Rusko modernizuje strategické bombardéry Tu-95MS

Strategický bombardér Tu-95MS vyfocený RAF nedaleko Skotska; větší foto / RAF/MOD, OGL 

Podle ruské tiskové agentury Interfax letecká společnost Tupolev a ruské ministerstvo obrany podepsalo dohodu o vývoji modernizované verze Tu-90MS označované jako Tu-95MSM. Jde vlastně o další etapu modernizace na standard Tu-95MSM, která začala v roce 2013. 

Tu-95 slouží v ruském letectvu od 50. let minulého století, ale především díky svým nadčasovým motorům NK-12 stále představuje výkonný letecký zbraňový nosič. Tu-95 létá rychlostí 800 km/h a bez tankování ve vzduchu doletí na vzdálenost 11 000 km, nicméně tento dolet se zkracuje v závislosti na množství nesené výzbroje až na 6500 km.

V roce 2010 dva bombardéry Tu-95 provedly rekordní dálkový let, při kterém jim bylo doplněno palivo ve vzduchu. Letouny uletěly 20 000 km a vydržely ve vzduchu 24 hodin.

Většina Tu-95 operuje z letecké základny Engels nedaleko města Saratov (750 km jihovýchodně od Moskvy). Při cvičných letech překonávají vodní plochy Severního ledového a Atlantského oceánu a využívají letiště Tiksi (Jakutsko) ve východní Sibiři a Ukrajinka (Amurská oblast) na Dálném východu u hranic s Čínou. Během cvičných letů jsou bombardéry často doprovázeny tankovacími letouny Il-78.

Vylepšené Tu-95MSM první etapy se zúčastnily minimálně 3× útoků na cíle v Sýrii ‒ podle ruského ministerstva obrany od listopadu 2015 do konce roku 2017 bombardéry Tu-95 a Tu-160 provedly pomocí střel s plochou dráhou letu 66 úderů na pozemní cíle v Sýrii. Hlavní odlišností Tu-95MSM (první etapa) oproti Tu-95MS je instalace moderního navigačního zařízení a čtyř dvojitých pylonů pod křídly, kde lze umístit až osm střel s plochou dráhou letu Ch-101/102.

Ruské ministerstvo obrany nyní odsouhlasilo druhou etapu modernizace Tu-95MSM s vylepšenými motory NK-12MPM a novou avionikou. Na rozdíl od první etapy půjde o hloubokovou modernizaci všech systémů letadla. Časový harmonogram, počet modernizovaných letadel ani přesný rozsah modernizace nejsou známy. Nicméně na standard Tu-95MSM má být podle dřívějších zpráv vylepšeno maximálně 35 Tu-95MS (verze Tu-95MS-16) a první prototyp Tu-95MSM druhé etapy vzlétne na konci roku 2019.

„Smlouva o hloubkové modernizaci Tu-95MSM byla podepsána před šesti měsíci. Práce budou prováděny v leteckém závodě Taganrog (Beriev Aircraft Company),“ uvedl Aleksandr Konjuchov, generální ředitel společnosti Tupolev. „První let Tu-95MSM je naplánován na konec roku 2019.“


Tu-95MSM tankuje ve vzduchu při misi nad Sýrii.

„Tato letadla [strategické bombardéry Tu-95 a Tu-160 - pozn. red. ] jsou důležitou součástí jaderného potenciálu státu. Provádějí podle strategického plánu pravidelné lety ve vodách Arktického oceánu a Černého moře, stejně jako ve východních oblastech. Proto je prodloužení životnosti bombardérů a zvýšení jejich bojové účinnosti jednou z našich priorit,“ řekl ruský ministr obrany Sergej Šojgu.

V současné době v ruském letectvu slouží 48 Tu-95MS a 12 Tu-95MSM. Otázka je, kolik letounů je skutečně letuschopných nebo bojeschopných. Ruské ministerstvo obrany počítá s modernizací maximálně 35 Tu-95MS/MSM, ale přesný počet se rozhodne podle výsledků leteckých testů hloubokově modernizovaného Tu-95MSM.

