Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

UAZ Pickup se stane základem nové ruské lehké a vysoce mobilní brigády. / UAZ

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ministerstvo obrany buduje lehké a vysoce mobilní brigády motorizované pěchoty. Základním dopravním prostředkem těchto brigád se stanou militarizovaná civilní vozidla kategorie SUV ruské firmy UAZ. Může si z ruského přístupu vzít ponaučení i Armáda České republiky?

Vojáci v civilních autech?

Hlavním dopravním prostředkem nejrůznějších militantů i regulérních armád v Africe a na Středním východě jsou civilní picky-upy - zejména značky Toyota.

Civilní pick-upy jsou levné (v porovnání s čistě vojenskými vozy), nenáročné na provoz, jsou lehce opravitelné, mají velmi nízkou spotřebu paliva, velkou nosnost a vynikající taktickou mobilitu (cestovní rychlost, dosah, průchodnost terénem, manévrovací schopnosti, atd.).

Zřejmou nevýhodou podobných vozidel je nulová balistická ochrana. Tá se dá ale částečně vyvážit velkou taktickou mobilitou.

Na Středním východě jsou pick-upy často používány k bleskovým výpadům, přesunům a k vedení manévrového boje na velké vzdálenosti. Pomocí rychlých civilních pick-upů lze obcházet jednotky nepřítele v přední linii a provádět výpady na vzdálenost stovky kilometrů od domovské základny.

Například bojovníci Islámského státu z obélháného Mosulu provádějí pomocí rychlých pick-upů výpady do zadních pozic iráckých vojsk, kde přepadávají logistické jednotky - případě obcházejí přední linie irácké armády a útočí na ně ze zálohy.

Ostatně podobnou taktiku uplatňovaly například i jednotky SAS během druhé světové války při nájezdech na letiště nacistického Německa v Africe.

Ruská armáda při bojích v Sýrii zjistila, že klasický motorizovaný prapor pěchoty s obrněnými transportéry a bojovými vozidly pěchoty urazí za den maximálně sto kilometrů. Vedení ruské armády se proto inspirovalo svými protivníky na Středním východě a iniciovalo stavbu nových superlehkých brigád postavených na civilních pick-upech.

Superlehké brigády velení ruské armády poskytnou jednu zásadní schopnost - možnost velmi rychle přesouvat vojáky po zemi na vzdálenost mnoho stovek kilometrů, a to s minimálními nároky na pohonné hmoty, náhradní díly nebo servisní podporu.

Samozřejmě hlavní nevýhodou podobných brigád je nízká odolnost, ať už při přímém střetu s mechanizovanými jednotkami nepřítele, při leteckému útoku nebo při dělostřeleckém přepadu.

Základem ruských superlehkých brigád se stanou civilní vozidla UAZ Patriot a UAZ Pickup. Vozidla projdou militarizací tak, aby mohla být podle potřeby vyzbrojená těžkým kulometem Kord ráže 12,7 mm nebo 30mm automatickým granátometem AGS-30.

Počítá se také s vybavením vozidel protitankovými raketovými komplety Kornet nebo Konkurs. Minometné baterie „superlehkých" brigád, také postavené na vozidlech UAZ Patriot/Pickup, získají minomety 2B14 Podnos ráže 82 mm.

Každý vůz značky UAZ uveze až sedm plně vyzbrojených vojáků, se zásobami proviantu, munice a dalšího vybavení (v reálu je ale pravděpodobné, že by se jednalo maximálně o pět členů osádky).

Nicméně součástí brigády bude i jeden prapor s klasickými obrněnými transportéry BTR-82, a také dělostřelecké a raketové jednotky. Podle deníku Izvestija je výstavba brigád již v plném proudu. První jednotky se objeví v centrálním a jižním vojenském okruhu.

Podle Vladislava Šurygina, ruského odborníka osloveného deníkem Izvestija, jsou podobné jednotky skutečně ideální pro pouště, polopouště a stepi. Nicméně v lesích a lesostepích dominují klasická těžká bojová vozidla.

Superlehká brigádá na český způsob? / theophilschin.com

Inspirace pro Armádu ČR?

Hlavní bojovou sílu Armády ČR tvoří dvě bojové brigády - 4. brigáda rychlého nasazení a 7. mechanizovaná brigáda.

V poslední době se čím dál častěji vedou diskuze o navýšení počtu na tři nebo dokonce čtyři bojové brigády. Problém ale není jen ve vybudování samotných brigád (technika a především personální obsazení), ale také ve vybudování dalších jednotek logistiky a podpory. Nepsané pravidlo mluví o nutnosti mít dva a více vojáky zabezpečující každého člena bojových jednotek.

Dříve, než se odpoví na to, zda Armáda ČR má mít další brigády, je třeba si položit základní otázku:"Jakým hrozbám může Armáda ČR v nejbližší době čelit?"

Podle kapitoly Plánujeme bezpečnost nebo zabezpečujeme „plánování"? Otakara Foltýna a Davida Baťka v nejnovější publikaci Na rozhraní je rozebírána jedna z potencionálních hrozeb pro bezpečnost Evropy - kombinace klimatických změn v Severní Africe, a Středním východě a rostoucí počet obyvatel v těchto zemích.

V těchto oblastech už nyní vidíme dlouhodobě vysokou míru nestability včetně tím vyvolaného migračního tlaku. Přitom není vidět změna trendu a naopak nelze vyloučit další eskalaci. Evropské státy, ať chtějí nebo nechtějí, budou jednoduše muset aktivně řešit situaci na Středním východě, v Africe.

