Ruské systémy elektronického boje

Foto: Su-34 s kontejnery elektronického boje Chibny na konci křídel. / Dmitriy Pichugin, GFDL 1.2
Su-34 s kontejnery elektronického boje Chibiny na konci křídel. / Dmitriy Pichugin, GFDL 1.2

Ruská armáda patří v oblasti elektronického boje mezi absolutní špičku. V současné době se ruská armáda opírá zejména o pět klíčových prostředků elektronického boje – Chibiny, Moskva-1, Krasucha-2, Rtut'-BM a Prezident-S.  

Chibiny je malý válcový kontejner umísťovaný na konci křídel bojových letadel. Systém je určen pro vlastní ochranu letadel.

Podle stránky Deagel zvyšuje Chibiny údajně až 30x odolnost letadla proti radarem naváděným střelám vzduch-vzduch nebo země-vzduch. Příkladem jsou současné americké střely vzduch-vzduch středního dosahu AIM-120 AMRAAM. Skutečná odolnost je však samozřejmě přísně utajovaným tajemstvím.

Během války v Gruzii ruské letectvo přišlo o sedm letadel. S instalovaným systémem Chibiny by k sestřelení pravděpodobně nedošlo, alespoň podle Vladimíra Micheva, šéfa Radioelektronického technologického koncernu KRET (výrobce systému Chibiny). V současné době je Chibiny nainstalován na letounech Su-30, Su-34 a Su-35.

Foto: Pasivní radarový systém Moskva-1. / KRETPasivní radarový systém Moskva-1. / KRET

Moskva-1 (výrobce KRET) je pasivní radarový systém podobný českému pasivnímu systému VERA. Moskva-1 umožňuje ruským jednotkám přijímat data a vidět vzdušné cíle až na vzdálenost 400 km bez emisí vlastního signálu. Moskva-1 je tak pro systémy elektronického boje protivníka „neviditelný“.

Systém Moskva-1 přijímá elektronické signály z letadel, lodí nebo pozemních prostředků. Parametry jsou tajné. S největší pravděpodobností ale Moskva-1 využívá moderní technologie pasivní koherentní lokace PCL (Passive Coherent Location) a Pasivní sledování vysílačů PET (Passive Emitter Tracking), podobně jako nejnovější český pasivní radarový systém VERA NG.

Krasucha-2 / KRET

Krasucha-2 je výkonný systém určen k rušení radarů protivníka nosných prostředků a slouží především k ochraně klíčových prvků protivzdušné obrany a pozemních jednotek na bojišti – například raketových kompletů Iskander.

Krasucha-2 dokáže údajně rušit americký létající radar E-8C Joint STARS, který je určen pro lokalizaci, klasifikaci, označení a sledování pozemních cílů za jakéhokoliv počasí.

Stejně tak Karuscha-2 ruší radary na palubách stíhacích letounů, radarové systémy na bezpilotních letounech Predator/Reaper nebo RQ-4 Global Hawk. Účinný má být dokonce proti americkým satelitům pro dálkový radarový průzkum Lacrosse a Onyx.

„Raketové systémy Iskander jsou zcela bezbranné při přesunu. Karuscha-2 umožňuje bezpečné dosáhnutí cíle a nasazení bojového prostředku. Jakmile Krasukha-2 zaznamená nepřátelský letounu AWACS, začne rušit jeho radar až do okruhu 250 km. Takové elektronické potlačování neumožňuje použití přesně naváděných střel,“ stojí ve zprávě společnosti KRET, výrobci Karuscha-2.

Rtut’-BMRtut’-BM / KRET

Rtut'-BM je jeden z nejmodernějších elektronických bojových prostředků ruské armády. Je určen pro ochranu vojáků a zařízení před dělostřeleckou a raketovou palbou. Rtut'-BM dokáže také potlačovat radiovou komunikaci protivníka.

V současné době ruská armáda používá 10 kompletů Rtut'-BM. Systém je ovládán dvoučlennou posádkou a poskytuje ochranu vojákům a technice na prostoru 50 hektarů. Rtut'-BM se soustředí na munici explodující v přesně dané výšce. Právě exploze munice nad zemí vykazuje největší devastující efekt v cíli.

„Pro dosažení devastujících škod na personále a technice vybuchuje munice ve výšce 3 až 5 metrů. Rtut'-BM ovlivňuje přibližovací pojistku munice a způsobuje explozi v bezpečné výšce, což udržuje personál v bezpečí, dočteme se v tiskové zprávě na stránkách firmy KRET. Schopnost potlačit ve vzduchu explodující munici je údajně větší než 80 %.

