Rusko v Sýrii: Nedůvěra mezi Západem a Ruskem vítězí

Foto: V sýrii operují ruské letouny Su-30SM; větší foto; ilustrační foto / Alex Beltyukov, CC BY-SA 3.0
V Sýrii operují ruské letouny Su-30SM; větší foto; ilustrační foto / Alex Beltyukov, CC BY-SA 3.0

Rusko posiluje svou vojenskou přítomnost v Sýrii. Rusko do země dopravilo bojová letadla a systémy protivzdušné obrany. Rusové svou přítomnost v Sýrii vysvětlují bojem proti Islámskému státu (IS). Američané však o úmyslech Rusů pochybují.

Stíhací letadla i protivzdušná obrana

Podle satelitních snímků ruská armáda do Sýrie na letiště Latakia dopravila 28 bojových letadel - 4 víceúčelové stíhačky Su-30SM, 14 bitevních Su-24 a 14 bitevních Su-25. Podle deníku The Jerusalem Post, který se odvolává na ruské a západní zdroje, Rusko do Sýrie přivezlo také vlastní protivzdušné systémy Pancir-S1 (v kódu NATO "SA-22 Greyhound).

Podle deníku The Guradian, odolávající se na zdroje z americké vlády, plánuje Rusko na letiště Latakia vyslat 2000 vojáků. Na ruské námořní základně blízko syrského města Tartus je přítomno 1700 ruských vojáků. Ruský list Kommersant napsal, bez bližšího upřesnění, že v Sýrii působí okolo 1700 vojenských specialistů.

Rusko rozsah své přítomnosti v Sýrii oficiálně nekomentuje. „Rusko se žádných operací na území Sýrie ani jiného státu nezúčastní. V současné době nic takového neplánujeme," pouze uvedl včera pro americkou televizní stanici CBS Vladimír Putin.

Nečitelnost ruské strany však tvoří živnou půdu pro pochyby západních států.

Izrael na pozoru

Nejvíce znepokojený je Izrael, který se Sýrii má dlouhodobě vyostřené vztahy. Sýrie před občanskou válkou podporovala teroristické hnutí Hizballáh. Například při libanonské válce v roce 2006 Hizballáh prováděl raketové útoky na civilní cíle v Izraeli díky íránským raketám. Převoz raket umožnila Sýrie.

Izrael proto ruskou přítomnost u svého protivníka bedlivě sleduje. Internetový magazín The Avionist upozornil na výzvědné lety izraelský průzkumných letadel G.550 Eitam CAEW (Conformal Airborne Early Warning) a G.550 Shavit ELINT (Electronic Intelligence) "kolem" (nad Středozemním mořem) syrských hranic. Izraelské letouny měly údajně monitorovat jak ruská letadla, tak i syrská, která ruské stroje doprovázela na letiště Latakia.

Izraelský premiér Natanjahu přiletěl před týdnem do Moskvy vyjasnit si pozice obou států. Izrael se obává, že ruská přítomnost naruší izraelské akce proti Hizballáhu nad Sýrii, případně dojde k nechtěnému střetu mezi izraelskými a ruskými letadly.

"Mým cílem bylo zabránit nedorozuměním mezi izraelskou armádou a ruskými silami," řekl novinářům Natanjahu. "Putin souhlasil s mechanismem, jak takovým nedorozuměním předejít."

"Mohlo by dojít k dohodě mezi Izraelem a Ruskem, která by vymezovala prostor, kde budou v Sýrii operovat. Nebo dokonce k tomu, že oni budou létat za dne, zatímco my v noci," citovala před izralesko-ruskou schůzkou agentura Reuters jednoho z bývalých Netanjahuových poradců.

Putin i Natanjahu řešili rovněž otázku identifikace armád a cesty, jak zabránit Hizballáhu, aby se dostal k ruským zbraním.

Foto: Satelitní snímek vojenského letiště u města Latakia. / AFP/ Getty Images
Satelitní snímek vojenského letiště u města Latakia; větší foto / AFP/ Getty Images

NATO Rusko pdezírá

Současná nedůvěra mezi Západem a Ruskem se také odráží v rozdílném pohledu na ruskou přítomnost v Sýrii. Podle generála Philip Breedlovho, vrchního velitele NATO, jde Rusku ve skutečnosti o posílení vojenského vlivu v Sýrii a o vojenské omezení zemí NATO v regionu.

