Ruské zbrojení se potýká s vážnými problémy

-
20. 1. 2015
-
215 komentářů
-
Ivo Horváth
Až desetina dílů, ze kterých se skládají různé vojenské systémy dodávané ruskými zbrojovkami, je podle ruského serveru Sputnik International z dovozu a jejich import se zastavil kvůli současným sankcím. Ruští vývojoví inženýři proto hledají různá náhradní řešení.
Ruská vojenská modernizace trpí sankcemi
Ruský náměstek ministra obrany Jurij Borisov podle Sputnik International doslova uvedl, že nebude možné v letošním roce realizovat nákupy pro armádu v takovém míře, jak bylo původně plánováno.
Ambice navýšit letošní armádní nákupy ve srovnání s minulým rokem o dvacet procent se proto možná nepodaří naplnit a jedinou možností je hledat pro zahraniční bojové systémy či jejich komponenty alternativu v podobě dílů z domácího trhu, což není vždy snadné.
Problém je poměrně závažný i z toho důvodu, že otázka modernizace je pro ruskou armádu velice závažným tématem. Jen třicet procent techniky odpovídá současným trendům a nárokům.
Zbytek tvoří často velice zastaralé vybavení mnohdy pamatující časy bývalého SSSR. Poměrně ambiciózní plány počítaly s tím, že do roku 2020 bude zhruba 70 % veškeré armádní techniky odpovídat současným technickým požadavkům.
Ukázka techniky na Krymu
I když jsme například při obsazování Krymu viděli v televizním zpravodajství ruské vojáky vybavené moderní technikou, šlo pouze o elitní jednotky, které jsou v případě přezbrojování u každé armády na prvním místě.
Ruská armáda se snaží demonstrovat po světě svou sílu a mnohdy k tomu využívá techniku z dob SSSR. Takovým typickým a doslova globálním přízrakem je například bombardér Tu-95, který pravidelně již několik let testuje vzdušnou obranu různých zemí – zejména členských států NATO.
Přestože se jedná o nosič jaderných zbraní, jde o jednu z mnoha ukázek zastaralé techniky, představující nostalgické vzpomínky na časy studené války, kdy mělo vyzbrojování zelenou – a dá se říci, že sovětská ekonomika se tehdy doslova uzbrojila ke kolapsu.
I když mnozí Rusové při pohledu na techniku z dob zašlé slávy sovětského impéria vzpomínají s nostalgií jako na časy své největší slávy, v mnoha dalších zemích vzbuzuje pohled na tuto techniku jiné asociace. Ať už jde například o Maďarsko v roce 1956 či Československou v roce 1968.
Techniku, kterou jsme viděli při odsunu sovětských vojsk začátkem devadesátých let u nás, jsme pak vídali jen o několik let později na záběrech televizního zpravodajství z konfliktu v Čečensku. Zastaralé vybavení ruské armády pak bylo pomalu jedinou úsměvnou věcí na celé události a ilustrovalo minimálně technologický úpadek kdysi nejmocnější armády světa.
Po čečenském konfliktu pak aktivity ruské armády začaly plnit titulní strany novin v souvislosti s konfliktem v Jižní Osetii. Nicméně ani tam nebylo vidět, že by se ruská vojenská technika dočkala výraznější obměny.
O to větším překvapením byly zmíněné televizní záběry z obsazovaní strategicky důležitého Krymu. Doslova v přímém přenosu jsme měli možnost vidět tu část pozemních sil, která již modernizací prošla.
Několik paralelních Krymů
Moskva chce být připravená a dostatečně vyzbrojená tak, aby mohla řešit hned několik „Krymů" zároveň. Takovým počtem moderní techniky však současná ruská armáda nedisponuje. A protože nový Krym může být v Severním ledovém oceánu, u hranic s Čínou či kdekoli jinde, nestačí jen modernizovat pozemní síly.
Navíc armádní analytici se v Moskvě domnívají, že někdy v letech 2020 – 2025 by mohl vypuknout možná i nový globální konflikt, tedy jakási 3. světová válka, kterou jsme očekávali již v časech RVHP při naprosto jiné situaci.
Někdejší převážně bipolární uspořádání světa se změnilo a jedním z milníků bylo nepochybně 11. září 2001, i když to se Ruska primárně netýkalo, svět se jednoduše po tomto termínu změnil.
