Nová ruská výsadková obojživelná vozidla BMMP

Návrh nového obojživelného vozidla BMMP. / UVZ

Přední ruský výrobce obrněné techniky UralVagonZavod (UVZ) pracuje na konceptu nového bojového vozidla námořní pěchoty BMMP (Bojevoj Mašiny Morskoj Pechoty). Jde o snahu poskytnout ruské námořní pěchotě výkonné výsadkové vozidlo, které nahradí současné stroje rodiny BTR, BMP a již vyřazené lehké obojživelné tanky PT-76.

S vývojem BMMP počítá ruský Státní program pro vyzbrojováni na roky 2018 až 2027. První zmínky o novém obojživelném vozidle se objevily v roce 2013 a před několika dny ruská média zveřejnila detailní výňatky z prezentace BMMP. Podle ruských médií se projekt nějakou dobu necházel mimo zájem Kremlu, ale UVZ , resp. dceřiná firma Omská transportní strojírna (Omsktransmaš), ve vývoji pokračovala na vlastní pěst.

 

 

Podle ruského blogu BMPD ruský průmysl nabízí obojživelná bojová vozidla, jako je BMP-3 nebo výsadková BMD-4M. Ruští mariňáci ale potřebují vozidlo s mnohem lepšími nautickými vlastnostmi (rychlost plavby, stabilita ve velkých vlnách a větru, atd.) a s vlastnostmi klasického bojového vozidla pěchoty.
 

Existuje také verze BMP-3F s vylepšenými nautickými vlastnostmi, kterou má ve výzbroji indonéská námořní pěchota. Rusko však BMP-3F nezavedlo do výzbroje a nemá ho v plánu kupovat.
 

Problém současných vozidel ruské námořní pěchoty, především kolových BTR-80 a BTR-82M, je nízká rychlost plavby, malá stabilita na otevřeném moři a také špatné jízdní vlasnosti na měkkém povrchu (písek). Ruská námořní pěchota má ve výzbroji také samohybné dělostřelectvo (2S31 Vena) nebo modernizované tanky T-80, ty ale vyžadují použití vyloďovacích plavidel.

 

BMMP má klasický tvar s pěti pojezdovými koly, s jedním pracovním prostorem posádky a výsadkovým prostorem pro deset mariňáků. Na některých obrázcích je BMMP zobrazeno se šesti pojezdovými koly a podle informací z webu RussiaDefence.com to naznačuje, že BMMP využije některé konstrukční prvky z BMP-3F nebo Kurganěc-25 (také obojživelný).

 

Svou konstrukcí se BMMP podobá americkému AAV7 a především čínskému ZBD-05 (ZBD 2000), které je v současné době nejvýkonnější vozidlo své kategorie na světě.
 

Korba BMMP je svařená z hliníku a opatřena povlakem s nerezové ocele. Hmotnost vozidla je podle přiložených prospektů 35 tun. Čelo korby BMMP odolá munici ráže 30 mm ze vzdálenosti 300 m a boky munici ráže 12,7 mm ze 100 m. Dno korby je projektováno na odolnost proti výbuchu až 6 kg TNT. Na vozidlo lze také instalovat aktivní systém ochrany Arena-M chránící přední polosféru.

 

BMMP uveze deset členů výsadku a posádka sedí po vzoru tanku T-14 Armata vedle sebe. / UVZ

 

BMMP obdrží upravenou plynovou turbínu o výkonu 1103 až 1838 kW převzatou z tanku T-80. Turbína je umístěna ve středu vozidla a přes samostatné hřídele pohání kola přední nápravy a dvě zadní vodní trysky.

 

Při plavbě na moři o vlnách o výšce 0,75 m může BMMP plout rychlostí až 37 km/h. Na souši dosáhne rychlosti až 75 km/h. BMMP bude schopen opustit výsadkové plavidlo ve vzdálenosti 100 km od pobřeží a poté maximální rychlostí zamířit k místu výsadku. Vysoká rychlost plavby a velká vzdálenost výsadku od pobřeží jsou klíčové parametry této kategorie vozidel. Dojezd na souši je 300 km.

 

V budoucnu je nutné provádět obojživelné operace, kvůli prudkému rozvoji přesných raketových zbraní, v co největší vzdálenosti od pobřeží, minimálně za horizontem.

 

Příprava BMMP na plavbu trvá 40 sekund – v přední části je nutno vztyčit vlnolam a spodní štít zakrývající přední spodní část trupu a oba pásy. Po sklopení spodního předního štítu BMMP funguje jako „loď“ s plochým dnem. Další výklopný štít pro zlepšení nautických vlastností je vyklopen na zádi.

