Ruský bombardér Tu-160 dostal přednost před PAK DA
- 22. 7. 2015
- 117 komentářů
- Jan Grohmann
Rusové se připravují na obnovení výroby nadzvukového bombardéru Tu-160, resp. jeho nejnovější verze Tu-160M2. Rozhodnutí o obnovení výroby odsouvá na druhou kolej vývoj a výrobu nového strategického bombardéru PAK DA.
Nový Tu-160M2
Před časem uveřejnil ruský prezident Vladimír Putin plán vyrobit 60 nových strategických bombardérů Tu-160M2. Podle Jurije Borisova, náměstka ministra obrany odpovědného za vyzbrojovací otázky, k zahájení výroby bombardérů Tu-160M2 dojde v roce 2023.
V závislosti na vývoji Tu-160M2 se však odsouvá začátek prací na novém bombardéru PAK DA. „Projekt PAK DA bude posunut mimo (za rok 2023 – pozn. redakce), jinak to nemá smysl," uvedl před pár dny Borisov.
Podle Borisova v současné době probíhají konstrukční práce na novém letadle Tu-160M2 a dojednávají se první smlouvy s průmyslem. První tři nová letadla Tu-160M2 ruské letectvo získá v roce 2023. Podle Borisova „jde prakticky o nová letadla". Letadla vydrží ve službě minimálně 40 let.
Tu-160M2 je hloubkově modernizovaným bombardérem Tu-160. Klíčovým prvkem modernizace budou nové úspornější motory NK-32 navrhnuté firmou JSC Kuzněcov.
„Plánujeme instalovat motory NK-32 série 2 na Tu-160M2. Motor byl vylepšen, jako celek je mnohem více cenově efektivní. Navíc má NK-32 série 2 vylepšené výkony a dosah letu (Tu-160M2 pozn. redakce) vzroste minimálně o 1000 km, oproti současným motorům," uvedl Borisov.
JSC Kuzněcov začne pracovat na motorech od roku 2017. Po zahájení sériové výroby bude firma schopná dodávat 20 až 22 motorů každý rok. Tímto tempem dokáže Rusko zavádět pět letadel Tu-160M2 (jedno letadlo pohání čtyři motory) do výzbroje ročně.
Letadla dostanou také nejnovější elektronickou výzbroj a avioniku. Novinkou je například navigační systémy ANS-2009, který určuje polohu a rychlost letadla podle polohy hvězd. Systém je nezávislý na satelitním navigačním systému, který může být zničen nebo rušen protivníkem. Pomocí hvězd (mimo jiné) se navádějí také nejnovější ruské mezikontinentální rakety.
Letouny získají, na základě vyjádření Jurije Borisova, i zcela novou raketou výzbroj. Rusko údajně vyvíjí hned několik řízených střel, jejich technická podoba však není veřejnosti známá. V současnosti hlavní výzbroj letadel Tu-160 tvoří střely vzduch-země Ch-55 s doletem až 3000 km. Na cíl Ch-55 útočí konvenční nebo nukleární hlavicí.
Kromě nových letadel se Rusko soustředí na dosažení vyšší míry provozuschopnosti strategických bombardérů. „Máme intenzivní plán na dosažení 80% provozuschopnosti všech letadel dálkového dosahu. Řešení všech potíží/problémů bylo stanoveno v souladu se Státním obranným příkazem – 2015," uvedl Borisov.
Výrobní a vývojové výzvy
Vývoj prakticky nového letadla Tu-160M2 je pro ruský průmysl velkou výzvou. Připomeňme, že kromě Tu-160M2 ruský vojenský průmysl pracuje na novém víceúčelovém stíhacím letadle Suchoj T-50, objednáno je 130 záchytných stíhaček MiG-31BM a požaduje se výroba dalších stíhaček MiG-35, Su-30, Su-34 a Su-35.
„Normální systematická práce na tomto projektu (Tu-160M2 – pozn. redakce) byla zahájená. Práce jsou velmi komplexní, protože kdysi celý Sovětský svaz pracoval na tomto letadle. V současné době je to především národní projekt," přiblížil Borisov složitost vývoje nového letadla.