Breedle upozorňuje, že Rusko si do Sýrie dovezlo také stíhací letadla určená pro vzdušný boj (Su-30). Stejně tak nedůvěru vzbuzuje rozmísťováni ruských protivzdušných systémů Pancir-S1. Jelikož Islámský stát letectvo nemá, otázkou je, proti komu, nebo pro jaký případ, jsou podobné zbraňové systémy určeny.

Podle Breedleho Rusko strategicky v zájmových oblastech rozvíjí schopnosti označované jako A2 / AD (Anti-Access/Area-Denial) - jde o schopnost získat kontrolu nad oblastí, ve které budete působit (vzduch, moře, kyberprostor), a ujistit se, že podobný prostor nezíská váš protivník.

Rusko schopnosti A2 / AD rozvíjí v Kaliningradu, Krymu a vypadá to, jak uvádí generál Breedle, i v Sýrii. Například protivzdušné systémy v Kaliningradu mohou efektivně ohrozit letadla NATO mířící v případě konfliktu zemím Pobaltí na pomoc.

"Kaliningrad je velká platforma pro schopnost A2 / AD. Po okupaci Krymu Rusko vyvinulo silné A2 / AD schopnosti v Černém moři. V podstatě jejich protilodní střely s plochou dráhou letu kontrolují celou oblast Černého moře a jejich proti-letecké a proti-raketové systémy obsáhnou 40 až 50 % Černého moře," vysvětluje obavy Američanů Breedle.

"Nyní vidíme, že tyto velmi schopné systémy protivzdušné obrany se začínají objevovat v Sýrii a my máme trochu strach o vytváření další A2 / AD bubliny ve východním Středomoří. Vidíme některé velmi sofistikované systémy protivzdušné obrany na těchto letištích. Vidíme také některé velmi sofistikované stíhací letadla pro vzdušný boj na těchto letištích," uvedl Breedle.

"Tyto velmi sofistikované schopnosti protivzdušné obrany nejsou o Islámském státu," tvrdí Breedle.

Podle mínění generála Breedleye, je hlavní prioritou ruského angažmá v Sýrii vojenské zajištění letišť a "teplovodních" přístavů (většina ruských přístavů během zimy zamrzá) v oblasti Středozemního moře. V druhém sledu je podpořit přátelský režim Bašára Asada a následně pro legitimizaci své přítomnosti provádět "nějaké" údery na pozice Islámského státu.

Jak uvádí Breedle Aliance musí začít masivněji investovat do schopností překonávat "bublající" ruské A2 / AD zóny.

Zdroj: Breaking Defense, The Jerusalem Post

Nahlásit chybu v článku


Související články

Draze zaplacená invaze do Jemenu

Koalice muslimských zemí, která se rozhodla na jaře tohoto roku zasáhnout v Jemenu na podporu ...

Centrum 2015: Ruská armáda předvedla svou sílu

Největší letošní cvičení ruské armády Centrum 2015 skončilo. Poslední manévry proběhly v neděli. V ...

Historický průlom: Syrský Kurdistán bude mít své pešmergy – s podporou USA

Jedná se o historický průlom. Nejen pro Kurdy, ale pro stabilizaci celého Blízkého východu. Mezi ...

Islámský stát bude poražený. Svět nemůže dovolit ničenu takovému existovat

Spravedlivá pomsta. V září 2001 totiž napadli jeho zemi. Byl tehdy ve škole a díval se, jak padá ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Wenet01
    14:16 01.10.2015

    Vlastní skupinu, jistě...divize 30 či jak se to vlastně jmenovalo, začleněnou do Al-kajdy okamžitě po vypuštění - sekulární opozice je hezký pojem, stejně jako samotná FSA, píšu ...Zobrazit celý příspěvek