President-S je optoelektronický systém určený k ochraně letadel a vrtulníků před přenosnými protiletadlovými systémy typu MANPADS (MAN-Portable Air-Defense Systems) využívající infračervené navádění.

Během testování bylo na staticky umístěný vrtulník Mi-8 ze vzdálenosti 1000 metrů vypáleno několik střel z kompletu Igla. Údajně všechny střely byly vychýleny ze směru a nezasáhly cíl.

Všechna výše uvedená technika poputuje především do řad ruské armády. Firma KRET však věří ve velký obchodní potenciál v zemích Afriky, Latinské Ameriky, Asie nebo na Blízkém východě. 

Zdroj: KRETR, Russa and India Report

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Rusko bez satelitů včasné výstrahy

Rusko v současnosti nemůže zachytit starty balistických raket pomocí satelitní senzorové sítě Oko-1. ...

Modernizační plány ruského letectva

Ruské letectvo plánuje v příštích letech v souladu se Státním programem pro vyzbrojování 2020 ...

Nová generácia ruských robotov

Ruská federácia pokračuje vo vývoji viacerých druhov automatických zariadení s optimalizovaným ...

Ruský tank T-14 Armata stále utajován

Podoba a technické detaily nového ruského hlavního bojového tanku postaveného na univerzální pásové ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • vali
    11:00 06.04.2015

    V poslední době se tu objevilo hodně zajímavých článků o Rusku, ale i třeba Ukrajině, díky za ně moc!

  • simpanz
    23:36 04.04.2015

    Kur... To sem si namazal vozejk! Ano, mate pravdu. Phalanx ma samostatny radar pro detekci a sledování cíle. Děkuji IvanBa84 za opravu.

  • Sgt Murphy
    17:01 04.04.2015

    Diskutujúci dúfam nájdu odpovede v C-RAMe Centurion.

  • Charlie
    16:59 04.04.2015

    Není CIWS jako CIWS, některé vlastní systémy detekce mají, některé ne.

    Typickými zástupci CIWS s vlastními systémy detekce jsou Phalanx, Goalkeeper a Kaštan - disponují jak přehledovým, tak střeleckým radarem a v nejnovějších modifikacích i optickými prostředky.

    Naproti tomu takový Millenium, AK-630 nebo Sea zenith vlastní radary ani optiku nemají a spoléhají čistě na prostředky plavidla.

  • IvanBa84
    16:35 04.04.2015

    Phalanx ma vlastny radar, vid. obrazok

    http://www.navweaps.com/Weapon...

    + nejaky pokec

    http://www.navweaps.com/Weapon...

  • simpanz
    00:39 04.04.2015

    to Arccos
    na obrazku z 15.11 21:40
    http://www.worldaffairsboard.c...
    muzete mi prosim identifikovat vstupni system pro CIWS. Děkuji.
    CIWS s vysokou pravděpodobností využívá vstupní informaci vypracovanou z dat hlavniho radaru (dlouheho dosahu) a po jeho zarušení by skutečně mohl byt nefunkčni.Tím netvrdim že se to rusakum podařilo. Japonska protiponorková tř. Akizuki používá 2 pásmové radary . Ani to neznamena nerušitelnost ale pouze citlivost vyplívajicí z použité vlnové délky. Co vysílá/přijímá lze rušit. POKUD by došlo k zarušení tak se skutečný stav stejně nedovíme (výkon a vzdálenost rušiče, přetížení vstupní energií nebo informací, došlo k hardverovému poškození nebo stačilo systém restartovat, STALO SE TO/PROPAGANDA). Platí pro oba tábory.
    http://en.wikipedia.org/wiki/A...

  • strikehawk
    15:58 03.04.2015

    Shania

    nemůžu ten rozhovor najít na internetu. Bylo to buď v sobotních LN nebo Právu cca 14 dní zpět. Ještě prohledám vyhozené noviny ve sklepě - šlo o jeden z nejzajímavějších článků za poslední dobu vůbec. Samozřejmě je nutno číst i mezi řádky.

    GORN

    No já osobně bych si tipnul, že i CIWS je propojen s centrálním systémem, protože pak by nevěděl ani kam nasměrovat radarový paprsek (úzký) pro sledování trajektorie střel a ŘS. Radar ve válcovém pouzdru na Phalanx přece není přehledový.