Kromě útoku na newyorská dvojčata také anexe Krymu, využití dronů nejen v Iráku či v Afghánistánu nebo expanze Islámského státu jsou jakousi hořkou ochutnávkou toho, jakou esenci by mohly mít budoucí vojenské konflikty včetně těch s globálními důsledky.
To vše jednoduše ukazuje, na jaké typy bojových situací musejí být moderní bezpečnostní síly připraveny a požadavky na technologicky vyspělé zbraňové systémy se jednoduše stupňují.
To si nepochybně uvědomují vojenští analytici kdekoli na světě včetně těch, kteří sedí v Kremlu.
Současné sankce je přitom možné ve vyzbrojování považovat za nikoli nepřekonatelnou překážku ve snaze Ruska vybudovat jednu z nejmodernějších armád světa (mezi nejsilnější vojenská uskupení nepochybně nepřestala patřit ani po pádu železné opony).
Závody ve zbrojení Rusko nevyhrává
Současná míra zbrojení v Rusku představuje podle SIPRI (Stockholm International Peace Research Institute) za rok 2013 4,1 % HDP. Pokud bychom měli ale porovnat výdaje na zbrojení v poměru k výši HDP u různých zemí světa, je Rusko v tomto směru až na deváté pozici.
Rusko loni podle SIPRI vydalo na armádu 87,8 miliardy dolarů. Tato částka byla poměrně nízká i ve srovnání s Čínou, která je obávaným sousedem Ruska na východních hranicích. Obranný rozpočet Pekingu byl ve stejném období víc než dvojnásobný a dosáhl částky 188 miliard dolarů.
V Rusku tedy mají, co dohánět, ale každý dolar, nebo spíše rubl vydaný na obranu, bude nutné ubrat někde jinde. Rovněž hrozí, že se ruská ekonomika jednoduše uzbrojí jako před koncem studené války.
Peníze přidané obraně mohou pochopitelně způsobit například různé sociální nepokoje atd. A aby situace nebyla tak jednoduchá, vedle chybějících komponentů ze zahraničí se Rusko musí potýkat s dalším problémem – poměrně nízké vývozní ceny ropy znamenají výrazný výpadek exportních příjmů.
Jenže války si jednoduše nevybírají, v jaké ekonomické situaci se ta či ona země zrovna nachází. Navíc se války často vedou kvůli špatné ekonomické situaci – ukázat na konkrétního nepřítele spolehlivě odvede pozornost od nespokojenosti s vlastní vládou.
Řada válek se také vede za účelem zvýšení národního bohatství – typickou ukázkou takového potenciálního konfliktu je oblast okolo severního pólu s nevídanými zásobárnami ropy, kde se Rusko hlásí a bude vedle dalších států hlásit o slovo i nadále.
Související články
Ruská armáda modernizuje tanky T-72
V současné době páteř ruských tankových vojsk tvoří typ T-72. Díky zpoždění se zaváděním nového ...
-
02.01.2015
-
128 komentářů
-
Jan Grohmann
Dopravní letadlo Iljušin Il-76MD-90A poprvé ve vzduchu
Před pár dny se dostalo poprvé do vzduchu ruské dopravní letadlo Iljušin Il-76MD-90A. Jedná se o ...
-
05.01.2015
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
FGFA: Rusko-indická stíhačka získává reálné obrysy
Rusko a Indie se dohodlo na výsledné podobě víceúčelové stíhačky 5. generace vznikající v rámci ...
-
13.01.2015
-
74 komentářů
-
Jan Grohmann
Berjev A-100 Premier: Nový ruský AWACS na obzoru
V letošním roce ruské letectvo, resp. Státní letecké testovací centrum v Achtubinsku, začne s ...
-
14.01.2015
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
Nekonecne a futilni debaty o tom, zda to bylo kure nebo vejce; kdo byl 'prvni'....atd. Myslite, ze je to dulezite? A kdyby bylo - k cemu? Vzpominam si na knihu s titulem ...Zobrazit celý příspěvek
Nekonecne a futilni debaty o tom, zda to bylo kure nebo vejce; kdo byl 'prvni'....atd.
Myslite, ze je to dulezite? A kdyby bylo - k cemu?
