Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

-
13. 11. 2016
-
71 komentářů
-
Jan Grohmann
Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ministerstvo obrany buduje lehké a vysoce mobilní brigády motorizované pěchoty. Základním dopravním prostředkem těchto brigád se stanou militarizovaná civilní vozidla kategorie SUV ruské firmy UAZ. Může si z ruského přístupu vzít ponaučení i Armáda České republiky?
Vojáci v civilních autech?
Hlavním dopravním prostředkem nejrůznějších militantů i regulérních armád v Africe a na Středním východě jsou civilní picky-upy - zejména značky Toyota.
Civilní pick-upy jsou levné (v porovnání s čistě vojenskými vozy), nenáročné na provoz, jsou lehce opravitelné, mají velmi nízkou spotřebu paliva, velkou nosnost a vynikající taktickou mobilitu (cestovní rychlost, dosah, průchodnost terénem, manévrovací schopnosti, atd.).
Zřejmou nevýhodou podobných vozidel je nulová balistická ochrana. Tá se dá ale částečně vyvážit velkou taktickou mobilitou.
Na Středním východě jsou pick-upy často používány k bleskovým výpadům, přesunům a k vedení manévrového boje na velké vzdálenosti. Pomocí rychlých civilních pick-upů lze obcházet jednotky nepřítele v přední linii a provádět výpady na vzdálenost stovky kilometrů od domovské základny.
Například bojovníci Islámského státu z obélháného Mosulu provádějí pomocí rychlých pick-upů výpady do zadních pozic iráckých vojsk, kde přepadávají logistické jednotky - případě obcházejí přední linie irácké armády a útočí na ně ze zálohy.
Ostatně podobnou taktiku uplatňovaly například i jednotky SAS během druhé světové války při nájezdech na letiště nacistického Německa v Africe.
Ruská armáda při bojích v Sýrii zjistila, že klasický motorizovaný prapor pěchoty s obrněnými transportéry a bojovými vozidly pěchoty urazí za den maximálně sto kilometrů. Vedení ruské armády se proto inspirovalo svými protivníky na Středním východě a iniciovalo stavbu nových superlehkých brigád postavených na civilních pick-upech.
Superlehké brigády velení ruské armády poskytnou jednu zásadní schopnost - možnost velmi rychle přesouvat vojáky po zemi na vzdálenost mnoho stovek kilometrů, a to s minimálními nároky na pohonné hmoty, náhradní díly nebo servisní podporu.
Samozřejmě hlavní nevýhodou podobných brigád je nízká odolnost, ať už při přímém střetu s mechanizovanými jednotkami nepřítele, při leteckému útoku nebo při dělostřeleckém přepadu.
Základem ruských superlehkých brigád se stanou civilní vozidla UAZ Patriot a UAZ Pickup. Vozidla projdou militarizací tak, aby mohla být podle potřeby vyzbrojená těžkým kulometem Kord ráže 12,7 mm nebo 30mm automatickým granátometem AGS-30.
Počítá se také s vybavením vozidel protitankovými raketovými komplety Kornet nebo Konkurs. Minometné baterie „superlehkých" brigád, také postavené na vozidlech UAZ Patriot/Pickup, získají minomety 2B14 Podnos ráže 82 mm.
Každý vůz značky UAZ uveze až sedm plně vyzbrojených vojáků, se zásobami proviantu, munice a dalšího vybavení (v reálu je ale pravděpodobné, že by se jednalo maximálně o pět členů osádky).
Nicméně součástí brigády bude i jeden prapor s klasickými obrněnými transportéry BTR-82, a také dělostřelecké a raketové jednotky. Podle deníku Izvestija je výstavba brigád již v plném proudu. První jednotky se objeví v centrálním a jižním vojenském okruhu.
Podle Vladislava Šurygina, ruského odborníka osloveného deníkem Izvestija, jsou podobné jednotky skutečně ideální pro pouště, polopouště a stepi. Nicméně v lesích a lesostepích dominují klasická těžká bojová vozidla.
Superlehká brigádá na český způsob? / theophilschin.com
Inspirace pro Armádu ČR?
Hlavní bojovou sílu Armády ČR tvoří dvě bojové brigády - 4. brigáda rychlého nasazení a 7. mechanizovaná brigáda.