„Lidé, kteří vydávají tyto příkazy stále věří, že žijeme v sovětských dobách," vyjadřuje se tvrději nejmenovaný moskevský analytik, kterého cituje vojenský magazín IHS Janes. „Tehdy jste udělali jednoduše rozhodnutí a celá konstelace konstrukčních kanceláří a výrobních závodů šla do toho po hlavě a a nikdo se neohlížel na náklady – nebo hůře – na výpočtu něco podobného jako jsou náklady obětované příležitosti (typ ekonomické teorie – pozn. redakce). "
Výzvou pro ruský průmysl je také nedostatečný počet kvalifikovaných pracovníků. V ruském vojenském průmyslu pracuje pouze 10 % lidí, oproti stavu v 80. letech v Sovětském svazu.
Zdroj: IHS Janes, Russia Insider
Související články
Armáda 2015: Náhled do stavu ruských ozbrojených sil
Před několika týdny se v Rusku uskutečnila obří vojenská výstava Armáda 2015. BBC Russian Service ...
- 06.07.2015
- 126 komentářů
- Jan Grohmann
Velmoci a multipolarita I
Velmoci patří mezi nejvýznamnějších hráče mezinárodního dění. Jsou schopné formovat své okolí, měnit ...
- 08.07.2015
- 134 komentářů
- Matej Kandrík
Eurofighter Typhoon: Agilnější a smrtonosnější
Společnost Airbus Defence and Space dokončila testování nových aerodynamických vylepšení víceúčelové ...
- 16.07.2015
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
Ruský tank T-14 Armata: Drahá budoucnost ruské armády
Ruská armáda se připravuje na zavedení nového hlavního bojového tanku T-14 Armata. Tank svými výkony ...
- 20.07.2015
- 45 komentářů
- Jan Grohmann
Shania: netvrdim ze sa neda zmerat hodnota RCS 0,0001. hovorim ze podobne hodnoty sa daju namerat v labaku (v EM komore) co su podmienky z praktickeho hladiska tazko ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: netvrdim ze sa neda zmerat hodnota RCS 0,0001.
hovorim ze podobne hodnoty sa daju namerat v labaku (v EM komore) co su podmienky z praktickeho hladiska tazko pouzitelne
ako prirovnanie by som pouzil spotrebu u aut, papierovo je dnes rekordne nizka (namerana v laboratornych podmienkach) ale nazivo to tak uzasne nie je
a merania v skutocnych podmienkach su velmi nakladne a je velmi tazke docielit opakovatelnost (zachovanie rovnakych podmienok)
navyse ak taketo merania uskutocnili (u F35 lebo F22) co je pravdepodobne tak vysledky rozhodne nebudu verejneSkrýt celý příspěvekpetr.rok: jistě že se dají změřit hodnoty 0,0001, to je velikost hmyzu http://www.f-16.net/forum/down... //Příklad ze skutečnosti, piloti nejen ...Zobrazit celý příspěvek
petr.rok: jistě že se dají změřit hodnoty 0,0001, to je velikost hmyzu
http://www.f-16.net/forum/down...
//Příklad ze skutečnosti, piloti nejen F-15 nedokázali radarem zaměřit F22 i když ji měli uprostřed HUDu.//
Americké stealth jsou teď mezi 30-40 dBsm, next gen stealth má jit až na 60 dBsm
Jistě že se hodnoty mění z různých uhlu, ze předu hodnoty budou jinde než z boku, ze zadu, z vrchu.
Ale stealth není rcs, to je kombinace rcs, taktiky, sa, sítě a dalších věcí, aby letadlo bylo skutečně efektivní.
Tady máš obrazek s testování prototypu z kterých vzešela F117
http://www.hitechweb.genezis.e...
Tady je obrázek jaká je přesnost dlouhovlnných radarů:
http://www.ausairpower.net/XIM...
