Ruské letadlové lodě: Vojenská nutnost nebo drahý rozmar?

-
12. 12. 2017
-
132 komentářů
-
Jan Buchar
Státní výzkumné středisko Alexeje Nikolajeviče Krylova na veletrhu Armija 2015 představilo model budoucí ruské letadlové lodě. Projekt 23000E Štorm se ve zmenšené podobě objevil i na dalších vojenských výstavách. Neobešel se bez něj ani letošní ročník mezinárodního veletrhu námořní vojenské techniky v Petrohradě.
Projektovaná ruská letadlová loď o výtlaku 95 000 tun by měla být 330 metrů dlouhá, 42 metrů široká a její ponor má dosahovat 11 metrů. Plánovaný dosah Štormu je neomezený a předpokládá se, že bude schopen přepravovat až 90 letounů. Projekt 23000E ale nadále zůstává pouze předběžným a soukromým návrhem výzkumného střediska, k jehož dalšímu zpracování vůbec nemusí dojít.
Výstavbě ruských letadlových lodí brání několik složitých překážek:
-
nedostatek kvalifikovaného personálu pro stavbu těchto plavidel
-
neschopnost průmyslové základny vyrábět všechny potřebné součásti
-
potřeba vývoje nových palubních letounů a to především tankovacích a včasné výstrahy
-
nutnost vybudovat nové námořní základny pro kotvení a údržbu
-
chybějí doprovodná plavidla a ponorky s jaderným pohonem
-
vysoké náklady na vybudování moderních letadlových lodí
Na veletrhu letecké a kosmické techniky MAKS 2017 náměstek ruského ministra obrany Jurij Borisov uvedl, že v roce 2025 (současný vyzbrojovací plán 2018-2027 se stavbou nepočítá) bude zahájena stavba nové letadlové lodi. Na její palubě by se podle Borisova mohly nacházet i letouny se schopností vertikálního vzletu a přistání.
V průběhu veletrhu Armija 2017 Borisov naznačil, že se vývojem takových letounů zabývá společnost Jakovlev. Výzkumné práce ovšem nezačnou zcela od nuly. Společnosti Jakovlev se totiž krátce před rozpadem SSSR podařilo vyvinout Jak-141, který již tehdy dokázal vzlétat i přistávat na svislé ploše.
Ve druhé polovině letošního roku se objevilo několik zpráv o ruském úmyslu vytvořit koncept lehké letadlové lodi. Státní výzkumné středisko Alexeje Nikolajeviče Krylova tato plavidla považuje za možnost, jak zlevnit a zrychlit výstavbu ruských letadlových lodí. Podle informací z minulého měsíce by měl jejich výtlak dosahovat 30 až 40 tisíc tun a operovat by z nich mohlo 40 až 50 letounů. Prozatím se počítá s palubními letouny Su-33 a MiG-29K.
Stavbu lehkých letadlových lodí je možné uskutečnit buď v severodvinských loděnicích Sevmaš, nebo v kerčských loděnicích Zaliv. O pohon těchto plavidel by se z důvodu vysoké ceny pravděpodobně nestaraly jaderné reaktory. Pohonné jednotky na fosilní palivo (plynové turbíny) s dostatečným výkonem se v Rusku ale nevyrábí.
Pokud se Moskva nakonec rozhodne investovat astronomické částky do vývoje a stavby letadlových lodí, k čemu by je vlastně mohla využít? Rusko není námořní zemí, podobně jako Spojené státy, Čína nebo Indie. Jmenované země staví letadlové lodě zejména kvůli ochraně námořních hospodářských tras nebo hospodářských zájmů.
Na ruském území se ale nachází dostatek nerostných surovin, takže ochrana hospodářských zájmů nedává příliš smysl. Navíc obnažující se námořní trasa na ruském dalném severu je pohodlně letecky dosažitelná z ruského území.
Projekt ruské letadlové lodě v obrazech.
