Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30
- 15. 12. 2017
- 115 komentářů
- Jan Grohmann
Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy nejnovějších proudových motorů páté generace Izdělije 30. První let s motory Izdělije 30 provedl druhý prototyp stíhačky Su-57 (T-50-2) 5. prosince.
V současné době všechny prototypy budoucí ruské stíhačky Su-57, označované jako T-50-X (kde X je pořadí vyrobeného prototypu), létají s motory AL-41F1 (Izdělije 117). Motor je vylepšenou verzí motoru AL-41F1S (Izdělije 117S) ze stíhaček Su-35S. Motory AL-41F1/F1S mají konstrukční základ v motoru AL-31 stíhaček Su-27 a technologicky tak spadají do konce 70. let minulého století.
Ruské letectvo nemá zájem zavést do výzbroje letoun páté generace s motorem, který z hlediska výkonu, spotřeby paliva, spolehlivosti nebo provozních nákladů, odpovídá letounům čtvrté generace (Su-27).
Konstrukční kancelář Ljulka pod vedením Jevgenija Marčukova proto již několik let vyvíjí nový nový proudový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN. Motor Izdělije 30 se má minimálně vyrovnat americkému motoru Pratt & Whitney F119 ze stíhaček F-22A Raptor. Americký motor kromě plně digitálního řízení, schopnosti letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování, vyniká vektorováním tahu ve dvou rovinách a vlastnostmi stealth.
Vývoj a výroba Izdělije 30 probíhá ve spolupráci s dalšími velkými ruskými výrobci leteckých motorů. Například společnost Saljut vyvinula vysokotlaký kompresor, spalovací komoru a motorovou trysku s možností vektorování tahu. Motor bude vyrábět Ufimská motorářská výrobní asociace UMPO, která patří pod Sjednocenou motorovou korporací ( ODK ). UMPO nyní vyrábí například motory AL-41F1S.
Podle blogu BMPD, který se odvolává na informace výrobce, kompresní poměr vysokotlakého kompresoru proudového motoru Izdělije 30 dosahuje 6,7 a průtok vzduchu je 21-23 kg/s. Teplota plynů před turbínou dosahuje 1950-2100 K. Maximální tah je 170 až 180 kN, oproti 150 kN u motoru AL-41F1.
Vývoj Izdělije 30 dosáhl významného milníku před týdnem, kdy prototyp T-50-2 s novými motory poprvé vzlétl z letiště výzkumného institutu M. M. Gromova v Žukovském u Moskvy. Podle tiskové zprávy UMPO motor pracoval 37 minut, z toho 17 minut během letu.
“Při vývoji perspektivního motoru pro Su-57 byly použity nejnovější technologie a materiály, jejichž použití umožnilo splnit technické požadavky pro motor páté generace,” stojí v prohlášení UMPO.
"Úspěšný let s novým motorem dodává další impuls programu stíhačky páté generace. To je důkazem vysokého potenciálu ruského leteckého průmyslu, který je schopen vytvářet vysoce inteligentní pokročilé systémy - jedinečné aerodynamické řešení, inovativní digitální komponenty, nové motory,” řekl ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov .
Nový prezident ODK Jurij Sljusar uvedl, že testování nového motoru potrvá několik let. Podle Alexandra Artjuchova, dřívějšího prezidenta ODK, vývoj motoru Izdělije 30 skončí v roce 2020 a teprve poté mohou začít státní zkoušky. V minulém roce ruský deník Izvestija odhadl připravenost motorů Izdělije 30 pro operační nasazení na stíhačkách Su-57 na roky 2025 - 2027.
Pro porovnání délky vývoje se podívejme vývoj amerických motorů pro stíhačky F-22A Raptor. Testování dvou konkurenčních motorů (prototypů) Pratt & Whitney YF119 a General Electrics YF20 začalo v roce 1988. V roce 1991 Američané vybrali motor YF119. Vývojová fáze (tedy fáze, ve které se nyní nachází ruský motor Izdělije 30) sériové verze F119 začala v roce 1992.
Pratt & Whitney vyrobil celkově 27 testovacích motorů. První letecký test F119 se uskutečnil v roce 1997. Stíhačka F-22A Raptor nakonec vstoupila do výzbroje amerického letectva v roce 2005. Také motory F139 stíhačky F-35 lightning II vychází z F119.
