Ruský BMPT Terminátor-3 tankem budoucnosti?

Vizualizace vozidla palebné podpory Terminátor-3 s 57mm kanónem. Jde o nový přístup v konstrukci tanku?; větší foto / Uralvagonzavod

Podle Ruslana Puchova, ředitele moskevského centra CAST (Centre for the Analysis of Strategies and Technologies) ruská armáda na základě zkušeností z bojů na Ukrajině, Čečensku, Afghánistánu a Gruzii uvažuje o zcela nové koncepci tanku. Nový tank bude schopen efektivně ničit vysoce mobilní jednotky pěchoty vybavené protitankovými řízenými střelami (PTŘS).

Cynicky řečeno, bohatou studnicí zkušeností pro ruskou armádu je konflikt na východní Ukrajině, kde obě strany konfliktu používají vylepšené sovětské tanky a PTŘS.

Na Ukrajině se ukázalo, že i nejlepší pasivní a aktivní ochrana tanků bude nakonec proražena a tank zničen - zvláště při vícenásobném útoku.

“Zjistili jsme, že tank může dostat až deset zásahů, a nezáleží na tom, jak moc je vycvičená posádka,“ řekl Puchov během pracovního oběda pořádaném think-tankem Center for the National Interest (CNI) ve Washingtonu.

“I když máš perfektní aktivní i pasivní pancíř, poprvé tě ochrání od jednoho zásahu, podruhé od dvou zásahů, ale pořád můžeš dostat pět zásahů a je s tebou konec. To je důvod, proč by jsi měl mít něco jako tank verze 2.0,” dodal Puchov.

Podle Puchova Tank 2.0 není T-14 Armata. I když ruský tank T-14 vyniká pokročilou bezosádkovou věží a špičkovou aktivní obranou, pořad jde o konvenční tank určený především k boji s obrněnými jednotkami protivníka.

“Vím, že Rusové uvažují o nové koncepci tanku a není to určitě Armata,” uvedl Puchov. “Je to spíše bojové vozidlo podpory tanků (BMPT Terminátor 3 - pozn. red.) - ale ve skutečnosti nové vozidlo není určeno k podpoře tanků, ale především k ochraně sama sebe. Na toto téma se vedou rozsáhle debaty.”

Podle Puchova i současné nejlepší tanky jsou zranitelné (vyřaditelné z boje) pomocí nejnovější generace PTŘS. Puchov uváděl příklady z východní Ukrajiny, kde se ukázalo, že i malá, vysoce pohyblivá skupinka pěchoty dokáže zdecimovat celou tankovou kolonu.

Rusové si tak uvědomili, že se musí na celý koncept tanku podívat úplně od začátku. “To je důvod, proč pracujeme na konceptu Tank 2.0. Máme prototyp tohoto stroje, jedná se o bojové vozidlo podpory tanků - Terminátor-3,” uvedl Puchov.

Generální ředitel Uralvagonzavodu Oleg Sijenko před časem v rozhovoru pro ruskou tiskovou agenturu RIA Novosti informoval o zahájení vývoje nového bojového vozidla určeného k podpoře tanků BMPT Terminátor-3. Vozidlo kombinuje nejnovější pásovou platformu Armata a podle ruských médií rychlopalný 57mm kanón s maximální kadence 120 ran/min.
 

Těžké bojové vozidlo pěchoty T-15 Armata s 30mm kanónem. V ruském pojetí bude ale nový tank potřebovat výkonější kanónovou výzbroj; větší foto / Vitaly Kuzmin; CC BY-SA 3.

Avšak Puchov zdůrazňuje, že Terminátor-3 je špatně pojmenován - není určen pro podporu tanků. Jedná se o nový přístup v konstrukci tanků. Podle Puchova prototyp vozidla Terminátor-3 existuje, ale koncept bude třeba dopracovat před případným zavedením do výzbroje.