V opačném případě dojde k destabilizaci a radikalizaci nejrůznějších etnických, náboženských a kulturních skupin v Evropě, případně celých států.

V současné době existuje řada výrobců, kteří nabízejí militarizaci civilních vozů. Na obrázku CAMELEON IV440. / Jez Hermer; CC BY-SA 3.0

V obou případech ale situace budou muset státy Evropy řešit, ideálně pomocí a angažovaností přímo v místě krizí. Nelze vyloučit ani použití vojenských nástrojů.

Česká „superlehká" brigáda by mohla jedním z řešení, jak rychle a levně pozvednout bojovou hodnotu Armády ČR a čelit podobným výzvám. Navíc „superlehká" brigáda, jak bylo zmíněno výše, nevyžaduje tak robustní logistickou podporu a peníze na svůj provoz - což ulehčuje její budování, přičemž ale nevylučuje následné vybavení dražším vybavením.

Podobnou brigádu lze velmi rychle nasadit a udržet po celé České republice, například při ostraze objektů důležitých pro obranu státu (ODOS) - zejména při aktuální hrozbě teroristického útoku, nebo při přechodu na fáze tzv. hybridní války.

Brigádu lze také rychle a organizačně nenáročně nasadit k posílení Policie ČR a případně i ostraze hranice České republiky. Navíc vojáci v civilně působících, leč militarizovaných, vozidlech budou mít na civilní obyvatelstvo menší negativní psychologický dopad, než nasazení transportérů a tanků.

Do třetice, podobná brigáda bude nasaditelná do několika dnů na vzdálenost tisíce kilometrů od českých hranic. Například při skutečně velké migrační vlně milionů lidí z rozpadajícího se Středního východu.

"Na otázku, zda vysychání, či populační nárůst v okolí našeho civilizačního okruhu představují skutečně relevantní hrozbu, je na místě si odpovědět, že jednoznačně ano. Na otázku, zda společnost a zejména stát na taková rizika reaguje správně – zda se odpovídajícím způsobem připravuje, však odpověď zní, že nikoliv," dočteme se v kapitole Plánujeme bezpečnost nebo zabezpečujeme „plánování"?

Militarizovaná Toyota Tundra. / Toyota

Publikace Na rozhraní  se strukturou armády, která dokáže čelit podobným bezpečnostním výzvám, nezabývá. Kontaktovali jsme proto jednoho z autorů pplk. Generální štábu Otakara Foltýna, aby nám řekl jeho názor na koncept superlehké brigády:

"Předně je třeba si uvědomit, že koncept superlehkých jednotek je výhradně doplňkem, v žádném případě ne samospásným řešením. Jádro armády musí stát na standardní vojenské technice s balistickou ochranou. Jako doplněk klasických jednotek se ale přinejmenším z ekonomického hlediska může jednat o přijatelné kompromisní řešení. Na rozdíl od některých ruskou stranou zveřejněných velkolepých modernizačních projektů se v případě konceptu superlehkých brigád jedná o reálně aplikovanou doktrínu, která vychází z realistického rozšíření možností. Navíc se zřejmě jedná o upgrade několik let starého konceptu gen.Serďukova."

"Rusové zpravidla průběžně vyhodnocují různé scénáře použití ozbrojených sil a prověřují je na mnohonásobně větších cvičeních, než které dělá NATO. Zaváděné koncepty jsou proto velmi pravděpodobně založeny právě na výsledcích důsledných štábních a reálných cvičení. Zároveň relativně flexibilně berou v úvahu zkušenosti z probíhajících operací i ekonomické limity. Přes výrazně větší poměr výdajů na armádu na HDP se Rusko dlouhodobě nachází v obtížné ekonomické situaci a při výstavbě svých vojenských schopností velmi zvažuje dosahovaný poměr cena/výkon."

"Koncept superlehké brigády sice na první pohled působí jako rozpor s aktuálními zkušenostmi z operací mapř. na Ukrajině, kde se opakovaně ukázala vysoká zranitelnost zejména palbou dělostřeleckých systémů. Je ale zjevné, že působení v prostředí nasyceném těžkými palebnými prostředky nemůže být úkolem lehkých brigád. Jejich existence však může ušetřit těžší jednotky pro plnění úkolů na symetrickém bojišti. Na druhé straně i lehké jednotky mohou reálně bojovat. Předpokladem je schopnost využít lépe než nepřítel momentu překvapení, nebo technologické či informační převahy. Například proti nepříteli typu ISIL, zejména v případě boje ve volném prostoru mimo zastavěnou oblast nemusí nasazení lehkých jednotek nezbytně vést k nutnosti smířit se velkými ztrátami. Jestliže je protivník vybaven více méně stejně, ale má výrazně horší schopnost efektivně použít v zásadě obdobnou výzbroj, nemusí být použití lehkých, ale rychlých jednotek vůbec nesmyslné. Ruskou zkušenost bych v tomto směru příliš nezpochybňoval."

"Pro výstavbu jednotek k náhradě zrát, ostraze hranic či k plnění strážních, protivýsadkových a obdobných úkolů a zejména pro budování záloh se nepochybně jedná o jeden z přístupů, který stojí za detailní rozbor.ů

Zdroj: Russia Defense Policy

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruský voják budoucnosti Ratnik 3

Ruský Centrální vědecko-výzkumný institut přesného strojírenství (CNIITočMaš) představil na ...

