Ruské trápení se stíhačkou Suchoj T-50

Foto: Suchoj T-50 / Public Domain
Suchoj T-50 / Public Domain

Rusko se stále potýká s vývojovými a cenovými problémy nové stíhačky Suchoj T-50. Podle ruského autora Alexandra Sardurio, ze známého ruského vojenského magazínu Vojensko-průmyslový kurýr (VPK), je však celá koncepce stíhačky T-50 chybná. Dle mínění autora, Rusko vyvíjí T-50 čistě z politických důvodů - jako odpověď na americký stroj F-22A Raptor, a nesleduje skutečné potřeby a možnosti ruského letectva.

Dohnat a předehnat USA

Dle ruského autora je vývoj stíhačky T-50 pouze věcí politiky a národní prestiže, která velí v ničem (vojenském) nezaostávat za úhlavním protivníkem - Spojenými státy.

Autor však upozorňuje, že stíhačka F-22A Raptor nestála jen neuvěřitelné množství peněz, ale její bojová hodnota je sporná. Operačně nasaditelných je pouze 145 stíhaček F-22A, což rozhodně nestačí pro široké a masivní nasazení. Ostatně nízký počet F-22A je široce kritizován i ve Spojených státech - někteří mluví ukončení výroby F-22A jako o nejtěžší strategické chybě Pentagonu.

Podle původních plánů z 80. let americké letectvo (U.S. Air Force) počítalo se 750 stíhačkami F-22. V současné době se kvůli zhoršené bezpečnostní situaci dokonce spekuluje o obnovení výroby F-22A a o jejím případném prodeji do zahraničí.

Sarduri se ale ve svém článku ptá, proč se Rusko nechalo zatáhnout do vývoje velmi drahé a technicky komplikované stíhačky páté generace. I když Rusko počítá s poměrně příznivou cenou 100 milionů dolarů za jednu stíhačku T-50, pro ruský armádní rozpočet je to cena velmi vysoká.

Navíc podle ruského autora Rusko nakoupí pouze 50 až 70 letadel T-50. Role stíhaček T-50 v případném konfliktu velké intenzity tak bude velmi krátká.

Páteř ruského letectva přitom stále tvoří sovětská letadla postavená v 70. a 80. letech minulého století. Navíc ruský průmysl nestačí dodávat potřebných 60 až 70 bojových a dopravních letadel (včetně modernizovaných) ročně, nutných k udržení schopností ruského letectva. Dodejme, že v současné době v ruském zbrojním průmyslu pracuje pouze 10 % lidí oproti dobám v Sovětském svazu.

Podle Sarduria je držet krok v této oblasti s Američany “beznadějné a bezvýznamné”. “Ruský komplex méněcennosti o letadlu páté generace má několik vysvětlení. Může to být pozůstatek sovětských obav v zaostávání za Američany v něčem velmi důležitém a významném, nebo pocit nutnosti trvalého soupeření s Američany. Avšak vojenská síla Evropské unie neexistuje, a proto takové úvahy nejsou vhodné,” říká Sarduri.

“Poté, co jsme odstavili svůj obří letecký průmysl, budeme předstírat, že se nic špatného nestalo. A teď po dvaceti letech degradace a likvidace, si Američané a Evropané pravděpodobně myslí, že jsme idioti a snažíme si udělat radost (výrobou T-50 - pozn. red.),” myslí si Sarduri.

Předražený americký F-22A Raptor

Také Spojené státy údajně se svou nepočetnou flotilou Raptorů šláply vedle. Navíc podle ruského autora neexistuje jediný důvod, proč musí Rusko “rytířsky” čelit americkým zbraňovým systémům pouze obdobnými zbraňovými systémy - např. F-22A Raptor vs. T-50.

Obrovskou roli v případném konfliktu vysoké intenzity sehrají moderní systémy protivzdušné obrany (PVO), jako jsou S-300, S-400 a v budoucnu S-500. Jedna střela země-vzduch systému S-300/S-400/S-500 stojí až o dva řády méně než nejnovější letoun páté generace. Navíc při masovém nasazení PVO proti nepříteli není nutné vystavovat riziku vlastní letadla a piloty.