Klíčový je především vývoj pokročilého senzorového vybavení, které pomůže posádce odhalit a zaměřit polohu vysoce mobilních pěchotních týmů s moderními PTŘS. “Bohužel ani koncept, ani technologie nejsou vyzrálé. Ale éra nových tanků je velice blízko,” uvedl Puchov.

Podle Puchova bude Tank 2.0 ničit protitankové týmy pěchoty pomocí raketové výzbroje a rychlopalného automatického kanónu. Požaduje se zejména schopnost ničit pěchotu v zastavěném prostředí - pro tento případ se ideálně hodí programovatelná, ve vzduchu explodující munice.

“Potřebujeme to (nový koncept tanku - pozn. red.) opravdu naléhavě. Věřte nebo ne, nechystáme se projektovat sílu, potřebujme to k ochraně svého teritoria,” “uklidňoval” Puchov své západní kolegy ve Washingtonu.

Je otázkou, zda se úkolem Tanku 2.0 stane také přímý boj s klasickými tanky protivníka. Pokud ano, rychlopalný kanón Tanku 2.0 poslouží pro boj s pěchotou a středně pancéřovou obrněnou technikou (BVP, lehké tanky). Ničení tanků protivníka pak musí nutně zajistit instalované výkonné PTŘS. 

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské vozidlo podpory tanků Terminátor-3

Generální ředitel Uralvagonzavodu Oleg Sijenko před časem informoval o zahájení vývoje nového ...

Armáda ČR se zajímá o španělské tanky Leopard 2A4

Minulý týden navštívila česká armádní delegace španělskou vojenskou základnu u města Zaragoza. Zde ...

Realita Ruska: Vesmírný bombardér nebo 70 let starý Tu-95?

Před několika dny ruská média informovala o vyvíjeném orbitálním bombardéru, který je schopen ...

Ruský tank Armata: Nové informace o zavádění do výzbroje

Z Ruska víceméně pravidelně přicházejí informace o časovém harmonogramu zavádění tanků T-14 Armata ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • baraka1974
    21:38 02.08.2016

    novy koncept US Army pri boli proti MBT stavia na novom Apache plus bezpilotne prostriedky na prieskum ovladane priamo z vrtulnika. Apache posledne verzie ma dosah pri ...Zobrazit celý příspěvek

    novy koncept US Army pri boli proti MBT stavia na novom Apache plus bezpilotne prostriedky na prieskum ovladane priamo z vrtulnika. Apache posledne verzie ma dosah pri identifikacii a ostrelovani ciela velkosti MBT cez 10 km - to rusi teraz pri svojich vrtulnikoch nezvladaju. Ak Apache pri rezime NOE utoci na ruske MBT z tejto vzdialenosti strelami vypal a zabudni - jedine riesenie obrany moze byt ochrana tankov rychlopalnym vykonnym kanonom - toto moze byt jeden z ucelov terminatora - pri kratom ,,vyskoku" vrtulnika je riadena proti strela nanic
    pri boji MBT vs. Terminator ide o kto prvy tetekuje protistranu ale pri terajsich moznostostiach ma vacsu sancu MBT - moznost manevru maju rovnaku - tankovy boj podla pouciek ma prebiehat ,,spredu" - ak chce terminator MBT dostat - musel by ho premanevrovat - a tu je buduci koncept T14 s kanonom 130mm plus terminator - protivnik MBT teraz LEO/ABRAMS/LECLE sa ku kombinacii T14 a terminator na ucinny dostrel vobec nedostaneSkrýt celý příspěvek

