Rusko využívá Sýrii k testování nových zbraňových systémů

Foto: Ruský strategický bombardér Tu-22M3; ilustrační foto / Public Domain
Ruský strategický bombardér Tu-22M3; ilustrační foto / Public Domain

Rusko od svého přímého zapojení do syrského konfliktu využívá tamní bojiště jako testovací polygon nových zbraňových systémů. Ruská armáda dosud v Sýrii nasadila jak zbraně, které má ve výzbroji mnoho let, tak úplné novinky.

Bombardéry a řízené střely

Nasazení nových zbraňových systémů je z ruské strany mediálně propagováno a využíváno k posilování ruské pozice na mezinárodní scéně. Některé vojenské akce jsou zaměřené čistě propagandisticky, neboť z vojenského hlediska je jejich efektivnost diskutabilní.

Jelikož Rusko v Sýrii zapojilo do akcí zejména letectvo, je tedy nejvíce propagováno nasazení nových typů letadel, nové letecké munice a raket. Svou bojovou premiéru v Sýrii prodělaly bombardéry Su-34 a jejich posádky zde získávají cenné zkušenosti. medializováno bylo také využívání přesně naváděné munice.

Bylo zaznamenáno použití laserem naváděných bomb Ch-25 a bomb KAB-500 naváděné satelitním systémem Glonass. Nutno však podotknout, že Rusko tuto přesnou munici, respektive její starší varianty, používalo např. už za války v Čečensku, tudíž se nejedná zase o tak významný milník v historii ruských ozbrojených sil, jak je to často předkládáno.

Rusko do akcí proti syrským povstalcům nasadilo také dálkové bombardéry operující ze základem na Ruském území. Toto nasazení je značně diskutabilní. Na jednu stranu plánování a koordinace operací z několika ruských základen, zajištění tankování během letu a spolupráce s Íránem, přes jehož vzdušný prostor je většina letů vedena, jsou cennými zkušenostmi pro ruskou armádu.

Na druhou stranu je sporné, zda má nasazení bombardérů z vojenského hlediska smysl, neboť všechny cíle napadené těžkými bombardéry jsou v dosahu ruských letadel operujících ze syrské Latakie.

Ruský Tu-22M3 shazuje bomby OFAB-250/270 na cíle v Sýrii. / YouTube

Do akce se zapojily například bombardéry Tu-22M3, operující ze základny Mozdok v Severní Osetii. Bombardéry provedly nálet na Deir ez-Zor „hloupými" tříštivo-trhavými bombami OFAB-250/270 o váze 266 kg.

Ruské letectvo kromě běžné munice využilo bombardéry jako nosiče nejnovějších variant střel s plochou dráhou letu Ch-55 (v kódu NATO AS-15 'Kent'). Konkrétně se jednalo o střely Ch-101 a Ch-555.

Dne 18. listopadu byly tyto střely vypuštěny z bombardérů Tu-95MS a Tu-160 a jejich cílem byly komunikační a velící centra povstalců, muniční sklady a ropná infrastruktura. Bombardéry Tu-160 během dvanácti letů vypustily 50 střel Ch-101 a bombardéry Tu-95MS provedly čtyři operační lety při nichž vypustily 15 střel Ch-555.

V minulosti se objevily zprávy, že u tohoto nového typu střel docházelo k technickým komplikacím, současné ostré použití však bylo bezproblémové a lze tedy předpokládat, že problémy byly odstraněny.

Nejdelší operační let podnikly dva bombardéry T-160, které vzlétly ze základny na poloostrově Kola, oblétly Evropu a přes Gibraltar a Středozemní moře přelétly nad Sýrii, kde provedly útok, a následně se přes Irák, Írán a Kaspické moře se vrátily zpět na základnu v Saratovské oblasti v Rusku. Během letu dvakrát dotankovaly palivo a uletěly na 13 000 km.

