Ruský bombardér Tu-160 dostal přednost před PAK DA

Tupolev Tu-160
Tupolev Tu-160 "Blackjack"; větší foto / Vitaly V. Kuzmin, CC BY-SA 3.0

Rusové se připravují na obnovení výroby nadzvukového bombardéru Tu-160, resp. jeho nejnovější verze Tu-160M2. Rozhodnutí o obnovení výroby odsouvá na druhou kolej vývoj a výrobu nového strategického bombardéru PAK DA.

Nový Tu-160M2

Před časem uveřejnil ruský prezident Vladimír Putin plán vyrobit 60 nových strategických bombardérů Tu-160M2. Podle Jurije Borisova, náměstka ministra obrany odpovědného za vyzbrojovací otázky, k zahájení výroby bombardérů Tu-160M2 dojde v roce 2023.

V závislosti na vývoji Tu-160M2 se však odsouvá začátek prací na novém bombardéru PAK DA. „Projekt PAK DA bude posunut mimo (za rok 2023 – pozn. redakce), jinak to nemá smysl," uvedl před pár dny Borisov.

Podle Borisova v současné době probíhají konstrukční práce na novém letadle Tu-160M2 a dojednávají se první smlouvy s průmyslem. První tři nová letadla Tu-160M2 ruské letectvo získá v roce 2023. Podle Borisova „jde prakticky o nová letadla". Letadla vydrží ve službě minimálně 40 let.

Tu-160M2 je hloubkově modernizovaným bombardérem Tu-160. Klíčovým prvkem modernizace budou nové úspornější motory NK-32 navrhnuté firmou JSC Kuzněcov.

„Plánujeme instalovat motory NK-32 série 2 na Tu-160M2. Motor byl vylepšen, jako celek je mnohem více cenově efektivní. Navíc má NK-32 série 2 vylepšené výkony a dosah letu (Tu-160M2 pozn. redakce) vzroste minimálně o 1000 km, oproti současným motorům," uvedl Borisov.

JSC Kuzněcov začne pracovat na motorech od roku 2017. Po zahájení sériové výroby bude firma schopná dodávat 20 až 22 motorů každý rok. Tímto tempem dokáže Rusko zavádět pět letadel Tu-160M2 (jedno letadlo pohání čtyři motory) do výzbroje ročně.

Letadla dostanou také nejnovější elektronickou výzbroj a avioniku. Novinkou je například navigační systémy ANS-2009, který určuje polohu a rychlost letadla podle polohy hvězd. Systém je nezávislý na satelitním navigačním systému, který může být zničen nebo rušen protivníkem. Pomocí hvězd (mimo jiné) se navádějí také nejnovější ruské mezikontinentální rakety.

Letouny získají, na základě vyjádření Jurije Borisova, i zcela novou raketou výzbroj. Rusko údajně vyvíjí hned několik řízených střel, jejich technická podoba však není veřejnosti známá. V současnosti hlavní výzbroj letadel Tu-160 tvoří střely vzduch-země Ch-55 s doletem až 3000 km. Na cíl Ch-55 útočí konvenční nebo nukleární hlavicí.

Kromě nových letadel se Rusko soustředí na dosažení vyšší míry provozuschopnosti strategických bombardérů. „Máme intenzivní plán na dosažení 80% provozuschopnosti všech letadel dálkového dosahu. Řešení všech potíží/problémů bylo stanoveno v souladu se Státním obranným příkazem – 2015," uvedl Borisov.

Výrobní a vývojové výzvy

Vývoj prakticky nového letadla Tu-160M2 je pro ruský průmysl velkou výzvou. Připomeňme, že kromě Tu-160M2 ruský vojenský průmysl pracuje na novém víceúčelovém stíhacím letadle Suchoj T-50, objednáno je 130 záchytných stíhaček MiG-31BM a požaduje se výroba dalších stíhaček MiG-35, Su-30, Su-34 a Su-35.

