Sedí ruské střely 40N6 na dně Lamanšského průlivu?

Sedí ruské střely 40N6 na dně Lamanšského průlivu?
Odpalovací vozidlo S-400 ruské armády / Vitalij V. Kuzmin; CC BY-SA 4.0 (Zvětšit)

Včera médií obletěla zpráva o nehodě ruské obchodní lodě převážející do Číny systémy protivzdušné obrany (PVO) S-400 Triumf včetně nejnovějších střel 40N6. Loď se dostala v lednu 2018 v Lamanšském průlivu do bouře a podle všeho se byla nucena zbavit převážených střel 40N6.

Situace je pikantní nejen kvůli samotné nehodě, ale také kvůli ztrátě nejnovějších a nejvýkonnějších střel 40N6 s doletem 400 km. Komplet S-400 byl zaveden do výzbroje v roce 2007 a od počátku byl udáván jeho dostřel 400 km. Výkonné střely 40N6 s tímto doletem ruská armáda oficiálně přijala do výzbroje až v říjnu roku 2018.

Nehoda nám tak ukázala, že tyto výkonné střely získala (nebo získá) také Čína, která je jistě použije k upevnění svého vlivu v Jihočínském moři. Střely 40N6 na vzdálenost 400 km dokáží postřelovat velké cíle, jako jsou bombardéry, tankovací a dopravní letouny, AWACSy nebo nejrůznější průzkumné a výzvědné letouny.

Čína podepsala smlouvu o koupi S-400 v roce 2015, ale od té doby existuje jen málo konkrétních informací o tom, co bylo součástí smlouvy. Informace o samotné lednové nehodě podal Sergej Chemezov, generální ředitel státního průmyslového koncernu Rostec, na probíhající vojenské výstavě IDEX 2019 ve Spojených arabských emirátech.

„Smlouva [o dodávkách raket 40N6 do Číny] byla podepsána dávno. Vypravili jsme zásilku [raket 40N6], ale došlo k selhání,“ uvedl Chemezov na přímý dotaz amerického novináře Steve Trimbleho .

„Loď, která převážela rakety byla chycená v bouři. Museli všechny střely zlikvidovat a teď vyrábíme nové,“ dodal Chamezov, avšak bez toho, aniž by přímo uvedl, zda střely 40N6 skutečně skončily na dně Lamanšského průlivu.

Systémy S-400 do Číny byly nákladními loděmi dopravovány z přístavu Ust Luga (Baltské moře) kolem Afriky do přístavů ve východní Číně. Podle ruské Federální služby pro vojensko-technickou spolupráci (FSVTS) se však jedna loď převážející S-400 v lednu 2018 dostala v Lamanšském průlivu do bouře a musela se vrátit. FSVTS ale před rokem o ztrátě raket nemluvila, pouze přiznala „poškození nákladu“.

Podle ruských médií Čína nakoupila dva pluky S-400 ‒ celkově jde o šest baterií s až 12 odpalovacími vozidly v každé baterii. Udávána cena kontraktu je tři miliardy dolarů. Přesný počet Čínou nakupovaných odpalovacích vozidel, radiolokátorů, systémů řízení palby, velitelských postů nebo střel (počet a typ) však není oficiálně uváděn. Nyní však víme, že jde minimálně o střely 40N6.

O průběhu nehody nejsou žádné další oficiální informace, není ani známa loď převážející střely. Podle webu The Drive však mohlo jít o obchodní loď Nikifor  Begičev, která podle záznamů vyplula z přístavu Ust Luga, 3. ledna se dostala do bouře v Lamanšském průlivu a byla nucená se obrátit a vrátit zpět. O dva dny později pak další ruská nákladní loď Ocean Power, která údajně slouží k dopravě ruských zbraní, se v Baltském moři otočila a vrátila do ruského přístavu Koskolovo.

Baltské moře, Severní moře a Lamanšský průliv jsou dobře známé pro své extrémní počasí. V roce 2009 například ruská nákladní loď v průlivu ztratila 1500 tun dřeva. Ztráta nákladu nebo lodních kontejnerů však není nijak výjimečná. Podle zprávy Světového svazu rejdařů WSC (World Shipping Council) v letech 2013 až 2016 každý rok skončilo v oceánu 1390 kontejnerů. Pode jiných odhadů (The Telegraph) to však může být až 10 000 kontejnerů ročně, tedy 27 kontejnrů denně.

