Ruské letadlové lodě: Vojenská nutnost nebo drahý rozmar?

Model navrhované ruské letadlové lodě Projekt 23000E Štorm. /  Artem Tkachenko, CC BY-SA 4.0

Státní výzkumné středisko Alexeje Nikolajeviče Krylova na veletrhu Armija 2015 představilo model budoucí ruské letadlové lodě. Projekt 23000E Štorm se ve zmenšené podobě objevil i na dalších vojenských výstavách. Neobešel se bez něj ani letošní ročník mezinárodního veletrhu námořní vojenské techniky v Petrohradě.

Projektovaná ruská letadlová loď o výtlaku 95 000 tun by měla být 330 metrů dlouhá, 42 metrů široká a její ponor má dosahovat 11 metrů. Plánovaný dosah Štormu je neomezený a předpokládá se, že bude schopen přepravovat až 90 letounů. Projekt 23000E ale nadále zůstává pouze předběžným a soukromým návrhem výzkumného střediska, k jehož dalšímu zpracování vůbec nemusí dojít.

Výstavbě ruských letadlových lodí brání několik složitých překážek:

  • nedostatek kvalifikovaného personálu pro stavbu těchto plavidel

  • neschopnost průmyslové základny vyrábět všechny potřebné součásti

  • potřeba vývoje nových palubních letounů a to především tankovacích a včasné výstrahy  

  • nutnost vybudovat nové námořní základny pro kotvení a údržbu

  • chybějí doprovodná plavidla a ponorky s jaderným pohonem

  • vysoké náklady na vybudování moderních letadlových lodí

Na veletrhu letecké a kosmické techniky MAKS 2017 náměstek ruského ministra obrany Jurij Borisov uvedl, že v roce 2025 (současný vyzbrojovací plán 2018-2027 se stavbou nepočítá) bude zahájena stavba nové letadlové lodi. Na její palubě by se podle Borisova mohly nacházet i letouny se schopností vertikálního vzletu a přistání.

V průběhu veletrhu Armija 2017 Borisov naznačil, že se vývojem takových letounů zabývá společnost Jakovlev. Výzkumné práce ovšem nezačnou zcela od nuly. Společnosti Jakovlev se totiž krátce před rozpadem SSSR podařilo vyvinout Jak-141, který již tehdy dokázal vzlétat i přistávat na svislé ploše.

Ve druhé polovině letošního roku se objevilo několik zpráv o ruském úmyslu vytvořit koncept lehké letadlové lodi. Státní výzkumné středisko Alexeje Nikolajeviče Krylova tato plavidla považuje za možnost, jak zlevnit a zrychlit výstavbu ruských letadlových lodí. Podle informací z minulého měsíce by měl jejich výtlak dosahovat 30 až 40 tisíc tun a operovat by z nich mohlo 40 až 50 letounů. Prozatím se počítá s palubními letouny Su-33 a MiG-29K.

Stavbu lehkých letadlových lodí je možné uskutečnit buď v severodvinských loděnicích Sevmaš, nebo v kerčských loděnicích Zaliv. O pohon těchto plavidel by se z důvodu vysoké ceny pravděpodobně nestaraly jaderné reaktory. Pohonné jednotky na fosilní palivo (plynové turbíny) s dostatečným výkonem se v Rusku ale nevyrábí.

Pokud se Moskva nakonec rozhodne investovat astronomické částky do vývoje a stavby letadlových lodí, k čemu by je vlastně mohla využít? Rusko není námořní zemí, podobně jako Spojené státy, Čína nebo Indie. Jmenované země staví letadlové lodě zejména kvůli ochraně námořních hospodářských tras nebo hospodářských zájmů.

Na ruském území se ale nachází dostatek nerostných surovin, takže ochrana hospodářských zájmů nedává příliš smysl. Navíc obnažující se námořní trasa na ruském dalném severu je pohodlně letecky dosažitelná z ruského území. 


Projekt ruské letadlové lodě v obrazech.

Proč tedy Rusku má letadlové lodě stavět? Kvůli soupeření s Američany? Teoreticky mohou Rusové letadlové lodě využít k vytváření pružné obrany u svého pobřeží, před případným útokem útočných svazů amerických letadlových lodí. Ostatně podobný úkol plnily všechny ruské letadlové lodě.

