Rusko v Sýrii: Nedůvěra mezi Západem a Ruskem vítězí

-
29. 9. 2015
-
140 komentářů
-
Jan Grohmann
Rusko posiluje svou vojenskou přítomnost v Sýrii. Rusko do země dopravilo bojová letadla a systémy protivzdušné obrany. Rusové svou přítomnost v Sýrii vysvětlují bojem proti Islámskému státu (IS). Američané však o úmyslech Rusů pochybují.
Stíhací letadla i protivzdušná obrana
Podle satelitních snímků ruská armáda do Sýrie na letiště Latakia dopravila 28 bojových letadel - 4 víceúčelové stíhačky Su-30SM, 14 bitevních Su-24 a 14 bitevních Su-25. Podle deníku The Jerusalem Post, který se odvolává na ruské a západní zdroje, Rusko do Sýrie přivezlo také vlastní protivzdušné systémy Pancir-S1 (v kódu NATO "SA-22 Greyhound).
Podle deníku The Guradian, odolávající se na zdroje z americké vlády, plánuje Rusko na letiště Latakia vyslat 2000 vojáků. Na ruské námořní základně blízko syrského města Tartus je přítomno 1700 ruských vojáků. Ruský list Kommersant napsal, bez bližšího upřesnění, že v Sýrii působí okolo 1700 vojenských specialistů.
Rusko rozsah své přítomnosti v Sýrii oficiálně nekomentuje. „Rusko se žádných operací na území Sýrie ani jiného státu nezúčastní. V současné době nic takového neplánujeme," pouze uvedl včera pro americkou televizní stanici CBS Vladimír Putin.
Nečitelnost ruské strany však tvoří živnou půdu pro pochyby západních států.
Izrael na pozoru
Nejvíce znepokojený je Izrael, který se Sýrii má dlouhodobě vyostřené vztahy. Sýrie před občanskou válkou podporovala teroristické hnutí Hizballáh. Například při libanonské válce v roce 2006 Hizballáh prováděl raketové útoky na civilní cíle v Izraeli díky íránským raketám. Převoz raket umožnila Sýrie.
Izrael proto ruskou přítomnost u svého protivníka bedlivě sleduje. Internetový magazín The Avionist upozornil na výzvědné lety izraelský průzkumných letadel G.550 Eitam CAEW (Conformal Airborne Early Warning) a G.550 Shavit ELINT (Electronic Intelligence) "kolem" (nad Středozemním mořem) syrských hranic. Izraelské letouny měly údajně monitorovat jak ruská letadla, tak i syrská, která ruské stroje doprovázela na letiště Latakia.
Izraelský premiér Natanjahu přiletěl před týdnem do Moskvy vyjasnit si pozice obou států. Izrael se obává, že ruská přítomnost naruší izraelské akce proti Hizballáhu nad Sýrii, případně dojde k nechtěnému střetu mezi izraelskými a ruskými letadly.
"Mým cílem bylo zabránit nedorozuměním mezi izraelskou armádou a ruskými silami," řekl novinářům Natanjahu. "Putin souhlasil s mechanismem, jak takovým nedorozuměním předejít."
"Mohlo by dojít k dohodě mezi Izraelem a Ruskem, která by vymezovala prostor, kde budou v Sýrii operovat. Nebo dokonce k tomu, že oni budou létat za dne, zatímco my v noci," citovala před izralesko-ruskou schůzkou agentura Reuters jednoho z bývalých Netanjahuových poradců.
Putin i Natanjahu řešili rovněž otázku identifikace armád a cesty, jak zabránit Hizballáhu, aby se dostal k ruským zbraním.
Satelitní snímek vojenského letiště u města Latakia; větší foto / AFP/ Getty Images
NATO Rusko pdezírá
Současná nedůvěra mezi Západem a Ruskem se také odráží v rozdílném pohledu na ruskou přítomnost v Sýrii. Podle generála Philip Breedlovho, vrchního velitele NATO, jde Rusku ve skutečnosti o posílení vojenského vlivu v Sýrii a o vojenské omezení zemí NATO v regionu.
Breedle upozorňuje, že Rusko si do Sýrie dovezlo také stíhací letadla určená pro vzdušný boj (Su-30). Stejně tak nedůvěru vzbuzuje rozmísťováni ruských protivzdušných systémů Pancir-S1. Jelikož Islámský stát letectvo nemá, otázkou je, proti komu, nebo pro jaký případ, jsou podobné zbraňové systémy určeny.