Chemezov výslovně neuvedl, že střely skončily na dně 170 metrů hlubokého průlivu. Pokud tomu ale tak je, jde teoreticky o jedinečnou příležitost pro západní zpravodajské služby dozvědět se více o těchto střelách. Americké námořnictvo má ostatně dostatečné kapacity, aby po těchto střelách v Lamanšském průlivu pátralo a případně je vyzvedlo (pokud už tak neučinilo). Jedná se však samozřejmě pouze o spekulace.

V každém případě nasazení střel 40N6 v Jihočínském moři výrazně omezí působení japonských, tchaj-wanských, vietnamských, filipínských a amerických letadel v oblasti. Čína může S-400 nasadit mimo jiné na své budované základně na Spratlyho ostrovech a kontrolovat prakticky celý vzdušný prostor mezi Vietnamem a Filipíny. Ostatně dodávky 40N6 nemají za úkol nic jiného, než posílit moc Číny nad Jihočínským mořem a nad vodami a ostrovy, o které se Čína pře s okolními zeměmi.

Pár slov o rodinách raket S-400, tedy o 9M96, 48N6 a 40N6. Střely 9M96 mají dolet 120 km a dostup 30 km. Výhodou 9M96 je nízká hmotnost, což se odráží na schopnosti snést velké přetížení (až 20 g) a možnosti ničit manévrující cíle. Těžší 48N6 ničí aerodynamické cíle (letadla) na vzdálenost 250 km (výška 100 m až 27 km), balistické na 60 km (2 až 7 km).

Nejvýkonnější 40N6 mají dostřel 400 km a dostup 30 km. Objevují se ale také informace o dostupu až 185 km, což ostatně naznačují také články v ruských médiích, podle kterých některé verze 40N6 dokáží ničit cíle i ve vesmíru (výška 100 km a více). Dodejme však, že maximální dostřel raketových systémů PVO je udáván pro ideální stav – proti nemanévrujícím, neměnným směrem letícím, stejnou rychlostí a ve stejné výšce letícím cílům. Pokud se změní jeden stav, změní se i dosah.

40N6 je dvoustupňová raketa na tuhá paliva s vlastním radiolokátorem. Střela ničí cíle i mimo viditelnost pozemních střeleckých radiolokátorů. Objevují se také informace o vývoji elektro-optické naváděcí hlavice.

Střela 40N6 je určena zejména pro nový protiraketový systém PVO S-500 Prometheus. Dodávky S-500 do výzbroje ruské armády začnou v roce 2020 a hlavním úkolem S-500 se stane boj proti balistickým raketám. S-500 mají být schopny detekovat bojové hlavice balistických střel na vzdálenost 2000 km a ničit také mezikontinentální balistické rakety.

Zdroj: The TelegraphRBC.ru, The Drive

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Číňané chtějí ruské víceúčelové stíhačky Su-35

Minulý týden se na internetu objevily zprávy o údajné dohodě o prodeji ruských víceúčelových ...

Rusko otestovalo nové střely systému S-400

Ruská Vojska pro vzdušnou a vesmírnou obranu vyzkoušela podle ruské tiskové agentury Sputnik News ...

Čína získá protivzdušné systémy S-400 Triumf

Rusko dodá do Číny neupřesněný počet protileteckých a protiraketových kompletů S-400 Triumf. ...

Čínská stíhačka J-20 ukázala manévrovací schopnosti

Čínské letectvo na letecké výstavě ve městě Ču-chaj (Zhuhai Air Show 2018) v letových ukázkách po ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Larry
    20:26 19.02.2019

    Před 25ti lety (to ještě nebyl internet mezi plebejci) jsem poslal papírový dopis kamarádovi do Polska. Vzdálenost přes hranice cca 40km.
    Dorazil mu za měsíc. Zezadu měl razítko s "rozsypaným čajem" a latinkou napsáno BEIJING.
    Proč jednoduše, když to jde složitě.... ještě jsme se tomu smáli.
    To už byl bolševik dávno pryč a tady horší než v Rusku.
    Bible praví " Všechny cesty vedou do Říma... Já říkám ano, přes Peking"

  • Czertik
    19:46 19.02.2019

    Sem si nemohl vzpomenout na ceskou postu s stiznosti kdy se nekomu ztrati balicek.
    Asi rusove cinanum poslou sms "Vas balicek je pripraven k vyzvednuti. Muzete si ho vyzvednout na dne lamanskeho prulivu. Souradnice xxxxx yyyyy ".

