Ruský bombardér Tu-160 dostal přednost před PAK DA

-
22. 7. 2015
-
117 komentářů
-
Jan Grohmann
Rusové se připravují na obnovení výroby nadzvukového bombardéru Tu-160, resp. jeho nejnovější verze Tu-160M2. Rozhodnutí o obnovení výroby odsouvá na druhou kolej vývoj a výrobu nového strategického bombardéru PAK DA.
Nový Tu-160M2
Před časem uveřejnil ruský prezident Vladimír Putin plán vyrobit 60 nových strategických bombardérů Tu-160M2. Podle Jurije Borisova, náměstka ministra obrany odpovědného za vyzbrojovací otázky, k zahájení výroby bombardérů Tu-160M2 dojde v roce 2023.
V závislosti na vývoji Tu-160M2 se však odsouvá začátek prací na novém bombardéru PAK DA. „Projekt PAK DA bude posunut mimo (za rok 2023 – pozn. redakce), jinak to nemá smysl," uvedl před pár dny Borisov.
Podle Borisova v současné době probíhají konstrukční práce na novém letadle Tu-160M2 a dojednávají se první smlouvy s průmyslem. První tři nová letadla Tu-160M2 ruské letectvo získá v roce 2023. Podle Borisova „jde prakticky o nová letadla". Letadla vydrží ve službě minimálně 40 let.
Tu-160M2 je hloubkově modernizovaným bombardérem Tu-160. Klíčovým prvkem modernizace budou nové úspornější motory NK-32 navrhnuté firmou JSC Kuzněcov.
„Plánujeme instalovat motory NK-32 série 2 na Tu-160M2. Motor byl vylepšen, jako celek je mnohem více cenově efektivní. Navíc má NK-32 série 2 vylepšené výkony a dosah letu (Tu-160M2 pozn. redakce) vzroste minimálně o 1000 km, oproti současným motorům," uvedl Borisov.
JSC Kuzněcov začne pracovat na motorech od roku 2017. Po zahájení sériové výroby bude firma schopná dodávat 20 až 22 motorů každý rok. Tímto tempem dokáže Rusko zavádět pět letadel Tu-160M2 (jedno letadlo pohání čtyři motory) do výzbroje ročně.
Letadla dostanou také nejnovější elektronickou výzbroj a avioniku. Novinkou je například navigační systémy ANS-2009, který určuje polohu a rychlost letadla podle polohy hvězd. Systém je nezávislý na satelitním navigačním systému, který může být zničen nebo rušen protivníkem. Pomocí hvězd (mimo jiné) se navádějí také nejnovější ruské mezikontinentální rakety.
Letouny získají, na základě vyjádření Jurije Borisova, i zcela novou raketou výzbroj. Rusko údajně vyvíjí hned několik řízených střel, jejich technická podoba však není veřejnosti známá. V současnosti hlavní výzbroj letadel Tu-160 tvoří střely vzduch-země Ch-55 s doletem až 3000 km. Na cíl Ch-55 útočí konvenční nebo nukleární hlavicí.
Kromě nových letadel se Rusko soustředí na dosažení vyšší míry provozuschopnosti strategických bombardérů. „Máme intenzivní plán na dosažení 80% provozuschopnosti všech letadel dálkového dosahu. Řešení všech potíží/problémů bylo stanoveno v souladu se Státním obranným příkazem – 2015," uvedl Borisov.
Výrobní a vývojové výzvy
Vývoj prakticky nového letadla Tu-160M2 je pro ruský průmysl velkou výzvou. Připomeňme, že kromě Tu-160M2 ruský vojenský průmysl pracuje na novém víceúčelovém stíhacím letadle Suchoj T-50, objednáno je 130 záchytných stíhaček MiG-31BM a požaduje se výroba dalších stíhaček MiG-35, Su-30, Su-34 a Su-35.