Proč tedy Rusku má letadlové lodě stavět? Kvůli soupeření s Američany? Teoreticky mohou Rusové letadlové lodě využít k vytváření pružné obrany u svého pobřeží, před případným útokem útočných svazů amerických letadlových lodí. Ostatně podobný úkol plnily všechny ruské letadlové lodě.
V případné konfrontaci mezi Ruskem a státy NATO ale ruské letadlové lodě zahrají pouze zanedbatelnou roli. Skutečnou hrozbou v rukách Moskvy jsou ponorky. Moderní ruská podvodní plavidla s jaderným i konvenčním pohonem na sebe mohou vázat značné množství nepřátelských sil.
Potřebuje tedy ruské námořnictvo letadlové lodě? Ano, ovšem nemusí je mít hned. Na začátku je možné začít se stavbou jednodušších, ale o to nezbytnějších plavidel – výsadkových vrtulníkových lodí. Jde tedy o lodě třídy Mistral, které mělo Rusko získat od Francie, ale Paříž prodej lodí po ruské anexi Krymu zrušila.
Působení ruských ozbrojených sil v Sýrii ukázalo, jak důležité jsou velké výsadkové lodě, které dokáží přepravovat munici, vybavení a zbraně. Některá ruská plavidla tohoto typu mají za sebou již několik desetiletí aktivní služby a potřebují nahradit.
Navrhovaná výsadková vrtulníková loď třídy Priboj. / Státní výzkumné středisko Alexeje Nikolajeviče Krylova
Staré výsadkové lodě by mohla nahradit nová víceúčelová plavidla Priboj s výtlakem 23 000 tun, o délce 200 metrů, šířce 34 metrů a dosahem okolo 10 000 km. Kromě přepravy 500-900 příslušníků námořní pěchoty a obrněných vozidel může paluba Priboje sloužit jako základna pro 15 vrtulníků. Po dokončení vývoje letounů se schopností vertikálního vzletu a přistání by mohly vzlétat také z Pribojů.
Cena lodě třídy Priboj je “pouze” 675 milionů dolarů. Podle ruské agentury TASS stavba lodě potrvá pět let a ruské námořnictvo plánuje zavedení prvních dvou jednotek před rokem 2025.
Přidaná hodnota takových lodí spočívá v možnosti jejich nasazení v konfliktech s nízkou intenzitou, při přepravě techniky a za účelem vojenských návštěv (vojensko-hospodářská zahraniční politika).
Víceúčelové výsadkové lodě se stávají nezbytnou součástí námořních sil různých států po celém světě. Kromě USA je využívá také Austrálie, Španělsko, Japonsko, Jižní Korea, Turecko, atd. Zanedlouho se objeví i první plavidla čínské výroby.
Zdroje: Nězavisimaja gazeta, TV Zvezda
Související články
Nový ruský záchytný stíhač MiG-41 v roce 2020
Podle ruských médií v roce 2020 vzlétne prototyp nové ruské záchytné stíhačky MiG-41, která začne od ...
-
12.11.2017
-
100 komentářů
-
Jan Grohmann
Rusko a USA v Sýrii: zhodnocení vojenských intervencí
Během posledních dvou let došlo k značnému rozšíření amerických a ruských vojenských operací ...
-
27.11.2017
-
68 komentářů
-
Jan Buchar
Čínské letadlové lodě Type 002 získají inovativní vzletový systém
Nová třída letadlových lodí čínského námořnictva, Type 002, bude pravděpodobně vybavena ...
-
28.11.2017
-
27 komentářů
-
Jan Buchar
Ruské bezpilotní letouny na syrském bojišti
Během války s Gruzií v roce 2008 ruské jednotky využívaly jen několik primitivních, těžkopádných a ...
