První snímky ruského úderného dronu S-70 Ochotnik-B

První snímky ruského úderného dronu S-70 Ochotnik-B
UCAV Ochotnik-B / sociální síť VK (Zvětšit)

Včera se na ruské sociální sítí VK objevily první snímky vyvíjeného ruského dronu S-70 Ochotnik-B (Lovec) od firmy Suchoj. Ochotnik-B je první ruský dron kategorie UCAV (Unmanned Combat Aerial Vehicle), tedy dron určený zejména k provádění úderů na pozemní cíle.

Snímky byly pořízeny na firemním letišti Novosibirského leteckého závodu V. P. Čkalova (NAPO). Závod patří firmě Suchoj a v současnosti se zde vyrábí stíhací bombardéry Su-34 a komponenty dopravních letadel Suchoj Superjet 100. Závod také provádí modernizace útočných letadel Su-24. Výroba Su-34 pro ruské vzdušně-kosmické síly (VKS) poběží v NAPO minimálně do roku 2020.

O vývoji ruského dronu UCAV se spekuluje již od roku 2007, kdy firma MiG představila koncept úderného dronu Skat (Manta). Skat má rozpětí 11,5 metru a je poháněn motorem Klimov RD-5000B (bez přídavného spalování). Vzletová hmotnost dronu Skat je 10 tun, z toho dvě tuny připadají na výzbroj umístěnou ve vnitřních zbraňových šachtách. Maximální rychlost je 800 km/h a bojový rádius je odhadován na 2000 kilometrů.

O projektu nebylo dlouho slyšel, ale v polovině minulého roku ruská tisková agentura TASS uvedla, že MiG na projektu Skat nadále pracuje. „Společnost pokračuje ve své práci na projektu Skat. V příštích několika letech plánuje vytvořit předprodukční model proudového dronu,“ psala v polovině roku 2018 TASS.

Jaký je vztah programů Skat a Ochotnik-B není jasné. V každém případě konstrukční kanceláře MiG a Suchoj jsou součástí OAK a dá se tedy spíše očekávat sloučení obou ambiciózních programů.

S-70 Ochotnik-B vešel ve známost v roce 2014, kdy program veřejnosti odhalil Vladimir Michajlov, ředitel oddělení vojenských leteckých programů OAK. Vývojové práce však údajně běží již od roku 2011.

Takticko-technická data dronu Ochotnik-B nejsou k dispozici. Otevřené zdroje mluví o maximální vzletové hmotnosti 20 tun, což je mimo jiné více, než je maximální vzletová hmotnost stíhačky F-16. Maximální rychlost je uváděná 1000 km/h.

Podle ruského blogu BMPD v listopadu probíhaly na dronu Ochotnik-B pozemní testy, včetně simulovaných startů. „Zkušební model Ochotnik UAV provedl svou první jízdu na přistávací dráze leteckého výrobního závodu v Novosibirsku a dosáhl rychlosti 200 km/h v souladu s testovacím programem. Vzlet nebyl proveden,“ citovala v listopadu 2018 agentura TASS svůj nejmenovaný zdroj. „Ochotnik provedl zaparkování, pohyb po dráze, zrychlení a zastavení na konci dráhy v plně automatizovaném režimu.“


UCAV Ochotnik-B; větší foto / sociální síť VK

Je zajímavé, že v minulém roce se na třetím testovacím prototypu Su-57 (T-50-3) objevil emblém (twitter) dronu konstrukce samokřídlo. Obecně panuje shoda, že Su-57 a Ochotnik-B sdílejí společný hardware (např. podvozek) a software. T-50-3 přitom slouží ve prospěch programu Ochotnik-B jako letecká laboratoř. Ruská média rovněž spekulují o tom, že stíhačky Su-57 a drony Ochotnik-B budou působit společně v rámci pilotovaných-nepilotovaných týmů.

S letovými testy dronu Ochotnik-B se počítá v letošním roce. „V příštím roce začne Ochotnik procházet testy. Práce na tomto projektu jsou prioritou a pokračují na dobré úrovni. Na jaře očekáváme první let tohoto dronu,“ uvedl v prosinci Alexej Krivoručko, náměstek ruského ministra obrany Alexej Krivoručko.

Samozřejmě proces od prvních výpočtů ke stavbě prototypu je řádově méně náročný, než proces přechodu od prototypu ke skutečně operačně nasaditelnému bojovému systému, který výrazně a trvalé zvýší bojovou hodnotu VKS. V každém případě ale program Ochotnik-B dokazuje, že ruský letecký průmysl je stále schopen držet krok s konkurenty z USA, Evropy a Číny. Dron podobné kategorie vyvíjí dokonce Indie (SWiFT), ale tu čeká ještě velmi dlouhá cesta.

„Ochotnik je pravděpodobně navržen tak, aby splňoval podobné úkoly jako americké drony ‒ ničení nepřátelských systémů protivzdušné obrany, komunikací, velitelská a řídící stanoviště, a to v situacích, kdy je použití letadel spojeno se značnými riziky pro posádky,“ myslí si Denis Fedutinov, šéfredaktor magazínu Bezpilotní letectvo. „Nemůžeme však vyloučit, že Ochotnik bude rovněž demonstrátorem technologií [jako americký X-47B], které se nakonec použijí i na jiných slibných dronech.“

Zdroj: TASS, Gazeta, The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

První přistání X-47B UCAS za pomocí brzdícího lana

Bezpilotní demonstrátor X-47B UCAS (Unmanned Combat Air System) má za sebou další významný ...

Drony, systémy S-500: aktuální projekty ruské armády

Jurij Borisov, ruský náměstek ministra obrany, představil v ruském zpravodajském RSN rádiu některé ...

