Rusko oživí výrobu československých dopravních letadel L 610

Rusko oživí výrobu československých dopravních letadel L 610
Původní prototyp L 610G bude vystaven v areálu závodu Aircraft Industries / Aircraft Industries (Zvětšit)

Ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov v rozhovoru pro ruský portál Vědomosti potvrdil oživení projektu československého dopravního letadla L 610. Vývoj a výrobu letadla zaštítí Uralský závod civilního letectví (UZGA) v Jekatěrinburgu, který již nyní vyrábí dopravní letadla L 410.

Dopravní a transportní letoun L 610 byl navržen v Československu v 80. letech minulého století. Československo mělo za komunismu, v rámci zemí začleněných do RVHP (Rady vzájemné hospodářské pomoci), na starost vývoj malých regionálních letadel a příslušných pohonných jednotek. Nejvýznamnějším zákazníkem L 610 se měl stát ruský Aeroflot.

L 610 byl navržen pro 40 cestujících, v případě prodloužené verze až pro 46 cestujících. Původně L 610 létal s československými motory Walter M602, pozdější modernizovaná varianta L 610G také s motory General Electric CT-7-9B.

Proč vlastně ambiciózní projekt zkrachoval? Firma Aircraft Industries píše na svých stránkách následující: „LET - L 610 [...] byl ambiciózní projekt LETu Kunovice, na kterém se po mnoho let podílely tisíce zaměstnanců firmy a který díky naprosté neschopnosti, nezájmu a obrovským dluhům bývalých majitelů z let 1998 - 2003 nakonec skončil těsně před finální certifikací a zahájením prodeje velmi nedůstojným způsobem. Bohužel. Nejen dříve, ale i dnes by býval mohl letoun L 610 v modernizované podobě létat na mnoha místech u řady leteckých společností a být přímou konkurencí zejména vůči ATR 42/72 a jiným turbovrtulovým letadlům.“

Firmě se aspoň podařilo zachránit jeden z prototypů (viz úvodní obrázek), který projde renovací, získá nový nástřik a bude vystaven v prostorách kunovického závodu.

Většinový podíl akcií Aircraft Industries v roce 2008 koupila ruská Uralská hornicko-metalurgická společnost (UGMK) a od roku 2013 je ruská firma 100% vlastníkem české firmy. UMGK rovněž spoluvlastní uralskou společnost UZGA, kde již nyní vznikají dopravní letadla L 410 pro ruský trh.

UZGA v současné době montuje letouny L 410 za pomocí dílů a motorů z Česka, ale plánuje se 100% lokalizace výroby ‒ do roku 2021 má být dosaženo 72% lokalizace výroby L 410 v UZGA.

Rusové rovněž na česká letadla L 410 od roku 2020 chtějí nasadit nové motory ruské výroby VK-800S. Dosud letadla pohání motory M601 nebo H80 z produkce českého závodu GE Aviation. Oproti H80 má být nový ruský motor lehčí a úspornější a přitom mít lehce vyšší výkon. Motory VK-800S získá i ruský dron Altair.


L 410 a regionální letectví v Rusku

Již několik let se proslýchá o zájmu Rusů převzít a dokončit projekt letounu L 610. Ostatně regionální letecká doprava v Rusku prakticky celá stojí na L 410. Zájem o větší letoun kategorie L 610 dokazuje i objednávka ruské Polární letecké společnosti, která na moskevské výstavě MAKS-2019 rovnou objednala deset letounů L 610. Aerolinky plánují letouny L 610 nahradit flotilu letadel An-24 a An-26.

V současné době aerolinky „Polar“ vlastní i pět L 410 dodaných z České republiky. Poslední L 410 (šlo o v ČR renovovaný kus) dosedl na mezinárodní letiště v Jakutsku v červenci letošního roku, když překonal vzdálenost 7700 km za 24 hodin a s osmi mezipřistáními.

V této věci uveďme, že L 610 je pro Rusko poměrně zásadní projekt, neboť v dobách Sovětského svazu prakticky veškerá výroba malých a středních dopravních letadel se nacházela mimo ruské území (zejména na Ukrajině a v ČR). Vždyť i v ruském letectvu slouží zhruba 200 letadel An-12, An-22, An-26 a An-30 (ale i novější An-140), které nemá ruské letectvo z domácích zdrojů čím nahradit.

