Rusko daruje Srbsku stíhačky a tanky

Foto: Srbský MiG-29 se střelami vzduch-vzduch krátkého dosahu R-60; větší foto / Krasimir Grozev ;CC BY-SA 3.0
Srbský MiG-29 se střelami vzduch-vzduch krátkého dosahu R-60; větší foto / Krasimir Grozev ;CC BY-SA 3.0

Srbsko získá od Ruska darem stíhačky MiG-29 a tanky T-72. Výměnou se pak ruské firmy budou podílet na repasování sovětské/ruské techniky ve výzbroji srbské armády. Podle srbských vládních představitelů je nákup zbraní reakcí na posilování chorvatské armády.

V současné době nejvýkonnějšími letadly srbského letectva jsou čtyři stíhačky MiG-29. Jde o pozůstatek z původně 16 MiGů-29, kterými Srbsko operovalo před leteckými údery NATO v roce 1999. Srbové mají rovněž ve výzbroji oficiálně 20 stíhaček MiG-21 a 17 útočných nadzvukových letounů J-22 Orao.

Velkou neznámou je technický stav srbských letadel a tedy i jejich operační použitelnost. Vzhledem k nutnosti servisu a oprav je nepravděpodobné, že se MiGy-29 podílejí na ochraně srbského vzdušného prostoru.

Srbské letectvo ale brzy získá další migy z Ruska. Během setkání srbské a ruské vládní delegace v Moskvě byla oznámená dohoda o dodávce šesti stíhaček MiG-29 z přebytků ruské armády.

„Toto rozhodnutí bylo skutečně učiněno, dodávka šesti MiGů-29 se odehraje v březnu nebo dubnu příštího roku poté, co bude dokončena technická část, jelikož letouny budou předány ze zásob Ministerstva obrany v rámci vojensko-technické spolupráce. Srbsko je náš strategický partner," řekl Anatolij Punčuk, zástupce ředitele ruské Federální služby vojensko-technické spolupráce

„Pokud bychom kupovali tyto letouny za tržní cenu, tak bychom potřebovali 600 milionů eur," oznámil srbský premiér Aleksandar Vučić po ukončení jednání s ruským ministrem obrany Sergejem Šojgu. Zatím není jasné, zda MiGy-29 projdou modernizací v Rusku nebo v Srbsku.

Srbsko minimálně od roku 2014 usilovalo o získání šesti nových stíhaček MiG-29M2, což je jedna z exportních variant MiGu-35. MiG-29M2 se vyznačují vyšším podílem kompozitních materiálů, moderní avionikou či vektorováním tahu motorů. Srbsko však z důvodu velké finanční náročnosti od nákupu odstoupilo.

Srbské letectvo

Navíc Srbsko  získá 30 tanků T-72 a stejný počet kolových obrněných vozidel BRDM-2. „Rovněž jsme dostali jako dárek 30 tanků T-72S a 30 BRDM-2 s kulometem ráže 14,5 mm," řekl Vučić.

Srbsko rovněž vede s Ruskem jednání o případném nákupu nebo darování kompletů protivzdušné obrany (PVO) Buk-M2 (střední dosah) a 2K22 Tunguska (krátký dosah). Dohoda o případné dodávce ruských kompletů PVO do Srbska má být podepsána v roce 2017 nebo 2018. Problém je pro Srbsko cena - tržní hodnota poptávaných ruských kompletů PVO je 500 milionů dolarů.

Zajímavý je politický rozměr nákupu. Podle ministra zahraničí Ivica Dačiće je snaha posílit srbské ozbrojené síly reakcí na vyzbrojováni Chorvatska.

„Když se Chorvatsko vyzbrojuje od NATO, říkají, že to není útočné a není to namířené proti nikomu. Ale já se ptám, proti komu to může Chorvatsko použít, když ne proti Srbsku? Chce snad střílet na Vídeň, Budapešť nebo Řím? Sporné však je, když Rusko daruje vojenskou techniku Srbsku, protože potom říkají, že se připravujeme na válku. Ale oni se prý připravují na mír. Ušetřete mě těch pohádek,“ prohlásil Dačić.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské hypersonické střely Zirkon proti americkým lodím

Ruské námořnictvo pracuje na hypersonických střelách Zirkon. Podle Konstantina Sivkova, ruského ...

Jaká je budoucnost ruských vojenských výdajů?

Pro ruského prezidenta jsou výdaje do ruské armády absolutní prioritou. Nicméně od roku 2014 ruskou ...

Nehoda ruského Su-33. Chyba pilota?

Za nehodou ruské stíhačky Su-33 na palubě letadlové lodi Admirál Kuzněcov může údajně chyba pilota. ...

Boeing s výrobu stíhaček F/A-18 a F-15 nekončí

Ministerstvo zahraničí USA schválilo prodej stíhaček F/A-18 Super Hornet do Kuvajtu a F-15QA do ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • PavolR
    07:38 29.01.2017

    Ďalšie Migy a Buky od Bieloruska:
    https://svet.sme.sk/c/20444999...

  • Kubiš
    18:56 15.01.2017

    Dobrá byl bych proti, protože to je problém jednotlivých suverénních států. Okolní státy mohou pouze vyjadřovat svůj názor. Zajimalo by mě, jak by podobné referendum dopadlo například na Sibiři. Myslím, ze by se Čína zaradovala. Jak by to mělo správně probíhat nám naposled ukázala Anglie, my a Slovensko...

  • D.i.p
    12:44 31.12.2016

    Myslím, že Srbsko víc než Chorvatsko (to je spíš takové mediální dělání ramen) trápí nestabilní region na jihovýchod od něj tj. problém s Albáncema v Kosovu, jejich snahy rozvrátit Makedonii, slabí Řecko a islamizující se Turecko. Pak nestabilní Bosna a Hercegovina.
    Na něco jim Mig-29 v pohodě stačí, na něco ne.
    Vzhledem k tomu, že si USA a další přechytralí státy EU neuvědomují, že si v podobě Albánců hřejou hada na prsou, tak Srbům nezbyvá před tímto agresivním a fanatickým národem jiný spojenec než Rusko.

  • Larry
    08:53 28.12.2016

    Naprosto infantilně (ve stylu "o co že můj tatínek přepere tvého tatínka")se tady dohadujete co a jak. Přitom jenom googluje a omíláte známá fakta. Škoda času a energie. Více faktů a podrobností známo není.
    Vždy se najdou zajímavá fakta. Třeba reportáž z tiskovky po skončení jednání Srbské delegace na MO RF. MO RF generál Šojgu s úsměvem prohlásil, že je ochoten se bavit o ledasčem kromě jaderných zbraní.
    Takže doufejme, že modernizace ať dopadne jakkoliv, hlavně ne jako MiG29AS .
    To je to nejhorší, co snad udělali.
    Oni totiž ruští obchodníci dají katalog a lze si vybrat např. avionika může být cejchovaná v metrickém nebo imperiálním systému. Radiostanici si lze vybrat.....
    atd.....
    Ale! Nikdy nebudete mít v katalogu klíčové přístroje a vybavení které je aktuálně používané na letadlech VKS RF.
    Jestliže je dnes standartem MiG 29OVT nebo SMT, nedostanete komplet dodávku takových strojů.
    Navíc v těchto letadlech může být i např. nový systém REBu. Tedy o tom se nikdo krom "povolaných" nedozví..... vizuálně laik není schopen takovou věc rozpoznat...
    A žádná vojenská ročenka či web o takové skutečnosti nebude psát

  • semtam
    07:41 28.12.2016

    Starlight

    Vysvětlím úplně jednoduše, okolí není region a proto jsem vypsal státy se Srbskem přímo sousedící. Což by mohla být víceméně pravda, jenže je potřeba to vnímat v kontextu s Chorvatskem.
    Ale opět rozsah modernizací neznáme, lze předpokládat, že modernizace letadla posune k F-16 C/D blok 50/52. Záměrně vynechávám verzi +, protože opět neznáme rozsah modernizace.