Sardurio si myslí, že v případném střetu, kdy se F-22A střetnou s dostatečně silnou PVO, celá flotila F-22A zmizí během dvou až tří týdnů intenzivních bojů. “Poté bude celá flotila F-22A zapomenuta,” myslí si Sardurio.

“Na základě této logiky je pátá generace letadel jen výsledkem ctižádosti nebo platformou pro vývoj nových technických řešení. Jinými slovy jde o experiment,” účtuje s letadly páté generace Sardurio. Autor dále soudí, že podobné technicky složité letouny najdou uplatnění pouze proti málo vyspělému protivníkovi (Srbsko, Irák, Afghánistán).

Sázka na jaderné zbraně

Elektronikou přesycená letadla čtvrté a páté generace jsou navíc extrémně citlivé proti elektromagnetickému pulsu vzniklém při jaderném výbuchu. Dostatečný efekt má mít i exploze malého počtu taktických jaderných zbraní.

Ve válce proti jaderné mocnosti, kdy je extrémně pravděpodobné použití taktických jaderných zbraní, tak jemnou elektronikou přesycené letouny páté generace údajně nemají příliš šancí na přežití.

“Představte si, co se stane se všemi těmi citlivými systémy, od softwaru až po pohon, pokud budou v blízkosti jaderného výbuchu. Technika se prostě zblázní. Letadla se vymknou kontrole. Důsledky jsou jasné a závěr je jediný a smutný: moderní letecké konstrukce nejsou určeny pro skutečné bojové použití v budoucí válce, ale jen pro zachování letecké výroby a jako faktor zastrašováni,” soudí Sardurio.

Jedním z nejcitlivějších bodů v celém systému stíhacích letadel jsou letiště. Balistické rakety a střely s plochou drahou letu dokáží vyřadit letiště nepřítele na vzdálenost stovky nebo dokonce tisíců kilometrů. V případě války mezi vyspělými protivníky se právě letiště (resp. přistávací dráhy) stanou terčem prvotních útoků. Po zničení letišť nebudou moci letouny nejen vzlétnout, ale ani přistát - pokud jsou již ve vzduchu. 

Ideální stíhač: MiG-15 pro 21. století

Ruský autor proto navrhuje případný ruský stíhací letoun “šesté generace” pojmout zcela jinak - musí jít o velmi levný stroj vyráběný v tisícových sériích. Žádoucí je nosnost výzbroje 0,5 až 2 t, konstrukce z kompozitních materiálů, jednomotorové uspořádaní a a vektorování tahu motoru.

Startovací hmotnost tohoto ideální stroje je 5 tun (max startovací hmotnost stíhačky T-50 je 37 t). V případě potřeby stroj musí být stroj schopen velmi krátkého nebo dokonce horizontálního startu, právě kvůli riziku zničení startovacích drah vojenských letišť. Také přistávací rychlost budoucích letadel musí poklesnout k cca 150 km/h (kratší přistávací dráha).

Stejně je tak nutné zajistit odolnost proti všem druhům elektromagentických pulsů, ať už z jaderných zbraní nebo ze systémů elektronického boje protivníka(např. americký projekt CHAMP). Budoucí letoun tak potřebuje velmi robustní a odolnou elektroniku. Je rovněž nutné letoun vyrobit maximálně jednoduchý - pilotní funkce postačí pouze na pilotování, výběr cílů a rozhodování o použití zbraní.

Ideální ruský stíhací letoun šesté generace je podle Sarduria tedy jakousi leteckou obdobu “Kalašnikova”. Jako příklad ideálního stíhacího letadla minulosti je uváděn levný a robustní letoun MiG-15.

