Ruský dron Forpost-R umí svrhávat pumy a odpalovat naváděné střely

-
26. 1. 2022
-
127 komentářů
-
Jan Buchar
Ruský průzkumně-útočný bezpilotní letoun Forpost-R prokázal své útočné schopnosti v průběhu loňského vojenského cvičení Zapad-2021. Ruská média jeho vývoj považují za úspěšný příklad projektu, ve kterém došlo k plnému nahrazení zahraničních dílů domácí produkcí. Ve spojení s novou střelou Ch-BPLA ohrozí protivníkovy tanky i protiletadlovou obranu.
„Nový dron, který navíc dostal označení ‚R‘, z vnějšku připomíná své předchůdce,“ uvedl v lednu Denis Fedutinov, šéfredaktor ruského časopisu Bezpilotnaja Aviacija. „Takové provedení konstrukce pravděpodobně úmyslně odpovídá již využívaným vojenským letounům, což může usnadnit jejich budoucí technickou údržbu. Zároveň se však veškeré letecké vybavení, palubní systémy a software vyrábí v tuzemsku.“
Historie ruského bezpilotního letounu Forpost-R se začala psát v roce 2009, nedlouho po skončení rusko-gruzínské války. Na základě hodnocení průběhu konfliktu ruské ozbrojené síly zakoupily u izraelské společnosti Israel Aerospace Industries (IAI) dva komplexy průzkumných dronů Searcher II za 12 milionů dolarů. O rok později uzavřel Izrael s Ruskem licenční smlouvu v hodnotě 300 milionů dolarů na montáž bezpilotních letounů v jednom z ruských podniků. Dron dostal jméno Forpost, tj. rusky „Předvoj“ nebo „Předsunuté postavení“. Produkce probíhala nejprve v Kazaňském vrtulníkovém závodě a později byla přesunuta do Uralského závodu civilního letectví v Jekatěrinburgu. Izraelské ozbrojené síly přestaly letouny Searcher I a Searcher II využívat v roce 2007, kdy je nahradily drony Heron.
Rusko-izraelská smlouva počítala s určitou mírou lokalizace výroby, ale klíčové součástky, např. motor, optoelektronické přístroje a řídicí systémy, se dovážely ze zahraničí. Oproti původnímu izraelskému provedení doznal ruský letoun výrazného zhoršení schopností – Izrael tak nechtěl dát Spojeným státům záminku obchod zablokovat. V roce 2011 se objevily první v Rusku vyráběné Forposty na letecké výstavě MAKS-2011 ve městě Nižnij Tagil.
První letový test Forpost-R z roku 2019
Po ruské agresi vůči Ukrajině v roce 2014 započal vývoj modernizovaného dronu. Hlavním cílem se stal úplný přechod na domácí součástky a přístroje. Průzkumné schopnosti měly navíc doplnit schopnosti útočné. V roce 2018 se objevily informace o projektu Forpost-M, zřejmě „modernizovaném“ Forpostu. Nakonec se však ujalo označení Forpost-R. Existují i fotografie bezpilotních letounů s označením Forpost-RM. Podle spekulací verze „RM“ slouží jako cvičný cíl pro výpočty jednotek protivzdušné obrany (PVO).
Forpost-R v letech 2019-2020 nejprve úspěšně završil tovární letové zkoušky a následně i zkoušky ruských ozbrojených sil. V únoru 2020 si ruské ministerstvo obrany objednalo u Uralského závodu prvních deset komplexů s dodávkou v následujících třech letech. Každý komplex obsahuje anténový systém, prostředky pro údržbu, řídicí stanici a tři bezpilotní letouny. Informace ze stejného roku zmiňují objednávku dalších 18 komplexů, oficiální místa ji však nepotvrdila. Výrobce si má díky kontraktu na výrobu 28 komplexů včetně 84 vojenských dronů do roku 2027 přijít na 30 miliard rublů, v přepočtu podle současného kurzu asi 8,3 miliard Kč.
Dodávku prvních dvou komplexů Forpost-R ze sériové výroby si ruské ministerstvo obrany převzalo v srpnu 2021. Další dva komplexy měly být dodány do konce roku, předání se však z otevřených zdrojů nepodařilo ověřit. Uralský závod tak pravděpodobně disponuje kapacitou na výrobu čtyř komplexů, tzn. dvanácti bezpilotních letounů, ročně.
Forpost-R na vojenském cvičení Zapad-2021 shazuje pumy KAB-20
Do středu pozornosti se Forpost-R dostal v průběhu zářijového cvičení Zapad-2021. V jeho průběhu bezpilotní letoun s ocasním číslem 007 demonstroval schopnost zaútočit na protivníka prostřednictvím speciálně vyvinutých pum KAB-20. Na rozdíl od původní verze dokáže Forpost-R nést munici na dvou nově přidaných pylonech pod křídly. Pumy KAB-20 váží okolo 20 kg, obsahují 7 kg výbušnin a využívají laserové nebo satelitní navádění.