    Vlastní skupinu, jistě...divize 30 či jak se to vlastně jmenovalo, začleněnou do Al-kajdy okamžitě po vypuštění - sekulární opozice je hezký pojem, stejně jako samotná FSA, píšu pojem. Osobně nevěřím na existenci sekulární opozice a všechny tyto nápady považuji za hazard, navíc hodně nebezpečný hazard. Navíc mohu říci, že mi vývoj dává bohužel za pravdu. Kdyby totiž existovala ještě nějaká šance, západ by vyzbrojoval a cvičil FSA jako o život, ale ono se prakticky nedá rozlišit mezi Al-kajdou, dalšími islamisty a svobodnou Syrskou armádou, jediný kdo se vyděluje je Islámský stát, ale ten zbytek si po krku evidentně nejde a úzce spolupracuje. Proto je mi bližší tvrzení rusů, že každý kdo momentálně bojuje proti Syrské vládě je islámský terorista než opakovaně selhávající pokusy nalézt nějakou sekulární opozici, kterou by bylo možno podporovat z USA. Je to samozřejmě zevšeobecnění, ale méně škody vznikne vybombardováním sekulárních skupinek (pokud tam nějaké jsou) než podporou sekulárních armád, které se za týden změní na islamiský stát 2 nebo 3Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    12:03 01.10.2015

    Wenet01: Americania FSA nikdy necvicili.. oni cvicili vlastnu skupinu ktora mala bojovat s ISIS a ludia co sa do vycviku prihlasili, museli suhlasit s tym ze nebudu bojovat proti ...Zobrazit celý příspěvek

    Wenet01: Americania FSA nikdy necvicili.. oni cvicili vlastnu skupinu ktora mala bojovat s ISIS a ludia co sa do vycviku prihlasili, museli suhlasit s tym ze nebudu bojovat proti Assadovi... co velka vacsina zaujemcov odmietla.. az cely plan vycviku zkolaboval po vicviceni cca 200 ludi z ktorych aj tak vacsina presla k opozicii (sekularnej alebo islamistickej)

    Rusi na druhej strane otvorene vystupuju na Assadovej strane proti vsetkym. v podstate hraju v Syrii vabank, s tym ze ak padne Assad, pridu o vsetko. Problem je ze Assad sa hlavne koncentruje v boji proti (relativne) umiernenej opozicii, s ktorou bola mozna aka taka dohoda, no ISIS a ostatnych fanatikov si v podstate nevsimal a nechal ich ziskavat uzemia na severe... to ale znamena ze ked pride cas na rokovania,nebude mat s kym rokovat...Skrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    10:25 01.10.2015

    OK. tak ještě jednou. Pokud věříte na umírněnou opozici, fajn. Já už nevěřím, každý muslim jistě není teroristou, byť téměř každý terorista je muslimem. Každopádně svobodná Syrská ...Zobrazit celý příspěvek

    OK. tak ještě jednou. Pokud věříte na umírněnou opozici, fajn. Já už nevěřím, každý muslim jistě není teroristou, byť téměř každý terorista je muslimem. Každopádně svobodná Syrská armáda, kterou už necvičí ani USA pro kontakty s Al-kajdou, která nazývá teroristy svými bratry a předává jim zbraně, není to co bych rusům při bombardování vyčítal, po čtyřech letech, soustavných opětovných zjištěních, že umírnění se přes noc stávají radikály, je pro mne jediná možnsot na obnovení normality Sýrie pouze momentální vláda, ostatní varianty jsou výstřely do velmi hluboké tmy - budou z nich radikálové, nové muslimské bratrstvo nebo to bude první výjímka na blízkém východě a zavedou demokracii nebo sekulární vládu?? Tu současnou a jedinou legitimní podporuje Rusko a to jediné má oficiální žádost. Zbytek zemí nemá ani mandát OSN, ani žádost vlády, pokud bereme v potaz, že bojují proti teroristům na nikým nekontrolovaném území dokážu ten chybějící mandát (narozdíl od Lybie, Iráku, Srbska, nebo Jemenu, pochopit. Ale vybírat si z tlup neoznačených bojovníků ty se smýlšením neislamistickým považuji za stupidní západní hazard, navíc jak se ukazuje na imigrační vlně, za hazard s vlastní civilizacíSkrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    10:12 01.10.2015

    No teda, posuzovat taktiku po par naletech, na to uz je potreba opravdovej genius. Nasi slavni novinari uz zacinaji rvat o civilnich obetech a jsou natolik mimo, ze uz zase ...Zobrazit celý příspěvek