“Dejem tomu, že se bude “náš Raptor” prezentovat na leteckých show společně se svým americkým dvojčetem, předvádět své přednosti, figury vyšší pilotáže…, zkrátka vlastně realizovat jakési PR. A co z toho? Komu bude potřebný tento šíleně drahý stroj, tato „kusovka“, v případě nepřítomnosti našeho letectva, toho tahouna, který musí odvádět veškerou „špinavou“ práci? Rovněž je nepochopitelné, proč se máme chlubit horentními náklady absolutně nepotřebného a zbytečného předmětu při naší do nebe volající nepřipravenosti na budoucí nevyhnutelné konflikty. Proto by bylo vhodné zamyslet se nad alternativou, zda není lepší vyrobit 40–50 potřebných strojů než jeden absolutně zbytečný pro budoucí opravdové vážné střety,” uzavírá svůj článek Sardurio.

Zdroj: VPK

Nahlásit chybu v článku


Související články

Cena a motor: Hlavní problémy ruské stíhačky Suchoj T-50

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) je podle ruských médií připravena na zahájení sériové výroby ...

První F-35A Lightning II pro Izrael

V polovině minulého týdne izraelská vládní delegace slavnostně převzala na základně Fort Worth v ...

F-35A Lightning II rozdrtil stíhačku F-15E Strike Eagle

Americké letectvo (U.S. Air Force) v rámci testování nasadilo stíhačky F-35A Lightning II proti ...

2S35-1 Koalice-SV KŠ: Nová samohybná houfnice z Ruska

Ruské ministerstvo obrany zadalo vývoj nové kolové samohybné houfnice označované jako 2S35-1 ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Karlos73
    00:05 09.07.2016

    Ako píšem, čisté zúfalstvo...nevedia zabespečiť dokončenie Su T-50, nevedia ho dodať v adekvátnom počte, tak vymýšľajú lacný a zúfalý variant, za cenu zamorenia vlastného ...Zobrazit celý příspěvek

    Ako píšem, čisté zúfalstvo...nevedia zabespečiť dokončenie Su T-50, nevedia ho dodať v adekvátnom počte, tak vymýšľajú lacný a zúfalý variant, za cenu zamorenia vlastného územia....to je ako ísť na vrabce s kanónom, také ruské....Skrýt celý příspěvek

  • gaunt
    00:00 09.07.2016

    Karlos73: Pokud to odradí agresora od útoku, tak to není zoufalství.

    Karlos73: Pokud to odradí agresora od útoku, tak to není zoufalství.

  • Karlos73
    23:58 08.07.2016

    Vrátim diskusiu naspäť...ako píše Rase...kombinácia lacnej stíhačky a jadrovej hlavici je cesta ku kamikadze... číre ruské zúfalstvo...

    Vrátim diskusiu naspäť...ako píše Rase...kombinácia lacnej stíhačky a jadrovej hlavici je cesta ku kamikadze... číre ruské zúfalstvo...

  • Karlos73
    23:52 08.07.2016

    gaunt...ale Grigori Perelman je blázon, čo sa skrýva doma a žije s matkou, so svetom nekomunikuje... Ako, o čom má byť táto diskusia, o tom kto ďalej načurá...? OK, Rusko má ...Zobrazit celý příspěvek

    gaunt...ale Grigori Perelman je blázon, čo sa skrýva doma a žije s matkou, so svetom nekomunikuje... Ako, o čom má byť táto diskusia, o tom kto ďalej načurá...?
    OK, Rusko má Perelmana...USA a EU má stovky univerzít a vedeckých inštitúcii, kde sa jednoducho dnešné Rusko nechytá, aj pre embargo... Pozrite si len kozmický výskum...kde boli Rusi , a kde sú dnes? Všetky významné vedecké kozmické objavy ma na svedomí NASA, ESA, ...kam naposledy Rusko poslalo sondu, alebo vedecký satelit? (ak nerátam spoluprácu na kozmickej stanici iss a technológií raketových motorov, ale časom aj o túto schopnosť prídu - napríklad raketové motory výskum Elona Muska...) ....prejaví sa to, Rusko vďaka svojej súčasnej hlúpej politike stratí...Skrýt celý příspěvek

  • gaunt
    23:36 08.07.2016

    Karlos73: Takový Grigori Perelman žil v paneláku o chlebu a o vodě a objevil to, o co se pokoušeli na nejlepších univerzitách po celém světě. Rozumím, že v jiných oborech jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos73: Takový Grigori Perelman žil v paneláku o chlebu a o vodě a objevil to, o co se pokoušeli na nejlepších univerzitách po celém světě. Rozumím, že v jiných oborech jsou potřeba velké peníze. Perelman si navíc předtím vydělal v Americe.Skrýt celý příspěvek

  • gaunt
    23:28 08.07.2016

    Arassuil: Já vám věřím. V tomhle asi máte pravdu, jen jsem napsal svou osobní zkušenost. Jihokorejci a Francouzi se také umísťují dobře v soutěžích.