Tímto dálkovým letem sice ruské letectvo demonstrovalo své schopnosti, nicméně střely Ch-101 mají dolet až 5000 km, tudíž by pro ruské letadla nebyl problém střely odpálit v ruském vzdušném prostoru a nepodnikat složité mnohahodinové lety. Stejně tak je otázkou, jestli využití střel s plochou dráhou letu a dálkových bombardérů proti povstaleckým cílům má smysl, neboť cena střel a celé akce daleko převyšují hodnotu zasažených cílů.

Ruská ponorka Projekt 636 Rostov na Donu odpaluje řízené střely na cíle v Sýrii.

Ponorky v akci

Rusko v Sýrii rovněž demonstrovalo své schopnosti vypouštět střely z plochou dráhou letu z plavidel. První takovou ukázkou bylo odpálení střel 3M-14 Kalibr (v kódu NATO 'SS-N-27 Klub') z ruských plavidel v Kaspickém moři v říjnu tohoto roku. Jednalo se o třely Klub-N určené k odpalování z hladinových plavidel.

Dne 8. prosince tohoto roku byly vypuštěny další střely, tentokrát ve variantě Klub-S z dieselelektrické ponorky Projekt 636 Rostov na Donu. Střely byly použity proti skladům zbraní a ropné infrastruktuře Islámského státu. Tento typ zbraní opět nebyl z největší pravděpodobností nutný k likvidaci cílů, ale Rusko podle všeho chtělo vyzkoušet střely v akci a demonstrovat své schopnosti v této oblasti.

Ponorky typu Projekt 636 (třída Varšavjanka) jsou vylepšenou variantou ponorek Projekt 877 (v kódu NATO třída 'Kilo'). Jedná se o jedny z nejtišších dieselelektrických ponorek současnosti. Rostov na Donu je druhou z šesti modernizovaných ponorek třídy Kilo.

Ponorky jsou stavěny v petrohradských loděnicích pro ruskou černomořskou flotilu. První ponorkou této třídy je Novorosijsk, který operuje v Černém moři. Další dvě ponorky této třídy v současné době procházejí testováním a zbývající dvě jsou stavěny.

Ruské zbraňové testy se nezaměřují jen na letectvo a rakety. Do Sýrie byly dodány také moderní protiletadlové systémy a systémy pro elektronický boj. Syrská arabská armáda (SyAA) je také zásobována ruskou pozemní technikou.

Zatím nejmodernějšími zbraněmi v jejím arzenálu jsou tanky T-90A, které se v Sýrii objevily po ruské intervenci a zapojily se do bojů v Aleppu a Damašku. Tanky T-90A jsou zařazeny do výzbroje 4. Obrněné divize syrských Republikánských gard, které velí generál Alí Máhir Asad, mladší bratr prezidenta Bašára Asada.

Je jisté, že v budoucnu se dočkáme ze strany Ruska k nasazení dalších zbraňových systémů a k dalším zbrojním dodávkám damašskému režimu. Rusko se bude snažit nasadit v Sýrii další zbraně, otestovat dosud nevyzkoušené zbrojní systémy v bojových situacích a předvést novinky v akci i potenciálním zahraničním zájemcům.

Zdroj: James Town
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské námořnictvo: Nové lodě a staré problémy

Rusko pokračuje pomalu ale vytrvale ve zvyšování schopností svých námořních sil. Pozoruhodná je ...

Ruské systémy S-400 v Sýrii mění pravidla hry

Rusko před několika dny letecky dopravilo do Sýrie protiletecký a protiraketový systém S-400 Triumf. ...

Turci sestřelili ruské letadlo Su-24. Co bude dál?

24. listopadu turecké stíhačky F-16 sestřelily ruský útočný letoun Su-24. O život přišel jeden pilot ...