    Ale abych vás uklidnil i kdyby Srbsko pořizovalo třeba Migy-35 a tudíž o nejmodernějším letadlu by nebyl pochyb, tak NATO by je tak či tak smázlo z nebe.

    Nikde nepíšu, že se budou modernizovat na verzi UPG. Zmínka o UPG, vznikla, když Sokrates chtěl slyšet lepší verzi Migu než je blok15, ještě jsem zmiňoval SMT. Klidně se podívejte. Verze SMT je zhruba srovnatelná s blokem 50/52.

    Ale když už píšete o UPG a jednotkové ceně, tak je možné že modernizace pro Srbsko bude podobná. Pokud teda se dá věřit zprávám o ceně modernizace.

    Nikde F-16 a její modernizace nijak neshazuji, to je jen váš osobní pocit. Modernizace prováděné v 90. letech odpovídají své době. Kdyby byli stále aktuální, tak nevznikají modernizace nové.

  • asdf
    07:39 28.12.2016

    Sokrates > Este k rumunskej zakazke. Co ma zarazilo, tak beru 12 masin, ale zaskoluju im len 9 pilotov. Predpokladam, ze to budu zaskoleny ako instruktory a preskolenie dalsich pilotov bude v rumunskej rezii. To je asi skryte v tych dalsich 400 mil.

  • Starlight
    01:44 28.12.2016

    To semtam:

    Cituji „…Proto bude trochu pravdy na tom, že Srbsko bude mít v současné době nejmodernější letadla ve svém okolí. Rumunsko se staršími F-16, Chorvatsko a jejich MIG-21, Bulharsko původní MIG-29 a Maďarsko Gripen..“

    Doplním, že do balkánského regionu se tradičně počítá i Řecko se 150+ letouny F-16 včetně nejmodernějších bloků 52+. Do sil v regionu se tradičně počítá i 24 plně bojeschopných modernizovaných F-16CM/DM USAF v severoitalském Avionu, kterým to trvá nad Bělehrad 45 minut. A cestu dobře znají. Další americké posilové roje a letky se různě střídají na rumunských a bulharských základnách ať kvůli krizi s Ruskem/kvůli nácviku vzdušného boje s letouny ruské konstrukce MiG-21, MiG-29.

    Nějak jsem tedy nepochopil, jak přišel na to, že Srbsko bude mít nejmodernější letouny ve svém okolí. Můžeš to nějak detailněji vysvětlit?

    Pokud vím, startovním bodem diskuze pod článkem byl fakt, že Srbsko má dnes 28 let staré MiG-29 Izd. 9.12B/9.51., které kvůli čtvrtstoletí úpadku letectva a nedostatku peněz jen obtížně udržují alespoň v nějakém provozu. Za obrovský úspěch považují i to, že jim Rusko daruje zdarma 6 letounů. Nejlepší světové zdroje ten dar identifikovaly jako staré Izd. 9.12A/9.13S/9.51 opět s stářím okolo 25 let. Z tohoto mají za rok vydupat nějakým zázrakem nejmoderněji techniku v regionu?

    O rozsahu oprav, modernizaci těchto letounů a nově nakoupené výzbroji nikdo nic neví. Tvá hypotéza, že to bude podobné upgradu indických MIGů-29 Izd. 9-12B na verzi MiG-29UPG (Indii stála modernizace každého letounu 15 mil USD při objemu 62 letounů) je sice zajímavá, ale obávám se, že to vzít jako základ pro tvé silné tvrzení, je velmi účelové.

    A prosím tentokrát si skutečně přečti velmi dobře, co se všechno se píše o rumunské akvizici letounů F-16AM/BM a programu F-16 MLU obecně. I po několika upozorněních máš stále tendenci odmítat reálná fakta o stavu programu a možnostech těchto letounů a tvé příspěvky pak působí dost nevěrohodně a jednostranně.

    Například - první hardwarová a softwarová verze F-16AM Tape M1 měla svůj bojový debut právě nad Srbskem/Černou horou v roce 1999 a s pomocí PLŘS AIM-120 získala sestřel právě srbského MiGu-29. Nebo - přilbový displej JHMCS je realitou pro F-16AM/BM Tape M3 od roku 2003. A zejména je nespočet veřejně dostupných zahraničních zdrojů, které jasně uvedly, že ex-portugalské F-16AM/BM prošly před dodáním do Rumunska revizemi a modernizací na verzi Tape M5.2R. Mimochodem prováděla je zkušená portugalská firma OGMA (s podporou dodavatelů z USA, http://www.ogma.pt/index.php?p...

  • Shania
    22:14 27.12.2016

    semtam, Sokrates: zrovna jinde jede debata o radarech, takže ji sem hodim:
    A také detekční vzalenosti uvadene rusy nejsou porovnatelne s americkymi, kazdy to meri jinak...

    Zaslon vs AWG-9 (Mig-31 vs F-14)
    ------------------
    od norského operatora PVO.

    There are several reasons for why Zaslon had clearly inferior detection and tracking range performance to AWG-9 despite being newer, twice as heavy and having larger antenna.

    1. PESA antenna has significantly larger losses and lower efficiency than planar array antenna used in advanced MSA radars. Basically PESA antenna loses energy in both transmit (less energy to target) and receive (less energy to receiver). PESA antennas also have higher sidelobes meaning they lose more energy to unwanted directions and thus more power is wasted. This is true especially with old tech reciprocal ferrite phase shifters used in smaller PESA antennas. Larger PESA antennas (AWACS, large ground/sea radars) use rotary field phase shifters which were far better but would be impossible to use in fighter radars due to their far larger size.

    Btw, Soviet Union tried to make similar planar array antenna as used in most Western fighter radars from 1970s onwards, but it took until 1990s to do so. Even N001 used in Su-27 had to resort to less capable Twisted Cassegrain antenna.

    2. Soviet radar components were mostly lower quality and less capability than their Western counterparts. One important thing is the waveguide which guides the radar waves from transmitter to antenna and from antenna to receiver. It must be very exactly designed and manufactured with very high precision or performance will start to suffer. It also has to be as short as possible because any increase in length means higher losses in both transmit and receive paths. Soviet waveguides tended to be of lower quality and longer than equivalent Western ones. Soviet/Russian radar receivers were also less sensitive and had higher losses. Soviet radars were pretty much always bigger than equivalent Western radars if performance was about equal.

    3. Processing capabilities. This is interesting that despite being newer and bigger, Zaslon could only track 10 targets when AWG-9 could track 24. It's also likely that signal processing capability was similarly less and resulted in lower detection performance.