Podle Breedleho Rusko strategicky v zájmových oblastech rozvíjí schopnosti označované jako A2 / AD (Anti-Access/Area-Denial) - jde o schopnost získat kontrolu nad oblastí, ve které budete působit (vzduch, moře, kyberprostor), a ujistit se, že podobný prostor nezíská váš protivník.
Rusko schopnosti A2 / AD rozvíjí v Kaliningradu, Krymu a vypadá to, jak uvádí generál Breedle, i v Sýrii. Například protivzdušné systémy v Kaliningradu mohou efektivně ohrozit letadla NATO mířící v případě konfliktu zemím Pobaltí na pomoc.
"Kaliningrad je velká platforma pro schopnost A2 / AD. Po okupaci Krymu Rusko vyvinulo silné A2 / AD schopnosti v Černém moři. V podstatě jejich protilodní střely s plochou dráhou letu kontrolují celou oblast Černého moře a jejich proti-letecké a proti-raketové systémy obsáhnou 40 až 50 % Černého moře," vysvětluje obavy Američanů Breedle.
"Nyní vidíme, že tyto velmi schopné systémy protivzdušné obrany se začínají objevovat v Sýrii a my máme trochu strach o vytváření další A2 / AD bubliny ve východním Středomoří. Vidíme některé velmi sofistikované systémy protivzdušné obrany na těchto letištích. Vidíme také některé velmi sofistikované stíhací letadla pro vzdušný boj na těchto letištích," uvedl Breedle.
"Tyto velmi sofistikované schopnosti protivzdušné obrany nejsou o Islámském státu," tvrdí Breedle.
Podle mínění generála Breedleye, je hlavní prioritou ruského angažmá v Sýrii vojenské zajištění letišť a "teplovodních" přístavů (většina ruských přístavů během zimy zamrzá) v oblasti Středozemního moře. V druhém sledu je podpořit přátelský režim Bašára Asada a následně pro legitimizaci své přítomnosti provádět "nějaké" údery na pozice Islámského státu.
Jak uvádí Breedle Aliance musí začít masivněji investovat do schopností překonávat "bublající" ruské A2 / AD zóny.
Zdroj: Breaking Defense, The Jerusalem Post
Související články
Draze zaplacená invaze do Jemenu
Koalice muslimských zemí, která se rozhodla na jaře tohoto roku zasáhnout v Jemenu na podporu ...
-
21.09.2015
-
80 komentářů
-
Václav Kopecký
Centrum 2015: Ruská armáda předvedla svou sílu
Největší letošní cvičení ruské armády Centrum 2015 skončilo. Poslední manévry proběhly v neděli. V ...
-
23.09.2015
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Historický průlom: Syrský Kurdistán bude mít své pešmergy – s podporou USA
Jedná se o historický průlom. Nejen pro Kurdy, ale pro stabilizaci celého Blízkého východu. Mezi ...
-
25.09.2015
-
20 komentářů
-
Yekta Uzunoglu
Islámský stát bude poražený. Svět nemůže dovolit ničenu takovému existovat
Spravedlivá pomsta. V září 2001 totiž napadli jeho zemi. Byl tehdy ve škole a díval se, jak padá ...
-
27.09.2015
-
27 komentářů
-
On War | On Peace
Komentáře
jj284b : Jiste takove reseni by bylo idealni , ale k tomu nikdy nedojde . Ja uz jsem zde drive uvedl , ze me je tamni valka doslova "fuk" . At se tam strili , jen to chce omezit ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b : Jiste takove reseni by bylo idealni , ale k tomu nikdy nedojde . Ja uz jsem zde drive uvedl , ze me je tamni valka doslova "fuk" . At se tam strili , jen to chce omezit prisun uprchliku do evropy , coz by nemel byt problem .
