Ruské systémy elektronického boje: Mýty a fakta

-
30. 10. 2015
-
59 komentářů
-
Jan Grohmann
Vojenský blog Russian Defense Policy přinesl přepis článku Elektronický boj - mýty a fakta ruského autora Alexe Ramma. Článek původně vyšel v předním ruském vojenském periodiku Vojensko-průmyslový kurýr. Ramm ve svém textu popisuje současné ruské systémy elektronického boje a také jejich reálné schopnosti.
Aura super zbraně
“V poslední době ruské systémy elektronického boje (EB) získaly auru jakési super zbraně, schopné, podle průměrného názoru, způsobit paniku a pravděpodobně vypnout nepřítele pouze jediným tlačítkem,” píše na začátku ve svém článku Ramma.
Legendy o ruských systémech EB se začaly psát o přeletu stíhačky Su-24 nad americkém torpédoborcem USS Donald Cook v Černém moři. Prakticky všechny média informovala o úspěšném elektronickém útoku Su-24 pomocí systému Chibny a následné panice amerických námořníků.
Ruské systémy EB jsou v současné době v pozornosti západních vojenských armád a analytiků. O ruských systémech EB referoval například nedávno článek Radioelectronic Warfare: What Lessons the US Army Can Take From the Ukrainian Conflict. Generálplukovník Ben Hodges v článku uvedl, že ruské systémy EB jsou na mnohem vyspělejší úrovni a americká armáda na tomto poli zaspává.
Třetí proměnou je přední ruský výrobce elektronických systémů KRET. Podle Ramma KRET vede agresivní reklamní kampaň s cílem propagovat své výrobky a zajistit si odbyt v ruské armádě.
V ruských médiích tak můžeme číst reklamní články jako KRET představil jedinečnou rušičku pro letadlové radary dlouhého dosahu nebo Rušící systém spolehlivě chrání vojáky od nepřátelské dělostřelecké palby a podobně. Reklamní články pak přebírají další média a pomáhají utvářet (pro firmu KRET) kýžený mediální obraz.
Na následujících řádcích si popíšeme nejnovější ruské systémy elektronického boje a také jejich reálné schopnosti.
Murmansk-BN na Krymu. / Public Domain
Ruské pozemní systémy elektronického boje
Ruské systémy elektronického boje se zaměřují především na rušení radarů, komunikace a satelitní navigace GPS.
Vojensko-politické vedení Ruska věnuje velkou pozornost rozvoji EB. Od roku 2009 ruská armáda buduje 15. nezávislou brigádu EB se sídlem ve městě Novomoskovsk. Každý vojenský okruh má také své centrum EB. Většina center je nyní transformována do nezávislých brigád EB. Výjimku tvoří nově vzniklé centrum EB na Krymu, které spadá pod Černomořskou flotilu.
Ruské jednotky EB získaly v poslední době moderní techniku - strategický systém Murmansk-BN, taktické Krasucha-2, Krasucha-4, Moskva-1, Infauna, R-330 “Žitel”, R-934 nebo nejnovější Leer-3. Jedním z nejvíce utajovaných zbraní EB je strategický rušící komplet Murmansk-BN a taktický komplet Krasucha-2.
Murmansk-BN dokáže údajně rušit až 20 komunikačních frekvencí na vzdálenost 5000 km. Jak ve svém článku uvádí Ramma, podle fotografií z dostupných zdrojů, kde lze zahlédnout obří stožárovité antény, dokáže Murmansk-BN rušit frekvence mezi 200 až 500 MHz (UHF).
Dlouhý dosah systému je umožněn odrážením rušicího signálu od ionosféry Země. Fungování Murmansk-BN je tak silně ovlivněno atmosférickými poruchami. Murmansk-BN je ve vývoji od roku 2007 a v současné době se dokončuje vývoj. Jeden komplet Murmansk-BN byl zaznamenán na poloostrově Krym.
1L269 'Krasucha-2' je určen k rušení radarové techniky letadel protivníka, především amerického E-3 AWACS. Krasucha-2 navazuje na konstrukční linii Pelena a Pelena-1 z 80. let minulého století. Podle ruské společnosti KRET Krasucha-2 ruší radar letadla AWACS až na vzdálenost několik stovek kilometrů. Vývoj Krasucha-2 začal v roce 1996 a skončil v roce 2011.