 

Toto řešení (zvané „hydroplaning“) znamená značný pokles odporu vody a tedy nárůst rychlosti plavby. Je však komplikované a nákladné a bylo jednou z příčin konce ambiciózního amerického projektu EFV (Expeditionary Fighting Vehicle) v roce 2011. Stejnou technologii však používá čínské ZBD-05.

 

Spojené státy místo vývoje EFV se nyní soustředí na modernizaci AAV a také na nákup nových kolových obojživelných vozidel ACV (Amphibious Combat Vehicles). Avšak zatímco již fungující ZBD-05 má rychlost plavby až 45 km/h a dokáže provádět výsadky za horizontem (přesná vzdálenost není známa), AAV má rychlost plavby ve vodě pouze 13 km/h a schopnost výsadku ze vzdálenosti maximálně 37 km od pobřeží.

 

Na platformu BMMP lze umístit nejrůznější bojové moduly. / UVZ

 

BMMP však má být především až čtyřikrát rychlejší ve vodě než současná ruská obojživelná vozidla BTR-80/82 a BMP-3F.

 

Hlavní výzbroj BMMP má tvořit dálkově ovládaný bojový modul Kinžal s 57mm automatickým kanónem (rychlost palby 80 ran za minutu) a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm. Kinžál se nápadně podobá dálkově ovládané věži AU-220M Bajkal. Podle přiložených prezentací půjde na základní platformu BMMP umístit celou plejádu zbraní pro vedení přímé i nepřímé palby. Pomocí ve vzduchu explodující munice 57mm kanón dokáže údajně ničit i nejrůznější leteckou techniku, především vrtulníky.

 

Mezi další zvažovanou výzbroj patří klasická věžička z BMP-3, kde hlavní výzbroj tvoří 100mm kanon 2A70, spřažený automatický 30mm kanón 2A72 a kulomet ráže 7,62 mm. Další nabízenou věží je například Impuls-2 s 30mm kanónem a šesticí protitankových řízených střel.

  

BMMP s 57mm kanónem může se specializovanou municí ničit povrchové, hladinové i vzdušné cíle. / UVZ

 

Omsktransmaš počítá s dokončením vývoje BMMP v roce 2019 a s dokončením prototypů, včetně dokončení firemních zkoušek, do roku 2022. Sériová výroba je naplánována na rok 2023, nicméně jak to u podobných projektů se železnou pravděpodobností bývá, víc než pravděpodobné je několikaleté zpoždění programu.

 

Ostatně Kreml počítal s výrobou 2300 tanků T-14 do roku 2020, ale reálně sériová výroba nezačne do roku 2020.

K obojživelnému výsadkovému vozidlu však potřebujete také velkou výsadkovou loď, kterou Rusko nemá. Ruské námořnictvo ale chce před rokem 2025 do výzbroje zavést první velkou výsadkovou loď nové třídy Lavina s výtlakem 24 000 tun. Nové ruské výsadkové lodě přepraví až 50 tanků a 500 mariňáků.

 

Nicméně současná ruská výsadková a vyloďovací plavidla mohou bez problémů operovat s BMMP v Baltském nebo Černém moři, případně kolem ruského severního pobřeží.  

 

V každém případě lodě Lavina a vozidla BMMP budou muset soupeřit o zdroje s dalšími velkými ruskými zbrojními projekty, se zmíněnými programy nových tanků T-14 a bojových vozidel Kurganěc-25, ale i kolovým Bumerang, programem stíhačky páté generace Su-57, obnovou výroby bombardérů Tu-160M2, letounem včasné výstrahy A-100 nebo s některým z programů strategických jaderných zbraní, které mají v době špatné finanční situace vždy přednost před ostatními zbrojními programy.

Zdroj: The Drive, BMPD

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruská armáda získá 200 tanků každý rok

Podle Jurije Borisova, náměstka ruského ministra obrany pro vyzbrojování, ruská armáda plánuje každý ...

Návrat ruského vlivu do Latinské Ameriky?

Jižní Amerika je tradičně plně pod politickým a ekonomickým vlivem Spojených států. Avšak během ...

Ruský raketový člun Šuja otestuje Pancir-M

Testovací fáze nového ruského námořního sytému protivzdušné obrany (PVO) Pancir-M proběhne na ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • logik
    13:23 15.05.2018

    Cpt. Morgan: 1) Znovu - porovnáváš motory (a i designy tanků) ze 60. tých let s moderním motorem. Samozřejmě, že ten moderní dopadne líp. Porovnávat motor armaty má smysl např. s ...Zobrazit celý příspěvek

    Cpt. Morgan:
    1) Znovu - porovnáváš motory (a i designy tanků) ze 60. tých let s moderním motorem. Samozřejmě, že ten moderní dopadne líp. Porovnávat motor armaty má smysl např. s tímto motorem
    https://mtu-online-shop.com/pr...
    a tam to porovnání nedopadne zdaleka tak dobře.... Podle čísel, o spolehlivosti a dalších vlastnostech, které jsou vlastnosti daleko klíčovější, nevíme nic.