    AFAIK, Zaslon never got to level of AWG-9 in detection performance. Number of targets tracked and engaged was improved with better computing though. Larger Zaslon-M did get better range performance though and Russian AF is getting them right now with improved MiG-31BMs though. That is basically a new radar with new larger antenna and processing systems. Not that great considering that F-14 was retired 10 years ago. Not that MiG-31BM isn't a threat to bombers and capable of shooting down some cruise missiles, but it isn't very impressive these days either except for speed.

    ------
    A k aesa radarum

    Northrop Grumman designed a fighter AESA in 1985 (Ultra Reliable Radar). Then they designed a new one for ATF competition and then designed a third generation AESA for actual F-22. It took almost two decades with very high resources to get from first real working AESA to actual operational AESA. Russia is basically in late 1980s right now in comparison and it will take them a long time to develop a AN/APG-77 equivalent radar. Right now Russia doesn't have capabilities to design and especially manufacture equivalent T/R modules and other necessary components for the radars. There is also the problem of being able to manufacture large amounts of them within reasonable cost. Making one working radar doesn't mean much until you can manufacture hundred(s) of them without going bankrupt. Then there is the fact that radar is only one part. There are things like sensor fusion and networking to make the whole system and whole force work together.

  • semtam
    21:48 27.12.2016

    Sokrates

    Ono záleží co na těch 140-150 km zachytí. Tudíž rozměr letadla. Tento zdroj zase udává jiná čísla:
    http://defence.pk/threads/rada...

    ŽUK-M2E bude vychytanější, jedná se o moderní radar a i přes kvality prvních verzích APG-66 se chtě nechtě datum vývoje počítá a ruské radary jsou v dnešní době na velmi dobré úrovni.

    Tak nakonec tam Portugalci přilbový zaměřovač hodily. MIG-29 to měl již dávno a právě díky němu se zavedl u některých starších F-16.

    Jinak letadla F-16 a MIG-29 jsou v podstatě hodně srovnatelná. Vše záleží na modernizaci. Uživatelé co plánují nadále provozovat tato letadla a mají v inventáři starší kousky jako třeba Rumunsko, Korea, Indie, tak přistupují k výrazným modernizacím. Mnozí uživatelé čekají na F-35, tudíž výrazné modernizace se F-16 již nedostává.
    Proto bude trochu pravdy na tom, že Srbsko bude mít v současné době nejmodernější letadla ve svém okolí.
    Rumunsko se staršími F-16, Chorvatsko a jejich MIG-21, Bulharsko původní MIG-29 a Maďarsko Gripen.

  • Sokrates
    20:39 27.12.2016

    semtam:
    1. modernizované F-16 majú prilbový zameriavač
    http://www.f-16.net/f-16_users...
    2. Pri radare Žuk-M2E sa uvádza maximálny dosah pre vzdušné ciele 140 km.
    http://www.belvpo.com/ru/16837...
    Pri APG-66(V)2 je to 80 nm, čo by v prepočte malo byť 148 km.
    https://www.forecastinternatio...
    Ten dosah radarov je zhruba rovnaký a to čo bude rozhodujúce pri ich porovnaní je dosah a Pk ich rakiet (R-77 vs AIM-120).
    3. Nevedel som, že ďalších cca 400 mil. bude stáť infraštruktúra a celkové zázemie. Ak by sa to malo týkať len týchto 12 F-16, tak samozrejme máš pravdu a nemá zmysel tieto dve zákazky porovnávať. Ako však uvádza článok, rumunské letectvo plánuje obstarať celkovo 48 - 60 lietadiel. Ak sa celé to zázemie buduje už s tým, že do budúcna pribudne ešte 48 strojov, tak tá jednotková cena je síce stále vyššia, ale už zase stojí za porovnanie.

  • semtam
    20:22 27.12.2016

    SeaWolf

    Osobně si myslím, že ani nabídka F-16 zadarmo od USA by nepřiměla Srbsko tyto letadla pořídit. Jednak by automaticky přišla nabídka z Ruska na Migy a jak ukázal rumunský případ, zavedení nového typu letadla leč rozšířeného vyžaduje patřičné náklady. Pro Srbsko je provoz Migů stále tou nejschůdnější cestou.

    Letadla americké provenience by hlavně byla srbskou veřejností dosti nelibě vnímána. V Srbsku je a ještě dlouho bude v paměti agrese NATO a ono uloupení Kosova.

    Co mě spíš zaráží je nenabídnutí F-16 ostatním členům aliance. Pokud by je darovali zadarmo, tak stále budou profitovat z modernizací a výzbroje. Mám malé podezření na F-35. Možná předpokládají, že tyto státy je budou horečně nakupovat. Vzhledem k zatím nenaplněné nízké nákladnosti F-35 a stále běžícímu vývoji, je možné, že F-16 a Gripen se stanou žádaným zbožím.

  • SeaWolf
    20:00 27.12.2016

    Rusko má v Srbsku velký vliv už historicky nicméně Srbsko se i přes válku se západem v devadesátých letech kloní pragmaticky k západním zemím. Rusko prostě vytáhlo kartu kterou mělo USA taky a kterou jak se aktuálně ukázalo promarnilo. Pokud by USA nabídly zdarma F-16 s nabídkou případné modernizace na které by se podílelo samo Srbsko ( částečně ) dnes bych tu komentoval jiný článek. Ekonomická síla a know-how USA je na jiném levelu než Ruska ( myslím tím využitelnost technologie i v jiných oblastech tím nemyslím, že Rusko nemá co nabídnout ) takže by se dalo jednat o nabídce spolupráce USA / Srbsko které by těžko někdo konkuroval.
    Podobným způsobem si Čína omotala kolem prstu část Afriky díky jednoduchému letounku K-8.
    Rusko v tomto případě ukázalo jak rozšiřovat svůj vliv za minimální cenu a ještě na tom potencionálně vydělat.

  • semtam
    18:17 27.12.2016

    asdf

    Často protichůdné zprávy o cenně různých kontraktů je hlavně z důvodu, že se ne všechno započítá. Celková suma je poté dost drastická s porovnáním ceny samotných letounů. Rumunsko bude stejně za cca 10 let své stroje modernizovat, protože již nebudou stačit požadavkům, ne nadarmo vznikla verze Viper

    http://www.armadninoviny.cz/st...

    F-16, ač zdařilé letadlo tak jeho nejčastější verze již zastarávají.

    PavolR

    Dobře, tak třeba Arménie, ta pořídila S-300 a BM-30 plus Tigry a cena opět nepřesahovala běžné tržní ceny ba naopak. A to je bezpečnost Arménie na Rusku přímo závislá.

  • PavolR
    18:02 27.12.2016

    semtam:
    Bielorusko nie je dobrý príklad, lebo z politických dôvodov dostáva pod cenu napr. aj ropu plyn, výhodné pôžičky ... proste dostane všetko, čo len Rusko ešte nejakej krajine ponúknuť môže, aby mu aj ono nechcelo prebehnúť na "druhú stranu".
    Nejde pritom iba o mocensko-politické, alebo historicko-citové väzby, ale vyrábajú sa tam aj niektoré systémy, bez ktorých by bola modernizácia ruskej armády - no povedzme, že dosť komplikovaná (napr. Sosna-U).