-
07.12.2017
-
42 komentářů
-
Jan Buchar
Komentáře
CerVus Rusové nejsou jediný, který maj problémy s obnovou svého námořnictva. Podívejte třeba na UK, kvůli tomu ze zavedli novou letadlovou lod( na fosilní paliva bez katapultu) na ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus
Rusové nejsou jediný, který maj problémy s obnovou svého námořnictva. Podívejte třeba na UK, kvůli tomu ze zavedli novou letadlovou lod( na fosilní paliva bez katapultu) na kterou navíc stále nemají palubní letadla, museli prodat vrtulníkový vysadkovou loď do Brazílie. Navíc námořnictvo stále čeká na nové fregaty, staré fregaty dosluhuji s jsou vyřazovány bez náhrad. K tomu všemu ještě námořnictvo přišlo o schopnost ničit hladinové cíle pomoci protilodnich střel a bude tomu tak mim do roku 2025(nové protilodní střeli se vývyji).
Co z toho plyne ??? Anglické námořnictvo muže pro protilodní boj použit pouze kanony, o schopnost proti ponorkam postupně přichází vyřazovacím dosluhujicich fregaty zatím bez náhrady.
Jediné co má je letadlová loď bez palubních strojů a 6 moderních torpédoborců type 45 pro PVOSkrýt celý příspěvekTak oni musí jít postupně. Což vlastně i dělají. Staví malé fregaty na ochranu pobřežních vod, chystají se stavět velké oceánské fregaty, potom budou moci přejít torpédoborce a ...Zobrazit celý příspěvek
Tak oni musí jít postupně. Což vlastně i dělají. Staví malé fregaty na ochranu pobřežních vod, chystají se stavět velké oceánské fregaty, potom budou moci přejít torpédoborce a výsadkové lodě a až někdy za 20 let můžou opravdu rozvíjet fantazie o CV. Do toho nějaké zkušenosti naberou i přestavováním křižníků a modernizací dalších ex sovětských jednotek. Holt 25 let, kdy se tam na hladinové námořnictvo *** je moc dlouhá doba.Skrýt celý příspěvek
fenri: prosím srovnávat srovnatelné. Kuzněcov měl +- dvacet letadel, provozoval je cca měsíc z toho dvě spadly. Srovnávat to s nejhorším měsícem Eurofighterů - kdy jich létá ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: prosím srovnávat srovnatelné. Kuzněcov měl +- dvacet letadel, provozoval je cca měsíc z toho dvě spadly.
Srovnávat to s nejhorším měsícem Eurofighterů - kdy jich létá třicetrkát tolik - je hoooodně nefér. Srovnatelné by bylo, kdyby dejmetomu každý měsíc u nás a v maďarsku (i tak tu létá více letadel než bylo na kuzněcovovi) padali dvě letadla měsíčně. Pak by šlo říct, bylo to normální..... A naopak, kdyby takto často Gripeny padaly - divil by ses, kdyby někdo v takovém případě tvrdil, že to jsou křápy?
A i ve srovnání s jinými CVN - jak píšeš: kde je taková STABILNÍ frekvence průšvihů vzhledem k počtu provedených letů? To, že najdeš možná případ, kdy se tak stalo - určitě ano. Ale ta samá loď např. předtím bude rok fungovat bez problémů. Anebo naopak - myslíš si, že když na jiné letadlovce spadnou dvě letadla (teda vzhledem k počtu letadel na kuzněcovovi spíše čtyři až šest) za měsíc, že to jinde nepovažujou za průšvih?
To, že to byl průšvih koneckonců uznali i Rusové - kdyby to nebyl průšvih, tak by asi nestahovali letadla na pozemní základny, ale provozovali by Kuzněcov dál.
===
Co se týče kapacity ruského průmyslu - tak v svařování Titanu špička možná byly (i když např. do leteckých konstrukcí zaváděly titan o dost později, než na západě). Posledních cca třicet let jim vojenská výroba značně poklesla a ze spousty firem lidi odešly. Maj v podstatě stejnej problém, jako např. my v Aeru, akorát ve větším měřítku. Technologie "umí", jsou ve spoustě odvětví papírově na špičce - ale lidi, co to skutečně uměli, tak často odešli a když by chtěli začít výrobu ve velkém, tak nemá, kdo by to dělal. (Dobře vidět to bylo i v menším měřítku, když obnovovali výrobu bombardérů - také zjistili, že vlastně jim ve firmě nikdo, kdo kdy vařil titan, nezůstal.....)