Jak dokládají fotografie z loňského vojenského veletrhu Armija-2021, Forpost-R lze také vyzbrojit dvěma malými řízenými střelami umístěnými do podvěsných transportních odpalovacích kontejnerů. V současnosti se vývojem pum a raket pro drony zabývá vícero ruských podniků. Někteří západní pozorovatelé upozorňují, že ve spojení s bezpilotními letouny představují novou hrozbu pro (nejenom) ukrajinskou PVO a tanky.
Úspěšně otestovaná v úvodu zmíněná střela Ch-BPLA, modifikovaná verze protitankové střely Kornet-D, dokáže na vzdálenost 8 km zničit nebo poškodit i nejtěžší vojenská vozidla. Laserově naváděná střela S8-L, vylepšení nenaváděné S8, je zase účinná proti lehkým obrněným vozidlům. Forpost-R unese až 100 kg užitečného nákladu, obě zmíněné střely proto mohou patřit k jeho výzbroji.
Střely Ch-BPLA (Kornet-D) umí odpalovat také ruský dron Orion. Střela ničí i vzdušné cíle.
500 kg těžký bezpilotní letoun Forpost-R pohání ruský motor APD-85 o výkonu 63 kW (85 koní), který v něm nahradil svou australskou předlohu Jabiru 2200. Podle otevřených zdrojů původní průzkumnou verzi poháněl německý čtyřválcový benzinový motor Limbach L550 o výkonu 37 kW (50 koní). Některé z dvaceti sestřelených Forpostů ze Sýrie a východní Ukrajiny po roce 2015 zase dokládají využití jednoválcového motoru 3W-55i německé společnosti 3W-Modellmotoren Weinhold.
Izraelský optoelektronický systém MOSP-3000 vyráběný společností TAMAM Division se v Rusku vyráběl v osekané verzi bez dálkoměru a zařízení k navádění zbraní. Forpost-R si jako domácí alternativu může vybrat buď systém GOES-540 Uralského opticko-mechanického závodu nebo GOES-4 společnosti Letecká a námořní elektronika. Oba váží okolo 30 kg a mají společné funkce a podobné charakteristiky, např. vybavení gyroskopickým stabilizátorem, kamerou pro denní vidění a termovizí pro noční vidění. Laserový dálkoměr HTEB.461321.011 s možností nasvícení cíle pro naváděné zbraně vyrábí pro GOES-4 podnik Kvantovaja Optika.
Některé fotografie (viz fotogalerie pod článkem) naznačují, že k výbavě bezpilotního letounu Forpost může podobně jako u dronu Searcher II patřit i satelitní anténa. Podle Uralského závodu je ale dolet Forpostu v závislosti na výšce 120 až 190 km, satelitem naváděné letouny ale umí operovat na několikanásobně větší vzdálenost. Otevřené zdroje jednoznačně neuvádějí, jestli je možné Forposty-R ovládat přes satelit a řídit je tak bez přímého vizuálního kontaktu.
Forpost-R se střelami Ch-BLPA (Kornet-D); větší foto / Vitalij V. Kuzmin, CC BY-SA 4.0, galerie ruských dronů na Armija-2021
Přílišný optimismus některých ruských pozorovatelů a představitelů nad plně ruskou výrobou Forpostu-R krotí kritické příspěvky na stránkách zen.yandex nebo topwar. Minulý měsíc varovaly před ruskou závislostí na dovozu procesorů a mikroelektroniky, bez nichž se neobejdou ani jaderné ponorky nebo balistické střely Bulava. Analýza sestřelených Forpostů ukázala, že přinejmenším donedávna jejich výroba závisela na programovatelných hradlových polích XC3550 americké společnosti Xilinx, částech palivového systému irského podniku Tillotson, GPS anténách americké firmy Antcom, navigačních modulech švýcarské společnosti MicroEM, dynamických měřících jednotkách DMU02 nebo DMU10 britského podniku Silicon Sensing Systems, radiofrekvenčního modulu 9XTend 900 MHz americké firmy Digi International, síťového adaptéru iEthernet W5300 korejské společnosti WIZnet a GNSS přijímačích NV08C-CSM amerického podniku NVS Technologies.
Forpost-R je jedním z prvních ruských bezpilotních letounů s průzkumnými a útočnými schopnostmi, který prošel všemi zkouškami a dostal se k ozbrojeným silám. Úspěšně osvojená sériová výroba a dodávky na několik let dopředu dokládají smělý přístup Ruska k vývoji nových vojenských zařízení. Bezpilotní letoun si zachovává určitou podobnost se svou izraelskou předlohou, dronem Searcher II, odlišuje se od něj ale možností přepravy a použití zbraní. Mediálně propagovaná plně lokalizovaná výroba neodpovídá ruské závislosti na dovozu procesorů a mikroelektroniky.
Zdroje: Gazeta, TopWar, 2, zen.yandex, Forbes, BMPD, Bastion-karpenko, mil.today
Související články
Ruský Predator: První bojové drony Orion pro ruskou armádu
Na konci minulého měsíce ruské ministerstvo obrany oficiálně převzalo první bojové bezpilotní ...
-
10.11.2020
-
82 komentářů
-
Jan Grohmann
Český výrobce bezpilotních letounů PRIMOCO UAV úspěšně testoval balistický záchranný systém
Česká společnost PRIMOCO UAV SE, která vyvíjí a vyrábí civilní a vojenský bezpilotní letoun One 150 ...