  • Larry
    18:34 19.02.2019

    Tohle je slušný Fake News. To mě připomíná TV H.vna
    Podívejte se do mapy. Není důvod převážet rakety okolo světa, a cokoliv riskovat, když zákazníkem je sousední země. Možná je už Čínská PLA dávno mají a jenom "vypouští mlhu"
    A právě sedí v Číně a Rusku u TV a sledují přímý přenos přes satelit (public imint :-))) ) jak loďstva NATO slídí v v La Manch.

    • Czertik
      19:49 19.02.2019

      No, mozna te to prekvapi, ale ruzne naklady se skutecne prepravuji lodi, zvlast velke bestie, jako tyhle rakety, misto toho aby se prepravovaly po zeleznici, byt by to taky slo.
      Skutecne se zamysly, proc cca 95% veskereho zbozi z ciny se do evropy vozi lodemi (a vetsina toho do hamburku), misto toho aby se to vozilo zeleznici - a transbirska magistrala by k tomu byla idealni.
      Proc se jen k tomu nevyuziva ?

      • alexa123
        12:51 20.02.2019

        To chces povedat, ze tych 95% maju vozit po Carskej transibirskej magistrale?

        • Czertik
          11:19 21.02.2019

          rly ?
          A co takhle si precist i koment na jaky reaguju ?
          Pak bys mozna pochopil, ze sem mu vysvetloval, ze skutecne neni nic neobvykleho ze se neco veze do ciny lodi.
          A ze sou nesmysly ty komenty co rikaji ze to meli vezt zeleznici ci dokonce letadlem.

  • flanker.jirka
    18:30 19.02.2019

    ... není to tak dlouho co museli rusové tahat SU 34 z moře někde na východě, také mašiny nadupané citlivou elektronikou

  • Argonaut.CZ
    16:59 19.02.2019

    Nejspíše to nechtěli zatím z nějakého důvodu dodat a tak udělali divadlo. Je to business a záleží, jak podepsali smlouvu a co jim umožní z ní vyklouznout. Je jasné, že cokoli dodané do Číny je pozvánka ke kopii.
    Spíše by mě zajímalo, jestli je vůbec dodají, nebo časem utichne voda.

  • danny
    16:21 19.02.2019

    Našel jsem dvě místa, kde by se měly tyhle střely produkovat. Obojí nově postavené závody, jeden v Kirově, druhý v Nižnyj Novgorodu. Ten je navíc na TS magistrále. Nevím, nějak mi ta přeprava do Petrohradu a lodí kolem Afriky nedává smysl.
    Přitom systémy jsou vždy na fotkách při nakládání do letadla. I do Sýrie vezli S-300 letecky. Tak moc nechápu, proč by najednou zásilku raket bez náklďáků posílali do Číny lodí.

    • Czertik
      19:51 19.02.2019

      Treba proto, ze kdyz to prepravi lodi, tak oproti letecke preprave usetri stovky tisic dolaru ? Zvlast kdyz cas neni dulezity.

  • cernakus
    15:35 19.02.2019

    Mno tak tohle rusákům nelze věřit.

    Mnohem pravděpodobnější je, že náklad byl buď fiktivní nebo nekvalitní.

    Spíše ta fikce. IMHO tam měla firma Rostec napálené ve smlouvě brutus pokuty vyjma zásahu vyšší moci (tuhle klauzuli máme ve smlouvách standardně taky) za zpoždění dodávek a prostě to rusáci nestihli vyrobit, tak takovým trapným způsobem fabulují.

    Argumenty kolegů zde - tedy příliš citlivý vojenský materiál na to, aby to vyhodili do mezinárodního prostoru navíc poblíž nepřítele číslo 2, snazší a levnější doprava vlakem atd - prostě platí beze zbytku.

  • Bernis
    15:34 19.02.2019

    Zajímalo by mně, zda byl náklad pojištěn, u jaké pojišťovny a zda dodavatel nahlásil pojistnou událost ... :-)
    Nevím, nevím, ... jeví se mi to jako nějaká hra, ale kdo ví ...

  • RiMr71
    15:30 19.02.2019

    Jako možné je všechno, ale s ohledem na "účastníky akce" to spíš vypadá na nějakou levou... jestli rusáci něco umí, tak je to dokonalá maskirovka. Jako proč a vůči komu netuším a jak Freud řekl "Někdy doutník... je prostě doutník", ale... jsem zvědavý, jestli se dozvíme někdy něco víc.