Za tímto účelem již firma Tupolev provozuje jeden technologický demonstrátor Tu-95MS (číslo „červená 317“), kde testuje novou avioniku, zbraňový komplex i modernizované motory NK-12MPM s novými protiběžnými vrtulemi AV-60T. Letecké testování NK-12MPM skončí v letošním roce.


Tu-95MSM se střelami Ch-101 při náletu na cíle v Sýrii.

NK-12 vznikl v 50. letech a na poli turbovrtulových motorů představuje skutečné unikum, především díky kompaktně řešené převodovce, která dokáže přenést obří kroutící moment z hřídele turbíny na dvě osmilisté protiběžné vrtule. Výkon motoru dosahuje 11 033 kW a dosud se tak jedná o nejvýkonnější turbovrtulový motor vůbec.

„Testy [motoru - pozn. red. ]  probíhají úspěšně, GSI [ závěrečné státní zkoušky - pozn. red.] dokončíme do konce letošního roku,“ potvrzuje Konjuchov a dodal, že během zkoušek strategický bombardér Tu-95MS s modernizovanými motory potvrdil „deklarované vlastnosti“.

Přesný rozsah modernizace Tu-95MSM druhé etapy není znám, ale cílem je především prodloužit životnost letounů, modernizovat avioniku, elektroniku, navigační (astronavigace) a komunikační systémy a zbraňový komplex.


Prostor posádky u Tu-95MSM nepochybně projde proměnou a dá se očekávat snížení počtu členů  posádky (nyní sedm).

V ruské terminologii je strategický bombardér označován jako “raketový nosič”, a skutečně Tu-95MSM je určen především jako nosič střel s plochou dráhou letu dlouhého doletu Ch-101/102 a nových Ch-50. Cílem Tu-95MSM je dostat se před hlídaný vzdušný prostor nepřítele a pomocí střel Ch-101/102 s doletem snad až 5000 km útočit na strategické cíle.

Zároveň Rusko pracuje na menších stealth střelách Ch-50 s kratším doletem ‒ Tu-95MSM pojme až 14 těchto střel. Ch-50 je v podstatě, jak píší ruská média, alter ego americké stealth střely AGM-158 JASSM. Ch-50 má hmotnost 1600 kg a dolet až 1500 km.

Ch-101 s klasickou bojovou hlavicí váží 2400 kg je určena především pro ničení strategických cílů, ale v případě Sýrie se ukázala jako příliš naddimenzovaná (tedy drahá). Pro ničení taktických cílů má být určena především menší střela Ch-50.

Zdroj: Interfax, RT

Nahlásit chybu v článku


Související články

Orion: Ruský „Predator“ poprvé spatřen se zbraněmi

Ruský deník Moskovskij komsomolec jako první ukázal fotografii ruského bezpilotního letadla Orion s ...

Ruská armáda nebude masivně kupovat tanky Armata

Podle Jurije Borisova, místopředsedy ruské vlády pro vyzbrojování, ruské ministerstvo obrany ...

Páteř ruského námořnictva: Fregata Admirál Gorškov ve službě

V Petrohradě byla dne 28. července slavnostně zařazena do služby ruského námořnictva fregata Admirál ...