    2)To, co píšeš defakto znamená, že předpokládáš, že 873 jede furt v něčem jako "bojový režim". Což je IMHO blblina, u Leů jsou motory již prověřené a se spolehlivostí nijak velké problémy nebyly.
    Fór je v tom, že 873 je motor ještě bez přímého vstřikování a tedy bez moderního řízení elektronikou. Tam nic jako "bojový režim" rozumně implementovat nejde. Prostě se motor naladí na jeden výkon a pro něj se nadimenzuje vše potřebné.

    Ten "bojovej" režim Armaty nebude defakto nic jiného, než "autorizovaný čip". Do motoru se krátkodobě nahraje jiná mapa s většími tlaky, čímž bude k dispozici více výkonu. Motor ale pak neběží v optimálním režimu (příliš velké teploty a tlaky), což vede k jeho rychlejší degradaci. To zcela jistě není "běh na maximu", jak tvrdíš, ale "běh za maximem".Skrýt celý příspěvek

  • Cpt. Morgan
    13:03 15.05.2018

    Pavol - Gaz mal najprv Cummins motory, lebo vyvoj lastneho motoru nebol ukonceny, rexp. linka este nebola plne funkcna. Cummins mal 5.9 litra a vykon 130 kW, co je dost malo na ...Zobrazit celý příspěvek

    Pavol - Gaz mal najprv Cummins motory, lebo vyvoj lastneho motoru nebol ukonceny, rexp. linka este nebola plne funkcna. Cummins mal 5.9 litra a vykon 130 kW, co je dost malo na tento typ pouzitia a spotreba bude desiva. Neskor sa zacali pouzivat ruske motory dva: GAZ-562 3.2 L 147 kW a YaMZ-536 224 kW. Zivotnost tohto motora je projektovana na 1 mil. km.

    Ohladom motora 12N360 pre Armatu, vykon je odstupnovany pre 3 rezimy. V nebojom rezime ma 1200 k a servisny interval 10 000 h. V bojovom ma 1500 k a 2000 h. Nudzovy rezim sluzi na kratkodobe zvysenie vykonu na 2000 k aj ked za cenu vyznamneho znizenia zivotnosti.

    Vsetky 3 rezimy definuju limitne dynamicke moznosti v danych podmienkach. Ktory iny tank ma pomer hmotnosti a vykonu 24,4 k/t, 30,8 k/t, resp. 40,5 k/t rozhodujucich o preziti vozidla v pripade vysokeho ohrozenia? Leclerc ma maximalne 27,5 k/t Challenger 2 19,2 k/t, Abrams M1A2 podla verzie od 21,4 do 23,7 k/t. Leopard ma max. 24 k/t, co je rovnako ako ma Armata pri najnizsom nebojom rezime. To, ze v bojovom rezime bude mat Europack rovnaku zivotnost ako 12N360 v nebojovom je asi dost nerealisticke, lebo tlaci ovela vacsie zataze a ide stale iba na rezim maximalneho vykonu...Skrýt celý příspěvek

  • logik
    12:45 15.05.2018

    asdf: Z principu máš pravdu: moderní motory jsou složitější a tedy i principiálně poruchovější. Starý motor nemá turbo, nemá vstřiky, nemá dvojhmotu. Na druhou stranu: starej ...Zobrazit celý příspěvek

    asdf: Z principu máš pravdu: moderní motory jsou složitější a tedy i principiálně poruchovější. Starý motor nemá turbo, nemá vstřiky, nemá dvojhmotu.

    Na druhou stranu: starej motor neměl vstřiky, ale měl karbec. A ten se bez problémů dovedl ucpat. Jasně, vyčistit ho nebyl problém a člověk to skoro ani nebral jako závadu, ale údržbu. Zatímco ucpané vstřiky se musí vyměnit či repasovat, což si člověk v garáži neudělá. Takže vlastně starší motor nebyl spolehlivější, jen levnější na opravu.

    Další kus mozaiky je to, že spolehlivost posledních "jednoduchých" motorů byla částečně postavená na tom, že šlo o vrchol dané technologie, kde už byla problémová místa vychytaná a údržba levná.
    Totéž postupně nastane i u dnešních "downsizovaných motorů". Vysokotlaké vstřiky se už neucpávají tak často, jako první generace commonrailů, turba už také nejsou takový strašák jako dříve.
    Jedinej dbouhmoťák sice umírá furt - ale to je defakto část spojky, ta se měnila i dříve, to je defakto zas jen prostě dražší servis, ne nespolehlivost motoru.