„Normální systematická práce na tomto projektu (Tu-160M2 – pozn. redakce) byla zahájená. Práce jsou velmi komplexní, protože kdysi celý Sovětský svaz pracoval na tomto letadle. V současné době je to především národní projekt," přiblížil Borisov složitost vývoje nového letadla.

„Lidé, kteří vydávají tyto příkazy stále věří, že žijeme v sovětských dobách," vyjadřuje se tvrději nejmenovaný moskevský analytik, kterého cituje vojenský magazín IHS Janes. „Tehdy jste udělali jednoduše rozhodnutí a celá konstelace konstrukčních kanceláří a výrobních závodů šla do toho po hlavě a a nikdo se neohlížel na náklady – nebo hůře – na výpočtu něco podobného jako jsou náklady obětované příležitosti (typ ekonomické teorie – pozn. redakce). "

Výzvou pro ruský průmysl je také nedostatečný počet kvalifikovaných pracovníků. V ruském vojenském průmyslu pracuje pouze 10 % lidí, oproti stavu v 80. letech v Sovětském svazu.

Zdroj: IHS Janes, Russia Insider

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda 2015: Náhled do stavu ruských ozbrojených sil

Před několika týdny se v Rusku uskutečnila obří vojenská výstava Armáda 2015. BBC Russian Service ...

Velmoci a multipolarita I

Velmoci patří mezi nejvýznamnějších hráče mezinárodního dění. Jsou schopné formovat své okolí, měnit ...

Eurofighter Typhoon: Agilnější a smrtonosnější

Společnost Airbus Defence and Space dokončila testování nových aerodynamických vylepšení víceúčelové ...

Ruský tank T-14 Armata: Drahá budoucnost ruské armády

Ruská armáda se připravuje na zavedení nového hlavního bojového tanku T-14 Armata. Tank svými výkony ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Shania
    10:34 25.07.2015

    Tady je ještě jedno video ze ztráty kontroly u F18

    https://www.youtube.com/watch?...

    Je to ze cvičného boje proti MIG 29, který je na začátku vidět.

    Tady je ještě jedno video ze ztráty kontroly u F18

    https://www.youtube.com/watch?...

    Je to ze cvičného boje proti MIG 29, který je na začátku vidět.

  • Shania
    10:30 25.07.2015

    Tady jsou poznámky z rozhovoru s pilotem F35 https://www.reddit.com/r/F35Li... Je tam spousta zajímavých ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady jsou poznámky z rozhovoru s pilotem F35

    https://www.reddit.com/r/F35Li...

    Je tam spousta zajímavých informací, včetně popisu nedávného v uvozovkách souboje s F16.

    Což byl ve skutečnosti test zda je řídící počítač správně nastavený a letadlo neztratí kontrolu při extrémních manévrech jako tady: https://www.youtube.com/watch?...

    Což se nestalo a ukázalo se že je prostor pro volnější nastavení.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:22 25.07.2015

    v těchto situacích budou mít letadla podpůrné prostředky, obě mají datalink, takže můžou teoreticky po určitou dobu dodržovat EMCON, ale 4 gen se prostě nemá jak schovat a téměř ...Zobrazit celý příspěvek

    v těchto situacích budou mít letadla podpůrné prostředky, obě mají datalink, takže můžou teoreticky po určitou dobu dodržovat EMCON, ale 4 gen se prostě nemá jak schovat a téměř vždy bude vidět první.

    Pokud by F35 podpůrné prostředky neměla, vystačí si 4 F35 sami (standardní formace), F35 nemusí držet uzavřenou formaci, letadla můžou být desítky kilometrů od sebe a pořád se vzájemně podporovat, sdílet veškerá data atd. Takže podle toho bude vytvořena taktika jak tyto vlastnosti co nejlépe využít.

    Což může být, že jedna poletí v zadu, bude v aktivním režimu a hledat cíle. Ostatní cíl obejdou a zaútočí z různých stran. 4gen bude vědět jen o jednom cíli, buď po něm půjde a vleze do lečky, nebo se stáhne, ale celou dobu je v nevhodě, protěže tam někde muže být několik letadel, o kterých nemá ani tušení.