Západní koalice proti Islámskému státu získává další země

Německá spolková vláda v úterý 1. prosince schválila nasazení armády do operací proti Islámskému ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • jj284b
    15:31 15.12.2015

    kazdopadne letka F22 je tam od 2014 a su tam doteraz. su to jedine stroje ktore si vedia poradit s PVO, a ich systemy su stavane na ziskavanie informacii o poziciach radarov v ...Zobrazit celý příspěvek

    kazdopadne letka F22 je tam od 2014 a su tam doteraz. su to jedine stroje ktore si vedia poradit s PVO, a ich systemy su stavane na ziskavanie informacii o poziciach radarov v oblasti a to pasivne vdaka ALR-94... to ze by ich 2 Su-30 nezachytili je normalne, rovnake problemy mali aj ine stroje, navyse ako som ti ukazal, US Air Force uz cvicila spolu s Malajskymi Su-30 takze ich schopnosti celkom dobre poznaju...Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    15:12 15.12.2015

    "F22 tam byli poslány hlavně kvuli operacím v Syrii a jejich PVO, která mohla ohrozit letadla koalice. V Iraku nemají nic co by jejich přítomnost vyžadovalo. " Časy sa menia, ...Zobrazit celý příspěvek

    "F22 tam byli poslány hlavně kvuli operacím v Syrii a jejich PVO, která mohla ohrozit letadla koalice. V Iraku nemají nic co by jejich přítomnost vyžadovalo. "

    Časy sa menia, medzi tym si tam Rusi dotiahli S-300, S-400, Pancire, Krasuchy atd.


    Coopera by som sem moc netahal, casto siri neoverene informacie, neobjektivne nazory, neudava zdroje atd. Na F-16.net niekedy behnem, preto si casto vsimam, ze tvoje prispevky su len preklady komentov z toho fora..Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:42 15.12.2015

    Vestly: co ty F22 tam asi celou dobu dělají? Sedí na letišti? Možná shodili pár bomb, ale to není ten důvod proč tam jsou. Mimo pár PR informací jak zlepšují SA ostatním letadlům ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly: co ty F22 tam asi celou dobu dělají? Sedí na letišti? Možná shodili pár bomb, ale to není ten důvod proč tam jsou. Mimo pár PR informací jak zlepšují SA ostatním letadlům jsou samozřejmě všechny informace tajné.

    F22 tam byli poslány hlavně kvuli operacím v Syrii a jejich PVO, která mohla ohrozit letadla koalice. V Iraku nemají nic co by jejich přítomnost vyžadovalo.

    Takže tam možná nedělají nic, nebo letají jen okolo hranice, nebo taky:

    Tom Cooper:
    My info is that Russian violations of Turkish airspace and various bravado actions of VKS Su-30 pilots in regards of CENTCOM and Turkish ops against the Daesh, 'suddenly ceased' after a pair of USAF F-22s approached a pair of Sukhois - without being detected before it was as little as 5-6 kilometres away.

    That might have prompted the C-in-C VKS to visit Ankara on 15 October too...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:25 15.12.2015

    RiMr71: SU-24 jsou třicet let staré stroje. Už aspoň víme proč narušovali Turecký vzdušný prostor. Jejich cíl měla být vesnice Sallur, kousek od západního konce hranice. ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71: SU-24 jsou třicet let staré stroje. Už aspoň víme proč narušovali Turecký vzdušný prostor.

    Jejich cíl měla být vesnice Sallur, kousek od západního konce hranice. https://www.google.cz/maps/pla...

    Vzhledem k silnému větru byla jediná možnost jak shodit náklad při přeletu z východu na západ. Palubní počítač vyžaduje asi minutu pro vypočítaní místa dopadu. Letěla dvě letadla za sebou s rozestupem asi 7-10km, při příletu k cíly letěli velmi pomalu pod 400 km/h

    Po shození nákladu si celé kolečko ještě jednou zopakovali a vzdušný prosto narušili znovu, takže celkem čtyři narušení. Druhé letadlo bylo pak po jeho druhém narušení sestřeleno.