Ruský útok zničí obranu Pobaltí do 60 hodin

Prestižní americká výzkumná instituce RAND Corporation vydala studii Reinforcing Deterrence on ...

SMET: Robotizace amerických výsadkových jednotek

Americká armáda (US Army) soustředí modernizační úsilí a finance do posílení expedičních schopností. ...

Kaspické moře: Ruský trumf na Středním východě

Lodě ruského námořnictva v Kaspickém moři jsou vybaveny raketovými systémy s dosahem několika tisíc ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • pjek
    12:31 01.12.2016

    ->GAVL: Ty "superlehké jednotky" jsou ideální výbavou domobrany (bez ohledu na to, zda u nás bude oficiálně či nikoli). Představa pravidelných jednotek nepřítele na našem území je naštěstí hodně vzdálena realitě, proto je vojenská verze robustního terénního pickupu nejlevnější, nejrychlejším a proti výhradně lehkými zbraněmi vybavenými protivníkům suverénně nejefektivnějším zádržným prostředkem. Nejde jen o pouště, ale i o obydlenou českou krajinu s kombinací polí, lesů, cest a silnic, kde stačí průjezd nějaké cizí obrněné kolony a spoustě lidí to hne žlučí. Pochopitelně že tyto jednotky je nutno koordinovat ze vzduchu (UL) i v rámci obrany hranic a v případě potřeby je doplnit či dokonce zásahově nahradit obrněnou technikou. Dodnes je v této souvislosti pozoruhodné, co dokáže při rychlé dislokaci repasovaný veterán BRDM...

  • pjek
    12:17 01.12.2016

    Úvaha správná, ďábel je jako obvykle skryt v detailu. Zatímco UAZ Patriot je platforma konstrukčně vyloženě vhodná vzhledem k rámu a robustní nekomplikované konstrukci, všemožné SUVy jsou vyloženým nesmyslem. U Patriotů dosud byl jediný problém garance stálé výrobní kvality, což vyniká ve srovnání s HiLuxem od Toyoty. Mnoho lze řešit nejen přímou produkcí pro armádu s nesrovnatelně efektivnější kontrolou kvality, ale z našeho hlediska třeba místním montážním závodem. Vzhledem k tomu, že euroatlantický prostor vykazuje vážné markanty socioekonomických a environmentálních poruch na rozdíl od euroasijského, který se naopak nejen zdrojově stabilizuje, nemusela by adaptace ruských konstrukcí u nás být prázným výkřikem. To platí nejen o Patriotech jako základu pro základní vybavení lehkých motorizovaných brigád. Opakuji, že úvahy o konverzi Kodiaqu patří jen a jen do ateliérů, ale nikoli do výroby.

  • karas
    12:45 17.11.2016
  • GAVL
    22:42 15.11.2016

    Dovedu si představit rezignovat na MBT. Postavit lehké tankové vojsko na platformě CV90 a podobně.
    Co si však neumím představit je k čemu mít nějaké super lehké jednotky. Naše území nemohou ohrožovat nějaký beduíni na pick-upech. Už prostě proto, že naše zalidněnost je tak velká a plocha tak malá, že se zde defakto nedá pohybovat skrytě jinak než pěšky a i to velmi omezeně. Jenom myslivci co by ručníkářů ulovili.

    Migraci nezastavím , tím, že se jim budu cpát do obejváku. Jediný řešení zastavení migrace je postavit se jim do cesty a dát najevo , že dál pokračovat nebudou. I kdyby zrovna stáli po bradu v moři.

    Spíš je potřeba a to nikdo neřeší bránit vlastní území. Jenže stále pokračuje boj o to kdo se víc např. v Africe napakuje.
    Žádné řešení nemůže přinést cizí intervence. My pouze můžeme dobýt a snažit se držet a vykrádat nějaké území. Nedovedu si představit jak ozbrojeným SUV přesvědčím africké obyvatele, kteří se navzájem vraždí po generace aby se stali květinovou alternativou.

  • skelet
    22:16 15.11.2016

    Kozlus: něco takového je dobré, jako hasič problémů. tedy pokud se někde provede aeromobilní výsadek, tak tam hned nemusím poslat Pandury, ale pošlu tam tyto jednotky, které navážou kontakt s nepřítelem do příchodu těžších jednotek.
    Podstatné je co si také kdo představuje pod pojmem superlehký.. v pojetí západu je to něco co má ochranu minimálně na úrovni STANAG 4569 level I :)

  • Kozlus
    21:09 15.11.2016

    Gorn:
    Omyl. To, co popisujes na tech LR a T810 nekam dojede, sesedne a dal do boje pokracuje po vlastnich, vcetne toho, ze si nesou minomety, PTRS a podobne na zadech. Tyhle superlehke jednotky naopak berou ten dopravni prostredek jako dalsi zbran, tedy ne jen, jako dopravni prostredek, ale jde o pouziti i dale ve vlastnim boji. Jenze, pokud se to nepouzije proti sice vyzbrojenemu, ale jinak nevycvicenemu protivnikovi, tak ty technikaly velmi rychle dostanou po cumaku a to dost tvrde. Pechota razem nema tezke zbrane ani dopravu. Navic, k cemu je nam prostredek na prekonani stovek kilometru za den?