„Normální systematická práce na tomto projektu (Tu-160M2 – pozn. redakce) byla zahájená. Práce jsou velmi komplexní, protože kdysi celý Sovětský svaz pracoval na tomto letadle. V současné době je to především národní projekt," přiblížil Borisov složitost vývoje nového letadla.
„Lidé, kteří vydávají tyto příkazy stále věří, že žijeme v sovětských dobách," vyjadřuje se tvrději nejmenovaný moskevský analytik, kterého cituje vojenský magazín IHS Janes. „Tehdy jste udělali jednoduše rozhodnutí a celá konstelace konstrukčních kanceláří a výrobních závodů šla do toho po hlavě a a nikdo se neohlížel na náklady – nebo hůře – na výpočtu něco podobného jako jsou náklady obětované příležitosti (typ ekonomické teorie – pozn. redakce). "
Výzvou pro ruský průmysl je také nedostatečný počet kvalifikovaných pracovníků. V ruském vojenském průmyslu pracuje pouze 10 % lidí, oproti stavu v 80. letech v Sovětském svazu.
Zdroj: IHS Janes, Russia Insider
Související články
Armáda 2015: Náhled do stavu ruských ozbrojených sil
Před několika týdny se v Rusku uskutečnila obří vojenská výstava Armáda 2015. BBC Russian Service ...
-
06.07.2015
-
126 komentářů
-
Jan Grohmann
Velmoci a multipolarita I
Velmoci patří mezi nejvýznamnějších hráče mezinárodního dění. Jsou schopné formovat své okolí, měnit ...
-
08.07.2015
-
134 komentářů
-
Matej Kandrík
Eurofighter Typhoon: Agilnější a smrtonosnější
Společnost Airbus Defence and Space dokončila testování nových aerodynamických vylepšení víceúčelové ...
-
16.07.2015
-
39 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruský tank T-14 Armata: Drahá budoucnost ruské armády
Ruská armáda se připravuje na zavedení nového hlavního bojového tanku T-14 Armata. Tank svými výkony ...
-
20.07.2015
-
45 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
tak, kdyz se vezme ekonomicka stranka veci, tak typhoon je zhruba stejne drahy jako F-35 - ono tezko se v tom vyznat, tak rikam zhruba, ale uz jsem nekde vycetl, ze je typhoon ...Zobrazit celý příspěvek
tak, kdyz se vezme ekonomicka stranka veci, tak typhoon je zhruba stejne drahy jako F-35 - ono tezko se v tom vyznat, tak rikam zhruba, ale uz jsem nekde vycetl, ze je typhoon ekonomictejsi (v zhledem k tomu, ze nemusi resit zadne stealth povrchove upravy a je technicky jednodussi, tak bych tomu i veril) - takze, jestli ma byt F-35 ciste jen nahrada F-16, tak by to letadlo nesmelo splhat do uplne jine cenove a vahove kategorie - pokud jde o letectva s mensim rozpoctem, tak ty sahnou po gripenech (jako my), ale jakmile uz maji na F-35, tak maji i na Typhoony ... a pokud bych chtel aby to umelo startovat z pole, tak sahnu po ruskym stroji, to da rozum, ne? :D
jinak co se letovych vlastnosti tyce, tak okolo zvukove bariery zacina F-35 ponekud zaostavat - bez afterburnu se pres ni ani neprehoupne - kdezdo Typhoon muze jit mnohem dal is podvesy
problem je v tom, ze jak tak koukam, pri vyberu letadla se asi hledi na tyto kriteria v tomto poradi: 1) cenovka 2) politicka specifika 3) schopnosti letadla a vlastne vubec skutecnost jestli se mi hodi nebo ne
muzeme si pockat na to jak ty letadla budou anglicani, italove a vubec vsichni reagovat, az je dostanou (pokud je vubec dostanou)
nicmene, to jestli to letadlo bude stat za ty prachy je asi uplne jedno, protoze tu superzbran, ktera porazi jakehokoliv nepritele, jsme uz vymysleli a vymyslet dalsi je trochu bezpredmetne - jinak tyhle akvizice vojenske techniky jsou do znacne miry jen politikou - pokud nas ceka nejaky vetsi konflikt, nez byl Irak a jemu podobne, tak to proste nedopadne dobre at uz bude kdokoliv pouzivat jakakoliv letadlaSkrýt celý příspěvekMuž, co zírá na kozy: poškozuje lehce palubu, tzv po pár letech intenzivního používání by se snížila životnost paluby, tohle je už vyřešeno upraveným povrchem. Britové ani ...Zobrazit celý příspěvek
Muž, co zírá na kozy: poškozuje lehce palubu, tzv po pár letech intenzivního používání by se snížila životnost paluby, tohle je už vyřešeno upraveným povrchem.