Voroněžský letecký závod (VASO) sice pracuje na novém středním dopravním letadle Il-112V (od konstrukční kanceláře Iljušin), ale vývoj neprobíhá rozhodně podle plánu, letadlo nemá původně požadované schopnosti a není úplně jasné, kdy bude dokončeno. Další otázkou je, kolik letadel VASO bude schopno ročně skutečně vyrábět a zejména udržet v provozu. Nicméně VASO mluví o startu sériové výroby Il-112V v roce 2022 při počtu 12 letadel ročně.

Poptávka po malých a středních dopravních letadlech v Rusku je tedy velká a L 610 má na ruském trhu velký potenciál. Ruský ministr dopravy Jevgenij Dietrich 5. září na Východním ekonomickém fóru uvedl, že v ruské osobní letecké dopravě je akutní nedostatek letadel s kapacitou 19 až 50 osob, případně až 70 osob. Ostatně některé oblasti v Rusku jsou fyzicky spojeny s civilizací pouze letecky.


L 610 (1993)

V této věci uveďme, že Komsomolskoamurské letecké výrobní sdružení J. A. Gagarina (KnAAPO) mělo podle jiného článku na portálu Vědomosti v roce 2022 dodat na ruský regionální trh letadlo Suchoj Superjet 75 (SSJ75; 75 míst), což je zkrácená verze zavedeného ruského dopravního letadla SSJ100. Ruské aerolinky S7 Group si na jaře 2018 objednaly 75 těchto letadel. Majitel aerolinek Vladislav Filev ale uvedl (na základě údajného jednání se zástupci ministerstva obchodu a průmyslu), že vláda vývoj SSJ75 zrušila. Ruské ministerstvo průmyslu a obchodu ale vzápětí informace o zrušení vývoje SSJ75 popřelo.

V každém případě aerolinky „Polar“ obdrží první L 610 v roce 2023 a poslední v roce 2025. „Pořízení L 610 jako náhrada za An-24 a An-26 je pro naší leteckou společnost jedním z prioritních projektů. Spolu s továrnou na civilní letectví v Uralu pracujeme na technickém úkolu, který nám umožní provozovat letadlo na nezpevněných přistávacích drahách a při nízkých teplotách,“ uvedl šéf aerolinek Semen Vinokurov.

Šéf UZGA Vadim Badeha dodal, že L 610 je společný česko-ruský projekt, který odstartoval letos: „Letadlo je navrženo tak, aby vyhovovalo potřebám regionálního letectví země, zvyšovalo dopravní dostupnost v odlehlých oblastech země a v drsných podmínkách arktické zóny. L 610 nebude mít horší vlastnosti, než má řada ‚an‘, a zároveň ztělesní nejnovější úspěchy ve výrobě letadel.“

Podle generálního ředitele UZGA vývoj nového modelu L 610 bude proveden na základě původní technické dokumentace, ale rozdíly nové verze oproti prototypu z roku 1998 (L 610G) budou značné. Nový L 610 bude mít větší maximální vzletovou hmotnost, kapacitu nákladu, dolet, cestovní rychlost, modernizovaný design trupu a samozřejmě nejnovější avioniku. Začátek sériové výroby letadel L 610 je plánován na rok 2023.

„Bude nutné dokončit technickou konfiguraci, s přihlédnutím k novým technologiím a k rostoucím nárokům operátorů na zvýšení maximální vzletové hmotnosti, nákladu, počtu cestujících, doletu a výdrži ve vzduchu, při zachování unikátních vzletových a přistávacích charakteristik,“ uvedl pro list Vědomosti ministr Manturov.


Výroba L 410 v UZGA

Ministr dále uvedl, že avionika a pohonné jednotky budou vybrány během vývoje. Hlavními partnery vývoje L 610 má být Česká republika a Kazachstán, který mimo jiné o L 610 projevuje také zájem.

O projektu L 610 se rovněž zmiňuje české ministerstvo a průmyslu obchodu, jehož zástupci navštívili český stánek na výstavě MAKS 2019. Dodejme, že kromě České republiky na výstavě MAKS-2019 své produkty představily firmy zejména z Francie, Německa a Itálie, ale také z Velké Británie, Spojených států, Kanady nebo Belgie. Na okraj ‒ zajímavé je, že z Číny se výstavy zúčastnily pouze čtyři společnosti (dokonce méně, než z USA).

Náměstek českého ministra průmyslu a obchodu Marian Piecha poznamenal, že po dokončení technické dokumentace je možné zvážit spolufinancování projektu L 610 ze strany ČR a Evropské unie. „V Česku každoročně vyčleníme 2 až 3 mld. Kč na výzkum a vývoj. Okolo 400 mil. EUR každý rok je na tyto účely připravena poskytovat také Evropská unie,“ uvedl Piecha.