Jak píšu, velký problém je to i v "malém blbém" Aeru, kde jde defakto o vojenskou malovýrobu a jde tahat schopné lidi z jiných oborů. Na projekt Štormu by potřebovali podstatně masivnější průmyslovou kapacitu v tomto oboru - jinak to budou dělat čerstvě nabraní nováčci, takže jednak se díky jejich nezkoušenosti dílo podstatně prodraží a protáhne, jednak to prostě nebude dohromady fungovat dobře.
LL není hightech. Hightech je dát tu hromadu blbostí dohramady na jeden projekt tak, aby to fungovalo, aby do jedné části lodě nebyly naprojektované dva funkční celky (jo, i takovádle blbost je v projektu velikosti LL netriviální - umět dobře zkoordinovat jednotlivé konstrukční skupiny a i lidi v rámci té skupiny), pohlídat, aby to bylo opravdu vyřešeno dle projektu (a ne, aby výtah byl nakonec užší, než kolik potřebuje nově vyprojektovaný letoun včasné výstrahy, umět včas a rychle zareagovat na nutné změny projektu, které se objeví během stavby (ne stylem - v projektu je silnice tudy, je nám jedno, že je v prostřed sloup) atd....
A to všechno dohromady v projektu lodi dané tonáže, navíc kde je velká nouze o místo opravdu je hightech. A navíc hightech povahy, že se to nedá "opajcnout". To prostě bez patřičné a dlouholeté praxe v podstatě skoro nejde. Teda jde. Ale je to hodně drahé a výsledek stojí za houby.
Když to opět vztáhnu na českej průmysl, koukni se, jak dopadl první BREN, kterej byl stavěnej trochu na zelené louce. To je v podstatě blbá puška - defakto jednoduchej mechanickej stroj. A stejně jeho první verze stála za houby - protože ač zbrojovka měla vybavení i peníze na to to udělat, tak prostě neměla dostatečně zkušený lidi. Jak vypadá takovej projekt od lidí, co už nějaký zkušenosti maj, vidíme na BRENu dvojce.Skrýt celý příspěvek...v popisce pod fotkou je "Navrhovaná výsadková vrtulníková loď třídy Priboj"
ale na fotce je název lodi Lavina? Tak je to špatná fotka, nebo špatný název?...v popisce pod fotkou je "Navrhovaná výsadková vrtulníková loď třídy Priboj"
ale na fotce je název lodi Lavina? Tak je to špatná fotka, nebo špatný název?Myslím, že je řada racionálních a neúprosných argumentů, proč za stávající situace nestavět velkou LL pro VMF, nicméně zase bych nemlžil lichými argumenty. například doprovod jak ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že je řada racionálních a neúprosných argumentů, proč za stávající situace nestavět velkou LL pro VMF, nicméně zase bych nemlžil lichými argumenty. například doprovod jak pod hladinou, tak hladinových sil by Štorm měl. Zvlášt pokud bude upgradeován Petr Veliký. To je v podstatě doprovod, jaký těžko hledá konkurenci (ovšem i náklady).
Vše stojí a padá na tom, že je blbost, aby VMF obětovala veškerý (nebo skoro veškerý) rozvoj na konto stavby lodě, kterou zas tak nepotřebuje.
