Nová ruská výsadková obojživelná vozidla BMMP

Návrh nového obojživelného vozidla BMMP. / UVZ

Přední ruský výrobce obrněné techniky UralVagonZavod (UVZ) pracuje na konceptu nového bojového vozidla námořní pěchoty BMMP (Bojevoj Mašiny Morskoj Pechoty). Jde o snahu poskytnout ruské námořní pěchotě výkonné výsadkové vozidlo, které nahradí současné stroje rodiny BTR, BMP a již vyřazené lehké obojživelné tanky PT-76.

S vývojem BMMP počítá ruský Státní program pro vyzbrojováni na roky 2018 až 2027. První zmínky o novém obojživelném vozidle se objevily v roce 2013 a před několika dny ruská média zveřejnila detailní výňatky z prezentace BMMP. Podle ruských médií se projekt nějakou dobu necházel mimo zájem Kremlu, ale UVZ , resp. dceřiná firma Omská transportní strojírna (Omsktransmaš), ve vývoji pokračovala na vlastní pěst.

 

 

Podle ruského blogu BMPD ruský průmysl nabízí obojživelná bojová vozidla, jako je BMP-3 nebo výsadková BMD-4M. Ruští mariňáci ale potřebují vozidlo s mnohem lepšími nautickými vlastnostmi (rychlost plavby, stabilita ve velkých vlnách a větru, atd.) a s vlastnostmi klasického bojového vozidla pěchoty.
 

Existuje také verze BMP-3F s vylepšenými nautickými vlastnostmi, kterou má ve výzbroji indonéská námořní pěchota. Rusko však BMP-3F nezavedlo do výzbroje a nemá ho v plánu kupovat.
 

Problém současných vozidel ruské námořní pěchoty, především kolových BTR-80 a BTR-82M, je nízká rychlost plavby, malá stabilita na otevřeném moři a také špatné jízdní vlasnosti na měkkém povrchu (písek). Ruská námořní pěchota má ve výzbroji také samohybné dělostřelectvo (2S31 Vena) nebo modernizované tanky T-80, ty ale vyžadují použití vyloďovacích plavidel.

 

BMMP má klasický tvar s pěti pojezdovými koly, s jedním pracovním prostorem posádky a výsadkovým prostorem pro deset mariňáků. Na některých obrázcích je BMMP zobrazeno se šesti pojezdovými koly a podle informací z webu RussiaDefence.com to naznačuje, že BMMP využije některé konstrukční prvky z BMP-3F nebo Kurganěc-25 (také obojživelný).

 

Svou konstrukcí se BMMP podobá americkému AAV7 a především čínskému ZBD-05 (ZBD 2000), které je v současné době nejvýkonnější vozidlo své kategorie na světě.
 

Korba BMMP je svařená z hliníku a opatřena povlakem s nerezové ocele. Hmotnost vozidla je podle přiložených prospektů 35 tun. Čelo korby BMMP odolá munici ráže 30 mm ze vzdálenosti 300 m a boky munici ráže 12,7 mm ze 100 m. Dno korby je projektováno na odolnost proti výbuchu až 6 kg TNT. Na vozidlo lze také instalovat aktivní systém ochrany Arena-M chránící přední polosféru.

 

BMMP uveze deset členů výsadku a posádka sedí po vzoru tanku T-14 Armata vedle sebe. / UVZ

 

BMMP obdrží upravenou plynovou turbínu o výkonu 1103 až 1838 kW převzatou z tanku T-80. Turbína je umístěna ve středu vozidla a přes samostatné hřídele pohání kola přední nápravy a dvě zadní vodní trysky.

 

Při plavbě na moři o vlnách o výšce 0,75 m může BMMP plout rychlostí až 37 km/h. Na souši dosáhne rychlosti až 75 km/h. BMMP bude schopen opustit výsadkové plavidlo ve vzdálenosti 100 km od pobřeží a poté maximální rychlostí zamířit k místu výsadku. Vysoká rychlost plavby a velká vzdálenost výsadku od pobřeží jsou klíčové parametry této kategorie vozidel. Dojezd na souši je 300 km.