    Takže spíše, než že moderní motory nemohou vydržet tisíce kilometrů bych řekl, že se postupně automobilky učí uděat nově zaváděné technologie dobře. S tím, že holt je motor složitější a údržba, která dříve stála hubičku, holt stojí více, protože už nejde udělat v garáži a musí se měnit díly, které už nejsou za hubičku.

    fenri:
    Historicky je motor Leopardu současníkem motorů T72, tedy např. V-46-6. Z dostupných dat můžememe rozumně porovnávat spotřebu a poměr výkon/váha motoru. V obojím T72 zaostávala. Stejnětak když vezmeš nejmodernější, co jednotlivé státy mají, tedy armatí motor zmodernizovanej motor do pumy, opět jsou čísla na straně MTU (alespoň váha/výkon).

    Takže z dostupných "tvrdých dat" jsou ruské tankové motory horší, pokud nezačneš nesmyslně porovnávat motor Leopardu s designem ze 70tých - teda spíše jak píše Starlight z 60. tých -
    let s moderními přímovstřikovými motory.

    Nicméně, vzhledem k tomu, že tabulkové hodnoty dělají jen menší část kvality motoru: daleko důležitější je spolehlivost, servisovatelnost, odolnost.... a tam se můžeme jen hádat, protože data nemáme. Ze servisních intervalů armatího motoru se dá odvozovat, že je ten motor "vyhnanej" co uměli, aby to nebylo na úkor spolehlivosti (alespoň dle předpokladů, v reálu je často na motory větší záhul, než ve skutečnosti). Na druhou stranu, o spolehlivosti a výdrži moderních motorů od MTU nevíme asi nic, jen to, že se zdá nemaj problém s odbytem.

    Takže poctivě o těch motorech nemůžeme říci nic moc. Jen že v některých číslech ruské motory zaostávaly a zaostávají, ale ta čísla o kvalitě motorů zas tolik nevypovídají.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    09:42 15.05.2018

    Keď už sa zvrtla reč k menším motorom - nemal tak náhodou GAZ Tigr ešte aj vo verziách dodávaných pre ruskú armádu americké motory z dôvodu nízkej spoľahlivosti dostupných ruských ...Zobrazit celý příspěvek

    Keď už sa zvrtla reč k menším motorom - nemal tak náhodou GAZ Tigr ešte aj vo verziách dodávaných pre ruskú armádu americké motory z dôvodu nízkej spoľahlivosti dostupných ruských motorov porovnateľného výkonu? ;-)Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    09:07 15.05.2018

    Miroslav > Chces mi tvrdit, ze terajsie oturbene 1 litrove trojhrnceky v osobnych autach maju nabehane 400 - 500 tisic km ? V praci sme mali dodavky, ktore mali nabehane okolo ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav > Chces mi tvrdit, ze terajsie oturbene 1 litrove trojhrnceky v osobnych autach maju nabehane 400 - 500 tisic km ?

    V praci sme mali dodavky, ktore mali nabehane okolo 300, 350 000 km a tych sme sa zbavovali, lebo mali uz velky nabeh km.

    Osobne som zazil 2 auta s vysokym nabehom km. Jeden stary forman. Tam bol motor este s karburatorom. Ten mal nabehane urcite cez 300 tisic km. Ten motor slapal bez problemov. Druhe auto bol stary pasat. Ten mal este hladky diesel. Tam sa ten nabeh kilometrov pohyboval cez 400 tisic km.

    A poznam ludi s dieslami, ktore mali okolo 200 tis. km, ktori menili vstreky, turba a podobne veci na motore.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    07:34 15.05.2018

    Tak abychom se vrátili k meritu věci: mohl by tedy Dušan po X-stech slovech napsat, v čem konkrétně jsou ruské motory nějak zásadně horší, než jiné? Konkrétně, proč je ten který ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak abychom se vrátili k meritu věci: mohl by tedy Dušan po X-stech slovech napsat, v čem konkrétně jsou ruské motory nějak zásadně horší, než jiné? Konkrétně, proč je ten který parametr důležitý a zdroje.
    Kolt: srovnávat parametry tanků a z toho uvažovat o kvalitách motoru je relevantní. Motor je v tanku od toho, aby mu poskytl nějakou dynamiku. Německé tanky jsou těžší, proto mají silnější motory, ale to neznamená, že jsou lepší. Mají i větší objem (zhruba 47litru vs 38). T-14 má pak výkony jako Leo2 či Abrams, ale váží o cca 10 tun méně.
    Pořád prostě nevidím důkaz toho, že ty motory jsou horší.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    05:51 15.05.2018

    fenri: Vôbec sme sa nepochopili KOLT: Nemôžem súhlasiť, že životnosť nových motorov je nič moc. Dnešné autá toho naberajú rádovo viac aj keď sú zaťažené oveľa viac. Skús prosím ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: Vôbec sme sa nepochopili