S jakou efektivitou Krasucha-2 dokáže rušit radar letadel AWACS? Jak připomíná Rammma, podle jednoduchého pravidla musí být rušící signál větší než rušený signál, minimálně o 30 decibelů. Rušení radaru E-3 AWACS je však obtížné, protože používá na 30 neustále se měnících frekvencí. Jurij Perunov, bývalý ředitel vědecko-výzkumného ústavu Gradient, navrhl již v 80. letech rušit celé frekvenční pásmo velmi silným zdrojem.
Pelena/Krasucha-2 údajně dokáží podle Alexe Rama rušit pouze v jednom konkrétním směru, takže jeho působení na pohybující (manévrující) se letadlo je časově omezený. Celou věc komplikuje použití více letounů AWACS. Pelena/Krasucha-2 je také velmi dobře odhalitelný (díky silnému zdroji vyřazování) pro průzkumné prostředky protivníka a dobrý cíl pro proti-radarové střely.
Krasucha-4 / KRET
Takového omezení si byli vědomi i konstruktéři kompletů Pelena/Krasucha-2. Oba typy jsou proto vysoce mobilní, aby mohly uniknout leteckému útoku a zároveň se dostaly do lepší pozice pro rušení. Dá se předpokládat, že při ostré akci bude spolupracovat více systémů Pelena/Krasucha-2.
Ramma však upozorňuje, že Krasucha-2 není univerzální. Jeden komplet Krasucha-2 nemůže rušit najednou například letadla E-3 AWACS nebo E-2 Hawkeye. Radary zmiňovaných letounů pracují v odlišných pásmech, které Krasucha-2 nemůže najednou rušit.
Použití Krasucha-2 tak bude silně záviset nejen na vycvičenosti obsluhy, ale také na zvolené taktice pro konkretní scénář a také na spolupráci s jinými jednotkami (velení, průzkum, bojová letadla, protivzdušná obrana).
V ruské armádě najdeme rovněž sesterský komplet 1RL257 Krasucha-4 navazující na straší SPN-30. Práce na Krasucha-4 začaly v roce 1994 a skončily v roce 2011.
Krasucha-4 dokáže rušit radary stíhacích letadel, bombardérů ale i letadel jako E-3 AWACS nebo špionážního U-2. Podle vývojářů z ústavu Gradient a armády dokáže Krasucha-4 rušit za určitých podmínek i střely vzduchu-vzduch AIM-120 AMRAAM nebo radary protivzdušných systémů Patriot.
Svou popularitu v médiích získal rovněž komplet Avtobaza - mobilní systém radiotechnického průzkumu, zaměřování zdrojů vyzařování a aktivní radiolokační rušič. Avtobaza byl v roce 2011 dodán Íránu a podle všeho se podílel na uloupení amerického průzkumného dronu RQ-170 Sentinel Íránem.
V současné době ruské ministerstvo obrany zavádí systém Moskva-1 - pasivní radarový systém podobný českému pasivnímu systému VERA. Moskva-1 (následovník systému Mauzer-1) umožňuje ruským jednotkám přijímat data a vidět vzdušné cíle až na vzdálenost 400 km bez emisí vlastního signálu. Moskva-1 je tak pro systémy elektronického boje protivníka „neviditelný“.
Systém Moskva-1 přijímá elektronické signály z letadel, lodí nebo pozemních prostředků. Parametry jsou tajné. S největší pravděpodobností ale Moskva-1 využívá moderní technologie pasivní koherentní lokace PCL (Passive Coherent Location) a Pasivní sledování vysílačů PET (Passive Emitter Tracking), podobně jako nejnovější český pasivní radarový systém VERA NG.
R-330 Žitel je určen především k potlačení signálů satelitní navigace GPS. Klíčovou součástí kompletu (mimo velitelské a řídící mobilní stanoviště) jsou malé vysílače umístěné na civilních vysílacích věžích pro mobilní telefony. R-330 údajně dokáže blokovat mobilní/satelitní telefony a GPS na vzdálenost 20 až 30 km.