    Rusové se zavázali tyto operace dopředu nahlásit turkum, ale ten den se to nestalo a Turci předpokládali že jde o Syrské letadlo.Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    14:12 15.12.2015

    jb, tak to mas pravdu, len tak ich tam pol roka drzat nebudu. Nechaju ich zbormbardovat par stanov v strede púšte aby jej mohli dat nálepku "battle tested" a finito. Ak mas ...Zobrazit celý příspěvek

    jb, tak to mas pravdu, len tak ich tam pol roka drzat nebudu. Nechaju ich zbormbardovat par stanov v strede púšte aby jej mohli dat nálepku "battle tested" a finito.
    Ak mas nejako info o nasadení Raptorov tak sem s ním..
    nemalo by byt tazke zdokumentovat, ktore lietadla vykonali udery v Syrii, zvlast ked ich koalicia zasadi "az" 3 denne..Skrýt celý příspěvek

  • Atlan
    13:48 15.12.2015

    Ještě ke konci článku: další zbraně a stávající ve větším množství bude třeba nasadit, a možná i vytvořit nějaký pozemní sbor ze žoldnéřů. Letectvo a rakety jsou fajn, ale rozsah ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě ke konci článku: další zbraně a stávající ve větším množství bude třeba nasadit, a možná i vytvořit nějaký pozemní sbor ze žoldnéřů. Letectvo a rakety jsou fajn, ale rozsah útoků ukazuje že teroristi/rebelové se dost dobře zakopali a jak je známo zakopaného pěšáka dostane ven zase jen jiný pěšák. Rusové čekali příliš dlouho a zatím si nepřítel vytvořil hlubokou infrastrukturu a asadovská armáda má po 5 letech bojů také dost. Za takovou dobu by se unavila i mnohem silnější armáda.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    11:15 15.12.2015

    ...ak já nevím... ale ty F-22 by se ani tak neměly bát S-400 a dalších ruských systémů. jako spíš Turků a jejich F-16, které jsou evidentně vybavené nějakým tajným supersystémem, ...Zobrazit celý příspěvek

    ...ak já nevím... ale ty F-22 by se ani tak neměly bát S-400 a dalších ruských systémů. jako spíš Turků a jejich F-16, které jsou evidentně vybavené nějakým tajným supersystémem, když dokázali ruské sučko s celou jejich legendární (i zde často "hypovanou") REB übertechnologií sejmout jak krocana...

    Takže F-22, bacha na Turky!Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    09:58 15.12.2015

    F22 tam nie su od toho aby hadzali bomby. maju na starosti ine veci. no nad Syriou stale lietaju. nedrzali by ich tam pol roka pre nic za nic.

    F22 tam nie su od toho aby hadzali bomby. maju na starosti ine veci. no nad Syriou stale lietaju. nedrzali by ich tam pol roka pre nic za nic.

  • matu
    07:40 15.12.2015

    Peteer: "odkedy sa vyucuje v nedelu" asi jste zapomněl, že se jedná arabský (muslimský) svět, kde je neděle normální pracovní den. Svátek je pro ně tuším pátek.

    Peteer: "odkedy sa vyucuje v nedelu" asi jste zapomněl, že se jedná arabský (muslimský) svět, kde je neděle normální pracovní den. Svátek je pro ně tuším pátek.

  • Vestly
    00:02 15.12.2015

    To je sice pekne, ale mi sa tu bavime o F-22 a ich uderoch v Syrii, ktore boli vykonane odkedy tam prisli Rusi. 3. Oktobra bola situacia v oblasti uplne ina. Moskva bola dalej od ...Zobrazit celý příspěvek

    To je sice pekne, ale mi sa tu bavime o F-22 a ich uderoch v Syrii, ktore boli vykonane odkedy tam prisli Rusi.
    3. Oktobra bola situacia v oblasti uplne ina. Moskva bola dalej od pobrezia a prichod vykonnych protilietadlovych systemov bol v nedohladnu.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    23:54 14.12.2015

    http://theaviationist.com/2014...

    trochu starsie no aj tak zaujimave - F22 + F15 a Malayzijske Su-30 a Mig29 mali minuly rok seriu cviceni...

    http://theaviationist.com/2014...

    trochu starsie no aj tak zaujimave - F22 + F15 a Malayzijske Su-30 a Mig29 mali minuly rok seriu cviceni...

  • jj284b
    23:49 14.12.2015

    http://theaviationist.com/2015...

    tu mas link o nasadeni... je to na 6 mesiacov, rotacia tej letke zacala v oktobri...

    http://theaviationist.com/2015...

    tu mas link o nasadeni... je to na 6 mesiacov, rotacia tej letke zacala v oktobri...