Ruský trh zůstává jednou z klíčových destinací pro český letecký export. „V loňském roce české společnosti vyvezly do Ruska letadla a komponenty v celkové hodnotě 1,5 mld. Kč. Kromě tradičně aktivních v leteckém průmyslu evropských zemí, mezi něž patří Německo a Francie, je Ruská federace jedním z důležitých trhů pro exportující české společnosti,“ sdělil Zbyněk Hruška, výkonný ředitel české Asociace leteckých výrobců (ALV ČR).

Za zahraničních výrobců se na ruském trhu s civilními letadly nejvíce prosazuje evropský Airbus a americký Boeing. V Rusku létají zejména stroje Airbus (minimálně 310 letadel a 210 vrtulníků; další desítky letadel Airbus plánuje prodat v dalších letech), nejrůznější varianty Boeing 737 (minimálně 170 strojů), ale také brazilská letadla Embraer E-170 a E-175, nebo kanadský Bombardier C Series. Z blízké konkurence (turbovrtulová regionální letadla) L 410 a L 610 se v Rusku daří zejména letadlům ATR 40/72 od francouzsko-italské společnosti ATR.

Aktivně si na ruském trhu počíná zejména francouzský Airbus, který v Rusku kromě letadel nabízí skrze svou dceřinou společnost Airbus Helicopters Vostok vrtulníky. V Rusku nejoblíbenější jsou H125 a H135, ale Airbus nabízí i velký H225. Airbus také spolupracuje s místními firmami, školami a vědeckými institucemi.

Rusko v následujících letech bude potřebovat stovky dopravních letadel s počtem 75 a více sedadel, a minimálně stejné počty menších turbovrtulových dopravních letadel. Ruský multimiliardový letecký trh si nepochybně nenechá ujít žádný z předních výrobců letadel. Ostatně Airbus ruský trh komentuje následovně: „Rusko má jeden z předních leteckých průmyslu na světě a Airbus zde vidí dlouhodobý potenciál pro spolupráci. Airbus neustále hledá nové nápady týkající se nejen hlavních průmyslových partnerů v zemi, ale také univerzit a start-upů.“

Zdroj: Izvestija, Airbus, Let.cz, aviation21.ru

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Český letoun L 410 dobývá Mount Everest

Česká letecká společnost Aircraft Industries boduje. Do Nepálu firma letos dodá dva letouny L 410 ...

Aircraft Industries oslavila zhotovení prototypu L 410 NG

Společnost Aircraft Industries, a.s. dnes na svém firemním letišti v Kunovicích uspořádala ...

První vzlet prototypu L 410 NG

V návaznosti na oslavu „ROLL OUT" prototypu L 410 NG, která proběhla 15. 7. 2015 na firemním letišti ...

České letouny L 410 pro ruské speciální jednotky

Česká společnost Aircraft Industries dodá ruské armádě 18 turbovrtulových dopravních letadel L 410. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Bakchuss
    13:08 01.11.2019

    Sumář situace:
    O projektu L610 se bude rozhodovat kolem Vánoc na vládní úrovni v Rusku. Se státní podporou z ČR se nepočítá. Projekt letadla bude vznikat v LETu. Výroba bude rozdělena na trup v Rusku a křídlo a ocasní plochy v LETu. Kompletace letadla v Rusku. Ruské motory a ruská avionika. Modifikace pro západní trh se západními motory a západní avioniku se budou provádět v LETu. Létající prototyp bych očekával někdy mezi 2023-2025 i když je požadavek na rychlejší realizaci, který však nepovažuji za reálný.

  • danny
    12:29 13.09.2019

    Před pár lety jsem měl možnost si ten prototyp v Letu prolezt. Osobně si myslím, že rozjetí výroby taková legrace nebude. Část výrobců povodních uzlů už neexistuje, komplet nová avionika a nutná modernizace části draku taky nebude úplně easy. A k tomu komplet nová certifikace. No, uvidíme. Byt té snaze fandím...

  • SofF
    12:51 10.09.2019

    Možná to vidím až příliš černě, ale je pravděpodobné že mnohde probíhal podobný scénář jako na Ukrajině - výrobní podniky po rozpadu převzali noví nezkušení majitelé kteří potřebovali hlavně aby se z podniku stala dojná kráva. A do toho přišel nějaký zástupce ze Západu a nabídl naráz velké peníze jen za to aby podnik nic nevyráběl. Kdo pak nebyl patriot a že takových byla naprostá většina tak obvykle na takovou nabídku kývl. Tento scénář je sice "jedna paní povídala", ale hodně věcí co se tehdy dělo by dávalo smysl než vše svádět pouze na neschopnost a nekompetenci.
    Jinak je úžasné že ve finále i po tolika letech budou naše "elka" nakonec složit v Rusku jak se plánovalo původně.