 

V budoucnu je nutné provádět obojživelné operace, kvůli prudkému rozvoji přesných raketových zbraní, v co největší vzdálenosti od pobřeží, minimálně za horizontem.

 

Příprava BMMP na plavbu trvá 40 sekund – v přední části je nutno vztyčit vlnolam a spodní štít zakrývající přední spodní část trupu a oba pásy. Po sklopení spodního předního štítu BMMP funguje jako „loď“ s plochým dnem. Další výklopný štít pro zlepšení nautických vlastností je vyklopen na zádi.

 

Toto řešení (zvané „hydroplaning“) znamená značný pokles odporu vody a tedy nárůst rychlosti plavby. Je však komplikované a nákladné a bylo jednou z příčin konce ambiciózního amerického projektu EFV (Expeditionary Fighting Vehicle) v roce 2011. Stejnou technologii však používá čínské ZBD-05.

 

Spojené státy místo vývoje EFV se nyní soustředí na modernizaci AAV a také na nákup nových kolových obojživelných vozidel ACV (Amphibious Combat Vehicles). Avšak zatímco již fungující ZBD-05 má rychlost plavby až 45 km/h a dokáže provádět výsadky za horizontem (přesná vzdálenost není známa), AAV má rychlost plavby ve vodě pouze 13 km/h a schopnost výsadku ze vzdálenosti maximálně 37 km od pobřeží.

 

Na platformu BMMP lze umístit nejrůznější bojové moduly. / UVZ

 

BMMP však má být především až čtyřikrát rychlejší ve vodě než současná ruská obojživelná vozidla BTR-80/82 a BMP-3F.

 

Hlavní výzbroj BMMP má tvořit dálkově ovládaný bojový modul Kinžal s 57mm automatickým kanónem (rychlost palby 80 ran za minutu) a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm. Kinžál se nápadně podobá dálkově ovládané věži AU-220M Bajkal. Podle přiložených prezentací půjde na základní platformu BMMP umístit celou plejádu zbraní pro vedení přímé i nepřímé palby. Pomocí ve vzduchu explodující munice 57mm kanón dokáže údajně ničit i nejrůznější leteckou techniku, především vrtulníky.

 

Mezi další zvažovanou výzbroj patří klasická věžička z BMP-3, kde hlavní výzbroj tvoří 100mm kanon 2A70, spřažený automatický 30mm kanón 2A72 a kulomet ráže 7,62 mm. Další nabízenou věží je například Impuls-2 s 30mm kanónem a šesticí protitankových řízených střel.

  

BMMP s 57mm kanónem může se specializovanou municí ničit povrchové, hladinové i vzdušné cíle. / UVZ

 

Omsktransmaš počítá s dokončením vývoje BMMP v roce 2019 a s dokončením prototypů, včetně dokončení firemních zkoušek, do roku 2022. Sériová výroba je naplánována na rok 2023, nicméně jak to u podobných projektů se železnou pravděpodobností bývá, víc než pravděpodobné je několikaleté zpoždění programu.

 

Ostatně Kreml počítal s výrobou 2300 tanků T-14 do roku 2020, ale reálně sériová výroba nezačne do roku 2020.

K obojživelnému výsadkovému vozidlu však potřebujete také velkou výsadkovou loď, kterou Rusko nemá. Ruské námořnictvo ale chce před rokem 2025 do výzbroje zavést první velkou výsadkovou loď nové třídy Lavina s výtlakem 24 000 tun. Nové ruské výsadkové lodě přepraví až 50 tanků a 500 mariňáků.

 

Nicméně současná ruská výsadková a vyloďovací plavidla mohou bez problémů operovat s BMMP v Baltském nebo Černém moři, případně kolem ruského severního pobřeží.  

 

V každém případě lodě Lavina a vozidla BMMP budou muset soupeřit o zdroje s dalšími velkými ruskými zbrojními projekty, se zmíněnými programy nových tanků T-14 a bojových vozidel Kurganěc-25, ale i kolovým Bumerang, programem stíhačky páté generace Su-57, obnovou výroby bombardérů Tu-160M2, letounem včasné výstrahy A-100 nebo s některým z programů strategických jaderných zbraní, které mají v době špatné finanční situace vždy přednost před ostatními zbrojními programy.