  • asdf
    18:00 27.12.2016

    semtam > dik za ten odkaz. Takze rumunov nakup zavedenie 12 f-16 bude stat 600 mil euro, pricom 12 F-16 ich vyslo len na necelych 190 mil. Takze ta bizuteria okolo F-16 stala vyse 400 mil. Otazka je co vsetko v tych 400 mil a ci je to tak uplne nevyhnute koli F-16 alebo to zobrali teraz alebo nikdy.

    Pri tychto cislach sa ta modernizacia Mig-29 nezda az taka draha ako prechod na uplne iny typ.

  • skelet
    17:48 27.12.2016

    Mohlo Srbsko koupit jiné letouny? Po roce 98 nejsou jeho vztahy se Západem příliš vřelé,a i kdyby, tak jaé letouny by mohli koupit? F-16A nebo Gripen. Ostatní stroje jsou příliš drahé. Z těch nezápadních letounů připadají do úvahy jen MiG-29, JF-17 nebo J-10. Jiné letouny jako Su-27 jsou opět náročné na provoz.
    Jakýkoliv jiný nákup, než MiG-29 by znamenal vyšší náklady. A při počtech zakoupených strojů se jedná čistě jen o "air-policing", a na to MiG-29 stačí i nemodernizovaný.

  • semtam
    17:29 27.12.2016

    Sokrates

    Klidně si vem verzi 9.18., ale abychom byli objektivní po sjednocení Německa se MIG-29 z NDR testoval. Nevýhodou se ukázal radar, protože na větší vzdálenost neměl dostatečné situační povědomí. Naopak na blízký boj měl MIG-29 navrch a to díky zaměřovači a střele R-73. Na to se na západě zaměřili a přilbové zaměřovače začalo USA zavádět cca v roce 2003. Tudíž verze F-16AM přilbový zaměřovač, pokud nebyla tato verze dále modernizována nemá.

    Výhoda radaru ŽUK-ME (Indie má verzi M2E) spočívá v dosahu oproti AN/APG-66(V)2. Rozdíl 40 km pro ŽUK.

    Jinak náklady na F-16 pro Rumunsko jsou cca 600 milionů EUR.

    http://www.armadninoviny.cz/pr...

    Starlight

    Ok, ale jak s tím souvisí portugalské F-16? Tato letadla byla uskladněna, už i v době výběru nadzvuků se nám tato letadla nabízela, tak průběžná modernizace je nepravděpodobná. Uloženky se většinou nemodernizují.

    Jinak jsem si vzpomněl na vaši hlášku ohledně předražení zbraní pro země, které "musí" odebírat ruskou techniku. Jak my vysvětlíte, že Bělorusko jí získává za výhodných podmínek? Třeba TOR-M2 byl prodán pod cenou.

  • Starlight
    15:58 27.12.2016

    To semtam:

    Pokusím se, co nejpomaleji :-)

    USAF a evropské země v programu EPAF (European Participating Forces, v programu jsou dnes i neevropské země) přistupují k průběžným modernizacím letounů F-16 jinak než je tomu například v Srbsku či v Rusku, kde mají už jednou vyrobené letouny MiG-29 praktické ve stejní konfiguraci v jaké opustily výrobní závod před 25 lety.

    Letouny F-16 USAF, včetně Block 50/52 (poslední z nich obdrželo USAF v roce 2005) a letectva EPAF letouny F-16A/B Block 15 byly a jsou průběžně modernizovány v rámci provázaných modernizačních programů. Tedy F-16 zemí EPAF a některé F-16 USAF sice pocházejí z 90. let, tak od té doby prošly rozsáhlými modernizacemi.

    Zatímco u draků se jedná spíše o zesílení a opravy, tak vývojové starší evropské letouny dostaly i modernizované motory.

    Hlavní změna se ale týká avioniky – v rámci těchto programů bylo výměno nebo modernizována prakticky všechno, hlavně u letounů F-16 EPAF. Ale i novější letouny F-16 USAF dostávají řadu nového společného hardware (nové počítače, displeje,…).

    Samostatnou kapitolou je pak nový software, který zabezpečuje integraci nových senzorů, komunikačních prostředků, výzbroje. Avionický software a klíčový hardware je pak společný i s nověji vyrobenými letouny jako jsou polské Block 52+. Ostatně pokročilost většiny F-16 je dána tím, co financuje USAF a země EPAF v rámci modernizačních programů.

    Všechny nové vychytávky pak Lockheed Martin nabízí i pro nové letouny. Ty mají ale výhodu v novějších dracích, které jsou upraveny i pro další nové schopnosti, které starší letouny nemají, jako jsou konformní palivové nádrže.

    Proto nemám cenu argumentovat tím, že dnešní F-16 jsou zastaralé jenom proto, že pocházejí někdy z 90. let. Rok výroby u nich není rozhodující pro další srovnání s konkurencí nebo protivníkem. Klíčové je naopak vědět v jaké modernizačním a softwarovém se aktuální flotila letounů nachází.

    Například software tzv. Tape M5 byl zaveden okolo roku 2008 a dílčí korekční update M5.2 je ještě mladší. Rumuni mají v letounech customizovanou verzi Tape M5.2R, která bude ještě o něco novější.

  • Sokrates
    15:50 27.12.2016

    semtam: na ktorú verziu SMT sa mám pozrieť - 9.17, 9.17A alebo 9.18? Verziu 9.19 zámerne nespomínam, lebo táto nevznikla konverziou starších typov, ale ide o úplne nové stroje.
    Treba si uvedomiť, že verzie 9.17 a 9.17A sa nikdy nedostali ďalej ako po fázu prototypov, lebo už koncom 90. rokov nepredstavovali pre ruské letectvo dostačujúcu modernizáciu. Na 9.17A nadväzovala mierne vylepšená verzia 9.18 pre Eritreu a Jemen. Poslednou modernizáciou MiG-29 je verzia UPG. Jeho najvýznamnejším upgradom je dopplerovský radar Žuk-ME, ktorý už dokáže sledovať 10 cieľov a na 4 z nich navádzať rakety. Navyše má módy vzduch-zem. V tomto smere ale vôbec nezaostáva AN/APG-66(V)2, ktorý navyše dokáže navádzať rakety na 6 cieľov súčasne. Zmenou prešiel aj kokpit MiG-29UPG, ktorý získal HOTAS, multifunkčné displeje, HUD a francúzsky prilbový zameriavač TopSight od firmy Thales. Týmto vybavením ale rumunské F-16AM/BM disponujú tiež. Mimoriadne dôležitým prvkom modernizácie verzie UPG je nepochybne výzbroj pre BVR boj, protizemné a protilodné strely. Treba ale dodať, že rakety R-77E sa nestretli v Indii s pozitívnym ohlasom a indické médiá ich pomerne slušne skritizovali. Ako už uviedol Starlight nižšie, rumunské F-16AM/BM majú integrovanú celú škálu výzbroje typu vzduch-vzduch a vzduch-zem.
    Čiže toto všetko sú argumenty, prečo si myslím, že suma 180 - 230 mil. eur je prehnaná. Hoci aj za modernizáciu 10 MiGov-29, z ktorých 3 majú kvôli absencii rádiolokátora oveľa nižšiu bojovú spôsobilosť.
    Ak už si chcú Srbi vytvoriť status ruského trójskeho koňa v Európe a budovať letectvo na základe ruskej techniky, mohli si vydupať minimálne nové SMT (9.19).