Drony X-47B testují autonomní vzdušné tankování

Program demonstrátoru bezpilotního vzdušného systému letadlové lodě UCAS-D (Unmanned Carrier Air ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Ondřej Pulda
    08:45 30.01.2019

    Lítá to, nebo to budou vozit traktorem?

  • givicz
    22:43 29.01.2019

    doplním nějaké info :)

    Suchoj ukázal nový stroj: mohutný bezpilotní úderný letoun (FOTO)
    https://www.eurasia24.cz/vojen...

    "Ruské internetové zdroje získaly v minulých dnech fotografie těžkého průzkumného a úderného bezpilotního letounu Suchoj S-70. Jak se dalo předpokládat z dosud zveřejněných informací, jde o v dané kategorii velmi mohutný letoun "

    Jinak dnes jsem zaregistroval, že Rusové vyvíjejí nový nadzvukový dopravní letoun, který má vycházet ze Tu 244... první let prototypu má být v roce 2024.. :)

    https://www.youtube.com/watch?...

    • danny
      13:22 30.01.2019

      givitz: ten dopravní nadzvuk beru jako jako velké sci-fi. Když se podíváš na současné problémy jen s nákupem pomopozitů pro MS-21, tak mi to příjde totálně mimo. Navíc pro nadzvuk prostě pořád není trh a už vůbec ne, kdyby to pocházelo z Ruska.

      • givicz
        19:00 30.01.2019

        tak zrovna předevčírem.. jsem zahlédl toto video:
        https://www.youtube.com/watch?...

        kde se říká mimojiné o MS 21, že mají na 175 letadel zakázky .. že křídlo vyrábějí v Uljanovsku a že zahraniční materiály začínají nahrazovat domácí výrobou ... je zpracován plán na výměnu zahraničních komponet a materiálů za domácí .. na základě tohoto plánu v roce 2022 bude úroveň domácí lokalizace u tohoto letadla 97%...

        Co se týče toho nadzvuku výše mají to kombinovat díly ze TU 160 u kterého obnovují výrobu..

        • dusan
          00:04 31.01.2019

          Zrejme to nebude také ružové .....

          https://ekonomika.sme.sk/c/220...

          • givicz
            01:04 31.01.2019

            O tom článku vím je z 10.1.2019 nicméně já postnul video z 28.1.2019 kde to projednávali s předsedou vlády Ruské federace a tam zaznělo co jsem napsal výše...

            Jinak jedna věc je jako u Aera u nás ... koupit americký motor, elektroniku z Izraele, USA atp. a u nás snýtovat trup a celé to z dovezených komponent ze zahraničí smontovat a nalakovat ...... druhá věc je vyvinout od nuly motor (PD14) domácí avioniku a do výroby vyvinout a použít domácí materiály a dokončit vývoj středního dopravního letounu velikosti MS 21 .... :)

        • Czertik
          02:10 31.01.2019

          Ano , maji zakazky na 175 let..ale snad krome 25 kousku sou to vsechno zakazky pro domaci dopravce.
          A co se tyka toho nahrazovani zahranicnich komponentu - tak to sem zvedav, jak jim to pujde, protoze sou to prakticky kriticke systemy - avionika, rizeni, elektroinstalace a myslim ze jeste neco.

          • dusan
            06:45 31.01.2019

            Keby bolo také jednoduché nahradenie zahraničných komponentov ruskými ako sa oficiálne prezentuje .... tak je otázkou prečo tak neurobili Rusi hneď.
            Realita bude zrejme taká, že by to tak chceli .... a určite to Rusi po čase i zvládnu - ale je otázkou to zdržanie, ktoré môže byť veľmi dlhé.

            Vzhľadom na to, že MS 21 má byť "revolučný" s priam fantastickými výkonmi, tak i použitie napr. špičkových kompozitov musí byť rozsiahle a nejako sa mi nechce veriť, že Rusi za pár rokov predbehnú gigantov ako Aerobus či Boeing.

            A povedzme si otvorene. Kto kúpi možno po čase špičkové lietadlo od nejakej ruskej firmy, keď sú tu dvaja zabehnutí giganti so servisnými sieťami po celom svete ? Určite je to po veľmi dlhom čase možné, ale to musí stroj lietať úspešne, musí mať západné motory a firma musí mať za chrbtom nejakého silného západného hráča.
            To si už skôr viem predstaviť, že sa to podarí Číňanom, ktorí majú obrovský vnútorný trh, so západnými firmami majú xy-veľkých biznisov a napriek americko-čínskemu napätiu sa to do biznisu až tak priamo nepremieta (Trump o chvíľu končí).

        • danny
          17:01 31.01.2019

          givicz: maximální lokalizace výroby už běží řadu let, takže to není takový problém. Ale sankce na kompozity, které v patřičné kvalitě dodávají akorát firmy z USA a Japonska prostě bolí. Náhražky jsou min. 5x těžší, což by zase hodně zhoršilo vlastnosti jinak povedeného letadla. A buď si jistý, že Amíci vybírají přesně ty věci, které Rusa budou bolet. Takže paradoxně ty zakázky, které nebudou včas uspokojeny, mohou pro výrobce naopak znamenat problém.

          Letěl jsem SuperJetem, bylo to pro mě celkem příjemné překvapení. Ale posádka mi potvrdila, že turisti ze Západu koukají většinou dost vyděšeně, když zjistí, že letí ruským letadlem. To společenské povědomí je prostě ohromně silné. Prostě jak když si koupíš v Čechách novýho fiata, tak na tebe stejně bude koukat přes prsty každý majitel rezavého golfu nebo pola, co sis to koupil za křáp a jestli se nebojíš, že nedojedeš ani do globusu.

  • dusan
    13:25 27.01.2019

    Sorry za "vložku" .... ale toto mi nedalo ....

    https://www.liveleak.com/view?...