První let T-50-2 s novými motory Izdělije 30.
Současný ruský státní vyzbrojovací program do roku 2027 počítá s výrobou pouze 12 stíhaček Su-57. Ruské státní vyzbrojovací programy jsou plánovany na deset let, ale přijímají se každých pět let. Rozhodnutí o výrobě dalších stíhaček Su-57 pro ruské letectvo tak může padnout v roce 2023.
Vývoj a zavádění stíhaček Su-57 nevyvolává v Rusku jen nadšení. Podle ruského autora Alexandra Sardurio, z vojenského magazínu Vojensko-průmyslový kurýr (VPK), je však celá koncepce stíhačky Su-57 chybná. Podle autora Rusko vyvíjí T-50 čistě z politických důvodů – jako odpověď na americký stroj F-22A Raptor, a nesleduje skutečné potřeby a možnosti ruského letectva.
“Dejem tomu, že se bude “náš Raptor” prezentovat na leteckých show společně se svým americkým dvojčetem, předvádět své přednosti, figury vyšší pilotáže…, zkrátka vlastně realizovat jakési PR. A co z toho? Komu bude potřebný tento šíleně drahý stroj, tato „kusovka“, v případě nepřítomnosti našeho letectva, toho tahouna, který musí odvádět veškerou „špinavou“ práci? Rovněž je nepochopitelné, proč se máme chlubit horentními náklady absolutně nepotřebného a zbytečného předmětu při naší do nebe volající nepřipravenosti na budoucí nevyhnutelné konflikty. Proto by bylo vhodné zamyslet se nad alternativou, zda není lepší vyrobit 40–50 potřebných strojů než jeden absolutně zbytečný pro budoucí opravdové vážné střety,” uvedl minulý rok v článku na webu VPK Sardurio.
Prozatím budou páteř ruského letectva tvořit víceúčelové stíhačky Su-30SM, Su-35S a stíhací bombardéry Su-34. Očekává se, že ruské letectvo bude každý rok do výzbroje zavádět 12 až 18 letadel každého z jmenovaných typů.
V každém případě první letecký test motoru páté generace je pro ruský průmysl obrovský úspěch. Rusko na motoru Izdělije 30 dokazuje, že v letecké technice stále patří mezi absolutní špičku.
Související články
Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?
Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...
- 07.11.2017
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
Nový ruský záchytný stíhač MiG-41 v roce 2020
Podle ruských médií v roce 2020 vzlétne prototyp nové ruské záchytné stíhačky MiG-41, která začne od ...
- 12.11.2017
- 100 komentářů
- Jan Grohmann
Ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018 až 2027
Příští týden ruský prezident Vladimír Putin příjme vedení ministerstva obrany, členy vlády a ...
- 15.11.2017
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu
Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti ...
- 04.12.2017
- 159 komentářů
- Jan Buchar
Neviem, kde berú niektorí ľudia presvedčenie, že Rusko na dokončenie vývoja Su-57 nebude mať peniaze. Skutočne by ma zaujímali ekonomické argumenty, ktoré vychádzajú z rozpočtu ...Zobrazit celý příspěvek
Neviem, kde berú niektorí ľudia presvedčenie, že Rusko na dokončenie vývoja Su-57 nebude mať peniaze. Skutočne by ma zaujímali ekonomické argumenty, ktoré vychádzajú z rozpočtu nového zbrojného programu.
Vrámci tohto programu Rusko vyčlenilo na najbližších 10 rokov isté prostriedky, z čoho asi 68 mld. USD pripadne na vývoj a produkciu nových lietadiel. Ak uvážime, že priemerná produkcia Su-30SM, Su-35S a Su-34 je asi 16 strojov ročne a Migov-35 chcú vyrobiť asi 24 - 36 kusov, tak ten rozpočet nemajú ako minúť. Na produkciu všetkých nových stíhacích lietadiel padne asi 12 mld. dolárov. Na výrobu tankovacích, dopravných a AWACS lietadiel sa použije cca ďalších 5 mld., tak ruskému letectvu zostáva stále asi 51 mld. dolárov.