-
03.06.2021
-
22 komentářů
-
Tisková zpráva
Testování českého bezpilotního letounu Primoco UAV One 150 pro potřeby Armády ČR
Česká společnost Primoco UAV SE a Armáda České republiky úspěšně testovaly bezpilotní letoun ...
-
14.09.2021
-
26 komentářů
-
Tisková zpráva
PREMIUM Zaplaví svět ruské kamikadze drony KUB-BLA?
Koncern Kalašnikov pokračuje ve vývoji různých druhů vyčkávací munice. Podle nejnovějších informací ...
-
22.12.2021
-
5 komentářů
-
Jan Feryna
Komentáře
Ondrejd Ta tyč nahoře je vhodný aerodynamický prvek :) Nevíte k čemu to slouží? No to bude šnorchl... Jak nějaký jejich vynález nejde odpalovat z ponorky, tak se nemá prostě ...Zobrazit celý příspěvek
Ondrejd
Ta tyč nahoře je vhodný aerodynamický prvek :) Nevíte k čemu to slouží?
No to bude šnorchl... Jak nějaký jejich vynález nejde odpalovat z ponorky, tak se nemá prostě šanci dostat do televizní zábavné estrády o vojenské technice, kterou nekriticky vysílá jedna naše soukromá televizní stanice... ;) :DDDSkrýt celý příspěvekDoufám, že by se podobná konstrukce mohla objevit i v Česku. Technicky na to máme. Mohly by převzít i část úkolů plněných bitevními vrtulníky, nadzvukovými i podzvukovými letouny ...Zobrazit celý příspěvek
Doufám, že by se podobná konstrukce mohla objevit i v Česku. Technicky na to máme. Mohly by převzít i část úkolů plněných bitevními vrtulníky, nadzvukovými i podzvukovými letouny (průzkum, přímá letecká podpora při delším čase působení na bojišti) při nesrovnatelně menších nákladech a riziku ztráty jinak velmi drahých strojů. A to podstatné, mohli bychom to produkovat v dostatečném množství, tudíž by bylo možné počítat i se ztrátami, které bychom jinak horko těžko nahrazovali. Nedávno jsem viděl pěkné promo video s českými JTACy, kteří lokalizují a navedou bitevní vrtulníky na pozice těžké techniky v týlu protivníka, následně jsou vyzvednuti vrtulníky. Jenže nestačil by na těžkou techniku průzkumný dron a po lokalizaci by se do místa navedl bojový dron? Riziko ztráty vrtulníků a životu vojáků je docela vysoké a nemáme obojího nazbyt.Skrýt celý příspěvek
Ideálním zabijákem těchto nevzhledných létajících aparátů by mohl být náš L-159 se speciální k tomu určenou výbavou a výzbrojí s levnými ŘS. L-159 předběhl dobu jako letadlo pro ...Zobrazit celý příspěvek
Ideálním zabijákem těchto nevzhledných létajících aparátů by mohl být náš L-159 se speciální k tomu určenou výbavou a výzbrojí s levnými ŘS.
L-159 předběhl dobu jako letadlo pro asymetrické konflikty a i v dnešní době by našel uplatnění jako skvělý Drone-jäger. Díky křídlu s profilem optimalizovaným pro podzvukovou a nízkou přistávací rychlost a vysokou obratnost by snadno likvidoval i nízkolétající drony i za přímého vidu. Stačilo by mokré křídlo, vyměnit radar za AESA, speciální optoelektronický modul marketingově představený jako unikátní modul specializovaný na detekci a identifikaci UAV by mohla dostat za úkol MEOPTA......pak koupit plnou licenci na levné laserem naváděné střely (třeba od Turecka).....
To by se ovšem Opata a celý GŠ museli konečně začít starat o rozvoj AČR s tím co máme a zamýšlet se na maximalizaci efektivity ne jenom žvanit s nataženou dlaní, kupovat předražený krámy jako CAESAR a blábolit nesmysly.Skrýt celý příspěvekJako internet je skvělá věc, ale neměl by k němu mít přístup každý.
Jako internet je skvělá věc, ale neměl by k němu mít přístup každý.