  • dusan
    15:26 27.12.2016

    Len k tej "lacnej" prevádzke MiG-ov 29.
    Stačí sa pozrieť na Slovensko. Dostali sme "zadarmo" 14 ks MiG-ov (v rámci deblokácia - okolo bolo xy-škandálov).
    Následne sa zistilo, že nemáme ani na prevádzku ... a tak sa postupne vyčerpávali letové hodiny ... a potom sa počet strojov zredukoval a dalo sa cca 12 ks dohromady.
    Ale je verejným tajomstvom, že počet letuschopných strojov je tak na polovici- maximálne ...
    Inak povedané, dlhé roky reálne nemáme takmer nič - ledva máme hotovostné stroje a sem tam nie sú stroje ani na plánované vystúpenia.
    A argument o prechode na novú západnú techniku neberiem .. raz tam prejdeme, takže to je jednorázová záležitosť, ktorej sa nevyhneme tak či tak.

  • semtam
    14:29 27.12.2016

    Starlight

    Omluva, poslední odstavec náleží pro Sokratese.

    A jinak máte pravdu, Rumunsko získalo F-16AM/BM.

  • semtam
    14:27 27.12.2016

    Starlight

    Ano, stroje F-16AM/BM de-facto odpovídají verzi block 50/52. Jenže tato verze sérií C/D pochází z počátku 90. let. Proto vznikla opět pokročilejší verze C/D 50 plus, Tuto verzi vlastní třeba polské letectvo. Asi těžko by v roce 2006 kupovali stroje z konce studené války.

    Ak rumunské F-16 nazývaš zastarané, v čom podľa Teba môžu staré MiGy po modernizácii predčiť Block 15OCU?

    V této verzi prakticky ve všem, zkuste se podívat na verzi SMT či indickou UPG.

  • Sokrates
    14:09 27.12.2016

    semtam: Ak rumunské F-16 nazývaš zastarané, v čom podľa Teba môžu staré MiGy po modernizácii predčiť Block 15OCU? Povedz konkrétne, kde Ty vidíš ten modernizačný potenciál. Lebo ja ho tam jednoducho nevidím. Preto nemusím na nič čakať. Uvedom si, že keby tam naozaj bol, všetkých cca 180 ruských MiGov-29 sa viac oplatí za zlomok ceny zmodernizovať ako ich vyraďovať.
    Mimochodom, tie zastarané F-16 už dokázali, že vedia zostreliť MiG-29 z oblohy, zatiaľ čo opak sa ešte nekonal. :-)

  • Starlight
    13:57 27.12.2016

    Ohledně rumunských F-16. Prosím čtěte si příspěvky ostatních. A prosím čtěte si odkazy, které tam jsou. Takto se zbytečně vysilujte nereálnými spekulacemi.

    Sokrates to sem už dnes dával. Rumunsko t žádné F-16 Block15 OCU provozovat nebude. Koupili si F-16AM/BM (neboli letouny po Mid-Life Update – MLU) v jedné z nejmodernějších hardwarových a softwarových verzí označované jako Tape M5.2R (ano jiní uživatelé už mají verzi M6.x a probíhá další vývoj).

    Jednoduše řečeno tyto letouny mají schopnosti jako poslední Blocky 40/50 USAF (ostatně software je stejný) a jejich možnosti by jim záviděly nejen srbské MiGy-29, ale i JAS-39C/D českého letectva (a toho švédského taky). Například souboje mezi F-16AM s motory F100-PW-220E a švédskými JAS-39 ukázaly převahu F-16 v manévrovém vzdušném boji díky většímu poměru tahu k hmotnosti. Vliv moderní avioniky je ještě výraznější – F-16AM s přilbovým zaměřovačem a PLŘS AIM-9X nebo IRIS-T v dog-fightu doslova deklasuje JAS-39C/D.

    Rumuni budou mít 9 jednomístných F-16AM a 3 dvoumístné F-16BM. K tomu kupují:

    13 Embedded Global Positioning Systems/Inertial Navigation Systems (EGPS/INS) with GPS Security Devices, Airborne (= super přesné palubní navigační systémy s laserovou inercí kombinovanou s přesnou vojenskou GPS)
    3 AN/ALQ-131 Electronic Countermeasure Pods (radiolokační rušící kontejner)
    30 AIM-120C Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM)
    5 AIM-120C Captive Air Training Missiles (CATMs) (cvičný AMRAAM)
    60 AIM-9M Sidewinder Missiles
    4 AIM-9M CATMs (cvičný Sidewinder)
    48 LAU-129 Launchers (vypouštěcí zařízení pro PLŘS)
    10 GBU-12 Enhanced Guided Bomb Units (naváděná puma s kombinovaným inrecuálnám/GPS/laserovým naváděním)
    18 AGM-65H/KB Maverick Missiles
    4 AGM-65 CATMs (cvičný Maverick)
    15 Multifunctional Information Distribution System/Low Volume Terminals (palubní terminál NATO datlinku LINK-16)
    2 Multifunctional Information Distribution System Ground Support Systems (pozemní terminál NATO datlinku LINK-16)

    „….Also included are spare and repair parts, support equipment, tanker support, ferry services, repair and return services, software development/integration, test and equipment, supply support, personnel training and training equipment, publications and technical data, U.S. Government and contractor technical services, and other related elements of logistics and program support.

    Romania won’t have any existing stocks of these items from its upgraded, NATO-compatible Lancer fleet, either, but they may be able to transfer some of their existing RAFAEL Python 3 missiles and LITENING pods. …. implementation won’t require any additional US government or contractor representatives in Romania….„

    V publikovaných dokumentech to není, ale při slavnostním ceremoniálu měli rumuští piloti přilbové zaměřovače JHMCS (dodávají se v modulem/brýlemi pro noční vidění).

    Block 5.2 toho umí ještě více, jen to Rumuni nekoupili – řízené střely AIM-9X nebo IRIS-T, nejnovější střelecké kontejnery Litening (starší verze Rumuni mají) a Sniper, INS/GPS naváděné pumy GBU-30/31/32 JDAM, naváděné klouzavé pumy AGM-154 JSOW, řízené střely AGM-88 HARM.

  • Rase
    13:33 27.12.2016

    Vzhledem k tomu, že 7 Mi-35 chce MO prodat za odhadní cenu 25 mil./kus (tedy cca milion dolarů), tak to dělá celkem nějakých 175 milionů Kč. pokud se za tu cenu dá něco sehnat, pro těch zbylých 10 Mi-35 bude to v pohodě. Případně za tu cenu nakoupit něco navíc, než jen nejnutnější modernizace, která se stejně musí zaplatit. Tedy co se vydělá na prodeji Mi-35, by se mohlo dát jako bonus na modernizaci těch zbylých desíti strojů. Jiných investic by se to tedy nijak nedotklo.

  • semtam
    13:00 27.12.2016

    KOLT

    Očividně jste mne nepochopil, u sofistikovaných a nákladných prostředků, je jejich doplňování zdlouhavá a nákladná činnost, jak na personál, tak na techniku.