K Mistralům - řekl bych, že to hlavní, co na nich Rusové chtěli, byl štábní systém a celé C4I. A to mají. Svařit pár plechů zvládnou.Skrýt celý příspěvekStavať veľkú lietadlovku s výtlakom 100k je pre Rusko zbytočné a hlavne finančne neúnosné. Príde mi to ako keď si harant za brigádu kúpi Passata aby ohuroval miestné jašterice a ...Zobrazit celý příspěvek
Stavať veľkú lietadlovku s výtlakom 100k je pre Rusko zbytočné a hlavne finančne neúnosné. Príde mi to ako keď si harant za brigádu kúpi Passata aby ohuroval miestné jašterice a potom mu stojí na dvore lebo už nemá na benzín. Ruské námorníctvo potrebuje modernizovať hladinové loďstvo a nie polovicu rozpočtu utopiť do stavby a prevádzky jednej vlajkovej lodeSkrýt celý příspěvek
Clanek: Indie nemá to dohonit Činu kuli průmyslovému a vedecko špionážnímu potenciálu. India muže aspirovat na první ligu jedině pokud společnost a myšleni se radikálně změní. ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: Indie nemá to dohonit Činu kuli průmyslovému a vedecko špionážnímu potenciálu. India muže aspirovat na první ligu jedině pokud společnost a myšleni se radikálně změní. Rusko bych takhle neodepisoval. Už teď jejich demografie oproti USA západnímu světu je spatná o ekonomice ani nemluvě a porad na světovém jevišti se s Rusama se počítá. Proč? Protože trio Putin + Lavrov + Šojgu.
fenri, Cervus: Souhlas vzhledem ke zanedbaní letadlovek v Rusku a stavu plavidla je nasazeni Kuzněcova celkem úspěch. No ono mít finance US Navy tak by jsme se asi docela divili co by Rus dokázal.Skrýt celý příspěvekstirling: co jsem se dřív díval na detaily k projektu Štormu, tak se zdá, že se snaží maximálně zúročit know-how z Kuzněcova a Mistralu. Jestli si dobře pamatuji, tak loděnice pro ...Zobrazit celý příspěvek
stirling: co jsem se dřív díval na detaily k projektu Štormu, tak se zdá, že se snaží maximálně zúročit know-how z Kuzněcova a Mistralu. Jestli si dobře pamatuji, tak loděnice pro stavbu druhých dvou jednotek třídy Mistral se budovala na Kotlinu u St. Petěrburgu a v době zastavení kontraktu měla být téměř připravena k použití. Nechci lhát, ale myslím že v případě Sevastopolu se již v RF stavěla celá zadní sekce trupu.
Problém je ale v tom, že když začnou stavět velkou letadlovou loď, tak vyčerpají kapacity personálu, finance atd.. pro všechny ostatní projekty. A chybí jim všechno. Navíc, vzhledem k tomu, že nemají dost prostředků, ze kterých pak sestavit svaz kolem letadlové lodi, musel by to být opět spíš letadlový křižník. No a pokud se s tím chtějí nějak smysluplně motat kolem Latinské Ameriky, potřebují takové lodě aspoň tři, aby neměli v rámci půlročních servisních odstávek dlouhé prostoje. A to už je úplné sci-fi.
Takže mnohem smysluplněji vidím 2 - 4 Priboje (na které mají po nevydařené anabázi s DCNS asi dost projektové dokumentace), k tomu ještě jeden oprášený Kuzněcov pro zajištění ochrany ponorek a loďstva a na nějaké operace na druhé straně planety zapomenout...Skrýt celý příspěvekTak to nasazení Kuzněcova bylo i celkem úspěšné. Na to, když uvážíme v jakém stavu ta loď je, to, že posledních 20 let v podstatě stála v doku a že palubní letouny do té doby ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to nasazení Kuzněcova bylo i celkem úspěšné. Na to, když uvážíme v jakém stavu ta loď je, to, že posledních 20 let v podstatě stála v doku a že palubní letouny do té doby cvičily vzlety a přistání na pozemních letištích. To, že spadly jen dva a že se ta loď dostala tam a zpět vlastními silami je v podstatě zázrak.
Z reklamního hlediska bylo důležité ukázat, že ta letadla a zbraně obecně fungují a že jsou schopni se tam nějak dostat. Z toho propagandistického pak ukázat lidem doma že je třeba s nimi počítat.Skrýt celý příspěvekstirling: technologie má určitě. Ono ač se to nezdá, tak kromě elmag. katapultu není velká LL nějaký nesmírný hight-tech. Je to jen o místě a spouuustě materiálu a ...Zobrazit celý příspěvek
stirling:
technologie má určitě. Ono ač se to nezdá, tak kromě elmag. katapultu není velká LL nějaký nesmírný hight-tech. Je to jen o místě a spouuustě materiálu a krejcarů.