V poslední době se čím dál častěji vedou diskuze o navýšení počtu na tři nebo dokonce čtyři bojové brigády. Problém ale není jen ve vybudování samotných brigád (technika a především personální obsazení), ale také ve vybudování dalších jednotek logistiky a podpory. Nepsané pravidlo mluví o nutnosti mít dva a více vojáky zabezpečující každého člena bojových jednotek.
Dříve, než se odpoví na to, zda Armáda ČR má mít další brigády, je třeba si položit základní otázku:"Jakým hrozbám může Armáda ČR v nejbližší době čelit?"
Podle kapitoly Plánujeme bezpečnost nebo zabezpečujeme „plánování"? Otakara Foltýna a Davida Baťka v nejnovější publikaci Na rozhraní je rozebírána jedna z potencionálních hrozeb pro bezpečnost Evropy - kombinace klimatických změn v Severní Africe, a Středním východě a rostoucí počet obyvatel v těchto zemích.
V těchto oblastech už nyní vidíme dlouhodobě vysokou míru nestability včetně tím vyvolaného migračního tlaku. Přitom není vidět změna trendu a naopak nelze vyloučit další eskalaci. Evropské státy, ať chtějí nebo nechtějí, budou jednoduše muset aktivně řešit situaci na Středním východě, v Africe.
V opačném případě dojde k destabilizaci a radikalizaci nejrůznějších etnických, náboženských a kulturních skupin v Evropě, případně celých států.
V současné době existuje řada výrobců, kteří nabízejí militarizaci civilních vozů. Na obrázku CAMELEON IV440. / Jez Hermer; CC BY-SA 3.0
V obou případech ale situace budou muset státy Evropy řešit, ideálně pomocí a angažovaností přímo v místě krizí. Nelze vyloučit ani použití vojenských nástrojů.
Česká „superlehká" brigáda by mohla jedním z řešení, jak rychle a levně pozvednout bojovou hodnotu Armády ČR a čelit podobným výzvám. Navíc „superlehká" brigáda, jak bylo zmíněno výše, nevyžaduje tak robustní logistickou podporu a peníze na svůj provoz - což ulehčuje její budování, přičemž ale nevylučuje následné vybavení dražším vybavením.
Podobnou brigádu lze velmi rychle nasadit a udržet po celé České republice, například při ostraze objektů důležitých pro obranu státu (ODOS) - zejména při aktuální hrozbě teroristického útoku, nebo při přechodu na fáze tzv. hybridní války.
Brigádu lze také rychle a organizačně nenáročně nasadit k posílení Policie ČR a případně i ostraze hranice České republiky. Navíc vojáci v civilně působících, leč militarizovaných, vozidlech budou mít na civilní obyvatelstvo menší negativní psychologický dopad, než nasazení transportérů a tanků.
Do třetice, podobná brigáda bude nasaditelná do několika dnů na vzdálenost tisíce kilometrů od českých hranic. Například při skutečně velké migrační vlně milionů lidí z rozpadajícího se Středního východu.
"Na otázku, zda vysychání, či populační nárůst v okolí našeho civilizačního okruhu představují skutečně relevantní hrozbu, je na místě si odpovědět, že jednoznačně ano. Na otázku, zda společnost a zejména stát na taková rizika reaguje správně – zda se odpovídajícím způsobem připravuje, však odpověď zní, že nikoliv," dočteme se v kapitole Plánujeme bezpečnost nebo zabezpečujeme „plánování"?
Militarizovaná Toyota Tundra. / Toyota
Publikace Na rozhraní se strukturou armády, která dokáže čelit podobným bezpečnostním výzvám, nezabývá. Kontaktovali jsme proto jednoho z autorů pplk. Generální štábu Otakara Foltýna, aby nám řekl jeho názor na koncept superlehké brigády:
"Předně je třeba si uvědomit, že koncept superlehkých jednotek je výhradně doplňkem, v žádném případě ne samospásným řešením. Jádro armády musí stát na standardní vojenské technice s balistickou ochranou. Jako doplněk klasických jednotek se ale přinejmenším z ekonomického hlediska může jednat o přijatelné kompromisní řešení. Na rozdíl od některých ruskou stranou zveřejněných velkolepých modernizačních projektů se v případě konceptu superlehkých brigád jedná o reálně aplikovanou doktrínu, která vychází z realistického rozšíření možností. Navíc se zřejmě jedná o upgrade několik let starého konceptu gen.Serďukova."
