Ruské Su-25 pro Irák

Foto: „Nové“ irácké Su-25 dopravili do Iráku ruští vojáci. / Reuters
Foto: „Nové“ irácké Su-25 dopravili do Iráku ruští vojáci. / Reuters

Před několika dny irácké letectvo získalo prvních pět ruských bitevních letounů Su-25 'Frogfoot'. V roce 2013 irácká vláda objednala 12 (někdy se hovoří o 10) použitých ruských bitevníků Su-25. Společně s letadly přicestovali do Iráku ruští technici a instruktoři.

Su-25 v Iráku

Během irácko-íranské války (1980 až 1988) země Varšavské smlouvy dodaly Iráku širokou škálu vojenských letadel. Během války s Íránem tak počet bojových letadel Iráku vzrostl z 332 na 950 strojů.

Kromě tehdy moderních stíhaček MiG-29 nebo stíhacích bombardérů MiG-23, získal Irák i 69 bitevních letounů Su-25K a čtyři cvičné Su-25UBK. Na konci irácko-íranské války Irák disponoval 66 stroji Su-25. Není ale jasné, kolik letounu bylo bojově nasaditelných nebo dokonce letuschopných.

V roce 1990 vypukla válka v Perském zálivu, která zdecimovala irácké letectvo. Před válkou v Perském zálivu mělo irácké letectvo papírově 500 strojů. Během války spojenci polovinu letadel zničili – 23 ve vzduchu a 227 na zemi.

Spojeneckou kampaň mimo jiné nepřežilo 31 bitevníků Su-25 a dalších 8 strojů Su-25 bylo poškozeno. Saddám Husajn, aby uchránil své letectvo, část letadel dokonce poslal do Íránu. Někdejší irácký nepřítel na život a na smrt získal mimo jiné 7 strojů Su-25.

Foto: MiG-25 ´Foxbat´ naÅ¡li američtí vojáci zahrabaný v písku západnÄ› od Bagdádu. / US Army Foto: MiG-25 ´Foxbat´ našli američtí vojáci zahrabaný v písku západně od Bagdádu. / US Army

V roce 1998 Irák provozoval (opět papírově) ještě 12 bitevníků Su-25. Trojici letounů Su-25 jsme mohli vidět nad Bagdádem během prosincové demonstrace v roce 2002. Během americké invaze do Iráku neměly irácké letouny šanci nijak účinně zasáhnout do bojů. Irácké vedení se proto rozhodlo většinu letadel rozebrat nebo ukrýt.

Spojenecké jednotky na letištích našly zbývající letouny, především MiG-21, MiG-23 a Su-25, ve velmi špatném technickém stavu. Nakonec všechny letouny pořízené za Saddámovy éry byly vyřazeny nebo zničeny, včetně všech bitevníků Su-25.



Nové irácké letectvo a nové úkoly

V posledních letech dochází opět k budování iráckého letectva. Hlavní sílu bude tvořit 36 amerických stíhaček F-16IQ Block 52. V současné době však Irák poptává především bitevní stroje schopné působit proti rebelujícím sunnitským ozbrojencům z Islámského státu v Iráku a Levantě (ISIL, nebo někdy také ISIS).

Video: Ruský AN-124-100 přistává v Iráku s bitevníky Su-25 na palubě. / YouTube

Irácká armáda objednala v roce 2013 z Ruska 12 použitých bitevníků (někdy se hovoří o 10). Prvních pět Su-25 dorazilo do Iráku v sobotu (druhá pětice pak podle serveru Iraqi News právě dnes). Letouny dopravil na místo obří dopravní letoun An-124-100 Ruslan.

V médiích proběhly také zprávy o chystaných dodávkách výkonných ruských stíhaček Su-30. Zprávy však nelze ověřit z oficiálních zdrojů.

Společně s „novými" ruskými letouny přiletělo z Íránu do Iráku 7 ex-iráckých letounů Su-25, které Saddám Husajn na začátku 90. let předal Íráncům. Jde konkrétně o čtyři cvičné Su-25UBK a tři Su-25K z výzbroje Íránských revolučních gard. Na strojích bude létat 10 íránských a čtyři iráčtí piloti.