  • Pauli
    14:24 19.02.2019

    Kamarád si z USA nechal poslat kytaru Gibson Explorer a taky mu skončila ve vodě :D

    • Czertik
      19:53 19.02.2019

      Tady uz je to o pojisteni :). A jak bylo napsano, plavacci nejsou zas tak vyjmecni, byt vzhledem k prepravenemu mnozstvi je to zanedbatelne.

  • Clanek
    11:57 19.02.2019

    Uvaha
    Hmotnost 40N6 je 1900kg pri 180kg uzitecneho nakladu. Jak je na tom 77N6-N1 pro S-500 se mi dohledat nepovedlo, ale vzhledem k tomu ze ma mit dostup k 200km a uzitecny naklad nejspis nebude mit o moc nizsi, pak nejspis taky primerene povyroste. A to me privadi k otazce na zdejsi fandy do austronautiky, zda by se (lehce upravena?) 77N6-N1 jiz nedala pouzit na vyneseni maleho nakladu (jednotky / nizke desitky kg) na LO? Pripadne co ji k tomu bude schazet?
    Precijen prave tady (mikrosatelity, nizky orbit) se pokousi najit svou trzni niku spousta firem co musi vyvijet od nuly a rusove dost mozna tu technologii jiz maji a predevsim ji taky rubou jako bata cvicky. To nemuze stat mnoho upravit to na nosic (resp. jiste by je to stalo min nez ty co zacinaji s nicim).

    • Jirosi
      12:14 19.02.2019

      Asi to bude rozdíl někam doletět a umístit tam něco na trvalo. Udělit tomu dostatečnou rychlost pro oběh.

      Jinak technologie letů na oběžnou dráhu zvládla už několik zemí v tom asi takový problém není. Spíše se soukromý sektor snaží vymyslet jak to udělat levněji než armáda. Viz. výkony SpaceX, zase je to snižování požadované bezpečnosti. A teď je otázka o kolik můžeme jít dolů, aby se tam dali tím dalo ještě něco vozit.

      • Clanek
        13:02 19.02.2019

        Japonska SS-520-5, vazici 2600kg, na LO mikrosatelit jiz vynesla, proto pisu ze od toho rusove s nejvykonejsimi raketami systemu S-500 nemusi byt vubec daleko. Uz "to" maji, jen tomu najit dalsi uplatneni. Navic me nikdo nepresvedci ze na kolene zbouchana peti(!) stupnova raketa, kde naprosto vse bude jednotkova zakazkova vyroba, muze byt levnejsi nez znovupouziti jiz vyvinuteho 1. a 2. stupne 77N6-N1, ktera se stavi v stovkovych seriich (a dost pravdepodobne vyuzivajic nemalo z dalsich raket urcenych pro S-500, S-400 a S-350. takze nektere dilci celky muzou byt i tisicove serie).

        Ta japonska raketa byla "jen na ukazku", ale takovy Electron zamysli uctovat cca 5mil USD za start pri cca 100-150kg dorucenych na LO, to uz by mohlo nekoho z Almaz-Antey zaujmout.

        • Jirosi
          13:59 19.02.2019

          "muze byt levnejsi nez znovupouziti jiz vyvinuteho 1. a 2. stupne 77N6-N1, ktera se stavi v stovkovych seriich"

          Možná to bude tím, že ty rakety stále vylepšují a dost pochybují o těch těch číslech vyrobených kusu, a ještě si to rozpočítej na roky.

          • Clanek
            16:07 19.02.2019

            Shodneme se asi na tom, ze v Rusku (pri ruskych nakladech) vyrobeny jeden raketovy stupen vyuzivajic existujici infrastrukturu a vyrabejci v poctech vetsich nez 1 bude s nejvetsi pravdepodobnosti levnejsi nez !kompletne kusova! vyroba za japonske / americke naklady?
            Dal jen slovickarime, ale Rusove jednoduse maji vsechny predpoklady byt levnejsi. Pokud levnejsi i tak nebudou, resp. by nebyli, pak je nekde chyba (coz klidne muze byt i realny stav, ale jednoduse Rusko ma v tomhle jednu z nejlepsich startovnich pozic).

    • cernakus
      15:43 19.02.2019

      Stačí prostá matematika. 200km výška znamená minimálně 2000m/s pro vertikální vrh, nebo 2828m/s pro šikmý vrh pod ideálním úhlem. Připočtěme gravitační a aerodynamické ztráty (u běžných raket jsou kolem 20%, u těchto rychle akcelerujících kolem 35%) a nejsme rychlostí delta V dále nežli 4000m/s. To je cca polovina toho co potřebujeme. Takže bez nějakého dalšího stupně ani omylem.