Leer-3 je určen k rušení radiokomunikačních systémů protivníka. Komplet lze umístit na malé bezpilotní letadla Orlen-10 nebo na terénní automobily. Podobné úlohy plní i komplet Infauna umístěný na vozidlech BTR-80.
Infauna na vozidle BTR-80. / Koncern Souhvězdí
Ruské letecké systémy elektronického boje
Ruské letectvo spoléhá na letecké kontejnery Chibny na frontových stíhačkách Su-34. Vrtulníky Mi-8 lze osadit například komplety Rychag. Letectvo před časem získalo nejnovější komplety Il-22PP Porubščik.
Rychag je letecký rušící systém umístěný na vrtulnících Mi-8 (Mi-8MTPR-1). Vývoj Rachagu probíhal již od začátku 90. let minulého století, ale statní zkoušky byly dokončeny až v roce 2010. Rychag je nástupcem staršího kompletu Smalt ze 70. let minulého století. Úkol obou zařízení je stejný - rušit radary a navádění střel protivzdušné obrany.
Vývoj začal v 70. letech na popud egyptské a syrské armády, které čelily izraelským protivzdušným systémům Hawk. Původně inženýři umístili Smalt na vozidlo. Takové řešení přineslo řadu problémů, zejména s nechtěnými odrazy signálů od země. Nakonec byl Smalt umístěn do vrtulníku, čímž se mimo jiné výrazně zvýšila mobilita.
Rusko využilo komplety Smalt na vrtulnících Mi-8SMV během války v Jižní Osetii a Abcházii. Vrtulníky údajně dokázaly 1,5 až 2,5x snížit dosah gruzínských protivzdušných systémů Buk-1M a S-125 Něva. Buk-1M má za normálních okolností dálkový dosah 42 km a S-125 35 km. Průměrná mise vrtulníku Mi-8SMV trvala 12 až 16 hodin.
Chibiny je malý válcový kontejner umísťovaný na konci křídel bojových letadel. Systém je určen pro vlastní ochranu a ochranu dalších letadel v blízkosti. Chibiny zvyšuje údajně až 30x odolnost letadla proti radarem naváděným střelám vzduch-vzduch (např. AIM-120 AMRAAM) nebo země-vzduch.
Podle Rammy však Chibny nehrál žádnou roli při zmíněném incidentu mezi ruskými letadly Su-24 a americkým torpédoborcem USS Donald Cook. Chibny dokáže používat pouze frontový bombardér Su-34, který je na to vybaven potřebným systémem napájení (je třeba velký zdroj energie), elektronikou a avionikou - například upraveným kokpitem s vyhrazeným displejem pro systém Chibny.
Il-22PP Porubščik je letadlo osazené kompletem EB L-415. Komplet ruší radary protivzdušné obrany, radary letounů AWACS a bojových letounů a naváděcích systémů bezpilotních vzdušných prostředků. Il-22PP Porubščik údajně jako první dokáže rušit systémy protivníka, aniž by rušil vlastní bojovou techniku.
Zachycení nepřátelského signálu L-415 provádí v pasivním módu. Poté, co provede analýzu zachyceného signálu, jej zaruší, a to za využití aktivních nebo pasivních prostředků. Rušící signál tohoto zařízení má vždy danou frekvenci, která vychází z analýzy zachyceného nepřátelského signálu, a je vysílán přímo ve směru jeho zdroje.
Porubščik je umístěn na turbovrtulovém letadel Iljušin Il-22. Důvodem volby poměrně starého letounu typu Il-22M se stala nedostupnost modernějšího stroje s požadovanými výkonnostními parametry (především vytrvalost). Ruské letectvo počítá prozatím s pěti letadly Il-22PP Porubščik. Dlužno dodat, že vzhledem ke staří letounů je Il-22PP Porubščik považován za dočasné řešení.
Kromě toho ruský průmysl pracuje na letadle A-90 Jastreb se systémem EB Diskomfort. Úkoly obou letadel, Il-22PP Porubščik a A-90 Jastreb, jsou přitom podobné. Práce na A-90 Jestrab pokračují, ale podle všeho nebylo zavedeno do výzbroje žádné letadlo.