V případné konfrontaci mezi Ruskem a státy NATO ale ruské letadlové lodě zahrají pouze zanedbatelnou roli. Skutečnou hrozbou v rukách Moskvy jsou ponorky. Moderní ruská podvodní plavidla s jaderným i konvenčním pohonem na sebe mohou vázat značné množství nepřátelských sil.

Potřebuje tedy ruské námořnictvo letadlové lodě? Ano, ovšem nemusí je mít hned. Na začátku je možné začít se stavbou jednodušších, ale o to nezbytnějších plavidel – výsadkových vrtulníkových lodí. Jde tedy o lodě třídy Mistral, které mělo Rusko získat od Francie, ale Paříž prodej lodí po ruské anexi Krymu zrušila

Působení ruských ozbrojených sil v Sýrii ukázalo, jak důležité jsou velké výsadkové lodě, které dokáží přepravovat munici, vybavení a zbraně. Některá ruská plavidla tohoto typu mají za sebou již několik desetiletí aktivní služby a potřebují nahradit.


Navrhovaná výsadková vrtulníková loď třídy Priboj. / Státní výzkumné středisko Alexeje Nikolajeviče Krylova

Staré výsadkové lodě by mohla nahradit nová víceúčelová plavidla Priboj s výtlakem 23 000 tun, o délce 200 metrů, šířce 34 metrů a dosahem okolo 10 000 km. Kromě přepravy 500-900 příslušníků námořní pěchoty a obrněných vozidel může paluba Priboje sloužit jako základna pro 15 vrtulníků. Po dokončení vývoje letounů se schopností vertikálního vzletu a přistání by mohly vzlétat také z Pribojů.   

Cena lodě třídy Priboj je “pouze” 675 milionů dolarů. Podle ruské agentury TASS stavba lodě potrvá pět let a ruské námořnictvo plánuje zavedení prvních dvou jednotek před rokem 2025.

Přidaná hodnota takových lodí spočívá v možnosti jejich nasazení v konfliktech s nízkou intenzitou, při přepravě techniky a za účelem vojenských návštěv (vojensko-hospodářská zahraniční politika).

Víceúčelové výsadkové lodě se stávají nezbytnou součástí námořních sil různých států po celém světě. Kromě USA je využívá také Austrálie, Španělsko, Japonsko, Jižní Korea, Turecko, atd. Zanedlouho se objeví i první plavidla čínské výroby.

Zdroje:  Nězavisimaja gazeta, TV Zvezda

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nový ruský záchytný stíhač MiG-41 v roce 2020

Podle ruských médií v roce 2020 vzlétne prototyp nové ruské záchytné stíhačky MiG-41, která začne od ...

Rusko a USA v Sýrii: zhodnocení vojenských intervencí

Během posledních dvou let došlo k značnému rozšíření amerických a ruských vojenských operací ...

Čínské letadlové lodě Type 002 získají inovativní vzletový systém

Nová třída letadlových lodí čínského námořnictva, Type 002, bude pravděpodobně vybavena ...

Ruské bezpilotní letouny na syrském bojišti

Během války s Gruzií v roce 2008 ruské jednotky využívaly jen několik primitivních, těžkopádných a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • fenri
    15:55 14.12.2017

    Tady: https://homen.vsb.cz/~oti73/cd... velmi polopaticky napsaný text pro Standu, aby pochopil, proč je tak zoufale a tak tradičně mimo. Jinými slovy: vy ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady:
    https://homen.vsb.cz/~oti73/cd...
    velmi polopaticky napsaný text pro Standu, aby pochopil, proč je tak zoufale a tak tradičně mimo.

    Jinými slovy: vy porovnáváte jeden KVALITATIVNÍ znak jedinec vs. skupina a myslíte si, že je totéž, jako když porovnáváte FREKVENCI JEVU v naprosto rozdílných (několikařádově) časových řadách. Není hochu. Vůbec není. Ve vašem hlubokomyslném srovnání jaksi chybí onen zákeřný prvek času, což je co Plho? Což je to, o čem celou dobu hovoříme.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    15:47 14.12.2017

    shania > Takze v 2019 budu mat operacny 12 strojov. V 2023 bud mat operacnych 24 strojov a posledne len objednaju v roku 2022. Diky Standablabol > Ked zoberiem za posledny ...Zobrazit celý příspěvek

    shania > Takze v 2019 budu mat operacny 12 strojov. V 2023 bud mat operacnych 24 strojov a posledne len objednaju v roku 2022.