"Rusové zpravidla průběžně vyhodnocují různé scénáře použití ozbrojených sil a prověřují je na mnohonásobně větších cvičeních, než které dělá NATO. Zaváděné koncepty jsou proto velmi pravděpodobně založeny právě na výsledcích důsledných štábních a reálných cvičení. Zároveň relativně flexibilně berou v úvahu zkušenosti z probíhajících operací i ekonomické limity. Přes výrazně větší poměr výdajů na armádu na HDP se Rusko dlouhodobě nachází v obtížné ekonomické situaci a při výstavbě svých vojenských schopností velmi zvažuje dosahovaný poměr cena/výkon."
"Koncept superlehké brigády sice na první pohled působí jako rozpor s aktuálními zkušenostmi z operací mapř. na Ukrajině, kde se opakovaně ukázala vysoká zranitelnost zejména palbou dělostřeleckých systémů. Je ale zjevné, že působení v prostředí nasyceném těžkými palebnými prostředky nemůže být úkolem lehkých brigád. Jejich existence však může ušetřit těžší jednotky pro plnění úkolů na symetrickém bojišti. Na druhé straně i lehké jednotky mohou reálně bojovat. Předpokladem je schopnost využít lépe než nepřítel momentu překvapení, nebo technologické či informační převahy. Například proti nepříteli typu ISIL, zejména v případě boje ve volném prostoru mimo zastavěnou oblast nemusí nasazení lehkých jednotek nezbytně vést k nutnosti smířit se velkými ztrátami. Jestliže je protivník vybaven více méně stejně, ale má výrazně horší schopnost efektivně použít v zásadě obdobnou výzbroj, nemusí být použití lehkých, ale rychlých jednotek vůbec nesmyslné. Ruskou zkušenost bych v tomto směru příliš nezpochybňoval."
"Pro výstavbu jednotek k náhradě zrát, ostraze hranic či k plnění strážních, protivýsadkových a obdobných úkolů a zejména pro budování záloh se nepochybně jedná o jeden z přístupů, který stojí za detailní rozbor.ů
Zdroj: Russia Defense Policy
Související články
Ruský voják budoucnosti Ratnik 3
Ruský Centrální vědecko-výzkumný institut přesného strojírenství (CNIITočMaš) představil na ...
-
03.10.2016
-
54 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruský útok zničí obranu Pobaltí do 60 hodin
Prestižní americká výzkumná instituce RAND Corporation vydala studii Reinforcing Deterrence on ...
-
05.10.2016
-
165 komentářů
-
Jan Grohmann
SMET: Robotizace amerických výsadkových jednotek
Americká armáda (US Army) soustředí modernizační úsilí a finance do posílení expedičních schopností. ...
-
02.11.2016
-
4 komentářů
-
Jan Grohmann
Kaspické moře: Ruský trumf na Středním východě
Lodě ruského námořnictva v Kaspickém moři jsou vybaveny raketovými systémy s dosahem několika tisíc ...
-
08.11.2016
-
46 komentářů
-
Jan Grohmann
Pokud si pamatuju spravne, tak cela militarizace Dusteru spocivala v naveseni par vizualne drsnych doplnku na kastly, te vezi s kulometem a to cely nastrikali do drsne cerne barvy. Zobrazit celý příspěvek
Pokud si pamatuju spravne, tak cela militarizace Dusteru spocivala v naveseni par vizualne drsnych doplnku na kastly, te vezi s kulometem a to cely nastrikali do drsne cerne barvy.Skrýt celý příspěvek
2-3 roky dozadu predstavila Dacia militarizovany Duster s vezou na ovladanie a udajne to rumuni mysleli vazne, no neviem ako to dopadlo. Vzhladom na sucasne hrozby (myslim tym ...Zobrazit celý příspěvek
2-3 roky dozadu predstavila Dacia militarizovany Duster s vezou na ovladanie a udajne to rumuni mysleli vazne, no neviem ako to dopadlo.
Vzhladom na sucasne hrozby (myslim tym dokazane prenikanie islamistov z IS medzi utecencami do Europy) je po prapore ku brigadam dobre riesenie. Myslim ze aspon nejaka zakladna balisticka ochrana okolo Stanag Lev.2 je nutna, nech to neohrozi kazdy manik so zfunkcnenou 58-ckou.