Jaderné pohony umí pro ponorky i hladinová plavidla, ve svařování titanu jsou na světové špičce, oceli umí a pak potřebuješ už jen velikánskou prkenici. A tu nemají. A navíc tu loď nepotřebují, což je IMHO hlavní a kruciální argument. Budou se s ní mrcasit na Baltu nebo Bílém moři? S Čínou o Filipíny závodit nebudou.
Takže ať si soukromé firmy malují Štormy jak v devianartu, klidně i za státní granty, protože udržet lidi a dovednosti je třeba, ale reálné a potřebné to není. Teoreticky by to mohlo mít krapet smysl, kdyby to udělali napůl s Indama, že by to Rusové namalovali, Indové víceméně zaplatili (i tak by musela být dražší ropa) a každý by si postavil svojí loďku. I tak to se sílou VMF zásadně nezacvičí. Za jednu LL mohou postavit několik Jaseňů a ty umí udělat víc vrásek.
Na trupy vyvinuté pro ledoborce (budou mít odolnost a stabilitu lepší, než současné milspec lodě) bych postavil garáž, na střechu plochu pro vrtulníky, klidně vypustil jaderný pohon a udělal to dieselové či dieselelektrické a mají relativně zalevno lodě, které potřebují pro projekci síly kousek za okrajová moře (takové ty různé Syrie, Egypty a motání se kolem Afriky). USN konkurovat jinde než pod vodou nemusí a ani ve snu nemůžou a s Čínou si na moři moc do zelí nelezou.
A nasazení Kuzněcova bych jako fiasko v žádném případě nehodnotil.
Na několik set bojových vzletů došlo ke ztrátě dvou letadel, kdy v obou případech zafungovaly záchranné mechanismy na jedničku a SAR také. Když to srovnám s leteckými nehodami na Enterprise (myslím CVN), Forrestalu a dalšími s desítkami a stovkami mrtvých, tak to fakt není fiasko. Uvědomte si, že šlo primárně o "školní" (dobře, řeknemě vznešeně takticko-operační edukativní) akci a oni se fakt učí. Za mě Kuzněcov tak 2- a to hlavně kvůli kouři, který se tak líbil médiím (protože mediální složku ta akce chca-nechca měla také).Skrýt celý příspěvek@Poutnik Indie ma lidsky potencial stejny jako Cina, jde jen o to jak se ji to povede uchytit. Kazdopadne do role velmoci prvni kategorie myslim bude dotlacena prave Cinou, s ...Zobrazit celý příspěvek
@Poutnik
Indie ma lidsky potencial stejny jako Cina, jde jen o to jak se ji to povede uchytit. Kazdopadne do role velmoci prvni kategorie myslim bude dotlacena prave Cinou, s kterou maji uzemni spory, ktera si narokuje kde co po snad kazdem ze svych sousedu. Indie ma vetsi potencial ziskat regionalni spojence nez Cina, ta je zatim ta co v regionu postupuje agresivne, ale i tak to bude hlavne Indie kdo bude muset nest z onoho obraneho spolku nejvetsi podil. Jako jedina na to bude mit (mela by na to uz dnes, kdyby se ze statniho nepotrebovalo prizivit kazdy urednik, general a politik).