Su-34 s kontejnery elektronického boje Chibiny na konci křídel. / Dmitriy Pichugin, GFDL 1.2
Závěr
Bez pochyby ruské ministerstvo obrany přikládá prostředkům EB velký význam. V některých oblastech EB zaujímá Rusko vedoucí postavení ve světě. Jednotky EB například úspěšně potlačily gruzínskou protivzdušnou obranu a také komunikační kanály gruzínské armády.
Použití systému EB je však velmi ošemetné. Velmi snadno se může stát, že rušen nebude jen protivník, ale také vlastní jednotky. Jak připomíná Ramma, stalo se to i ve zmíněné Gruzii, kdy v některých případech ruské jednotky EB rušily i vlastní jednotky.
Navíc systémy ruší civilní komunikační kanály nebo komunikaci policie, což se pravda, při masivním ozbrojeném konfliktu “zanedbává”.
Také výrobci rušících prostředků EB musí neustále reagovat na vývoj ve světě. Výrobci elektronických systémů a přesných zbraní se čím dál více zaměřují na systémy pracující v milimetrovém pásmu. Rušení milimetrového pásma vyžaduje sofistikovanější, těžší a větší systémy EB.
Nakonec je třeba si uvědomit, že prostředky EB nejsou kouzelnou zbraní vypínající prostředky protivníka jediným tlačítkem. Prostředky EB jsou jedním ze součástí celého systému vojenských prostředků, s kterými musí spolupracovat.
Podceňovaným hlediskem (aspoň u veřejnosti) je výcvik obsluh. Prostředky EB jsou velmi sofistikované a jejich efektivní používání se obsluha učí roky. Výcvik vojáků a jejich neustále vzdělávání je zřejmě jedním z nejdůležitějších parametrů, který rozhoduje o schopnostech systémů EB v ostrém nasazení.
Zdroj: VPK
Související články
Ruské systémy elektronického boje
Ruská armáda patří v oblasti elektronického boje mezi absolutní špičku. V současné době se ruská ...
-
01.04.2015
-
39 komentářů
-
Jan Grohmann
Elektronický boj na východě Ukrajiny
Americká armáda v současné době trénuje ukrajinské vojáky. Jak přiznávají Američané, mnohem ...
-
03.08.2015
-
66 komentářů
-
Jan Grohmann
Elektronický boj: Americká armáda zaspala
Válka na východě Ukrajiny přinesla americké armádě nepříjemný poznatek – na rozdíl od ruské armády ...
-
18.08.2015
-
26 komentářů
-
Jan Grohmann
Otázka vítězství v 21. století
Vítězství patří mezi nejstarší a nejuniverzálnější koncepty s jakými se ve vojenství lze potkat. ...
-
06.10.2015
-
25 komentářů
-
Matej Kandrík
Komentáře
Yvan: a jak víš že ho nezaznamenali v čas? USN ti to nerekne a žádným jiným způsobem to nemáš jak zjistit. Já bych to viděla naopak, protože pokud bych byl kapitán lodi, ...Zobrazit celý příspěvek
Yvan: a jak víš že ho nezaznamenali v čas? USN ti to nerekne a žádným jiným způsobem to nemáš jak zjistit.
Já bych to viděla naopak, protože pokud bych byl kapitán lodi, zjistil že mě ruší radary a blíží se ke mě letadla, tak dám rozkaz se branit....Skrýt celý příspěvekShania: Samozřejmě, že to byla jen demonstrace síly nízkými přelety- útok by vypadal úplně jinak. Odpálili by protilodní rakety z několika stovek kilometrů a zdrhali by. Kvůli tomu ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: Samozřejmě, že to byla jen demonstrace síly nízkými přelety- útok by vypadal úplně jinak. Odpálili by protilodní rakety z několika stovek kilometrů a zdrhali by. Kvůli tomu povyku okolo bych ale na použití nějako REB systému a faktu, že torpédoborec letadlo nezaznamenal včas, celkem sázel. Na každém šprochu pravdy trochu...Skrýt celý příspěvek
Yvan: na to aby jsi mohl přemýšlet nad tím, k jakému typu rušení došlo musíš nějak dokázat, že Rusové dělali něco jiného než klasický demonstrovali sílu nízkými přelety ...Zobrazit celý příspěvek
Yvan: na to aby jsi mohl přemýšlet nad tím, k jakému typu rušení došlo musíš nějak dokázat, že Rusové dělali něco jiného než klasický demonstrovali sílu nízkými přelety torpédoborce.