Ak sa mozem opytat, ako u vas sluzia Iveca LMV? Žilinčania o tych našich pár kusoch nehovoria v dobrom.Skrýt celý příspěvekNejrůznější military verze Mercedes-Benz G-Wagon ...Zobrazit celý příspěvek
Nejrůznější military verze Mercedes-Benz G-Wagon https://www.google.cz/search?q...
+ tedy je všechno pěkně pokupě, co je třeba - http://www.goauto.com.au/mello... Skrýt celý příspěvekJankel, ktorý ponúka Al-Thalab, tiež ponúka upravený Jeep Wrangler vo verzii J8 LPV.
http://www.jgms.com/products/l...Jankel, ktorý ponúka Al-Thalab, tiež ponúka upravený Jeep Wrangler vo verzii J8 LPV.
http://www.jgms.com/products/l...Britské špeciálne jednotky používajú v Sýrii vozidlá Al-Thalab vyvinuté v spolupráci UK a Jordánskom. Základ tvorí jednoduchý a spoľahlivý Land Cruiser 70. Tieto vozidlá si vo ...Zobrazit celý příspěvek
Britské špeciálne jednotky používajú v Sýrii vozidlá Al-Thalab vyvinuté v spolupráci UK a Jordánskom. Základ tvorí jednoduchý a spoľahlivý Land Cruiser 70. Tieto vozidlá si vo veľkom počte 108 ks objednalo začiatkom roku aj Belgicko.
http://www.janes.com/article/5...
Špeciálne jednotky Nemecka, Švajčiarska (LIV Serval) a Francúzka (Panhard VPS) používajú vozidlá na základe MB G class.Skrýt celý příspěvekKOLT: ony mnohé SUV dokáží v terénu už skoro to samé jako ty offroady, ale rozdíl je v tom, a to podtatný rozdíl je, že to SUV to dokáže "jednou", a pak se rozpadne :) Jinak co se ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: ony mnohé SUV dokáží v terénu už skoro to samé jako ty offroady, ale rozdíl je v tom, a to podtatný rozdíl je, že to SUV to dokáže "jednou", a pak se rozpadne :)
Jinak co se týče Defíka pro AČR.. bych se nedivil, kdyby chtěl Strnad tuto mezeru zaplnit. A jsem hodně zvědav, který vůz to budeSkrýt celý příspěvekNejsem sice odborník na automobilovou technologii, nicméně souhlasím s Glotonem: "Auto pro takovéto účely musí být jednoduché, robustní, odolné, se slušnou průchodností terénem..." ...Zobrazit celý příspěvek
Nejsem sice odborník na automobilovou technologii, nicméně souhlasím s Glotonem: "Auto pro takovéto účely musí být jednoduché, robustní, odolné, se slušnou průchodností terénem..." je naprosto výstižné. Proč myslíte, že se v armádách používá LR Defender, MB G-Klasse či Toyota Land Cruiser? Přitom ani jedno z nich není zrovna levné auto. Důvody napsal Gloton, auta jsou to jednoduchá – rámová konstrukce, žádné zbytečné serepetičky a technovymoženosti, s kladivem, šroubovákem a sadou klíčů to opravíte i v poušti...; robustní – něco to vydrží, a když se to poškodí, je furt slušná šance, že budou fungovat; odolná – nemusí se s nimi zacházet v rukavičkách; průchodnost terénem – viděl jste někdo, co dokáže projet Defender? Tak schválně, jaké SUV zvládne podobný terén.
Ano, civilní varianty kupříkladu G-Klasse mohou být počertech luxusní záležitost, nicméně základ auta je furt jednoduchý odolný teréňák, to prostě u SUV a většiny dnešních "teréňáků" ani náhodou není pravda.
Když se podíváte na vývoj podobných vozidel v bohatých armádách, tak buď stále používají právě některé z takovýchto aut. Nebo pracují na armádních speciálech, které by byly ještě jednodušší a robustnější, snadné na logistiku, optimalizované na transport dostupnou (především leteckou) technikou. Přitom je ale snaha, aby byly v maximální míře využity dostupné komerční technologie vyráběné ve velkých sériích, tudíž aby se ušetřilo.