Britové ani náhodou B verzi nezahranili, B verze je životně duležita pro USMC... taky je to první verze která bude IOC příští týden. Britové nemají CATOBAR protože nemají peníze...
F35B může s lehkym nákladem startovat kolmo, ale to se nebude používat, není to třeba, letadlo potřebuje jen velmi krátkou vzletovou dráhu.
Tak dobře, samozřejmě nemůže startovat odkudkoliv, potřebuje na to pár metrů zpevněné plochy.
F35 má RAM integrovaný ve slitině tvořící trup a je v podstatě nezničitelný....Skrýt celý příspěvekShania: Naprostý opak je pravdou. Už při testech F-35B ze stávajících výsadkových plavidel se zjistilo, že horké výtokové plyny silně poškozují palubu, což byl jeden z hlavních ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: Naprostý opak je pravdou. Už při testech F-35B ze stávajících výsadkových plavidel se zjistilo, že horké výtokové plyny silně poškozují palubu, což byl jeden z hlavních argumentů pro zrušení verze B, protože nutné přestavby plavidel silně prodražují jejich operační nasazení. Asi před pěti lety to měla verze B velmi nahnuté, než si angličané zase rozmysleli stavbu letadlovek v konfiguraci STOBAR a celý program zachránili.
To samé se zjistilo při pozemních testech, kde zdvihový ventilátor dělá takový bordel, že nečistoty nasává nejen motor ale zpětně i samotný ventilátor a poškozuje drahý a nezbytný povrch RAM. Takže nasazení je omezeno pouze na velmi čisté betonové plochy, nehledě na to, že F-35B není VTOL, ale STOVL a představa že může operovat odkudkoliv je velice naivní...Skrýt celý příspěvekcharlie: problemom tych pasivnych systemov je dosah co pre rusko znamena ze realne dokazu pokryt dostatocne husto len vybrane uzemie strategickeho vyznamu (napr. moskovska oblast a ...Zobrazit celý příspěvek
charlie: problemom tych pasivnych systemov je dosah co pre rusko znamena ze realne dokazu pokryt dostatocne husto len vybrane uzemie strategickeho vyznamu (napr. moskovska oblast a pod.) a o nejakom celoplosnom pokryti nemoze byt ani reci
ale pre staty rozlohy CR to moze byt trefa do ciernehoSkrýt celý příspěvekf35 b je asi nejlepsi stroj pro mensi staty, kdeje velke riziko, ze prijdou o vsechny letiste, operovat pak muzou temer odkudkoliv a vykony nejsou zasadne horsi nez u jinych ...Zobrazit celý příspěvek
f35 b je asi nejlepsi stroj pro mensi staty, kdeje velke riziko, ze prijdou o vsechny letiste,
operovat pak muzou temer odkudkoliv a vykony nejsou zasadne horsi nez u jinych verzi, je to hlavne o mensi zasobe paliva.Skrýt celý příspěvekikari: vyhoda te tluste kravy je to, ze ma drag porad stejny, meni se jen vaha. typhoon bude muset nest vnejsi vyzbroj, pody a bagy, letove vlastnosti tim hodne utrpi. f35 diky ...Zobrazit celý příspěvek
ikari: vyhoda te tluste kravy je to, ze ma drag porad stejny, meni se jen vaha. typhoon bude muset nest vnejsi vyzbroj, pody a bagy, letove vlastnosti tim hodne utrpi.