Vzpominam si na knihu s titulem "Vynalezeno v Rusku". Byla to snaha dolozit, ze mnoho, ne-li vsechny prumyslove vynalezy pochazi z Ruska. Hotovy nesmysl. Dnes je tu ten samy ale s obracenym kabatem
Co jeste schazi je vynalez "zdraveho rozumu"...... a hned si ho nechte patentovat, nez ho zase nekdo 'zcizi' !Skrýt celý příspěvekTo Jura99 - souhlasím s Vámi v řadě věcí, snad jen dva rozdíly. Za vynálezce útočné pušky lze považovat rovným dílem Schmeissera a Fedorova. Schmeisser přidal zásobník a dokopal tu ...Zobrazit celý příspěvek
To Jura99 - souhlasím s Vámi v řadě věcí, snad jen dva rozdíly. Za vynálezce útočné pušky lze považovat rovným dílem Schmeissera a Fedorova. Schmeisser přidal zásobník a dokopal tu věc do výroby (to se Feodorovovy kvůli revoluci nepovedlo). Fedorov měl koncept náboje střední výkonnosti - jen nechtěl vyvíjet nový, tak chtěl použít náboj z Arisaki, který je vedle 7.62x54R relativně čajíček a v kontextu doby (+/- 1916) ho lze chápat jako vzor střeliva pro útočnou pušku. Myšlenku, že plnotučný náboj je pro budoucí útočnou pušku zbytečně silný měl už Fedorov, ne Schmeisser jako první.Skrýt celý příspěvek
to KOLT: začnu od konce - používat trochu slušnosti - nezlobte se na mně, ale Vy napíšete, že machruji, vidím to ideologicky a přitom o tom vím prd a jedním dechem napíšete ...Zobrazit celý příspěvek
to KOLT: začnu od konce - používat trochu slušnosti - nezlobte se na mně, ale Vy napíšete, že machruji, vidím to ideologicky a přitom o tom vím prd a jedním dechem napíšete kolosální nesmysl, který Vás usvědčí z neznalosti vyššího řádu, než je mé prohlášení k něčemu, které je spíše diskutabilní. Vrátím Vám pouze stejnou měrou, co jste Vy začal šít do mne. Skutečně bych uvítal, kdybyste mi uvedl, kde konkrétně jsem se k oponentovy choval příkřeji, než on ke mně.
K tomu že "říct, že AK je kopií STG je kolosální nesmysl" to nebylo na Vás, ale na Todo, který zpravidla má velmi radikální názory, velmi vyhraněné vidění světa, oponenta v diskuzi rád vulgárně uráží a přitom jeho reálné znalosti prostých fakt jsou často velmi vetché.
Zpět ke zbraním:
-AK i StG používají dlouhý pohyb pístu, to máte pravdu, ale neoznačil bych to jako zaostalejší řešení oproti krátkému pohybu (Sa58, Dragunov...) a už vůbec ne z nějakého primitivismu či kopírování. StG je jednoznačně v řadě kostrukčních prvcích inspirován SVT-40. Takže pokud AK používá tyto prvky, je hloupé zdůrazňovat, že je Rusové kopírují od Němců. Ono to bylo obráceně. Pro ryze útočnou pušku je dlouhý pohyb nosiče závorníku spíše výhodou - prostě je spolehlivější. Teoretický nepatrně negativní vliv na přesnost zbraně (větší pohybující se hmoty) se v praxi použití útočné pušky nekoná. Jednak je to jen jeden z mnoha parametrů, (problém Sa je třeba tenounká trubička nazývaná hlaveň) a za druhé přesnost obou zbraní je pro jejich účel zcela OK. Krátký pohyb a dělený píst/závorník Rusové použili až u SVD, které je DMR puškou, je zásadně přesnější než Sa či AK a zde tato tehchnologie dává smysl. AK je lepší v dávce než Sa, Sa v jednotlivých a oboje je zanedbatelně rozdílné. Takže máme přebíjecí cyklus, který je spolehlivější a přesnost