Ruský bombardér Tu-160 dostal přednost před PAK DA

Tupolev Tu-160
Tupolev Tu-160 "Blackjack"; větší foto / Vitaly V. Kuzmin, CC BY-SA 3.0

Rusové se připravují na obnovení výroby nadzvukového bombardéru Tu-160, resp. jeho nejnovější verze Tu-160M2. Rozhodnutí o obnovení výroby odsouvá na druhou kolej vývoj a výrobu nového strategického bombardéru PAK DA.

Nový Tu-160M2

Před časem uveřejnil ruský prezident Vladimír Putin plán vyrobit 60 nových strategických bombardérů Tu-160M2. Podle Jurije Borisova, náměstka ministra obrany odpovědného za vyzbrojovací otázky, k zahájení výroby bombardérů Tu-160M2 dojde v roce 2023.

V závislosti na vývoji Tu-160M2 se však odsouvá začátek prací na novém bombardéru PAK DA. „Projekt PAK DA bude posunut mimo (za rok 2023 – pozn. redakce), jinak to nemá smysl," uvedl před pár dny Borisov.

Podle Borisova v současné době probíhají konstrukční práce na novém letadle Tu-160M2 a dojednávají se první smlouvy s průmyslem. První tři nová letadla Tu-160M2 ruské letectvo získá v roce 2023. Podle Borisova „jde prakticky o nová letadla". Letadla vydrží ve službě minimálně 40 let.

Tu-160M2 je hloubkově modernizovaným bombardérem Tu-160. Klíčovým prvkem modernizace budou nové úspornější motory NK-32 navrhnuté firmou JSC Kuzněcov.

„Plánujeme instalovat motory NK-32 série 2 na Tu-160M2. Motor byl vylepšen, jako celek je mnohem více cenově efektivní. Navíc má NK-32 série 2 vylepšené výkony a dosah letu (Tu-160M2 pozn. redakce) vzroste minimálně o 1000 km, oproti současným motorům," uvedl Borisov.

JSC Kuzněcov začne pracovat na motorech od roku 2017. Po zahájení sériové výroby bude firma schopná dodávat 20 až 22 motorů každý rok. Tímto tempem dokáže Rusko zavádět pět letadel Tu-160M2 (jedno letadlo pohání čtyři motory) do výzbroje ročně.

Letadla dostanou také nejnovější elektronickou výzbroj a avioniku. Novinkou je například navigační systémy ANS-2009, který určuje polohu a rychlost letadla podle polohy hvězd. Systém je nezávislý na satelitním navigačním systému, který může být zničen nebo rušen protivníkem. Pomocí hvězd (mimo jiné) se navádějí také nejnovější ruské mezikontinentální rakety.

Letouny získají, na základě vyjádření Jurije Borisova, i zcela novou raketou výzbroj. Rusko údajně vyvíjí hned několik řízených střel, jejich technická podoba však není veřejnosti známá. V současnosti hlavní výzbroj letadel Tu-160 tvoří střely vzduch-země Ch-55 s doletem až 3000 km. Na cíl Ch-55 útočí konvenční nebo nukleární hlavicí.

Kromě nových letadel se Rusko soustředí na dosažení vyšší míry provozuschopnosti strategických bombardérů. „Máme intenzivní plán na dosažení 80% provozuschopnosti všech letadel dálkového dosahu. Řešení všech potíží/problémů bylo stanoveno v souladu se Státním obranným příkazem – 2015," uvedl Borisov.

Výrobní a vývojové výzvy

Vývoj prakticky nového letadla Tu-160M2 je pro ruský průmysl velkou výzvou. Připomeňme, že kromě Tu-160M2 ruský vojenský průmysl pracuje na novém víceúčelovém stíhacím letadle Suchoj T-50, objednáno je 130 záchytných stíhaček MiG-31BM a požaduje se výroba dalších stíhaček MiG-35, Su-30, Su-34 a Su-35.

„Normální systematická práce na tomto projektu (Tu-160M2 – pozn. redakce) byla zahájená. Práce jsou velmi komplexní, protože kdysi celý Sovětský svaz pracoval na tomto letadle. V současné době je to především národní projekt," přiblížil Borisov složitost vývoje nového letadla.

„Lidé, kteří vydávají tyto příkazy stále věří, že žijeme v sovětských dobách," vyjadřuje se tvrději nejmenovaný moskevský analytik, kterého cituje vojenský magazín IHS Janes. „Tehdy jste udělali jednoduše rozhodnutí a celá konstelace konstrukčních kanceláří a výrobních závodů šla do toho po hlavě a a nikdo se neohlížel na náklady – nebo hůře – na výpočtu něco podobného jako jsou náklady obětované příležitosti (typ ekonomické teorie – pozn. redakce). "

Výzvou pro ruský průmysl je také nedostatečný počet kvalifikovaných pracovníků. V ruském vojenském průmyslu pracuje pouze 10 % lidí, oproti stavu v 80. letech v Sovětském svazu.