    • Scotty
      13:03 10.09.2019

      SofF
      /A do toho přišel nějaký zástupce ze Západu a nabídl naráz velké peníze jen za to aby podnik nic nevyráběl/
      Tak ten hypotetický člověk ze západu musel být buď filantrop nebo idiot.

      • SofF
        23:19 10.09.2019

        ne, jen chtěl zlikvidovat konkurenci. Ve Východním bloku byly zajímavé podniky. I takový Antonov se držel jen díky ruským zakázkám a jaký to byl kolos vůči našemu podniku. Dnes nemá zakázky a fakticky už jen dožívá. Aby Aero nebo Kunovice dál rozvíjeli a prodávali nemá nikdo v EU zájem, tam mají prioritu západoevropské podniky. Proto můžeme být za ruský zájem jen rádi, v euro-americké konkurenci tiše podporované místními vládami nemá naději.

        • logik
          10:16 11.09.2019

          "Dnes nemá zakázky a fakticky už jen dožívá. "
          A proč asi? Jak je vidět, např. čistě evropskej Smartwings klidně kupuje letadla z USA a naopak American Airlines létá s Airbusy. Každej kupuje to, co vyjde ekonomicky nejlíp, na nějakej "státní zájem" soukromé firmy víš co....

          Akorát prostě východní produkce byla nekonkurenceschopná. Např. "ušetřit" nákupem a provozem Superjetů se snažily ušetřit Mexičané a jak dopadly. Iluze, že na tom naše letecké podniky byly nějak lépe a že byly konkurenceschopné..... je jen iluze....

      • Larry
        20:09 11.09.2019

        Ani jedno ani druhé. To byl čistý pragmatismus, jak zlikvidovat firmy v oboru dříve než se "rozkoukají v nových poměrech" a vznikla by nepříjemná konkurence, takže buď je skoupit za drobné a zlikvidovat (viz ČKD X Siemens, Aero X Boeing, ERA X..... a takových "strategických partnerů" byla řada) nebo namazat manažery tak dobře, aby československé - české firmy úmyslně poslali "ke dnu"

    • Jura99
      19:05 10.09.2019

      Ještě prosím tu o Havlovi jak zrušil zbrojní průmysl...

      • rabo123
        00:27 11.09.2019

        Toto mám fakt rád. ČSSR malo plán znížiť percento zahraničných zbrojných dodávok v pomere na veľkosť záhraničného obchodu, ale nie na úkor objemu. Chceli viac traktorov , ale nie menej BVP. Pan Havel spravil čo mal a jeho okolie ho v tom podporovalo . Stoplo sa všetko. V Detve sa rozbíjali formy pre BVP a čakalo sa na sĺubované spasenie a nič.

        • logik
          10:20 11.09.2019

          A jak to prosím Havel provedl, když ani náhodou neměl žádné exekutivní pravomoce?

          Proč za to nekritizujete Klause, který naopak ekonomickou politiku ČR vytvářel a tedy jestli na to někdo měl vliv, tak on?

  • cejkis
    22:43 09.09.2019

    Představitelé ministerstva průmyslu jeli do Ruska na MAKS ? Není možný, protože neproběhl žádný mediální lynč.

  • flanker.jirka
    19:32 09.09.2019
    Oblíbený příspěvek

    Tady se ukazuje, že buď jde o hodně nadčasovou konstrukci, nebo je Rusko ve spoustě věcí více než o třicet let pozadu.

    • fotr
      19:58 09.09.2019
      Oblíbený příspěvek

      Nevím zda je nadčasová ale určitě je to jednoduchá, prověřená konstrukce (minimálně u 410) která umí krátký start i přistání na ,,hlíně,, a to jsou v Rusku žádané atributy. Relativně snadná pilotáž , údržba a vysoká spolehlivost pak z tohoto letounu dělají velice užitečný nástroj.
      Ale vlk také sliboval, že? DD

      • flanker.jirka
        20:45 10.09.2019

        Bohužel, u nás pro to letadlo čas nenadešel.