Pokud se zlikviduje assad i IS , tak tam zbude .... No neco jako v lybii . Nejlepsi varianta asi bude novy vylepseny Assad vz.2 . S horsimi nazory , smrtonosnejsi pro opozici , ale nezatizeny hrichy minulosti ..... Treba muze na zacatek jako arafat dostat nobelovu cenu miru ...:DSkrýt celý příspěvekflaker.jirka Do EU jen utíkají vyžírkové a zbabělci. co čekají zařízený byt. tisíce euro měsíčně za nic nedělání. kdyby ty statisíce chlapů, co do EU ročně dojdou, vzali do ruky ...Zobrazit celý příspěvek
flaker.jirka Do EU jen utíkají vyžírkové a zbabělci. co čekají zařízený byt. tisíce euro měsíčně za nic nedělání. kdyby ty statisíce chlapů, co do EU ročně dojdou, vzali do ruky zbraně, a šli bojovat proti teroristům, jak je v Sýrii pořádek za měsíc.
Je otázka, co zle opovažovat za umírěnou opozici, exilovou opoziční vládu v Turecku, která nemá defakto žádný vliv, ani bojovníky, Saudy, Katerem podplacení dezertéři FSA, během 5 let bojů už dávno padli, nebo se přidali na stranu teroristů IS, Alkajdy, Alnursy apod.Skrýt celý příspěvekbelt: s tou propagandou je to skor tym, ze oznacovat vsetkych Syrskych Sunitov za teroristov je presne to co robia teraz Rusi... vyhlasili ze idu likvidovat teroristov a prvych ...Zobrazit celý příspěvek
belt: s tou propagandou je to skor tym, ze oznacovat vsetkych Syrskych Sunitov za teroristov je presne to co robia teraz Rusi... vyhlasili ze idu likvidovat teroristov a prvych zbombardovali Syrskych Sunitov,kym ISIS nechali na pokoji.
Riesenie situacie v Syrii skratka bude potrebovat aby sa dohodli vsetky zainteresovane strany (Siiti, Kurdi a Suniti) a aby sa zlikvidovali vsetky extremisticke skupiny ako ISIS a Al-Nusra. Lenze to sa neda dosiahnut tym ze vsetkych co stoja proti Assadovi oznacime za teroristov...Skrýt celý příspěvekjj284b : ona ty obsazena ropna pole jsou blize homsu nez palmyre . A mezi temito dvemi mesty moc obydlenych oblasti neni . Doporucuji si stahnout mapu syrie . To ze si ruzne ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b : ona ty obsazena ropna pole jsou blize homsu nez palmyre . A mezi temito dvemi mesty moc obydlenych oblasti neni .
Doporucuji si stahnout mapu syrie . To ze si ruzne mistni skupiny rikaji ruzne nema efekt na to , ze jsou to z 99% islamisti , ktere nepodporuje ani USA . Je sice pravda , ze krestane , sunite , alavie stale predstavuji mensinu obyvatelstva , ale to stoji 100% za asadem . Doufejme , ze asad nepadne , nebo se pocet uprchliku zdvojnasobi .
A ano , vsechny ty skupiny jsou o rad vice teroristecke nez treba PPK , ktere je na "listine" ...
btw : Pokud zrovna me oznacujete za cloveka ovlivneneho ruskou propagandou , tak si asi nemame co rici . Holt jsem asi extremista pro obe strany :DSkrýt celý příspěvekZajímavý příspěvek, jsem zvědav na kolik se ukáže vyspělost či nedokonalost ruských zbraní a taktik. Zajímalo by mně, proč lidé co prchli před Assadem nechtějí jtí zpět do ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímavý příspěvek, jsem zvědav na kolik se ukáže vyspělost či nedokonalost ruských zbraní a taktik.
Zajímalo by mně, proč lidé co prchli před Assadem nechtějí jtí zpět do míst, které jsou pod kontrolou té "umírněné opozice" ...asi to nebude o nic lepší nebo horší než Assad a IS.Skrýt celý příspěvekBeld: odporucam vam stiahnut si mapu Syrie... viditelne nemate ani ponatia kde Holms lezi a ako daleko je Palmyra... Syrska opozicia to je Syrska slobodna armada, Syrsky ...Zobrazit celý příspěvek
Beld: odporucam vam stiahnut si mapu Syrie... viditelne nemate ani ponatia kde Holms lezi a ako daleko je Palmyra...
Syrska opozicia to je Syrska slobodna armada, Syrsky revolucny front, Syrsky Islamisticky front. Jabhat-al Shamiah a Al-Nusra.
Al Nusra ako taka je sice odnoz Alkaidy no bojuju za nu Syrski suniti, kym za ISIS bojuju hlavne cudzinci.