  • Gloton
    19:39 02.08.2016

    RiMr71: tobě se to moc nelíbí, ale on by proti němu čistokrevný MBT opravdu moc velkou šanci neměl. Musel by ho prostě vidět a zasáhnout/zničit či alespoň vážně poškodit jeho ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71: tobě se to moc nelíbí, ale on by proti němu čistokrevný MBT opravdu moc velkou šanci neměl.
    Musel by ho prostě vidět a zasáhnout/zničit či alespoň vážně poškodit jeho bojové systémy jako první.
    Šance MBT se v boji s Terminátor zvýší, když to bude boj na dlouhou vzdálenost a ten MBT bude mít obranné systémy proti PTŘS instalovaným na Terminátoru.
    Jakmile to bude na vzdálenost, kde ho může účinně ostřelovat 57mm kanonem s programovatelnou municí, či z boku i protipancéřovou, zasype ho Terminátor jednou či více dávkami a MBT je vyřízený/oslepený/vážně poškozený a může ho vyřídit definitivně svou PTŘS, protože i obranné systémy MBT budou vyžazeny či vážně poškozeny. Výhoda toho Terminátora je právě v té víceranné dávce. Jednotlivou střelou z kanonu 120/125mm prostě musí trefit a zničit/vážně poškodit první rannou....ta dávka z 57mm kanonu cíl nemine, může i při střelbě provést opravu zamíření.......a než MBT znovu nabije a vystřelí, nemá čím mířit.
    Nic samozřejmě nelze tvrdit absolutně, i ten Terminator a jeho 57mm kanon a systémy můžou selhat, ale typický případ bude odpovídat tomu, jak jsem to popsal.
    Alespoň tedy já si to myslím, je to můj názor.
    Kdybych si mohl vybrat, chtěl bych rozhodně sedět raději v Terminárorovi, než čistokrevném MBT.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    16:18 01.08.2016

    Tak Tamuzy známe i tady z AN. Ale já myslel kulervoucí osazení pro účel ala tady ten Terminátor...

    Tak Tamuzy známe i tady z AN. Ale já myslel kulervoucí osazení pro účel ala tady ten Terminátor...

  • Civil
    15:17 01.08.2016

    RiMr71: Ze na merkavach nedelaji kulervouci osazeni?
    http://zoom.iprima.cz/izrael-m...

    RiMr71: Ze na merkavach nedelaji kulervouci osazeni?
    http://zoom.iprima.cz/izrael-m...

  • Rase
    15:10 01.08.2016

    I Izraelci trochu odlehčují. Spolu s Namery budou sloužit kolová OT Eitan (čerstvě představen) a s Merkavami mají sloužit lehké tanky Carmel. U nich podoba ještě není známá, ale má ...Zobrazit celý příspěvek

    I Izraelci trochu odlehčují. Spolu s Namery budou sloužit kolová OT Eitan (čerstvě představen) a s Merkavami mají sloužit lehké tanky Carmel. U nich podoba ještě není známá, ale má se jednat o lehčí stroj než Merkava:
    http://palba.cz/viewtopic.php?...
    Tím ale nechci říct, že to bude něco ve stylu Terminatora :DSkrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    13:28 01.08.2016

    ...já taky netvrdím že je to blbost, dokonce se mi to líbí. Jen jsem nesouhlasil s tím paušálním "MBT proti tomu nemá šanci". Nechci nějak znevažoat ruské zkušenosti s moderním ...Zobrazit celý příspěvek

    ...já taky netvrdím že je to blbost, dokonce se mi to líbí. Jen jsem nesouhlasil s tím paušálním "MBT proti tomu nemá šanci".
    Nechci nějak znevažoat ruské zkušenosti s moderním nasazením moderních tanků (opravdu), ale skutečně moderní pojetí boje s moderními MBT v reálu, na bojišti přesyceném ATGM, s pseudocivilisty všude kolem, bych hledal někde jinde... a to v Izraeli. A mají snad Izraelci něco takového? Resp. mají potřebu něčeho takového?
    Já vím, Merkavy tam nebojují proti jiným MBT, ale situace kdy proti sobě stojí dvě moderní armády s MBT není moc reálná (i když... viz Turecko a zde EU informačně blokovaná blokáda Incirliku, tam by to dokonce mohlo být i M-1 vs M-1 :) ), ale přece jen spíš budou pravděpodobnější podobné sra*ky jaké si "užívá" Izrael. Mají Merkavu. Vzali Merkavu, udělali z toho Namer. Tak by mohli relaivně snadno (vlastně s jejich zkušenostmi a prům. základnou opravdu snadno) vzít Merkavu a nasadit na to věž s nějakým kulervoucím osazením. Dělají něco takového?Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:22 01.08.2016