    Priam ma šokovalo, že sa nezložil podvozok, ale rozlomil sa trup čo neumožnilo záchranu posádky pomocou vystreľovacích sedačiek ....

    • Czertik
      19:58 28.01.2019

      1) Nechapu ty palce dolu - za co ? Za video ? Byt jo, mohl to dat k roku? starem clanku o tu22m kde pisou o jeho modernizaci...ale tohle je taky o ruskych letadlech a je to relativne blizko

      2) Prave za ja bych videl problem v tom podvozku - byl prilis tvrdy - bud male odpuzeni, nebo prilis pevne uchyceni - protoze jde krasne videt ze se letoun na tvrdo odrazi a pak se vlivem fyziky trup prohne a rozpadne.
      Kdyby se povozek zritil, letadlo by mobl brzdit celym spodkem - jo bylo by stejne na odpis, ale posadka by mela aspon vetsi sanci na zachranu. Byt i tak je maly zazrak ze to vubec nekdo prezil.

      • sanityangel1
        20:47 29.01.2019

        Nejsem sice odbornik na nehody, ale videl jsem zaznam Boeingu, ktery sebou flakl jako to Tucko a rozlomil se uplne stejne + zacal horet jako Tucko. Takze bych si tipl, ze ty minuska jsou to konecne vyjadreni. Jak nekdo napsal, meli pristavat bez podvozku primo na bricho

        • Czertik
          02:14 31.01.2019

          Muzes sem dat to video s tim boingem ? To by me zajimalo, jak se rozpadl.

  • theo
    12:13 27.01.2019

    To , že to trvá s Su-57 dlhšie má aj svoje racionálnejšie dôvody, ako
    len "zaostalosť" priemyslu v RF . Používať prototyp 57 na skúšku a
    odladenie systémov diaľkového ovládania mi príde logické , už z
    toho dôvodu , že pre 6 gen. stíhačov sa ráta z úplnou , alebo
    čiastočnou automatizáciou , kde je pilot brzdou pri extrémnych manévroch . Takže tak ako darpa pred xx rokmi používala prerábané
    stíhacie lietadlá na odladenie systémov . Neprekvapí ak túto
    metódu použijú v RF tiež . Neskôr ale predsa . Niektorí onanujú ,
    že nejdú objednávky SU-57 na 100 ks . Ale Rusi nie sú taký bohatí,
    aby mohli kupovať nedokončené veci . Len pred pár mesiacmi
    dokončili záťažové testy kompozitového krídla . Predstavte si , že
    by sa im to začalo rozpadávať po pár rokoch . Ruské PR je skoro
    rovné americkému , len USA si môže dovoliť vypustiť polozmetok
    a časom to doladiť na svetovú špičku . Rusi tento luxus nemajú .
    Tým nechcem tvrdiť , že žiaden zmetok nevyrobili .
    Jednoducho chudák musí kupovať odskúšané a bohatý , keď mu
    to nesadne - kúpy si druhý .

    • Czertik
      20:09 28.01.2019

      Ne skutecne nechapu, proc by melo byt to, ze su 57 jde ovladat na dalku by melo byt omilostnenim pro zpozdeni.
      NENI - podiv se na amiky - ti si zkouseli a zkouseji bezpilotni f16, cobry (vrtulniky - ci je to kiowa??) .
      Takze si to rusove mohli/meli vyzkouset na cistokrevne su 27, a pak uz funkcni a odladeny system naintegrovat do su-57.
      Pokud to tak neudelali - opet, jen jejich problem.
      A to ze rusove udelali lamaci zkousky az ted - nevadi, vsak seriovou vyrobu jeste nerozjeli a u protypu to nevadi.
      A budes se divit, ale ani amici se do seriovky f-35 nepustili bez hotovych lamacek. Ano, je tam dosnes spousta problemovych veci, ktere vznikly proste tim, ze se do vyroby nepustil odladeny vyrobek, aleco je dulezite je to, ze co f-35 funguje jak ma. Izraelci a syrani by mohli vypravet :).

      • sanityangel1
        20:43 29.01.2019

        Nech si napsat od Shanii, kolik F-35 bylo vyrobeno v jednotlivych seriich a kolik z nich nepujde upgradovat na posledni model, protoze zmeny mezi jednolivymi seriemi jsou natolik velke, ze to proste nejde. Podle me to pod 100 kusu nebude. Takze je jasne, ze takovy postup si z ekonomickeho hlediska dovolit.

        • Czertik
          02:15 31.01.2019

          Konstukcni upravy sou ale neco jineho nez lamaci zkousky :).

  • flanker.jirka
    22:14 26.01.2019

    Trendy stanovené vývojem v USA se stále promítají do výroby jinde ve světě. Soudě podle rozměrů je to pěknej drobek.
    Zajímalo by mne zda je projektován jako nadzvukové letadlo?

    ...jen doufám, že při vývoji všude po světě dbají na základní zákony robotiky z hlediska bezpečnosti.

  • Kichot
    10:57 25.01.2019

    Líbí se mi ta myšlenka sdílení techniky se Su 57. To na západě už není možné, skoro na vše musí být výběrové řízení... Takova pozemní armáda od Rheinmetallu nebo Gdels, letectvo od LM nebo Airbusu a je klid. Zadat jedne firmě celou koncepci se vším tím propojením a kompatibilitou a jen platit za upgrade...

    • Czertik
      11:49 25.01.2019

      Jneze vis o tom, ze kdyz mas konrurenci, tak mas jakous takous kontrolu nad naklady a firmy se snazi o to aby sly aspon o neco dopredu ?
      A ted si predstav ze by cela armadu - ci jen letectvo - ovladala jedna firma. To by byla cesta do pekla.
      Vzdyt si vezmi cesko a nase "slavne neslavne" tatrovky, ktere musi vzdy vyhrat, co na tom, ze ve vysledku budou i 3x drazsi nez yahranicni konkurence a neprisnesly prakticky zadny posun vpred.