  • jj284b
    23:43 14.12.2015

    Vestly: F22 tam su. startuju z UAE.. aj ked momentalne tam cvicia spolu s Francuzmi (Rafale) a Britmi (Typhoon), no nad Syriu je to na skok... ta letka tam bola presunuta este v ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly: F22 tam su. startuju z UAE.. aj ked momentalne tam cvicia spolu s Francuzmi (Rafale) a Britmi (Typhoon), no nad Syriu je to na skok... ta letka tam bola presunuta este v Septembri z Japonska, a F22 poskytuju vzdusne krytie spojeneckym lietadlam uskutocnujucim nalety na ISIS v Iraku a Syrii...

    http://theaviationist.com/2015...

    podla ineho zdroja, prebehol aj cvicny boj VWR medzi Rafale a F22 na kanony, pri ktorom F22 raz zdolala Rafale. Rafale sa F22 zostrelit nepodarilo (v BVR Rafale ani Typhoon nemali sancu)Skrýt celý příspěvek

  • armataratata
    22:23 14.12.2015

    Sorge-227, to video je fake.

    Sorge-227, to video je fake.

  • m164
    20:42 14.12.2015

    Ku kobercovému bombardovaniu - Rusi ho dokonca ukázali na jednom zo svojich propagačných videí, konkrétne sa jednalo o dva Tu22M, ktoré zhadzovali svoj náklad v provincii Deir ...Zobrazit celý příspěvek

    Ku kobercovému bombardovaniu - Rusi ho dokonca ukázali na jednom zo svojich propagačných videí, konkrétne sa jednalo o dva Tu22M, ktoré zhadzovali svoj náklad v provincii Deir ez-Zor a Raqqa.

    Inak tu je správa ako o výbuchu jednej z rakiet vo vzduchu, tak aj niekoľko informácií o použití zbraní a ktoré stroje ich kde zhodili.
    http://www.janes.com/article/5... Skrýt celý příspěvek

  • m164
    20:33 14.12.2015

    Kozlus - INS sa stále používa a to s tým, že sa v priebehu letu podľa možností kalibruje, aby sa minimalizovala odchýlka. Odistená bomba sa nemôže spoliehať, že signál z GPS, ...Zobrazit celý příspěvek

    Kozlus - INS sa stále používa a to s tým, že sa v priebehu letu podľa možností kalibruje, aby sa minimalizovala odchýlka. Odistená bomba sa nemôže spoliehať, že signál z GPS, prípadne iné navádzanie nebude prerušené počas celého letu a niekedy nemusí byť ani dostatok času na vyhodnotenie dát a napravenie odchýlky.

    Nehovoriac o tom, že bomby sa montujú do budúcna, nie presne na objednávku na konkrétny cieľ a budovať zbrane závislé na extrémne krehkom navádzaní by bolo dosť hlúpe. Rovnako nemá význam nepoužívať INS, ak je už súčasťou zbrane, keď je na svoj účel vynikajúci - relatívne lacný, overený a spoľahlivý spôsob navádzania zbraní.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    19:42 14.12.2015

    Shania: Tohle uz ani neni smesny. INS je inercialni navigacni system?Proc by nekdo podle tohodle bombardoval v dobe GPS? Radrovy stopy? Jo, na tohle uverim, az ukazou ty dukazy o ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: Tohle uz ani neni smesny. INS je inercialni navigacni system?Proc by nekdo podle tohodle bombardoval v dobe GPS?
    Radrovy stopy? Jo, na tohle uverim, az ukazou ty dukazy o sestrelu MH-17, kterych meli plnou hubu par hodin po tom ale nikdy je nikdo nevidel.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    19:18 14.12.2015

    Peteer: RuAF s Tu-22M3, Su-24 a SyAAF MiG-23BN kobercově bombarduji město Douma, dokonce používají kazetové munici.

    Už je do dobře?

    Peteer: RuAF s Tu-22M3, Su-24 a SyAAF MiG-23BN kobercově bombarduji město Douma, dokonce používají kazetové munici.

    Už je do dobře?

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 4