    Diky

    Standablabol > Ked zoberiem za posledny mesiac padli 3 eurofigtery, tak mozem tak isto tvrdit ze Eurofigtery padaju ako hnile hrusky. Odignorujem to obdobie, ked nespadlo ani jedno.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    15:43 14.12.2017

    No, pokud se spoléhají na letectvo (hmmm, a jak ho dostanou dál, než za Shetlandy?) a ponorky (počátkem roku nebyla ani jedna plavbyschopná, kolik jich je teď, netuším), tak proč ...Zobrazit celý příspěvek

    No, pokud se spoléhají na letectvo (hmmm, a jak ho dostanou dál, než za Shetlandy?) a ponorky (počátkem roku nebyla ani jedna plavbyschopná, kolik jich je teď, netuším), tak proč stavět hladinové síly...
    USN střely nevozí všude a stále, ale má je. To je ten rozdíl.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    15:41 14.12.2017

    to tam asi postavili na čaj o páté...

    to tam asi postavili na čaj o páté...

  • Shania
    15:40 14.12.2017

    fenri: neznám britskou doktrinu nasazeni hladinovych plavidel pro ASuW. Ale předpokládám, že by použili letectvo a nebo utočené ponorky. Od pádů SSSR v podstatě není žádná ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: neznám britskou doktrinu nasazeni hladinovych plavidel pro ASuW.

    Ale předpokládám, že by použili letectvo a nebo utočené ponorky.
    Od pádů SSSR v podstatě není žádná hrozba, která by vyžadovala.

    USN taky má většinu lodí bez proti lodních střel, když nepočítám protilodní režim u SM-2,6 a ESSM. LRASM taky jen vzniká jako stop gap proti Číně (Harpoon byl taky na hladinová plavidla USN zaveden jako stop gap bastard).Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    15:35 14.12.2017

    ...Zobrazit celý příspěvek

    http://i.dailymail.co.uk/i/pix...
    http://i.dailymail.co.uk/i/pix...

    Pokud TOTO dělá NOVÁ JADERNÁ britská ponorka, potom se domnívám, že starosti britského ministra obrany o kouřivost Kuzněcova jsou poněkud mimo.

    Stando, výborně. A 2- je skvělý úspěch. To u vás vysvětluje mnohé.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    15:22 14.12.2017

    Logiku, pokud měříš 180 cm a průměrná výška populace je 175 cm, tak nemůžeš říct, že jsi nadprůměrně vysoký. Nemůžeš porovnávat prvek s množinou. To je prostě kravina! A nikoho ...Zobrazit celý příspěvek

    Logiku,

    pokud měříš 180 cm a průměrná výška populace je 175 cm, tak nemůžeš říct, že jsi nadprůměrně vysoký. Nemůžeš porovnávat prvek s množinou. To je prostě kravina! A nikoho by nic takového nenapadlo.

    Proto taky nemůžeš říct, že jedno konkrétní nasazení (s více než 100 vzlety) mělo nebo nemělo nadprůměrnou nehodovost. To je prostě kravina!

    Snad už teď tu statistiku chápu správně?Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    15:22 14.12.2017

    Problém s MiGem byl, že když opraváři došli k názoru, že to teda fakt do kupy nedají, bylo už pozdě letět na Hjemim.
    Jaké jiné PLo střely RN má?

    Problém s MiGem byl, že když opraváři došli k názoru, že to teda fakt do kupy nedají, bylo už pozdě letět na Hjemim.
    Jaké jiné PLo střely RN má?

  • Shania
    15:14 14.12.2017

    První přistání (testovací) F-35B na HMS QE proběhne v polovině 2018. 2019 na HMS Prince of Wales. První letka se přesune do UK v polovine 2019, druhá v 2033. Do LRIP 10 mají ...Zobrazit celý příspěvek

    První přistání (testovací) F-35B na HMS QE proběhne v polovině 2018. 2019 na HMS Prince of Wales.

    První letka se přesune do UK v polovine 2019, druhá v 2033.