  • Gorn
    17:44 15.11.2016

    skelet, Kozlus: ehm, máme tu něco co se jmenuje "lmopr" (lehký motorizovaný prapor). Já to vidím tak že je to prapor primárně vybavený land rovery a tatrovkami, tedy nepancéřovanými, civilním stroji (většina LR u AČR jsou civilní stroje a T810 bez pancéřování lze považovat za civilní). Takže pokud bereme prapor pouze z hlediska toho jakou technikou disponuje tak mezi tím co navrhuje článek a lmopr. není prakticky žádný rozdíl. Aneb ty superlehké jednotky už dávno máme, tak co řešíte? LR místo UAZu je logický rozdíl vzhledem k tomu co bylo dostupné když lmopr vznikl (jednak v AČR ale i na trhu) a vzhledem k tomu že rusové ty prapory vidí spíš na step a pouště (jak naznačuje článek) kdežto my v ČR musíme počítat s poněkud jiným terénem (a polopoušť to nebude)

  • skelet
    14:22 15.11.2016

    Kozlus: pochopitelně, že taková jednotka nesmí vzniknout na úkor klasických jednotek. Taková jednotka bez klasické jednotky nepřežije.

  • Kozlus
    14:01 15.11.2016

    skelet: Ne, vzduchovky ne:) Ale snazim se rict, ze mam urcitou obavu, ze kdyz se tohodle konceptu u nas neko chytne, tak se to siroce zavede - tedy, zavedou se auta a k nim par kulometu. Na ty hracky k nim se uz nedostane, nebo se koupi minimalni mnozstvi a cela jednotka bude sice rychla, ale bezzuba. Urcite nejsem proti zavedeni podobnych veci do ACR, ale nesmi to byt na ukor klasickych jednotek a jejich vyzbroje a muzstva. Tohle neni oblast, ktera by ACR vylozene trapila a je potreba generacni obmena v jinych oblastech. Pravda, nebylo by od veci koupit auta na takove to domaci jezdeni jako nahradu UAZu a Fabii, jak tady nize nekdo psal a sledovat jejich provozni vyhody a nevyhody a kdyz se povede do ACR dostat dost lidi i pro nove superlehke jednotky, tak je na tehle technice postavit.

  • Gorn
    12:30 15.11.2016

    petres: já bych to neviděl tak že v součastnosti je problém nějaký chaos kvůli snaze o transparentní prostředí. Součastný stav je spíš koncovým, je to prostředí kde je důležité pouze nevyrobit žádnou kauzu, klidně za cenu toho že se nebude nakupovat vůbec- viz. koncepce rozvoje a výhledy nákupu které nikoho neurazí, vypadá to že se něco děje ale fakticky jsou nanic- jsou ještě za součastného ministra neplatné (díky vzniku 45. mpr)

  • petres
    11:23 15.11.2016

    JiriR
    Byl bych nerad, aby se doba těch Kovbojů vrátila, chci věřit. že se to zlepší, chaos se překoná a prostředí bude transparentnější.
    Jako typický případ uvedu za Bartáka dojednávaný nákup 120 mm samohybných minometů Nemo, ale ne na podvozku Pandur, ale Patria. Člověk si říká pořád lepší Nemo na Patrii, než starý 120 mm minomet vezený/tažený za Tatrou, ale prostě chce to nerezignovat - správně je Nemo na Panduru.
    A někdy ty důsledky jsou fatální, viz nákup padáků.

  • JiriR
    10:19 15.11.2016

    Gorn: More less.
    Doba Kovbojů- (nedávno): nákup bez soutěže zdůvodněný urgentní potřebou (mise), přes prostředníka s vazbami na různé lobisty, urychlený/nedomyšlený/doplněný úplatky/předražený (asi o 40 -50%) nákup. Ale bylo: od bezpilotního vrtulníku pro SOG až po Casy.
    Doba Pintlich úředníků- (teď)- soutěže, změna podmínek, požadavky na servis, vše transparentní, snaha podporovat domácí.
    Výsledek: chaos, skoro nic se nedaří pořídit. Musím říct, že se mi líbila více ta doba Kovbojů. Teď už to o rozp. škrtech není.

  • Gorn
    09:40 15.11.2016

    petres: Proč nemáme ve výzbrojí lehkou platformu s nástavbami RBS-70 NG, 120 mm minomet a SPIKE (LR, ER, NLOS)?

    Protože, díky rozpočtovým škrtům a neschopnosti MO, nezvládáme ani nahrazovat zastaralou techniku.

  • petres
    08:51 15.11.2016

    Rase
    Po přečtení vašeho příspěvku o T-KAT na palba.cz jsem se nemohl ubránit dojmu, že tohle vozidlo jsem již někde viděl. Povedlo se mi to dohledat - je to Oshkosh SandCat (stejný podvozek - Ford F550, stejná nástavba od Plasan Sasa, takže předpokládám, že rozdíl proti Oshkosh SandCat bude minimální).

    Shodou okolnosti, kde dávám ukázku toho, jak na relativně lehkém podvozku lze postavit účinnou zbraň - Sandcat SPIKE NLOS (dostřel 25 km, celkem 10 střel=4+6).
    http://www.armyrecognition.com...
    http://ukarmedforcescommentary...
    Přesně tohle bych jednou rád viděl v naší armádě. Jak už tu zaznělo na těchto lehkých platformách se staví mnoho účinných zbraní, jenom v naší armádě je ticho po pěšině. Proč nemáme ve výzbrojí lehkou platformu s nástavbami RBS-70 NG, 120 mm minomet a SPIKE (LR, ER, NLOS)?

  • skelet
    08:25 15.11.2016

    to je jistě dobrý, ale co navrhuješ? Vyzbrojit armádu Slavii 630? Protože takové uvažování k ničemu jinému nevede.