    Co se týká pasivního boje, tak Raptor údajně může pasivně navádět AIM-120, pokud je cíl aktivní. Dokáže to díky tomu, že v podstatě celý trup je pokrytý senzory a i když klasické RWR nedokáže určit přesně vzdálenost, tak propojení různých systému u F22 dokáže složit dohromady přesnější udaje o cíli, F35 dokáže to stejné + má celou řadu dalších senzorů a lepší propojení v síti.Skrýt celý příspěvek

  • Gloton
    00:13 25.07.2015

    Jak už jsem psal.....radary budou mít zapnuté obě strany. Nic jiného jim nezbývá. Jít do vzdušného souboje bez dat z aktivního radaru by dnes byla sebevražda. Vypnutý radar by ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak už jsem psal.....radary budou mít zapnuté obě strany. Nic jiného jim nezbývá. Jít do vzdušného souboje bez dat z aktivního radaru by dnes byla sebevražda.
    Vypnutý radar by mohli mít jen stroje, dostávající datalinkem informace od někoho jiného s aktivním radarem.
    Detekcí v pasivním režimu zjistí leda tak to, že tam s ním v prostoru někde někdo je......Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    20:43 24.07.2015

    logik: pasivna detekcia nie je az tak jednoducha. pretoze prijimatel nepozna charakter vysielaneho signalu (na rozdiel od aktivneho pristupu kedy prijima vlastny signal odrazeny ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: pasivna detekcia nie je az tak jednoducha.
    pretoze prijimatel nepozna charakter vysielaneho signalu (na rozdiel od aktivneho pristupu kedy prijima vlastny signal odrazeny od ciela) tak aj ked dokaze odlisit signal od sumu tak ziska len priblizny smer odkial signal prichadza a bez informacie o vzdialenosti.
    lepsie je na tom pasivny staticky pozemny system ako napr. VERA kde sa da vysielac lokalizovat triangulacnou metodou (viacerymi prijimacmi rozmiestnenymi v urcitej vzdialenosti od seba)Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:56 24.07.2015

    pet.rok: to máš pravdu, ale detekovatelný to je. Jen musíš mít taky aesu, abys byl schopnej poslouchat najednou na více frekvencích. Ale jinak z principu souhlasím - obránce je ...Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok: to máš pravdu, ale detekovatelný to je. Jen musíš mít taky aesu, abys byl schopnej poslouchat najednou na více frekvencích.

    Ale jinak z principu souhlasím - obránce je tady ve značné nevýhodě, protože neví, co má hledat. Tadle nevýhoda je ovšem zase vyvážená tím, že zapnutý radar protivníka jsi schopen zaznamenat na více než dvojnásobnou vzdálenost oproti vlastnímu odraženému signálu (odražený signál letí tam a zpět a při odrazu dojde k nějakým ztrátám).Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:51 24.07.2015

    Gloton - tak jednoduchý to není: kdyby měli srovnatelný radary, tak ten, kdo vysílá je může bejt detekovanej o chlup dřív než ten, kdo je zticha. Protože od toho, co je potichu ...Zobrazit celý příspěvek

    Gloton - tak jednoduchý to není: kdyby měli srovnatelný radary, tak ten, kdo vysílá je může bejt detekovanej o chlup dřív než ten, kdo je zticha. Protože od toho, co je potichu musej paprsky zas doletět zpět. To je nejjednodušší a "nejblbější pohled".

    Je si třeba uvědomit je to, že na to, abys někoho pasivně lokalizoval, tak musíš poslouchat přesně v danym směru (pokaď teda nemáš víc rozmístěných spolupracujících antén jako např. tamara). Takže buďto posloucháš všesměrově - pak ovšem ho nelokalizuješ, jen víš, že tam je... anebo posloucháš postupně ve směrech a pak můžeš to chvilkový ozáření cizím radarem minout. Takže se používaj kombinace - posloucháš v nějakých širších lalocích (když máš AESA, tak třeba zvládneš najednou pokrejt celej prostor) a pak to zpřesňuješ. Než to ale zpřesníš, tak už na Tě letí raketa.