Zdroj: The Drive, BMPD

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruská armáda získá 200 tanků každý rok

Podle Jurije Borisova, náměstka ruského ministra obrany pro vyzbrojování, ruská armáda plánuje každý ...

Návrat ruského vlivu do Latinské Ameriky?

Jižní Amerika je tradičně plně pod politickým a ekonomickým vlivem Spojených států. Avšak během ...

Ruský raketový člun Šuja otestuje Pancir-M

Testovací fáze nového ruského námořního sytému protivzdušné obrany (PVO) Pancir-M proběhne na ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Dušan
    19:55 14.05.2018

    To Fenri: souhlasím a nesouhlasím:-) Pokud srovnáváte ruský motor 12N360 pro T-14 Armata, tak skutečně má asi o ca 10% lepší poměr v dosaženém měrném výkonu/hmotnosti agregátu než ...Zobrazit celý příspěvek

    To Fenri: souhlasím a nesouhlasím:-) Pokud srovnáváte ruský motor 12N360 pro T-14 Armata, tak skutečně má asi o ca 10% lepší poměr v dosaženém měrném výkonu/hmotnosti agregátu než německý MB 873 KA-501, jenže ten německý motor od MTU byl vyvinut koncem 70. tých let minulého století pro Leopard 2 a motor 12N360 pro Armatu po roce 2000. Tj. jinými slovy je tam více než 30 let ruského zaostávání a to hovoří o mnohém.
    Pohonná jednotka B92S2 o které hovoříte je také celkem fajn, jenomže tu nevyvinuli Ruskové, ale Francouzi a ruská armáda ji pro své tanky T-90 nikdy nezavedla do výzbroje (zřejmě jsou tam komponenty, které v Rusku nedovedou sériově vyrábět a tím pádem je pro ně poměrně riziko být exportně závislým na takovém základním komponentu jako jsou součástky pro tankové motory). Proto byly tyto motory použity pouze v exportních verzích T-90.
    O Uralvaonzavodu jsem nepsal že dělá motory, ale právě že se bude potýkat s technologickými výzvami v konstrukci toho BMMP.Skrýt celý příspěvek

  • givicz
    19:45 14.05.2018

    V závěru článku se píše cituji " BMMP budou muset soupeřit o zdroje s dalšími velkými ruskými zbrojními projekty, které mají v době špatné finanční situace vždy přednost před ...Zobrazit celý příspěvek

    V závěru článku se píše cituji " BMMP budou muset soupeřit o zdroje s dalšími velkými ruskými zbrojními projekty, které mají v době špatné finanční situace vždy přednost před ostatními zbrojními programy"

    https://www.novinky.cz/ekonomi...
    Rusko by letos díky nečekaně vysokým cenám ropy mohlo vykázat poprvé od roku 2011 rozpočtový přebytek. Podle návrhu zákona, který vypracovalo ministerstvo financí, by mohl přebytek dosáhnout 0,45 procenta hrubého domácího produktu (HDP), což odpovídá částce 440,6 miliardy rublů (téměř 153 miliard korun).Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    19:38 14.05.2018

    Jinak zajímavá “mašina” uvidime jestli jí Rusové zavedou

    Jinak zajímavá “mašina” uvidime jestli jí Rusové zavedou

  • Jara
    19:14 14.05.2018

    Rase já vím :) dokonce jsem si to už dávno tipnul pod článkem o Altay;) že to takhle dopadne, jen jsem chtěl říci že zrovna u Rusů je nesmysl pochybovat o tom že dokaží postavit ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase já vím :) dokonce jsem si to už dávno tipnul pod článkem o Altay;) že to takhle dopadne, jen jsem chtěl říci že zrovna u Rusů je nesmysl pochybovat o tom že dokaží postavit dobry motor mimochodem motory do armaty jsou taky velice zajímavé hlavně jejich kompaktnost diky X konfiguraci což jim bude dávat vynikající poměr výkonu ku hmotnostiSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:09 14.05.2018

    Jara:
    u Turků to vypadá tak, že pro první várku dodají motory Ukrajinci a další budou vyrobené a vyvinuté v Turecku s ukrajinskou pomocí.