Je jasné, že malá časť týchto financií sa použije aj na modernizáciu strategických bombardérov, ale väčšina bude investovaná do vývoja Su-57, Tu-160M2 a Il-276.Skrýt celý příspěvekFenri
... je nepochybně úspěch a umí to jen několik velmi málo zemí na planetě.
"několik velmi málo zemí na planetě" sú v podstate iba USA a teraz snáď Rusi. O iných neviem.Fenri
... je nepochybně úspěch a umí to jen několik velmi málo zemí na planetě.
"několik velmi málo zemí na planetě" sú v podstate iba USA a teraz snáď Rusi. O iných neviem.Alexa123 Ano na vrtulnicich například bývá namontovano zařízení které musí spaliny s okolním vzduchem a tím snižuje tepelnou stopu to ale s motorem nemá co dělat! A když se ...Zobrazit celý příspěvek
Alexa123
Ano na vrtulnicich například bývá namontovano zařízení které musí spaliny s okolním vzduchem a tím snižuje tepelnou stopu to ale s motorem nemá co dělat!
A když se bavíme a motorech do stíhacích letadel tak tam se něco takového udělat nedá protože by si si snížil tah motoru tím ze skrtis plyny! U vrtulníku taky snížil tím zařízením výkon tam to ale není tak fatální protože turbíny tam pohání hřídele které točí rotorem takže nevyužívá tah ale mechanickou praci Ok?Skrýt celý příspěvekS poslední větou článku bych trochu brzdil. To, že dotáhli vývoj špičkového motoru do této fáze je nepochybně úspěch a umí to jen několik velmi málo zemí na planetě. Obrovský ...Zobrazit celý příspěvek
S poslední větou článku bych trochu brzdil. To, že dotáhli vývoj špičkového motoru do této fáze je nepochybně úspěch a umí to jen několik velmi málo zemí na planetě. Obrovský úspěch ale bude, až to dotáhnou do seriové výroby a překonají počáteční potíže a problému ve službě.Skrýt celý příspěvek
Potizista - tryska je sucast motora, tak ze jej tvarovanie samozrejme na RCS zo zadnej polosfery bude mat vplyv. Schvalne, skus hadat na ktorom obrazku je motor ktory by sa dal ...Zobrazit celý příspěvek
Potizista - tryska je sucast motora, tak ze jej tvarovanie samozrejme na RCS zo zadnej polosfery bude mat vplyv. Schvalne, skus hadat na ktorom obrazku je motor ktory by sa dal oznacit ako stealth friendly:
https://en.wikipedia.org/wiki/...
http://www.airlinereporter.com...
A okrem toho sa zrejme budeme bavit aj o vacsej alebo mensej tepelnej stope.Skrýt celý příspěvekPotížista: nemyslí se asi stealth motoru jako takového, ale jeho nasávání, aby nebyly (tolik) vidět lopatky kompresoru. Kořeny motoru lze v 70. letech skutečně najít a je to ...Zobrazit celý příspěvek
Potížista:
nemyslí se asi stealth motoru jako takového, ale jeho nasávání, aby nebyly (tolik) vidět lopatky kompresoru.
Kořeny motoru lze v 70. letech skutečně najít a je to celkem běžné. Kořeny motoru Raptoru a F-35 najdete v 80. letech a nicmoc lepšího na této planetě nenajdete.
Pokud dotlačí Rusové Al-41 do serie (a to asi ano, už proto, že na rozdíl od Su-57 je jeho vývozní potenciál obrovský), tak možná bude v některých parametrech o něco lepší než F119, ale rozhodně nepůjde oproti němu o rozdíl několika koňských délek či třídy nebo generace. Přestože je zdánlivě F119 o 25 let starší.Skrýt celý příspěvekMotory technologicky spadají do 70 let minulého století? To asi ne že ano?? A vysvětli mi někdo jak muže mít motor vlastnosti stealth???? Stealth závisí na konstrukci letounu ...Zobrazit celý příspěvek
Motory technologicky spadají do 70 let minulého století? To asi ne že ano??
A vysvětli mi někdo jak muže mít motor vlastnosti stealth????