    Arassuil: Já vám věřím. V tomhle asi máte pravdu, jen jsem napsal svou osobní zkušenost. Jihokorejci a Francouzi se také umísťují dobře v soutěžích.

  • Karlos73
    23:22 08.07.2016

    Gaunt preboha...aj India ma kvantum matematikov, počítačových expertov... a svetovou veľmocou nie je, skôr sa borí s chudobou a neuveritelnými socialnymi problémami...a to sa dnes ...Zobrazit celý příspěvek

    Gaunt preboha...aj India ma kvantum matematikov, počítačových expertov... a svetovou veľmocou nie je, skôr sa borí s chudobou a neuveritelnými socialnymi problémami...a to sa dnes deje aj v Rusku! Si myslíte, že tí chýtrí ľudia to budú vymýšľať, inovovať za mizerné platy v rubloch? Alebo zase vedcov naženú do gulagov, aby skúmali pre armádu? Áno, je tam dfošť šikovných a inteligentnýchludí, ešte stále majú ľudský potenciál, ale vybavením, modernosťou univerzít zamrzli niekde na konci 90 rokov, a platovo je to ešte horšie... Rozumiem, podľa vás to tí Rusi budú robiť z vlastenectva, akicia Z....lebo zlý Západ a imperialisti. Uvedomte si, že dnešné Rusko je vo veľmi zložitých ekonomických problémoch (napríklad už tento rok museli škrtať výdavky v rozpočet o 20%, lebo rátali s cenou ropy nad 50$ za barel). Majú kvalitné zbraňové systémy a technológie, sú jadrovou veľmocou, ale....Skrýt celý příspěvek

  • shal
    23:20 08.07.2016

    gaunt: To už je pravděpodobnější že ten špion taky zběhne.

    gaunt: To už je pravděpodobnější že ten špion taky zběhne.

  • gaunt
    23:16 08.07.2016

    shal: "Velká část Rusů, kteří toho byli schopni dnes sedí v Izraeli nebo kopou za Boeing, Lockheed Martin nebo jinou americkou zbrojařskou firmu." - Pokud je to pravda, nebude ...Zobrazit celý příspěvek

    shal: "Velká část Rusů, kteří toho byli schopni dnes sedí v Izraeli nebo kopou za Boeing, Lockheed Martin nebo jinou americkou zbrojařskou firmu." - Pokud je to pravda, nebude problém mezi nimi propašovat špiona, Moc nevěřím, že jim dají přístup ke klíčovým technologiím. Někde jsem četl, že ruští odborníci pracují pro Číňany a Japonce. Ty země jsou v letectví za Ruskem, tak nic neriskují.Skrýt celý příspěvek

  • Arassuil
    23:12 08.07.2016

    gaunt: už v minulé diskuzi se tady objevily tabulky nejprestižnějších univerzit světa, kde si Rusové moc dobře nevedly. Při srovnání mezinárodního indexu citací je Rusko na 13. ...Zobrazit celý příspěvek

    gaunt: už v minulé diskuzi se tady objevily tabulky nejprestižnějších univerzit světa, kde si Rusové moc dobře nevedly. Při srovnání mezinárodního indexu citací je Rusko na 13. místě - před ním jsou i země jako Německo, Jižní Korea, Španělsko, Itálie nebo Francie aj. A dalo by se pokračovat...

    A myslím, že mohu s klidem prohlásit, že znám víc českých vysokoškoláků, co s přehledem strčí do kapsy ruského maturanta, než kolik znám ruských maturantů, co strčí do kapsy českého vysokoškoláka.