ovlivňuje zanedbatelně. Je horší? Na druhou stranu zamykání je důležitá věc a zde má Sa58 rozhodně blíže k StG, než AK. Stačí ty zbraně rozebrat a není třeba dále plýtvat znaky. A zase StG zamyká podobně jako Bren či SVT. AK má zásadně lepší spoušť, silnější hlaveň, menší náročnost na výrobu a mírně spolehlivější přebíjecí princip. Opravdu je důvod povyšovat se nad kvérem blbého Rusáka, který vznikl deset před naší Sa58? Zamykání do těla a ne k hlavni je krokem zpět. Stejně tak výrobně náročnější konstrukce Sa. to přeci není výhoda - naopak,
K Německým inženýrům v Rusku - vemte Kalašnikovovy (Simonovovy, Sudajevovy...) první kousky, vzniklé před příchodem Němců do Ruska a zkuste mi najít zásadní změny, které se objevily po 45 a teoreticky by mohly být spojeny s Německými konstruktéry. Oni tam reálně byli spíš jako technologové a ze zcela pochopitelných důvodů se snažili Rusům mnoho nepomoct.Skrýt celý příspěvekJojo, to To-do-match, ale nasledkem vsudepritomneho kapitalismu (i v Rusku se jim ho zachtelo, panackum) se VSE (tedy krome.... vsak vy vite) ziskava za PENIZE. Jest znamo, ...Zobrazit celý příspěvek
Jojo, to To-do-match,
ale nasledkem vsudepritomneho kapitalismu (i v Rusku se jim ho zachtelo, panackum) se VSE (tedy krome.... vsak vy vite) ziskava za PENIZE.
Jest znamo, ze CCCP ve svych pocatcich zive obchodoval se svym tridmi nepritelem (za vydatne asistance New-Yorskych bank) a dopravoval platby vlakem pres Finsko do neutralniho Svedska - vse ve zlatych cihlach. Tak byl postaven Forduv zavod na traktory a zajisteny licence pro letecke motory BMW a Wright.
"Za prachy, kazdy muze, co chce si udelat..." zpiva se v jedne staroprazske odrhovacce.Skrýt celý příspěvekto z.a.p: Co se dá najít a vykopat ze země, toho má Rusko vždycky dost. Ve zlatě jsou tuším třetí nebo druzí v objemu těžby na světě a diamantů mají tolik, že je ani nemohou dát ...Zobrazit celý příspěvek
to z.a.p:
Co se dá najít a vykopat ze země, toho má Rusko vždycky dost. Ve zlatě jsou tuším třetí nebo druzí v objemu těžby na světě a diamantů mají tolik, že je ani nemohou dát na trh všechny, protože by to trh s diamaty zničilo.Skrýt celý příspěvekOoo jaaa, a abych se dotkl reality..... moje oblibene cteni je DailyPaul, coz je misto kde je mnoho tech .... jak se rika "nekonformnich", ale o to vice vlasteneckych ...Zobrazit celý příspěvek
Ooo jaaa,
a abych se dotkl reality..... moje oblibene cteni je DailyPaul, coz je misto kde je mnoho tech .... jak se rika "nekonformnich", ale o to vice vlasteneckych Americanu.
http://www.dailypaul.com/33248...
Takze, dle toho co ctu, je Rasha v hroznem srabu. Dobre jim tak!Skrýt celý příspěvekto Superme: Já problém se zásahem pořádkových sil na Majdanu proti militantům s molotovy neměl. Potíž začala až se střelbou ze zálohy a prvními mrtvými. Jinak musím říct, že ...Zobrazit celý příspěvek
to Superme:
Já problém se zásahem pořádkových sil na Majdanu proti militantům s molotovy neměl. Potíž začala až se střelbou ze zálohy a prvními mrtvými. Jinak musím říct, že jste mě trošku zaskočil vašim obdivem k španělským, převáženě levicovým až anarchistickým a komunistickým demonstrantům.