f35 diky sve tloustce ma vyborny vztlak a velkou zasobu paliva. kdyz se dostane do boje, bude mit polovinu nadrzi prazdnych, takze lepsi letove vlastnosti, nez 4gen, ktere teprve budou odhazovat externi nadrze.....
f35 ma tedy vetsi odpor, ale ten se nemeni a tak letadlo muze dosahnout na papirove maximani vykony i s vyzbroji, coz 4 gen nemuze. atd atd. nize mas rozhovor s pilotem, co si o f35 mysli.
sestrelit munici taky jde, ale obrana musi mit cas detekovat, rozpoznat a zautocit behem par sekund, a navic tohle lze vyresit zahlcenim obrany. ukaz mi system schopny sestrelit 32 sbd utocicich z ruznych smeru. tohle mnozstvi munice, ktere ponesou 4 f35 a muzou je shodit 100 km od cile.Skrýt celý příspěvekJo tááák, tak to je ještě zásadnější na posouzení schopností letadla. Zvlášť, když versi B budou kupovat snad jen Mariňáci, Britové, Italové a mooooožná Australani... (Mmchd, moc ...Zobrazit celý příspěvek
Jo tááák, tak to je ještě zásadnější na posouzení schopností letadla. Zvlášť, když versi B budou kupovat snad jen Mariňáci, Britové, Italové a mooooožná Australani... (Mmchd, moc nechápu, proč jich asi 15 plánují i Italské vzdušné síly. Chápu je u Námořnictva, ale proč AF?).
Další věc je, že F-35 je prostě víceúčelový stíhač, však je to nástupce F-16, takže vlastně ekvivalent Gripenů. Nikdo nepředpokládá, že by v dogfightu dokázal manévrovatelností konkurovat dvoumotorovým strojům určeným k vybojování vzdušné nadvlády. Bohaté státy si k němu (F-35) mají pořídit dvoumotorák (EF, Rafale, F-15, F-22). Chudší stejně mají jen na jednomotoráky, takže mají na výběr F-16, Gripen, F-35. No a hádej, která z nich asi bude nejsmrtonosnější ;-)Skrýt celý příspěvekjak rikam, nikdy zadnou stihacku kupovat nebudu, tak proc ne? a ze jsem se snazil to cele probadat z co nejvice stran - treba Anglie i Italie planuji provoz F-35 vedle Typhoonu - ...Zobrazit celý příspěvek
jak rikam, nikdy zadnou stihacku kupovat nebudu, tak proc ne? a ze jsem se snazil to cele probadat z co nejvice stran - treba Anglie i Italie planuji provoz F-35 vedle Typhoonu - Italie dokonce prohlasila, ze F-35 kupuji, protoze jim chybi "ground attack aircraft" ale pro budovani vzdusne nadvlady, neni nad Typhoon (protoze F-22 si koupit proste nejde)Skrýt celý příspěvek
ikari: Jo, jo, řešit velikost motorů je zásadní pro posouzení schopností stíhacího letadla. Zvlášť, když EF v sobě musí nosit dvě jen o něco menší obludnosti k tomu, aby se dostal ...Zobrazit celý příspěvek
ikari: Jo, jo, řešit velikost motorů je zásadní pro posouzení schopností stíhacího letadla. Zvlášť, když EF v sobě musí nosit dvě jen o něco menší obludnosti k tomu, aby se dostal na stejný tah...Skrýt celý příspěvek
ne ze by nejak hrozilo, ze bych nekdy mel kupovat stihacky, takze si muzu myslet, co chci :D ale podivejte se na ...Zobrazit celý příspěvek
ne ze by nejak hrozilo, ze bych nekdy mel kupovat stihacky, takze si muzu myslet, co chci :D ale podivejte se na tohle:
http://www.aviatia.net/wp-cont...