      • Kichot
        11:57 25.01.2019

        Tak mohlo by jít spíš o jakéhosi koordinátora. Zadali bychom požadavky (bílá kniha) armády. Rozpočet na 20 let a firma by si už vybírala dodavatele.. Odpadla by korupce a nekompetence státních úředníků atd, nakonec se too děje uz dnes u každého výběrového řízení se najímá externí právní firma atd..

    • danny
      16:42 25.01.2019

      Sdílení technologických celků určitě není nový ruský vynález. Podívej se, co všechno např. pohání motor General Electric F110. Výhody specializace výroby agregátů a jejich vícenásobné použití sověti pochopili v meziválečném období, a proto většinu licencí nakupovali v USA.

  • infi
    09:15 25.01.2019

    A proc vymyslet jiz vymyslene? A kdyz uz chces rikat ze se kopiruje "americky" design, tak to oprav a uved, ze se kopiruje design nemeckeho Horten Ho 229 z druhe svetove, na jehoz designu je postavena napr. B2

    • GlobeElement
      09:41 25.01.2019

      A co takhle Northrop YB-35?

    • skelet
      10:26 25.01.2019

      a tady máš první verzi té kopie Ho229
      https://www.youtube.com/watch?...
      já chápu, že na History Channel říkali, že Adolf Hitler předal na svém sídle v Brazílii v roce 1946 plány Hortenu Američanům, čímž si zajistil azyl na měsíční základně šediváků, ale nevěř všemu co History Channel odvysílá

      • infi
        13:12 25.01.2019

        Skelet, Globe...to není úplně pravda co píšete, samokřídla byla známá od počátku století a prototypy z Německa, Ruska a USA vzlétla již v 20.-30. letech 20.století... Němci do tohoto konceptu zabudovali první prvky stealht technologií v kombinaci s proudovým motorem.
        Z toho vycházím, že "stealth" B2 s proudovým motorem je nejvíce podobný Hortenu Ho 229, než nějakým jiným samokřídlům s vrtulovým pohonem, které moc neřešily RCS odrat, či pohlcování radarových vln.

        • GlobeElement
          13:45 25.01.2019

          Ale no tak. U samokřídla nešlo (ani u Němců) o snahu o STEALTH, ale o teoreticky větší nosnost a lepší letové vlastnosti. Začali je (i Hortenové) vyvíjet už před válkou.

        • skelet
          14:23 25.01.2019

          Bratři Hortenové, Lippisch, Northrop a Kalinin bylo tak trochu posedlí samokřídly, a cpaly je všude možně. Malá RCS je vrozená vlastnost samokřídel. Malou RCS mělo třeba i De Havilland Mosquito, ale nikdo z něj nedělá stealth letoun. Prostě to tak vyšlo.
          Northrop měl své vlastní zkušenosti s B-49, Ho229 pro něj byla maximálně zajímavost jak se to dělá u konkurence. Navíc i kdyby byl Ho229 vyvíjen jako stealth (což nebyl), tak mezi Ho229 a B-2 je tááák obrovská časová prodleva, že z Ho229 se nedalo aplikovat na B-2 zhola nic.

          Suma sumárum, Northrop během druhé světové vyvíjel XP-56, YB-35, YB-49, XP-72. To vše byla samokřídla ;)

        • Czertik
          15:03 26.01.2019

          A jake ze to prvsky stealth zabudovali nemci do hortenu ?

          • Cpt. Morgan
            01:45 27.01.2019

            Co viem, tak sa analyzovali vzorky z plasta Hortenu a zistili tam uhlikove castice, alebo nejako zmenene castice dreva modifikovaneho tak, ze ma takmer zhodne vlastnosti ako castice dreveneho uhlia. Sam Reimar Horten sa vyjadril, ze chcel do potahu zakomponovat uhlikove castice na absorpciu radarovych vln, ale to bol plan pre seriovy stroj, a nakoniec vznikol iba porototyp. Jedna z vrstiev potahovej preglejky bola chemicky priamo vhodna na pridanie prisady, napr. uhlikovych castic, aj ked bola menej odolna voci poveternostnym vplyvom ako ostatne vrstvy...

          • Czertik
            20:17 28.01.2019

            A to vyjadreni reimara hortena..z jakeho je roku a kde si ho muzu precist ?
            Jinak vypalovani dreva aby melo vetsi tvrdost neni nic noveho, to uz se delo ve stredoveku (neplest s vyrobou dreveneho uhli).
            A tim, ze das uhlikove castice to trupu/potahu...tak jim skutecne nijak nesnizis radarovou absorbci (teda pokud PRESNE nevis co delas), ale prave naopak - zvysis.
            A skutecne by me zajimalo, z jake ze to - klidne i teoreticke prace - mohl horten, ci potazmo nemci -cerpat aby mohli udlat jakykoliv koncept stealth.
            P/rotoze pokud se nemylim, tak prvni prace na umozneni stelth - jak tvaroveho, tak i materialoveho pochazi z 80 ci 70 let...od rusa.

          • danny
            10:21 29.01.2019

            Zde se tvrdí, že tvar snižoval možnost detekce dobovými radary o cca 20%, ale že obtížná zjistitelnost nebyla Němci nikdy deklarována jako záměr:
            https://www.armyweb.cz/clanek/...

            Zde jsou podrobnosti k Hortenovu tvrzení o plánovaném použití uhlí a spektrální analýze lepidla při snaze ověřit, zda bylo použito i při stavbě prototypu: https://airandspace.si.edu/res...