Jelikož Defendra nám zabili (fňuk), musíme se poohlédnout jinde. Jednou možností je některá z Toyot – ze strategického hlediska to není moc dobré, provozně naopak ano. Další MB, který je drahý jaksfiňa, ale zase se vyrábí za kopečkem. A vůbec bych se nedivil, kdyby se ho už dneska půlka vyráběla v ČR či SR ;-) Nebo počkat, jestli někdo nevyvine nějaký vojenský speciál a neobjedná jej v tak velkých počtech, že by se cena dostala do rozumných relací. Tzn. buď USA, nebo by se musela spojit relevantní část evropských členů NATO.Skrýt celý příspěvekTak AČR ma vice toyot než ty tři hilux, každopádně si myslím ze takove auta nepotřebujeme a az by byly potřeba tak se zrekviruji , a na to aby plukovníci místo fabii jezdili ...Zobrazit celý příspěvek
Tak AČR ma vice toyot než ty tři hilux, každopádně si myslím ze takove auta nepotřebujeme a az by byly potřeba tak se zrekviruji , a na to aby plukovníci místo fabii jezdili terenaky je to dráhy spasSkrýt celý příspěvek
Rase: Hyundai ani Kodiaq niesú vhodné pre tvrdé využitie mimo spevnených povrchov. Nejde iba o zdvihnutie podvozku ale aj o celkovú konštrukciu podvozku, prevodovky a ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: Hyundai ani Kodiaq niesú vhodné pre tvrdé využitie mimo spevnených povrchov. Nejde iba o zdvihnutie podvozku ale aj o celkovú konštrukciu podvozku, prevodovky a diferenciálov.
Ideálne sú práve tie vozidlá ktoré si zachovali tuhé nápravy, rám, redukčnú prevodovku a uzatvárateľné diferenciály.
Kodiaq aj ten Hyundai vznikli hlavne aby vozili deti do školy a rodičov do nákupného centra. Uvažovať o ich vojenskom využití je naozaj veľmi smiešne :DSkrýt celý příspěvekGloton: v tomto se neshodneme. Všechna moderní auta jsou přetechnizovaná a SUV jsou primárně na silnici. ps. zvednout podvozek se dá každému vozidlu. Pokud je Toyota Tundra méně ...Zobrazit celý příspěvek
Gloton:
v tomto se neshodneme. Všechna moderní auta jsou přetechnizovaná a SUV jsou primárně na silnici. ps. zvednout podvozek se dá každému vozidlu. Pokud je Toyota Tundra méně přetechnizovaná než má být Kodiaq, tak OK.
Koukám, že u AČR se už používaly Toyoty Hilux - byť to jsou jen tři speciály pro operace v Afgánistánu:
http://forum.valka.cz/topic/vi... Skrýt celý příspěvekMám tomu rozumět tak, že strategie Islamistů (tedy těch posmívaných ručníkářů, kozom***, čmou** apod.) je účinnější než strategie ruské armády a proto ji Rusové přebírají? To jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Mám tomu rozumět tak, že strategie Islamistů (tedy těch posmívaných ručníkářů, kozom***, čmou** apod.) je účinnější než strategie ruské armády a proto ji Rusové přebírají? To jsou tedy věci! Já myslel, že právě Rusové jsou mistři v jednoduchých, levných a účinných postupech a zbrojních systémech a ono ne. Hle z učitele se stal žák a sláva patří Arabům.
Za další podobné provokace máte ban bez upozornění. Admin Skrýt celý příspěvekKam někteří chodí chodí na fantasmagorie typu: "co třeba něco od Škodovky........ideální něco na bázi Kodiaqu....atp" opravdu nechápu. Auto pro takovéto účely musí být ...Zobrazit celý příspěvek
Kam někteří chodí chodí na fantasmagorie typu: "co třeba něco od Škodovky........ideální něco na bázi Kodiaqu....atp" opravdu nechápu.
Auto pro takovéto účely musí být jednoduché, robustní, odolné, se slušnou průchodností terénem........tedy nejlépe militarizovaný derivát nějakého "odolného pracovního auta" jako jsou právě ty Toyoty atp.