No tak od tebe s mentalitou podobnou čínským soudruhům s jejich bodovým oceněním a z toho plynoucím omezením v přístupu k sociálním sítím a internetu bych nic jiného nečekal
No tak od tebe s mentalitou podobnou čínským soudruhům s jejich bodovým oceněním a z toho plynoucím omezením v přístupu k sociálním sítím a internetu bych nic jiného nečekal
Tak že L 159 předběhl dobu. :-) Proč tu tedy píšete, že "Stačilo by mokré křídlo, vyměnit radar za AESA, speciální optoelektronický modul marketingově představený jako unikátní ...Zobrazit celý příspěvek
Tak že L 159 předběhl dobu. :-) Proč tu tedy píšete, že "Stačilo by mokré křídlo, vyměnit radar za AESA, speciální optoelektronický modul marketingově představený jako unikátní modul specializovaný na detekci a identifikaci UAV by mohla dostat za úkol MEOPTA"
Vždyť tu popisujete celé nové letadlo s novým zadáním požadavků co má umět.Skrýt celý příspěvekPředběhl ale v původní roli jako prostředek pro asymetrickou válku. Po dvaceti letech se ale dá adaptovat na novou roli. To co zmiňují jsou návrhy Aera na modernizaci
Předběhl ale v původní roli jako prostředek pro asymetrickou válku. Po dvaceti letech se ale dá adaptovat na novou roli. To co zmiňují jsou návrhy Aera na modernizaci
L-159 nic a nikoho nepředběhl. Byl produktem koncepce 90. let, tzv. "bitevníku chudého muže", kdy se cvičné stroje předělávali na lehké bitevní. Třeba britský BAE Hawk. Celé to byl ...Zobrazit celý příspěvek
L-159 nic a nikoho nepředběhl. Byl produktem koncepce 90. let, tzv. "bitevníku chudého muže", kdy se cvičné stroje předělávali na lehké bitevní. Třeba britský BAE Hawk. Celé to byl nesmysl, protože kdo měl na letadla málo peněz, tak chtěl aspoň letku něčeho jako F-16, která zvládla širší spektrum úkolů a ne specializované bitevníky. Proto se žádné větší exportní úspěchy nekonaly.
To, co popisuješ, zvládne každá moderní stíhačka. A zvládne toho mnohem víc.Skrýt celý příspěvekNo to zvládne ale za jakou cenu letové hodiny? 10-15 tisíc USD? A to jsme u spodní hranice. L-159 má petinove náklady stejně jako systémovou cenu . A při tom GAO vyhodnotil že v ...Zobrazit celý příspěvek
No to zvládne ale za jakou cenu letové hodiny? 10-15 tisíc USD? A to jsme u spodní hranice. L-159 má petinove náklady stejně jako systémovou cenu . A při tom GAO vyhodnotil že v 95% misi Irák/Afghánistán bylo použito 1 max 2 500 liberní pumy (227 kg) tzn to co s přehledem unese i L-159Skrýt celý příspěvek
@flanker
Ani jeden protože USAF nic podobného neměla ve výzbroji a radeji si oletala flotilu F-16 a F-15 což jí společně s náklady ve finále prohrálo valku@flanker
Ani jeden protože USAF nic podobného neměla ve výzbroji a radeji si oletala flotilu F-16 a F-15 což jí společně s náklady ve finále prohrálo valkuClibanarius Čekal bych, že zmíníte nasazení L 159 v Iráku proti islámskému státu :-) Irák si pořídil L 159, protože T 50 Golden Eagle z jižní koreji nebyly rychle k mání, než ...Zobrazit celý příspěvek
Clibanarius
Čekal bych, že zmíníte nasazení L 159 v Iráku proti islámskému státu :-) Irák si pořídil L 159, protože T 50 Golden Eagle z jižní koreji nebyly rychle k mání, než uloženky L 159Skrýt celý příspěvekkoncept bitevníku chudého muže se samozřejmě osvědčil, protože se používá od dob Alžírské války :))) Problém je v těch hi-tech verzí s radarem, která už není tak uživatelsky ...Zobrazit celý příspěvek
koncept bitevníku chudého muže se samozřejmě osvědčil, protože se používá od dob Alžírské války :)))
Problém je v těch hi-tech verzí s radarem, která už není tak uživatelsky příjemná.
Jenže to by chtělo se o to zaobírat delší dobu ..Skrýt celý příspěvek"USAF nic podobného (jako L-159) neměla ve výzbroji a radeji si oletala flotilu F-16 a F-15 což jí společně s náklady ve finále prohrálo valku" ...obvzláště uhozeným tvrzením, ...Zobrazit celý příspěvek
"USAF nic podobného (jako L-159) neměla ve výzbroji a radeji si oletala flotilu F-16 a F-15 což jí společně s náklady ve finále prohrálo valku"
...obvzláště uhozeným tvrzením, obvzláště těm od moloďců z Petrohradu, říkám "psí hromádka". S tím prostě nemůžete udělat nic co není vrcholně nepříjemné a ve výsledku marné. To se dá jen označit symbolem "Pozor psí hromádka" aby do "toho" někdo nešlápnul, překročit a jít dál..
Takže, Pozor psí hromádka.Skrýt celý příspěvek@RiMr
Neměl bys něco k věci? Třeba nějaký argument?
Zatím to podle kvality tvých příspěvku vypadá ze mas tu “psi hromádku” v hlavě místo mozku@RiMr
Neměl bys něco k věci? Třeba nějaký argument?
Zatím to podle kvality tvých příspěvku vypadá ze mas tu “psi hromádku” v hlavě místo mozku@STanda B Sorry ale o genezi L159 vis evidentně velký kulový. Koncepce vycházela z filozofie hlavního stěžejního typu pro stíhací role a doplnkoveho bitevního typu (L159) který ...Zobrazit celý příspěvek
@STanda B
Sorry ale o genezi L159 vis evidentně velký kulový. Koncepce vycházela z filozofie hlavního stěžejního typu pro stíhací role a doplnkoveho bitevního typu (L159) který mohl být použit na radu méně “ náročných” roli. Nic nového pod sluncem samozřejmě něco podobného v různých obměnách provozovala většina letectev včetně USAF. U nich ovšem roli doplňku tvořil původně denní stihac F-16A.