    No teda, posuzovat taktiku po par naletech, na to uz je potreba opravdovej genius.
    Nasi slavni novinari uz zacinaji rvat o civilnich obetech a jsou natolik mimo, ze uz zase absolutne bez kontroly pouzivaji cokoliv, co nejak rucnikar povesi na socialni site. Ze jsou to nekolikrat pouzity obrazky a videa je nezajima.
    Najdete rozdil.
    http://jpeg.cz/images/2015/10/... a http://jpeg.cz/images/2015/10/...
    Ale jiste, po naletech RF jsou stovky mrtvych deti, tehotnych zen a celych skolek na vylete.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    09:56 01.10.2015

    Wenet01: tak este raz... to ze niekto zvola "Allah Akbar" este neznamena ze je prislusnik ISIS ci islamista. znamena to ze je Moslim. tak si o tom nieco zistite... Rusi v Syrii ...Zobrazit celý příspěvek

    Wenet01: tak este raz... to ze niekto zvola "Allah Akbar" este neznamena ze je prislusnik ISIS ci islamista. znamena to ze je Moslim. tak si o tom nieco zistite... Rusi v Syrii uplatunju svoju klasicku taktiku, kedy su vsetci naokolo teroristi a likviduju vsetko hlava nehlava, nech si ich ten hore potom preberie.Skrýt celý příspěvek

  • Irving
    09:15 01.10.2015

    to Nesher - Vas plan je pekny, ma pouze jednu malou chybu - zadny sunitsky general v Asadove armade neni. To ze v Syrii vladnou alawite neni nahoda, byla to oblibena kolonialni ...Zobrazit celý příspěvek

    to Nesher - Vas plan je pekny, ma pouze jednu malou chybu - zadny sunitsky general v Asadove armade neni. To ze v Syrii vladnou alawite neni nahoda, byla to oblibena kolonialni taktika - dat do cela zeme nejakou mensinu, tu podporovat a preferovat ve statnich funkcich proti ostatnim a tim si ji zavazat - vladnouci trida pak byla zavisla na podpore kolonialni mocnosti a nemela tendence revoltovat - ostatne stejne to bylo v Iraku, Rwande a jinde.
    I s tou zapadni intervenci je to dost narocne - na ci strane by bojovala? Bez dohody s Asadem (nebo nekym jinym se syrske armady) uz moc jinych moznosti nemaji - tech par teoretickych bojovniku umirnene opozice by je nevytrhlo, sunnite nas vseobecne moc nemusi, Al Nusra i ISIL jsou vylozene nepratelske. A bojovat proti vsem jaksi neni mozne... A jak dlouho muze trvat porazit 30 000 bojovniku s arabskou moralkou jak se tu v diskuzi nekdo ptal? No, podivejte se na Afghanistan...
    Reseni je jedine a uz se i zacina nesmele diskutovat - tvorba jakesi "vlady narodni jednoty", v první fazi asi porad s Asadem v cele, podpora syrske armady - zbranemi, vycvikem a mezi Ruskem a USA koordinovana podpora jejiho postupu proti Al-Nusre a ISILu. Pricemz na spolupraci Turecka a SA radsi moc nespolehat, idealne je z cele akce vyskrtnout.Skrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    08:58 01.10.2015

