Ruské letadlové lodě: Vojenská nutnost nebo drahý rozmar?

Model navrhované ruské letadlové lodě Projekt 23000E Štorm. /  Artem Tkachenko, CC BY-SA 4.0

Státní výzkumné středisko Alexeje Nikolajeviče Krylova na veletrhu Armija 2015 představilo model budoucí ruské letadlové lodě. Projekt 23000E Štorm se ve zmenšené podobě objevil i na dalších vojenských výstavách. Neobešel se bez něj ani letošní ročník mezinárodního veletrhu námořní vojenské techniky v Petrohradě.

Projektovaná ruská letadlová loď o výtlaku 95 000 tun by měla být 330 metrů dlouhá, 42 metrů široká a její ponor má dosahovat 11 metrů. Plánovaný dosah Štormu je neomezený a předpokládá se, že bude schopen přepravovat až 90 letounů. Projekt 23000E ale nadále zůstává pouze předběžným a soukromým návrhem výzkumného střediska, k jehož dalšímu zpracování vůbec nemusí dojít.

Výstavbě ruských letadlových lodí brání několik složitých překážek:

  • nedostatek kvalifikovaného personálu pro stavbu těchto plavidel

  • neschopnost průmyslové základny vyrábět všechny potřebné součásti

  • potřeba vývoje nových palubních letounů a to především tankovacích a včasné výstrahy  

  • nutnost vybudovat nové námořní základny pro kotvení a údržbu

  • chybějí doprovodná plavidla a ponorky s jaderným pohonem

  • vysoké náklady na vybudování moderních letadlových lodí

Na veletrhu letecké a kosmické techniky MAKS 2017 náměstek ruského ministra obrany Jurij Borisov uvedl, že v roce 2025 (současný vyzbrojovací plán 2018-2027 se stavbou nepočítá) bude zahájena stavba nové letadlové lodi. Na její palubě by se podle Borisova mohly nacházet i letouny se schopností vertikálního vzletu a přistání.

V průběhu veletrhu Armija 2017 Borisov naznačil, že se vývojem takových letounů zabývá společnost Jakovlev. Výzkumné práce ovšem nezačnou zcela od nuly. Společnosti Jakovlev se totiž krátce před rozpadem SSSR podařilo vyvinout Jak-141, který již tehdy dokázal vzlétat i přistávat na svislé ploše.

Ve druhé polovině letošního roku se objevilo několik zpráv o ruském úmyslu vytvořit koncept lehké letadlové lodi. Státní výzkumné středisko Alexeje Nikolajeviče Krylova tato plavidla považuje za možnost, jak zlevnit a zrychlit výstavbu ruských letadlových lodí. Podle informací z minulého měsíce by měl jejich výtlak dosahovat 30 až 40 tisíc tun a operovat by z nich mohlo 40 až 50 letounů. Prozatím se počítá s palubními letouny Su-33 a MiG-29K.

Stavbu lehkých letadlových lodí je možné uskutečnit buď v severodvinských loděnicích Sevmaš, nebo v kerčských loděnicích Zaliv. O pohon těchto plavidel by se z důvodu vysoké ceny pravděpodobně nestaraly jaderné reaktory. Pohonné jednotky na fosilní palivo (plynové turbíny) s dostatečným výkonem se v Rusku ale nevyrábí.

Pokud se Moskva nakonec rozhodne investovat astronomické částky do vývoje a stavby letadlových lodí, k čemu by je vlastně mohla využít? Rusko není námořní zemí, podobně jako Spojené státy, Čína nebo Indie. Jmenované země staví letadlové lodě zejména kvůli ochraně námořních hospodářských tras nebo hospodářských zájmů.

Na ruském území se ale nachází dostatek nerostných surovin, takže ochrana hospodářských zájmů nedává příliš smysl. Navíc obnažující se námořní trasa na ruském dalném severu je pohodlně letecky dosažitelná z ruského území. 


Projekt ruské letadlové lodě v obrazech.

Proč tedy Rusku má letadlové lodě stavět? Kvůli soupeření s Američany? Teoreticky mohou Rusové letadlové lodě využít k vytváření pružné obrany u svého pobřeží, před případným útokem útočných svazů amerických letadlových lodí. Ostatně podobný úkol plnily všechny ruské letadlové lodě.

V případné konfrontaci mezi Ruskem a státy NATO ale ruské letadlové lodě zahrají pouze zanedbatelnou roli. Skutečnou hrozbou v rukách Moskvy jsou ponorky. Moderní ruská podvodní plavidla s jaderným i konvenčním pohonem na sebe mohou vázat značné množství nepřátelských sil.