Z taktického hlediska je totiž lepsi provozovat 1 letku plnohodnotného typu a 2 letky doplnkoveho než 1 a 1/4 plnohodnotného pouzeSkrýt celý příspěvekClibanarius
Na pořízení L-159 se utratilo přes 50 miliard plus další za modernizace. Na to kolik jich provozujeme a co umí je to nejdražší letadlo co jsme kdy měli ve výzbroji.Clibanarius
Na pořízení L-159 se utratilo přes 50 miliard plus další za modernizace. Na to kolik jich provozujeme a co umí je to nejdražší letadlo co jsme kdy měli ve výzbroji.@Scotty No údajně to bylo 70 miliard ale ani tak to nepovažuji za vyhozené peníze.....naopak. Jediná chyba byla postupovat v tomto projektu samostatně bez dalších partnerů. Je ...Zobrazit celý příspěvek
@Scotty
No údajně to bylo 70 miliard ale ani tak to nepovažuji za vyhozené peníze.....naopak. Jediná chyba byla postupovat v tomto projektu samostatně bez dalších partnerů. Je ovšem nutno říct ze v devadesátkach jsme byli všichni až na par čestných výjimek strašně naivní viz vstup Boeingu do Aera apodSkrýt celý příspěvekto Clibanarius, L-159 vznikl jako komerční projekt Aera, které si ho následně dokázalo prolobovat. A byl to lehký bitevník prostě proto, že nic lepšího Aero vyrobit nedokázalo. A ...Zobrazit celý příspěvek
to Clibanarius,
L-159 vznikl jako komerční projekt Aera, které si ho následně dokázalo prolobovat. A byl to lehký bitevník prostě proto, že nic lepšího Aero vyrobit nedokázalo. A možná pak k tomu jako zástěrku vymysleli tu "filozofii", o které mluvíš. Ale celé je to mimo, protože když se potkáš se stejně silným a nebo silnějším protivníkem, tak prvním úkolem letectva je boj o nadvládu ve vzduchu. A v ten moment máš 2/3 strojů k ničemu.
Za 70 miliard se daly pořídit 2 - 3 letky F-16. Jedna stíhačka v tehdejších cenách stála asi miliardu Kč, k tomu jednou tolik za 20 let provozu a jsi na 35 kusech. Ale jo, L-159 byl super stroj, který předběhl dobu. Klidně tu ze sebe dál dělej vola a sbírej mínusy.Skrýt celý příspěvekJá to tedy za vyhozené peníze považuji. Jediný smysl bylo udržení Aera za cenu nesmyslného nákupu. Za ty peníze jsme mohli mít dvě letky nadzvukových stíhačů.
Já to tedy za vyhozené peníze považuji. Jediný smysl bylo udržení Aera za cenu nesmyslného nákupu. Za ty peníze jsme mohli mít dvě letky nadzvukových stíhačů.
Element jsem já a já ti žádný mínus nedal. L-159 byla krokem do prázdna. Byla vybavena avionikou podle F-18, což znamenalo, že vývoz podléhal licenci USA. Jako cvičný letoun OK, ...Zobrazit celý příspěvek
Element jsem já a já ti žádný mínus nedal.
L-159 byla krokem do prázdna. Byla vybavena avionikou podle F-18, což znamenalo, že vývoz podléhal licenci USA. Jako cvičný letoun OK, ale kvůli americké technologii se nedal vyvézt do našich tradičních protiamerických zemí a ty proamerické jej nechtěly.
Nákup pro AČR byl jen z důvodu udržení Aera v provozu, byly to vyhozené peníze. Představa, že bude použit v roli hlídače zbloudilých dopravních letadel byla nesmyslná od prvopočátku, ta dopravní letadla jsou rychlejší, než L-159. A udělat z toho bitevník se neosvědčilo, pro účinné zbraně je moc malý a lehký. Pamatujete, jak salva z Vulcanu způsobila zřícení letadla do lesa? V Iráku ho použili s neřízenými pumami, ale unese jen dvě, tak moc účinný nebyl.Skrýt celý příspěvek
Vážně L 159 vznikal pro použití v asymetrické válce?
Vážně L 159 vznikal pro použití v asymetrické válce?
Pro niceni dronu je efektivni zase dron. Uz delsi dobu sleduji Skyspooter vyrabeny v CR a v hlave se rodi myslenka vyuzit takovy prostredek k odpalovani munice proti swarm. Vyhodou ...Zobrazit celý příspěvek
Pro niceni dronu je efektivni zase dron. Uz delsi dobu sleduji Skyspooter vyrabeny v CR a v hlave se rodi myslenka vyuzit takovy prostredek k odpalovani munice proti swarm. Vyhodou je schopnost visu a velka nosnost.Skrýt celý příspěvek
Zkuste se zamyslet nad tím, jak taková C-UAS/UAV obrana bude vypadat. Bude mít nějaký systém průzkumu, nějaké velení a řízení pro vydání úkolu a efektor. To je řetězec, který ...Zobrazit celý příspěvek
Zkuste se zamyslet nad tím, jak taková C-UAS/UAV obrana bude vypadat. Bude mít nějaký systém průzkumu, nějaké velení a řízení pro vydání úkolu a efektor. To je řetězec, který obnáší čas, od získání informace o poloze, identifikace cílů až po vydání nařízení k činnosti efektorů. Tento čas nebude Skyspooter s maximální rychlostí 120 km/h mít. Některé drony ani nedohoní a nebo to bude trvat tak dlouho, že nedostihne cíl, dříve než nepřátelský dron dokoná svůj vlastní úkol.