  • fotr
    19:29 09.09.2019
    Oblíbený příspěvek

    Dost lidí tu bere výrobu 610 v Rusku jako hotovou věc a oni Rusové to tak sami prezentují, zdaleka to ale není jisté a údajně ani vedení UZGA to nevidí moc optimisticky. Zatím není ani jasné zda bude reálný nákup motorů od GE nebo zda bude možné použít jiné od jiného výrobce. I to financování není ani zdaleka vyřešeno a to co uvádějí jsou jen zbožná přání. Airbus přes pěkná slova o spolupráci také nemá velký zájem jim dodávat komponenty, raději hotové stroje.
    Zatím je tu mnoho těch pověstných ,,kdyby,, a vůbec by mě nepřekvapilo kdyby LET vyrobil jedno nebo dvě éra a tím celá věc skončila.
    Osobně mě velice mrzí že tyto stroje nevyrábíme sami ve vlastní režii.
    Klidný večer všem.

    • Larry
      20:16 11.09.2019

      Proč by to nebrali jako jako hotovou věc. Rusové mají hotový prototyp, komplet projektovou dokumentaci, výrobní firmu..... To co je čeká, je už jen "doladění detailů" viz např. vyndají původní radiostanici a nasadí typ s kmitočtovým rastrem 8,33kHz, použijí HUD a systém GNSS.......
      Už te´d 90% je hotovo. Nemá smysl začínat od nuly.

  • palo satko
    18:53 09.09.2019

    Podla linknuteho članku sa slovenske lietadla skladaju pre zakaznikov v Čina a aj v Rusku. Preto celkom nechapem tie vyhrady diskuterov voči finančnej podpore českej firmy, ktorá vyvoj a čast vyroby ma v Česku a ktora lietadla bude skladat dohromady vo svojej ruskej pobočke. Ved to je tolko blahorečena vedomostna ekonomika.

    https://www.etrend.sk/firmy/sl...

    • PavolR
      20:50 09.09.2019

      Nie som si istý, či ide o dobré porovnanie, lebo o tie slovenské lietadlá je obrovský záujem po celom svete a konkrétne firma Aerospool sa nezaťažuje získavaním grantov, či podpory od kohokoľvek. O L610 sa zatiaľ naproti tomu okrem Rusov nikto netrhá a vzhľadom na vlastnícku štruktúru sa zjavne diskutéri obávajú, aby sa peniaze nakoniec nenaliali do tunela, ak sa nakoniec celá výroba presunie do Ruska a v Čechách budú po dosiahnutí cieľa iba stiahnuté rolety.

    • Jura99
      08:15 10.09.2019

      je trochu rozdíl mezi laminátovým UL letadlem, do kterého se nasypou už existující komponenty od výrobců odkudkoliv, když trh pro tyto letadla je veliký a vyrábět se dá ve větší garáži a mezi vývojem letadla pro 40 cestujících, o který je zájem jenom v Rusku.

  • RiMr71
    18:23 09.09.2019

    ...tomu se říká smíšené pocity... :)
    a k tomu nehoráznému "po dokončení technické dokumentace je možné zvážit spolufinancování projektu L 610 ze strany ČR" už tu bylo řečeno dost... aby česká republika "finacovala vývoj ruské firmě", tedy rozuměj, platila výstavbu dači někde na Krymu nějakému místnímu potentátovi, to už je hodně velké kántry...

    ...navíc prostě nechápu, jak národ co (ještě stále) létá do vesmíru, není schopen vlastního funkčního řešení pro tuto potřebu.

    • flanker.jirka
      19:32 09.09.2019

      když už můžeme platit důchody němcům a francouzům, tak toto budou drobný :-)

      • RiMr71
        23:20 09.09.2019

        Nejsem, mírně řečeno, nadšený ze současné EU, ale prosím tě, odhal mi ten mechanismus, kterým ČR financuje německý a francouzský důchodový systém?

        • flanker.jirka
          20:49 10.09.2019

          Banky u nás mají cizí vlastnictví, rotujeme jejich penzijní fondy v mateřských zemích. To co se zdají zahraničním firmách u nich také velkým podílem pak končí v jejich kaše a sociálním systému

  • alexa123
    18:16 09.09.2019

    Turbolety a Albatrosy sú nádherné lietadlá a sú mojou "srdcovkou" a podľa mňa tiež každého Čechoslovaka, ale každý objektívny nezávislý ekonóm musí konštatovať, že hlavne Turbolet je z hľadiska ekonomiky prepadák. Drvivá väčšina bola totiž vyrobená v podstate pre jediného zákaznika t.j. ZSSR a dnes je v podstate takmer jediným odberateľom Rusko. Ak o toto lietadlo v podstate okrem ZSSR resp. Ruska nemal a nemá takmer nikto záujem, tak to svedčí o jedinom - Turbolet je v porovnaní so svojou konkurenciou ekonomický šmejd. Ak by o neho stratilo záujem Rusko, Let Kunovice by to mohlo a malo "zabaliť".