  • RiMr71
    15:16 03.04.2015

    ...prostě je to blbost, srovnatelná s plazmovým maskováním Raptorného a podobné bláboly... Za chvilku tu začneme spekulovat o chemtrails a o tom že ten Airbus sejmulo NATO při testech čehosi - ani jsem tu ptákovinu nebyl schopný dočíst...

  • Gorn
    10:16 03.04.2015

    KOLT: Souhlas, ačkoliv neznáme přesné parametry ani jednoho systému (Aegis/Chibiny) můžeme s naprostou jistotou tvrdit že víme jak funguje radar a jeho rušení a tudíž i víme že ten incident, tak jak je popisován, se nestal. Problém letounů pro elektronický boj postavených na platformě víceúčelového stíhače (popř. víceúčelových stíhačů s elektronickou výzbrojí v podvěsu) je vždycky relativně malý výkon, proto ostatně také existují konverze transportních letounů pro elektronický boj.

    Ač nevíme o Aegisu skoro nic, víme určitě že CIWS operuje nezávisle na něm (vlastní radar, řízení palby atd.), takže schopný palby byl a pro taková blízká setkání byl navržen. Toliko k neschopnosti se bránit. Osobně si myslím že jakýkoliv moderní topédoborec má radarovou sestavu která je schopná na krátké vzdálenosti ugrilovat elektroniku podobných cucáků, ale to už je vedlejší.

  • KOLT
    01:52 03.04.2015

    Tom90: Na otázku, jak blízko by se během ostrého konfliktu dostal Su-24 k nepřátelskému modernímu raketovému křižníku, je jednoduchá odpověď: Ne dost blízko :-)

    S tím zarušením Aegisu mám jeden hlavní problém, a tím je potřebná energie. Kde ji takhle mrňavý letoun vezme? Protože se mi nějak nechce věřit, že by jí nebylo potřeba skutečně dost. On totiž neměl jen zarušit radar, on měl kompletně "shodit" celý systém. I s ohledem na to, kde zpráva vyšla, si myslím, že se bavíme o naprostém nesmyslu.

  • Charlie
    22:27 02.04.2015

    Tom90: můj názor je, že nic zarušené nebylo (a jestli Rus rušil, tak něčím, co Američané už znají) a ti námořníci si prostě "nadělali do kalhot" protože letěl blízko a nízko tak, jak to Rusáci umí (mimochodem o ruském zvyku lítat opravdu nízko se pár Amíků zmiňuje i v různých dokumentech)...

  • Tom90
    21:03 02.04.2015

    Myslim, ze tyhle vyvinute a vyvijene systemy budou patrit k jednem z nejutajovanejsich ve vsech armadach. Tudiz odkazovat se na diskuze a internet je zcela mimo racionalni argumentaci. Na internet napise kazdy cokoliv. A seriozni media at uz zapadni nebo vychodni? Nekdo o nejakych vite? Staci se podivat na informace a clanky o nehode Airbusu a musi vam byt jasne, ze serioznost v pravem slova smyslu neexistuje. Serioznost neprodava, prodavaji bombasticke titulky a sokujici informace.
    Takze pravdive je dle meho nazoru mozna tak jmeno tech systemu.Zbytek je fikce.Jedna strana bude system zvelicovat, pokud to bude jeji system, druha jeho hodnotu snizovat. A tentokrat pravda uprostred temer jiste nebude.

    A ted si zaspekuluju a zeptam se k zaruseni USS Cooka - pokud je ten rusky system natolik dokonaly, proc se pohybvovalo Su 24 v takove blizkosti? Nebylo by efektivnejsi a efektni zarusit ten system z vetsi vzdalenosti? Podle meho nazoru jsem schopny zarusit jakykoliv system pri dostatecnem vykonu a blizkosti ruseneho objektu. Otazkou je, jestli jsem schopen se dostat i v pripade valecneho konfliktu tak blizko, abych system mohl rusit. A druha vec, pokud by to i byla pravda...co tim Rusko ziskalo? Prozradilo svoji jedinecnou schopnost rusit system, o kterem se do te doby myslelo ze je velmi obtizne rusitelny. Nic vic.

