Rusko dokončilo prototyp nového bombardéru Tu-22M3M

Ruský nadzvukový bombardér Tu-22M3; větší foto / Alex Beltyukov, CC BY-SA 3.0 

Ruská společnost Tupolev oznámila dokončení výroby prvního prototypu hloubkově modernizovaného nadzvukového bombardéru Tu-22M3M. Roll-out se očekává 16. srpna, následně začnou pozemní testy a přípravy k prvnímu letu.

„Na prvním prototypu hloubkově modernizovaného Tu-22M3M skončily montážní práce a začaly přípravy na první let, který je plánován na třetí čtvrtletí roku 2018,“ uvedl v dubnu Aleksandr Konjuchov, generální ředitel firmy Tupolev.

 

 

Tu-22M3M vychází z modelu Tu-22M3, který byl přijat do výzbroje v roce 1989 (původní Tu-22M v roce 1969). Tu-22M3 je dalekonosný víceúčelový bombardér určený k ničení strategických pozemních a hladinových cílů ‒ hlavním úkolem je boj proti americkým útočným svazům letadlových lodí CSG (Carrier Strike Group).

 

Základními oblastmi modernizace Tu-22M3M jsou motory, avionika a zbraňový komplex.
 

Tu-22M3M podle agentury TASS získá nové motory NK-32-02 z vyvíjeného strategického bombardéru Tu-160M2. Motor NK-32-02 (NK-32 série 02) má podobný tah jako původní NK-25, ale při mnohem nižší spotřebě paliva a při delší životnosti. Přeletová vzdálenost Tu-22M3M díky úspornějším motorům stoupne na 9 000 až 10 000 km, oproti 6800 km u Tu-22M3.

 

Otázkou však je rychlost dodávek motorů. Výrobce motorů, firma JSC Kuzněcov, nyní modernizuje výrobní linku, aby mohla po rozběhnutí sériové výroby Tu-160M2 v roce 2023 dodávat 20 až 22 motorů NK-32-02 ročně. Z diskuze pod článkem na Russian strategic nuclear forces však vyplývá, že první Tu-160M2 (první let leden 2018) používá ještě starší motory NK-32 a na první letový test NK-32-02 se stále čeká. Oficiální zprávy o leteckých testech NK-32-02 nejsou ‒ poslední známá zpráva je z konce roku 2017, kde se mluvilo o pokračování pozemních testů.

 

Letoun dále získá modernizovaný kokpit, vylepšenou avioniku, komunikační a navigační systémy a nový zbraňový komplex, který umožňuje používat nejnovější výzbroj. Palubní rádiové elektronické zařízení (ruská zkratka BREO; bortovoje radioelektronnoje oborudovanie) je převzato z bombardéru Tu-160M2. Součástí modernizace je i kompletní generální oprava a stím související prodloužení životnosti draku údajně až o 50 let.

 

„Tu-22M3M získá zcela nový avionický systém standardizovaný s Tu-160M2,“ uvedl v listopadu 2017 pro agenturu TASS nejmenovaný zdroj z ruského průmyslu. „Mluvíme o celé avionice, včetně navigačního a senzorového komplexu.“
 

Bombardéry Tu-22M3M obdrží nejmodernější výzbroj, především nové protilodní střely vzduch-země Ch-32 (nástupce Ch-22) s doletem 1000 km a maximální rychlostí letu až Mach 5. Letoun a zbraň jsou neoddělitelný systém a dá se říct, že Tu-22M3M je modernizován právě za účelem nesení nejnovějších střel Ch-32.

 

Střela Ch-32 o hmotnosti 5900 kg má unikátní profil letu, kdy po opuštění letounu nabere výšku 40 km a nad cílem se pustí do střemhlavého letu  ‒ podle ruských médií kombinace střemhlavého letu a obrovské rychlosti činí Ch-32 prakticky nezastavitelnou současnými systémy protivzdušné obrany (PVO).  

 

Tu-22M3 aktivně působí v Sýrii.

 

Protilodní zbraň se navádí pomocí satelitních navigačních systémů GLONASS/GPS, vlastního aktivního radaru (s funkcí mapování terénu) a nezávislého inerciálního navigačního systému. Bojová hlavice o hmotnosti 500 kg je konvenční nebo jaderná. Tu-22M3M teoreticky pojme tři střely Ch-32, ale prakticky (jako tomu bylo u Ch-22) ponese jednu nebo dvě střely.

 

Klíčovou otázkou však je, jakým způsobem ruské námořnictvo určuje pozice nepřátelských lodí. Sovětská satelitní konstelace pro radioelektronický průzkum EORSAT již neexistuje a v podstatě jedinými prostředky pro přesné zaměření lodí (dostatečně přesné pro navedení zbraní) jsou vlastní plavidla, ponorky nebo letadla Il-38 a Tu-142 s radarovým nebo radioelektronickým vybavením. Samozřejmě pro ochranu pobřeží (zejména ruské severní hranice) lze použít pobřežní průzkumné systémy.
 