          • Czertik
            19:50 29.01.2019

            To ze snizoval svym tvarem/materialem (drevo) - radarovy odraz je jasne - holt logicky letoun bez ocasu bude mit mensi odraznoz plochu nez letoun s ocasem.

            Ja nerozporuju to, ze onen letoun byl hur zachytelny radarem nez bezne konstrukce te doby, rozporuju to, ze byl uz ucelove staven jako stealth jak tady tvrdi morgan a spol.

            Jak tady bylo presne vzpomenuto - moskito byl taky blbe zachytitelny radarem (drevo), ale nikdo nikdy z nej nedelal stealth ci vlo letoun.

            Skutecne nechapu tu potrebu delat z hortenu stealth letoun, ale holt nekdo ma takove nutkani.

            Velmi me to pripomina potopeni bismarku - za valky, nikdo nikdy netrdil ze bismark byl potopen vlastni posadkou, ani pri detailnim vysledku posadky za valky (ty zaznamy sou volne pristupne).
            Ale holt, dodnes nekdo skutecne veri legende tomu ze bismark potopila vlastni posadka a ne palba britu (bismark mel super pancir..atd).

    • Spalda
      15:52 26.01.2019

      Tak teda tohle bych tu vážně nečekal :)

  • twistrabbit
    08:27 25.01.2019

    Já za to nemůžu, ale přijde mi, že rusové prostě naprosto okopírovali americkej design, akorát už se jim nechtělo srát se zadní částí, tak tam prdli výstupní trysku jako jsou zvyklí a už to neřešili, Zepředu to vypadá, jako stealth americkej dron, zezadu to vypadá jako normální stíhačka. A obávám se, že takto to bude i s vlastnostmi tohoto letounu. Nakonec s tím budou pálit stejně neřízený rakety.

    Na druhou stranu je to samozřejmě další přirozený krok ve vývoji, jen prostě uvidíme, jak to dokáží všechno pospojovat do nějakého plodného celku.

    • fenri
      09:10 25.01.2019

      Co na tom chcete vymýšlet za novoty? Samokřídlo je celkem logické, nasávací otvor nahoře také. On ten "americký" design docela silně vychází z různých německých návrhů a postupně bychom se asi dostopovali k čínským drakům :-) Vždyť i evropský Taranis vypadá stejně, nebo ty čínské UAV jakbysmet. IMHO tryska není ještě zdaleka finální.

      • skelet
        10:28 25.01.2019

        ehm.. YB-49 nic?

        • Cpt. Morgan
          01:59 27.01.2019

          Yb-49, alebo aj ktorekolvek ine americke samokridlo prislo az po nemeckych samokridlach. Prve samokridlo si dal patentovat Hugo Junkers v 1910, Yb-49 vznikol v 1947.

          • Czertik
            20:23 28.01.2019

            Jasne..a vsichni okopirovaly ledala od wrightu..vzdyt ti byly prvni. ze, ehm.

    • plavcik
      11:58 26.01.2019

      Proc to musi byt kopie? Tento argument vubec neplati u Cinanu. Je tam tolik ruznych firem co staveji drony.
      Spis me zajima jak to bude s ovladanim. Vim ze americani meli hodne testu napriklad s dalkove ovladanou f-16. O rusech nic nevime.

  • Pauli
    23:36 24.01.2019

    Drobek to zrovna nebude
    https://www.bagimsizhavacilar....

  • Jara
    21:02 24.01.2019

    Na nové motory jsem upřímně zvědavý

  • strikehawk
    20:10 24.01.2019

    Bravo! Myslím že kombinaci Su-57 a Ochotnik mají Rusové dobře nakročeno ke generaci 5+

    • logik
      20:37 24.01.2019

      Bravo za co? Ne, že bych Rusy podceňoval, ale co je složitého na popojíždění na ranveji?
      To, co dělá dron dronem je kvalita jeho inteligence a autonomního řízení, a ohledně toho zatím nebylo předvedeno skoro nic.

    • GlobeElement
      08:50 25.01.2019

      Nepochybně spíše 7. nebo 8.
      Dokonce již zveřejnili záběry nového automatického pilotního systému.
      https://bigthink.com/technolog...

      • Cpt. Morgan
        02:05 27.01.2019

        Ale to nevadi, ze to bol naucny program pre deti a ten "robot" bol iba ako teaser.. Hlavne je spravit z toho blamaz.

        • Czertik
          20:26 28.01.2019

          Jiste ze je to blamaz..a je jedno jestli to bylo pro deti nebo martany (ci paroubka).
          Proste tam lhali a delali takovou potemkiadu - a byly pristizeni. Kdyby nelhali, tak nemaji ostudu.
          Proc podobne nelzou amici, britove, cinani ?

  • Jara
    19:14 24.01.2019

    Takový ruský FCAS, rozhodně není na místě jakkoliv Rusy podceňovat ! SU57 ve výrobě přijdou nové motory a teď tenhle impozantní dron

    • dusan
      19:27 24.01.2019

      A čo je na ňom "impozantné" ?

      Ešte ani nevie lietať ..... nie to ešte bojovať .... nie je vôbec zaujímavé ako vyzerá ale čo dokáže ... a tento ešte nedokáže nič : )

      Drony sú už dnes samozrejmosť ... dokonca i pre malé teroristické armády ...

      • Jara
        21:06 24.01.2019

        Dušane nevím přijde mi tak, trochu se mi zdá, že články a někteří diskutéři mají neustálou potřebu do Ruské produkce kopat, jenomže kdyby Rusáci nevyvíjeli tak tady celkem není nad čím diskutovat:))

        • dusan
          21:22 24.01.2019

          Ono to nie je "kopanie" ale "zreálnenie" niektorých naivných predstáv : )

          • dusan
            21:23 24.01.2019

            Ale je to určite subjektívne, takže sa to môže tak zdať ... uznávam.