Tady jsou ještě dva články o rcs
http://www.rfcafe.com/referenc...
http://www.aerospaceweb.org/qu... Skrýt celý příspěvekpajo: T160 bola aj tak od zaciatku koncipovana, ako rychly nosic striel dlheho doletu s jadrovou hlavicou. Shania: udaje o RCS by som nebral uplne vazne (najma nie v cislach kde ...Zobrazit celý příspěvek
pajo: T160 bola aj tak od zaciatku koncipovana, ako rychly nosic striel dlheho doletu s jadrovou hlavicou.
Shania: udaje o RCS by som nebral uplne vazne (najma nie v cislach kde je viacero nul na zaciatku)
jednak je to doverna informacia (alebo marketing) a potom velmi zavisi na metodike merania.
bud sa to meria presne v labaku ale potom to nema nic spolocne s realnymi podmienkami alebo sa to meria za letu alebo potom sa tazko udrzia parametre presnosti a opakovatelnosti tak aby sa vedeli zmerat hodnoty typu 0,0001 a pod.Skrýt celý příspěvekShania: Kniha, z ktorej som uvadzal RCS bola vydana v roku 2000, takze dnes istotne su dostupne presnejsie cisla, ale pre Tu-160 som nenasiel. Na porovnanie som uviedol aj USA ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: Kniha, z ktorej som uvadzal RCS bola vydana v roku 2000, takze dnes istotne su dostupne presnejsie cisla, ale pre Tu-160 som nenasiel. Na porovnanie som uviedol aj USA bombardery, hoci minimalne pre B2 to bol skor horny odhad. Podstata mojho prispevku bola, ze pri RCS Tu-160 na urovni okolo 15m^2 nema sancu prekonat modernu protiletecku obranu. Takze uloha Tu-160 sa redukuje na nosic striel dlheho doletu, ktore bude vypustat z bezpecnej vzdialenosti stovky kilometrov od ciela.Skrýt celý příspěvek
ako uz charlie zmienil z hladiska nosnosti bombarderov je cista nosnost len cislo do tabulky bez velkeho praktickeho vyznamu. rozhodujuce je usporiadanie bombovnic (resp. ...Zobrazit celý příspěvek
ako uz charlie zmienil z hladiska nosnosti bombarderov je cista nosnost len cislo do tabulky bez velkeho praktickeho vyznamu.
rozhodujuce je usporiadanie bombovnic (resp. externych zavesov) a to aku municiu mozu niest.
napr. pri konfiguracii 84xM82 je celkova hmotnost nesenej municieSkrýt celý příspěvekvsetky ruske vojenske lietadla maju tradicne prazdnu hmotnost relativne vyssiu nez ich zapadne naprotivky z hladiska mernej spotreby (v suchom rezime) zas kuznecovy nevychadzaju ...Zobrazit celý příspěvek
vsetky ruske vojenske lietadla maju tradicne prazdnu hmotnost relativne vyssiu nez ich zapadne naprotivky
z hladiska mernej spotreby (v suchom rezime) zas kuznecovy nevychadzaju az tak zle su v pare s napr. velmi rozsirenym motorom PW F100.
len pre zajimavost NK 32/321 su 3 hriadelove co je asi unikat medzi vojenskymi motormi (u civilnych je to bezna konfiguracia)Skrýt celý příspěvekCharlie, Logik: B-1R (nejspíš vůbec nevznikne) má být v podstatě těžký stíhač/mula, nejspíš ponese velké množství AAM na externích závěsnících, ale ty ani náhodu letadlo nezatíží ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie, Logik: B-1R (nejspíš vůbec nevznikne) má být v podstatě těžký stíhač/mula, nejspíš ponese velké množství AAM na externích závěsnících, ale ty ani náhodu letadlo nezatíží tak jako bomby.
Co se týká doletu, tyhle stoje mají mezikontinetální dolet, ale u amerických strojů nezáleží jestli mají o 1000 km delší dolet nebo kratší, operují z letišť v USA a dolet k cíli který je na druhé straně planety mít nebudou, tak prostě tankují. Rusové sice můžou zkusit podobnou věc, ale je to pro ně mnohem složitější a těžší, ale ne nemožné.