Zdroj: IHS Janes, Russia Insider

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda 2015: Náhled do stavu ruských ozbrojených sil

Před několika týdny se v Rusku uskutečnila obří vojenská výstava Armáda 2015. BBC Russian Service ...

Velmoci a multipolarita I

Velmoci patří mezi nejvýznamnějších hráče mezinárodního dění. Jsou schopné formovat své okolí, měnit ...

Eurofighter Typhoon: Agilnější a smrtonosnější

Společnost Airbus Defence and Space dokončila testování nových aerodynamických vylepšení víceúčelové ...

Ruský tank T-14 Armata: Drahá budoucnost ruské armády

Ruská armáda se připravuje na zavedení nového hlavního bojového tanku T-14 Armata. Tank svými výkony ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • pajo
    00:23 23.07.2015

    B-1B ma rychlost 1.2 Mach na urovni mora podla oficialnej stranky USAF: http://www.af.mil/AboutUs/Fact...

    B-1B ma rychlost 1.2 Mach na urovni mora podla oficialnej stranky USAF: http://www.af.mil/AboutUs/Fact...

  • pet.rok
    23:26 22.07.2015

    Gloton: ano to moze byt ten hlavny dovod

    Gloton: ano to moze byt ten hlavny dovod

  • Gloton
    23:03 22.07.2015

    Když tu chcete porovnávat motory a jejich výkon a letové výkony Tu-160 s B1B, tak si především uvědomte, že Tu-160 je přibližně o 25% (10m na délku, 14m v rozpětí) větší a také o ...Zobrazit celý příspěvek

    Když tu chcete porovnávat motory a jejich výkon a letové výkony Tu-160 s B1B, tak si především uvědomte, že Tu-160 je přibližně o 25% (10m na délku, 14m v rozpětí) větší a také o desítky tun těžší.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    22:46 22.07.2015

    shania, logik: skuste toto
    http://fas.org/nuke/guide/usa/...

    1.2M ma pri zemi Mig 31 a je dost nerealne aby B1b mal rovnako.

    shania, logik: skuste toto
    http://fas.org/nuke/guide/usa/...

    1.2M ma pri zemi Mig 31 a je dost nerealne aby B1b mal rovnako.

  • logik
    21:20 22.07.2015

    pet.rok: - ty údaje se lišej, na dost místech se udává 1.2 při zemi. - to jo, ale protože motory na 160 jsou optimalizovaný pro vysoká M, tak se mi nechce věřit, že by byly ve ...Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok:
    - ty údaje se lišej, na dost místech se udává 1.2 při zemi.

    - to jo, ale protože motory na 160 jsou optimalizovaný pro vysoká M, tak se mi nechce věřit, že by byly ve skutečnosti o tolik horší v "reálnejch podmínkách". Motory rusové umí (byť mývají problémy s výdrží)...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    20:57 22.07.2015

    Tady je případně vidět i kolik toho unese atd:

    http://fas.org/nuke/guide/usa/...

    Tady je případně vidět i kolik toho unese atd:

    http://fas.org/nuke/guide/usa/...

  • Shania
    20:55 22.07.2015

    petr.rok: Speed: 900-plus mph (Mach 1.2 at sea level)

    petr.rok: Speed: 900-plus mph (Mach 1.2 at sea level)

  • pet.rok
    20:26 22.07.2015

    shania: 1.2M je rychlost vo vyske, pri zemi je to 0.9M logik: je otazka v akom rezime je udavany maximalny tah motoru (obycajne to byva staticky tah na brzde) co velky rozdiel ...Zobrazit celý příspěvek

    shania: 1.2M je rychlost vo vyske, pri zemi je to 0.9M

    logik: je otazka v akom rezime je udavany maximalny tah motoru (obycajne to byva staticky tah na brzde) co velky rozdiel oproti stavu v rychlosti 2M. preto tazko mozeme kalkulovat preco je tam rozdiel v maximalke.
    a samozrejme aerodynamicka cistota a pripadna limitna pevnost draku moze tiez byt dovodom.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    19:13 22.07.2015

    Posledně podobný vývoj v 80. letech poslal do kolen Sovětský Svaz. A ten nebyl na vývozu ropy tolik závislý jako dnešní Rusko

    Posledně podobný vývoj v 80. letech poslal do kolen Sovětský Svaz. A ten nebyl na vývozu ropy tolik závislý jako dnešní Rusko