    • skelet
      18:25 09.09.2019

      nebo to bude prostě tím, že tahle kategorie "bush" je na vymření, neb ji provozuje stále méně států. V podstatě jediný konkurent je DHC-6, M28, Y-12. A to nejsou žádné šlágry. A v přepočtu na kusy L-410 tenhle peleton vede.

      • PetrTechnik
        11:14 10.09.2019

        V Rusku je L-410 velice oblíbená, v podstatě je na ní závislá vnitrostátní doprava a tím i existence mnoha sídel. Rusko je jedinečné svojí rozlohou,morfologii, podnebím a hustotou osídlení , jakou nemá žádný stát na světě. Relativně jednoduché, spolehlivé a robustní letadlo je tam nutností. Vrtulník je pomalý a hlavně v chladnějších částech země dost nebezpečný kvůli námrazám. Často se v těchto oblastech vyskytují tzv. "bulgy" (přepisuji foneticky) , kdy vrtulník vlétne do chladné (v létě) nebo teplé(v zimě) oblasti vzduchu. Téměř okamžitě se na něm začne tvořit silná námraza. Sám jsem to tam jednou zažil a piloti mazali dost vyděšení na zem, obzvláště při jejich zvyku všechno překládat nákladem. Vrtulník byl obalený ledem , tak se čekalo až to roztaje, což při +18st šlo dost rychle. Proto také Rusové měli takový zájem o LET a je naše blbost ,že jsme si nechali sebrat dobrou firmu, která mohla zásobovat ruský trh letadly, protože se jedná o stovky nebo i tisíce kusů, k tomu mohl běžet vývojový program jiných letadel pro světový trh. A Rusové na to finance mají. Jenže takto je to u nás zvykem, co jde zničit , zničíme a pak bulíme, že jsme montovna a přispíváme do rozpočtů jiných zemí.

        • pks_
          20:46 10.09.2019

          Rusové mají zájem o LET, protože je jejich. Už to koupili a snaží se to vytěžit. Oni se snaží o maximální lokalizaci výroby a pokud by byl LET v českých rukou, tak budou nákupy spíše stagnovat. Kdyby se nezhoršily vztahy s Ukrajinou, tak by nakupovali tam. Jakýkoliv dovoz je pro ně omezením - protože musí počítat, že s dalšími sankcemi to nebude možno provozovat.

    • Jura99
      08:18 10.09.2019

      L-410 byl konstruovaný pro SSSR pro spojení mezi regionálními letišti. Při počtu vyrobených kusů >1200 to nemohl být propadák, navíc se ukazuje, že zájem o tento druh stroje je tam stále. Samozřejmě souhlas s tím, že maximálně jednotky potenciálních zákazníků jsou velké riziko pro existenci firmy, dnes berou, zítra nemusí.

  • Márten
    17:51 09.09.2019

    Nějak nechápu proč pan náměstek Piecha chce z našich peněz spolufinancovat dokončení letadla, které bude ve finále vyráběno v Rusku, ruskou firmou a z ruských dílů...

    • Márten
      17:57 09.09.2019

      Sorry, přehlédl jsem, že už to bylo napsáno.

  • alexa123
    17:46 09.09.2019

    Nechcem byť zlým prorokom, ale keď chcú majitelia Let Kunovice t.j. Rusi postupne preniesť výrobu L-410 prípadne aj L-610 do Ruska, čo potom bude Let Kunovice vôbec vyrábať? Toaletný papier do WC spomínaných lietadiel?

    • Jura99
      08:21 10.09.2019

      LET Kunovice patří Rusům, pokud z nějakého důvodu zruší leteckou výrobu, zaměstnance nejspíš přetáhne některá z okolních firem zabývajících se leteckou výrobou, je jich tam dost.

  • Argonaut.CZ
    16:32 09.09.2019

    Pokud přepoužijí dokumentaci, kterou si bez tak s továrnou koupili, ušetří hodně za vývoj. Předělají jenom uzly, kde je potenciál za ty léta použít lepší materiály a budou to muset protáhnout certifikací, což bude darda.

    Být jimi, tak první serii dělám v CZ a po odladění výroby převedu do Ruska. Přecejenom je tu aktuálně větší dostupnost technologií, i když kde za pár let budou sankce.

    A pokud bude nějaká podoba L-610 létat, budu rád.

  • Argonaut.CZ
    16:32 09.09.2019

    Pokud přepoužijí dokumentaci, kterou si bez tak s továrnou koupili, ušetří hodně za vývoj. Předělají jenom uzly, kde je potenciál za ty léta použít lepší materiály a budou to muset protáhnout certifikací, což bude darda.