    Do LRIP 10 mají vyrobeno 17ks, takže ještě zbývá 31, z toho posledních 6 objednají až v 2022 s celkovým počtem 48.

    rozpis obj.
    http://www.f-16.net/forum/down...

    zdroj pdf: UK prepares the ground for its first Lightning IIs to strike
    http://www.f-16.net/forum/down...

    ---------
    Vzhledem k tomu, že mise Kuznětsova byla pro PR, vojenský dopad na operaci v Syrii nebyl žádný, tak je otázka jestli to ruská vláda nakonec hodnotila jako povedenou akci.

    Pokud si správně pamatuji, tak pád Migu byl způsoben nedostatku paliva, myslím že se to byl zrovna budy tanker co spadl, takže mohlo dojít k technické zavadě. Pokud by šlo jen o porouchaný záchytný systém, nebyl by pro Migy problém doletět na letiště, na takové případy je mít vetší rezervu standart snad i v ruském námořnictvu.

    -----
    Myslím, že berete ztrátu Harpoonu na hladinových plavidlech jako nějakou zásadní věc, což není.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    14:43 14.12.2017

    Logik: statistiku z toho děláte vy. Já tvrdím, že nelze porovnat jedno cca 14ti denní nasazenní se souborem, který zahrnuje desítky let dlouhou řadu. Jinými slovy: vy porovnáváte ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik:
    statistiku z toho děláte vy. Já tvrdím, že nelze porovnat jedno cca 14ti denní nasazenní se souborem, který zahrnuje desítky let dlouhou řadu. Jinými slovy: vy porovnáváte dvě množiny, kdy jedna obsahuje jeden prvek a druhá tisíce. To je prostě kravina.
    Na Kuzněcovovi byla jedna porucha a to vadný záchytný systém. Na moři to opravit nejde. Chcete tvrdit, že nic podobného se jiným lodím nestalo?
    Ano, Enteprise měla za sebou x tisíc vzletů, na druhou stranu rozsah průšvihu, co na ní nastal je nesrovnatelný s tím, co se stalo na Kuzněcovovi. Dtto oriskany, Forrestal a další.

    U Enterprise šlo o blbou chybu a u Kuzněcova šlo o chytrou chybu? Byl vadný záchytný systém. Ok, asi jinak než provozem to schopní zjistit nebyli. Sůčko ztratili v důsledku této chybu, MIG v důsledku lidské blbosti. Vydávat přistání sučka, které údajně nebylo přesně v rovině za chybu systému, navíc podle vás chybu s jinými loďstvi zjevně nesouměřitelnou, je kravina. Myslím, že není problém najít stovky záběru na přistávající letadla na LL, kdy letadlo není v přesně v ose dráhy. To je prostě běžné. Pokud funguje záchytný systém, nic se neděje.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    14:35 14.12.2017

    fenri: Zaprve) opět vkládáš cizím lidem do úst a překrucuješ, aby sis dokázal, že máš pravdu. Od začátku se bavíme o tom, ZDALI BYLA KONKRÉTNÍ MISE KUZNĚCOVA průšvihem, nebo ne. ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri:
    Zaprve) opět vkládáš cizím lidem do úst a překrucuješ, aby sis dokázal, že máš pravdu. Od začátku se bavíme o tom, ZDALI BYLA KONKRÉTNÍ MISE KUZNĚCOVA průšvihem, nebo ne. To, že z toho děláme dlouhodobou statistiku je Tvůj výmysl.

    Prostě akorát vyvracíme tvrzení, že mise Kuzněcova byla úspěšná. Nebyla, její výsledky jsou hluboce substandardní a i proto byla tato mise předčasně ukončena.

    Kdyby ta mise byla úspěšná, tak by neměla počet incidentů ŘÁDOVĚ NAD DLOUHODOBÝM PRŮMĚREM incidentů na letadlových lodí, ale POD. Právě srovnání KONKRETNÍ mise s DLOUHODOBÝM PRŮMĚREM je dobré kritérium, jestli ta mise byla pod či nad průměrná. Mise Kuzněcova byla hluboce pod.

    ===

    Zadruhé, Tvoje srovnání s enterprise je nesmysl. Protože Enteprise před tím incidentem měla provedeno cca 10000 bojových vzletů a několik let relativně bezproblémové služby. Tedy čas ostrého nasazení do vážnějšího průšvihu byl u Enterprise byl několik let. U Kuzněcova měsíc. Fakt nechápeš rozdíl... anebo jen nechceš chápat?