  • shal
    19:11 22.07.2015

    dusan: Je pravda, že cena ropy se propadává před očima. Zrovna se dívám na graf vývoje na burze s komoditama a po tomhle nejenomu Rusovi zapláče srdéčko. Ropa je na nejnižších ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan: Je pravda, že cena ropy se propadává před očima. Zrovna se dívám na graf vývoje na burze s komoditama a po tomhle nejenomu Rusovi zapláče srdéčko. Ropa je na nejnižších číslech za 3 měsíce a moc nezbývá k tomu, aby se dostala na půlroční minima a možná i atakovala rekordně nízké ceny z ledna. A nic nenasvědčuje tomu, že by se trend měl obrátit. Spíše naopak s tím jak se podepíše dohoda s Iránem a od ledna 2016 padnou sankce na vývoz. Irán chce během několika let zdvojnásobit produkci a stát se dvojkou na trhu. To znamená dodat během 3-4 let kolem 4-5 miliónů barelů ropy denně na už tak přesycený trh. Rusko tedy nemůže očekávat výraznou změnu k lepšímu minimálně dalších 5 let. Spíše 10.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    18:26 22.07.2015

    Myslím, že netreba ani tak rozoberať otázku čo by Rusi chceli ... ale na čo majú .... Pokiaľ si spomínam tak 40 % rozpočtu Ruska malo byť krytých z rezerv .... ináč povedané ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že netreba ani tak rozoberať otázku čo by Rusi chceli ... ale na čo majú ....

    Pokiaľ si spomínam tak 40 % rozpočtu Ruska malo byť krytých z rezerv .... ináč povedané defiit príjmov a výdavkov je na rok 2015 plánovaných na takúto astronomickú sumu ...

    Vzhľadom na "zdohnutú" cenu ropy a výhľad jej (ne)rastu ... myslím, že netraba rozoberať tieto ruské fantasmagórie ....

    Podľa mňa prežijú len "skromnejšie" projekty .. prípaden také, kde bude partner na spolufinanovanie .....Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    18:26 22.07.2015

    Myslím, že netreba ani tak rozoberať otázku čo by Rusi chceli ... ale na čo majú .... Pokiaľ si spomínam tak 40 % rozpočtu Ruska malo byť krytých z rezerv .... ináč povedané ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že netreba ani tak rozoberať otázku čo by Rusi chceli ... ale na čo majú ....

    Pokiaľ si spomínam tak 40 % rozpočtu Ruska malo byť krytých z rezerv .... ináč povedané defiit príjmov a výdavkov je na rok 2015 plánovaných na takúto astronomickú sumu ...

    Vzhľadom na "zdohnutú" cenu ropy a výhľad jej (ne)rastu ... myslím, že netraba rozoberať tieto ruské fantasmagórie ....

    Podľa mňa prežijú len "skromnejšie" projekty .. prípaden také, kde bude partner na spolufinanovanie .....Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    17:53 22.07.2015

    logik: jasně, ale já to s Tu 160 nesrovnávám,je to uplně jiný typ bombarderu, to by jsi musel to musel porovnávat s původní B1A která nevznikla. Problém s rychlostí je, že 1.2M ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: jasně, ale já to s Tu 160 nesrovnávám,je to uplně jiný typ bombarderu, to by jsi musel to musel porovnávat s původní B1A která nevznikla.

    Problém s rychlostí je, že 1.2M u B1B je v nulové výšce.... což je sakra rychlý let.
    B1R ve vyšších výškách se může dostat na daleko vyšší rychlosti, nejspíš jsou ale nutné konstrukční změny, protože B1B je přizpůsoben pro letyv nízké výšce.

    Nevím taky jestli rusové vůbec s TU 160 letají nad 2M, normálně se letadla v bojovém nasazení k papírovým maximálkam ani nepřibližují.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    17:34 22.07.2015

    Shania: mach1.2 oproti 2.05 u Tu 160 furt moc "rychle" není... :To až navrhovaná úprava B1R s motorama z F22 má létat rychle (M 2.2) :-) - a souhlasím, že uvedený o něco zkrácený ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: mach1.2 oproti 2.05 u Tu 160 furt moc "rychle" není... :To až navrhovaná úprava B1R s motorama z F22 má létat rychle (M 2.2) :-) - a souhlasím, že uvedený o něco zkrácený dolet díky tankerům nevadí.

    Ale spolu s tim mě zarazilo něco jiného. Tu 160M má dvakrát tak velký udávaný tah motorů. Ok, létá také dvakrát tak rychle. Jenže motory F119 montované do F22 mají uvedený tah 156kN (pravda, je to uvedeno jako 156kN+), zatímco T160 má 245kN. Přitom B1R má dosahovat mach 2.2, zatímco 160 jen M2.05.