    KOLT: Nemôžem súhlasiť, že životnosť nových motorov je nič moc. Dnešné autá toho naberajú rádovo viac aj keď sú zaťažené oveľa viac. Skús prosím nájsť Škodu 120 alebo Ladu ktorá má nabehaných 400 alebo 500 tisíc pri rýchlostiach nad 100 km/h. Lebo dnes je takých áut dosť.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    04:53 15.05.2018

    KOLT Podľa čoho súdiš, že životnosť nových motorov do áut je nič moc? Ak sa nejedná vyslovene o konštrukčný fail ako napr rozvodová reťaz u VW tak životnosť nových motorov v ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Podľa čoho súdiš, že životnosť nových motorov do áut je nič moc? Ak sa nejedná vyslovene o konštrukčný fail ako napr rozvodová reťaz u VW tak životnosť nových motorov v ničom nezaostáva a je podstatne ďalej ako napr pred 30 timi rokmi.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    01:27 15.05.2018

    Jenom pro jistotu, aby tu nevzniknul tradiční chaos. Německá firma MTU, které je dnes součástí koncernu Rolls-Royce, ve svých technických zprávách hovoří o třech generacích ...Zobrazit celý příspěvek

    Jenom pro jistotu, aby tu nevzniknul tradiční chaos.

    Německá firma MTU, které je dnes součástí koncernu Rolls-Royce, ve svých technických zprávách hovoří o třech generacích poválečných tankových motorů:

    1. generace – řada 837

    Technický koncept pochází z poloviny 50. let. Už od přelomu 50.a 60. let byly v prototypech tanků Leopard 1.


    2. generace – řada 870

    Technický koncept pochází z poloviny 6o. let. Už koncem 60. let pohání německé prototypy tanku MBT-70 (MB 872) a počátkem 70. let pak motory motor řady MB 873 (MB 873 Ka-501) pohání prototypy tanku Leopard 2. Motory verze MB 871 Ka-501 zase pohání korejské tanky K1.

    3. generace – řada 880

    Technický koncept pochází z poloviny 70. let. Motory MT 883 Ka-500 byly k dispozici už v polovině 80. let, kdy začal mimo jiné vývoj speciální verze MT 883 Ka-524 pro budoucí rychlá obojživelná vozidla AAAV/EFV USMC. Tato vozidla se sice nedostala do sérové výroby, ale řada návrhových prvků tohoto konceptu se chytla u sériově vyráběných čínských obojživelných bojových vozidel řady Type 05 (ZBD-05,…), tak i v článku popisovaného ruského návrhu.

    Tankové verze MT 883 Ka-500 pohání exportní tanky AMX-50 Leclerc pro SAE nebo verze MT 883 Ka-501 zase korejské tanky K2.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    00:22 15.05.2018

    Kolt: Přesně - včetně toho, že tabulkové výkony o kvalitě motoru příliš nevypovídají. Btw. Ve výčtu chybí MT 883 Ka-502, kterej ze stejné váhy a objemu jako Ka-500 dostal ještě o ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt:
    Přesně - včetně toho, že tabulkové výkony o kvalitě motoru příliš nevypovídají. Btw. Ve výčtu chybí MT 883 Ka-502, kterej ze stejné váhy a objemu jako Ka-500 dostal ještě o 100kW výš.

    Tady pak je datasheet k tomu motoru z Pumy, co má více než kw na kilo.
    https://mtu-online-shop.com/pr...

    A to ještě ten armatí motor dosahuje těch 1500k jen za cenu nižší spolehlivosti: servisní interval motoru to zkrátí na pětinu. Standardní výkon je pouze 1200k. Ne, že by to vlastně nebylo rozumné, moci motor v případě "průšvihu" přetočit, ale pak je srovnání maximálních výkonů srovnáním hrušek s jabkama....Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:17 14.05.2018

    Mmchd, on Honeywell v M1 už je taky docela historický kousek a moderní turbíny jsou kupříkladu se spotřebou na mnohem lepších číslech. Nicméně bych se divil, kdyby v brzké době ...Zobrazit celý příspěvek