Navyse, ani Kurdi nie su jednotni a delia sa na Peshmergu, YPG a Jabhat-al-Akrad..Skrýt celý příspěvekBeld: Suniti maju v Syrii vacsinu, a predstavuju opoziciu voci Assadovi a jeho klanu siitskych allawitov. Al-Nusra je odnoz Al-Kaidy, no roznodne nejde o zdruzenie co zastresuje ...Zobrazit celý příspěvek
Beld: Suniti maju v Syrii vacsinu, a predstavuju opoziciu voci Assadovi a jeho klanu siitskych allawitov. Al-Nusra je odnoz Al-Kaidy, no roznodne nejde o zdruzenie co zastresuje celu syrsky opoziciu, prave naopak. No a ten vas koment ze Syrska opozicia su teroristi.. tak to je ako vystrihnute z ruskej propagandy... v Syrii je obcianska vojna, lebo Assad ako Siit potlacal Sunitsku vacsinu. to ze ich oznacite vsetkych za teroristov este neznamena ze nimi naozaj su, no samozrejme vystihuje to Rusky pristup k veci, kedy napr v Cecensku vyhlasili Groznyj za teroristicke mesto a zrovnali ho cele so zemou... Ci sa vam to paci alebo nie, situacia v Syrii je komplikovanejsia nez to prezentuju Rusi a Assad... rozhodne nie je cierno-biela. Assad ma na svedomi 3x viac mrtvych civilistov ako
ISIS, a je hlavnou pricinou preco civilisti zo Syrie usli do Turecka,Libanobu a Jordanska. Priklonit sa na stranu Assada, je ako keby sa zapadni spojenci pocas WW2 dali dokopy s Hitlerom proti Stalinovi... Assad musi odist a ISIS, Al-Nusra musi padnut. inac tam pokoj nebude.Skrýt celý příspěvekČím více států bojuje proti islamistům, tím lépe, ještě by to chtělo pozemní operaci. To ovšem od sunitských muslimských diktatur v čele s SA nelze očekávat, ti ti IS spíš ...Zobrazit celý příspěvek
Čím více států bojuje proti islamistům, tím lépe, ještě by to chtělo pozemní operaci. To ovšem od sunitských muslimských diktatur v čele s SA nelze očekávat, ti ti IS spíš podporují. Nato se tam udělat pořádek také nepohrne. Zbývá leda Irán, Irák Takže na to Syrská armáda zůstane sama, jen s leteckou podporu. to na desítky tisíc teroristů stačit nebude.
Je vidět, jak islamisté využívají naivity a blbosti slabomyslných politiků EU podporujících invazi muslimů k nám..
http://www.reflex.cz/clanek/zp... Skrýt celý příspěvekOficialni exilova opozice zadne jednotky nema. Co tam bylo, to se bud pridalo k islamistum, nebo bylo vyhlazeno. Nasi politici a media rikaji "opozice" vsemu, co bojuje proti ...Zobrazit celý příspěvek
Oficialni exilova opozice zadne jednotky nema. Co tam bylo, to se bud pridalo k islamistum, nebo bylo vyhlazeno. Nasi politici a media rikaji "opozice" vsemu, co bojuje proti Asadovi - zatim teda krome IS. Kurdi zadna opozice nejsou - proste ze sveho uzemi vypraskali vsechny, co se jim tam roztahovali a ted se budou snazit o nezavyslost.Skrýt celý příspěvek
Existuje vůbec nějaká relevantní aktuální mapa s přesnějším popiskem? Jenom vidíme Kurdy, Assada, IS a opozici. Kde je An-Nusra? Případně Al-Kajda? Často jsou přiřazovány k ...Zobrazit celý příspěvek
Existuje vůbec nějaká relevantní aktuální mapa s přesnějším popiskem? Jenom vidíme Kurdy, Assada, IS a opozici. Kde je An-Nusra? Případně Al-Kajda? Často jsou přiřazovány k opozici.Skrýt celý příspěvek
Aha, uz se zacina operovat s tim, kdo je a kdo neni terorista? Slavny USA blokujou uznani IS jako teroristicke organizace, zatim je to oficialne jen dalsi jmeno pro Al kajdu. Ikdyz ...Zobrazit celý příspěvek
Aha, uz se zacina operovat s tim, kdo je a kdo neni terorista? Slavny USA blokujou uznani IS jako teroristicke organizace, zatim je to oficialne jen dalsi jmeno pro Al kajdu. Ikdyz je to totalni blbost. To by totiz USA, dle vlastnich zakonu, musela aktivne vyhledavat financni toky navazane na IS. A to se jim asi nechce, to by jejich spojence v oblasti mohlo nakrknout, ze? Jdete nekam.