  • Kozlus
    07:58 15.11.2016

    skelet: To mas sice pravdu, ale mame dost tech PTRS dost aspon pro Pandury?

  • memo
    02:22 15.11.2016

    Hunové na svých malých koních vybavených dřevěnými sedly a přitom za jízdy střílející z asymetrického kompozitního luku porážely své protivníky díky taktice vysoké mobility, nepředvídatelnému manévrování, neočekávaným přepadům a vytvářením chaosu a všeobecné paniky. Semjon Buďonyj za Občanské války.......tačanka......tehdy a dnes je to zase Toyota Hilux a brzy to bude díky dobrému marketingu UAZ Patriot Pick up.Pořád se něco opakuje ale vždy se tvrdí že je to převratná novinka, kterou právě vynalezl nějaký pán Generál.Jenom że klasická taktika a klasická strategie už byla vynalezena už velmi dávno před tím mnoha talentovanějšími vojenskými Velikány.Bedřich Veliký by byl jistě z toho husarského UAZu a Škodovky rovněž nadšen.Je to prostě Švadrona.Klasika.

  • cejkis
    21:59 14.11.2016

    Vidím, že inspirace saudsko-katarsko-americkou superlehkou brigádou využívající vozidla Toyota našla své zastánce i v regulérních armádách.

    Teroristiské skupiny nejsou nic jiného než nástroj vlád, které chtějí prosazovat své zájmy pod pláštěm nějaké ideologie místo útoku své regulérní armády. Pro tento účel jsou superlehké brigády běžnou záležitostí.

    Je to útočný prvek s vysokými lidskými ztrátami. Pro regulérní armádu chránící objekty či území je to naprostý blábol.

  • skelet
    21:39 14.11.2016

    Beld, ale taková jednotka nemusí být vybavena jen kulometem. Znovu to musím opakovat, ale na takových platformách (Ford F-series, Humvee, Tundra) se dnes nabízejí profesionální aplikace s PTŘS s dosahem až 25km, salvové raketomety, PLŘS s dosahem až 40km, houfnicemi ráže 105mm, minomety ráže 120mm. Možnosti jsou neskutečně pestré a je třeba zapomenout na ručníkáře s kalachem, který si na korbu namontoval kulomet ráže 14,5mm.
    Taková jednotka pochopitelně nedokáže nahradit klasickou "těžkou" jednotku, ale té klasické poskytne dost času na přesun, aniž by ten čas poskytla protivníkovi.

  • Beld
    20:56 14.11.2016

    Tak ono jde hlavne o to k cemu ma byt tato brigada( a tato vozidla ) realne nasazena . Pokud to bude rychly presun se zakladnimi zasobami v ramci CR pripadne blizkych statu ( ostraha hranic , objektu , hlidkova cinnost ) , neni problem poridit lehce upravena komercni vozidla v cenach kolem 1,5-2M za kus ( ani neni nutna dobra pruchodnost nezpevnenym terenem ) . Pokud by mela by vyslana nekam "dopryc" , tak musi byt tato vozidla o 1-2 tridy jinde .

    Realne bojove pouziti neopancerovane toyoty klidne s kulometem je v CR limitne blizke nule . Pokud tedy nema byt urcena na potlaceni odporu spatne ozbrojeneho obyvatelstva .

  • petres
    17:21 14.11.2016

    RiMr71 - to je to, co říkám, pokud ten LR Kajman na snímku, bude nahrazen modernějším nástupcem nejenom u výsadkářů (asdf - to není jen pár speciálů, ruští výsadkáři - VDV mají jinou kocenpci než západní výsadkáři včetně našich, mají ve výzbroji těžší techniku včetně pásové, takže tento lehký koncept je pro ně novinka), ale i další lehké jednotky s užším rozsahem úkolů než výsadkáři (i to máme - lmpr.)
    T-Kat je zajímavý, jsem zvědavý co se z toho vyvine.
    Podle toho, co je uvedeno v odkazu bychom se mohli dočkat i tatrováckého podvozku. Pak by dával i smysl Strnadův nákup Avie pro rozvoj výroby lehčích typů nejenom vojenských ale i v lehčím civilním provedení.

  • Gorn
    16:29 14.11.2016

    RiMr71: Přesně máme tu 601. na LR, 102. na LR, 43. na LR a dva lehký prapory na LR UAZech a Tatrách.

    A pochopitelně západní armády mají poměrně dlouhou tradici používání teréních aut, ne nadarmo se teréním automobilům často říká jeep, navíc původní slabě pancéřované humvee s kulometem na střeše se nestalo symbolem moderní armády či několika operací "omylem"

    Rusové objevují Ameriku... A AČR by si spíš měla brát inspiraci u spojenců, kteří mají mnohem víc zkušeností, a jít cestou odolnějších vozidel (např. UK už LR v první linii prakticky nepoužívá)

  • asdf
    16:28 14.11.2016

    RiMr71 > Len tak drobnost, Rusi chcu na tych lahkych autach mat velke brigadne jednotky, nie len par specialov.

  • RiMr71
    16:00 14.11.2016

    ...tak nevím, asi jsem blbej, ale když tak mě opravte, ale čím se výše popsané liší třeba od tohoto?
    http://img.cz.prg.cmestatic.co...
    http://www.army.cz/scripts/det...

    Neobjevujeme zase ameriku?