    Mmchd, on Honeywell v M1 už je taky docela historický kousek a moderní turbíny jsou kupříkladu se spotřebou na mnohem lepších číslech. Nicméně bych se divil, kdyby v brzké době někdo další šel cestou turbíny v novém tanku.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:10 14.05.2018

    fenri, drobet bych nesouhlasil s hodnocením toho, že T-90 a T-14 mají stejnou dynamiku jako Leo 2 a Abrams, takže jejich motory musí být stejně dobré. Jednak těch charakteristik je ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri, drobet bych nesouhlasil s hodnocením toho, že T-90 a T-14 mají stejnou dynamiku jako Leo 2 a Abrams, takže jejich motory musí být stejně dobré. Jednak těch charakteristik je víc (vydrží třeba stejně dlouho nebo se některý porouchává častěji? žerou stejně? atd.), jednak ty stroje jsou váhově v jiné kategorii. Což ale také nic neříká, krom toho, že Rusové, Němci i Američané do svých tanků prostě a jednoduše dávají dostatečně silné pohonné soustavy. Nichts mehr :-)

    Mmchd, zajímavý motor má japonský Type 10, ale krom výkonu a toho, že používá "plynulou" převodovku se mi nic moc zjistit nepodařilo. Každopádně to 44 t těžkému tanku dává zajímavý poměr výkonu k váze.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:58 14.05.2018

    Nehodlám se hádat, kdo dočůřá výš. Ale je pravda, že MB 873 Ka-501 je už poměrně starý kousek, byť stále vylepšovaný (asi jako 1.4 MPI pocházela ještě z Š 1000, takže v prvních ...Zobrazit celý příspěvek

    Nehodlám se hádat, kdo dočůřá výš. Ale je pravda, že MB 873 Ka-501 je už poměrně starý kousek, byť stále vylepšovaný (asi jako 1.4 MPI pocházela ještě z Š 1000, takže v prvních Fábiích sice odvedla svou práci, nicméně srovnání s tehdejšími moderními agregáty už nesnesla (a jestli kecám, tak mě to Jara jednoduše omlátí o hlavu ;-) ).

    Především ale MTU vyrábí a prodává podstatně modernější motory, jejichž parametry, především ten adorovaný poměr výkon/hmotnost, jsou drobátko jinde. Kupříkladu MT 883 Ka-500 má stejný výkon a váží o 400 kg (cca 1/5) méně, tedy 0.61 vs 0.5 kW/kg. Nejsilnější MT 883 Ka-524 má necelé tři tuny a výkon přes 2 MW (cca 0.725 kW/kg). Motor do Pumy (MTU 892) má už dneska 0.816 kW/kg, novější verse má mít poměr víc jak 1 (údajně při stejné spotřebě), ale jak píše fenri, ten ještě nejezdí. Čili v tomhle parametru je prostě motor Leopardu daleko za novějšími konstrukcemi téže firmy.

    Hlavní ovšem je, že tankový motor prostě není jen o papírových parametrech. Moderní motory do aut jsou papírově mnohem lepší než staré, jen třeba holt životnost nic moc. Což je u tankového motoru zrovinka docela důležité. Ještě víc pak schopnost snášet maximální zatížení, protože v průběhu operace se prostě šlape na plyn úplně jinak než když jedete do práce. Snadnost výroby, výměny, opravy, atd. atp.Skrýt celý příspěvek

  • Arten
    22:44 14.05.2018

    K motorom: porovnávajme porovnateľné. MTU rady 87x sú už zastaralé, dnes MTU ponúka radu 88x (má ich napr. Kórejský Black Panther). - MT 883: 1500hp, 1,07m3, 1800kg, hp/m3 - ...Zobrazit celý příspěvek

    K motorom:

    porovnávajme porovnateľné. MTU rady 87x sú už zastaralé, dnes MTU ponúka radu 88x (má ich napr. Kórejský Black Panther).
    - MT 883: 1500hp, 1,07m3, 1800kg, hp/m3 - 1398, hp/kg - 0,83

    Armata (A-85-3x) - zatiaľ je verzia 1200 hp, potenciál 1350 až po 1500hp:
    - 1200hp, 1,38m3, 1500kg, hp/m3 - 871, hp/kg - 0,80
    - 1350hp, 1,38m3, 1500kg, hp/m3 - 980, hp/kg - 0,90
    - 1500hp, 1,38m3, 1500kg, hp/m3 - 1088, hp/kg - 1,00

    pre porovnanie, Ukrajinské 6 TDx:
    - 6TD-2: 1200hp, 0,89m3, 1180kg, hp/m3 - 1350, hp/kg - 1,02
    - 6TD-3: 1400hp, 0,94m3, 1210kg, hp/m3 - 1486, hp/kg - 1,16

    Takže vidíme, že moderné ruské konštrukcie dokážu vo výkone na kg konkurovať moderným nemeckým a ukrajinským motorom, vo výkone na m3 ale zatiaľ kvôli veľkosti A-85-3x, parametre nemeckých a ukrajinských motorov zatiaľ nedosahujú.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    22:31 14.05.2018

    Dušan, -pokoušíte se výmluvami a rozmělňováním tématu obhájit neudržitelné: 1.) Motor MB 873 KA-501 prostě NENÍ motor ze 70. let. Koncept je stejný. Ano. Stejně jako je koncept ...Zobrazit celý příspěvek