  • siggi
    18:38 02.04.2015

    pro Arccos....dobře že mlčíš, raději studuj info z internetu, diskusí a literatury....a hlavně NEBUĎ zaujatý, to totiž narušuje čakry a tvoje karma bude zmatená.....:) pro kubo4747.......na druhou část tvé otázky musíš počkat do jara příštího roku, dne 1.apríla se dozvíš celou pravdu.....:) jinak veselé a mokré Velikonoce, molodci! :)

  • 17:04 02.04.2015

    Prosím vás, ako to bolo najpravdepodobnejšie s tou stíhačkou Su-24 a US loďou Donald Cook? Na internete sa iba dočítam to, že tá stíhačka mala pod krídlami nejakú elektronickú rušičku, ktorá im údajne vyradila AEGIS. A samozrejme, námorníci z tej lode potom podali vraj uvoľnenie zo služby.

    A tak isto som čítal, ale to je zrejme riadny nezmysel, s tou US lietadlovou loďou, ktorá je v Britských dokoch, vraj hu vyradila nejaká supertajná Ruská technológia, ktorá btw, kedysi v Iráne ukradla Američanom aj toho nového tajného drona. To je čistá kačica, ale nevie niekto naozaj, ako to skutočne bolo? Vďaka.

  • flanker.jirka
    16:00 02.04.2015

    Pokusím se Vám do toho "politického" think tanku přidat jiné informace. To co má letou na konci křídel je přepracovaný kontejner Sorbtsija, název je tuším KNIRTI SAP-518.
    Komplex nesených rušičů pak doplňuje větší kontejner nesený pod trupem, s označením KNIRTI SAP 14 viz odkaz:
    http://defence.pk/threads/su-3...

    na internetu jsou tyto kontejnery přirovnávány k americkým AN/ALQ 99E, které nosí EA 6 Prowler a nové EA 18 Growler

  • Adanedhel
    15:51 02.04.2015

    Řeknu jen jedno - Myslíte že by tento systém USA vyvíjely, když by neměl fungovat na moderním bojišti ? Takový systém by při boji proti nějakým zaostalým státům vůbec neměl smysl. A valné většině uniká, že toto je jen prvek v budoucí nové strategii, způsobu, jak vést válečné operace.

  • Arccos
    14:30 02.04.2015

    Uznejte, ostatní dikutující, jestli na takovou reakci můžu napsat něco neosobního a normálního.
    Takže taději nenapíšu vůbec nic.

  • Shania
    12:51 02.04.2015

    Jistě že mužou rušit aegis, jako kazdy jiny radar, otazka je jak efektivne, dost pochybuju o tom, že by jim ale kompletně shodili system. navíc rušičkou určenou proti malo vykonnym radarum raket.


    Co se tyka ukrajiny, tak mas pravdu ze na akcich ukrajinske armady se projevuje kvalitni veleni

    A prosim o link na ten kometar od Pavla

  • strikehawk
    11:49 02.04.2015

    Arccos

    jistě, DARPA vymýšlí zcela novou strategii pro získání převahy nad technologicky vysoko vybaveným protivníkem ( viz článek SOSITE ) ale náš ARCCOS " trochu znalý problematiky" ví, že to jsou vše jenom pohádky - důkaz ? Prostě to ví a ví to přece všichni, že Rusák nemůže zarušit AEGIS páč si něco přečetl v MF Dnes nebo Lidovkách v lepším případě sloužil u 50 let starého KUBu nebo dokonce vystudoval elektroinženýrství a plácá něco v javě. Že i v jeho očích špinavý, nevzdělaný, obhroublý Rusák může dosáhnout technologického průlomu stejně jako vynálezem laseru, grafenu atd je zcela mimo jeho obzor hápání...............Něco takového si prostě nedokáže připustit. Zbořil by se mu jeho svět kde všichni geniové a chytří jsou v USA max jich pár přežívá v Evropě ( té západní samozřejmě) .

    Shania

    přímé důkazy vám nikdo nepřinese, nepřímých je spousta od událostí na Ukrajině, naprostá eliminace ukrajinského letectva, neúčinnost dělostřeleckých systémů, šokovanost genmjr Pavla z průběhu bojů u Debalceve, kde Ukrajinci prostě měli vyhrát, protože postupovali podle taktických pokynů amerického štábu okupujícího dvě patra MO v Kyjevě ale zlí Rusáci i při poměru 5:1 porazili kyjevské oddíly a šokovaný Pavel mluví o supermoderní technice ( zjevně dobře informován ze svodek pro vyšší velení NATO ) na straně ruských/proruských oddílů.