    U Zimbia alespoň člověk chápe, že si z toho Zimbio dělá legraci - u vás je to smutnější, protože to myslíte vážně.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    23:08 08.07.2016

    Líbí se mi, jak v Rusku chtějí všechny nedostatky vlastní armády řešit atomovými zbraněmi (atom proti námořním svazům, atom proti F-22 atd.), hodně to připomíná 50.léta v USA. ...Zobrazit celý příspěvek

    Líbí se mi, jak v Rusku chtějí všechny nedostatky vlastní armády řešit atomovými zbraněmi (atom proti námořním svazům, atom proti F-22 atd.), hodně to připomíná 50.léta v USA. Článek samotný se možná dá pochopit i tak, že Rusové potřebují nový, jednomotorový letoun (=levný), něco ve stylu J-31 (tedy čínské kopie F-35). Přeci jen pokud uspěje koncept T-50, bude potřebovat menšího pomocníka na špinavou práci. Přičemž současné letouny 4.generace nevydrží věčně (MiG-35, Su-27 atd.). Docela se to zamotává. Je taky pěkně vidět, že i pro ruský projekt T-50 je rozhodující úspěch jeho derivátu v Indii - minimálně pro výrobce - SuchojSkrýt celý příspěvek

  • gaunt
    23:00 08.07.2016

    shal: "Rusku chybí nejenom peníze, ale i vědecká, vzdělávací ... základna." - Proto vyhrávají matematické a programátorské soutěže. Měl jsem na VŠ ruské spolužáky. Maturují v 16-ti ...Zobrazit celý příspěvek

    shal: "Rusku chybí nejenom peníze, ale i vědecká, vzdělávací ... základna." - Proto vyhrávají matematické a programátorské soutěže. Měl jsem na VŠ ruské spolužáky. Maturují v 16-ti a jejich maturant toho umí víc než mnohý český absolvent VŠ. Tituly jdou kupovat všude. Takový člověk asi v zaměstnání moc dlouho nevydrží.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    22:48 08.07.2016

    gaunt: Moderní Stealth letadlo je výborná věc, ale jen pro ty, kdo si ho můžou dovolit. Rusku chybí nejenom peníze, ale i vědecká, vzdělávací, průmyslová a lidská základna. Velká ...Zobrazit celý příspěvek

    gaunt: Moderní Stealth letadlo je výborná věc, ale jen pro ty, kdo si ho můžou dovolit. Rusku chybí nejenom peníze, ale i vědecká, vzdělávací, průmyslová a lidská základna. Velká část Rusů, kteří toho byli schopni dnes sedí v Izraeli nebo kopou za Boeing, Lockheed Martin nebo jinou americkou zbrojařskou firmu. Vždyť v Rusku se dají koupit i akademické tituly z kdysi prestižních technologických univerzit a průmysl je prolezlý korupcí.

    Můžeš makat jak šroub, ale bez kvalitního základu toho moc nevybuduješ. Z vepřovic taky mrakodrap neuplácáš.Skrýt celý příspěvek

  • gaunt
    22:37 08.07.2016

    Arassuil: Přesně tak. Je to stejné jako s Buranem. Na prototypu se ukázalo, že je to slepá ulička. V Americe jde o zisky zbrojařů. Tam se to přiznat nesmí. Ten Mig 15 pro 21. ...Zobrazit celý příspěvek

    Arassuil: Přesně tak. Je to stejné jako s Buranem. Na prototypu se ukázalo, že je to slepá ulička. V Americe jde o zisky zbrojařů. Tam se to přiznat nesmí. Ten Mig 15 pro 21. století bude nejspíš něco jako Grippen, ale s odpovídající cenou.Skrýt celý příspěvek