Potřebuje tedy ruské námořnictvo letadlové lodě? Ano, ovšem nemusí je mít hned. Na začátku je možné začít se stavbou jednodušších, ale o to nezbytnějších plavidel – výsadkových vrtulníkových lodí. Jde tedy o lodě třídy Mistral, které mělo Rusko získat od Francie, ale Paříž prodej lodí po ruské anexi Krymu zrušila

Působení ruských ozbrojených sil v Sýrii ukázalo, jak důležité jsou velké výsadkové lodě, které dokáží přepravovat munici, vybavení a zbraně. Některá ruská plavidla tohoto typu mají za sebou již několik desetiletí aktivní služby a potřebují nahradit.


Navrhovaná výsadková vrtulníková loď třídy Priboj. / Státní výzkumné středisko Alexeje Nikolajeviče Krylova

Staré výsadkové lodě by mohla nahradit nová víceúčelová plavidla Priboj s výtlakem 23 000 tun, o délce 200 metrů, šířce 34 metrů a dosahem okolo 10 000 km. Kromě přepravy 500-900 příslušníků námořní pěchoty a obrněných vozidel může paluba Priboje sloužit jako základna pro 15 vrtulníků. Po dokončení vývoje letounů se schopností vertikálního vzletu a přistání by mohly vzlétat také z Pribojů.   

Cena lodě třídy Priboj je “pouze” 675 milionů dolarů. Podle ruské agentury TASS stavba lodě potrvá pět let a ruské námořnictvo plánuje zavedení prvních dvou jednotek před rokem 2025.

Přidaná hodnota takových lodí spočívá v možnosti jejich nasazení v konfliktech s nízkou intenzitou, při přepravě techniky a za účelem vojenských návštěv (vojensko-hospodářská zahraniční politika).

Víceúčelové výsadkové lodě se stávají nezbytnou součástí námořních sil různých států po celém světě. Kromě USA je využívá také Austrálie, Španělsko, Japonsko, Jižní Korea, Turecko, atd. Zanedlouho se objeví i první plavidla čínské výroby.

Zdroje:  Nězavisimaja gazeta, TV Zvezda

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nový ruský záchytný stíhač MiG-41 v roce 2020

Podle ruských médií v roce 2020 vzlétne prototyp nové ruské záchytné stíhačky MiG-41, která začne od ...

Rusko a USA v Sýrii: zhodnocení vojenských intervencí

Během posledních dvou let došlo k značnému rozšíření amerických a ruských vojenských operací ...

Čínské letadlové lodě Type 002 získají inovativní vzletový systém

Nová třída letadlových lodí čínského námořnictva, Type 002, bude pravděpodobně vybavena ...

Ruské bezpilotní letouny na syrském bojišti

Během války s Gruzií v roce 2008 ruské jednotky využívaly jen několik primitivních, těžkopádných a ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Potizista
    12:41 14.12.2017

    Jinak si tak nějak myslím, ze titulek letadlové lodě vojenská nutnost nebo dráhy rozmar by se hodil spis v souvislosti prave s UK navy. Ano mají letadlovou loď ovšem bez letadel a ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak si tak nějak myslím, ze titulek letadlové lodě vojenská nutnost nebo dráhy rozmar by se hodil spis v souvislosti prave s UK navy.
    Ano mají letadlovou loď ovšem bez letadel a jejich hladinové loďstvo nemá čím střílet středně razove kanony by proti ruským čínským protilodnim střelám asi moc neuspěly.Skrýt celý příspěvek

  • Ales_CZ
    12:25 14.12.2017

    Když už se tu rozjela taková zajímavá diskuze, kde se dozvídám hodně zajímavé věci, tak taky něco přihodím. V současné době je krásně vidět, jak vládní škrty v podstatě ...Zobrazit celý příspěvek

    Když už se tu rozjela taková zajímavá diskuze, kde se dozvídám hodně zajímavé věci, tak taky něco přihodím.

    V současné době je krásně vidět, jak vládní škrty v podstatě zdevastovali jednotlivé složky armády. Krásným příkladem je právě Kuzněcov (a nejen on), na který se kontejnery opravdu těší. Jenže je tu zas druhá strana karty a to, že kdyby neměli rusové letadlovku, tak by neměli kde cvičit, kde si vyzkoušet nové úpravy v konstrukci letadel , záchytnýho systému atd a co až někdy v budoucnu dostanou novou letadlovku? To budou zas začínat od znova s výcvikem personálu, když jim může mezitím současný odsloužit svou službu?

    Podle mě jim sýrie ukázala, že Kuzněcov je opravdu hodně zanedbaný a potřebuje pořádnou rekonstrukci. Projekt štorm je pěkný, mě i připadá, že by měli letadla o několik metrů delší startovací dráhu, jaderný pohon by pro něj měli, nebo by ho ještě upravili, aby měl větší výkon. Má to jedno ALE a to jsou právě finance, takže novou letadlovku v současné době si dovolit nemohou.