    Nesher: Zajímavá útočnost...vy víte, že nejsem křesťan? Navíc kupříkladu u Srbských záběrů po bombardování jsem neslyšel volat otčenáš do megafonu, na ukrajině to také nezaznívalo ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher: Zajímavá útočnost...vy víte, že nejsem křesťan? Navíc kupříkladu u Srbských záběrů po bombardování jsem neslyšel volat otčenáš do megafonu, na ukrajině to také nezaznívalo - nejsou to křesťané? Navíc oproti nám praktikující křesťané? V Sýrii není jen Islámský stát, ale další islamistické skupiny a ty se pohybují v bombardované oblasti, tak si prosím své vysvětlování islámu nota bene na příkladu katolick vesničky z 19. století, strčte někam...kolik má prosím Vás Assad sunnitských generálů a který by to mohl být? A řešit problémy západní intervencí doporučuji v Lybii, zkrátka začít tam, kde jsme to zčubili první (Irák raději nepočítám), pokus nacpat Sýrii sunnitům (z nichž se mimochodem rekrutuje většina islamistů a ne jen proto, že jich je nejvíc) není řešení, ale příčina celého toho problému. Osobně si to představujete jako spádovou oblast Saudů nebo Turecka za západní peníze? Opravdu řešení - zkrátka pojďme přepadávat státy s nevohodnými diktátory a dosazovat ty vhodné, dle přání našich sunnitských bratří a budeme přitom doufat, že nám tam nevzniknou takové organizace jako IS - se kterým Turci a Saudové tedy naši velcí spojenci válčí jak známo do roztrhání těla.
    Samozřejmě mi je jasné, že po tisících amerických náletech, civilové vždy stihnou uskočit a padají jen členové IS - zato nyní budeme mít denně v médiích mrtvé civilisty, a každý komu nestihnou vyrvat pušku z ruky bude padlý umírněný rebel. Neskutečné, nicméně Vy se, aspoň držíte základu - tedy pojďme měnit proruskédiktátory a vyhánět Rusy, sice nechápu proč? Asi aby na světě nebyla nuda - ten dlouhý mír je ubíjející, ale aspon se neschovávate za vznostné kecy o vývozu demokracie.
    A buďte klidný, že kdyby seděl v Bílém domě Reagan nebyla by ani Sýrie ani Ukrajina, protože by nebylo Arabské jaro ani Majdan, ani jiné nesmysly jejichž spravováním se budou zabývat další dvě generace...Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    01:14 01.10.2015

    Jeste drobnost k tomu, jak se ted vsichni navazi do RF, ze rikali, ze budou utocit na IS a vcera na ne nic nepadlo: Pokud vim, tak Rusove rekli, ze jdou podporovat vladni sily v ...Zobrazit celý příspěvek

    Jeste drobnost k tomu, jak se ted vsichni navazi do RF, ze rikali, ze budou utocit na IS a vcera na ne nic nepadlo: Pokud vim, tak Rusove rekli, ze jdou podporovat vladni sily v boji s IS a jinymi organizacemi. To jen slavny media zase reknou jen pulku a druhou prekrouti. A jak rad rika Obama, tak jedina legalni ozbrojena sila v zemi jsou vladni vojska, zbytek jsou nelegalni a k odstrelu odsouzene skupiny. Kdyz to muze USA prosazovat na UA, tak proc to nemuze RF prosazovat tady?
    A proc prvni uder nebyl na IS? Je mozne, ze prvne trochu uvolni ruce Syrske armade tam, kde je to nejvic tlaci a pomuzou s omezenim vlivu ostatnich uskupeni, aby mohla Syrska armada presunout pozemni jednotky k utoku na IS. Uvidime, co se bude dit ted v noci. Par uderu na velici strediska, municni sklady a vycvikove tabory by mohlo svate bojovniky trochu rozhybat a letectvo by mohlo drony sledovat kam kdo zaleze a postupne je vyzobavat. Ted tam jeste nejspis nemaji dostatek munice, ale az se tam toho navozi vic a bude se vozit vic, nez se spotrebuje, tak se da ocekavat, ze nalety zesili. Presne munice neni nikdy dost a cast ji nejspis bude pouzivat Syrske letectvo.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    23:54 30.09.2015

    flanker.jirka: Jasne, povalecna obnova infrastruktury je jedna vec. Dalsi vec je, ze kdyz se RF ukaze v priznivem svetle, tak upevni svoje vztahy se Syrii, Iranem i Irakem. Vsechny ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: Jasne, povalecna obnova infrastruktury je jedna vec. Dalsi vec je, ze kdyz se RF ukaze v priznivem svetle, tak upevni svoje vztahy se Syrii, Iranem i Irakem. Vsechny 3 staty akutne potrebuji celkovou obnovu vybaveni jejich armad a to se bavime v desitkach miliard dolaru. Saudi asi budou nakupovat taky.

    Irák a Saúdská Arábie májí údajně zájem získat v Rusku celkem cca 1500 nových bojových vozidel pěchoty řady BMP-3. Podle slov Alberta Bakova, spolumajitele koncernu Traktornyje zavody, požaduje Irák dodání 500 vozidel a Saúdská Arábie 950 vozidel.