Rusko dokončilo prototyp nového bombardéru Tu-22M3M

Ruská společnost Tupolev oznámila dokončení výroby prvního prototypu hloubkově modernizovaného ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Pepin Nešpor
    14:45 20.08.2018

    Rusy musi"aspon nejak"modernizovat Tu-95 jelikoz by nemela kapacity cili by nemely dostatek nosicu. Zapomen te na bombardery typu Pak-Da ci jine. Jelikoz byto dopadlo stejne jak ...Zobrazit celý příspěvek

    Rusy musi"aspon nejak"modernizovat Tu-95 jelikoz by nemela kapacity cili by nemely dostatek nosicu.
    Zapomen te na bombardery typu Pak-Da ci jine. Jelikoz byto dopadlo stejne jak například ze stihackou 5generace su-57 ci tanky T-14 a jestli vubec. Toje realitaSkrýt celý příspěvek

  • mudry.udrzbar
    14:31 20.08.2018

    Suhlasim s kolegami nizsie, Rusi asi vobec nemaju dovod vyvyjat nejaky novy bombarder. Pri dnesnej urovni techniky a proti vyspelemu protivnikovi asi neprichadza utok tazkym ...Zobrazit celý příspěvek

    Suhlasim s kolegami nizsie, Rusi asi vobec nemaju dovod vyvyjat nejaky novy bombarder. Pri dnesnej urovni techniky a proti vyspelemu protivnikovi asi neprichadza utok tazkym strategickym/taktickym bombarderom do oblasti krytej PVO vobec do uvahy. Ako nosic striel Tu-95 uplne postacuje. Rozhodne ma v tomto pripade vacsi zmysel zdokonalovanie striel ako nosicov.

    Na koncepcie bombarderov typu B-2 resp. B-21 Rusi nemaju kapacity ani prostriedky a aj keby ich mali, tak ich urcite nasmeruju do potrebnejsich oblasti. Takze nejake fantazie o high tech PAK-DA su asi mimo realitu, navyse pri zohladneni parametru cenu/vykon by to ani nemalo zmysel.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    14:25 20.08.2018

    Strikehawk: "když stejný úkol s větší efektivitou a neskonale menším rizikem zvládnou ŘS s dlouhým doletem s minimální radarovou stopu a trajektorií letu značně komplikující ...Zobrazit celý příspěvek

    Strikehawk: "když stejný úkol s větší efektivitou a neskonale menším rizikem zvládnou ŘS s dlouhým doletem s minimální radarovou stopu a trajektorií letu značně komplikující včasnou detekci. "

    Pak je otázkou proč snižují dolet střel.

    Host: "Draka predsa staviať vedia, to nikomu dokazovať nemusia, a to ostatné .....tam holt ten vlak musia dohnať, a verím že pre to urobia maximum."

    No, otázkou je spíše ta stavba toho draku, než té avioniky. Kdy naposledy skutečně v Tupolevu postavily?Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    13:15 20.08.2018

    El Duderino - vsak ok, nehovorim, ze TU160 poleti nad ciel a zhodi 20ton zeleznych bomb ako v 2svetovej. ako nosice striel s velkym dosahom este mozu vsetky 3typy dlho sluzit a ...Zobrazit celý příspěvek

    El Duderino - vsak ok, nehovorim, ze TU160 poleti nad ciel a zhodi 20ton zeleznych bomb ako v 2svetovej. ako nosice striel s velkym dosahom este mozu vsetky 3typy dlho sluzit a svoju robotu si urobia./teda dufam, ze nikto nestlaci to povestne cervene tlacitko/, ale ak chcu rusi konecne urobit vo vyvoji krok vpred tak to moc ruzovo, napriek/alebo prave kvoli/ ich vyhlaseniam nevidim.Skrýt celý příspěvek

  • strikehawk
    13:13 20.08.2018

    Nevidím žádný rozumný důvod proč Tu-95 nemodernizovat. Jako nosič ŘS dalekého dosahu je vysoce efektivní, má dlouhý dosah a velkou nosnost. Jeho radarový odraz není řádově větší ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevidím žádný rozumný důvod proč Tu-95 nemodernizovat. Jako nosič ŘS dalekého dosahu je vysoce efektivní, má dlouhý dosah a velkou nosnost. Jeho radarový odraz není řádově větší nebo menší než B-52. Mimochodem tento jeho americký analog má mít po výměně motorů zajištěn život do roku 2050 (!!!) a pravděpodobně půjde na letecký hřbitov paradoxně B-1B, který se moc nepovedl no...