    Být jimi, tak první serii dělám v CZ a po odladění výroby převedu do Ruska. Přecejenom je tu aktuálně větší dostupnost technologií, i když kde za pár let budou sankce.

    A pokud bude nějaká podoba L-610 létat, budu rád.

  • dusan
    15:43 09.09.2019

    Nechcem byť pesimista, ale už cca 25 rokov počúvam veľké reči o "perspektívnom" ruskom trhu a že by sme sa mali angažovať, lebo nám prinesie "tisíce pracovných príležitostí" ...

    Realita je taká, že každý väčši "bomba kšeft" skončil pre nás katastrofou, či len veľkými rečami - či už deblokácie, alebo veľkolepé projekty na to či ono ....jadrová elektráreň, šikokorozchodná.

    Máme tu príklad i z leteckého priemyslu. Suchoj Superjet sa ukazuje ako veľký "prúser" hoci boli do tohto projektu zapojené i západné firmy. Posledný komerčný "západný" prepravca - mexický Interjet sa ich rozhodol vyradiť pre problémy s údržbou. Nasledoval tak ostatných komerčných dopravcov na západ od Ruska. Ostatné stroje patria len firmám napojeným na ruskú vládu, úrady, firmy, blízkych spojencov a vojenské letectvá, ktorí sú "povinným" odberateľom.

    • Argonaut.CZ
      16:44 09.09.2019

      ja si jenom kladu otázku k těm zmíněným kšeftům, např. v rámci deblokace, kdo na nich vydělal. Jestli to naopak nebyla vyčůranost někoho od nás. Vždycky bych začal u sebe na dvorku...

      Ruský trh je přes svá specifika zajímavý, je to cca 150 milionu lidí, kteří nakupují. Akorát že o tyto , a vlastně kterékoli jiné, zákazníky je zájem. Jedna věc jsou totiž politické proklamace, na které naskakují masy, a druhá je pak reálná obchodní výměna. Nejkrásnějším příkladem je Německo - Ruský obchod.

      Obchodování např. s Ruskem mi přijde čistější, než s Čínou. Co pošlete do Číny, to hned zkopírují a prodávají to dále. Tohle Rusové v takovém měřítku nikdy nedělali. Osobně si myslím, že byli ochotni hrát hru surovinového partnera. I za studené války dodávali na západ suroviny bez problémů.

      • Márten
        17:55 09.09.2019

        Jen bych podotkl, že k žádným kšeftům v rámci deblokace by nedošlo kdyby Rusové byli ochotni platit své dluhy standartně.

        • dusan
          17:59 09.09.2019

          Ono záujem bol samozrejme z oboch strán.

          Ale zas dnes to i bez Rusov vyzerá rovnako ... resp. ešte horšie ... realita slovenskej armády je taká, že nemá na uniformy, topánky .. ale nakupuje techniku za miliardy bez diskusie a je to ešte horšie ako pred pár rokov ke´d sa nekupovalo nič. Armáda je síce v takých istých "sračkách" ako pred tým, ale už sa zazmluvňuje tak aby tam ešte pár rokov zostala .....

          • Flader
            19:44 09.09.2019

            Dusan, čo tak si overiť, než niečo napíšeš. Odporúčam pozrie´t si crz. Práve uniformy, topánky, výstroj sa nakupujú v poslednom čase vo veľkom. Ale súhlasím, je kopec vecí, ktoré sú nedoriešené. Mňa bijú do očí ešte všetky tie V3S, čo sa dajú nájsť a hlavne vz. 58 a vz. 59. Tie už mali by´t vymenené.

          • dusan
            22:31 12.09.2019

            Flander

            Pred mesiacom som šokovane pozeral na kolónu tých starých V3S .... bol som už v tom, že ich armáda pár rokmi dozadu vyradila ....

  • Warnost
    13:34 09.09.2019

    Nějak nechápu důvod, proč by měla ČR dotovat dovývoj letounu, který se bude stejnak pravděpodobně vyrábět přímo v Rusku?

    • alexa123
      15:25 09.09.2019

      Bude to skôr tak, že Česko sa bude istou sumou t.j. percentami podieľať na dokončení vývoja lietadla a na základe toho sa bude podieľať aj na zisku - viď Embraer KC-390 a Aero Vodochody. A že sa bude vyrábať v Rusku? No a čo?