    A to není to nejhorší. Nejhorší je, že mohou letět dvě letky F35 za sebou, přičemž "svítí" ta vzadu. Takže tu sice detekuješ, ale než se k ní dostaneš na dostřel, tak Tě sundá ta přední letka, o který nevíš, ale ona o tobě jo.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    15:48 24.07.2015

    ikari: F35 ma velmi pokrocily radar (AESA) ktory vyzaruje signal vo velmi uzkom zvazku a za velmi castej zmeny frekvencie, pomerne nizkeho vyzarovacieho vykonu a skenuje okolie v ...Zobrazit celý příspěvek

    ikari: F35 ma velmi pokrocily radar (AESA) ktory vyzaruje signal vo velmi uzkom zvazku a za velmi castej zmeny frekvencie, pomerne nizkeho vyzarovacieho vykonu a skenuje okolie v premennom rezime, co znizuje schopnost protivnikov takyto radar zamerat.
    pripadny detektor teda zachyti obcas (nepravidelne) signal ked ho "zasiahne" vysielany luc ale kedze je sa to deje nepravidelne na roznych frekvenciach tak nie je jednoduche odlisit to od bezneho sumu.Skrýt celý příspěvek

  • Gloton
    15:13 24.07.2015

    F-35 bude mít radat klidně zapnutý, protože Typhoony o něm sice budou vědět, ale ta F-35 je zaměří dříve a dříve může odpálit střely. Typhoonu nezbývá nic jiného, než mít radar ...Zobrazit celý příspěvek

    F-35 bude mít radat klidně zapnutý, protože Typhoony o něm sice budou vědět, ale ta F-35 je zaměří dříve a dříve může odpálit střely. Typhoonu nezbývá nic jiného, než mít radar také zapnutý, protože kdyby ho vypnul, bude tam jak terč na střelnici.Skrýt celý příspěvek

  • ikari
    14:30 24.07.2015

    mohl by mi to jako laikovi (ale laikovi, kteremu neni fyzika uplne cizi) vysvetlit jak je to s tim stealthem? dejme tomu, ze proti sobe postavim EF Typhoony a F-35 - obe skupiny ...Zobrazit celý příspěvek