          • Clavo
            02:54 27.01.2019

            Ako reálna predstava o F 35 ževraj americkej stíhačke a drak je ruský.

          • Czertik
            20:27 28.01.2019

            clavo????
            Jak ze u f35 je rusky drak ??? Ktera ze ruska kancelar jim ho navrhla ? Nebo jak si to myslel ?

        • Czertik
          21:38 24.01.2019

          A pokud si myslis ze ty ruske motory sou nejaka revolucni technologie...zkus si neco vyhledat o programu yf-22 a yf-23 a motorech yf120.

        • GlobeElement
          08:58 25.01.2019

          Ono je to trochu jinak. Některé země vyvíjejí nové technologie a snaží se je pokud možno utajit, dokud nejsou hotové a připraveny k nasazení.
          A pak jsou jiné země, které naopak halasně prohlašují, že ty první země v jejich technologiích dohnaly a předehnaly a ukazují fotky různých maket a prototypů - viz iránský stealth letoun
          https://nationalinterest.org/b...
          Nebo te´ď tento ruský dron. Je to určeno domácímu publiku, aby mělo silnější vlastenecký zápal.

          Jinak rusové často kopírují americké technologie a to i tehdy, když se jedná o slepou uličku - například raketoplán. Za WWII okopírovali B-29, který nouzově přistál v SSSR (hezká ukázka spojenecké pomoci, že) a to včetně soukromého fotoaparátu, který patřil jednomu z pilotů. Vypadá to, že Rusko sice na USA nadává a kritizuje, ale v hloubi duše Rusové Ameriku obdivují.

    • Miroslav
      19:48 24.01.2019
      • (4)
      Oblíbený příspěvek

      Ruských inžinierov nepodceňujem. Dokázali neraz z minima vyťažiť maximum a postaviť pár veľmi zaujímavých strojov aaaale treba si povedať pravdu, že to až tak ružové nie je. SU-57 sa udržuje pri živote len minimálne nutnou objednávkou, nové motory ktoré sú na západe zavedené už celé roky zatiaľ nie sú dostupné v konečnej podobe, a ten dron zatiaľ nič neukázal. Ak aj bude plniť všetky úlohy tak sa len priblížia tomu, čo američania a Izrael využívajú roky v reálnom boji.

      • strikehawk
        20:07 24.01.2019
        • (12)

        Nový motor pro Su-57 má mít variabilní jádro a další pokrokove technologie takže o nějakém dohánění nemůže být reci. US ekvivalent je take jeste ve vyvoji.
        A nebuď tak negativní Mirku....Já vím že ti zprávy tohoto typu spolehlivě kazí vecer

        • Miroslav
          20:30 24.01.2019

          Prečo má každý proruský troll pocit, že keď nekričím na slávu Rusku tak som nejaký americký havloid ktorý je zásadne proti všetkému Ruskému? Ja viem, že tak to vnímate vy z opačnej strany ale u mňa to nejak takto nefunguje

        • Pilot
          09:51 25.01.2019

          Dobrý den, Izdelije 30 bude jistě velmi podobných paramtrů jako F117 z Raptoru, možná i lepší, o tom asi není sporu, ale že by ekvivalent Izdelije 30 měli US teprve ve vývoji, je nesmysl. Prosím ještě o odkaz, kde jsou nějaké info o variabilním jádru. Rád bych věděl v čem spočívá jeho funkce a přínos a vůbec bych si o něm trochu početl. Díky

          • Slavoslav
            10:11 25.01.2019

            ak bude Izdelije 30 s variabilnym jadrom tak ano. Perspektivne bude pouzity pre gen 6. V skratke (viem len obecne info a nehram sa na odbornika na letecke motory) sa menia obtokove pomery okolo jadra podla aktualnej rychlosti. Pre nadzvuk sa hodi iny pomer ako pre podzvuk atd. a spotreba by tym padom mala byt ovela priaznivejsia.

            btw motor s menitelnym obtokom bol v konkurentovi F22 a lietal na americkej strane v 1990 tom

            https://en.wikipedia.org/wiki/...

            uprednostneny bol konvecnejsi motor pre obavy z vyvojovych problemov

          • strikehawk
            11:03 25.01.2019
        • Czertik
          12:01 25.01.2019

          A v cem se to variablini ruske jadro lisi od amiku a jejich yf120 pro yf22 a 23 ?

          • Slavoslav
            14:05 25.01.2019

            ideovo? nijak

            v praxi, by ten rusky motor bol prvy seriovo vyrabany a pouzitelny motor s takymito schopnostami. Ono od funkcnej vzorky po nasaditelny produkt je dlha cesta

          • Czertik
            15:09 26.01.2019

            Slavoslav
            Jinymy slovy - technologicky naskok rusu oproti amikum - zadny.
            Ano, mas pravdu v tom, ze by to byl prvni seriove vyrabeny pro vojenske stihacky - ale vezmi si amiky proc od toho odstoupily - slozita vyroba a vysoke vyrobni naklady, presto ze vykony letounu s nimi byly vyrazne lepsi (yf-22 byla rychlejsi o 0,22m).
            Ano, dnes s 3d tiskarnamy a cnc o kterych se pred 30 lety ami nesnilo by ty moznosti vyroby vypadaji jinak - otazka samozrejme zni, jake budou realne vyrobni moznosti rusu.

          • Slavoslav
            19:33 26.01.2019

            ach, ale ja nehovorim, ze rusi maju technologicky naskok, ani ze Izdelije 30 bude to variabilne jadro mat.

            chcel si vediet v com je rozdiel a tak som ti ho povedal. Ak si tym chcel totiz dokazovat, ze americania uz v 90 tych mali to co Rusi vyvijaju dnes tak by si musel pripustit, ze uz davno maju aj rusi napriklad motor 5tej generacie. Tiez lietal v tej dobe ako americania so svojimi demonstratormi a napriek tomu kym ten motor pre F22 dotiahli do vyroby tak to este potrvalo.