    Více zde: http://www.militarybox.cz/news...
    A to jsou jen tyto 2 staty a BVP - jedna slozka armady. Tanky, letectvo, PVO, delestrelectvo,... To uz je poradnej balik. Hlavne se ale hraje o to, ze v pripade upevneni vlivu RF v oblasti, vznikne trojblok Iran, Irak, Syrie. Jednak je to protivaha proti Turecku a Saudum, kteri se snazi o vudci roli celeho muslimskeho sveta a jednak se kouknete na mapu. Je to takovej peknej spunt na trase ropo/plynovodu do EU.

    Jen se bojim, ze (na odvraceni pozornosti) se stane nejakej pruser v Syrii nebo na Ukrajine, kterym se pokusi zdiskreditovat Rusko.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:29 30.09.2015

    to Petr M: nemyslím si, že jde vysloveně o "vyžírky" když jsou ti lidé pár let někde ve stanovém táboře v Turecku, tak cestou do Evropy už nemají co ztratit. V Syrii měli před ...Zobrazit celý příspěvek

    to Petr M: nemyslím si, že jde vysloveně o "vyžírky" když jsou ti lidé pár let někde ve stanovém táboře v Turecku, tak cestou do Evropy už nemají co ztratit. V Syrii měli před pokusem o převrat evidentně slušný životní styl, proto cestují ve značkovém oblečení, dobře vybavení. Ale nemají tam budoucnost v podobě jistoty. Ani Assad ani "rebelové, umírněná opozice" jim nic takového nesposkytnou a ISIL už vůbec ne. A jedna frau z Německa je tu ráda uvítá svou socialistickou politikou, tak proč to nerisknout? :-D

    to Deadog: Je známo, že ISIL obchoduje s ropou, dodává jí všem kdo si řeknou a je to jejich komodita, která je drží finančně nad vodou (nejspíše z více procent než samotné Rusko). No tak jim utnou zdroj.
    Otázkou je proč se o to nesnaží nikdo jiný, zbavit je finanční podpory a zdrojů, když se všichni tváří, že je tu nechtějí. Kvůli problému na Ukrajině tu máme embargo mezi Eu a Ruskem, tak proč nemít embargo se zeměmi, které obchodují s ISIL? Navíc, Rusko není jedinný stát, kterému by prospělo mírné zvýšení ropy, arabské státy už také začínají škrtat rozpočty.
    Syrie Rusku není zcela ukradena, mají tam svou základnu Tartus a potenciál v získání zakázek při obnově, Syrie leží v troskách a pokud se jim povede stabilizovat nějakou část území pro jejich kamaráda Assada, tak tam budou mít možnost investovat.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    22:23 30.09.2015

    Kozlus: máš pravdu, kdyby si NATO nehralo na vývoz demokracie, tak z kosova dnes nikdo neutíká...

    Kozlus: máš pravdu, kdyby si NATO nehralo na vývoz demokracie, tak z kosova dnes nikdo neutíká...

  • Nesher
    22:21 30.09.2015

    Wenet Evidentně toho neznáte mnohem více, než jen arabštinu. Alahu akbar (česky Bůh je veliký) je základní modlitba Islámu, to že to někdo používá znamená, že je muslim. My ...Zobrazit celý příspěvek

    Wenet
    Evidentně toho neznáte mnohem více, než jen arabštinu. Alahu akbar (česky Bůh je veliký) je základní modlitba Islámu, to že to někdo používá znamená, že je muslim.
    My křesťané (Vás do toho nepočítám) máme zase modlitbu páně (vy to pravděpodobně bude znát jako Otčenáš), nicméně každý muslim nerovná se islamista. I ten Váš Asad je muslim (sektář, ale muslim). V arabské společnosti neexistují nevěřící jako u nás, stejně jako ještě v první polovině 19. století v české společnosti nebyli nevěřící.
    To, že Rusové neútočí na IS je jen potvrzení některých zpráv, které se k nám ze Sýrie dostávaly, tj. že IS rozhodně není hlavní Asadův problém.
    Jediné rozumné řešení syrského problému je to co jsem tu už popisoval, západní intervence spojená s nastolením diktátora (např. nějakého asadova generála), který bude sunita (menšina nemůže dlouhodobě ovládat většinu, tak se stabilita vytvořit nedá a sunité jsou v Sýrii většina), který převezme infrastrukturu současného režimu (neopakovat iráckou chybu), vytvoří na místní poměry relativně nekrvavý prozápadní režim. A jako bonus Západ vytlačí Rusko. Jenže to by v Bílém domě musel sedět Reagan a ne Obama. Takhle Rusové udrží Asada částečně u moci a konflikt potrvá léta než se sám vyčerpá. Že by Rusové dokázali dobít Asadovi celou zemi zpět je nad jejich možnosti. Jen to zakonzervují, krátkodobý bonus pro ně - zvýšená cena ropy, dlouhodobý bonus pro nás - připravují si další Afghánistán.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    21:57 30.09.2015