    Kde je zakopanej pes?
    - Je T160 aerodynamicky o tolik horší?
    - Nebo má horší strukturální pevnost a vyšší rychlost nevydrží, i když by na to motory měl?
    - Nebo jsou výkony F119 tak podstřelený? Z tahu bez afterburneru (116kN versus 137kN u tupolevových Samar) to zas tak nevypadá.
    - Nebo jsou specifikace B1R vycucaný z prstu a byl by ve skutečnosti pomalejší? Zas že by byl o tolik přestřelený se mi nezdá...
    - Nebo?Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:38 22.07.2015

    logik: pokud se nepletu, tak B1 byl nejdřív rychlí bombardér (Mach 2.2) projek byl zrušen, pak ho oživili a změnili na lety v nízkých výškách, snížili RCS a teď opět létá vysoko a ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: pokud se nepletu, tak B1 byl nejdřív rychlí bombardér (Mach 2.2) projek byl zrušen, pak ho oživili a změnili na lety v nízkých výškách, snížili RCS a teď opět létá vysoko a rychle (M 1.2).

    U US bombardéru je dolet celkem irelevantní, často operují ze základen, které jsou velmi daleko od cíle a tankují po cestě, to platí i pro B2.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:56 22.07.2015

    pet.rok: mam za to, že combat radius je právě uváděn i s externí výzbrojí. Vždyť to byla podstata proč dělali z B1A verzi B1B - rezignovali na vysokou supersonickou rychlost, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok: mam za to, že combat radius je právě uváděn i s externí výzbrojí. Vždyť to byla podstata proč dělali z B1A verzi B1B - rezignovali na vysokou supersonickou rychlost, ale výrazně zvýšili užitečné zatížení. A to by nemělo smysl, kdyby to bylo v praxi nepoužitelné. Ale doklad k tomu nemám - nevíte někdo, jestli tomu tak opravdu je?Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    14:46 22.07.2015

    RiMr71: akoby nebolo beznou zalezitostou vo svete (nie len v RF) ze sa spravi vyhlasenie a skutocnost je potom na mile vzdialena. skuste rozlisovat z ktorych zdrojov citate ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71: akoby nebolo beznou zalezitostou vo svete (nie len v RF) ze sa spravi vyhlasenie a skutocnost je potom na mile vzdialena. skuste rozlisovat z ktorych zdrojov citate informacie, ci su to aspon trochu seriozne (odborne) alebo cisto propagandisticke

    to ze motor je vyvinuty a su zname jeho parametre este neznamena ze je zrely na seriovu vyrobu.
    pozrite si vyvoj motoru F135 (alebo niektorych starsich us motorov), kedy boli zname parametre, ako prebiehalo testovanie a ako nabiehala seriova vyroba atd.


    superme:
    cislo 60 ks Tu-160M2 bude naprosto z rise snov (uz 20 bude asi na sucastne technicke a financne moznosti vela).Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    14:23 22.07.2015

    jsem si tu před nedávnem dovolil dát příspěvek, že nechápu bezmeznou víru v existenci špičkových oborů a technologí v nějakém státě bez jejich prosakování do všech oblastí ...Zobrazit celý příspěvek

    jsem si tu před nedávnem dovolil dát příspěvek, že nechápu bezmeznou víru v existenci špičkových oborů a technologí v nějakém státě bez jejich prosakování do všech oblastí života.

    Začíná se to naplňovat. Rusko má stále obrovskou vojenskou sílu, ale klesající dynamiku.
    Bez toho, že dá dohromady HDP a výkonnost hospodářství tak, aby nebylo velikostí na úrovni Španělska, prostě dlouhodobě nemůže držet krok.

    Smutné je, že kolem sebe budou kopat něž na to příjdou.Skrýt celý příspěvek

  • black hole
    14:20 22.07.2015

    Pre RiMr: Na veľkohubé vyhlásenia typu Žirinovského, Rogozina a Bondareva som si už zvykol a treba to brať s rezervou. Sem tam sa to deje aj v USA viz. Mcain, v EU a v Číne.

    Pre RiMr: Na veľkohubé vyhlásenia typu Žirinovského, Rogozina a Bondareva som si už zvykol a treba to brať s rezervou. Sem tam sa to deje aj v USA viz. Mcain, v EU a v Číne.

  • pet.rok
    14:16 22.07.2015

    logik: "únosnost T-160 je oproti B1-Lanceru dosti malá" toto je pravda len ak B1 vyuzije externe zavesy (inac je to -6t). a aky je rozdiel vo vykonoch, dolete s externe zavesenou ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: "únosnost T-160 je oproti B1-Lanceru dosti malá"
    toto je pravda len ak B1 vyuzije externe zavesy (inac je to -6t).
    a aky je rozdiel vo vykonoch, dolete s externe zavesenou vyzbrojou (oproti vyzbroji v bombovnici) to netreba zvlast rozoberatSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 6