jak ta tlusta krava muze byt lepsim letadlem? kdyz jeste musi v sobe tahat tuhle obludnost:
https://upload.wikimedia.org/w... Skrýt celý příspěvektakze jsem z toho sveho maleho zkoumani dosel k nazoru, ze ten stealth neni zase takova vyhra - i kdyz nejde nasvitit, tak porad vlastnim radarem hlasi daleko dopredu, ze tu je a ...Zobrazit celý příspěvek
takze jsem z toho sveho maleho zkoumani dosel k nazoru, ze ten stealth neni zase takova vyhra - i kdyz nejde nasvitit, tak porad vlastnim radarem hlasi daleko dopredu, ze tu je a kdyz mam spoustu pozemnich dlouhovlnych radaru a vsemoznych cidel, tak se proste o jeho pritomnosti dozvim - takze ze strany 4gen letadel vyspeleho statu se da jakemukoliv stretu s protivnikem jednoduse vyhnout a je to jen o tom, jak se zvazi rizika - a pokud jde o ochranu pozemnich zarizeni pred nalety, tak i kdyby se nepodarilo ten stealth sestrelit, tak se porad da sestrelit ta raketa, kterou vypali - navic se v nasledujicich letech asi stealth o moc neposune, kdezto radarove systemy a schopnosti sestrelovat letadla a strely se pravdepodobne dost vylepsi - takze pokud jde o to jestli bych hypoteticky radsi koupil F-35 nebo Typhoona, tak Typhoon u me vede :)Skrýt celý příspěvek
Charlie: velmi staré baterie jako SA-3, měli ve Vietnamu asi 3% úspěšnost Tady je jako bonus instruktážní video o REB v 60 ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: velmi staré baterie jako SA-3, měli ve Vietnamu asi 3% úspěšnost
Tady je jako bonus instruktážní video o REB v 60 letech.
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekTen týpek byl hodně velkej optimista, ale v něčem měl pravdu - pokud bude chtít PVOS odolat úderu stíhačů 5. generace (nezáleží ani moc na tom, jestli bude mít ve svém stavu ...Zobrazit celý příspěvek
Ten týpek byl hodně velkej optimista, ale v něčem měl pravdu - pokud bude chtít PVOS odolat úderu stíhačů 5. generace (nezáleží ani moc na tom, jestli bude mít ve svém stavu vlastní 5GEN stíhačky), bude muset být postavená trochu jinak než jsme zvyklí (síť hlavních radarů krmících daty velitelská střediska, které úkolují podřízené batgerie, to vše zahuštěné radary ze stavů PVO baterií).
Do popředí více než kdy jindy vstupují pasivní prostředky detekce, a to jak detekce přímo signálů emitovaných cíli, tak systémy schopné zachytávat odražený šum (jakýkoliv signál odražený od letounu). Ty jsou pravděpodobně budoucnost, je ovšem otázkou, nakolik efektivní budou proti STEALTH konstrukcím s velmi malou RCS. Zajímavé je zejména to, že pro pasivní systémy je vysoce zarušené prostředí spíše výhodou - spousta vysílaných signálů (byť rušících) jim poskytuje dostatek informace o polohách cílů, protože i rušení se od letounů odráží. Nová generace Věr jde tímhle směrem a podobné sytémy vyvíjejí Němci a Rusové.
Každopádně bude nutná perfektní prosíťovanost systémů mezi sebou, aby baterie PVO byla schopna odpálit a navést raketu na identifikovaný cíl i bez nutnosti zapnout svůj přehledový radar. Rakety budou muset být naváděny ideálně ne po parsku, ale pouze s přenosem koordinátů ze země (palebná baterie předává na raketu data získaná externím systémem) a v terminální fázi pak samonavedena kombinací radaru a IR čidla pro maximální odolnost, případně třeba LIDARem.