    Myslim, ze Putin se svym angazma v Syrii snazi zvednout cenu ropy, uz prichazeji prvni znamky mirneho rustu a to jen po nekolika naletech. Jak rikam ,podle meho nazoru je mu Syrie ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslim, ze Putin se svym angazma v Syrii snazi zvednout cenu ropy, uz prichazeji prvni znamky mirneho rustu a to jen po nekolika naletech. Jak rikam ,podle meho nazoru je mu Syrie ukradena s celym IS a Asadem.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    21:38 30.09.2015

    jj284b: S tim, co pises o utecencich souhlasim, jen to ma jeden drobnej hacek. Ze Syrie jich do EU dosla jen mala cast. Stejny procento jich bylo z Kosova a to stejny procento z ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: S tim, co pises o utecencich souhlasim, jen to ma jeden drobnej hacek. Ze Syrie jich do EU dosla jen mala cast. Stejny procento jich bylo z Kosova a to stejny procento z Albanie. Tam si taky NATO hralo na vyvoz demokracie. Drtiva vetsina tech chudacku uprchliku jde jen do Nemecka a jen pro penize. Nejsou to zadni chudaci bez koruny - takovej si totiz nemuze takovou cestu dovolit. Snad uz na to nemci prisli, protoze se zda, ze uz zacinaji vyrizovat papiry na hranicich snad je i vracet. Jenze je pruser, ze uz jsou v EU. A na Madarsko a jeho ploty se furt nadava.Skrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    21:06 30.09.2015

    JJ284b: K jaké opozici se přidali? Na novinkách jsou záběry točené jakousi opozicí při ruském bombardování cílů v okolí Homsu, hned v první větě komentátora té opozice zaznívá Aláh ...Zobrazit celý příspěvek

    JJ284b: K jaké opozici se přidali? Na novinkách jsou záběry točené jakousi opozicí při ruském bombardování cílů v okolí Homsu, hned v první větě komentátora té opozice zaznívá Aláh akbar - arabsky neumím, ale toto úsloví je celkem známé. Opozice jsou zjevní islamisté nebo dosud nepřiznaní islamisté, západ by si měl přiznat, že to podělal a nechat sýrii Assadovi - důvod nezájmu je sice často inzerovaný, ale prohlášení o bratrství s Al-kajdou ze strany těch co výcvikem prošli pak docela výmluvný. Fakt že svobodná syrská armáda uzavírala příměří dokonce s ISIL mluví za všeSkrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:03 30.09.2015

    jju328 Wenet01: USA trenovali Syrcanov na boj s ISIS... jedna z podmienok bola ze nebudu bojovat proti Assadovi, co bol aj hlavny dovod nezaujmu Syrcanov o ten vycvik... nakoniec ...Zobrazit celý příspěvek

    jju328
    Wenet01: USA trenovali Syrcanov na boj s ISIS... jedna z podmienok bola ze nebudu bojovat proti Assadovi, co bol aj hlavny dovod nezaujmu Syrcanov o ten vycvik... nakoniec este aj ti co vycvik absolvovali, pridali ci k opozicii alebo k Nusre.

    :DDDDDDDDDDD

    nesmíte věřit každýmu žbleptuSkrýt celý příspěvek

  • jj284b
    20:56 30.09.2015

    Wenet01: USA trenovali Syrcanov na boj s ISIS... jedna z podmienok bola ze nebudu bojovat proti Assadovi, co bol aj hlavny dovod nezaujmu Syrcanov o ten vycvik... nakoniec este aj ...Zobrazit celý příspěvek

    Wenet01: USA trenovali Syrcanov na boj s ISIS... jedna z podmienok bola ze nebudu bojovat proti Assadovi, co bol aj hlavny dovod nezaujmu Syrcanov o ten vycvik... nakoniec este aj ti co vycvik absolvovali, pridali ci k opozicii alebo k Nusre.

