Rusko pracuje na stíhačce šesté generace

Foto: Model ruského bezpilotního letounu Manta / MiG
Model ruského bezpilotního letounu Manta / MiG

Ruský vojenský průmysl v současné době dokončuje vývoj stíhačky 5. generace T-50. Podle ruské tiskové agentury RIA Novosti však ruští konstruktéři již uvažují o bojové stíhačce šesté generace. Informace přichází několik měsíců poté, co americké námořnictvo rovněž oznámilo zahájení prácí nad stíhačkou šesté generace.

Rusko v současné době pracuje na stíhačce 5. generace T-50, což je ideový protivník amerického stroje F-22A nebo čínského J-20 „Mocný Drak“. Nesmíme také zapomenout na další konkurenty - na východě vyvíjená japonská stíhačka 5. generace Mitsubishi F-3, na západě pak francouzský Rafael nebo evropský Typhoon. Posledně dva jmenovaní jsou však stroji 4. generace.

Všechny uvedené státy také intenzivně pracují na bezpilotních bojových letadlech. Pokud si chce Rusko udržet vojenskou prestiž a postavení, nezbývá mu nic jiného, než se rovněž pustit do vývoje bezpilotních letadel.

Deinekin neuvedl bližší informace o chystaném letounu, nebo o firmě, která má letoun vyvíjet. Nápovědou však může projekt bezpilotního letounu Manta (Скат), na kterém pracuje firma MiG. Tento přední ruský letecký výrobce v květnu oznámil, po podpisu smlouvy s ruským ministerstvem průmyslu a obchodu, že bude nadále pokračovat ve vývoji bojového dronu Manta.

Foto: Model ruského bezpilotního letounu Manta / MiG
Počítačový model ruského bezpilotního letounu Manta / MiG

Součástí smlouvy je pokračování vývojových prací na bezpilotním letounu typu UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle) ve prospěch ruského vojenského letectva. Smlouva v první fázi počítá se stavbou modelu (mockup) v plné velikosti. Podle prohlášení firmy MiG, vývojové práce navážou právě na letoun Manta.

Manta je koncept ruského bojového bezpilotního letounu představený již v roce 2007. Podobně jako další „západní“ projekty, je Manta samokřídlo s rozpětím 11,5 metrů. Pohon má mít na starosti jediný motor Klimov RD-5000B bez přídavného spalování.

Podle dostupných informací vzletová hmotnost stroje je 10 tun, z toho dvě tuny připadají na výzbroj umístěnou ve vnitřních zbraňových šachtách. Maximální rychlost stroje je 800 km/h. Bojový rádius je pak odhadován na 2000 kilometrů.  

Zdroj: RIA Novosti

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Taranis - britský příspěvek do rodiny bezpilotních letounů

BAE Systems pracuje na vlastním bezpilotním bojovém stroji Taranis. Podobně jako americký X-47 nebo ...

Boeing představil koncept námořního stíhacího letounu 6. generace

Americké námořnictvo se již pomalu chystá na období po roce 2030, kdy skončí životnost palubních ...

První přistání X-47B UCAS za pomocí brzdícího lana

Bezpilotní demonstrátor X-47B UCAS (Unmanned Combat Air System) má za sebou další významný ...

Program bezpilotního palubního letadla UCLASS startuje

Americké námořnictvo začalo rozpracovávat koncept nového palubního bezpilotního stroje UCLASS. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • David
    14:35 05.09.2013

    Tak faktem je, že náhrada SU-25 letouny JAK-131 byla v plánu, ale údajně byla zrušena. A jako argument byla uváděna právně nižší odolnost JAK-131. Přece jenom Rusové, kteří potřebují stále řešit situaci v regionech typu Čečensko, má vyšší potřebu těžkých bitevních letounů, které víceúčelové letouny -např. Su-30 atd. -nemohou plně nahradit. I proto byla část Su-25 poměrně rozsáhle modernizována.
    A co se týče Tejasu- ten letoun se mi líbí, ale díky zdlouhavému vývoji působí již poněkud zastarale.

  • Matesaax
    11:22 02.09.2013

    Náhradou Su-25 má být jedna z verzí Jaku-130,ale čistě specializovaný bitevní letoun už dnes těžko někdo bude vyvíjet.
    MIG dnes už asi nemá finance na vývoj nového typu,jedna z možností by byla spolupráce s někým kdo podobný stroj bude vyvíjet,nebo vyvíjí např.mírný upgrade indického Tejasu prodávaného pod značkou Mig.

  • Jakub Mareš
    15:42 01.09.2013

    Určitě souhlasím s ostatníma. Mig v době, kdy přestal vyhrávat tendry v zahraníčí se měl orientovat na lehké stihací stroje a celkově na poptávku v konkrétních regionech. To, že Mig vede vývoj bezpilotních letadel mu může přinést světlé zítřky. Asi bych taky doporučil se soustředit na vývoj proudového bitevního letounu, jako budoucí náhrady Su-25 ale rozumnou cenou.

  • David
    18:12 31.08.2013

    Je prostě škoda, že nebyl dokončen vývoj Mig I-2000. Byl bezesporu technicky velice zajímavý - a to, že byl jednomotorový by mnoha malým státům jen vyhovovalo.
    A jinak je zajímavé, že export JF-17 poněkud usnul, některým státům se evidentně vystačí pořídit si jednoduché a levné F-7 s patrnou snahou počkat si na J-31/F-60 (např. relativně bohatá Nigérie)

  • Matesaax
    12:37 30.08.2013

    MIG udělal chybu,že dnes nenabízí žádný letoun jako náhradu malého levného Migu-21.Mig-29 a jeho verze je pro řadu menších zemí moc provozně náročný.Proto tyhle země dnes kupují laciné čínské F-7 a uvažují o novějším JF-17.

  • Raptor
    10:47 30.08.2013

    Manta je spíž bezpilotník 5.generace. Co jsem zjistil z ruských zdrojů,tak nový bezpilotní letoun 6.generace má být protiváhou americkým letounům F-xx
    Již se tady o tomto programu psalo,Ruský letoun má dosahovat hyperzvukových
    rychlostí a možnost mít osádku nebo popřípadě bezpilotní verze.