Což nemáš jak.Skrýt celý příspěvekAhoj, jen krátce k incidentu Su-24 x Donald Cook. Zda měl či neměl Su-24 v provozu Chibiny není jasné, verze pro něj se ale vyvíjí ( viz třeba exportní verze: - комплекс "Хибины" ...Zobrazit celý příspěvek
Ahoj, jen krátce k incidentu Su-24 x Donald Cook. Zda měl či neměl Su-24 v provozu Chibiny není jasné, verze pro něj se ale vyvíjí ( viz třeba exportní verze:
- комплекс "Хибины" / КС-418Э - проект комплекса РЭП для экспортных самолетов Су-24МК / Су-24МК2) - militaryrussia.com). A v tomto případě velmi pravděpodobně nešlo o zarušení radiolokátorů plavidla, ale využití technologie vysílání imitací odražených pulsů (aktivně vysílané letounem na základě předchozí analýzy příchozího signálu z radaru), které radar vyhodnotí jako chybové, nebo posunou polohu letounu do jiné oblasti. Operátor radaru tak buď letoun Su-24 vyhodnotí jako chybové odrazy, nebo ho vidí někde úplně jinde. Zdrojem info jsou lidé s vystudovaným oborem radiolokace - takže bych to viděl jako spolehlivé. Otázkou je zda podobnou techniku ovládá nějaký starší systém REB dostupný pro Su-24, takže bych to spíš viděl, že tam Chibiny bylo.Skrýt celý příspěvekjj284b: eodas je system, ktery umoznuje pasivne strilet, ale ten nemyslim, k tomu f22 nema zadny equivalent. 5) AN/ASQ-239 “Barracuda”. While most aircraft carry crutch ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: eodas je system, ktery umoznuje pasivne strilet, ale ten nemyslim, k tomu f22 nema zadny equivalent.
5) AN/ASQ-239 “Barracuda”. While most aircraft carry crutch Electronic Warfare(EW) systems, the F-35’s was designed from the outset for integration, able to operate not just with other components within the aircraft such as the APG-81, it can operate with other F-35’s over MADL to perform EW operations together. The AN/ASQ-239 is an evolution of the F-22’s AN/ALR-94 which is described as the most complex and costly avionics piece on the F-22, the Barracuda has twice the reliability and is a quarter the cost of the ALR-94, as well as being able to reduce the 30 sensors on the F-22 to 10 sensors, it has demonstrated the ability to detect and jam the F-22’s radar. It’s able to precisely geo-locate emission locations hundreds of kilometers away, further then it’s radar can see and from there the APG-81 can be slaved to that data track and then detect and track the object with a very narrow beam, increasing power and detection on target while decreasing detection by other aircraft. At close range or against targets using Jammers it is capable of narrowband interleaved search and track(NBILST) against aircraft which provides precise range and velocity that can then be used by a missile without need of the APG-81, allowing 360 degree targeting of aircraft. The Barracuda can refer to it’s data-banks of known emissions and identify the source vehicle or store it for future classification. Other features are false target generation and range-gate stealing, offensive EW is possible, a towed RF decoy is also a part of the package as is MJU-68/B Flares, the counter measure dispenser’s can be seen from behind. The F-35 will also feature “cyber attack” capability.
f35 ma daleko vic moznosti pro pasivni zamerovani, je modernejsi.Skrýt celý příspěvekShania: praveze nema.. EODAS je sice super system, no s uplne inym urcenim a na REB boj je nanic. F22 vie fungovat s vypnutym AESA radarom, odhalovat zdroje rusenia na velke ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: praveze nema.. EODAS je sice super system, no s uplne inym urcenim a na REB boj je nanic. F22 vie fungovat s vypnutym AESA radarom, odhalovat zdroje rusenia na velke vzdialenosti. Navyse F22 stale este moze EODAS dostat v modernizacii, aj ked nie s 360 pokrytim.