Stealth závisí na konstrukci letounu tedy jak je motor v letadle usazen (saní do S například) žádný motor vlastnosti stealth sám o sobe nemá ! Proboha!Skrýt celý příspěvekJakub2: tak Japonci na svém stroji pracují, to samé Francie+Německo (prachy do toho jdou), otázkou je co projekt Turků nebo Korejský, byť to asi nebude plnohodnotná 5.generace ale ...Zobrazit celý příspěvek
Jakub2:
tak Japonci na svém stroji pracují, to samé Francie+Německo (prachy do toho jdou), otázkou je co projekt Turků nebo Korejský, byť to asi nebude plnohodnotná 5.generace ale blíž čínským strojům. Jinak souhlas - Rusové na to zkrátka nemají, tak by asi bylo lepší ony technologie aplikovat na jiné, starší SuchojeSkrýt celý příspěvek40-50 je oprvadu přehnané, to asi chce zase začít vyrábět vrtuláky. Koukám, že 700 000 dolarů (+) má stát nízkonákladový letoun Cobalt-Valkyrie - je to ale zatím jen startup, ale ...Zobrazit celý příspěvek
40-50 je oprvadu přehnané, to asi chce zase začít vyrábět vrtuláky. Koukám, že 700 000 dolarů (+) má stát nízkonákladový letoun Cobalt-Valkyrie - je to ale zatím jen startup, ale pěkný.
https://i.pinimg.com/originals...
nevím kolik stojí L-39NG a nevím ani kolik má reálně stát Su-57, ale myslím že na desítky kusů se nedostane ani ten náš letounek. Mám rád i Textron AirLand Scorpion, ten je velice cool, ale asi ani tohle není to co pan Sardurio chce.
Patrně chce něco jako F-35 ... tak ať nakoupí od číňanů Shenyang J-31, nebo ať si ho okopírují :DDDSkrýt celý příspěvekNa kompletní vývoj páté generace stíhaček nemají dost peněz ani VB, Francie nebo Německo, všechno země s daleko většími ekonomikami než je ta ruská a s daleko většími financemi a ...Zobrazit celý příspěvek
Na kompletní vývoj páté generace stíhaček nemají dost peněz ani VB, Francie nebo Německo, všechno země s daleko většími ekonomikami než je ta ruská a s daleko většími financemi a často i lepšími výzkumnými kapacitami.
Rusové dostanou přesně to, co chtějí. A k tomu hodně věcí, které nechtějí.Skrýt celý příspěvekRád bych viděl představu pana Alexandra Sardurio o moderní letadle který by se za cenu 1 ks Su-57 vyráběl v počtu 40-50 jestli to bude jak byl někde na internetu článek ...Zobrazit celý příspěvek
Rád bych viděl představu pana Alexandra Sardurio o moderní letadle který by se za cenu 1 ks Su-57 vyráběl v počtu 40-50 jestli to bude jak byl někde na internetu článek (Kalašnikov s křídli) či letka drunů (ať stíhacích či kamikaze)Skrýt celý příspěvek
Chtělo by to lépe překládat zdroje. "Podle blogu BMPD, který se odvolává na informace výrobce, kompresní poměr dmychadla proudového motoru Izdělije 30 dosahuje 6,7 a průtok ...Zobrazit celý příspěvek
Chtělo by to lépe překládat zdroje.
"Podle blogu BMPD, který se odvolává na informace výrobce, kompresní poměr dmychadla proudového motoru Izdělije 30 dosahuje 6,7 a průtok vzduchu je 21-23 kg/s. Teplota plynů před turbínou dosahuje 1950-2100 °C. Maximální tah je 170 až 180 kN, oproti 150 kN u motoru AL-41F1."
Jde o kompresní poměr vysokotlakého kompresoru, nikoliv dmychadla. Průtok vzduchu 21-23 kg/s je sice v originálním článku, ale určitě to nevyjadřuje maximální průtokové množství vzduchu jádrem motoru. Teplota plynů před turbínou je 1950-2100K, tedy 1677-1827 °C. Nevím jaké mimozemské technologie nyní používají, ale např. u AL-31FM3 se udávalo o 200-250K méně. Pokud chceme být přesnější, pak udávaný maximální tah je 167-177 kN, nikoliv 170-180kN.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...