    A když už by se tedy naše armáda měla u někoho inspirovat, nebylo by účelnější inspirovati se u SAS, kteří s tímto typem jednotek a techniky "dělají bordel" už přes 70 let a ne u ruských moloďců kteří s tím, i dle článku, teprve začínají?

    ... fakt nechápu vo co gou...

  • Rase
    15:24 14.11.2016

    Koho zajímá T-KAT, tak zde naleznete něco víc:
    http://palba.cz/viewtopic.php?...

    Jelikož je o dvě tuny těžší než Iveco LMW, tak mi dává smysl, proč by mělo být zavedeno do AČR, snad jen nižší cena, případně podpora domácího průmyslu (Avia ?).

  • skelet
    15:19 14.11.2016

    výhodou těchto jednotek není cena, ale především rychlost a manévrovatelnost. Cena je hezkou přidanou hodnotou. Pokud se to snažíte narvat do vozů těžších vozide (např.T-Kat, Titus)., tak tím popíráte smysl takových jednotek, protože Vám z toho vyleze klasický obrněnec. A ty už ve výzbroji máme - a to je Iveco LMV, Dingo, Pandur a v budoucnosti Titus.
    Tyto jednotky nejsou nic více, než výsadkáři na kolech. Tedy bleskový přesun s maximální palebnou silou, a zde buď vyčkávat do příchodu standardních jednotek nebo protivníka "obtěžovat", než dorazí standardní jednotky.

  • Rase
    14:40 14.11.2016

    Tak T-KAT je na podvozku Ford F550

  • Rase
    14:39 14.11.2016

    Pokud jde o výzbroj pro lehkou brigádu (možná né úplně superlehkou) tak by byla opravdu zajimavá kombinace TITUS + T-KAT.
    Ten T-KAT je hodně zvláštní, přeci jen snad neleze určením do zelí Ivecu. Zdá se být ale lehčí, tak jako náhrada za LR by byl skvělý. Byla by sranda, kdyby ten podvozek měl základ v něčem od Avie (!)

  • petres
    14:19 14.11.2016

    Navážu na informací Jan Grohmanna o variantách Mercedesu G.
    Supacat má zajímavou variantu mezi dvojnápravovým typem Jackal a třínápravovým Coyote , a to typ Extenda, kde se třetí náprava dá variabilně relativně jednoduše v případě potřeby připojit. Zajímavé řešení.
    http://supacat.com/products/hm...

  • petres
    13:48 14.11.2016

    25 mil vs 15 mil = 66% dražší, to je málo? :-)
    Oba dáváme přednost kvalitě. Ideou těchto superlehkých jednotek je cena (a rychlost). takže je dobré položit si otázku, kde je leží ten kompromis.
    Pokud tu ideu dobře chápu, tak by to nemělo být levné za každou cenu, je tam požadovaná kvalita. V naší armádě dejme tomu jako součást "lehké brigády", následná jednotka k 43. vpr. Nejblíž ke této koncepci má v naší armádě 74 lmpr. , i když není "superlehká".
    Ty levná řešení (když hodně zamhouříme oči) by mohla být pro strážní službu, viz roty u KVS - ostraha ODOSů (+ třeba TITUS). Tedy něco, na co se ptal Lukas a co je zmíněno i v článku.

  • Mattauch
    13:42 14.11.2016

    Když pominu, že by AČR asi nedokázala další prapor v rozumné době naplnit personálem a tedy je debata tak jako tak akademická, patrně by se mohlo jednat o prapor s podobnou organizační strukturou jako 43. vpr. Což je logické, protože by měl podobné úkoly (a tedy i používal podobnou taktiku).

    Nemyslím si, že by v AČR byl prostor pro "nevýsadkovou Chrudim". Alespoň ne nyní. Reálné by to mohlo být po dobudování 45. mpr. Neboť pochybuji, že by v 4. brn mělo dlouhodobě působit 5 praporů - očekávám nějaké rošádo, možná spojené s budováním té 3. brigády, ale to jen spekuluji. Každopádně pokud by k tomu došlo, nejméně logické je mít v rámci 4. brn právě Chrudim, takže nová brigáda by mohla být tvořena z 43. vpr a něčeho dalšího. Otázka je čeho dalšího... ale AČR ani se 45. mpr nyní nemá dost praporů pro tři brigády, postavit nějaké nové jednotky ba asi bylo nevyhnutelné.

    Zazněl tu nápad zařadit takový prapor do každé brigády... Mít v jedné brigádě tanky i pick-upy je celkem inovativní. Netuším k čemu by té brigádě byly.

  • JiriR
    13:00 14.11.2016

    Pitris:
    Mno..:-), Jackal měl stát 33 mil Kč, ale včetně úplat.u pro MPI. Takže reálně 25- tipnu- ok?
    Opancéřovaná Toyota- tipnu- 15 mil. Kč. (o nepanceřované se IMHO nemá cenu bavit- a to mluvím jenom o pancíři.) Takže ještě v tom vidíte takový rozdíl- už ne že. Díky.
    Dále- jako další typ připadá v úvahu Tatra T-Kat, s ohledem na domácí zájmy. (ale mám pocit že je to upravený Eagle). Jinak jo- ty SUV tady ti místní diskutéři mírně netrefili, ale mám pocit, že mířili trochu někam jinam…