Ak je F22 zakazane exportovat, znamena to ze ma oproti F35 nieco navyse co skratka nechcu prezradit. (a tu nejde len o stroj ako taky.. ale o jeho systemy ktore je zakazane esportovat.)Skrýt celý příspěvekjj284b: F 22 nesla na export protoze by mohlo dojít k prozrazení technologii. U F35 bylo s exportem od zacatku pocitano a citlive technologie jsou nalezite chranene, takze i ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: F 22 nesla na export protoze by mohlo dojít k prozrazení technologii.
U F35 bylo s exportem od zacatku pocitano a citlive technologie jsou nalezite chranene, takze i kdyz nekdo bude mit samotny stroj, nedostane se k nim. Nevim jak to maji vyresene, ale odpovida to i tomu, ze všichni dostanou naprosto stejne stroje. Tzv nejsou žádné ořezané exportní verze.
F35 má ekvivalent, možná i lepší systém než je ALR-94, modernější a schopnější AESA radar, atd.Skrýt celý příspěvekboot: Jestli rusové mají nebo nemají něco lepšího o tom můžeme jen spekulovat (určitě na tom pracují), ale přijde mi, že v obecné rovině svojí současné politiky vůči světu jednají ...Zobrazit celý příspěvek
boot: Jestli rusové mají nebo nemají něco lepšího o tom můžeme jen spekulovat (určitě na tom pracují), ale přijde mi, že v obecné rovině svojí současné politiky vůči světu jednají rusové ze strachu.
A proto bych řekl, že ruská propaganda dělá z některých úspěchů skoro mýtickou záležitost a to aniž bych se snažil je nějak podceňovat.
Prostě při hodnocení jejich obranného průmyslu koukáme přes mlhu propagandy, která někdy zveličuje a jindy schválně umenšuje.Skrýt celý příspěvekDJW_: stale plati ze na zarusenie signalu ho musis prehlusit.. takze sa potom sam stavas cielom... no a proti strojom ako F22 ti je zarusenie celeho spektra nanic, kedze ma navyse ...Zobrazit celý příspěvek
DJW_: stale plati ze na zarusenie signalu ho musis prehlusit.. takze sa potom sam stavas cielom... no a proti strojom ako F22 ti je zarusenie celeho spektra nanic, kedze ma navyse aj pasivny ALR-94, presne urci polohu rusica a navedie nan strely.. (no a nove SDB uz maju aj inercialny navigacny system, a ten hoci nie je az tak presny ako GPS, sa neda rusit vobec).. podla mna, hlavy dovod preco F22 nesiel na export bol prave ALR-94, radar AESA, ci Stealth povrch ma F35 tiez, dokonca novsej generacie..Skrýt celý příspěvek
stetula: když píšou : Pelena/Krasucha-2 údajně dokáží podle Alexe Rama rušit pouze v jednom konkrétním směru, takže jeho působení na pohybující (manévrující) se letadlo je časově ...Zobrazit celý příspěvek
stetula: když píšou : Pelena/Krasucha-2 údajně dokáží podle Alexe Rama rušit pouze v jednom konkrétním směru, takže jeho působení na pohybující (manévrující) se letadlo je časově omezený.
Myslíte že je reálné aby se při těchto kritériích systém pohyboval ?Skrýt celý příspěvekto stetula: Nedalo mě to a tak jsem si o této záležitosti trochu něco přečetl z více zdrojů a zdá se, že máš pravdu, čímž se ty moje dva předešlé včerejší příspěvky dostávají do ...Zobrazit celý příspěvek
to stetula:
Nedalo mě to a tak jsem si o této záležitosti trochu něco přečetl z více zdrojů a zdá se, že máš pravdu, čímž se ty moje dva předešlé včerejší příspěvky dostávají do komického světla, jsou trapné. Evidentně jsem v nich poněkud ujel "mimo mísu". :)
Takže, pokud to admin vidí také tak, budu rád, když je prostě smaže. Díky.