2.2 machu už mela lítat B1ASkrýt celý příspěvekpajo: hodnoty RCS jsou dost špatně, minimálně u B2. Gen. Hostage tvrdí, že B2 má 2x lepší rcs jak F177 0.001 to 0.01 m2 , to bylo v roce 2005. Dnes se uvádí, že F35 má lepší ...Zobrazit celý příspěvek
pajo: hodnoty RCS jsou dost špatně, minimálně u B2. Gen. Hostage tvrdí, že B2 má 2x lepší rcs jak F177 0.001 to 0.01 m2 , to bylo v roce 2005.
Dnes se uvádí, že F35 má lepší stealth (ale to nemusí jít jen o rcs,a le o lektroniku, SA a rušení atd) jak F22 0.00018 m2 (tenkrát to bylo naopak)
A B2 rcs je stejné jako má čmelák což je 0.00001 m2 (-50 dBsm)
B2 má zcela určitě nejlepší rcs ve všech směrech. Což u B1B, TU 122 platí jen ze předu a z jiných úhlu jsou to velké cíle.Skrýt celý příspěvekRiMr: podobných prohlášení je ale plno všude po světě - Američani jich od počátku programu JSF nakupili tolik, že by to vydalo na celou knížku, a Evropa jim zdatně sekunduje (ve ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr: podobných prohlášení je ale plno všude po světě - Američani jich od počátku programu JSF nakupili tolik, že by to vydalo na celou knížku, a Evropa jim zdatně sekunduje (ve všech oblastech života).
Kupříkladu onen smělý plán s nula mrtvými na silnicích v Evropě do roku nevímkolik.
logik: předně netuším, jaký rozsah bude modernizace B-1B na verzi R mít. Wiki zmiňuje motory P&W F119 a o 20% menší dolet, jenže to je tak všechno a je možné, že v průbehu zkoušek se celá situace výrazně zkomplikuje - záleží na tom, jak moc velkou rezervu pevnosti drak má.
Navíc pořád jsme u toho, že Tu-160 nese minimálně 2x tolik paliva a spíš víc (1,5 násobný dolet a relativně žravé Kuzněcovy), což znamená mnohem víc vnitřního prostoru potřebného pro nádrže a tudíž větší rozměry letounu. Větší rozměry letounu znamenají těžší a robustnější drak, protože na něj působí větší síly.
Stejně tak nevíme, kolik nosnosti je obětováno ve propěch jiných parametrů - rychlosti, elektronické výzbroje (sovětská elektronika se nikdy nevyznačovala lehkostí), prostoru pumovnic (bohužel nevíme, jaký je celkový vnitřní objem pumovnic v obou typech, jen to, že B-1 má tři a Tučko 2) atd.
Další problém - B-1B může ve vnitřních pumovnicích nést maximálně 34 tun nákladu, dalších 23 tun připadá na podkřídelní závěsníky. Tu-160 žádné závěsníky nemá, zato v pumovnicích může nést až 40 tun, navíc my nevíme, nakolik je dolet u B-1 ovlivněn přítomností podkřídelních závěsníků.
Stejně tak je možné, že vzhledem ke "kvalitě" ruských letišť má Tučko mnohem masivnější podvozek a konstrukci, aby vydrželo provoz z relativně hrbolatých runwayí (Rusové v tomhle mají docela tradici).Skrýt celý příspěvekRiMr71: a uz ste videli ze by napr. americky predstavitel vyhlasil: "v roku 2020 budeme mat 125 strojov XZY ale ked to nestihneme tak termin posunieme do 2025" alebo mate pocit ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71: a uz ste videli ze by napr. americky predstavitel vyhlasil:
"v roku 2020 budeme mat 125 strojov XZY ale ked to nestihneme tak termin posunieme do 2025"
alebo mate pocit ze sabevedome vyhlasenia nepatria do politiky?Skrýt celý příspěvek...ještě toto je dobré: "Ruská ekonomika zaznamená v roce 2011 růst na úrovni 4,2-4,5%, prohlásil premiér Vladimir Putin, když odpovídal na otázky ruských obyvatel během přímé ...Zobrazit celý příspěvek
...ještě toto je dobré:
"Ruská ekonomika zaznamená v roce 2011 růst na úrovni 4,2-4,5%, prohlásil premiér Vladimir Putin, když odpovídal na otázky ruských obyvatel během přímé linky, přenášené mnohými ruskými i zahraničními médii. Inflace bude rekordně nízká – 6%, nezaměstnanost rovněž 6%. Reálný růst platů dosáhne 2,9%".
