letecké technice stále patří mezi absolutní špičku."
Urá! Za deset let (snad, víme jak to s těmi termíny v této oblasti nejen v Rusku je) budeme sériově vyrábět motory - analogy těch, které amíci vyrábí sériově už víc jak deset let pro éro co se už ani nevyrábí... to je "díra" minimálně dvacet let a skutečně kreativní práce s časovou osou...
...jen jestli "ti ostatní" těch deset let počkají. Obávám se, že nikolivěk...Skrýt celý příspěvekZe di roku 2027 se ma vyrobit pouze 12 ks je nesmysl. Nyni jich je 11 ks ke konci roku 2017. V pristim roce se ma rozjet vyriba 12 kusu stale se soucasnymi motory. Pak se rozhodne ...Zobrazit celý příspěvek
Ze di roku 2027 se ma vyrobit pouze 12 ks je nesmysl. Nyni jich je 11 ks ke konci roku 2017. V pristim roce se ma rozjet vyriba 12 kusu stale se soucasnymi motory. Pak se rozhodne co dale, armada chce aby dalsi serie uz byla s Izdelije 30, ktery ma byt hotov za 2-3 rokySkrýt celý příspěvek
Alexa123 Já vím velice dobre co je stealth A prave proto když někdo napíše ze motor má vlastnosti stealth tak je to do nebe Horouci kravina. A s tím linkem na Wikipedii si to ...Zobrazit celý příspěvek
Alexa123
Já vím velice dobre co je stealth
A prave proto když někdo napíše ze motor má vlastnosti stealth tak je to do nebe Horouci kravina.
A s tím linkem na Wikipedii si to příště odpust moje znalosti se nezakládají jen na tom co najdu prave na Wikipedii nebo vygoogluju.....Skrýt celý příspěvekJeště k Su-57. Samozřejmě lze říct, že za cenu vývoje Su-57 se dala pořídit kvanta Su-35, který je dnes stále ještě strojem jen těsně za absolutní světovou špičkou a na 90% letadel ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě k Su-57. Samozřejmě lze říct, že za cenu vývoje Su-57 se dala pořídit kvanta Su-35, který je dnes stále ještě strojem jen těsně za absolutní světovou špičkou a na 90% letadel stačí a není velká potřeba mít jiné éro. Ale co dál?
Většina peněz nacpaná do vývoje Su-57 jsou věci, které se uplatní i jinde, ať už na jiných letadlech, nebo v jiných odvětvích. Prostě jde o evidentní technologický posun. Může vzbuzovat kontroverze, co všechno se za to dalo koupit, ale je to přístup bez vize co zítra.
Zaříznout Su-57 by IMHO byl nesmysl, protože to éro je po konstrukční (nikoliv po produkční) stránce prakticky hotové, resp. většina prací je na něm udělána. Teď je otázka, zda:
-se hnát za každou cenou, resp. co nejrychleji na masovou výrobu aspoň na jednu letku na průlet nad Rudým náměstím)
-letadlo zaříznout i s motory
-letadlo zaříznout, ale motory dotáhnout
-pokračovat v klidu v ladění a chystat seriovou výrobu, aby letadlo bylo připravené "kdybyněco"Skrýt celý příspěvekalexa123: Domnívám se, že vyrobit špičkový letecký motor by dnes ještě zvládl Rolls-Royce (i když jsou víc orientovaní na civilní trh) a kdyby to potřebovali, tak asi i časem ...Zobrazit celý příspěvek
alexa123:
Domnívám se, že vyrobit špičkový letecký motor by dnes ještě zvládl Rolls-Royce (i když jsou víc orientovaní na civilní trh) a kdyby to potřebovali, tak asi i časem Japonci. A přestože Číňané dosud nejsou schopni ani okopírovat (v podstatě) minulou generaci ruských motorů, věřím, že relativně brzo se k té špičce dopracují. Je jich hodně, jsou všímavý a prachy do armády cpou.Skrýt celý příspěvekPotizista No semozrejme přídavné spalování více tepla ale supercruise přece není vlastnost stealth to by jsme mohli říct ze vlastnost stealth je létat na půl plynu ...Zobrazit celý příspěvek
Potizista
No semozrejme přídavné spalování více tepla ale supercruise přece není vlastnost
stealth to by jsme mohli říct ze vlastnost stealth je létat na půl plynu přeci...