    mohl by mi to jako laikovi (ale laikovi, kteremu neni fyzika uplne cizi) vysvetlit jak je to s tim stealthem? dejme tomu, ze proti sobe postavim EF Typhoony a F-35 - obe skupiny letadel vyrazi ze svych letist s tim, ze chteji sestrelit vsechno co ma ve vzduchu nepritel, popripade strelit nejakou tu raketu na uzemi nepritele - u 4gen letadel se vsichni navzajem hledali pomoci radaru, pokud vim - o radaru vim to, ze kdyz aktivne nekoho najdu radarem, tak zjistim smer ve kterem je (podle toho odkud prijde odraz) a jak daleko je (podle toho, kdy ten odraz prijde) - jenze nepritel ma svoji antenu a je schopen muj pokus ho najit zachytit a vzhledem k tomu, ze ke me se ten odraz musi i vratit a odrazeny signal ma vzdycky mensi intenzitu nez signal, ktery ten cil "zasahne", tak on se o mem pokusu ho najit dozvi na mnohem delsi vzdalenosti, nez na kterou ja najdu jeho - na druhou stranu on se dozvi jenom zhruba smer, ale ne moji vzdalenost (protoze nevi, kdy jsem ten signal vyslal) - F-35 je stealth, takze by ho Typhoon nemel byt schopen najit - jenze jak F-35 najde toho Typhoona? kdyz F-35 zapne radar, tak vlastne krici do sveta, ze tu je - takze bych cekal, ze bude mit za letu aktivni radar vypnuty a bude jenom poslouchat - jenze pilot Typhoonu neni idiot a vi, ze proti nemu je F-35 a tak si aktivni radar taky vypne - sice kdyz nekdo pouzije radar, tak se sice neschova jako F-35, ale dostane o tom varovani pred tim, nez vubec nekdo muze vyslat nejakou raketu a i s informaci z jakeho smeru ten signal vysel - se spravnou taktikou myslim, ze by takovou situaci mely Typhoony docela dobre ustat - fajn, ted nikdo nevidi nikoho - zda se mi, ze jsme se ted dostali zpatky do obdobi prvni svetove, kdy se letadla navzajem hledala jen pomoci Mk1 Eyeball - a mam takovy pocit, ze to ponekud maze tu vyhodu toho stealthu a v takovemhle stretu bych si skoro vsadil na Typhoony - jak tu situaci muzou F-35 otocit? muzou mit nejaky veliky vzdusny nebo pozemni radar, ktery celou oblast scanuje z dalky a posila info F-35 - jenze takovy radar se myslim neschova a Typhoonum staci poslat nejakou protiradarovou raketu, ktera jenom sleduje odkud ten radar vysila a zene se jeho smerem - takove rakety uz dneska existuji nebo ne? a Typhoon muze ten radar objevit z vetsi vzdalenosti nez na jakou vlastne bude detekovan - takze je otazka jak daleko jsou ty dve letiste od sebe, ale tak jako tak, mi prijde ze ze soustavne pouzivani radaru se musi temer rovnat sebevrazde (ve valce dvou vyspelych a pocetne rovnocenych souperu), ale to i v pripade, ze by ty 4gen letadla pouzivaly obe strany - samozrejme ty F-35 muzou pouzit radar jen tu a tam a pak se vzdycky presunout, ale tim se dovi o poloze nepritele jen tu a tam, coz je na sestrel asi malo a navic Typhoon se take dozvida svoje - takze mi prijde ze stealth je mi ponekud k nicemu, pokud mi jde o to sestrelovat nepratelska letadla - muze to byt uzitecne v pripade, ze se chci jen nepozorovane proplizit na nepratelske uzemi, vystrelit par strel na pozemni cile, ktere se o moc nepresunuly od te doby, co na velitelstvi naposledy zjistili jeho polohu, coz stealthum neberu - ale tak nejak si ted uvedomuju ze vubec netusim, jak takovy letecky souboj dneska vypada (a nejde jen o ten stealth) - jak to tedy je?Skrýt celý příspěvek

  • peterLuk
    12:28 24.07.2015

    Popravde ma to veľmi neprekvapuje. Ak roky okliešťujete armádu, vyraďujete odborníkov, priemysel vyrába a vyvíja len obmedzene a celá armáda vpodstate stagnuje, a potom sa ...Zobrazit celý příspěvek

    Popravde ma to veľmi neprekvapuje. Ak roky okliešťujete armádu, vyraďujete odborníkov, priemysel vyrába a vyvíja len obmedzene a celá armáda vpodstate stagnuje, a potom sa rozhodnete ju zo dňa na deň zmodernizovať a zmeniť stratégiu, musíte počítať s potrebou veľkých investícií, času a odborníkov. Rusko "zaspalo" a podobne ako OSSR sa chce zrazu zmodernizovať. Ale nedá sa naraz investovať do všetkého, treba nato čas aj peniaze. Ale aspoň že si to uvedomujú...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    17:29 23.07.2015

    Petr M: pilot EF se chlubil, že dokáže přes jeho IRST zjistit F-22 na 60km. Ale IRST má dva problémy, je to daleko horší systém pro vyhledávání jak radar. daleko menší detekční ...Zobrazit celý příspěvek

    Petr M: pilot EF se chlubil, že dokáže přes jeho IRST zjistit F-22 na 60km.

    Ale IRST má dva problémy, je to daleko horší systém pro vyhledávání jak radar. daleko menší detekční okno a většina z těch systému nemá automatické vyhledávání.
    Druhý problém je, že aby letoun mohl střílet, musí znát polohu, což u IRST je limitováno cca na 20km (dosah laserového dálkoměru).

    A poslední problém je počasí.