Velmi staré baterie, schopné navedení v manuálním režimu mohou být za určitých podmínek paradoxně účinnější než modernější systémy s vysokým stupněm automatizace. Ideální jsou systémy, schopné práce v módu optického sledování cíle, které pak pouze předávají korekce na palubu rakety (nemusí vůbec aktivně ozařovat cíl). Systémy s poloaktivním navedením na cíl jsou naopak nevhodné, neboť musí cíl ozářit radarem, čímž ho varují (zejména něco s tak pokročilým REB systémem jako F-35) a zároveň prozradí svou polohu.Skrýt celý příspěvekIkari, sorry ale ten člověk co ti napsal tu odpověď tam má takových chyb, že dost pochybuji o tom, že o F-35 vůbec něco ví. Myslím že se tu o chopenostech F-35 v BVR napsalo už ...Zobrazit celý příspěvek
Ikari, sorry ale ten člověk co ti napsal tu odpověď tam má takových chyb, že dost pochybuji o tom, že o F-35 vůbec něco ví.
Myslím že se tu o chopenostech F-35 v BVR napsalo už dost, dokonce jsme tu předtím postnul přímo simulaci jak 4gen bojuje prosti F35. Není třeba to opakovat.
Tady je nejnovější vlákno o diskuzi F35 proti moderní IADS
http://www.f-16.net/forum/view... Skrýt celý příspěvekjinde mi na to napsali tohle: IKARI: No nepochopil jsi system. E-3 detekuje cile a posila na ne stihacky. Coz jsou F22. F35 neni stihacka pro vzdusnej boj (to je pro nej spis ...Zobrazit celý příspěvek
jinde mi na to napsali tohle:
IKARI: No nepochopil jsi system. E-3 detekuje cile a posila na ne stihacky. Coz jsou F22.
F35 neni stihacka pro vzdusnej boj (to je pro nej spis sebevrazda, zvlast pri michani s Typhoonama) ale utocny letadlo, co by se melo v predem zarusene a naplanovane trase plazit tak, aby se vyhnulo detekci z dalky a neupozornilo na sebe hned.
Radarovou detekci z vetsi dalky muze ustat, protoze hlavice raket budou mit zrejme tezsi praci s jeji detekci a radar protivnika bude mit problem plynule ji sledovat. (teda nektery radary, je plno takovych, co stealthy normalne trackuji delsi vlnovou delkou, ale maji rozmerny anteny). Na mensi vzdalenost lze vetsinou soucasnych prostredku sledovat.
Nepritel na ne ale velmi pravdepodobne navede i svoje letectvo. Pri vizualnim kontaktu jsou F35 mrtvoly, pokud zachyti nepritele trochu driv nez on je, maji sanci odpalit na nej Amraam a doufat, ze jejich dosah zajisti sestrel nez se nepritel priblizi.
Jakmile zacne F35 nejak divoceji manevrovat, je veskerej stealth v prdeli, protoze pujde nahoru vykon motoru a letadlo bude menit polohu z idealni vodorovne, takze poskytne plno odrazu PVO i letadlum protivnika.
Proti primitivnim raketam generace Neva, ktery proste operator navede na vhodny misto a tam rozprskne desitky kilo srotu do vzduchu nema obranu jinou nez casty zmeny kursu. Pokud by letel nekde primo, tak to schyta, kdyz neobjevi raketu vcas.
Protiradarove strely jsou, nicmene dnes se uz moc nepouzivaji 100% aktivni radary jako ve vietnamu, nemluve o moznosti ten radar zabezpecit pomoci PVO. Pro Pantsiry neni valnej problem sundat priletajici strelu. To je uz lepsi ty radary protivnika zahltit utokem napr. tomahawku, kde aspon neni risk pilota a drahyho letadla, ale zase musis znat polohu, coz je u pasivu problem.