Ne "předpokládáme", "pokud, tak", "v případě že", ale "bude to tak a tak, protože jsem tak rozhodnul".Skrýt celý příspěvekCharlie - všechno co popisujete chápu, vím a souhlasím. Já jsem nekomentoval výrobní a vývojové postupy, které jsou v podstatě všude stejné a (až na vyjímky) je prodlení, ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie - všechno co popisujete chápu, vím a souhlasím. Já jsem nekomentoval výrobní a vývojové postupy, které jsou v podstatě všude stejné a (až na vyjímky) je prodlení, předražení a často i ústup od původních parametrů běžný.
TO co jsem uštěpačně komentoval je STYL s jakým rusové komentují a oznamují "bude to tak a tak a přes to nejde vlak". Ani stín pochybností, ano náznak možných problémů. Podmiňovací způsob vyjadřování zkrátka neexistuje.
Něco jako: ".... Rusko do dvou let problémy překoná. „Růst je nevyhnutelný,“ prohlásil Putin."
Prostě báťuška zavelí a a tak to bude. Ropa neropa, reálná svět nereálný svět..Skrýt celý příspěvekcharlie: ale B1R má být také schopna M2 bez nějakejch podstatnejch strukturálních změn, takže větší pevností draku se nižší nosnost u Tu 160 vysvětlit nedá. Dolet je pak otázka ...Zobrazit celý příspěvek
charlie: ale B1R má být také schopna M2 bez nějakejch podstatnejch strukturálních změn, takže větší pevností draku se nižší nosnost u Tu 160 vysvětlit nedá.
Dolet je pak otázka kapacity nádrží - kdyby v B1B obětovali jednu pumovnici, tak je dolet jinde a nosnost furt vyšší než u Tu 160.Skrýt celý příspěvekV knihe Advanced Array Systems, Applications and RF Technologies od Nicholas Fourikis sa uvedene vseobecne akceptovane hodnoty RCS nasledovne (m^2): B-52 =100 Tu-160 = 15 B-1B ...Zobrazit celý příspěvek
V knihe Advanced Array Systems, Applications and RF Technologies od Nicholas Fourikis sa uvedene vseobecne akceptovane hodnoty RCS nasledovne (m^2):
B-52 =100
Tu-160 = 15
B-1B = 0.75
B-2 = 0.1
Cez "google books" sa da nahliadnut do knih (str. 34): https://books.google.cz/books?... Skrýt celý příspěvekTady je zajimávé porovnání A a B verze + i taktiky a důvody zrušení, proč B už nelétá nízko atd. http://www.airliners.net/aviat... Vypadá to ...Zobrazit celý příspěvek
Tady je zajimávé porovnání A a B verze + i taktiky a důvody zrušení, proč B už nelétá nízko atd.
http://www.airliners.net/aviat...
Vypadá to že za nižší rychlost B verze může pevný přívod vzduchu k motorům (výrazně nižší RCS, problém při vyšších rychlostech), A verze měla stavitelný stejně jako Tu. A taky má menší rozsah měnitelné geometrie křídel.
B1B taky určitě moc nelétá maximální rychlostí u země, to by snížili životnost křídel a draku. Stejně tak u Migu 31 pochybující, že by v téhle výšce někdo létal, pokud by to vůbec vydrželo.