    Další názorný příklad devastace kvůli vládním škrtům je právě Royal Navy. Z velké námořnické velmoci zbylo co? Zanedbané loďstvo, co v podstatě nemá čím střílet? Rakety s končící životností a nové ještě pár let nebudou. Letadlovku, která bude pár let bez letadel a druhou rozestavěnou. Kolik že ponese F-35? Mám pocit, že v nějakým dřívějším článku bylo, že dostane pouhých 35ks když jim sama o sobě pobere kolem 70ks. A proč mám takový pocit, že Princ of Wales dostaví dříve, než dostanou F-35?Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    12:19 14.12.2017

    warpite: kromě nedosažení požadovaných parametrů je to celá řada havarií najetí na mělčnu, bezpečnostní incident na palubě... že být to na ruské lodi za pětinásobek služby, tak z ...Zobrazit celý příspěvek

    warpite:
    kromě nedosažení požadovaných parametrů je to celá řada havarií najetí na mělčnu, bezpečnostní incident na palubě... že být to na ruské lodi za pětinásobek služby, tak z toho mají někteří vánoce.
    A (relativně) aktuálně:
    http://www.telegraph.co.uk/new...
    http://www.bbc.com/news/uk-368...
    http://www.bbc.com/news/uk-sco...
    http://www.bbc.com/news/uk-eng...

    Já nevím, mě to nepřijde jako pohoda.Skrýt celý příspěvek

  • warspite
    11:46 14.12.2017

    Fenri: popíš mi aké majú v súčasnosti problémy ponorky triedy Astute som na to naozaj zvedavý. Pokiaľ viem "jediný" kľúčový problém bol v nedosiahnutí max. rýchlosti a ten sa ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri: popíš mi aké majú v súčasnosti problémy ponorky triedy Astute som na to naozaj zvedavý. Pokiaľ viem "jediný" kľúčový problém bol v nedosiahnutí max. rýchlosti a ten sa úpravami v prevodovom systéme odstránil. Naopak ponorka tejto triedy si na cvičeniach proti americkým Virginiam viedla viac ako dobre.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    11:39 14.12.2017

    A.) 2- pro mě prostě není skvělý úspěch a není to pro nikoho normálního. Nevím, co k tomu dodat. 2- je v polovině klasifikace. Skvělý úspěch je na jejím absolutním začátku. Na ...Zobrazit celý příspěvek

    A.) 2- pro mě prostě není skvělý úspěch a není to pro nikoho normálního. Nevím, co k tomu dodat. 2- je v polovině klasifikace. Skvělý úspěch je na jejím absolutním začátku. Na zvláštní škole to snad bylo stejné, ne?

    B.) Ano, ale nešlo o dlouhodobé srovnání, chápete to? prostě tvrdím, že nelze vzít 14 dní ze služby lodi a z ní dělat statistiku. A abych dokázal, že to je nesmysl, vzal jsem také krátký úsek ze života jiné lodi a na tom jsem demostroval, že z jedné akce nelze činit dlouhodobé závěry. fakt to nechápete? Prostě vy si vezmete 14 dní ze života Kuzněcova, já si vzal 14 dní ze života Oriskany, Enterprise, Forrestalu, EF... abych na tom pro méně chápavé ukázal, že takto se statistiky dělat nedají. Bohužel pro ty nejméně chápavé už asi příměr nemám. Zkuste to vzít takto: vezmu si týden měření teplot vzduchu v Irkutsku. V létě tam klidně naměřím týden s průměrem + 20 stupňů. Pak si vezmu týden v Aucklandu, klidně v tom samém měsici, abyste neřekl, a naměřím tam průměr 18 stupňů. Bingo, Standa a Blábol a mají důkaz, že Auckland je studenější, než Irkutsk. Chápete, jak moc se mýlíte?

    3.) Nepsal jsem, že závidí Kuzněcova. Ale v situaci, kdy nemají loď nasaditelnou s letadly na druhém konci světa, kdy PRAKTICKY nemají řízené protilodní střely do lodí, kdy se D-class přehřívá a řve a kdy Asutute jde od problému k problému, tak je zarputilé řešení kouře nad Kuzněcovem c? V podstatě závistivé okopávání kotníků. Pan felln se měl místo prdelek stážistek a pozorování kouře nad Kuzněcovem snažit, aby RN nebyla pro smích. Ale ona nyní je.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    10:55 14.12.2017

    Tak pro naši blondýnku a pro pobavení Olivava (protože mám rád Asimova) ještě poslední příspěvek: A.) 2- je pro vás skvělý úspěch Fenri: "za mě Kuzněcov tak 2- a to hlavně ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak pro naši blondýnku a pro pobavení Olivava (protože mám rád Asimova) ještě poslední příspěvek:

    A.) 2- je pro vás skvělý úspěch
    Fenri: "za mě Kuzněcov tak 2- a to hlavně kvůli kouři, který se tak líbil médiím"
    Říkáš, že ten největší problém byla trocha kouře. Pokud je to tak, tak úspěch, ne? Zkazili jen estetický dojem.