Např. ten Kodiaq a podobná auta jsou složitá, přetechnizovaná a pro tyto účely nevhodná. Kdyby se to muselo upravit do použitelného stavu, zůstalo by z takového auta jen jeho jméno. To už by si mohla armáda rovnou objednat vývoj a výroby nového vozu, ale to by zase popíralo výhodu navrhovaného řešení, tedy využití osvědčené, dostupné a relativně levné techniky.Skrýt celý příspěvekapache: Na to existuje standardní ruská odpověď, ne? "Nas mnogo" :D Ne, teď vážně, ono záleží na nasazení. Do asymetrického konfliktu to podle mě bude zajímavý doplněk, v ...Zobrazit celý příspěvek
apache: Na to existuje standardní ruská odpověď, ne? "Nas mnogo" :D Ne, teď vážně, ono záleží na nasazení. Do asymetrického konfliktu to podle mě bude zajímavý doplněk, v "plnotučném" by mohli provádět rychlé výpady do týla. Hlavně se nesmí nechat vtáhnout do boje, udeř a uteč...Skrýt celý příspěvek
Pokud by byla ona vozidla dobrá, tak by bylo ideální, pokud by nahradila všechna lehčí vozidla než Iveco. Přeci jen by se tím snížila náročnost na součástkovou základnu. V ideálním ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud by byla ona vozidla dobrá, tak by bylo ideální, pokud by nahradila všechna lehčí vozidla než Iveco. Přeci jen by se tím snížila náročnost na součástkovou základnu. V ideálním případě, by mělo vozidlo vycházet z modelu vyráběného v ČR, myslím že by to ani nemusel být nutně pickup. Nějaké SUV 4x4 s posíleným podvozkem by bohatě stačilo. Z mého pohledu by bylo ideální vozidlo na bázi Kodaqu, případně pokud něco obdobného vyrábí v ČR Hyundai (ať je nějaký konkurenční boj). Styl "Militarizovaná Toyota Tundra" je hodně pěkný.
Osobně mi to přijde jako skvělý nápad pro případ mobilizace nebo rychlé přesuny pár lidí, vždyť i němci za WW2, velice často používali vedle Kubelwagenů i Brouky, jako dostupnou obdobu jeepu.Skrýt celý příspěvekOno to možná dobře vypadá, nicméně je třeba si uvědomit jednu naprosto zásadní věc. V těch "poloarmádách", které takto fungují víceméně pouze s lehkými nepancéřovanými vozidly, po ...Zobrazit celý příspěvek
Ono to možná dobře vypadá, nicméně je třeba si uvědomit jednu naprosto zásadní věc. V těch "poloarmádách", které takto fungují víceméně pouze s lehkými nepancéřovanými vozidly, po mrtvých vojácích neštěkne ani pes. V normální pravidelné armádě jednadvacátého století se ale na ztráty hledí trochu jinak.Skrýt celý příspěvek
Samozrejme logiku to má ... okrem vozidiel UAZ : ) Taká jednotka má význam v tom, že sa môže rýchlo a relatívne skryto pohybovať .. a to sa môže len vtedy, keď je vybavená ...Zobrazit celý příspěvek
Samozrejme logiku to má ... okrem vozidiel UAZ : )
Taká jednotka má význam v tom, že sa môže rýchlo a relatívne skryto pohybovať .. a to sa môže len vtedy, keď je vybavená "neviditeľnými" vozidlami ... t.j. tými čo sa v oblasti vyskytujú ...
Ak je misia mimo domovského štátu ... tak ideálne je zaobstarať si "domáce" vozidlá, ktoré sú "automaticky" nenápadné .... alebo dopraviť svoje ... a v prípade terénnákov sú to TOYOTY ..... lebo tie sú praticky po celom svete .... a nik se nebude čudovať, čo to tam prišlo.
Naskladať do toho 5 či sedem vojakov môže len retard .... ideálne je 3 - 4 .... neviem si predstaviť rýchlu reakciu plne obsadeného SÚV - napr. opustenie vozidla ....
Tento model nie je nič nové .... toto používajú bezpečnostné agentúry už dlho ... minimum sú traja vojaci. Vždy jeden sleduje zadný sektor.
V podstate taká jednotka ani nepotrebuje vozidlá ... musí vedieť využiť všetko čo je "po ruke" .... a nejaké "špeciály" sú dobré len na niektoré špecifické misie .... v málo obývaných oblastiach.
Niečo čo sa ježí guľometmi a raketometmi stráca "neviditeľnosť" ... a tam sa už uplatnia skôr ľahké obrnené vozidlá ... čo už nie je výzbroj pre takýto typ jednotiek.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...