    Problém PAK-DA je v jeho definici co by měl umět a v dostupných technologiích ...samozřejmě to evokuje otázku nad smysluplností "kradmého" průniku do silně bráněného vzdušného prostoru za účelem vypuštění ŘS, když stejný úkol s větší efektivitou a neskonale menším rizikem zvládnou ŘS s dlouhým doletem s minimální radarovou stopu a trajektorií letu značně komplikující včasnou detekci.

    Pro USA který státní terorismus povýšil na oficiální způsob jednání mezi státy má letadlo typu B-21 Raider které zničí izolovaný cíl ( typicky prezidentský palác nebo jiný důležitý cíl ) smysl ale pro RF , která uplatňuje z principu slabšího defenzivní taktiku to nedává žádný efekt...…

    Materiálové technologie, umělá inteligence teď uhánějí kupředu velkým tempem....lepší pro RF je počkat s jakým paskvilem vylezou USA a pak s chladnou hlavou vyhodnotit a vyvinout vlastní analog a vyhnout se finančně náročným slepým cestičkám ( B-1B, B-2 )Skrýt celý příspěvek

  • Host
    13:07 20.08.2018

    Pri všetkej úcte k vedomostiam ostatných (bez sarkazmu) Nerobí snáď éro 21 storočia práve ona avionika? Chcem povedať nieje náhodou v Ruských ekonomických reáliach práve táto ...Zobrazit celý příspěvek

    Pri všetkej úcte k vedomostiam ostatných (bez sarkazmu)
    Nerobí snáď éro 21 storočia práve ona avionika? Chcem povedať nieje náhodou v Ruských ekonomických reáliach práve táto cesta jediná možná? Draka predsa staviať vedia, to nikomu dokazovať nemusia, a to ostatné .....tam holt ten vlak musia dohnať, a verím že pre to urobia maximum.
    Tiež si myslím že je otázné do akej miery by im staré kádre vo vývoji pomohly. Príde mi to trocha prehnané, daleko vačší problém je myslím preťahovanie tých najačších mladých mozgov na západSkrýt celý příspěvek

  • El Duderino
    12:23 20.08.2018

    lorgarius Ak by PAK DA mal byt tazkym strategickym bombarderom tak neverim ze vobec niekedy vznikne. Ten vlak je uz velmi daleko. Ak to niekto okrem US da, tak jedine cina, aj to ...Zobrazit celý příspěvek

    lorgarius
    Ak by PAK DA mal byt tazkym strategickym bombarderom tak neverim ze vobec niekedy vznikne. Ten vlak je uz velmi daleko. Ak to niekto okrem US da, tak jedine cina, aj to si par dekad pockame. Ale rusi to zas tak surne ani nepotrebuju, kludne sa mozu sustredit na vyvoj stand off striel (hypersonickych alebo stealth) a tie mozu odpalovat aj z tychto starych masin. Udrzia si strategicke letectvo za zlomok ceny. Sypat vacsie mnozstvo mensej municie v oblasti posobenia cudzej PVO (Ako B-21) je mimo realitu, a myslim ze to vedia.Skrýt celý příspěvek