    B.) věta "nejde to srovnávat" je pro vás porovnání
    Fenri: "Když to srovnám s leteckými nehodami na Enterprise (myslím CVN), Forrestalu a dalšími s desítkami a stovkami mrtvých, tak to fakt není fiasko....
    A mezitím nám během jednoho měsíce spadly tři Typhoony a to ani nelítaly nad Syrií a nepřistávali na letadlové lodi. Hlavně že nasazení Kuzněcova bylo fiasko.. :-)"
    Jasně Fenri, srovnávat jsi tu nezačal ty.

    C.) Vrtěti psem je pro vás závidění.
    Fenri: "řev bezmocných a závistivé okopávání kotníků."
    Tak napsal jsi, že závidí, nebo ne?Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    10:51 14.12.2017

    Stando, chápu, že jste intelektuálně vyčerpán, jistě vám stačí málo, nicméně: -já jsem nechtěl srovnávat, stále píšu dokola, že to srovnat nejde. Že jedna mise není pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Stando, chápu, že jste intelektuálně vyčerpán, jistě vám stačí málo, nicméně:
    -já jsem nechtěl srovnávat, stále píšu dokola, že to srovnat nejde. Že jedna mise není pro statistické zhodnocení dost. Chápete tuto velmi prostou informaci?
    A nevztekám se, královsky se bavím, co všechno za havěť na netu běhá.
    Ano, vyjmenoval jste pár poruch za 30 let na Kuzněcovovi. Nicméně nijak se nevztekám, jen píši, že za 30 let to není nic, co by nestalo jiným lodím. Chápeme? Vy normální provozní věci vydáváte za dlouhodobý problém a neschopnost. Ale zároveň jste až neskutečně slepý k tomu, když se stejné a horší věci dějí jinde.
    A licenčními letadly - celou dobu byla řeč o bojových a pochopili to všichni. To, že 1-2% vyrobených letadel bylo v licenci je pravda ale úvodní post, který jsem odmítl a kterém byla debata bylo tvrzení, že co nedostali, nebo nevyrobili v licenci, to neměli. Což je prostě fakticky naprostá a ttální kravina. Ale to už je dávno a asi jste to neudržel.

    Stando, stále mě zajímá, jestli hodnocení 2- je pro vás skvělý úspěch a kde jste přišel na to, že Kuzněcov měl hrát zásadní roli v syrském konfliktu. Také jste nám stále nedodal ty body testování, co měl Kuzněcov vyzkoušet a nevyzkoušel. věřím, že se za svá tvrzení postavíte jako správná ženská.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    10:44 14.12.2017

    Fenri, zase jednou jsi mě unavil, končím. Chceš abychom srovnávali srovnatelné - bojové nasazení z letadlové lodi. Udělám to a vztekáš se.Odkazuješ na Vietnam. Srovnání ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri,

    zase jednou jsi mě unavil, končím.

    Chceš abychom srovnávali srovnatelné - bojové nasazení z letadlové lodi.
    Udělám to a vztekáš se.Odkazuješ na Vietnam.

    Srovnání to s kampaní ve Vietnamu.
    Vztekáš se, že to vlastně srovnávat vůbec nejde.

    Chceš vyjmenovat dlouhodobé problémy Kuzněcova.
    Udělám to a vztekáš se, že Astute jich má mnohem víc. Jistě vždycky najdeš příklad něčeho, co je ještě horší. Až nebudeš vědět kudy kam, můžeš použít švédskou Vasu, která se potopila pár minut po spuštění na vodu. A co to dokazuje? Že Kuzněcov nemá dlouhodobé problémy?

    Minule:
    Chceš příklad letadel v SSSR vyráběných v licenci.
    Dám ti ho, vztekáš se, že dopravní se do toho vlastně nepočítají.

    Dá ti jiné a vztekáš se zas.

    Nevíš, co chceš a nedáš pokoj, dokud to nedostaneš. Nejsi ty nakonec ženská?Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    10:30 14.12.2017

    Stando, vy jste fakt zoufalec. A.) 2- je pro vás skvělý úspěch B.) věta "nejde to srovnávat" je pro vás porovnání C.) Vrtěti psem je pro vás závidění. Hele vy byste si ...Zobrazit celý příspěvek

    Stando, vy jste fakt zoufalec.
    A.) 2- je pro vás skvělý úspěch
    B.) věta "nejde to srovnávat" je pro vás porovnání
    C.) Vrtěti psem je pro vás závidění.