    Jeden cas som si myslel ze najlepsie by bolo podporovat Kurdov, no aj ti sa ukazuju ako celkom problematicky, kedze v podstate ide o marxisticke skupiny, ktore aj ked zatial proti Americanom nic nemaju, tak ich nepovazuju za spojencov. Cely blizsky Vychod je plny vsakovakych skupin ktore sleduju svoje zaujmy na znicenie susednych kmenov, pricom nevahaju vyuzit pomoci hociakej velmoci na svoje kratkodobe ciele, no zaroven to neznamena ze sa casom neotocia proti nim..

    Problme ale su utecenci, takze ak EU nechce ubytovat 5-6 milionov Syrcanov, tak bude skratka musiet zacat aktivne konat... zatvorenie hranic nic neriesi.. skor bude treba zacat riesit utecencov uz v Turecku, Jordansku ci Libanone, a priamo na mieste zabezpecit aby odtial neodchadzali hoci aj investiciami do vybavenia taborov, ci zabezpecenia pomoci.. ti ludia tam skratka nemaju ziadnu perspektivu a jedina moznost pre nich je pohnut sa do EU.... myslim si ze je lepsie minat peniaze na utecencov tam, ako ich potom nakladnejsie prevychovavat v EU...Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    20:26 30.09.2015

    Bášar chtěl být očař, po moci neprahnul a bylo to na něm vidět. Naše média si serou do huby, jednou podají obrazovou reportáž s fotkami měst před a po (srovnávají hojnost s ...Zobrazit celý příspěvek

    Bášar chtěl být očař, po moci neprahnul a bylo to na něm vidět. Naše média si serou do huby, jednou podají obrazovou reportáž s fotkami měst před a po (srovnávají hojnost s rozvratem), ale v tu chvíli tím chtějí dokázat, jak velký úpadek tím má na svědomí. Příště zas píšou o útlaku, hladomoru a nouzi před povstáním. Kdo tam byl, ví o tom své...je to jako když sem v 68 přijel Amík a divil se, že tu lidé nežijí v jeskyních, ale chodí na koncerty a do kina...
    Assad by se jim líbil, kdyby tenkrát přijal nabídku Kerryho (našince Kóhna). Nepřijmeš, zaplatíš..ostatní je omáčka.Skrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    20:18 30.09.2015

    USA už oficiálně ukončili program na výcvik umírněných rebelů, bylo prostě příliš do očí bijící, že žádní umírnění sunnitští povstalci nejsou a za situace (nebylo to poprvé) kdy ...Zobrazit celý příspěvek

    USA už oficiálně ukončili program na výcvik umírněných rebelů, bylo prostě příliš do očí bijící, že žádní umírnění sunnitští povstalci nejsou a za situace (nebylo to poprvé) kdy byla výzbroj předána Al-kajdě, včetně prohlašování Al-Kajdy za bratry svobodné syrské armády nebyla další podpora neudržitelná.
    Nyní bombarduje Rus, takže se předpokládám, budu každý den dovídat jak rakety padají na hlavy umírněných, bojující léta proti tyranii - což bude nová mantra i přes zajímavý rozpor, že není koho cvičit ani vyzbrojovat. Alnusrá nám zmizí z mapy a patrně se stane součástí umírněných rebelů...prostě za každou cenu propagandou zamaskovat ten neskutečný prů***, jinak to nejde nazvat, s pokusem využít teroristů k odstranění nevhodného diktátora.
    Nevím kolik příkladů bude potřeba, aby se i nejzatvrzelejší podporovatelé US politiky (což mi nevadí, pokud je viděna realisticky tedy jako politika velmoci snažící se o sféry vlivu a ne jako andělská moc dělající chybičky ve svatém úkolu spasit svět) přesvědčili o tom, že umírněný sunnitský povstalec je cosi jako umírněný nacista...z každého povstání v islámských státech se dříve nebo později vyklubou islamističtí fanatici, prodemokratická bojující opozice je jen žvást.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 7