  • Jakub2
    12:06 20.08.2018

    Nevím, proč mám číst o motorech NK-12... výkonné sice jsou, ale ty vrtule mají tak velký radiolokační odraz, že Tu-95 musí na monitorech dnešních PVO radarů svítit na stovky ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevím, proč mám číst o motorech NK-12... výkonné sice jsou, ale ty vrtule mají tak velký radiolokační odraz, že Tu-95 musí na monitorech dnešních PVO radarů svítit na stovky kilometrů.Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    10:50 20.08.2018

    raziel87 - nemyslis, ze donekonecna zit z modernizacii, s tym, ze skusenosti a rozvoj vyrobnych, dodavatelskych a personalnych kapacit zurocime "mozno" nejako pri novom projekte ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87 - nemyslis, ze donekonecna zit z modernizacii, s tym, ze skusenosti a rozvoj vyrobnych, dodavatelskych a personalnych kapacit zurocime "mozno" nejako pri novom projekte /vyhladovo za 10-15rokov/ tiez nie je celkom ono? nasmerovanie financii do modernizacie, bude mat za nasledok odsun PAK-DA na vedlajsiu kolaj, aj ked chapem, ze korporacia Tupolev musi z niecoho zit a nie cakat roky, kym sa projekt zo simulacii a modelov posunie do stadia vyroby.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    10:47 20.08.2018

    ten muj koment patril razielovi

    ten muj koment patril razielovi

  • Clanek
    10:46 20.08.2018

    Sam predvadite sveraznou logiku, kdyz za efektivnejsi (nebo nejefektivnejsi) jak nastartovat vyrobni linky povazujete to, ze tupolev bude modernizovat 3 typy najednou. Az se musim ...Zobrazit celý příspěvek

    Sam predvadite sveraznou logiku, kdyz za efektivnejsi (nebo nejefektivnejsi) jak nastartovat vyrobni linky povazujete to, ze tupolev bude modernizovat 3 typy najednou. Az se musim zeptat, jestli to 3 je to magicke cislo, nebo by ten restart sel zmaknout treba i s jednim, dvema... ?
    Z pohledu cena / vykon je samozrejme modernizace stareho vzdy vyhodnejsi nez vyvoj a vyroba noveho, ale to do toho zase netahejme nahazovani leteckeho prumyslu Ruska. Schopne lidi ve vyrobe lze udrzet jednou poradnou zakazkou na modernizaci a schopne lidi ve vyvoji zase lze zamestnat jak vymyslenim 3 modernizaci, tak treba vymyslenim 1 modernizace a 1 zcela noveho stroje. Po zasazeni do realneho ekonomickeho ramce je pak jasne proc je to varianta A a ne varianta B.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    10:45 20.08.2018

    Raziel Lebo modernizácia desiatky rokov starých konštrukcii v podobe výmeny motorov a elektronického vybavenia je ten pravý základ pre vývoj stealth bombardéra. Btw to tu ...Zobrazit celý příspěvek

    Raziel

    Lebo modernizácia desiatky rokov starých konštrukcii v podobe výmeny motorov a elektronického vybavenia je ten pravý základ pre vývoj stealth bombardéra.

    Btw to tu niekto verí v zavedenie pak da v horizonte aspoň 20 rokov?

    A tieto modernizované kúsky rusom ešte dobre poslúžia takže rozumný krokSkrýt celý příspěvek

  • raziel87
    10:16 20.08.2018

    2 logarius máš zvláštní myšlenkové pochody, takové logické :-D Nahoď efektivnější řešení jak zase nahodit letecký průmysl Ruska, když se 20 let po rozpadu SSSR potýkali s ...Zobrazit celý příspěvek

    2 logarius

    máš zvláštní myšlenkové pochody, takové logické :-D
    Nahoď efektivnější řešení jak zase nahodit letecký průmysl Ruska,
    když se 20 let po rozpadu SSSR potýkali s existenčními problémy.

    To jako podle tebe maji "Pak-Da" vyvíjet na zelené louce?
    Prosím, poděl se s námi a navrhni efektivnější řešení, jak znovu nastartovat
    výrobní linky KAPO.Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    10:10 20.08.2018

    modernizuju TU22, TU95 a TU160, takze novy strategicky rusky bombarder asi v najblizsich 20rokoch nevznikne.

    modernizuju TU22, TU95 a TU160, takze novy strategicky rusky bombarder asi v najblizsich 20rokoch nevznikne.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3