    Hele vy byste si vystačil sám, ne? Napíšete si argument, který vůbec nepadl, náhodně ho někomu přiřadíte, dokážete mu, že je to blbost (to se někdy i trefíte, protože vaše argumenty blbosti jsou) a jede se dál. V podstatě tu vedete takový schizofrenní rozhovor.
    A že by za rok RN provozovala desítky F-35... Nevím co hulíte, ale pak si skoro říkám, že když už budou tak úžasní, že by si mohli koupit i pár Harpoonů z druhé ruky. Ať na to koukáte jak chcete, tak v tuto chvíli by VMF RN smetla. Se zlomkem rozpočtu.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    10:21 14.12.2017

    Popkorn a člověk se docela baví.

    No k tomu co lze vymýšlet mohu jen poslat tohle:

    https://www.youtube.com/watch?...

    A proboha berte to s rezervou ;-)

    Popkorn a člověk se docela baví.

    No k tomu co lze vymýšlet mohu jen poslat tohle:

    https://www.youtube.com/watch?...

    A proboha berte to s rezervou ;-)

  • StandaBlabol
    10:12 14.12.2017

    Fenri, Potizista, přesvědčili jste mě. Britové závidí Rusům Kuzněcova a proto brečí. Protože je lepší mít jednu starou loď dnes než dvě nové zítra. Důležitá je totiž ta ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri, Potizista,

    přesvědčili jste mě. Britové závidí Rusům Kuzněcova a proto brečí. Protože je lepší mít jednu starou loď dnes než dvě nové zítra. Důležitá je totiž ta schopnost poslat ji na misi a už ne to, jestli tu misi dokáže úspěšně dokončit.

    Je mnohem lepší mít starou loď s třemi Migy, která bude kdoví jak dlouho v generální opravě než novou, která příští rok dostane desítky stíhaček páté generace.

    Závidím sousedovy dvacet let starou škodovku, protože moje nově objednané BMW ještě nedorazilo (jen příklad, nemám objednané nové BMW). Dává to perfektní smysl. Vám dvěma určitě.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    10:11 14.12.2017

    Když se to vezme takhle, tak Rusové v současné době taky nemají prostředky aby provedli stejnou akci znovu. Kuzněcov bude kvůli opravám rok v opravě. A pak se díky škrtům vrátí ve ...Zobrazit celý příspěvek

    Když se to vezme takhle, tak Rusové v současné době taky nemají prostředky aby provedli stejnou akci znovu. Kuzněcov bude kvůli opravám rok v opravě. A pak se díky škrtům vrátí ve stejné bojové hodnotě jakou má teď - minimální. Ta loď je zoufale zastaralá a je opravdu dobrá na akce typu Sýrie. Na druhou stranu teď bude zase dalších 20 let jen stát v přístavu, takže to, že zrušili modernizaci je v podstatě rozumné.
    Peníze mohou použít mnohem lépe na obnovu lodí, které dávají smysl.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    09:43 14.12.2017

    Stando: je hezké, co všechno mají Britové objednané, ale reálně nemají NIC. Ještě jednou NIC. Prostě v době, kdy Fallon vykřikoval o ship of shame, neměli loď a letadla, na tuto ...Zobrazit celý příspěvek

    Stando:
    je hezké, co všechno mají Britové objednané, ale reálně nemají NIC. Ještě jednou NIC. Prostě v době, kdy Fallon vykřikoval o ship of shame, neměli loď a letadla, na tuto operaci. Můžeš to okecat jak chceš, ale je to fakt. Druhý fakt je, že bojeschopnost RN je přímo zoufalá. Zachovali ji jen tím, že střely, co měly jít do šrotu si nechali dál. A ani s těmi věčně prodlužovanými Harpoony to není taková pohoda, jak tvrdíš. Pokud jim někdo hodný nedá nějaké střely, tak ani těch pár historických Harpoonů jim dlouho nevydrží:
    http://nationalinterest.org/bl...
    Nehledě na fakt, že starý Harpoon už dnes není tak drsný nepřítel, jako dřív, zvlášť když jich máš pár...
    Jo, ještě mohou reaktivovat Victory, možná by jim šla bojeschopnost nahoru.
    Holým faktem je i to, že D-class trpí řadou hodně velkých problémů, o Astute nemluvě.
    Kuzněcov je v už dávno plánované generálce. Co je na tom špatného?