    Jara:
    u Turků to vypadá tak, že pro první várku dodají motory Ukrajinci a další budou vyrobené a vyvinuté v Turecku s ukrajinskou pomocí.

  • Jara
    19:08 14.05.2018

    Ještě Ukrajinci :) jak jsem mohl zapomenout na svůj oblíbený dvoutakt 6TD s protiběžnými písty .... úžasné dílo

    Ještě Ukrajinci :) jak jsem mohl zapomenout na svůj oblíbený dvoutakt 6TD s protiběžnými písty .... úžasné dílo

  • Jara
    19:02 14.05.2018

    Dusan Výkoné tankové motory se dělají v Německu, Rusku a USA. Trochu mne zarazí když například Turci prohlásí že budou dělat powerpacky do Altaje a tam se nad tím nikdo ...Zobrazit celý příspěvek

    Dusan
    Výkoné tankové motory se dělají v Německu, Rusku a USA.
    Trochu mne zarazí když například Turci prohlásí že budou dělat powerpacky do Altaje a tam se nad tím nikdo nepozastaví a tady se bude pochybovat o tom že to umí Rusové ? Trošku úsměvné ne?Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    16:33 14.05.2018

    plavit se s tím 100km provést výsadek,... no nevím. I kdyby to tam doplavalo, kolik toho zůstane v nádrži na další činnost? Hlavně když dojezd na souši je 300km.

    plavit se s tím 100km provést výsadek,... no nevím. I kdyby to tam doplavalo, kolik toho zůstane v nádrži na další činnost? Hlavně když dojezd na souši je 300km.

  • Miroslav
    15:56 14.05.2018

    fenri: Nechcem polemizovať o pomere hmotnosť - výkon ale toto možno aplikovať len u porovnateľných strojoch. Traktor Zetor váži 3x toľko čo Octavia, má slabší motor ale v každom ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: Nechcem polemizovať o pomere hmotnosť - výkon ale toto možno aplikovať len u porovnateľných strojoch. Traktor Zetor váži 3x toľko čo Octavia, má slabší motor ale v každom prípade toho utiahne viac. Potom je ešte treba mať v úvahe ako sú minimalizované straty napríklad trením. Rovnaký motor môže mať na výstupe výrazne vyšší výkon ak sú použité kvalitné ložiská a podobne. Na výkone motora to iste nestojíSkrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    15:49 14.05.2018

    PavolR: Myslím, že to až také nákladné nebude lebo mám silný pocit, že základ vychádza z BMP-2. Môžem sa mýliť ale tie línie by tomu zodpovedali

    PavolR: Myslím, že to až také nákladné nebude lebo mám silný pocit, že základ vychádza z BMP-2. Môžem sa mýliť ale tie línie by tomu zodpovedali

  • fenri
    15:17 14.05.2018

    Rase: turbína je ve středu vozidla. Za ní je převodovka na vodomety, hřídele k vodometům a vodomety. To by mělo vážit plusmínus jako převodovka vepředu, možná i víc. Takže z ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: turbína je ve středu vozidla. Za ní je převodovka na vodomety, hřídele k vodometům a vodomety. To by mělo vážit plusmínus jako převodovka vepředu, možná i víc. Takže z hlediska korby mi to přijde vyvážené. Jediné, co je pocitově vepředu navíc je ten Bajkal. Ale ten není nějak enormně těžký. Věřím, že snad zvládnou spočítat vyvážení tak, že jim po vjetí do vody vozidlo neudělá šipku dolů.

    Dušan: s chybou v přepočtu výkonu máte pravdu, ale že by měli Rusové druhořadé motory se mi opravdu zdá být stejně zbožným přáním, jako adorace An-132. Už základní 12N360 má cca o 10%+ lepší měrný výkon/hmotnost agregátu než
    MB 873 KA-501, nemluvě o výkonějších verzích (ty ale zatím nejezdí, tak je nehodnotím). Rovněž běžné B92S2 se vyrovnají Leopardům, verze B-93 je překonává (beru poměr hmotnost výkon či výkon objem). Samozřejmě najdeme řadu dílčích parametrů, kde jeden či druhý motor dominuje nad druhým (německý bude jistě ekologičtější a budou ho vyrábět genderově vyvážení pracovníci), ale rozhodně ani o jednom z motorů nelze říct, že by byl druhořadý.
    Mimochodem Uralvagon motory do tanků nedělá.Dělá je Čeljabinks, Uraltrac.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    14:20 14.05.2018

    Ono tento projekt skôr zabije jeho finančná stránka pri porovnaný miery využiteľnosti pre krajinu, akou je Rusko, než technická.