    Zhodnotil bych to asi takhle, pokud 5gen bude stát proti 4gen+, 4gen bude vždy v nevýhodě a neschová se.

    pokud půjdou proti sobě letadla 5gen, tak už to bude daleko zajímavější a na pasivní detekční systémy bude kladen větší důraz.Skrýt celý příspěvek

  • Petr M
    17:03 23.07.2015

    Otázkou je, na jakou dálku lze detekovat teplo z motorů stealth letounů např. senzory IRST apod. Jaké jsou možnosti jejich detekce jejich ze IR satelitů?

    Otázkou je, na jakou dálku lze detekovat teplo z motorů stealth letounů např. senzory IRST apod. Jaké jsou možnosti jejich detekce jejich ze IR satelitů?

  • Shania
    16:40 23.07.2015

    petr.rok: proti IR ponesou DIRCM určitě se objeví systémy, které budou schopné VLO zachytit a utočit na něj na určitou vzdálenost. Ale Stealth jako celek není jen nízké RCS, ...Zobrazit celý příspěvek

    petr.rok: proti IR ponesou DIRCM

    určitě se objeví systémy, které budou schopné VLO zachytit a utočit na něj na určitou vzdálenost.

    Ale Stealth jako celek není jen nízké RCS, je to v první řadě správně zvolená taktika, podpůrné systémy, rušení, návnady, správně zvolená trasa atd. Když se podělá plánování, skončí to jako v Bosně. Pokud dobře, tak statická obrana bude mít velký problém.

    Stealt jako takový zase není hlavní vlastnost 5.gen ale jedna z mnoha, a všechny jsou navzájem propojené.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    16:10 23.07.2015

    Shania: ad 1) moze sa jednat o rakety s IR pripadne kombinovanym navadzanim ad 2) je to mozne ale nie iste. ak je to technicky mozne urcite sa to objavi ad 3) ano ale vdaka ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania:
    ad 1) moze sa jednat o rakety s IR pripadne kombinovanym navadzanim
    ad 2) je to mozne ale nie iste. ak je to technicky mozne urcite sa to objavi
    ad 3) ano ale vdaka dalekemu dosahu mozu byt zase umiestnene vo vnutrozemi a kryte dalsimi systemami

    ano stealth je urcite uzitocny (az po bagdade ho rusi zacali brat naozaj vazne) a urcite
    nie je spravne tvrdit ze si s nim take a onake radary hravo poradia, na druhu stranu nie je spravne robit z neho neprekonatelnu modlu
    je to staly boj medzi senzormi a ich oklamanim podobne ako medzi delom a pancierom u tankov a nakoniec vyhra ten co bude mat viac penazi :)

    Gen. Hostage robi zrejmu PR preto by som bral jeho vyjadrenia s rezervouSkrýt celý příspěvek

  • Shania
    15:50 23.07.2015

    pet.rok: 1. malý seeker rakety nemusí být schopný VLO na 10km zachytit, ten potřebuje co nejpřesnější udaje o poloze cíle. VLO o raktetě bude vědět a bude manevrovat do nejlepší ...Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok:
    1. malý seeker rakety nemusí být schopný VLO na 10km zachytit, ten potřebuje co nejpřesnější udaje o poloze cíle. VLO o raktetě bude vědět a bude manevrovat do nejlepší pozice.
    2. žádný palebný systém nemá tyhle radary v systému, takže podle nich nemůže navádět střely.
    3. dlouhovlnné radary včasného varování budou první cíle.

    Všechny ty čísla jsou jen odhady, klidně můžou být vyšší, nebo nižší, pro nás na tomhle foru stejně nějak velkou vypovídající hodnotu nemají a nemůžeme si to dát do kontextu.

    Ale je jasné že stealth funguje a zcela jasně prokázala stará F117 nad Bagdadem, nepřišli o jediný stroj. Bylo to jediné letadlo, které do té oblasti vůbec mohlo před tím než tomahavky a F117 vyřadili řídící stanoviště integrované PVO a byl proveden DEAD v oblasti. Tohle platí mnohem víc dnes než tenkrát. Jediné letadla které můžeš poslat do silně bráněně oblasti s nějakou šancí na přežití jsou VLO a i tak budou muset nést stand off zbraně.