    danny: Liděr není PR na Zumwalt, ale designová studie polostátní firmy. Nic víc. A IMHO na rozdíl od Priboje či Štormu i nepovedená. Sice mě při pohledu na ten modýlek jímá nostalgie - vypadá jak Haruna, kongó, Yamato, ale jinak...
    Do Gorškova by se to vejít mohlo. Vykuchej strojovny a drtivou většinu nádrží (stačí jen pro záložní diesel), natáhni trup o 20 m (cca 2000 tun výtlaku) a vejde se. Nejde o srandu, ale je to o světelné roky reálnější a levnější řešení, než Liděr.
    Priboj moc příbuzný Mistralu není. Trup a koncepce jsou hodně jiné. Nepochybuji jen o tom, že by z Mistralu převzal štábní systém. Nicméně i priboj je jen designový a koncepční návrh a bavit se o příbuznosti s čímkoliv je nyní mimo. Pokud vůbec ta loď bude (i když pro VMF by jistý smysl měla), tak se ještě X-krát změní.
    K nautickým vlastnostem - 22220 má max. rychlost 20 uzlů se 130 m trupem a přídí optimalizovanou na lámání silného ledu. K tomu má způsobilost plavby při nejhorších stupních moře. Když to trochu natáhneš, a přidáš klasickou příď, budeš na vyšší rychlosti. Ve srovnání s Ropuchami, které oddřely velkou část syrské anabáze to bude stíhačka. Nicméně trupem prostě myslím hlavně celou strukturu a technologii pohonu. Čím to obalí je celkem fuk. Nicméně řekl bych, že pevnost a robustnost konstrukce trupu ledoborce dává pro vojenské využití dost výhod. Prostě mi to přijde lepší varianta, než stavět trupy vojenských lodí odvozené z jachet (LCS, ty arabské korvety apod.). Určitě by jim za vlnobití nepraskal jako francouzský GL.
    Nehledě na fakt, že podle řady geostrategických studií bude horká oblast v budoucnu právě na severu.Skrýt celý příspěvek

  • Potizista
    09:21 14.12.2017

    StandaBlabol Ale fenri psal za uk navy nemají schopnost poslat někam letadlovou loď ne ze letadlovou loď nevlastní. Ano mají jednu a druhou ve výstavbě. Navíc jak si správně ...Zobrazit celý příspěvek

    StandaBlabol
    Ale fenri psal za uk navy nemají schopnost poslat někam letadlovou loď ne ze letadlovou loď nevlastní. Ano mají jednu a druhou ve výstavbě.
    Navíc jak si správně napsal mají na ne F-35objednany tudíž ta jedna postavena loď je bez letadel ty budou buchvi kdy.....
    Takže tu schopnost opravdu nemají mohou tu letadlovou loď někam poslat tak maximálně jako cvičný cílSkrýt celý příspěvek

  • danny
    09:15 14.12.2017

    fenri: Liděr mě fakt rozesmál, už od pohledu na model. Bral jsem ho fakt jen jako PR reakci na zařazení Zumwaltu. Myslíš, že to někdo řešil jako seriozní úvahu? Gorškov považuji ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: Liděr mě fakt rozesmál, už od pohledu na model. Bral jsem ho fakt jen jako PR reakci na zařazení Zumwaltu. Myslíš, že to někdo řešil jako seriozní úvahu?
    Gorškov považuji za hodně povedený projekt se slušným vývojovým potenciálem. Ale aby se tam vešlo vše, co navrhuješ, tak by to musel být slušnej jezevčík:-)
    Ale co se týče nápadu na překonstruování projektu 22220, nemyslím, že je to proveditelné a že by to bylo méně náročné, než stavba Priboje. Nautické vlastnosti a uspořádání prostor v trupu jsou natolik odlišné, že nevidím žádný přínos. Priboj je, ať budou tvrdit cokoliv, velmi blízký příbuzný mistralu, takže se dá zužitkovat veškerý kapitál investovaný do stavby dvou jednotek v RF. A co jsem četl, byly přípravy hodně daleko..Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    09:01 14.12.2017

    Fenri, "řev bezmocných a závistivé okopávání kotníků". To jako, že Britové, kteří mají zbrusu novou a moderní letadlovou loď Queen Elisabeth a ve stavbě další - Prince of ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri,

    "řev bezmocných a závistivé okopávání kotníků".

    To jako, že Britové, kteří mají zbrusu novou a moderní letadlovou loď Queen Elisabeth a ve stavbě další - Prince of Wales, závidí Rusům ten dýmající vrak? Ten co nebyl schopný dokončit jedinou bojovou misi za celou dobu své existence. A který teď zase bude několik let v opravě?

    A s objednávkou na desítky F-35, že závidí Rusům ty tři Mig-29, co jim zbyly? Nebo Su-33, které už překročili hranici technické životnosti?