    Pokud by se ČR dostala do konfliktu takové intenzity, že by potřebovala doplňovat ztráty bitevních vrtulníků, tak již je pozdě. Protože ztráty ostatních druhů vojsk by byli pravděpodobně daleko palčivější.

    Bitevní vrtulníky mají v boji svoji důležitou úlohu, jenže pro tak malou armádu jako je AČR by bylo výhodnější současné stroje nejlíp v plném počtu modernizovat. Nákladnost zavádění nového typu by byla neúměrná k ostatním potřebám obrany ČR.

    Bojové ztráty vrtulníků by ČR nedokázala nahrazovat, protože pro nákladnost a potřeby ostatních zbraní by investování do bojových vrtulníků nebylo efektivní, krom nákupu zastaralých typů, jenže ty by zase nebyli efektivní proti nepříteli, jaký by nám ty moderní sundal. Tudíž doplňování vrtulníků v tak velkém konfliktu je nelogické, neekonomické.

  • KOLT
    12:49 27.12.2016

    Otázkou je, co všechno bude součástí modernizace Rumunských Migů. Dokud toto nevíme, jen mlátíme prázdnou slámu. Obecně mají Falcony větší modernizační potenciál. Což ale neznamená, že bych Srby nechápal.

  • KOLT
    12:47 27.12.2016

    pro Rase: Nesouhlasím, modernizoval bych je právě maximálně jako Mi-171. Prostě tak, aby byly k něčemu, především ale aby posloužily k výcviku a uchování schopností pilotů bitevních vrtulníků. A co nejdříve bych koupil moderní stroje. Hind má prostě svá nejlepší léta za sebou, vrtulník podobné koncepce již dnes nikdo moc nepoptává (pokud má možnost koupit plnohodnotný bitevní vrtulník), nikdo jej nevyvíjí. Asi k tomu budou dobré důvody (pár bych jich vymyslel i já :-) ).

  • semtam
    12:45 27.12.2016

    Sokrates

    Vučič dal sdělení, ale jak to bývá pro masy. Z jeho zdělení není jasné, zda projde modernizací všech 10 Migů, či jen 6. Dost se píše o 6-ti, ale nikde není počet oficiálně uveden. Mluví jen o modernizaci Migů a v projevu si ještě hraje s výzbrojí.

    Proto říkám, že na konečný výsledek si musíme ještě počkat. Protože jasně neuvádí počet strojů k modernizaci a hlavně neuvádí rozsah modernizace. K tomu ještě uvádí cenu tržní aby zmínil zda se jedná o nové stroje či použité. Suma jakou uvádí tak spíš mluví o strojích z novovýroby. K tomu ještě do toho zatáhnul výzbroj.

    Cena je srovnatelná s rumunským kontrakte, jenže Rumunsko dostalo staré stroje technologicky přelom 80. a 90. let. Srbsko vzhledem k ceně modernizace pravděpodobně dostane stroje odpovídající současné době a je dosti možné, že i s výzbrojí. Rumunsko pokud se nemýlím, tak musí ještě výzbroj dokoupit.

    Zatím to vypadá, že Rumunsko koupilo za stejné peníze 12 zastaralých strojů před modernizací bez výzbroje. A Srbsko za shodnou sumu modernizuje 10 strojů na současnou úroveň a asi i s výzbrojí.

    Opět, neznáme bližší informace ohledně modernizace srbských Migů, proto všechna dnešní srovnání jsou jen dojmy.

  • KOLT
    12:40 27.12.2016

    pro semtam: Jinak řečeno jste si odpověděl, proč není moc vhodné provozovat takovéto stroje – nejen, že by mohl být problém s doplňováním techniky, ale ještě bychom museli řešit její případnou konverzi na náš standard. Takže dobré je to jen jako nouzovka k dolétání již vlastněných strojů. A jakmile to bude jen trochu možné, tak pryč od toho. Proto bych stávající Mi-24 raději moc nemodernizoval, spíš jen generálkoval + nějaké nejnutnější úpravy, nejlépe vycházející z modernizací Mi-171 prováděných u nás. Celé bych to směřoval především k zachování schopností pilotů bitevních vrtulníků, dokud se nezmůžeme na nějaké moderní stroje. Navíc si tím ušetříme peníze při nákupu menších vrtulníků, protože nebudeme muset tolik tlačit na jejich výzbroj.

  • Rase
    12:38 27.12.2016

    semtam:
    Mno píšou že mají být "modernizovány", ale co konkrétně to znamená netuším. Zda půjde jen něco ve stylu Mi-17 na Mi-171š, nebo rovnou o pořádný balíček jako Superhind mk.V, to netuším, ale rozhodně by to bylo zajimavé. Samotných 10 strojů je tak malý počet, že to opravdu může být to nejlepší co je na trhu a cena by nebyla tak vysoká (cca v rámci pár miliard). Pokud by se to dobře vymyslelo, tak by to zvládl namontovat i LOM. Myslím že ty stroje by si zasloužily co nejlepší balíček a pořád by to bylo mnohem levnější než pořizovat 10 nových bitevníků.
    Ve stavu v jakém ty Mi-35 máme teď, jsou k ničemu.

  • Sokrates
    12:28 27.12.2016

    semtam: Nemám pocit, že by som niečo účelovo vytrhol z kontextu. Navyše som predložil niekoľko celých článkov, v ktorých sa uvádza to, čo píšeš. Ja ich nemôžem na fóre celé predkladať, preto boli poskytnuté linky.
    Ja s Tebou plne súhlasím, že F-16 Block 15OCU nezodpovedá požiadavkám súčasnosti, ale plne sa vyrovná, resp. predčí, akýkoľvek MiG-29 po modernizácii. Preto je to porovnanie nanajvýš aktuálne jednak z technologického hľadiska, ale aj z hľadiska obstarávacej ceny. Až na to, že Rumunsko dostane za tú cenu o dva stroje viac.

  • semtam
    12:20 27.12.2016

    Rase

    Díky za info. Škoda, že se nerozhodlo stroje modernizovat, takto je po roce 2021 existence bitevních vrtulníků stále ohrožena a vzhledem k plánům požízení nových prostředků PVO a nových BVP to vypadá, že tato složka bude asi ukončena. Ale kdo ví, požadavky a plány se u nás neustále mění.

  • semtam
    12:12 27.12.2016

    Sokrates

    Pokud už něco překládáš, tak v kontextu.

    Vučič řekl: Srbsko dostane darem 6 Migů-29. Bude provedena modernizace ve 3 fázích, za kterou Srbsko zaplatí 180 až 230 milionů. Je to pro nás výhodnější než nákup za tržní cenu, který by stál 600 miliónů s výzbrojí jakou požadujeme.

    Dále říká: Že jsou dvě možnosti modernizace Migu-29 a to v Srbsku nebo v Rusku. A poté uvádí přibližné datumy, kdy by měli Migy-29 být Srbsku dodány podle místa modernizace.

    Tady to máš v originále
    http://www.tanjug.rs/full-view...

    Tu verzi F-16 jakou popisuješ, tak se jedná stále o verzi neodpovídající naší době. Proto uvádím F-16 z přelomu 80. a 90. let. I ČR je odmítla jako zastaralé.