      • Jura99
        15:34 09.09.2019

        Mám stejnou pochybnost jako Warnost, dotaci by nejspíš dostala LET Kunovice a jelikož ze 100% patří Rusům, nejspíš by plody či samotná dotace doputovaly nějakým vnitrofiremním procesem do oné firmy UZGA. Nejspíš není moc důvod výrábět ta letadla v ČR, ať už L410 tak i L610 mohou a také budou vyrábět v UZGA.

  • Pauli
    10:32 09.09.2019

    Našemu letectvu by se tyhle letadla, jako náhrada za Antonov24 nehodila?

    • PavolR
      10:49 09.09.2019

      Nevyradili ste ich už pred 15 rokmi? ;-)

    • skelet
      10:55 09.09.2019

      hodila, ale v projektované verzi s nákladovou rampou, která neopustila prkna konstruktérů .. místo nich máme C295, a to brzo v počtu 6 kusů. Takže u nás asi určitě nic.

      • otecko
        12:20 09.09.2019

        Tak v civilním provedení by mohly suplovat zmiňované ATR na kratkých tratích, konečně by něco mohlo lítat mezi krajskými městy a blízkým příhramičím- Katowice, Krakov, Bratislava, Košice, Warszawa. Jinak manažerský naši kapitalisti LET nezvládi, to je fakt.

        • Scotty
          13:35 09.09.2019
          Oblíbený příspěvek

          Létat to určitě mohlo. Je ovšem otázka jestli by se takové linky zaplatily, o čemž dost pochybuji.

          • otecko
            15:15 09.09.2019

            Určite by to bylo levnější, než plánované napojení na huby v Polsku (Varšava, Katowice) proudovými letadly...

          • GlobeElement
            16:20 09.09.2019

            A zájem pasažérů?
            Zatím všechny krátké linky končí, letiště v Ostravě a jinde jsou v mínusu, ona ta vnitrostátní letecká doprava je nepesrpektivní.
            To je rychlejší i vlak.

          • otecko
            09:27 10.09.2019

            Globe element- ano, regiony končí, ale to je taky tím, že papaláši chtějí aby se létalo z krajských měst do světa, míto aby se letiště využily pro rychlé odbavení do evropských hubů dále od světa. Například v Ostravě odbavení nemusí trvat dvě hodiny, jako v Praze, ale za půl hodky může být hotovo a právě ta rychlost je zajímavá. Stejně tak i mezi vzdálenými krajskými městy. Za dvě -tři hodiny se do Českých Budějovic z Ostravy ani z Brna nedostanete. Možná jsem se zasnil, ale když na Mošnově už jsou vrány a racci v převaze, tak to člověku přijde i líto.

        • skelet
          15:40 09.09.2019

          teoreticky ano, ale Pauli se ptal na náhradu za An-24 (a asi i An-26), a ty u nás provozovala jen armáda :)
          jinak je otázkou jestli by se mezi krajskými městy nevyplatilo spíše aerotaxi s L-410NG nebo dokonce menšími letouny :)

          • GlobeElement
            16:21 09.09.2019

            Nevyplatilo by se nic.
            Vzhledem k dlouhým bezpečnostním prohlídkám je to paradoxně nejpomalejší způsob motorizované dopravy.

          • skelet
            18:04 09.09.2019

            tak já píši o aerotaxi, ale tam nevím jak fungují bezpečnostní kontroly.
            Jinak záleží kam se letí (a taky odkud). Bohužel česká hromadná doprava uvízla na začátku 20století.

        • PetrTechnik
          11:38 10.09.2019

          Budoucnost dopravy na kratší vzdálenosti je v síti rychlovlaků. Viz vnitrostátní doprava v Číně. Málo platný ,ale letecká doprava je opravdu neekologická a drahá. Budoucnost je v dojezdu do nejbližší destinace a odtud pokračovat na místo pronajatým elektromobilem. Bude to stejně jako s půjčovnou kol v městě , přičemž akční rádius elektromobilu okolo 250km bude dostačující. Mně se to trochu ekluje, přeci jen rád si dojedu svým autem kdy chci a kam chci. Pro mě je vlastní mobilita symbolem svobody, pro dnešní mládež už je auto spíš přítěží nebo maximálně koničkem. Jako kluk jsem vyráběl RC modely aut, se synovcem stavíme 3D tiskárnu a 3 jeho kamarádi s tím začínají taky, auto jim nic neříká.

    • Vrata
      10:57 09.09.2019

      Pokud vim, tak u nas zadne Antonovy nejsou. V letectvu je nahradily CASA C295 a soukrome spolecnosti Antonovy zrejme nevlastni (tedy krome muzei).

    • Jura99
      14:30 09.09.2019

      Z Ruska žádné stroje nebrat.