    Spletl sis datum, vážně není 1. dubna.Skrýt celý příspěvek

  • marfolodej
    08:15 14.12.2017

    tak jsem se tu dozvěděl spoutu zajímavých informací...nahodím jen takovou myšlenku, spíše fakt, který je...pravda že rus nestaví CV jak na běžícím páse, zkušeností taky nemají ...Zobrazit celý příspěvek

    tak jsem se tu dozvěděl spoutu zajímavých informací...nahodím jen takovou myšlenku, spíše fakt, který je...pravda že rus nestaví CV jak na běžícím páse, zkušeností taky nemají nato, aby je dělali ve stylu USA nebo GB+FR, ale není to zase tak dávno co pro Indii dodělali rekonstrukci INS Vikramaditya. Na té si to zase docela osvěžili kontrukce CV. Třeba něco z toho využijí při drobných opravách Gorškova. A zase budou mít co vymýšlet a zkoušet. Prostě tak nějak zůstavají v tempu, sice pomalém, ale zůstavají. A když si vezmete, co byla INS Vikramaditya před tím za typ lodě, tak je to slušná přestavbička, podle mě i docela povedená. Určitě to bylo složitější, než jak si Čína udělala rekontrukci Liaoning.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    07:47 14.12.2017

    šimpanz: ono je to zmateně a rozporuplně popsáno na více místech a není vůbec těžké se v tom motat. Nakonec je nejjednoduší juknout na web výrobce (nevyskočí v googlu zrovna jako ...Zobrazit celý příspěvek

    šimpanz: ono je to zmateně a rozporuplně popsáno na více místech a není vůbec těžké se v tom motat. Nakonec je nejjednoduší juknout na web výrobce (nevyskočí v googlu zrovna jako první), ale ten zase moc do detailů nejde.
    každopádně je to malý a lehký reaktor se 175 MWTh, výměna provozních náplní po 7 letech, vývoj a implementace do Projektu 22220 překvapivě rychlé (nejen na ruské poměry), dvě jednotky pro vývoj páry a nicmoc víc k tomu nenajdeme. Podle některých zdrojů BY mohl být pohonem, pokud BY stavěli Štorma.
    Pokud BY se rozhodli v příštím akvizičním plánu (po 2025) stavět Štormy, mají pohon a budou mít (tuším) min. tři loděnice, kde by to teoreticky šlo.

    Osobně Štorm považuji za povedené designové cvičení, kde jediné, co hodnotím kladně je fakt, že tam dali alespoň skokánek a nehalucinují o el.mag. katapultu.

    Nicméně: kdyby škrtli projekt Liděr (stejná blbina jako Štorm), natáhli Gorškova, aby se tam vešel S-500 a dva námořní Pancir s hromadou Kalibrů a hypersonických střel a dali do toho jeden RITM200, měli by velmi zajímavou a potentní loď, která by zužitkovala jen to, co mají (resp. je na cestě-S500), nemuseli by řešit náhradu ukrajinských turbín (i když to už v podstatě mají) a prostě by jen skládali lego.
    Stejně tak bych nemalovat hi-tech Priboj. Prostě natažený a vyhlazený trup z 22220 včetně komplet pohonného ústrojí, plácnout na to garáž, na střechu plac pro vrtulníky, nějaký cool ostrov a štábní systém z Mistralu a hotovo.

    Nemají na to, vyvíjet tisíc ptákovin a detailů, měli by skládat z toho co mají a co jim funguje, byť to nebude optimum a bude to kompromis. Ale měli by reálné a potentní lodě, místo věčných halucinací o suprdupr loďkách.

    Obecně mi to, že mají RITM200 přijde zajímavé z toho pohledu, že by šel dát na více jednotek a tím by odpadla nutnost stavět flotilu doprovodných lodí s palivem. Otázka je, zda vyšší provozní náklady na jaderné lodě (i když tenhle reaktůrek vypadá velmi schopně, nenáročně na údržbu apod., ale uvidíme za 10 let) nepřekročí náklady na stavbu a provoz tankerů.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    07:31 14.12.2017

    Stando: ano, Britové si nechají několik střel, které měly pro stáří a technický stav být již vyřazeny. Skutečně se tím stanou postrachem moří :-) Co problémy s D-destroyerem, ...Zobrazit celý příspěvek

    Stando: ano, Britové si nechají několik střel, které měly pro stáří a technický stav být již vyřazeny. Skutečně se tím stanou postrachem moří :-) Co problémy s D-destroyerem, Astute... a dalšími, ty jste nějak přešel. Ano, máte pravdu, "ship of shame" nenapsal novinář, ale Michael Fallon, úspěšný tunelovač státních peněz (ale zase klobouk dolů, jak se z té rozkrádačky oklepal a pokračoval dál) v době, kdy zrovna osahával prdelky praktikantkám ve Whitehallu a měl to za pár před vyhozením. As i v tomto kontextu a v kontextu se zoufalým stavem RN určitě nešlo o vrtění psem a upoutávání pozornosti.Fallon britskou obranu posunul fakt nahoru :-)
    Faktem zůstává jedna věc: ať už budeme nasazení Kuzněcova hodnotit jakkoli, tak Royal Navy (s násobným rozpočtem a historií) není schopna podobnou operaci v současné době vůbec realizovat. V tomto kontextu jde o řev bezmocných a závistivé okopávání kotníků. Je to tak.