Naopak role Ruska bude stale mensi a mensi, demografie a ekonomika nepusti.Skrýt celý příspěvekfenri: dobře tak má místo, ale má potřebné technologie a personál? Já se opravdu ptám protože to nevím, ale myslím si, že toho schopno teď není, protože dlouho žádnou takhle velkou ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: dobře tak má místo, ale má potřebné technologie a personál? Já se opravdu ptám protože to nevím, ale myslím si, že toho schopno teď není, protože dlouho žádnou takhle velkou loď nepostavili a ani nemají žádnou rozestavěnou,
Nasazení Kuzněcova bylo velké fiasko a reálně spíše šaškárna, ale to nic nemění na tom, že pokud spadnou tři letadla za měsíc stejného typu, kterých nelítá tolik, tak to je také ostuda a souhlas, že je škoda, že takové info tu není. Mě třeba tato novinka úplně minula.Skrýt celý příspěvekRozmohl sem nám tu takový nešvar: -psaní Gripen se dvěma P -zajišťování a odjišťování Glocka (OK, to není časté v AN, ale ve filmech a knížkách) -opakování, že Rusko nemá kde ...Zobrazit celý příspěvek
Rozmohl sem nám tu takový nešvar:
-psaní Gripen se dvěma P
-zajišťování a odjišťování Glocka (OK, to není časté v AN, ale ve filmech a knížkách)
-opakování, že Rusko nemá kde postavit LL. Nemá za co, ale má kde.
Ano, gangut taky.
Ale z domova to nemá...
Vždycky mě rozseká, jak nad soukromou prezentací komerční firmy jsou ochotní diskutéři trávit hodiny času bazírujíc na tom, že jde o ruský plán (vlády, ministerstev, každého jednoho Rusa), který chtějí realizovat a pokud tu letadlovou (meziplanetární, mezihvězdnou...) loď do roka nepostaví, tak je potřeba bít se v prsa a dmout se, jak jsme to říkali a jak jsme na tom dobře.
A mezitím nám během jednoho měsíce spadly tři Typhoony a to ani nelítaly nad Syrií a nepřistávali na letadlové lodi. Hlavně že nasazení Kuzněcova bylo fiasko.. :-)Skrýt celý příspěvekTak VMF potřebuje letectvo hlavně kvůli zabezpečení operačních prostorů svých ponorek proti hrozbě ze vzduchu. Na jejich místě bych se soustředil na dvojúčelové kontejnerové nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Tak VMF potřebuje letectvo hlavně kvůli zabezpečení operačních prostorů svých ponorek proti hrozbě ze vzduchu. Na jejich místě bych se soustředil na dvojúčelové kontejnerové nebo Ro-Ro nákladní lodě a kolmo startující letouny. To na obranu před protiponorkovými letouny a vrtulníky stačí. Klasická letadlová loď jen nad jejich současné možnosti.Skrýt celý příspěvek
Clanek: Souhlas akorát myslím si ze Indie fakt nebude hrát první ligu a naopak Rusko v menši míře (pokud přijde Putin II) bude hrát první ligu s hodně odřenými ušima.
Clanek: Souhlas akorát myslím si ze Indie fakt nebude hrát první ligu a naopak Rusko v menši míře (pokud přijde Putin II) bude hrát první ligu s hodně odřenými ušima.
Letadlovka je jen demonstrace toho že dokážou, když budou chtít. Úplně od nuly by asi nezačínali. Jinak souhlas jejich úderná sila leží v ponorkách a ty si hlídají. Pokud Rusko ...Zobrazit celý příspěvek
Letadlovka je jen demonstrace toho že dokážou, když budou chtít. Úplně od nuly by asi nezačínali. Jinak souhlas jejich úderná sila leží v ponorkách a ty si hlídají. Pokud Rusko bude mít nebo má ambice angažovat se ve světe tak výsadkové lodě nutně potřebuji a ty Mistraly je bolí. Proti letadlovým svazům US Navy mají raketová plavidla, která ale jsou podfinancovaná.Skrýt celý příspěvek
Clanek je klasicka udicka na rozpoutani plamenne diskuse, nic vic, nic min (coz neodsuzuju, jen konstatuju). Rusove letadlove lode an svou vlastni obranu nepotrebuji, fakt. O ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek je klasicka udicka na rozpoutani plamenne diskuse, nic vic, nic min (coz neodsuzuju, jen konstatuju).
Rusove letadlove lode an svou vlastni obranu nepotrebuji, fakt. O obranu sveho pobrezi nemusi mit strach ani ted, ani v budoucnu.