Je to vrtulník, který by se více hodil jako platforma pro vyzbrojení řízenými střelami, průzkum, logistiku. Na rozdíl od dronů s pevným křídlem může zaviset, lépe využvat malých výšek pro skrytý přesun a útok (ocž vyžaduje mít za sebou ve výšce retranslaci dat).
Rusové stříleli použitím Ch-BPLA právě na velmi podobný vrtulník, jakým je Skyspooter, oba evidentně vychází z rakouského originálu, mimo to, že jej rusové použili jako terč už mají verzi vtrulníku s podvěsem právě pro střelu Ch-BPLA použitou na Orionu a k vidění je na úvodní fotografii pod dronem Forprost.Skrýt celý příspěvekProblemem antidronovych reseni je ze myslite prilis jednostranne. V mem prispevku jsem NIKDE nenapsal ze to je jedina moznoat. Uz jsem to psal nekolikrat antidronova obrana musi ...Zobrazit celý příspěvek
Problemem antidronovych reseni je ze myslite prilis jednostranne. V mem prispevku jsem NIKDE nenapsal ze to je jedina moznoat. Uz jsem to psal nekolikrat antidronova obrana musi byt vrstvena z ruznych senzoru a efektoru. Pokud mam senzory ktere mi umozni ziskat informaci na 30km (pasivni systemy napr.) tak mam dostatek casu dostat do vzduchu dron ktery s nakladem chytre munice ktery vyleti proti cili a dopravi munici do prostoru tak aby nemusela daleko letat. Z toho duvodu muze byt munice lehci a byt ji vic a v neposlední rade i levnejsi. To ze v obrane bude napr i C-ram nebo rusice a jako senzory radiove zmerovace, kamery a radiolokatory beru jako samozrejmost.Skrýt celý příspěvek
cnapo Chápu myšlenku použití dronu proti dronům, ale těžko to bude moci efektivně dělat vrtulník, který těch 30 km poletí čtvrthodiny a ještě bude muset absolovat předstartovní ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
Chápu myšlenku použití dronu proti dronům, ale těžko to bude moci efektivně dělat vrtulník, který těch 30 km poletí čtvrthodiny a ještě bude muset absolovat předstartovní procedury než vůbec vzlétne. Antidron bude muset vypadat jinak a bude muset být rychlejší než to proti čemu má být použitý.
Obrana proti dronům je dnes řešena rozšířením možností použití PVO prostředků a toto použití bude odpovídat hmotnostní kategorii dronu a letové obálce.Skrýt celý příspěvekSorry ale nesouhlasim. PVO nemuze branit prostor proti komercnim dronum. Ano proti dronum velikosti ScanEagel a vyse. Mensi drony jsou v gesci samotnych jednotek. To se ale nikdy ...Zobrazit celý příspěvek
Sorry ale nesouhlasim. PVO nemuze branit prostor proti komercnim dronum. Ano proti dronum velikosti ScanEagel a vyse. Mensi drony jsou v gesci samotnych jednotek. To se ale nikdy asi neshodneme. Prakticke zkusenosti co mam s antidronem zejmena v oblasti komercnich dronu, protoze to je to hlavni nebezpeci napovidaji uplne neco jineho.Skrýt celý příspěvek
cnapo Principiálně jde o prostředky vzudšného napadení a je ambicí moderních systémů PVO se s tím naučit bojovat. Pro diskusi musíte specifikovat kategorii dronu a pak se můžeme ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
Principiálně jde o prostředky vzudšného napadení a je ambicí moderních systémů PVO se s tím naučit bojovat. Pro diskusi musíte specifikovat kategorii dronu a pak se můžeme bavit jak se proti tomu efektivně bránit. Dron může vážit pár dekagramů a nebo také několik tun. Abychom nešli s raketami proti mouše.Skrýt celý příspěvekcnapo "Mensi drony jsou v gesci samotnych jednotek. " Toto mně velmi zaujalo. Jak si představujete, že samotná jednotka, předpokládám pozemních sil, si povede sama průzkum ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
"Mensi drony jsou v gesci samotnych jednotek. "
Toto mně velmi zaujalo. Jak si představujete, že samotná jednotka, předpokládám pozemních sil, si povede sama průzkum vzudšného prostoru a kdo u nich bude odpovědný za to co, jak a v jakém pořadí se bude ničit?