Např. co se týče těch odchodů do ciziny - našel jsem články, které ukazují, že v posledních cca. čtyřech letech tento trend opět nastartoval, když jsem se na věc ale mrknul podrobněji - kdo konkrétně, v jakých počtech, odkud odchází a kdo naopak přichází, tak musím uznat, že jak se zdá, tohle téma je dost přifouknuté a realita není zdaleka tak hrozná jako byla za Jelcina.Skrýt celý příspěvekStetula: napiste mi prosim nejaky kontakt na Vas - obchodne. Kedze tu nefunguje system sukromnych sprav, musim takto.. Dakujem a ospravedlnujem sa za OT. K platom: presne o tom ...Zobrazit celý příspěvek
Stetula: napiste mi prosim nejaky kontakt na Vas - obchodne.
Kedze tu nefunguje system sukromnych sprav, musim takto.. Dakujem a ospravedlnujem sa za OT.
K platom: presne o tom som písal.Skrýt celý příspěvekmám takovej technickej dotaz ke krasucha-2 píše se tam že má obrovskou výhodu v rychlém rozvinutí systému a tím pádem je hůře zasáhnutelná nepřítelem ale: musí při vysílání stát ...Zobrazit celý příspěvek
mám takovej technickej dotaz ke krasucha-2 píše se tam že má obrovskou výhodu v rychlém rozvinutí systému a tím pádem je hůře zasáhnutelná nepřítelem ale:
musí při vysílání stát nebo může pracovat i za jízdy ??? pokud ano tak je v podstatě nezničitelná
Deortc, docela ty Rusy podceňuješ a ten odliv lidí na západ , to bylo možná za jelcina ted je tomu naopak
obchoduji s Rusama se sanitárním vybavením a třeba vývojový pracovník který navrhuje vany bere kolem 120 000 rublů ( podívej se kolik tam co stojí a udělej si úsudek ) takže proč by měli chytří lidi od nich odcházet a to je člověk co vyvíjí vany no kolik asi dostává nějakej inženýr u Sukhoje ?Skrýt celý příspěvekPS: ked na nieco Rusi odbornikov nemaju, tak platia velmi dobre, v Moskve je cudzincov celkom pozehnane. Na rozdiel od nas, co sme peniaze z privatizacie prezrali (pisem za ...Zobrazit celý příspěvek
PS: ked na nieco Rusi odbornikov nemaju, tak platia velmi dobre, v Moskve je cudzincov celkom pozehnane. Na rozdiel od nas, co sme peniaze z privatizacie prezrali (pisem za Slovensko), oni peniaze z ropy investovali + tvorili rezervy.
PPS: aj preto by som bol radsej keby si Ukrajinu rusi nechali. Fanusikom zapadu totiz nedochazda, ze vzhladom na platy v UA (cca 250€ v Kyjeve, o hodne menej na zap. UA) sa po pripadnom otvoreni trhu vsetky zapadne firmy zbalia (montovane haly nalozia do 3 mesiacov) a napr. Slovensku tak odide 18% HDP co tvori hlupa jednosmerna orientacia len na automobilovy priemysel. Sorry za prilisne odbocenie od temy.Skrýt celý příspěvekCo viem o antenach, tak ziadna nema konstantny zisk na celom pasme frekvencii, ale skor vyssi na jednej strednej a klesajuci s +- hodnotou. Z jedneho ruskeho dokumentu viem, ze ...Zobrazit celý příspěvek
Co viem o antenach, tak ziadna nema konstantny zisk na celom pasme frekvencii, ale skor vyssi na jednej strednej a klesajuci s +- hodnotou.
Z jedneho ruskeho dokumentu viem, ze rusi sa zameriavali na detekciu nadmerneho sumu na pozadi - AESA mozu menit frekvenciu ako chcu, pri ich kilowatovych vykonoch je ten sum vzdy vyssi ako sum pozadia (toho v X pasme zas tolko nie je), ta vyziarena energia sa skratka nestrati. Potom je to otazka sofistikovanosti systemov a klamnych cielov/rusicov utocnica a obrancu atd atd. Samozrejme toto je vlastnost detekcie ktoru doterajsie stroje 4gen nemali a tak vychadzalo KD score tak jednoznacne.
Co sa tyka rusenia, v mojej praxi rychly frequency hoping este len testujeme (v 2,4 a 5 GHz pasme) takze este neviem posudit, pri znamej frekvencii je 30 dB dost na uplne oslepenie prijimaca, no na zarusenie datovej komunikacie (stacia vypadky paketov) je potreba ovela menej.