    pro Jura Tento typ vozidla je velmi dobře použitelný i v obraně... nehledě na to, že jednou z nejlepších obran je útok... -------- Jinak souhlas, jsem pro slušnou ...Zobrazit celý příspěvek

    pro Jura
    Tento typ vozidla je velmi dobře použitelný i v obraně... nehledě na to, že jednou z nejlepších obran je útok...
    --------
    Jinak souhlas, jsem pro slušnou protipancéřovou výbavu našich pěšáků. Už se opakuju, ale s dostatečným množstvím PT a PL ručních kompletů a rozšířenou minometnou výzbrojí by byla naše profi armáda, doplněná o AZ a případné brance schopna zatopit komukoli...ale hodilo by se k tomu hlavně to bevko, jinak je to takový partyzánský....Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:46 01.08.2016

    Jinak ta opěvovaná "platforma" T-14. To není žádná novinka, že se podvozek použije pro další vozidla, i za časů SSSR se podvozky tanků používaly pro další systémy. Už Němci se za ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak ta opěvovaná "platforma" T-14. To není žádná novinka, že se podvozek použije pro další vozidla, i za časů SSSR se podvozky tanků používaly pro další systémy. Už Němci se za války snažili sjednotit podvozky pásových vozidel, na samém konci války prý Hitler rozhodnul, že lehčí konstrukce budou na podvozcích tanku Lt-38 resp. Hetzeru (pouze se na délku přidá či ubere příslušný počet kol) a těžší stroje na Pantheru.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:40 01.08.2016

    Užitečnost konstrukce se teprve ukáže, už teď se ale dá číst mezi řádky: a) Rusové poznali, že jednotky s PTŘS jsou velmi účinné b) Rusko nadále pokračuje v budování armády pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Užitečnost konstrukce se teprve ukáže, už teď se ale dá číst mezi řádky:
    a) Rusové poznali, že jednotky s PTŘS jsou velmi účinné
    b) Rusko nadále pokračuje v budování armády pro útok (jako posledních 100let), protože pro případ obrany by nehledali protizbraň na jednotky PTŘS, které nejsou útočné, ale obranné

    Pro nás z toho vyplývá zmnožit jednotky s PTŘS, aby si každý voják mohl ulovit svého terminátora.Skrýt celý příspěvek

  • pjek
    11:07 31.07.2016

    To, že se jednotlivé klíčové komponenty zkoušejí na jiných podvozcích znamená, že jde opět o ověřenou evoluci. Platforma Armata pak dodá potřebnou modularitu, takže je vysoce ...Zobrazit celý příspěvek

    To, že se jednotlivé klíčové komponenty zkoušejí na jiných podvozcích znamená, že jde opět o ověřenou evoluci. Platforma Armata pak dodá potřebnou modularitu, takže je vysoce pravděpodobná koexistence Terminátoru s T-15 BVP a T-14 (prozatím). Pochopitelně že samotný podvozek je klíčový z hlediska spolehlivosti, proto vývoj trvá déle než si novináři a fandové přejí. Pak ale bude prakticky jisté, že půjde o vyzrálou a komplexně otestovanou platformu.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    20:00 30.07.2016

    luky: na obrázku, který má znázorňovat novou variantu věže mi příjde balistická ochrana podvozku naprosto stejná jako u T 15. A pokud budou dělat větší bezosádkovou věž, tak by ...Zobrazit celý příspěvek

    luky: na obrázku, který má znázorňovat novou variantu věže mi příjde balistická ochrana podvozku naprosto stejná jako u T 15. A pokud budou dělat větší bezosádkovou věž, tak by byla úprava s municí uvnitř náročnější na přestavbu vozidla. Co se týče senzorů tak vám jích tam dají taky kolik chcete. Je možné, že půjdou i cestou redukce počtu kusů munice pro hlavní zbraň, což by byla škoda, munice není nikdy dost.
    Pokus s 57 mm kanonem dělají i u jedné z variant BMP 3
    http://www.armyrecognition.com... Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    19:37 30.07.2016