Pro představu, US Army řeší VSHORAD se schopnostmi C-UAS takto.
https://www.army.mil/article/2... Skrýt celý příspěvekcnapo Ale možná by vás více zaujala verze MSHORAD na vozidle Bradley doplněná i rušiče dronů a další ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
Ale možná by vás více zaujala verze MSHORAD na vozidle Bradley doplněná i rušiče dronů a další antény.
https://www.armyrecognition.co... Skrýt celý příspěvek@flanker A to je presne ono vy to resite pouze vertikalne. Prave proto vnikl koncept C4ISTAR ktery resi sdileni informaci jak horizontalne tak i vertikalne. To co tady popisujete ...Zobrazit celý příspěvek
@flanker
A to je presne ono vy to resite pouze vertikalne. Prave proto vnikl koncept C4ISTAR ktery resi sdileni informaci jak horizontalne tak i vertikalne. To co tady popisujete je presne pohled 90 let. V dnesni dobe dokazu veskere informace jakoz to i sluzby sdilet na bojisti az do vojaka vto. Technologie uz nas neomezuje tudiz pokud spravne nastavime vrstvenou obranu napr. Celeho BUU tak neni jediny problem to uridit.Skrýt celý příspěvekcnapo Tak že bojem ostřílená US Army reaktivovala oddíly VHSORAD jednotky v Ansbachu, původně vyzbrojené Avengery, vyzbrojila je novými Strykery MSHORAD v rámci podřízenosti jejich ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
Tak že bojem ostřílená US Army reaktivovala oddíly VHSORAD jednotky v Ansbachu, původně vyzbrojené Avengery, vyzbrojila je novými Strykery MSHORAD v rámci podřízenosti jejich protivzdušné obrany. A vy chcete, aby si u nás bigoš sám zajistil obranu proti vzdušnému napadení? Přece od toho tu existuje pluk ve Strakonicích od kterého se v případě potřeby bude poskytovat technika a specialisté na ochranu jednotek.Skrýt celý příspěvek@flanker Uplne krasne jde videt jak jste formovan doktrinou let minulych. Navic srovnavat nasi armadu a jeji moznosti s USA je castou chybou a to dokonce i v ACR na nejvyssich ...Zobrazit celý příspěvek
@flanker
Uplne krasne jde videt jak jste formovan doktrinou let minulych. Navic srovnavat nasi armadu a jeji moznosti s USA je castou chybou a to dokonce i v ACR na nejvyssich mistech.
My nejsme Americka armada a nikdy nebudeme mit jeji schopnosti. Je potreba to resit jinak a spolehat se na PVO na jeden pluk je chybne a nepovede to k vysledkum.Skrýt celý příspěvekcnapo Struktura AČR je aktuálně nastavená tak, že nemáte vševojskové útvary, ale v případě potřeby se budou hlavní manévrové prvky doplňovat právě o specialisty na svou činnost, ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
Struktura AČR je aktuálně nastavená tak, že nemáte vševojskové útvary, ale v případě potřeby se budou hlavní manévrové prvky doplňovat právě o specialisty na svou činnost, tj. PVO ze Strakonic, JTAC z letišť, dělostřelci z Jinců, EW z Opavy, chemici z Liberce, ...
Vnímáte odpovědnost, kterou chcete v C-UAS přenést na pozemní jednotky? Ty budou mít své práce dost a těžko je ještě budete cvičit při postupech v boji se vzdušnými prostředky. Dopadlo by to tak, že začnou střílet na vše co uvidí a napáchají více škody než užitku. Nedváná historie nabízí dost přešlapů při střelbě na civilní nebo vlastní stroje, co teprve až se toho chopí bigoši.
Jak zajistíte u pár systémů pod velením kovaných bigošů kvalitní přípravu v boji proti vzdušným cílům? Nad bojištěm se vám drony nebudou pohybovat izolovaně, stále tam budou i těžší kategorie UAV a i pilotované stroje, bude tam působit dělostřelectvo.
Zkuste se sám sebe zeptat, jak by vypadala kvalita výcviku a použitelnost, pokud by jste to málo průzkuných UAV, které nyní máte, rozdali k jednotlivým útvarům i s obsluhami?Skrýt celý příspěvekcnapo Možnost použití dronu pro působení proti jiným dronům je zajímavá. Ovšem zdá se mi to ještě značné v plenkách. byl už třeba zmiňovaný Skyspooter někdy testován s jakoukoli ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
Možnost použití dronu pro působení proti jiným dronům je zajímavá. Ovšem zdá se mi to ještě značné v plenkách. byl už třeba zmiňovaný Skyspooter někdy testován s jakoukoli výzbrojí?
Stále se mi z nových technologií k tomuto účelu zdá nejperspektivnější laser umístěný na vozidle. Případně jako konzervativní řešení 30 mm kanón s programovatelnou municí. Něco jako Oerlicon Skynex který by mohl být umístěný přímo u bojových praporů.Skrýt celý příspěvek@Scotty Dokonce mame v CR firmu ktera takovou munici vyrabi napr chytra minice “TAU” prave prochazi testovanim. Problemem je ze na to aby to fungovalo musi byt Projekt Vedy a ...Zobrazit celý příspěvek
@Scotty
Dokonce mame v CR firmu ktera takovou munici vyrabi napr chytra minice “TAU” prave prochazi testovanim. Problemem je ze na to aby to fungovalo musi byt Projekt Vedy a Vyzkumu a bohuzel to se nedeje. Jak jsem rikal nenasli jsme koleje natoz vlak ktery nam ujel.