    PS: A to nerozebírám další disproporce - že zatímco u Enterprise šlo o "blbou chybu - byť stála hodně letadel a mrtvých", zatímco u Kuzněcova byl problém se záchytnými lany byl opakovaný a tedy evidentně systémový, tedy něco, co by se při rozumně vedeném výcviku mělo na 100% odhalit....
    Incident na Enterprise byl způsoben chybou v operačních postupech a souhrou "blbých náhod" - v letectví je holt naprosto standardní, že se bezpečnostní postupy vylepšují na základě průšvihů. V případě incidentů na Kuzněcovovi ale šlo o jednoznačné porušení již dávno známých bezpečnostních standardů (neodvolání Migu na záložní letiště) - tedy defakto výrazný deficit ve výcviku řízení letového provozu či evidentní nedostatek výcviku pilota (špatné přistání Su33).
    Takže ač měl průšvih na Enterprise větší důsledky, systémově to byl jeden izolovaný problém, který vznikl souhrou náhod a nedostatkem v operačních postupech. Problém Kuzněcova byli opakované problémy způsobené nespolehlivou technikou a nedostatečným výcvikem - což je daleko hlubší (a tedy průšvihovější) a daleko dráž odstranitelný problém.

    Ale to naschvál dávám jen do PS, protože to je už trochu mimo původní téma.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    14:11 14.12.2017

    skelet > podla tohto napr. https://en.wikipedia.org/wiki/... by mali mat operacne nasaditelnych 24 do roku 2023 Mas odkaz na ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet > podla tohto napr.
    https://en.wikipedia.org/wiki/...
    by mali mat operacne nasaditelnych 24 do roku 2023

    Mas odkaz na nejaky plan na ich nasadzovania

    Necudujem sa, ze fenri peni.
    Ked StandaBlabol zahlasi takyto blabol
    "
    Je mnohem lepší mít starou loď s třemi Migy, která bude kdoví jak dlouho v generální opravě než novou, která příští rok dostane desítky stíhaček páté generace.
    "
    Podla neho UK bude mat niekolko desiatok F-35 operacne sposobilych na LL.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    14:04 14.12.2017

    osobne som skor vedavy na buduce cinske lietadlove lode a ci sa naozaj stavia typ 002, alebo nie

    osobne som skor vedavy na buduce cinske lietadlove lode a ci sa naozaj stavia typ 002, alebo nie

  • Slavoslav
    14:03 14.12.2017

    ono hodnotit nasadenie Kutuzova sa da tak, ze vam vyjde od dobre po katastrofa ak budeme jeho nasadenie hodnotit ako pokus Ruska ukazat jeho schopnost demonstracie sily aj mimo ...Zobrazit celý příspěvek

    ono hodnotit nasadenie Kutuzova sa da tak, ze vam vyjde od dobre po katastrofa

    ak budeme jeho nasadenie hodnotit ako pokus Ruska ukazat jeho schopnost demonstracie sily aj mimo dosahu lietadiel z pozemnych zakladni tak to bola jedna velka katastrofa kde by po par mesiacoch nemali cim lietat

    ak budeme hondotit nasadenie Kutuzova ako cvicnu misiu i ked v ostrom nasadenie na ziskanie skusenosti tak skusenosti nazbierali a maju co zvazovat pri nadchadajucej rekonstrukcii a prehodnoteni vycvikovych planov takze to bol uspech

    o potrebe jeho nasadenie pre Syrsku kampan tu snadnenbudeme spekulovat. Kutuzov nebol ziaden prinos v boji a jeho ulohu by hravo zastali lietadla startujuce z pozemnych zakaldni

    a uz len oni vedia ci im tie nazbierane skusenosti stali za to PR co si vyrobili. Vacsina ludi si totiz z tej misie odniesla vdaka mediam ktore to celkom podrobne sledovali len spomienku na dymiaci crep doprevadzany remorkerom aby ho malo co odtiahnut z ktoreho padaju kazdu chvilu lietadla, ci to uz je pravda, alebo nieSkrýt celý příspěvek

  • fenri
    13:50 14.12.2017

    warpite: co konkrétně je podle vás zabité? Ano, už několik měsíců Astute neměla průšvih. A co jako? Frekvence jejich průšvihů, nedosažení výkonů apod. je celkem obdivuhodná. A ...Zobrazit celý příspěvek

    warpite:
    co konkrétně je podle vás zabité? Ano, už několik měsíců Astute neměla průšvih. A co jako? Frekvence jejich průšvihů, nedosažení výkonů apod. je celkem obdivuhodná. A které všechny parametry Astute splňuje? třeba rychlost :-)
    Tady máte seznam průšvihů Astute jen do roku 2012:
    Flooding during a routine dive that led to Astute performing an emergency surfacing.