    Na obyč. BVP s výsadkem to má příliš velkou věž a neuvezlo by to ani moc munice. Mě vůbec nepřipadá, že by se ty stroje vzájemně vylučovaly. třeba takto: T-15 BVP - 30mm, ...Zobrazit celý příspěvek

    Na obyč. BVP s výsadkem to má příliš velkou věž a neuvezlo by to ani moc munice. Mě vůbec nepřipadá, že by se ty stroje vzájemně vylučovaly.

    třeba takto:
    T-15 BVP - 30mm, prostor pro výsadek, adekvátně k tomu palebný průměr a cenově umírněnější senzory, přiměřená balistická ochrana

    Terminátor - 57mm, spousta munice a žádný výsadek, špičkové a drahé senzory, maximální balistická ochranaSkrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    18:48 30.07.2016

    Pokud to má být jako doplněk MBT tak je to dobrá volba, MBT se přece jen soustředí na trochu jiné úkoly, řešit pěchotu je až na druhém místě, to to by se takové vozidlo s patřičnou ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud to má být jako doplněk MBT tak je to dobrá volba, MBT se přece jen soustředí na trochu jiné úkoly, řešit pěchotu je až na druhém místě, to to by se takové vozidlo s patřičnou municí a s výměnou informací z více vozidel a čidel mohlo dobře postarat.
    Aby to nakonec nedopadlo, tak že tato varianta senzorů a výzbroje nahradí v ruské armádě T 15 zcela úplně, o T 15 se mluví jako o těžkém bojovém vozidle pěchoty.
    Kanon s ráží 57 mm poskytne i delší účinný dostřel.

    jj284b: systém navedení PTŘS nemá co činit s tím, že se o vás posádka vozidel nedozví, odpal jakékoliv PTŘS poskytuje dostatečně velkou infračervenou stopu pro vyhledání místa odpalu. Střela se sice sama navede, ale místo odpalu to stejně prozradí.

    alea206: vojáci jsou dnes vybavení účinně působit proti MBT, to nejsou moc levní vojáci, navíc, programovatelná munice nemusí být nutně drahá, elektronika se zlevňuje a postačila by klidně indukční metoda jako u protiletadlových kanonů, přece jen se nebavíme o 20 mm granátometu, ale o 57 mm granátu z těžkého kanonu, nebude nutná přesnější a dražší metoda.Skrýt celý příspěvek

  • David
    09:53 30.07.2016

    Pro Rase - souhlas.Pprávě tak bych si ruskou tankovou jednotku představoval i já. T-14 +T-15 a BMPT-Terminátor 3. Všechny na jedné platformě, navzájem se doplňují. A k té ceně. ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro Rase - souhlas.Pprávě tak bych si ruskou tankovou jednotku představoval i já. T-14 +T-15 a BMPT-Terminátor 3. Všechny na jedné platformě, navzájem se doplňují.
    A k té ceně. Těch tanků a tedy i doprovodných jednotek už nebude tolik jako kdysi, ruská armáda dnes již sází spíše na kvalitu a ne na kvantitu. Takže já tenhle přístup beru jako celkem racionální.
    A mimochodem - daný model spolupráce těžkých, pancéřovaných pásových vozidel je vhodný právě pro RF s jejími náročnějšími terénními podmínkami, nižší úrovní a hustotou komunikací atd.
    Co se týče možnosti dovybavit MBT nějakým malorážovým kanonem - je možná příznačné, že tento model žádná armáda nevyužívá a i ta Moderna se vůbec neprosadila. Posádka MBT je v boji až příliš vytížená, musí se zaměřit na nejnebezpečnější sílu protivníka- tedy další MBT. Pro boj s méně důležitými cíly je lepší doprovodné vozidloSkrýt celý příspěvek