    Stando? mám sem psát seznam poruch Astute (a to nedej bože kdyby s tím vypluly do boje), australských ponorek, požárů na amerických letadlovkách...? Fakt? Bude to dlouhé čtení. Astute těch malérů měla za dva roky možná víc, než Kuzněcov za 30 let a to stála násobek ceny Kuzněcova, neprošla fází rozpadu státu a v boji nikdy nebyla (naštěstí pro Brity, zdá se).

    Nicméně symptomatické mi přijdou dvě věci:

    -Že moje hodnocení nasazení Kuzněcova (napsal jsem, že to hodnotím za 2-) považujete za skvělý úspěch. Já nevím, ale 2- může být skvělý úspěch jen pro někoho, kdo měl problém dodělat základku. Zjevně váš případ, že? Docela by mě zajímalo, jak to vypadalo, když jste měl jenom úspěch a jak když se vám to "tak úplně nepovedlo". Každopádně ne Standíku, 2- NENÍ skvělý úspěch. Skvělý úspěch je jiná známka. Chápete to?

    -Za další jsem psal, že na základě jednoho krátkého nasazení NELZE dělat hodnocení dlouhodobé (či soustavné, jak psal logik) spolehlivosti, úspěšnosti apod. A někteří joudové, pro něž skvělým životním úspěchem je, že by je někdo hodnotil na 2- píší o tom, že srovnávám. ne milý Stando, já právě píši, že nelze na takto malém souboru srovnávat. je to moc složité?

    Shrnuto:
    A.) píši že nasazení Kuzněcova je na 2- Vy tvrdíte, že je to skvělý úspěch.
    B.) Píši, že podle jedné krátké mise s jednou poruchou nelze dělat statistické porovnání. Vy píšete, že porovnávám.
    Cítíte se zdráv?

    Role Kuzněcova v Syrii: zdá se, že jste jediný kdo si myslí, že v ní hrál klíčovou roli. Přijde mi to tvrzení na hranici debility, ale k vám mi to sedí. Nicméně mohl byste nás oblažit svými mozkovými pochody, jak jste přišel k tomu, že ten vliv byl zásadní? On to totiž vůbec nikdo netvrdí a autorem tohoto tvrzení jste toliko vy.

    Mimochodem na sestřelech německých letadel se Hawker Typhoon podílel jen minimálně. Jeho nasazení bylo tedy neúspěchem a šlo o špatné letadlo. Jo?
    SAS za války zabili (v podílu k ostatním složkám armády) jen minimum Němců. Jejich nasazení byl tedy neúspěch a jde o špatnou jednotku. Jo? Prostá srovnání jsou někdy ošidná...

    Poprosil bych vás znovu o číslo mrtvých islamistů (můžete samozřejmě přidat i rozbombardované dětské nemocnice a továrny na plyšové medvídky), od kterého byste hodnotil nasazení Kuzněcova jako ne-fiasko a od kterého by to byl úspěch. A potom tedy kolik jich Kuzněcov oddělal abychom věděli, jak moc byl vzdálen od vaší spokojenosti.

    A znovu pro nás, kdo si nemyslí, že Kuzněcov tam jel primárně zachraňovat Assada a že bez něj by dnes ISIL opanoval Syrii, ale domnívají se, že si tam před odloženou generálkou odskočil otestovat postupy a letadla:
    -dejte sem seznam věcí, co měla posádka Kuzněcova otestovat a seznam toho, co neotestovali. Abychom věděli, že testovací roli tato mise nesplnila, jak tvrdíte. Já si myslím, že nasazení Kuzněcova přineslo zkušeností dost a poukázalo na dost problémů (minimálně se záchytným systémem a organizací letů) a že budou při generálce a i při dalším výcviku zohledněny.Skrýt celý příspěvek

  • simpanz
    00:19 14.12.2017

    Fenri Máš pravdu že 175MW je z jednoho reaktoru. Omlouvám se , neoveřil sem si zdroj. https://vetrovec.blog.idnes.cz... ( Univerzální ledoborec bude vybaven ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri
    Máš pravdu že 175MW je z jednoho reaktoru. Omlouvám se , neoveřil sem si zdroj.
    https://vetrovec.blog.idnes.cz...
    ( Univerzální ledoborec bude vybaven principiálně novými zařízeními, především novou pohonnou sestavou, která se bude skládat ze dvou zcela nových jaderných reaktorů RITM-200 s celkovým tepelným výkonem 175 MWt, paroturbínového zařízení se třemi turbosoustrojími a tří pohonných motorů se třemi lodními šrouby s pevným stoupáním. Autor překládá pro atominfo.
    prezentace na youtube od 9:30 min
    https://www.youtube.com/watch?...
    2 reaktory, 2 turbosoustrojí, 3elektromotorySkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 7