  • APACHE / HAVOK
    11:26 02.04.2015

    O jinych prostredcich elektronickych prostredku ruske armady moc nevim...ale Krazucha 2 na me udelals vazne dojem

  • Jan Grohmann
    10:44 02.04.2015

    Pane Strikehawk, bez obav, dýchá se mi dobře. Jen nevěřím na kouzelné červené tlačítko, kterým se vyřazují systémy nepřátelské lodě a námořníci propadají panice.
    Take nevěřím na zprávy o technice, o jejichž možnosti (Chibiny, AEGIS) nevíme ve skutečnosti nic.

    Navíc jde o nekonečný boj mezi útokem a obranou. OK, připusťme, že se to Rusům podařilo. A? Myslíte, že Američané teď jen sklopí oči, nebo investují svůj o řádově větší vědecký, lidský, průmyslový a finanční kapitál do hledání řešení?

    Případně se nepokusí o vývoj vlastního systému Chibiny? Jde snad o sci-fi absolutně nepochopitelnou nedostižnou technologii nevyrobitelnou do pěti deseti let? Nemyslím si.

  • Arccos
    10:36 02.04.2015

    Že Chibini existuje přece nikdo nepopíral. To se ví už dlouho, stejně jako zhruba účel jeho použití.
    Popírali jsme ty pohádky, které se kolem jeho údajného použití v Černém moři šířily a které byly pro člověka aspoň trochu znalého problematiky očividné žvásty.

  • siggi
    10:26 02.04.2015

    Pro strikehawk: výborně napsáno, pro národ Švejků velice poučné a nastaveno zrcadlo....na Vošingtóóón !!! :):)

  • Shania
    10:25 02.04.2015

    strikehawk: a mas na to nejaky verohodny zdroj?

    Chibiny rozhodne nevypada na neco, co by dokazalo rušit AEGIS.

    Rusicky hlavne jen snizuji efektivni dosah radaru, se snizujici vzdalenosti k radaru se snizuje efektivita ruseni. Vzhledem k tomu ze SU-24 delalo nekolik nizkych pruletu nad torpedoborcem, tak bych se dost divil, kdyby ten system mel vykon na ruseni vsech radaru.

    Pokud to neni jen fama, tak pouzili uplne neco jineho.

  • strikehawk
    10:07 02.04.2015

    Aneb jak praví staré české přísloví : na každém šprochu pravdy trochu.......

    Když se před několika měsíci ( konkrétně asi 05/2014 ) objevila sice typicky bulvárně nafouknutá ovšem v zásadě pravdivá zpráva o zarušení amerického systému Aegis na USS Donald Cook systémem Chibiny testovaném na Su-24 a následných psychických problémech několika operátorů, nemohla to řada zdejších diskutérů vč pana šéfredaktora Grohmanna, který se jinak snaží zachovat chladnou hlavu, rozdýchat. Na něco takového přece ruský mužik, kterému bylo přece navíc západními sankcemi odepřeno nakupování oscilátorů Rohde & Schwarz a špičkových českých obráběcích strojů nemá intelektuální kapacitu atd atd. že pane Liberal Sharku.

    A hle , najednou zde máme informace potvrzené i ze seriozních západních zdrojů o převelikých možnostech a vyspělosti ruských REB, které jsou takového rázu, že vedou dokonce k zásadní plánované změně vojenské strategie USA.
    Jakpak vám dnes chutnala snídaně chlapci? :-))))

  • Kubo
    22:04 01.04.2015

    A čo sa týka elektronického boja. Na rozdiel od AČR ktorá je na tom tiež dobre( na pomery NATO), sú všetky ich systémy mobilné, vo veľkých množstvách a majú svoj účel zatial čo AČR ich proste má aby boli a robý si akurát svoje databázy. Škoda že neexistuje centrálne európske velenie, to je jediná vec, ktorá by naozaj pomohla čo sa týka všeobecného systému obrany.

  • Kubo
    22:00 01.04.2015

    Jeden nezanedbateľný fakt je, že RF ma zavedenú povinnú vojenskú službu. Takže to čo majú v skladoch má aj kto používať, na rozdiel od európskych krajín kde je armáda čisto profesionálna a to čo je v štatistikách je naozaj aj to čo armády nasadia. V RF je to trochu inak tam zálohy riešiť nemusia.

  • Charlie
    20:07 01.04.2015

    O systému Krasucha-2 je poměrně rozsáhlý článek v jednom z posledních ATM a její deklarované schopnosti jsou poměrně impozantní. Stejně tak v poslední době vzniklo několik nových pasivních systémů průzkumu principiálně obdobných našim Tamarám/Věrám.