Video: Irácké Su-25 útočí na povstalce z ISIL. / YouTube

Známý letecký blog The Aviationist dokonce přinesl informaci, podle které má Írán za vojenskou pomoc (za souhlasu USA) obdržet 6 stíhaček Su-30K určených původně pro Irák. Írán se dlouhou dobu snaží získat výkonné ruské stíhací letouny Su-30K pro posílení své protivzdušné obrany.

Podle nejnovějších zpráv se bitevníky Su-25 zapojily již do akce. Otázkou je, zda v pilotní kabině sedí skutečně iráčtí piloti. Nezapomeňmě, že 12 roků v Iráku žádný Su-25 nelétal. Je tedy otázkou, zda na bojovníky ISIL neútočí v Su-25 spíše ruští nebo íránští piloti. Ruské vedení však zapojení svých pilotů do bojových akcí odmítá.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • Mossback
    23:37 22.09.2014

    Tak za chvíli už ISILu nebudou sypat na hlavu bomby jenom Su-25 a Cessny, ale i L-159ky. Na facebooku 212. taktické letky se 20. září objevil tento příspěvek (originál obsahuje též foto):

    "První Alcy stráží Irácké nebe.
    Dlouho očekávané letouny L-159 konečně dorazili (sic) do Iráku a zanedlouho se plnohodnotně zapojí do probíhajících operací."

    ODKAZ: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.760308180674529.1073741845.467822989923051&type=1

  • JimmyBESK
    11:59 08.07.2014

    krystofmraz: Viem, že to je záležitosť Iráku, ale videl si mapu ISIL, že ktoré územia chcú obsadiť? Ja vravím, radšej zničiť psychopata v zárodku ako potom ľutovať. A ako vraví sematam.

  • semtam
    07:02 08.07.2014

    krystofmraz
    Přesně tak, váš komentář mi však nedá zapochybovat o účelnosti americké invaze do Iráku v roce 2003.

  • krystofmraz
    23:37 07.07.2014

    A proč by měli umírat američané nebo nedej bože evropané ve válce která nic neřeší (nebo jen málo), když můžou umírat íránci a my máme klid.

  • semtam
    21:15 05.07.2014

    Je až záhodno, proč Američani nedrží nad Irákem ochranou ruku. Pár kousků A-10 by snad pro ně nebyl problém vyslat. Místo toho přihlíží jak Írán posílá do Iráku jejich původní SU-25 plus vlastní piloty z revolučních gard. Aby bojovali proti teroristum z ISIL. Neměl by přece proti terorismu bojovat někdo jiný??

  • David
    10:14 03.07.2014

    Pro nevertemediam - opravdu si myslíte, že prachy za to nestojí? Zkuste si zajet na Ukrajinu, ale i do "bohatého "Ruska - a uvidíte, jakou tam mají lidé životní úroveň. Navíc mnozí bývalí piloti prostě nemohou najít práci. Irák přitom jistě dobře zaplatí
    A jinak - to, že si nechali zničit letectvo na zemi - proti tak obrovské přesile by se stejně nechytali. Irák přitom měl sice početné letectvo, ale většina letadel byla zastaralá - moderních typů bylo jen málo.

  • nevertemediam
    22:51 02.07.2014

    To musi byt terno pre pilotov z cudziny lietat tam a cakat kedy ich zostrelia a odrezu hlavu. Prachy za to nestoja

  • lorgarius
    21:26 02.07.2014

    az tak by som tie údaje nebral. Po takmer 9 rokoch vojny s iránom a niekolkých embargách je velmi otázne kolko lietadiel bolo bojaschopných v 1990 resp kolko ich kvoli nedostatku suciastok a udrzby bolo odstavenych na letiskách, kde ich potom americania "znicili".

    Ci je arab neschopny viest "modernu vojnu" neviem, ale nejaky cas som pracoval v arabskej krajine a naucit ich udrziavat modernu techniku /neslo o zbrane/ bolo takmer nemozne.

  • Nemo
    17:44 02.07.2014

    ty údaje o iráckém letectvu jsou hrozivé - prakticky všechno si nechali zničit na zemi. Arabové jsou prostě neschopni vést moderní válku - a to zahravávání letadel tomu nasadilo korunu...
    A k těm pilotům - nemusí to být vůbec vládní ruští vojáci, ale jen kontraktoři soukromé firmy.