            Ty si to tozi zuzil na vyrobne moznosti a o tie mne vobec neslo. Rozdiel medzi funkcnou vzorkou ktora potvrdzuje ideu a finalnym vyrobkom j este velmi dlhy. Funkcna vzorka sa nerovna prototyp kde uz riesis len vyrobne detaily

          • Cpt. Morgan
            03:33 27.01.2019

            Al-41F s variabilnym jadrom mal v 1982 tah 180kN, americky Yf-120 mal tah o 20kN nizsi.
            Pre porovnanie F-119 v raptoroch ma tah 156kN, pricom plocha tryska mu berie dalsich cca. 10%, cize efektivne je to okolo 140kN. To sa priblizuje ruskemu AL-31F M2 (145kN), co je posledna iteracia toho jadra zo zaciatku 80 tych rokov, urcena pre Su-34.

          • Czertik
            20:33 28.01.2019

            Slavoslav.
            Ne rusove skutecne NEMAJI motor 5. generace - jedine co maji jsou funkcni vzorky a vyvoj stale probiha.
            Amici motor 5 generace uz maji pres 20 let - od zavedeni f-22 do seriove vyroby.
            A kdyby se amici rozhodli pro yf120 misto yf119..takl by i definice motoru 5 generace vypadal trochu jinak nez dnes.
            Bylo by tam navic ono variabilni jadro, nejen schopnost supercruise.

          • Slavoslav
            20:40 28.01.2019

            bingo a o tom prave hovorim. Ak sa to potvrdi tak Rusi budu prvy so seriovym prevedenim

          • Czertik
            20:42 28.01.2019

            Morgan.
            LOL.
            a)z jakeho zdroje mas to ze v 82 mel tah 180 kn ?
            ¨b) presto ze dle tebe efektivni tah u amiku je jen 140 kn (ano je to min nez u rusu s su-34/35)...tak kde udelali soudruzi ze sssr chybu ze su 34-35 NEMA schopnost supercruise..pri dle tebe vysim tahu motoru a LEHCIM letounu - oproti f-22 ?
            c) to co se dnes oznacuje za 41f je znamce modernizovana verze mororu 31f. S originalem nema nic spolecneho, jeho vyvoj byl zrusen spolu se zrusenim programu mig 1.44 mfi.

          • Czertik
            20:49 28.01.2019

            Slavo
            lol :) A sme presne zase na zacatku :).
            Ja s tebou plne souhlasim, ze pokud ho rusove zavedou do seriovky, tak budou prvni kdo bude mit s variabilnim jadrem v seriovce.
            Jen sem napsal, proc amici variabilni jadro zavrhly - technologickou narocnos vyroby. A doplnil sem, ze dnes uz doba pokrocila a tudiz by jeho vyroba mela uz byt jednodusi.
            Jen sem nadnesl jak s moznostmi vyroby na tom budou rusove, protoze priznejme si - nijak skvele vykony nepredvadi. A to treba i onech kompozitu, ktere musi kupovat z ciziny, protoze doma si je nedokazi vyrobit - a to jejich vyroba je dalkeko jednodusi nez extremne technologicky a materialove narocna vyroba proudovych motoru, zvlast kdyz jim to zkomplikujes variabilnim jadrem, vyssimi teplotami a jinymy srandickami.
            Nekomu muze pripadat srandicka, ze kdyz se zvedne teplota spalovani o 100 (coz neni ani 7% tech teplot co sou tam ted), tak to znamena malou komplikaci ve vyrobe. Ne neni to tak, narocnost vyroby se kvuli tomu zvysi radove.

          • Slavoslav
            06:52 29.01.2019

            vo svojej povodnej otazke si chcel vediet aky je tam rozdiel a ten rozdiel bude taky aky maju teraz americania vs rusi pri gen 5 len v opacnom garde. Seria vs funkcna vzorka

            thats all

      • otecko
        10:10 25.01.2019

        Co chcete? Když to vezmeme na základě Gausovy křivky, tak i v tom dnešním světě platí, že v každém národu je stejné % geniů a stejné% blbů a průměrné populace. Rusové se svými 140 mil. občanů dokážou držet krok s ostatními. To je úctyhodné, byť cena za toto je zjevně šílená.
        Jenže jinou možnost asi nemají, protože -a je jedno zda právem či ne- se Západu bojí že je chce vydrancovat. Tak na to jdou po svém. Kdyby tak EU pro svůj vývoj v obraně dala aspoň to, co Rusko, když nás je 4x více, to by jsme aspoň stále nečetli co se vyvíjí v USA či v Rusku.

    • Czertik
      21:24 24.01.2019

      Jiste, ze neni na miste rusy podcenovat, ale ani precenovat.
      A co se tyka novych motoru pro su-57 - skutecne sem nedokazal najit jediny parametr ve kterem by byly lepsi ci se vyrovnaly zapadnimu ekvvalentu.

      • fenri
        09:12 25.01.2019

        Můžete sem napsat nějaké parametry těch nových motorů, rep. hodit na ně odkaz? Že už jste je tak pěkně analyzoval...

        • Czertik
          12:05 25.01.2019

          Proc bych sem mel JA davat param,etry novych ruskych motoru ? JA netvrdim ze budou/jsou ve vsem lepsi nez amici.
          A sem to prave je nemili fenri, co chce aspon nejake to realne cislo, vsechny parametry sem po nem nechtel, jen cast.