  • Sokrates
    11:54 27.12.2016

    semtam: Ja som nebol pri tom, keď Vučič túto informáciu poskytoval, ale médiá hovoria jasne o modernizácii.
    Citujem z článkov: "Их модернизация обойдется в 180-230 миллионов" alebo "Serbia will have to spend from €180 mln to €230 mln for the planes’ modernization". V preklade: modernizácia lietadiel bude Srbsko stáť 180-230 mil. eur. To cenové rozpätie je úplne štandardné pri akejkoľvek takejto zákazke, kde sa ráta s tým, že zákazník môže svoje požiadavky aj po podpise zmluvy ešte navýšiť. Čiže predpokladám, že 180 mil. bude len za modernizáciu a zvyšok za výzbroj podľa uváženia alebo dodatočný upgrade.
    Porovnanie s F-16 prišlo do reči, keď sa asdf pýtal, koľko by stál prechod na tento typ stroja. Ale aj bez toho si myslím, že je to celkom dobrý príklad. Portugalské F-16 Block 15OCU majú porovnateľné bojové schopnosti ako Mig-29 a nie je vôbec pravda, že by nešlo o významnú modernizáciu. Je to na svoju dobu kvalitný upgrade, ktorý disponuje na rozdiel od starších typov spoľahlivejším motorom F100-PW-220, integráciou striel AGM-65 a AIM-120 AMRAAM, širokouhlým HUD, výmetnicou klamných cieľov AN/ALE-40 a systémom elektronických protiopatrení AN/ALQ-131. O tom, že u F-16 na rozdiel od Mig-29 je HOTAS a fly-by-wire štandardom asi netreba hovoriť. Vrámci modernizácie Srbi možno dohodli "prekopanie" kokpitu podľa konceptu HOTAS, ale na fly-by-wire môžu zabudnúť.

  • semtam
    11:49 27.12.2016

    Jura99

    Lepší kup v čem? V tom, že koupili stroje technologicky na úrovni 80. let či brzkých 90? Pokud je budou chtít dále provozovat, tak budou muset zaplatit za modernizaci.

    Srbové získali Migy za hubičku, tudíž se ani neopovažuji říkat, že udělali líp, protože nemuseli do nich vrazit ani dinár. Zaplatí jen za modernizaci a výzbroj. A modernizace se zpravidla týká i prodloužení životnosti draku. Tím pádem bude mít Srbsko Migy na vyšší úrovni, než Rumunsko Falcony. Pokud Rumunsko bude chtít mít F-16 modernizované, bude muset vynaložit částku tomu odpovídající.

    Gripen je na provoz bezkonkurenčně nejlevnější. V provozu F-16 vs Mig-29 zas tak velký rozdíl není. Zdroje uvádějící nákladnost provozu bojových letounů se často v nákladech rozcházejí. Někde vychází levnější MIG-29 a někde F-16. Asi záleží hodně na provozovateli.
    Klasický argument, že žravost Migu je vyšší než F-16 a tím pádem je jeho provoz nákladnější je diletantské. Spotřeba paliva je jen malý díl položky na provoz letadla. Letadlo není osobní automobil.

  • Jura99
    11:24 27.12.2016

    Rusové udělali dobrý kšeft, zbaví se zastaralých úloženek a Srbové ještě zaplatí jejich modernizaci v ruských podnicích. Srovnání s rumunskými F-16AM/BM je jasné, Rumuni se rozhodli lépe. Dostali (nejspíš) novější stroje s vyšší životností, a nižšími provozními náklady. Drak F-16 má životnost 8tis. hodin, zatímco Mig-29 jen 4tis (starší verze 2,5tis). Za pozornost stojí, že slovenský Mig-29A předaný do muzea Kbely, má nalétáno pouhých 270hod., tomu se říká hospodaření s penězi daňových poplatníků. Pro chudší malé státy velikosti Srbska je luxusem provozovat dvoumotorové a přitom zastaralé stroje. Jinak provoz Mig-29 opravdu není zadarmo, např. Slováci platí v rámci abonentní smlouvy při přepočtu na 1ks asi 2/3 ceny pronájmu Gripenu. Přitom Mig-29A je proti Gripenu zastaralý muzeální stroj a každé euro vložené do jeho provozu je marně utracené.

  • semtam
    10:54 27.12.2016

    Sokrates

    Vlastně sis odpověděl sám, ty čísla která se uvádí, tedy co řekl Vučič vůbec nemluví o tom, co se za ně utratí a znovu Vučić mluvil o cenách v kontextu s výzbrojí. Tudíž cena samotné modernizace zůstává stále velkou neznámou, jako její rozsah.

    Proto srovnání s rumunským kontraktem ještě není na pořadu dne. A hlavně rumunské F-16 jsou jen omlazené, žádná významné modernizace se nedočkali.
    Je až bláhové si myslet, že by Srbové byli natolik dementní kdyby zaplatili za GO a omlazení softwaru cenu odpovídající rozsáhlé modernizaci spolu s výzbrojí.

  • Sokrates
    10:20 27.12.2016

    semtam: Nevidím dôvod, prečo by sme čiastku 180 - 230 mil. eur nemali brať ako oficiálne čísla. O tejto sume informoval oficiálne srbský premiér Vučič a zhodne ju uvádzajú takmer všetky ruské médiá:
    http://www.mk.ru/politics/2016...
    http://www.rbc.ru/rbcfreenews/...
    http://www.vedomosti.ru/politi...
    https://ria.ru/world/20161223/...

    V angličtine dokonca oficiálna ruská tlačová agentúra TASS:
    http://tass.com/defense/921555...

    To že nejaký portál uvádza chybnú cenu 50 mil. nie je podľa môjho názoru smerodajné.

    Podrobnejšie informácie o typoch strojov, ktoré budú zmodernizované sa dajú taktiež nájsť v ruských aj anglických zdrojoch:
    http://bmpd.livejournal.com/23...
    http://www.janes.com/article/6...

    A čo je v tých článkoch až do očí bijúce je neustála argumentácia tým, že trhová cena by bola 600 mil. eur. Ja teda neviem, kedy sa nejaký kontrakt MiG-29 alebo MiG-29SMT vyšplhal na jednotkovú cenu 60 mil. eur.

    Ale ako vravíš, nemáme ešte informácie o počte rakiet RVV-AE, ktoré budú pri tejto modernizácii kľúčové.

  • skelet
    10:14 27.12.2016

    Neza¨pomínejte, že v době pořízení Mi-35 měly tyto stroje projít rozsáhlou modernizací. To že se na to ministerstvo obrany klasicky vybodlo. je jiná věc..

  • Rase
    09:57 27.12.2016

    semtam:
    10 Mi-35 má být modernizováno a projít generálkou. Sloužit mají minimálně do roku 2021, zbytek strojů bude prodán. Osobně mi to přijde jako rozumné řešení a pokud by se vzala ta modernizace pořádně (nějaký balíček nabízejí i Izraelci) bylo by to hodně v pohodě. Odkaz níže (mluví se tam jak o nových vrtulnících, tak i právě o Mi-24/35):

    http://zpravy.e15.cz/byznys/pr...