Oni taky umí zatopit pod kotlem:
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekTodomatch - Na Majdanu podpalovali policisty zápalnými lahvemi, rabovali, atd.! A přesto měli policisté zákaz jakkoliv zasáhnout! Oproti tomu ve Španělsku poklidně demonstrovali a ...Zobrazit celý příspěvek
Todomatch - Na Majdanu podpalovali policisty zápalnými lahvemi, rabovali, atd.! A přesto měli policisté zákaz jakkoliv zasáhnout! Oproti tomu ve Španělsku poklidně demonstrovali a na videu můžete vidět, jak to dopadlo. Ten rozdíl je obrovský! Ale chápu.. ti ve Španělsku nebyli placení z USA. Jak by jste to pak také mohl odsoudit, navíc když to bylo v té EVROPSKÉ liberální demokracii...Skrýt celý příspěvek
Pro milovníky ruských letadel:
https://www.youtube.com/watch?...Pro milovníky ruských letadel:
https://www.youtube.com/watch?...No panove/ soudruzi (nehodici se skrtnete), to ziram: 183 prispevku na tema "vyzbrojovani kolosu na hlinenych nohou". Tak je prece Rusko tradicne mineno, ne? Nu vsak, troche ...Zobrazit celý příspěvek
No panove/ soudruzi (nehodici se skrtnete),
to ziram: 183 prispevku na tema "vyzbrojovani kolosu na hlinenych nohou". Tak je prece Rusko tradicne mineno, ne? Nu vsak, troche problem je dobre k nove motivaci, neni-liz Pravda? Staroceske rceni o tom, jak bida naucila Dalibora housti tu tez pripada v uvahu.
Otazka v me makuvce jest tato: co vede 'maleho' (v relativnim smyslu, ja jim do kalhot nekoukam) Cecha k takovym uvaham? Je to zbytek Kollarismu (...prichyl k tomu tam se dubisku, jez odolava bourim casu) ? V kazdem pripade se dovidam, ze Opolcenci vymlaskli Majdanisty na letisti v Donbase - jedna dobra domu! A to je pote co je S.S. 'dozbrojili a dali jim odvahu k novemu utoku..... fujky-fujky.
Co by melo byt na mysli lidi dle meho soudu, je ta skutecnost, ze to nejsou samy zbrane kdo bojuje NYBRZ jejich pouzivatele. Hlavne pak - jejich motivace (pamatujete husity?). Toto se na tomto, jinak skvelem foru, valne pozapomina.
Cest a silu!Skrýt celý příspěvekV počítačových animacích mají Rusové vonačejsí zbraně: https://www.youtube.com/watch?... https://www.youtube.com/watch?... ... akorát, že realita je ...Zobrazit celý příspěvek
V počítačových animacích mají Rusové vonačejsí zbraně:
https://www.youtube.com/watch?...
https://www.youtube.com/watch?...
... akorát, že realita je spíš ten nahastrošenej pomalujedoucí jednoruký kyborg na čtyřkolce.Skrýt celý příspěvekto Superme: No jo, ale co kdyby ti španělští demonstranti svrhli regulérně zvolenou vládu a prezidenta? To by pak byli úplně jako ti na Majdanu v Kyjevě! A o Majdanu vždycky ...Zobrazit celý příspěvek
to Superme:
No jo, ale co kdyby ti španělští demonstranti svrhli regulérně zvolenou vládu a prezidenta? To by pak byli úplně jako ti na Majdanu v Kyjevě! A o Majdanu vždycky říkáte, že byl protizákonný a nelegální.Skrýt celý příspěvekto Deortc: Jednoruký robot na čtyřkolce. To nejde, to fakt nejde. Ach jo. Je to divný, když je člověk sám a směje se nahlas, ale to fakt nejde. Ještě jsem odečetl Putinovi ze ...Zobrazit celý příspěvek
to Deortc:
Jednoruký robot na čtyřkolce. To nejde, to fakt nejde. Ach jo. Je to divný, když je člověk sám a směje se nahlas, ale to fakt nejde. Ještě jsem odečetl Putinovi ze rtů, když mu něco ukazují "Я вижу " ... "jo vidím" .... možná si říkal "ty vole to snad nemyslí vážně, nebo jo?".Skrýt celý příspěvekAby mě někdo špatně nepochopil, nikterak se nehodlám navážet do sovětských a ruských pěchotních zbraní! Naopak považuji tuto jejich "školu" za jednu z nejlepších. Především v ...Zobrazit celý příspěvek
Aby mě někdo špatně nepochopil, nikterak se nehodlám navážet do sovětských a ruských pěchotních zbraní! Naopak považuji tuto jejich "školu" za jednu z nejlepších. Především v období kolem druhé světové války se jim povedlo skoro všechno, na co sahli :-) A ani poté je neminuly povedené konstrukční záležitosti, třeba PK.Skrýt celý příspěvek
to Luky: ....ale že na toho Vodkonátora Putin čuměl.... nepochybně byl na tu růskuju balšóju ťéchniku ak se patří pyšnej. Kam se na ten ruský fištrón brabe ňáká DARPA, že? :D
to Luky: ....ale že na toho Vodkonátora Putin čuměl.... nepochybně byl na tu růskuju balšóju ťéchniku ak se patří pyšnej. Kam se na ten ruský fištrón brabe ňáká DARPA, že? :D
fenri: "Takže prohlásit, že AK je kopií Sturmgewehru je blábolivé." Proč mi podsouváte něco, co jsem nikdy nenapsal ani nenaznačil? Psal jsem o inspiraci, ta tam nepochybně byla, ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: "Takže prohlásit, že AK je kopií Sturmgewehru je blábolivé."