  • petres
    12:31 14.11.2016

    Nezlobte se pánové, ale v diskuzi, kde je téma (použití lehkých automobilů) relativně blízké i člověku, který není voják, by nemělo zaznít tolik nesmyslů (omlouvám se, snažím se diskuzi vést vždy slušně, takže se tím nechci nikoho urážet, tak mne za tuto reakci nekamenujte, ale tohle nelze mlčky přejít). Běžná civilní SUV opravdu nejsou auta do terénu, jak to zde již někdo uvedl na pravou míru. Takže uvažovat o Hyundai nebo Dusteru je opravdu mimo. Doufám, že AČR nedopadne jako PČR, která Hyundaie ix35 od p. Vošického koupila, a brzy jako jejich náhradu pořizovala Toyoty Land Cruiser (tedy alespoň za ty určené do misí).
    Pokud budeme mluvit u skutečně vhodných vozidlech, v případě, kdybychom chtěli aby to bylo co nejlevnější a ještě použitelné, je to určitě zmíněná Toyota. Supacat Jackal HMT 400 je skutečně špičkové vojenské vozidlo, ale moc drahé (popíralo by to základní ideu - nízkou cenu), proto jej ve světě používají většinou SF. Jako další dobré řešení bych viděl (uvedl jsem to v úvodu diskuze) by mohlo být nové útočné vozidlo - náhrada LR Kajman (stejně 43. vpr čeká v budoucnu výměna Kajmanů) viz třeba Polaris Defense DAGOR nebo General Dynamics Flyer 60, 60 Armored, 72. neměly by být tak drahá jako Supacat Jackal (problémem bude dostupnost, jsou na počátku výroby).
    Ještě jedna věc, nejde jenom o vybavení vozidly, ale i o výzboj a strukturu těchto lehkých jednotek. Tím myslím vybavení např.Carl Gustav a družstva zbraní v četách (předpokládám již zmiňovanou taktiku udeř a úteč v malých jednotkách) pro dostečnou palebnou sílu. Takže i když po zničení vozidla nebo nedostatku PHM se bude nucena jednotka po svých, bude disponovat slušnou palebou silou.

  • patejl
    11:34 14.11.2016

    JiriR:
    Koně a povozy by nám v případě většího evropského konfliktu pravděpodobně přišli k duhu. Mám dost černou představu o dostupnosti pohonných hmot v takové situaci.

  • JiriR
    10:25 14.11.2016

    Za mně: je celkem jedno jaký auťák to bude, klidně ať je to osvědčená Toyota. Nicméně celkově je to postavené ne zcela koncepčně- povstalci v poušti je používají, protože jsou dostupné- oni jinou možnost nemají. (tolik k opisování od povstalců a různých teroristů) Totota pick-up má několik nevýhod, které by případný nový stroj pro ačr určitě neměl mít. Pro armádu navíc: pancíř (stanag1-2), zodolněné disky, run-flat, nákladní korbu nechat, čelní sklo pancéřované, atd…takže něco mezi Iveco a Kaiman + pořádná nákladní korba: prostě vyšší cena a vyšší užitek. Z toho mi vychází něco jako upravený Jackal ve SVOS. - 601. Jaclaky kdysi požadovala. Běžné komerční terenní pick-upy za mně ne, tahle se brzo vrátíme ke koním a povozům. No, ale jsou to hodně předstihové úvahy pro armádu, která nemá udělané domácí úkoly a průšvih skoro všude kam se podívá.

  • skelet
    09:55 14.11.2016

    Jestli se nepletu, tak ozbrojené verze Dusteru a Touaregu byly určeny pro strážní službu. Tedy žádný těžký terén. Maximálně polní cesta.

    A co si budeme namlouvat. na větší pick-upy a lá Tundra se dá navěsit prakticky cokoliv. Kulomety, kanóny (do ráže 30mm), minomety (do ráže 120mm), houfnice (do ráže 105mm), PTŘS, PLŘS a MLRS..

  • Lukas
    09:11 14.11.2016

    Jeśli ACR myśli o lekkiej piechocie na pickupach to może lepiej budować obronę terytorialną?

    Każdy kraj + Praga miałby batalion, w którym szkolili się ochotnicy mieszkający na danym terenie?

  • BoudiSVK
    08:58 14.11.2016

    Tak napriklad holandania zacali pred par rokmi prezbrojovat z G-wagen na VW Amarok. Hlavne kvoli cene, dostupnosti nahradnych dielov a moznosti oprav civilnými firmami.

  • Zdenoušek
    06:33 14.11.2016

    On Strnad opanceřuje Furgona s náhonem 4x4 ha bude. ;-) Tenkrát Talibratr také nebyl špatný, jako vlajková loď lehké kolony. Bývalý SOG by tohle tady mohl vyučovat.

  • marfolodej
    03:45 14.11.2016

    SUV nebrat, ani omylem, to by byla chyba.

    Solidně vypadá ten Al-Thalab: http://o.aolcdn.com/dims-share...

    osobně mám slabost pro Toyoty, i když toto je kopie HUMVEE, dělá to toyota pro JSDF: https://www.google.cz/search?q...

    A jak se Vám líbí můj favorit, ale to už sme asi něgde jinde: https://www.google.cz/search?q...

  • Kozlus
    01:38 14.11.2016

    Pokud si pamatuju spravne, tak cela militarizace Dusteru spocivala v naveseni par vizualne drsnych doplnku na kastly, te vezi s kulometem a to cely nastrikali do drsne cerne barvy.

  • DJW_
    00:59 14.11.2016

    2-3 roky dozadu predstavila Dacia militarizovany Duster s vezou na ovladanie a udajne to rumuni mysleli vazne, no neviem ako to dopadlo.

