Rusko nechává svá civilní letadla opravovat v Íránu

Rusko nechává svá civilní letadla opravovat v Íránu
A320 ruské společnosti Aeroflot / depositphotos.com (Zvětšit)

Ruské letecké společnosti zažívají těžké časy. Západní státy jim zamezily přístup k náhradním dílům a opravárenským službám pro jejich letadla. Silní hráči na trhu, jako Aeroflot, se snaží svá letadla udržet provozuschopná. Pomoc nabízí Írán, který po desetiletí čelí západní hospodářské blokádě a má rozsáhlé zkušenosti s údržbou letadel v podmínkách sankčních omezení. Na stole je nejen údržba ruských strojů na íránském území, ale i otevření opravny za pomoci íránského know-how v ruském Dagestánu.

V současné době působí v Rusku asi dvacet specializovaných společností na údržbu letadel. Loni se jim kvůli potížím s opravami Airbusů a Boeingů způsobených západními sankcemi téměř šestinásobně snížil zisk. Německá opravárenská firma Lufthansa Technik, která více než patnáct let podporovala ruské dopravce, musela na ruském území výrazně omezit své podnikatelské aktivity. Jen Aeroflot přitom vlastní okolo 180 západních letadel. Ty vyžadují kvalifikovanou technickou podporu a pravidelný přísun náhradních dílů.

Podle vyjádření ruské nízkonákladové letecké společnosti Smartavia se v Rusku nejobtížněji opravují a udržují letecké motory, vrtule a avionika. Tamní firmy nedokáží uspokojit poptávku ze strany aerolinek, které proto hledají zahraniční řešení. Opravy technicky složitých součástek znesnadňuje tvorba a schvalování dokumentace, jež ve srovnání s jednoduchými díly (hadice, těsnění, trubky) zabere mnohem více času.

Minulý rok v červnu čínský velvyslanec v Moskvě Zhang Hanhui prohlásil, že je Čína připravena ruským leteckým společnostem dodávat náhradní díly. Namísto Říše středu se ovšem Moskva na nákupu součástek a údržbě letadel dohodla s Íránem. Ruské úřady k tomu povolily montáž neoriginálních dílů v západních letadlech, která po vypuknutí ukrajinsko-ruské války zůstala na ruském území.

Letos v dubnu následovaly další kroky vedoucí k prohloubení íránsko-ruské letecké spolupráce. „Aeroflot poprvé v historii poslal letadlo ze své flotily na údržbu do Íránu,“ uvedly pro internetové stránky RBK (RosBizněsKonsalting) dva zdroje blízké dopravci. Zástupce společnosti informaci údajně potvrdil. Začátkem minulého měsíce odletělo širokotrupé dopravní letadlo Airbus A330 s rejstříkovou značnou RA-73700 do Teheránu, kde ho převzali technici z Mahan Air.

Podle zdrojů RBK se Aeroflot kvůli západním sankcím zajímal o íránské služby již několik měsíců. Teherán protiruské sankce nejen nepodporuje, ale ani se neobává sekundárních sankcí ze strany Spojených států nebo Evropské unie. „Írán získal v průběhu několika desetiletí trvající západní ekonomické blokády rozsáhlé znalosti v oblasti oprav letadel a jejich součástí,“ domnívá se Oleg Pantělejev z ruské konzultační společnosti AviaPort. „Tyto okolnosti jsou pro rozvoj nové kapitoly partnerských vztahů s Íránem příznivé.“

Tento článek je součástí exkluzivního obsahu Armádních novin! Chci PREMIUM účet

Související články

Írán na nákupech v Rusku: Stíhačky Su-35 a systémy S-400

Íránská zastupitelská mise při OSN oznámila dokončení dohody o nákupu ruských stíhacích letounů ...

PREMIUM Sankcemi sužovaný Írán úspěšně vyváží svou vojenskou techniku

Írán patří do klubu zemí, které jsou nejvíce postiženy hospodářskými sankcemi ze strany západních ...

PREMIUM Za zády Západu: Egyptské rakety za ruskou pšenici

Egyptský prezident Abd al-Fattáh as-Sísí v únoru plánoval vyrobit desetisíce raket pro Rusko. Jeho ...

Ruský vývoz vojenské techniky ve stínu ukrajinsko-ruské války

Moskevský think-tank CAST zveřejnil koncem dubna analýzu měnící se globální poptávky po zbraních a ...

Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.