Stealth obecne je dost preceneny. Pasivni radiolokatory dnes dokazou docela ucinne detekovat i velice slaby odrazy vcetne dlouhych vln. Vesele se u toho vyuziva aktivity vsech ostatnich vysilacu v prostoru a znasobeni poctu detektoru i jejich rozmisteni. Staci radiovej vysilac, televizni vysilac, mobilni site apod.. pripadne cilene umisteny pingery = primitivni rozmitace ktery maji jen zdroj energie a antenu palici vsesmerove zdroj pro odrazy, nebo klidne letadlo s vysilacem, ktery vsesmerove zahlcuje prostor.. Vsechno tohle se pak odrazi k radiolokatorum. Nemluve o vlastni komunikaci a radarovani toho hledanyho stroje.
Stealth letadla maji nejvetsi utlum pro kratkovlnny UHF radary, protoze tech je nejvic mobilnich (velikost anten, zarici frekvence). Jak roste vlnova delka na VHF a delsi, upada drasticky utlum. B-2 je napr proti tomuto vybavena lip, pac vubec nema ocasni plochy, ma velice plynulej povrch a je podzvukova. Kdezto F22 a F35 jsou na tom podstatne hur s jejich krabicoidni konstrukci plnou ploch a kompromisu vzhledem k rychlosti a obratnosti navrch. Dnes se stavi VHF AESA radary schopny pruzne skenovat velkou cast prostoru i diky nataceni tech velkych anten. A nejen to, moderni protiletadlovy strely bezne umi krome UHF i nejaky pulmetrovy VHF..
F35 ma utlum optimalizovanej na 8-18GHz.. megahertzovy radary a delsi uz tlumit moc neumi.
Primarne se spolyha na co nejvetsi zaruseni bojovyho prostoru, kde by stealth mohly proklouznout, ale trochu se zapomina, ze i ony se pak budou potykat s pohybem v zahlcenym prostoru, kde velice tezko objevi nepratelsky letadla, nebo hnizda PVO.
Veci typu 52E6MU Struna-1MU nebo Vostok E jsou pro F35 nocni mura :) Zvlast proto, ze uz jsou technologie, jak maximalizovat plochu anten a pritom je mit porad skladaci a mobilni. Vostok E detekuje F117 v zarusenym prostoru na 50km+, v klidnym prostoru na 300km+.
A pak jsou jeste OTH radary s velmi dlouhou vlnovou delkou kolem 5-50MHz a velikym dosahem (800-3000km+). Maji sice maly rozliseni jako jednotlivci, ale pokud se jich sesituje nekolik, predstavuji velice ucinnou detekci schopnou chytat i B2 v priznivym rezimu letu.
Dnes uz taky dostupny v premistitelnym provedeni. Samozrejme to nejde sbalit a rozbalit za hodinu, ale par dni problem nebude a uz to zhati planovani mise.
No a posledni hrebik do rakve jsou infracerveny detektory, protoze F35 ma jaksi temer nejvykonnejsi turbinu mezi letadlama podobne velikosti.. takze migy, suchoje, gripeny, typhoony, rafale a dalsi stroje vybaveny IR okem je vidi pekne na desitky kilometru i s tou tepelnou stopou, co za sebou tahnou :)Skrýt celý příspěvekPAK DA moze sa dat k ladu zatial. Stacit bude na roky 2020-2030 STEALTH kridlo lietajuce nadzvukove nieco ako B-2 alias Tu-202 ... Tu-160 vylepsene verzie maju lepsie motory a ich ...Zobrazit celý příspěvek
PAK DA moze sa dat k ladu zatial. Stacit bude na roky 2020-2030 STEALTH kridlo lietajuce nadzvukove nieco ako B-2 alias Tu-202 ... Tu-160 vylepsene verzie maju lepsie motory a ich nestihaju stihacky Anglicke. Tu-160 v pohode moze odpalovat Ruske Zirkon S hypersonicke rakety mach 9 a skalpel inteligentne navadzanie GLONASS alebo podla hviezd. Otec stealth technologie na konci Sovietsky obcan ...
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...