Rusove letadlove lode potrebuji chteji li byt globalnim hracem, taky fakt.
Rusove zadnou novou letadlovou lod nepostavi, to zustane faktem minimalne do doby dokud cena ropy zustane pod 150USD.
"Rusove", tedy jejich oficialni mista, nejsou tak velkohube jak se muze zdat. Tedy ano, i z toho smeru vanou ambiciozni vetry, ale nakonec, odkud nevanou? Britanie kdyz planovala nove lode se taky hrala s myslenkou katapultu, rozhodne vic nez jen 2 letek a taky s drivejsim dokoncenim nez 2020. USA to same, Polsko to same, Slovaci, Cesi... vsichni jsou usty svych predstavitelu tak nejak ambicioznejsi a skutek pak z velke casti utek. Tezko to zazlivat jen Rusum.
"Rusove", tedy ruzni novinari, sputnik atd. ano, tam je ta velkohubost az komicka. A? No tak se zasmejeme, ale tezko na zaklade toho hodnotit Rusko jako stat a Rusa jako narod. Je treba pochopit ze jak ty oficialni tak i ty neoficialni vyjedreni tohoto typu jsou predevsim pro domaciho divaka (ostatne, to taky plati i pro dalsi zeme). Je to o tom aby si prumerny Rus pri tom svem stradani pripadal alespon v necem veliky. Hledat vnejsiho nepritele, zbrojit proti nemu... neni klasickejsiho scenare.
Kazdopadne spis nez Rusko bude dlouhodobe zajimave sledovat jak si bude pocinat Cina, zatim spis nenapadna a starajici se predevsim o sve blizke vody, ale jeji zajmy v africe budou zadat silne svazy kolem letadlovych lodi, co zase bude ohrozovat Indii, ktera na to chte nechte bude muset reagovat. Kdysi bipolarni svet (USA vs SSSR) se stal jednopolarnim (velmoc jen USA) aby se znovu stal prinejmensim bipolarnim nebo az tripolarnim (USA vs. Cina vs. Indie).
Nesundali me nejaka nemoc, nebo auto, nejspis se jeste doziju "zajimavych zmen", jen mam takove neblahe tuseni ze dobre jiz bylo... :/Skrýt celý příspěvekJestli se tě to Stirlingu dotklo tak promiň, ale dodnes vzpomínám na to, jak jsi před pár lety napsal čím by si Rusko získalo ve světě respekt a jak by to měli dělat. Moc se mi to ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli se tě to Stirlingu dotklo tak promiň, ale dodnes vzpomínám na to, jak jsi před pár lety napsal čím by si Rusko získalo ve světě respekt a jak by to měli dělat. Moc se mi to líbilo.Skrýt celý příspěvek
Faktu, jsem velký fanda sovětského námořnictva a krásně probarvených dokumentárních filmů (málo co mě vzruší tak jako Hormon, Mitrofan Moskalenko nebo labilní Moskva)...a doposud ...Zobrazit celý příspěvek
Faktu, jsem velký fanda sovětského námořnictva a krásně probarvených dokumentárních filmů (málo co mě vzruší tak jako Hormon, Mitrofan Moskalenko nebo labilní Moskva)...a doposud jsem jejich VMF úplně neodpustil, že z té stylové modrozeleně s rezatýma palubama přešli na šedou... je ale potřeba si uvědomit, že SSSR měl o dost větší zdroje a i tak to jen "skoro stihnuli".Skrýt celý příspěvek
Luky: nevím proč máš potřebu dostávat debatu do osobní roviny, ale já v tom nebudu pokračovat. Ohledně plánu a vývoje tak to je naprosto přirozená cesta, jen bych u toho šetřil ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: nevím proč máš potřebu dostávat debatu do osobní roviny, ale já v tom nebudu pokračovat.
Ohledně plánu a vývoje tak to je naprosto přirozená cesta, jen bych u toho šetřil nereálnými termíny a počty, které rozhodně nejsou vymyšlené bulvárem, ale vždy je uvádí a následně koriguje oficiální zdroje...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...