    Dušan,
    -pokoušíte se výmluvami a rozmělňováním tématu obhájit neudržitelné:
    1.) Motor MB 873 KA-501 prostě NENÍ motor ze 70. let. Koncept je stejný. Ano. Stejně jako je koncept B92S2 stejný, jako motor T-34.
    2.) Nikdo netvrdí, že Rusko nějak předehnalo někoho. Vy tvrdíte, že Rusko není schopné vyrábět prvotřídní motory pro tanky. Což je prostě KEC. Již stávající V92S2F se MB 873 KA-501 vyrovná s prstem v nose. V-93 ho jasně předčí. O 12N360 nemluvě. KDE je vaše zaostání?
    3.) proč by dalším vývojem motoru LEo3 nedošlo ke zlepšení jeho parametrů? Detaily, zdroje? nebo jen střílíte od boku a navíc OT?
    4.) Znovu: pletete si motor V92S2F s francouzským SESM. "Véčkové" motory jsou ruské. Nemají žádné problémy s embargem. Ten váš "francouzský" embargovaný V92xxx motor se běžně vyrábí a má už nástupce jak v rámci své řady (V-93) tak generačního (12N360). Ještě jednou: pletete si francouzský powerpack SESM TM 350 s klasickými ruskými čeljabinskými véčky.
    Takže se ptám: v čem konkrétně zaostávají ruské motory oproti těm špičkovým? A mají T-90, Armaty apod. horší dynamické parametry než Leo, Challenger, Merkava, LeClerc? Má dokonce srovnatelné parametry s Abramsem, který ale žere jak zjednaný a nemůže za ním postupovat v krytu pěchota.

    Miroslav: aha, takže zatím nemáme k dispozici jediný konkrétní a exaktní parametr, ve kterých ty motory mají zaostávat (a že už toho Dušan popsal dost), k tomu máme několik objektivních parametrů, které žádné problémy nenaznačují, ale vy se točíte na tom, že nelze motory srovnávat? Hmmm. Příspěvek o tom, že ty motory jsou horší (aniž by ho provázel jediný technický parametr) vás nechá klidný, ale příspěvek o tom, že to tak být nemusí a který nahodí některé konkrétní parametry vás vede k tomu, že to srovnat nejde. Objektivita?Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    22:30 14.05.2018

    Dusan Z čeho usuzujete, že Rusové 30 let zaostavají?? Vy máte nějaké detailní informace o konstrukci,použitých materiálech,systému vstřikování ?? Nebo prostě jen Ruské = zaostalé, ...Zobrazit celý příspěvek

    Dusan
    Z čeho usuzujete, že Rusové 30 let zaostavají?? Vy máte nějaké detailní informace o konstrukci,použitých materiálech,systému vstřikování ?? Nebo prostě jen Ruské = zaostalé, protože podle toho co je dostupné výkony, kroutící momenty se nedá posoudit vůbec nic a už vůbec ne co je zaostalé, vykonově jsou srovnatelné, samozřejmě by mě zajímala míra elektronifikace ruských motorů, ale jak říkám takovéhle informace se nikde nedají sehnat aspoň mě se to nepovedlo, ale vaše argumentace a srovnání nějakých motorů je v tomhle případě nesmysl jsou vykonově srovnatelné tečka nic vic z toho vyvodit nemůžeteSkrýt celý příspěvek

  • Dušan
    21:53 14.05.2018

    To Fenri: tak zřejmě se aktuálně používaná jednotka MB 873 KA-501 od té ze 70. let určitě liší, minimálně v elektronice, zlepšení jednotlivých prvků čerpadel, těsnění apod. tj. tím ...Zobrazit celý příspěvek