Teoreticky problém s lokalizací lodí vyřeší budovaný satelitní systém Liana pro radioelektronický průzkum. Na oběžné dráze jsou prozatím dva satelity Lotos, které jsou však určeny k všeobecnému radioelektronickému průzkumu a nejsou schopny přesně určit polohu lodí.
 

Přesnou lokalizaci lodí dostane na starost třetí satelit Pion-NKS s aktivním průzkumným radiolokátorem. Ten měl startovat již v roce 2015, ale podle poslední zpráv odstartuje letos na lodi Sojuz 2-1B z kosmodromu Pleseck. Avšak s tak malým počtem satelitů dokáží Rusové jedno místo na Zemi sledovat přinejlepším jednou za hodinu nebo dvě, což je dostatečná doba, aby se svaz CSG pohl o několik desítek kilometrů dále.
 

Tu-22M3 startuje z Ruska a do Sýrie se dostává přes vzdušný prostor Íránu a Iráku.

 

Například osm pokročilejších amerických satelitů (působící po dvojicích jako satelity Lotus) NOSS umí každé místo na Zemi prozkoumat jednou za 45 minut. Rusové samozřejmě tento nedostatek znají a budou proto muset vypouštět další satelity a nahrazovat ty, kterým došla životnost.
 

Pokud však ruské průzkumné systémy pozici CSG přesně zaměří a letounům se podaří odpálit své střely, PVO svazu má jen malé šance Ch-32 zastavit, nota bene při hromadném útoku. Se svou 500 kg těžkou bojovou hlavicí Ch-32 sice letadlovou loď nepotopí, ale jistě ji vyřadí z boje. Stále se bavíme se o konvenčním útoku, jaderná válka je již jiný příběh.

 

V každém případě Tu-22M3M se střelami Ch32 je unikátní zbraňový systém, který sám o sobě představuje smrtelnou hrozbu pro velká plavidla, ale také pro velké strategické cíle (komunikační centra, přehrady, elektrárny, továrny, železniční nádraží, letiště, atd.). Tu-22M3M se navíc stane nosičem nových střel Ch-47M2 Kinžál s doletem 2000 km a rychlosti letu snad až Mach 10.
 

V současné době ruské letectvo provozuje stovku Tu-22M3 a mezi roky 2018 až 2020 má být 30 letounů modernizováno na standard Tu-22M3M. Otázkou však je, zda firma Kuzněcov dokáže během dvou let vyrobit požadovaných 60 motorů, resp. ještě více, protože další motory jsou požadovány pro bombardéry Tu-160M2.

 

Zdroj: TASSInterfaxIzvestija, Russian Forces

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

B-21 Raider: Víceúčelový výškový stealth bombardér

Informací o vyvíjeném americkém bombardéru B-21 Raider je poskrovnu. Zveřejněné koncepční obrázky však naznačují, že půjde o výškový víceúčelový stealth letoun. B-21 navíc s velkou pravděpodobností ...

Stíhací bombardér Su-34 nahradí bitevníky Su-25?

Podle Viktora Bonadareva, bývalého velitele ruského letectva a současného předsedy výboru Rady Ruské federace, Rusko zvažuje vývoj jednomístné varianty stíhacího bombardéru Su-34 (v kódu NATO ...

Roll-out ruského strategického bombardéru Tu-160M2

Ruská společnost Sjednocená letecká korporace 16. listopadu provedla v leteckém závodě v Kazani roll-out prvního nového nadzvukového strategického bombardéru Tu-160M2. Nový bombardér bude společně s ...

Valkyrie II: Nástupce legendárního hypersonického bombardéru XB-70 Valkyrie?

Boeing minulý týden představil návrh nového hypersonického letounu Valkyrie II. Hlavní konkurenční projekt bezpilotní průzkumný letoun SR-72 společnosti Lockheed Martin je ovšem ve vývojovém procesu ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 18
  • flanker.jirka
    11:09 12.08.2018

    shania: tuším, že jako aerodynamické brzdy slouží rozdílné výchylky směrových kormidel, kdy při současné kompenzaci VOP dosahují efektu brždění bez změny směru letu, podobně to využívá novější Su 35, kde štít ze hřbetu také sundali.

    Pokud rozebíráte činnost s použitím E 3, tak by mně zajímalo, zda zůstane na svém orbitu, když někde detekuje rychle blížící se věc, kterou podle rychlostí a výšku buď může být pouze raketa nebo Migy 31? (cestovní rychlostí 2,3 M v 18 000 metrech toho moc jiného nepoletí) Zda bude E 3 spoléhat pouze na svou ochranu v podobě vlastních stíhačů nebo vezme roha?
    Mimochodem, k posunutí orbitu E 3 více na západ od hranic WS o nějakých 250 km sloužilo rozmístnění systémů S 200 Vega od baltu až po Maďarsko.

  • Shania
    19:35 11.08.2018

    Jirosi: to ano, FCS vyuziva ruzne ridici plochy pro brzdeni v kombinaci se zvyseni AOA, kdy cely drak slouzi jako velka brzda.

  • Jirosi
    18:01 11.08.2018

    Shania: "A co se týká brzdění při vysokých rychlostech, stačí ubrat otáčky a jít do zatáčky. F-22 ani F-35 už ani brzdy nemají."