    • Corrosion even though the boat is essentially new.

    • The replacement or moving of computer circuit boards because they did not meet safety standards.

    • Concern over the instruments monitoring the nuclear reactor because the wrong type of lead was used.

    • Questions being raised about the quality and installation of other pieces of equipment.

    • Concern reported among some crew members about the Astute's pioneering periscope, that does not allow officers to look at the surface "live".
    Od té doby stihla najet na mělčinu, srazit se s jednou obchodní lodí, střílelo se na palubě, a mít problémy s reaktorem. Přijde mi, že je toho víc, než měl chudák děda Kuzněcov a to nemluvím o ceně. V tomto kontextu mi starost Fallona o kouř K. přijde jako poněkud malicherná. Vám ne?
    Neoperuji s tím, že LL nebudou mít letadla. operuji s tím, že britské LL budou mít do roka desítky F-35, jak tu někdo vykřikoval.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:41 14.12.2017

    Tak ještě by mohli po Brexitu a případném vyhrocení kauzy Bombardieru Angláni přejmenovat Prince of Wales na Ivan Hrozný a poslat ho za palmový olej do Severomorsku. MiGy-29K a ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak ještě by mohli po Brexitu a případném vyhrocení kauzy Bombardieru Angláni přejmenovat Prince of Wales na Ivan Hrozný a poslat ho za palmový olej do Severomorsku.
    MiGy-29K a možná i Ka-27(nevím jak výška) by z toho operovaly v pohodě. Jen by to chtělo na palubu namalovat kroužky.Skrýt celý příspěvek

  • warspite
    13:37 14.12.2017

    Fenri: S tými linkami si zabil :-) Všetky parametre v súčasnosti Astute spĺňa. Tiež nerozumiem, prečo stále operuješ s tým že britské LL nebudú mať lietadlá. Už teraz majú ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri: S tými linkami si zabil :-) Všetky parametre v súčasnosti Astute spĺňa.
    Tiež nerozumiem, prečo stále operuješ s tým že britské LL nebudú mať lietadlá. Už teraz majú 13xF-35 a v roku 2023 keď bude deklarovaný full capability ich budú mať 45 ks, to myslím plne postačuje.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    13:24 14.12.2017

    Potizista: o Royal Navy netřeba mít starost. Výcvik pilotů RAF pro F-35B probíhá od roku 2012 a první operační letka bude k dispozici v roce 2019.

    Potizista: o Royal Navy netřeba mít starost. Výcvik pilotů RAF pro F-35B probíhá od roku 2012 a první operační letka bude k dispozici v roce 2019.

  • Potizista
    12:50 14.12.2017

    Fenri To asi ano ale zrovna dnes jsem v rádiu slyšel, ze při rozhodnutí o stavbě těch let.lodi zvítězily spíše národní ambice, kterých UK už ovšem není schopna dostat, před ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri
    To asi ano ale zrovna dnes jsem v rádiu slyšel, ze při rozhodnutí o stavbě těch let.lodi zvítězily spíše národní ambice, kterých UK už ovšem není schopna dostat, před zdravým rozumem. Něco na tom bude...Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    12:46 14.12.2017

    Potizista: ale zase tu loď mají vyvinutou a postavenou. Sice fosilní a bez katapultů, ale celkem velkou a schopnout nést dost letadel. Kdyby je ovšem měli a plánovali...každopádně ...Zobrazit celý příspěvek

    Potizista: ale zase tu loď mají vyvinutou a postavenou. Sice fosilní a bez katapultů, ale celkem velkou a schopnout nést dost letadel. Kdyby je ovšem měli a plánovali...každopádně stavba Prince of Wales smysl dává veiký. Jnak by skončili jako sezonní LL velmoc, jako Rusko či Francie.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 7