Proč mi podsouváte něco, co jsem nikdy nenapsal ani nenaznačil? Psal jsem o inspiraci, ta tam nepochybně byla, stejně jako v případě všech moderních zbraní, které prostě nevznikají v izolaci, všechny jsou do jisté míry inspirované předchozími zbraněmi.
Sice se nepovažuju za odborníka, ale o zbraních něco málo vím. Nicméně se musím omluvit, máte naprostou pravdu ohledně toho, že StG-44 skutečně nemá rotační závorník, nevím, proč jsem to měl zafixované. Tím víceméně končí správnost vašich tvrzení. Nechce se mi to zbytečně rozebírat, tak v rychlosti:
1) StG nemá závoru, používá výkyvný závorník, což je ještě jiný způsob uzamykání komory než má Sa 58. Je pravda, že princip je blíž kyvné závoře než rotačnímu uzamčení, ale má to k sobě furt dost daleko.
2) Minimálně pístový mechanizmus má AK s StG velmi podobný – monolitický kus pístu a závorníku, dlouhý chod pístu. Tím se od Sa 58 výrazně odlišují, protože ta je konstrukčně o kus dál, píst a závorník jsou oddělené, chod pístu krátký. Oboje progresivní prvky (taky je mladší a nesázela tolik na levnou produkci). Tím neříkám, že AK tento konstr. prvek z StG okopírovala! Oni ho totiž v Německu do značné míry obšlehli od sovětských zbraní... jen Němci to v klidu přiznají.
3) Hugo Schmeisser není jediný inženýr pracující na ručních pěchotních zbraních, který byl do Svazu "pozván". Údaje se liší, ale mělo jich být několik desítek, možná přes stovku. Z významných konstruktérů kupříkladu Horn.
Lisování kovů se tou dobou skutečně Sovětům nedařilo, a to přes výraznou pomoc německých inženýrů a techniků. Proto, jak správně píšete, se po krátké sérii přešlo k frézování. Nicméně po několika letech zvládli patřičné technologické postupy do té míry, že bylo možné přistoupit k modernizaci AK-47, která je známá jako AKM.
Jen tak mimochodem, sám Kalašnikov přiznal, že vzorem k jeho návrhu karabiny (se kterou v předchozí soutěži neuspěl) byla M1-Garand, a do jisté míry i M1-Carabine. A jelikož AK-47 do značné míry vychází z oné karabiny, je vlastně předchůdcem slavného AK jednak německá zbraň (principem doktrinálním) a americká (principem technickým). Obě tyto zbraně zase měly své předchůdce atd. až k vrhači oštěpů :-)
A jinak obecně, co takhle trochu slušnosti? To se vás moc netýká, že? I jinde v diskusi... :-(Skrýt celý příspěvekK tomu vyzbrojování a technologické vyspělosti Ruska. Právě jsem našel video k věci - je to ze zdroje nejpovolanějšího - z Hlasu Ruska - a je to o vývoji ruských bojových ...Zobrazit celý příspěvek
K tomu vyzbrojování a technologické vyspělosti Ruska.
Právě jsem našel video k věci - je to ze zdroje nejpovolanějšího - z Hlasu Ruska - a je to o vývoji ruských bojových robotů.
http://czech.ruvr.ru/2015_01_2...
Musím se přiznat, že jsem se tomu docela zasmál. Jestli to není myšleno pouze jako vtip, ale jedná se o vážně míněnou zprávu, tak je na tom Rusko ještě podstatně hůř než jsem se domníval. :-)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...