    Vzhladom na sucasne hrozby (myslim tym dokazane prenikanie islamistov z IS medzi utecencami do Europy) je po prapore ku brigadam dobre riesenie. Myslim ze aspon nejaka zakladna balisticka ochrana okolo Stanag Lev.2 je nutna, nech to neohrozi kazdy manik so zfunkcnenou 58-ckou.

    Ak sa mozem opytat, ako u vas sluzia Iveca LMV? Žilinčania o tych našich pár kusoch nehovoria v dobrom.

  • Jan Grohmann
    23:00 13.11.2016

    Nejrůznější military verze Mercedes-Benz G-Wagon https://www.google.cz/search?q...
     
     
    + tedy je všechno pěkně pokupě, co je třeba - http://www.goauto.com.au/mello...

  • Sgt Murphy
    22:30 13.11.2016

    Jankel, ktorý ponúka Al-Thalab, tiež ponúka upravený Jeep Wrangler vo verzii J8 LPV.

    http://www.jgms.com/products/l...

  • Sgt Murphy
    22:06 13.11.2016

    Britské špeciálne jednotky používajú v Sýrii vozidlá Al-Thalab vyvinuté v spolupráci UK a Jordánskom. Základ tvorí jednoduchý a spoľahlivý Land Cruiser 70. Tieto vozidlá si vo veľkom počte 108 ks objednalo začiatkom roku aj Belgicko.

    http://www.janes.com/article/5...

    Špeciálne jednotky Nemecka, Švajčiarska (LIV Serval) a Francúzka (Panhard VPS) používajú vozidlá na základe MB G class.

  • skelet
    21:39 13.11.2016

    KOLT: ony mnohé SUV dokáží v terénu už skoro to samé jako ty offroady, ale rozdíl je v tom, a to podtatný rozdíl je, že to SUV to dokáže "jednou", a pak se rozpadne :)
    Jinak co se týče Defíka pro AČR.. bych se nedivil, kdyby chtěl Strnad tuto mezeru zaplnit. A jsem hodně zvědav, který vůz to bude

  • KOLT
    21:27 13.11.2016

    Nejsem sice odborník na automobilovou technologii, nicméně souhlasím s Glotonem: "Auto pro takovéto účely musí být jednoduché, robustní, odolné, se slušnou průchodností terénem..." je naprosto výstižné. Proč myslíte, že se v armádách používá LR Defender, MB G-Klasse či Toyota Land Cruiser? Přitom ani jedno z nich není zrovna levné auto. Důvody napsal Gloton, auta jsou to jednoduchá – rámová konstrukce, žádné zbytečné serepetičky a technovymoženosti, s kladivem, šroubovákem a sadou klíčů to opravíte i v poušti...; robustní – něco to vydrží, a když se to poškodí, je furt slušná šance, že budou fungovat; odolná – nemusí se s nimi zacházet v rukavičkách; průchodnost terénem – viděl jste někdo, co dokáže projet Defender? Tak schválně, jaké SUV zvládne podobný terén.

    Ano, civilní varianty kupříkladu G-Klasse mohou být počertech luxusní záležitost, nicméně základ auta je furt jednoduchý odolný teréňák, to prostě u SUV a většiny dnešních "teréňáků" ani náhodou není pravda.

    Když se podíváte na vývoj podobných vozidel v bohatých armádách, tak buď stále používají právě některé z takovýchto aut. Nebo pracují na armádních speciálech, které by byly ještě jednodušší a robustnější, snadné na logistiku, optimalizované na transport dostupnou (především leteckou) technikou. Přitom je ale snaha, aby byly v maximální míře využity dostupné komerční technologie vyráběné ve velkých sériích, tudíž aby se ušetřilo.

    Jelikož Defendra nám zabili (fňuk), musíme se poohlédnout jinde. Jednou možností je některá z Toyot – ze strategického hlediska to není moc dobré, provozně naopak ano. Další MB, který je drahý jaksfiňa, ale zase se vyrábí za kopečkem. A vůbec bych se nedivil, kdyby se ho už dneska půlka vyráběla v ČR či SR ;-) Nebo počkat, jestli někdo nevyvine nějaký vojenský speciál a neobjedná jej v tak velkých počtech, že by se cena dostala do rozumných relací. Tzn. buď USA, nebo by se musela spojit relevantní část evropských členů NATO.

  • Eiffelos
    21:23 13.11.2016

    Tak AČR ma vice toyot než ty tři hilux, každopádně si myslím ze takove auta nepotřebujeme a az by byly potřeba tak se zrekviruji , a na to aby plukovníci místo fabii jezdili terenaky je to dráhy spas

  • wlko
    21:00 13.11.2016

    Rase: Hyundai ani Kodiaq niesú vhodné pre tvrdé využitie mimo spevnených povrchov. Nejde iba o zdvihnutie podvozku ale aj o celkovú konštrukciu podvozku, prevodovky a diferenciálov.

    Ideálne sú práve tie vozidlá ktoré si zachovali tuhé nápravy, rám, redukčnú prevodovku a uzatvárateľné diferenciály.

    Kodiaq aj ten Hyundai vznikli hlavne aby vozili deti do školy a rodičov do nákupného centra. Uvažovať o ich vojenskom využití je naozaj veľmi smiešne :D

  • skelet
    20:20 13.11.2016

    Kóďa je jen SUV, nikoliv terénní vůz. Z VW group se dá použít leda Amarok (asi)

Stránka 1 z 2