    Gen Hostage tvrdí, že F35 je přímo dělaná na boj proti integrované PVO se schopnostmi S-400 a dokonce to té míry, že se dostane dost blízko na použití konvenčních zbraní (JDAM). Ale podle mého názoru proti těmto cílům se bude utočit z bezpečné vzdálenosti pomocí sdb a případně JASSM.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    15:26 23.07.2015

    m164: ano to su presne tie laboratorne (staticke) testy problem je ze v realnych podmienkach sa pohybuju riadiace plochy, bezia motory (lopatky kompresorov a turbin je velky zdoj ...Zobrazit celý příspěvek

    m164: ano to su presne tie laboratorne (staticke) testy
    problem je ze v realnych podmienkach sa pohybuju riadiace plochy, bezia motory (lopatky kompresorov a turbin je velky zdoj odrazov), meni sa uhol od zdroja signalu, nabezne hrany sa zohrievaju co meni em vlastnosti materialu, preleti mrakom a zvysena vlhkost zase zmeni parametre

    ale na koniec tu je stale otazka: aj keby tieto testy prebehli preco by publikovali vysledky (ked sa zdrahaju napr. uverejnit skutocny tah motora F22)Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    15:09 23.07.2015

    Shania: uz to tu niekolkokrat bolo spominane, dlhovlne radary su uz z prinicipu urcene na vcasne varovanie a presnost nehra tak vyznamnu ulohu navyse stale su to hodnoty ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania:
    uz to tu niekolkokrat bolo spominane, dlhovlne radary su uz z prinicipu urcene na vcasne varovanie a presnost nehra tak vyznamnu ulohu
    navyse stale su to hodnoty pouzitelne na mid-course update (strely s vlastnym navadzanim sa potrebuju dostat k cielu na cca 10km)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    15:06 23.07.2015

    pet.rok: veřejné nejsou, jediné oficiální info je, že F22 rcs je kovová kulička a F35 golfový míček, to řekl v 2005 gen Hostage. Loni se ještě zmínil, že je F35 víc stealth než ...Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok: veřejné nejsou, jediné oficiální info je, že F22 rcs je kovová kulička a F35 golfový míček, to řekl v 2005 gen Hostage. Loni se ještě zmínil, že je F35 víc stealth než F22, ale to bude díky jiným věcem než jen RCS.

    V praxi to znamená to, že radar musí hledat velmi malý cíl na velké vzdálenosti a i když delší vlny jsou v detekci lepší, radary potřebné k navádění zbraní pracují všechny okolo X band pásma, kde je stealth nejučenější.Skrýt celý příspěvek

  • m164
    15:05 23.07.2015

    Takto sa testuje RCS v ...Zobrazit celý příspěvek

    Takto sa testuje RCS v USA:

    http://www.urs.com/projects/na...
    http://i.telegraph.co.uk/multi... (dokonca ho i prevrátili naruby)
    http://www.thehowlandcompany.c...

    Tu by malo byť Nemecko, na to som natrafil iba teraz:
    http://www.dlr.de/hr/en/deskto...

    Meria sa pod rôznymi uhlami a zo všetkých strán. Stroj sa umiestni na otočný stojan, ktorý má len zanedbateľné RCS a následne sa postupne otáča a zaznamenávajú sa hodnoty. Jednak testovanie prebieha už u výrobcu, potom u vojska a potom pri cvičeniach. Bol o tom dobrý dokument, ale už si nespomeniem ani len kde som ho videl.

    Vôbec by som nepochyboval o ich hodnotách. Podotýkam, že precízne testovanie prebieha už niekoľko desaťročí, takže ak aj boli akékoľvek medzery pri jeho začiatkoch, už dávno museli byť objavené a odstránené. Zaujímavosť na záver: testované bolo aj Ho229, resp jeho replika.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 6