    A není to jen tím, že místo dedikovaného slotu. Používají kombinaci ostatních ovládacích prvků? To je taky, ale "Air Break"....

  • rasto123
    00:13 11.08.2018

    omacka:
    Pokud zjiístím raketu, blížící se ke mě po balistické trajektorii ve "vzdálenosti 20s", je to problém pro jakékoli letadlo, nejen pro to, co letí nadzvukově.

    Jenže - poletí letadlo s SC bez VLO do oblasti s PVO? Ne. Bude vysílat tak, aby bylo pasivně zjistitelné? Ne.... Zjistím, že v oblasti funguje dalekosáhlý L-band radar? Pošlu na něj JSAMM-ER a neletím tam... A rozhodně tam neletím, jak píše Shania, ve výšce s neměnným kurzem. Pokud bych tam takto letěl, je přijdu o jakékoli letadlo, nejen o to, co poletí nadzvukově.....

    Kto vs kto ? Rusko, USA, Irán, Izrael, ...Oni vedia už z kade a kto. Izrael púšťa na Sýriu , ale nie na Irán.

  • rasto123
    00:06 11.08.2018

    Páni stopka, Rusko vs NATO. To je slepá ulička. Tam nikto nebude chcieť ísť do konfliktu v rámci zbrojenia. Rusko znižuje výdaje. A budme radi. Oni sa nechcú uzbrojiť a dúfam, že mi tiež nie.

  • logik
    23:59 10.08.2018

    omacka:
    Pokud zjiístím raketu, blížící se ke mě po balistické trajektorii ve "vzdálenosti 20s", je to problém pro jakékoli letadlo, nejen pro to, co letí nadzvukově.

    Jenže - poletí letadlo s SC bez VLO do oblasti s PVO? Ne. Bude vysílat tak, aby bylo pasivně zjistitelné? Ne.... Zjistím, že v oblasti funguje dalekosáhlý L-band radar? Pošlu na něj JSAMM-ER a neletím tam... A rozhodně tam neletím, jak píše Shania, ve výšce s neměnným kurzem. Pokud bych tam takto letěl, je přijdu o jakékoli letadlo, nejen o to, co poletí nadzvukově.....

  • rasto123
    23:51 10.08.2018

    "Shania" len na margo toho čo píšete. Viete , že Izrael zničil Mig-25ku ? Vrcholom bolo zničenie jednej s použitím väčšieho množstva podpornej techniky s podporou USA. Zdolať všetky Sovietske 25tky by bolo nemožné , mali ich desiatky. To isté platí aj dnes. Majú x lietadiel a x PVO a PVOS.


    Ja sa bavím na tom ako sa porovnáva Rusko vs NATO. Ideme do vojny ? Oni zbroja menej my vraj ideme viac. Kto koho ide ohrozovať ?

  • Shania
    22:37 10.08.2018

    Omacka: neuvazuješ uplně špatně, problém je, že to co popisuješ je hlavně handicap Mig-31 letící na zteč a ne F-22, což je jediný operační stroj s použitelným supercruise mimo Mig-31. A i tak to snižuje dost dolet.

    Nápad s posláním 40 R-37M by teoreticky taky mohl fungovat, ale uvědom si, že na zlikvidování pár letadel vypotřebuješ veškerou zásobu R-37 (a to jsme možná ještě optimista) co RuAF má... a teď si vem, že tohle množství musí rozložit na několik základen...

    Zpátky k Mig-31, pro něj bude extrémní problém dostat se přes CAP na HVT (jako E-3, tanker) stealth strojů, právě z důvodu, že o nich nebude vědět a nebo ne o všech... bude to na straně migu vyžadovat neustálé změny kurzu, aby předešel tomu že potká AIM-120D o kterých neví.

    To co platí pro střelbu na velké vzdálenosti, hlavně když pošleš rakety po balistické křivce je, že je fakt naprostá nutnost aby o nich cíl nevěděl a jak jsi správně napsal, neměnil kurz.

    Protože např. pokud vystřelí na rychle letící cíl na vstřícném kurzu a on zpomalí, raketa nedoletí, pokud změní vektor, raketa nedoletí. Pokud např. na exr. vzdálenost střílí na unikající cíl a ten to otočí, tak ho zase přestřelí...

    A co se týká brzdění při vysokých rychlostech, stačí ubrat otáčky a jít do zatáčky. F-22 ani F-35 už ani brzdy nemají.

  • omacka
    20:40 10.08.2018

    Jirosi: Díky za info, to jsem fakt nevěděl... :) A už si to zkoušel vytáhnout vzdušnou brzdu při nadzvukové rychlosti? Zkus.. :)

  • Jirosi
    20:34 10.08.2018

    Omačka: Na prudké zpomalení mají letadla "Air break" a čím rychleji letíš tím je účinnější.

    Pokud máš velký poloměr, a malou obratnost ve výšce při nadzvuku. Tak pomalejší letadlo je na tom jen hůře. Případně každý manévr začíná ztrátou výšky.

Stránka 1 z 18