    Ono tento projekt skôr zabije jeho finančná stránka pri porovnaný miery využiteľnosti pre krajinu, akou je Rusko, než technická.

  • PavolR
    14:09 14.05.2018

    Dušan: Ten výkon potrebujú pre pohyb vo vode a pri porovnaní s výkonom amerického 36-tonového konceptu EFV s 2,702 hp sa zdá byť +- primeraný zamýšľanému účelu. Rase: Tiež mi ...Zobrazit celý příspěvek

    Dušan:
    Ten výkon potrebujú pre pohyb vo vode a pri porovnaní s výkonom amerického 36-tonového konceptu EFV s 2,702 hp sa zdá byť +- primeraný zamýšľanému účelu.

    Rase:
    Tiež mi to udrelo do očí, ale tak ma napadlo, či pri jej umiestnení (ešte iba v počítači) nerátali s odporom vody, keď si budú frčať 45km rýchlosťou. A aj PT-76 má vežu umiestnenú zhruba takto, tak asi si zobrali ako základ jeho konštrukciu, hoci je fakt, že tam to vyvažuje motor umiestnený dozadu ... BMMP je však zasa o niečo dlhší a tie F1-krídielka nad zadnou rampou tlačia tú časť vozidla nadol.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    13:29 14.05.2018

    nepřijde vám ten předek moc přetížený ? Přeci jen nad předním kolem je pohon (převodovka nebo co), bojová věž a před ní, v oné prodložené přídi, sedí minimálně řidič. Zadní část je ...Zobrazit celý příspěvek

    nepřijde vám ten předek moc přetížený ? Přeci jen nad předním kolem je pohon (převodovka nebo co), bojová věž a před ní, v oné prodložené přídi, sedí minimálně řidič. Zadní část je ale úplně prázdná a zatěžiují ji jen vojáci (kteří vozidlo opustí). Pokud by někoho napadlo oplácat příd ještě přídabvným pancířem, bude to ještě horší. Zkrátka ten koncept nějak nechápuSkrýt celý příspěvek

  • Dušan
    13:06 14.05.2018

    Plynová turbína, která je ve článku zmíněna se mi nezdá. Jednak 1838 kW není 2 000 k jak je v článku uvedeno, ale téměř 2 500 k, Dále taková pohonná jednotka by byla mezi obrněnou ...Zobrazit celý příspěvek

    Plynová turbína, která je ve článku zmíněna se mi nezdá. Jednak 1838 kW není 2 000 k jak je v článku uvedeno, ale téměř 2 500 k, Dále taková pohonná jednotka by byla mezi obrněnou technikou ve světě asi nejvýkonnější pro sériově dodávané bojová vozidla typu tank/BVP. Zrovna Rusko neoplývá prvotřídními technologickými dovednostmi ve vývoji a výrobě výkonných motorů, a to nejen v pozemní obrněné technice.
    Myslím, že i popisem jiných technických parametrů si Rusové v tomto případě dost fandí. To by v UralvagonZavodu museli pořádně zamakat a mít finance vývoj a pak zejména rozjetí sériové výroby takové technologické kompozice.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    09:54 14.05.2018

    Zajímavé technologické cvičení. Potenciál exportu tohoto vozidla docela hatí zmíněné čínské vozidlo ZBD-2000, nebo spíš jeho nástupce, vzhledem k tomu, kdy se "počítá" s BMMP.

    Zajímavé technologické cvičení. Potenciál exportu tohoto vozidla docela hatí zmíněné čínské vozidlo ZBD-2000, nebo spíš jeho nástupce, vzhledem k tomu, kdy se "počítá" s BMMP.

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 4