    Rusko si je vědomo nedostatků a v téhle oblasti silně modernizuje. A určitě bych je nepodceňoval, na geniální vědce a inženýry měli vždycky štěstí...

  • dusan
    17:57 01.04.2015

    Pre "Muž, co zírá na kozy"

    "Během války v Gruzii ruské letectvo přišlo o sedm letadel. S instalovaným systémem Chibiny by k sestřelení pravděpodobně nedošlo, alespoň podle Vladimíra Micheva"

    Nejde o "pľuvnutie" ... ale o vyvrátenie tvrdenia z PR článku ....mimochodom dosť naivného ...

  • Kozlus
    17:39 01.04.2015

    Tomu teda rikam selektivni cisteni.

  • Jan Grohmann
    16:45 01.04.2015

    Diskuze pročištěna. Pánové neplevelte diskuzi nesmysly. Děkuji.

  • karloscz
    14:55 01.04.2015

    nechci se hádat Cerve, ale Rusko je jiný svět. Podívej se, jak byli schopní udržet válečnou ekonomiku ve druhé válce, započítej vztah a postoj k lidským zdrojům, ber taky v potaz, že pro ně by to bylo buď, a nebo. A to nebo znamená v podstatě návrat do raného středověku. Technika není vše, počítá se i nasazení. Dále, že by nešli Polskem (i když IMHO u nich nejvíc platí, že papír snese hodně, ale budiž) a narazili na německo, tak mám skromnou otázku - kde bychom byli my?

  • CerVus
    14:44 01.04.2015

    karlos: tak toho bych se opravdu nebál. V cestě by ji stály dvě nejlepší a dobře vyzbrojené evropské armády (Německo, Polsko). Rusové nemají kapacity na vedení války v takovémhle měřítku. Problémy měly v Gruzii a mají je i proti uboze vyzbrojené a vycvičené Ukrajině.

  • Muž, co zírá na kozy
    14:44 01.04.2015

    dusan: Podobně jako například v první válce v Zálivu, kde většina ztrát koalice byla způsobena friendly fire, o Afghánistánu ani nemluvě...
    To už se prostě stává, ale vy jste si jen potřeboval plivnout, že...

  • karloscz
    14:28 01.04.2015

    2 dusan: částečně souhlasím, ale... zakopaný jezevčík je v politice. Zatímco Rusko vede v podstatě diktátor a veškeré ozbrojené síly spadají pod jednotné velení s jasně danými postupy, prioritami a cíly, v Evropě je to krapet složitější. Zatímco na papíře by technologicky, logisticky i početně Evropa, potažmo evropská část NATO Rusy vyfackovala zpět do Asie za týden, v reálu, když vezmeš v potaz roztříštěnost výzbroje, totálně nejednotné politické vedení (Maďaři by snad bojovali za Rusy momentálně), rozdílnou podporu evropské populace vojsku jako takovému a páté kolony socbolševiků prakticky všude, tak výsledný obraz je trochu jinde. Myslím, že v nejaderném konvenčním konfliktu (hypoteticky) bez účasti USA by Rusové projeli Evropou jako nůž máslem. Bohužel.

  • Vestly
    11:42 01.04.2015

    Ved prave kvoli chaosu v gruzinsku vyvijaju Ratnika a podobne komplety. Rusi minimalne 10 rokov na armadu kaslali, teraz to musia dobiehat.

  • Muhaha
    11:24 01.04.2015

    Dobrý den,

    nemáte někdo informace o tom, zda byly tyto systémy "testovány" na východní Ukrajině?

  • lorgarius
    10:40 01.04.2015
    Oblíbený příspěvek

    ehm, ktoru modernu konkretnu armadu NATO? Slovenska, Madarska, Ceska, Portugalska?

  • dusan
    10:07 01.04.2015

    Vojna v Gruzínsku v roku 2008 skončila čo sa týka rádioeletronického boja pre Rusov ťažkou porážkou ... a chaosom ....

    Gruzínske stroje S-25 neúspešne zaútočili na postupujúcich Rusov a potom sa múdro stiahli ....

    Nervozita ruských vojsk však ostala a viac ako polovicu strát letectva mala na svedomí "priateľská" paľba z vlastných radov ..... ale ruské letectvo i "priateľom" oplácalo a zaútočilo i na vlastné jednotky .. skrátka ukážkový "bordel"..... a to pri malom slabom súperovy ....

    Nik ma nepresvedči, že i napriek zlepšeniu, dokážu Rusi hrať rovnocennú "hru" s modernými armádami NATO ....