  • juhelak
    07:29 30.07.2016

    proste pojízdný kanon s moznym senzorem na lokalizaci prichozi palby aktivní ochranou a moznosti likvidovat i vojaky za zdi nebo valem..pro Syrii to bude dobré. Urcite evoluce od ...Zobrazit celý příspěvek

    proste pojízdný kanon s moznym senzorem na lokalizaci prichozi palby aktivní ochranou a moznosti likvidovat i vojaky za zdi nebo valem..pro Syrii to bude dobré. Urcite evoluce od nástaveb na Toyotách.Skrýt celý příspěvek

  • Gloton
    03:49 30.07.2016

    alea206: až se začne programovatelná munice tohoto kalibru produkovat hromadně, bude její cena mizivá, oproti ceně čehokoliv jiného, co by mělo obdobný účinek. Cena obdobné munice ...Zobrazit celý příspěvek

    alea206: až se začne programovatelná munice tohoto kalibru produkovat hromadně, bude její cena mizivá, oproti ceně čehokoliv jiného, co by mělo obdobný účinek. Cena obdobné munice (mnohými zde vyzdvihovaného MBT a dle nich vhodnější i pro boj s "pěšáky" ve městech) kalibru 120/125mm, která už se pro tyto účely začíná zavádět, bude stále řádově dražší.Skrýt celý příspěvek

  • Gloton
    03:41 30.07.2016

    alexa123: a tady se právě mýlíš a dostáváme se k tomu, v čem je nová Armata jako platforma tak trochu "revoluční". Jak už ti Luky napsal, případně zavedený Terminátor nebude žádná ...Zobrazit celý příspěvek

    alexa123: a tady se právě mýlíš a dostáváme se k tomu, v čem je nová Armata jako platforma tak trochu "revoluční".
    Jak už ti Luky napsal, případně zavedený Terminátor nebude žádná další kategorie navíc,co se týká logistiky atd., protože je to prostě jedna ata samá platforma s T-14 MBT a T-15 "BMP".
    Je to jen možné optimální využití této nové "univerzální" platformy. To je přece sen všech logistů, zásobovačů.......jednotné podvozky, agregáty.....i plánovačů bojových operací a velitelů v poli kvůli téměř shodné velmi vysoké odolnosti, průchodnosti, dojezdu atd.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    01:05 30.07.2016

    nemyslím si, že při nárustu počtu vystřelených nábojů na usmrceného nepřítele za posledních 200 let je programovatelná munice položka

    nemyslím si, že při nárustu počtu vystřelených nábojů na usmrceného nepřítele za posledních 200 let je programovatelná munice položka

  • alea206
    00:44 30.07.2016

    Cely Terminator je jenom o marketingu. Terminator zni drsne. Jinak je to vlastne BVP na steroidech za nadstandardni cenu. Spousta z vas se ohani programovatelnou munici, to je ...Zobrazit celý příspěvek

    Cely Terminator je jenom o marketingu.
    Terminator zni drsne.
    Jinak je to vlastne BVP na steroidech za nadstandardni cenu.
    Spousta z vas se ohani programovatelnou munici, to je myslim nejspornejsi bod. Nicit levne vojaky drahou programovatelnou munici je hezke na prehlidce, ale realne to vyjde hrozne draho.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:49 29.07.2016

    Tedy v ideálním případě by byla sestava ruské tankové jednotky složená z: MBT T-14, podpůrný stroj Terminator-3, pro převoz pěšáků T-15, nezapomínejme na zmíněného "zveroboje" s ...Zobrazit celý příspěvek

    Tedy v ideálním případě by byla sestava ruské tankové jednotky složená z: MBT T-14, podpůrný stroj Terminator-3, pro převoz pěšáků T-15, nezapomínejme na zmíněného "zveroboje" s kanónem 152mm, protiletadlové vozidlo a houfnici. Vše na podvozku stejném jako MBT, počty netuším. Mě se to líbí. Levné to nebude, ale jako těžká sestava, nebo jako porfolio strojů pro zákazníky - promyšlené.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 4