  • Arassuil
    22:27 08.07.2016

    gaunt: Máte pravdu. Samozřejmě Rusové usilují o vývoj stealth letadla jen z jediného důvodu - aby Američanům ukázali, že tu hromadu nepotřebného plechu dokáží vyrobit taky a že na ...Zobrazit celý příspěvek

    gaunt: Máte pravdu. Samozřejmě Rusové usilují o vývoj stealth letadla jen z jediného důvodu - aby Američanům ukázali, že tu hromadu nepotřebného plechu dokáží vyrobit taky a že na tom vlastně není nic těžkého. Ve chvíli, kdy budou mít Rusové předsériový letuschopný prototyp, zničí veškerou dokumentaci, jediný vyrobený exemplář dají v Moskvě do muzea a najedou masovou výrobu "Migu-15 pro 21. století"...Skrýt celý příspěvek

  • gaunt
    22:20 08.07.2016

    Někteří v této diskuzi si nedokáží připustit, že ten člověk může mít pravdu a drahá stealth letadlo jsou opravdu na nic. Moc hltáte americkou propagandu.

    Někteří v této diskuzi si nedokáží připustit, že ten člověk může mít pravdu a drahá stealth letadlo jsou opravdu na nic. Moc hltáte americkou propagandu.

  • gaunt
    22:17 08.07.2016

    dusan: K sankcím se nepřipojila spousta zemí s vyspělým průmyslem. Například Čína a Izrael.

    dusan: K sankcím se nepřipojila spousta zemí s vyspělým průmyslem. Například Čína a Izrael.

  • dusan
    21:49 08.07.2016

    Nemusí byť človek nejaký znalec ruského obranného priemyslu aby si vedel spočítať, že T-50 je pre Rusko jednoducho príliš veľké sústo. Už to odkladanie zahájenia sériovej výroby ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemusí byť človek nejaký znalec ruského obranného priemyslu aby si vedel spočítať, že T-50 je pre Rusko jednoducho príliš veľké sústo. Už to odkladanie zahájenia sériovej výroby (naposledy z roku 2016 na 2018) jasne nasvedčuje, že pred Rusmi stojí ešte dlhá cesta vývoja a i ten rok 2018 zrejme nebude poslednú posun.
    Ono sa to síce nezdá, ale také embargo môže byť dosť účinné. To, že ho v praxi až tak nie je vidieť, ešte neznamená, že ho súper nepocíti v najviac citlivých oblastiach. Nejde len o samotné komponenty, ale i o technológie ich výroby, obrábacie stroje, softwér a pod.
    Samozrejme všetko sa dá obísť ...ale chce to čas, peniaze a čím sofistikovanejší produkt, tým je väčšia možnosť ho "ustrážiť", lebo je len jeden či pár výrobcov ...
    S autorom súhlasím, že Rusko jednoducho nemá na to, aby súťažilo vo všetkých oblastiach z USA USA sú svetová veľmoc s ktorou sa zakrátko bude môcť porovnávať Čína. Rusko je len regionálna veľmoc.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:02 08.07.2016

    Vždycky jsem tak trochu záviděl VZS z padesátých let, že měli šanci lítat patnáctku. To už nikdy později nebylo možný a bylo mi jasný, že už to ani nikdy nenastane. Tohle je ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Vždycky jsem tak trochu záviděl VZS z padesátých let, že měli šanci lítat patnáctku.
    To už nikdy později nebylo možný a bylo mi jasný, že už to ani nikdy nenastane. Tohle je ale trochu úlet...myslel, že to bude mít alespoň BVR střely?
    Trochu mi to připomíná tu slavnou NATO knížku z 80tých let, kde myslím britský autor psal, že všechna letiště budou zničena a jediné co má smysl je Harrier, rozmístěný na několika tisících letištích po Evropě....tak to bych hned vlezl do aktivních záloh.Skrýt celý příspěvek

  • simpanz
    20:56 08.07.2016

    F 35 možná a 6.gen. určitě budou mít něco takovýho http://www.osel.cz/8903-leteck... maj 12-15 let výpadek ...Zobrazit celý příspěvek

    F 35 možná a 6.gen. určitě budou mít něco takovýho
    http://www.osel.cz/8903-leteck...
    maj 12-15 let výpadek výzkumu, pokud T50 vzdaj tak jim ujede vlak uplně, ten článek ve VPK beru jako ukázku rejpalum jak by mohlo Rusko dopadnout a že radši zatnout zuby a dodělat T50Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 6