Jak se pozna civilni obet? Tak, ze nekdo odnesl kalacha, kterym pred pul hodinou ten rucnikar strilel? To zase budou "novinari" silet.Skrýt celý příspěvekjj284b :
btw : Podivejte se kde ,se nachazi jedno z poslednich vetsich ropnych poli obsazenych IS .... Ano je to mezi homsem a palmyrou . Ani ne pred mesicem .jj284b :
btw : Podivejte se kde ,se nachazi jedno z poslednich vetsich ropnych poli obsazenych IS .... Ano je to mezi homsem a palmyrou . Ani ne pred mesicem .jj284b : To jsou jen propagandisticke zvasty . Vsichni ti islamiste vcetne FSA , al-nusry a zbytku maji alianci , cili je to ta sama pakaz . To ze se nekdo nazve Syria ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b : To jsou jen propagandisticke zvasty . Vsichni ti islamiste vcetne FSA , al-nusry a zbytku maji alianci , cili je to ta sama pakaz . To ze se nekdo nazve Syria revolutinaries front nic neznamena . I ti maji alianci a sami potvrdili vernost al-Qaede . To ze verite v nejakou demokratickou opozici je jen vas problem .
Ta mapka je sama o sobe vysmech :D Neplatila k tomu datu a neplati ani ted .Skrýt celý příspěvekBeld: Syrska opozicia nie je len Al-Nusra... ...Zobrazit celý příspěvek
Beld: Syrska opozicia nie je len Al-Nusra...
https://cdn2.vox-cdn.com/thumb...
Syrska obcianska vojna nie je tak jednoducha ako si myslite... nie su tam len tri strany..Skrýt celý příspěvekPodle zahraničních médií jsou cílem náletu ruských stíhaček ropná zařízení, která má ve svém držení Islámský stát. Rusko rovněž vyzvalo Spojené státy, aby nevysílaly do vzduchu svá ...Zobrazit celý příspěvek
Podle zahraničních médií jsou cílem náletu ruských stíhaček ropná zařízení, která má ve svém držení Islámský stát. Rusko rovněž vyzvalo Spojené státy, aby nevysílaly do vzduchu svá letadla.A Al nusry bych se nezastával...to není žádná opozice jak se tvrdí o něčem co asi ani neexistuje ;) Jmenujte mi nějakého lídra a politický plán té opozice prosím :)Skrýt celý příspěvek
jj284b : No a kdo tam je ? Hlavne al-nusra cili al-Qaeda . Takze ted je to nas spojenec ? Ja uz si vazne pripadam jak alenka ... Slava usamovi . Nejvetsi problem ma asad z toho ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b : No a kdo tam je ? Hlavne al-nusra cili al-Qaeda . Takze ted je to nas spojenec ? Ja uz si vazne pripadam jak alenka ... Slava usamovi .
Nejvetsi problem ma asad z toho , ze se snazi dobyt celkem dost zalidnene uzemi ovladane temito "umirnenymi teroristy" a jsou pri tom civilni straty , nelida :DSkrýt celý příspěvekinfi: hlavny problem je ze Rusi tam nejdu bombardovat ISIS, ale vsetkych co su proti Assadovi.. ukazal to uz prvy nalet na Homs, kde ISIS vobec nie je..
infi: hlavny problem je ze Rusi tam nejdu bombardovat ISIS, ale vsetkych co su proti Assadovi.. ukazal to uz prvy nalet na Homs, kde ISIS vobec nie je..
V mnoha věcech s vámi tentokrát souhlasím, ale při volbě menšího zla EU/USA/Rusko a v duchu rčení "košile bližší než kabát" je RUsko teda hodně vzdálený kabát... až někde na ...Zobrazit celý příspěvek
V mnoha věcech s vámi tentokrát souhlasím, ale při volbě menšího zla EU/USA/Rusko a v duchu rčení "košile bližší než kabát" je RUsko teda hodně vzdálený kabát... až někde na Sibiři...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...