          • petris
            14:23 25.01.2019

            Ja som nedokázal nájsť žiadny parameter nových ruských motorov, tak ma prosím pouč, keď teda tvrdíš že si nedokázal nájsť jediný parameter v ktorom by boli lepšie, alebo sa aspoň vyrovnali západnému ekvivalentu, tak predpokladám že tebe sa to podarilo.

          • Czertik
            15:11 26.01.2019

            petris - a co takhle maximalni tah ? Jak s ab tak bez ? Tim se rusove radi chlubi, byt ano, uznavam, stale jde jen o spekulace a neni jasne jestli takoveho vykonu realne motory dosahuji ci dosahly.

          • petris
            10:40 28.01.2019

            Vzhľadom na to že najnovšie ruské motory sú v etape štátnych skúšok, tak ich ťah je zatiaľ pre verejnosť záhada (preto som sa pýtal že odkiaľ máš info o nových motoroch Rusov). Okrem toho, Rusi už niekoľko desaťročí trvajú na doktríne dvojmotorových prúdových lietadiel (podľa mňa to nie je úplne šťastné rozhodnutie, ale čo už...), ktorých motory majú obvykle stredný a nominálny ťah o niečo nižší ako motory projektované pre jednomotorové lietadlá, takže porovnávať to skrz ťah nie je veľmi objektívne.

          • Slavoslav
            11:23 28.01.2019

            "majú obvykle stredný a nominálny ťah o niečo nižší"

            a dovod? to, ze su urcene pre dvojmotorak neobstoji aj tam sa vyssi vykon hodi. Jedine, ze by mali lepsi pomer vykon / vaha pri tych motoroch. Druha moznost je zivotnost kde sice Rusi s metalurgiou na tom nie su zle, ale Americania su na tom zda sa lepsie (odolnejsie materialy umoznuju vyssi vykon a zivotnost motora). Ruske motory ak mali porovnatelny vykon mali zvacsa nasobne nizsiu zivotnost.

          • petris
            12:30 28.01.2019

            Neviem presne aký je preto dôvod, zrejme je to daň za jednomotorovú koncepciu v zmysle že prináša logistické a cenové výhody, ale platí sa za to tým že ten motor proste musí mať vyšší ťah, relatívne k dvojmotorovej koncepcii, aby lietadlu dodal požadované letové vlastnosti. Ten trend rozdielu v ťahu je zjavný aj pri porovnaní západných aj ruských motorov, tak to asi nie je špecifikum pre ruské motory.
            K životnosti - ono to môže byť spôsobené tým že ruské motory sa štandardne prevádzkujú systémom generálnych opráv a západné, podstatne modernejším systémom údržby podľa stavu. Nové motory už Rusi vyrábajú s plným FADECom, takže je celkom možné že budú môcť prejsť na údržbu podľa stavu resp. preemptívnu údržbu čo by im mohlo zaujímavo nafúknuť resurzy jednotlivých motorových celkov. Napr. PD-14, ktorý je síce motor úplne inej kategórie, ale už projektovaný a vyrábaný podľa nových ruských štandardov, v ničom nezaostáva za západnými motormi tejto kategórie. Čiže to nemusela byť záležitosť metalurgie, ale skôr digitalizácie a senzoriky.

          • Czertik
            21:03 28.01.2019

            petris
            to, ze rusove uz dlouhodobe jedou jen dvoumotoraky...neni zadna omluva. Nebo zapad snad je nejede - co takhle f-15/18/22 ? Nic ? Ef-2000, rafaele a ostatni ? Nic ?
            A svete div se, i tam zapad pouziva motory ve verzi co se vyrabeli jen pro dvoumotoraky, a pokud sou v jednomototoraku, tak je to odvozenina od dvoumotoraku.
            Pokud nejaky dvoumtororak pouziva motory urcene puvodne pro jednomotoraky, tak je to vetsinou jen kvuli cene.

  • givicz
    18:58 24.01.2019

    tady ten nový UCAV Ochotnik-B řeší již nějakou dobu :
    https://www.aktualnikonflikty....

  • Pepin Nešpor
    18:07 24.01.2019

    Jejej ten vstup trysky je jako testovací verze doufám no fakt divné.
    Proč meto vše připomíná x-47?

  • RiMr71
    18:05 24.01.2019

    ...tak tahle inspiračka by RQ-170 je povedenější než ta íránská...

  • Míša
    18:02 24.01.2019

    Další věčný prototyp, tak nějak dopadají projekty CCCP 2.

    • Pauli
      23:34 24.01.2019

      Teprve přišel na svět a Vy už tu nad ním pláčete ? WTF ?

  • The88
    18:02 24.01.2019

    Zajimava je vystupni tryska - pusobi na me, jako klasicka forsazni. Ale pri maximalce 1000 km/h by to bylo zbytecne, tam forsaz neni potreba.

    • logik
      19:05 24.01.2019

      Sdílí díly a avioniku s S-57: evidentně i s motorem.

      • The88
        20:05 24.01.2019

        Pravdepodobne. Tim padem pujde o docasne reseni - ne ze bych to poznal, ale asi je to Al-41F, urcite nebudou testovat prototyp Ochotnika s prototypem Izd. 30. A zase nema smysl ladit bezforsazni verzi motoru, ktery se tam ve vysledku nebude montovat. Tomu by napovidal i ten emblem Ochotnika na smerovce Su-57, kde je vystup zobrazen vyreseny evidentne jinak, podobne jako u americkych letadel.

  • Roland
    17:38 24.01.2019

    bude se to jmenovat bestie z NAPO?

    • The88
      18:00 24.01.2019

      Uz se to jmenuje Ochotnik, takze asi ne...

    • Pauli
      23:35 24.01.2019

      Bestie z Kandaháru taky nevznikla v Kandaháru :P