    To Fenri: tak zřejmě se aktuálně používaná jednotka MB 873 KA-501 od té ze 70. let určitě liší, minimálně v elektronice, zlepšení jednotlivých prvků čerpadel, těsnění apod. tj. tím došlo k dílčím vylepšením, ale jako koncept tento motor zůstává stejný, stále je to německý design z poloviny nebo konce 70. let. V té době, když to přeženu v Rusku vládly V-46:-)
    To, že Rusko přišlo po roce 2000 s novým motorem 12N360, který má o něco lepší parametry než aktuálně používaná verze v Bundeswehru neznamená, že Rusko dohnalo úroveň nebo dokonce předstihlo Německo nebo Západ v konstrukci tankových motorů. Němci z důvodu sjednocené logistiky u tankových jednotek prostě nemají zájem zlepšovat výkony stávajících motorů za nějakou ekonomicky únosnou mez (tj. zásadní zásahy do konstrukce powerpacku). Zkrátka dalšími vylepšeními stávajících motorů na LEO-2 by nedosáhli kýženého výsledku (poměr cena/výkon). Chci tím jednoduše říci, že nelze srovnávat tyto dva motory a tvrdit, že proto, že ruský motor kterého vyrobili před pár lety několik desítek kusů a má lepší parametry než 40 let starý německý motor (byť postupně v rámci dané konstrukční obálky vylepšovaný) tak Rusko dohnalo Západ. Kde bych řekl, že Rusko šlo (tradičně) hodně dopředu je schopnost jejich motorů být poháněn různými druhy paliv (i když vícepalivové motory mají díky tomu i mnoho nedostatků).
    K pohonné jednotce B92S2 mohu uvézt pouze to, že ji Rusko několikrát v Nižním Tagilu představovalo jako jednotku pro exportní T-90, ale ve výzbroji jí nemají - a asi kvůli sankcím jen tak mít ani nebudou:-) To ale neznamená, že ani Rus neumí kopírovat a něčemu se od Francouzů přiučit. Je jen otázkou, zda na to bude stačit jejich úroveň dodržování kvality výroby. Sice Rusko dovezlo za poslední dvě dekády ze zahraničí spoustu výrobních strojů a zařízení, ale jejich úroveň držet kvalitu sériové výroby na přijatelné úrovni stále pokulhává za světovým standardem.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    20:52 14.05.2018

    fenri: Ja nič neporovnávam. Práve naopak. Upozorňujem na fakt, že porovnávať nejaký pomer kde je len hmotnosť a výkon motora pri toľkých neznámych premenných je hlúposť. Trenie v ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: Ja nič neporovnávam. Práve naopak. Upozorňujem na fakt, že porovnávať nejaký pomer kde je len hmotnosť a výkon motora pri toľkých neznámych premenných je hlúposť. Trenie v ložiskách je to najmenej čo nepoznáme.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    20:13 14.05.2018

    Dušan: 1.) ale já srovnávám aktuální verzi MB, ne tu ze sedmdesátých let. A jistě víte, že se dost liší. Nebudeme hrát na to, že T-90 je vlastně 40 let stará kontrukce a proto ...Zobrazit celý příspěvek

    Dušan:
    1.) ale já srovnávám aktuální verzi MB, ne tu ze sedmdesátých let. A jistě víte, že se dost liší. Nebudeme hrát na to, že T-90 je vlastně 40 let stará kontrukce a proto zaostává západ. Prostě se bavíme o dvou aktuálních motorech. Aktuální powerpack Lea je nepochybně špičková a moderní tanková pohonná jednotka a s kouskem ze 70. let nemá společného skoro nic.
    2.) K motoru pro moderní verze T-90: jste si jistý, že si nepletete V-92S2F s opravdu francouzským a pro export nabízeným SESM MT350? Protože ta V řada je standardně v T-90 ruské armády i v indických, výroba rozhodně běží a běží i modernizace a vývoj v Rusku. Přes verze S2F po V-93. Tady nejde i limitovanou francouzskou záležitost, to je ten powerpack od francouzů. Naopak ruské V motory nejsou formou powerpacku (pokud se nepletu)Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    20:01 14.05.2018

    Miroslav: ale my se nebavíme o srovnání Oktávky a Zetoru, ale dvou soudobých tankových motorů tanků stejné střídy. Není nic bližšího, co by šlo srovnat. Máte nějaké informace o ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav: ale my se nebavíme o srovnání Oktávky a Zetoru, ale dvou soudobých tankových motorů tanků stejné střídy. Není nic bližšího, co by šlo srovnat. Máte nějaké informace o tom, že ztráty v převodech apod. u T-90, T-14...jsou nějak zásadně horší, než u Lea? Prosím zdroj.
    Fakta jsou následující:
    -v hrubých výkonových parametrech jsou ty motory rovnocenné, v těch rámcových jsou dokonce u Rusů mírně lepší
    -T-90 i Leo mají velmi dobré dynamické vlastnosti (na tank) a tudíž není důvod se domnívat, že by jeden či druhý tank nějak výrazně ztrácel ve tření, transmisi apod.
    -o spolehlivosti a udržitelnosti v poli nemáme relevantní statistické info (současný tristní stav bojeschopnosti Leopardů rozhodně přisuzuji extrémně nekompetentní ministryni obrany, než technické slabosti Leopardu). Obecně u Lea je snažší vyměnit motor (pokud ho mám náhradní) a obecně ruská technika bývá dělána jako odolná a blbovzdorná (na úkor některých jiných vlastností)

    Z toho mi plyne, že dušanův post, že Rusové v oblasti tankových motorů nestačí na špičku, je pouze ideologií podložené přání, než realita.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 4