Ako jednoznacny problem pri rusickach (rovnako ako pri laseroch) vidim ich energeticke naroky a teda bud nemobilnost alebo dost tazke maskovanie termoemisii, co je dnes predpokladam (v military oblasti) jednoduche detekovat.
Co da tyka krabiciek zazracne zabijajucich elektroniku - pisal som si s byvalym pilotom, ktory tvrdil ze stare REB kontajneri co vesali pod Mi-cka v 80-tych dokazali odpravit vsetku elektroniku v okruhu 2km, vacsinou neopravitelne. Co v nich bolo nikto netusil, boli zapecatene a v skladoch si ich strazili rusi. Vzhladom na miniaturizaciu cipov je dnes na ich uskvarenie potreba nizsia energia ako pred 10-20 rokmi.
Kazdopadne z posledneho vyvoja sa na rozdiel od poniektorych kratkozrakych tu vobec netesim, pripadne realne meranie sil tychto systemov by neviedlo k nicomu dobremu.
Posledna poznamka k trolom spamujucim cosi o "vecne ozratych muzikoch co by bez ropy skapali od hladu": netusite co pisete alebo ste plateny. Dnesne Rusko nie je zdaleka taky bordel ako byval v 90-tych rokoch (obcad chodim na vychod a poznam tam par ludi). Dorasta a dorastla tam generacia mladych perspektivnych ludi co vyrastali s modernymi technologiami, su zvyknuty na konkurenciu a kedze myslienky vlastenectva ba az nacionalizmu su v Rusku OVELA silnejsie ako v CR alebo SR, v ziadnom pripade ich neradno podcenovat, to je kriticka chyba. HDP, platy aj ceny miest ako Moskva alebo Petrohrad su na urovni vyspelych zapadnych krajin. To ze im celorusky priemer znizuju drevenne dediny kdesi na sibiri je irelevantne, vyvoj prebieha v mestach, nie na dedine.Skrýt celý příspěvekA co naše armáda, má nějaké účinné systémy EB? Před cca 15 lety to vypadalo, že náhrada tehdejších systému bude obtížná, teď to vypadá, že si s tím naše firmy poradily.
A co naše armáda, má nějaké účinné systémy EB? Před cca 15 lety to vypadalo, že náhrada tehdejších systému bude obtížná, teď to vypadá, že si s tím naše firmy poradily.
Mimochodem, když už padla výtka o podceňování. Co říkáte na tohle?
http://cz.sputniknews.com/svet...Mimochodem, když už padla výtka o podceňování. Co říkáte na tohle?
http://cz.sputniknews.com/svet...O systéme Chibiny pojednáva celkom slušne tento článok: http://militaryrussia.ru/blog/... V súvislosti s Su-24MK sa tam píše, že vývoj systému pod označením KS-418E ...Zobrazit celý příspěvek
O systéme Chibiny pojednáva celkom slušne tento článok:
http://militaryrussia.ru/blog/...
V súvislosti s Su-24MK sa tam píše, že vývoj systému pod označením KS-418E bol síce začatý, ale zjavne nebol dokončený. V závere článku sa venujú aj udalosti s torpédoborcom USS Donald Cook a jasne hovoria, že zo strany Su-24 nedošlo k žiadnej nepriateľskej akcii a stroj nemá systém Chibiny vôbec naištalovaný.
Niekde som čítal aj vyjadrenie nejakého ruského hovorcu armády na tento incident. Na priamu otázku novinára, či sa to naozaj stalo, odpovedal v tomto duchu: Médiá môžu napísať čokoľvek a svoj účel to každopádne splnilo. To hovorí asi za všetko. :-)Skrýt celý příspěvekPro: Deortc- představte si, že ne všichni se dají koupit a slova jako vlast, vlastenec a práce pro vlast berou váženě, asi máte jiné životní zkušenosti, ale věřte, že tak to ...Zobrazit celý příspěvek
Pro: Deortc- představte si, že ne všichni se dají koupit a slova jako vlast, vlastenec a práce pro vlast berou váženě, asi máte jiné životní zkušenosti, ale věřte, že tak to je... notabene u Rusů..Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...