      Ostatně i balistické rakety které mají vrhnutou hmotu kolem 15000km dokáží na orbitu umístit zhruba polovinu této hmoty.

      • Clanek
        16:04 19.02.2019

        Aplikovat prostou matematiku na odhadovane hodnoty je jiste mozne, ale skoro stejne jiste nas to dovede k spatnym zaverum. Tech vyskovy dostup 200km je zatim nastrel, kdo vi kolik to nakonec bude (parametry S-500 me zname nejsou, po netu koluji jen odhady) a ten vyskovy dostrel jsem chtel pouzit jen pro dovozeni objemnosti / hmotnosti 77N6-N1 bez uzitecneho nakladu (ve srovnani s 1,9t vazicin s vyskovym dostupem o 1/3 mensim) . Podstatou meho komentu bylo jak nejmene hmotna raketa musi byt aby jsme se /mohli zacit bavit o LO. A zjevne ta hranice lezi nekde na 2,5t pri startu ze zeme, a myslim ze obe strany mely programy kde pri vypusteni z letadla sla hmotnost jeste o vic nez polovinu niz. Pokud se k temhle cislum bude 77N6-N1 blizit, mozna by se dal jiz zaplaceny vyvoj zpenezit i v civilni sfere, i kdyby to znamenalo ze by se k prvnim dvou stupnum 77N6-N1 prida stupen treti.

    • Czertik
      19:56 19.02.2019

      Tak pokud by ti slo o to vynaset neco na tu nejnizsi orbitu, tak pouzivat jednorazove nosice by bylo vyhazovani penez.
      Jako nejlevnejsi se bud ukazuje letadlovy nosic + jednorazova raketa, nebo vicenasobne (v radu desitek startu) pouzitelna raketa.

  • SofF
    11:47 19.02.2019

    podivné, proč by tahali takové střely přes půl světa kde je teritorium pod dohledem nepřátel když mají železniční spojení s Čínou? Možné je všechno, ale u takto citlivého nákladu by to byla hloupost na druhou, stejně jako kdyby se američani rozhodli dopravovat své nejnovější střely Severní cestou do Británie.

    • Charlie
      11:56 19.02.2019

      celý je to strašně divný - s čínou je železniční spojení, kde to za kratší čas dovezou pěkně po zemi, takovejhle strategickej náklad někde nahoře na palubě (já nevím, ale já bych ty kontejnery naskládal když ne do podpalubí kvůli vyvážení, tak aspoň někam dospod), žádný pokusy o vyzvednutí (vytáhnout kontejner z takový hloubky by neměl bejt takovej problém, na druhou stranu možná už fakt nemaj nic pro takovýhle úkoly tak jen zatloukaj)...

    • PavolR
      12:55 19.02.2019

      Tiež mi to príde divné, ale zrejme to takto vyjde lacnejšie (vzhľadom vzdialenosti a stav infraštruktúry), hoci na zásielke takejto dôležitosti by sa na cene ani čase dopravy šetriť nemalo. No a tiež, umiestnenie...
      Ale tak, niekomu mohlo sakramentsky záležať na tom, aby sa tá zásielka do Číny nedostala ...

      • otecko
        13:43 19.02.2019

        Notabene jeden naložený AN 124 a je za půlden vše v Číne.... přijde mi, jako by se hrála nějaká fake .

        • Slavoslav
          14:18 19.02.2019

          nehladal by som za tym konspiraciu. Najlacnejsia doprava asi vyhrala a ta lodna byva aj bezpecna len sa nieco posralo

        • Czertik
          20:03 19.02.2019

          Ano, jenze 1 let an 124 - 780 000 usd. Lod 12 000 usd. Uz vidis ten rozdil ?

          • Jirosi
            20:26 22.02.2019

            "Podle smlouvy z roku 2014 Čína postupně odebere šest baterií S-400 za 3 miliardy dolarů"

            Oni sice mohou padat i letadla, ale v vzhledem k ceně zakázky bych to asi neřešil.

    • Clanek
      13:47 19.02.2019

      Lodni doprava je nejlevnejsi, je-li naklad pojisten tak je i stejne "bezpecna", tak proc vyhazovat penize za jiny zpusob dopravy (pokud zakaznik na rychlost dodani nespecha)? Vojenska technika je zbozi jako kazde jine a na cene zalezi. Nic vic bych za tim nehledal.