  • semtam
    09:56 27.12.2016

    KOLT

    Zase čistě hypoteticky, pokud by jsme provozovali MI-35 v modernizované verzi, tj. s minimem náhradních dílů z Ruska, jak bychom mohli doplňovat techniku z Ruska, když by musela být zase modernizována. Nehledě na tom, že je dosti možné, že výrobní linka bude uzavřena a to se v průběhu času stává každé technice a navíc by jsme museli doplnit i obsluhu strojů.

    U AČR je hlavní problém ten, že provozuje všeobecně svoji techniku na minimálních počtech. Pokud jste zaregistroval těžkosti Turecka u Al-Bab. Tak by jste zjistil, že naše armáda by mohla ztratit akceschopnost i při pouhé snaze obsazení města velikosti Opavy. A to ani nepřítel nedisponuje leteckou a dělostřeleckou podporou.

  • KOLT
    09:41 27.12.2016

    Provozování ruské techniky má jeden "drobný" problém - v případě vážnějšího konfliktu je třeba doplňovat ztráty techniky. Jenže Rusko může docela dobře stát na opačné straně konfliktu...

  • semtam
    09:38 27.12.2016

    A ještě jedna spekulace ohledně modernizace MIG-29. Vučić hovořil o tom, že modernizace vyjde ve 3 fázích na cca 180-230 milionů a mluvil v kontextu i s výzbrojí. Pokud se bude modernizovat všech 10 MIGů-29 o čem se také spekuluje, tak pokud by modernizace měla stát cca 200 milionů, tak s příslušnou municí a náhradními díly se již tato částka nezdá natolik velká. Munice, zabezpečení často dosahuje ceny nových letounů. Samozřejmě záleží na objemu nákupu.

    Ale opět toto je jen pouhá spekulace.

  • semtam
    09:25 27.12.2016

    Rase

    Vážně? Tak aspoň něco, poprosil bych o oficiální odkaz, docela by mě to zajímalo.
    Osobně si myslím, že "hysterie" kolem provozu není moc oprávněná. Pokud by ČR rozhodla o modernizaci, tak závislost na RF se minimalizuje. Avionika a výzbroj by prakticky nebyla již ruského původu a motory se dají sehnat na Ukrajině, to dílčí co by jsme nakupovali v Rusku by šlo nahradit z odstavených strojů, tedy už asi moc ne, protože části jsme se zbavili a nebo sehnat v jiné zemi.

  • Rase
    09:17 27.12.2016

    semtam:
    Až na to, že dle nové koncepce Mi-35 u AČR zůstávají (jen jich bude méně) a mají projít generálkou spolu s Mi-171š. Bylo by fajn, kdy těch pár strojů prošlo přestavbou na Superhind mk.V, ale s tím zatím nepočítejme.

  • semtam
    08:58 27.12.2016

    Sokrates

    Opět, částky pro modernizaci se liší. Údajné ceny modernizace se různí dle příslušného media. Oficiální čísla nikde nejsou. Rozsah modernizace MIG-29 pro Srbsko není ani znám. Jediný čím si můžeme být prozatím jisti je to, že Srbsku bude darováno 6 Migů- 29. Naprosto se neví ani jaké verze. Varianty které by mělo Srbsko získat jsou jen spekulací medií. V jednom mediu polemizovali, že to budou verze buďto 9.12., 9.13. nebo i 9.51. V následujícím už udávali příslušné počty. V jednom mediu píšu o téměř 300 milionech EUR, v dalším o 185 milionech, někde o 50 milionech.

    Opravdu, musíme si počkat a až poté můžeme něco hodnotit. Nyní jen hodnotíme pojmy a dojmy.

  • Sokrates
    08:42 27.12.2016

    asdf: Najlepším a najaktuálnejším príkladom pre porovnanie je asi predaj dvanástich portugalských F-16 Rumunsku za cenu 181 mil. eur. Za zhruba tú istú cenu, ako budú mať Srbi 10 zmodernizovaných MiG-29, získali Rumuni 9 jednomiestnych F-16AM a tri dvojmiestne F-16BM. V cene je zahrnutá generálka motorov, počiatočná logistická podpora, výcvik deviatich pilotov, 75 technikov a štyroch plánovačov misie. Taktiež tam spadá aktualizácia software od Lockheed Martin na štandard M5.2R.
    Portugalské F-16 budú zrejme mladšie ako ruské MiGy-29, keďže boli zavedené v roku 1994. Prevádzkové náklady pri F-16 sú rozhodne nižšie ako pri MiG-29. Preto z môjho pohľadu urobili Rumuni za rovnaké peniaze oveľa lepší obchod.

  • semtam
    07:58 27.12.2016

    Starlight

    Forma jak byl celý dluh RF umořen jen ukazuje neschopnost státních představitelů ČR, ale nijak nedokazuje nátlak či předražení z RF. Ruku na srdce, podobných aférek a kauz je tu hojně. Nyní sice to divočejší období trochu opadlo, ale v rámci státního sektoru se to podobnými akvizicemi jen hemží.
    Zdali bylo výhodné pořizovat MI-171Š a MI-35 pro AČR je dosti sporné. U MI-171Š si myslím, že tento tah nebyl nijak zlý. Sice v době ukr. krize prosakovali zprávy o tom, že jsou problémy s náhradními díly. Faktem je, že tyto obavy vymizeli a už nijak jsem dlouho neslyšel o problematice MI-171Š, dá se říci, že umoření části dluhu skrz MI-171Š uvolnilo víc financí pro obměnu dalších druhů techniky.

    MI-35 je více obskurní z toho důvodu, že ČR již tyto stroje a potažmo tento typ zbraně nechce již provozovat. Nebo přesněji chybí koncepce. Proto pořízení v rámci deblokace je chybné, jenže opět nikoliv ze strany RF, ale z toho důvodu, že ČR měla o tyto stroje svého času zájem a výledově je chtěla modernizovat.

    Blake

    Po shlédnutí všech uživatelů jste si mohl všimnout, že mnoho států nepatří mezi ty chudé země třetího světa. MIG-29 létá jak mezi chudými, tak i mezi bohatšími státy s podílem HDP na obranu srovnatelným s našimi zeměmi a v celkové částce armádního rozpočtu také.
    Můj výrok chtěl jen poznamenat, že pokud stát chce zabezpečit obranu svého vzdušného prostoru, MIG-29 není tak nákladný, aby nemělo smysl ho provozovat. To, že slovenská vláda zanedbává obranu svého vzdušného prostoru není chyba letounu MIG-29, ale chyba v hospodaření slovenské vlády.

    Mým výrokem jsem jen zjednodušil to, co jste právě přečetl.

  • asdf
    07:43 27.12.2016

    Stale argumumentujete prevadzkovou narocnostou Mig-29. To je pravda. A teraz na druhu stranu. Kolko by stal prechod celeho srbskeho letectva na nejake starsie F-16 C/D. Nakup lietadiel, nakup pozemneho vybavenia, vyskolenie pilotov, technikov. Nakupenie vyzbroje pre tie F-16. Nakup nahradnych dielov.
    Aka by bola navratnost prechodu na F-16 ? Nerozpadli by sa tie F-16 davno predtym, ako by sa usetrilo na prevadzkovych nakladoch ?

Stránka 1 z 3