Tady je parádní video jak fungují motory SR 71, je tam vysvětlen i stavitelný přívod vzduchu, což je něco co letadla látající nad 2Machy by měli mít
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekJe zajímavé, že ačkoliv "b1b factbook" uvádí rychlosti B-1B jako 1,2 max a 0,95 na úrovni moře, fas.org/man má v kartě B-1B uvedenu rychlost 900mph (mach 1.2 at sea level). ...Zobrazit celý příspěvek
Je zajímavé, že ačkoliv "b1b factbook" uvádí rychlosti B-1B jako 1,2 max a 0,95 na úrovni moře, fas.org/man má v kartě B-1B uvedenu rychlost 900mph (mach 1.2 at sea level). Očividně je v maximálkách B-1 pěknej bordel :D
Pokud jde o rozdíly Tu-160 a B-1B, Blackjack je větší, má silnější motory (skoro 2x tolik tahu bez i s přdavným spalováním) a větší operační rádius - čili se žravějšími motory musí mít mnohem více paliva v nádržích, což samozřejmě znamená větší a těžší letoun a samozřejmě více paliva znamená méně pumového nákladu. Navíc nevíme, na základě jakých požadavků byl Tu-160 designován, je celkem možné, že pro plánovanou výzbroj (střely s plochou dráhou letu) je 40 tun až až a s konvenční výzbrojí nikdo nepočítal - byla obětována nosnost ve prospěch doletu a rychlosti (maximálka je přes 2 Machy, což znamená mnohem robustnější konstrukci trupu i křídel, čili zase těžší letoun).
RiMr71: cituji "A k tomu výše - tak to jsou tu ruští konstruktéři úplně nejlepší na celém světě, když si dokáží předem spočítat a určit jak a o kolik a hlavně za jak dlouho tak složitou sestavu jako proudový motor dokáží vylepšit. Jednoho by skor napadlo - proč ho takový neudělali rovnou? "
1) každá firma na světe plánuje a zadává svým zaměstnancům cíle, ať už to je očet vyrobených výrobků, nebo třeba co po nich chce aby vyvinuli. Čili pokud je na trhu poptávka po nějakých parametrech motoru (velikost, tah, hmotnost, spotřeba),firma si tyto parametry projde a udělá z nich zadání pro své vývojáře, kteří buďto upraví stávající typ, nebo vyvinou nový. Z toho je zřejmé, že motorářská firma může na začátku říci "vyvíjíme motor, který bude mít takové rozměry s tahem X kN a spotřebou Y kg paliva na hodinu letu". Dělají to tak všechny firmy, nejen ty ruské. Stejně tak je logické, že firma musí určit jaké náklady na vývoj/modernizaci motoru chce vynaložit a jak rychle chce mít hotové motory (realita je druhá věc a zdržení se prostě stávají, a nejen u Rusů).
2) Proč je neudělali tak už na začátku? To je taková blbost, že nevím, jestli to myslíte vážně. Obecně se tomu ale říká vývoj a stejně tak letoun bráchu Wrightů byla chatrná konstrukce z dřeva a plátna a ne rovnou proudová stíhačka, rovněž pan Daimler svůj první motor zkonstruoval jako velký, těžký a s malým výkonem a ne rovnou přeplňovaný dvanáctivál s 500 kobylami.Skrýt celý příspěvekpet.rok: díky za materiál, ten je dost důvěryhodnej :-) Zřejmě ty ostatní zdroje splácaly dohromady mach 1.2 a bombardér pro lowlevel průniky dohromady. Glonas: Váha to může ...Zobrazit celý příspěvek
pet.rok: díky za materiál, ten je dost důvěryhodnej :-) Zřejmě ty ostatní zdroje splácaly dohromady mach 1.2 a bombardér pro lowlevel průniky dohromady.
Glonas: Váha to může vysvětlovat - pak je ale ze strany Tučka trochu fail ta poloviční nosnost...Skrýt celý příspěvekA takisto podla vyrobcu: http://www.boeing.com/history/...
A takisto podla vyrobcu: http://www.boeing.com/history/...
Načítám diskuzi...