Ak už ani teraz nepochopíš čo je STEALTH tak potom .... Pre menej chápavých "co možná nejvíce omezit možnost zjištění ... pomocí různých detekčních systémů – zejména ... prostředků využívajících infračervené záření"
https://cs.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvekAd ten v clanku zmineny pomer 1 ku 40-50. Nemyslim ze by to autor myslel tak ze za vyrobni(!) cenu jednoho Su-57 vyrobit 40-50 jinych letadel. On tvrdi ze cely vyvoj toho letadla ...Zobrazit celý příspěvek
Ad ten v clanku zmineny pomer 1 ku 40-50.
Nemyslim ze by to autor myslel tak ze za vyrobni(!) cenu jednoho Su-57 vyrobit 40-50 jinych letadel. On tvrdi ze cely vyvoj toho letadla byl chybny krok, ergo kalkuluje s penezi ktere Rusko zahucelo do vyvoje (letadla, vsech systemu, motoru...) a treba to rozpocitava na tu jednu slabou letku kterou, zatim, Rusko planuje poridit. Tam by ten celkovy ucet za 1 kus toho letadla nemusel byt az tak daleko ani od B2 a ano, za to se par desitek levnejsich letadel (treba MiG 35) poridit jiste da. Alespon tak ty jeho pocty chapu ja.
Ted jestli je to co navrhuje je dobra cesta? Dle me neni. Dnes ten clovek argumentuje rodinou Su-27 (radeji za penize utopene ve vyvoji Su-57 poridit treba vyrazne vic Su-35?), ale kdyby se tak jak to ted podsouva premyslelo vzdy, tak by zadne Su-27 a pozdejsi derivaty nikdy nevznikli, do dnes by se litalo na jednadvacitkach, nebo jeste lip, na pistacich. Rusko udelalo nejlip jak mohlo (narozdil od evropy ktera ustrnula v 4+ generaci), bohuzel vzhledem k jejich rozezranosti z toho nevytezi maximum a rozpocet nepusti na vic nez na par kusu. Ale vyvoj, nejmodernejsi technologie, to furt zustane na strane Ruska, coz je pro ne zivotne dulezite (ne ve vztahu k NATO, ale k Cine, tam si Rusko nemuze dovolit nechat ujet vlak).Skrýt celý příspěvekAlexa123
No semozrejme přídavné spalování více tepla ale supercruise přece není vlastnost stealth to by jsme mohli říct ze vlastnost stealth je létat na půl plynu přeci...Alexa123
No semozrejme přídavné spalování více tepla ale supercruise přece není vlastnost stealth to by jsme mohli říct ze vlastnost stealth je létat na půl plynu přeci...Jo, ten článek je nepřesný, Su-57 testuje jen jeden nový motor, ten druhý je původní AL41F. Ale na věci to nic nemění, přešli do fáze letových zkoušek.
Jo, ten článek je nepřesný, Su-57 testuje jen jeden nový motor, ten druhý je původní AL41F. Ale na věci to nic nemění, přešli do fáze letových zkoušek.
Potizista Súhlasím, ale je to moja chyba - zle som sa vyjadril. Tým, že tieto motory umožňujú lietať lietadlám v režime Supercruise, tieto nemusia využívať prídavné spaľovanie. ...Zobrazit celý příspěvek
Potizista
Súhlasím, ale je to moja chyba - zle som sa vyjadril. Tým, že tieto motory umožňujú lietať lietadlám v režime Supercruise, tieto nemusia využívať prídavné spaľovanie. Aký to má vplyv na tepelnú stopu je asi jasné.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...