Jinak pro @flanker jestli si myslite ze antidronovou ochranu rot nebo praporu bude delat SHOrAD tak je to naivni myslenka. Jednoznacne se projevuje nutnost sdileni informaci mezi druhy vojsk . Ano nase armada jako celek vyclenuje specialisty ale myslet si ze SHORAD bude chranit vsechny prvky sestavy BUU je nerealne. Proti dronum okolo 1000$ je zcela neefektivni vyclenovat SAP. Chalpci od bigiosu se bohuzel musi naucit reagovat na nove hrozby jinak jim podlehnou. Proste uz jim nebude stacit “uchop a bez”. Navic verim tomu ze mladsi generace technologie ovladnou snaze nez postkomunisticke jadro ACR.
Jinak vlastni cizi i na nasich malych dronech bylo pozadovano ale z hlediska toho ze neexistuje koncepce pouzivani UAV a UGV v ACR s neexistujici koncepci taktickeho spojeni tak byl projekt POV vylit do zachodu. Neni potreba prySkrýt celý příspěvekcnapo Drony v dosahu do cca 10 km, tak to je starost VSHORAD (pokud nepůjde o výškový dron na který VSHORAD nedosáhne) pak existuje další vrstva deštníku v podobě SHORAD. Jestli si ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
Drony v dosahu do cca 10 km, tak to je starost VSHORAD (pokud nepůjde o výškový dron na který VSHORAD nedosáhne) pak existuje další vrstva deštníku v podobě SHORAD. Jestli si myslíte, že pošlete někam pozemní jednotku schopnou sundat dron na pár kilometrů od sebe, tak se zkuste podívat jak dopadlo solitairní nasazení systému Pantsir v Libyi nebo Sýrii. I takové SHORAD systémy potřebovali proti ostatním hrozbám další krytí, aby šlo o efektivní obranu.
Vám vůbec nedochází co vše PVO obnáší. Dobře, použijete dron proti dronu. Tak se podívejte jen na to jaké zázemí by jste potřeboval pro Skyspooter, kolik strojů by bylo potřeba na ničení několika desítek dronů současně, v případě pokusu o hromadný nálet. Jaká je reakční doba, než někde provedete předstartovní přípravu dronu, než k tomu dronu doletí (když rychlost max 120 km/h) a to hlavní, co bude obnášet průzkum vzdušného prostoru, kdo vám ji zajistí a čím vám ji zajistí, jak si zajistíte identifikaci dronů, které žádné systémy jako IFF ani nemají, jak zookrdinujete činnost v dalších vrstvách vzdušného prostoru? ... nakonec zjistíte, že je lepší k sobě přifařit baterii VSHORAD. Stejně tak jak to má v plánu US Army v případě MSHORAD vozidel.
Ale Vám to přijde "postkomunistické" :-) tak to musíte jít vysvětlit soudruhům z US Army, proč nepřidělí vozidla MSHORAD přímo veliteli mechanizované roty.Skrýt celý příspěvekScotty Dron proti dronu je zajímavá představa, existují systémy, kde dron útočí a nárazem se snaží ničit jiný dron, existují systémy, které přiletí k dronu a vystřelí na něj síť, ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Dron proti dronu je zajímavá představa, existují systémy, kde dron útočí a nárazem se snaží ničit jiný dron, existují systémy, které přiletí k dronu a vystřelí na něj síť, která se kolem dronu rozmotá.
To vše je pouhá alternativa s velmi omezeným použitím a velmi malou reakční dobou a kapacitou ničení/eliminace hrozby.
Budoucnost, vlastně už přítomnost, patří levným střelám a laserům.
(Skyspooter se svou předstartvovní procedurou vrtulníku a max. rychlosti 120 km/h je nevyhovuující, takový systém nebude schopen reagovat ani na 4 drony současně. Pro pozemní jednotky na bojišti s podobně vybaveným nepřítelem by to byl další probém, Skyspooter je vcelku velký na to, aby si jej pohlídala PVO nepřítele. Když něco má něco dostihnout a ničit, musí to být rychlejší než dron samotný.
https://www.forbes.com/sites/d...
A zdá se, že už se v USA pokročilo s EMP zbraněmi
https://vtm.zive.cz/clanky/ame... Skrýt celý příspěvek@flanker My se nemuzeme shodnout vy se opirate o PVO jako spasu. Ja se opiram o vrstvenou obranu kde kazdy druh vojska disponuje nejakou ochranou proti dronum. Co se tyka ...Zobrazit celý příspěvek
@flanker
My se nemuzeme shodnout vy se opirate o PVO jako spasu. Ja se opiram o vrstvenou obranu kde kazdy druh vojska disponuje nejakou ochranou proti dronum. Co se tyka skyspooteru tak je potreba si uvedomit ze tento prostredek je schopen odstartovat behem nekolika sekund (osobni zkusenost) jde pouze o organizacni opatreni. Jakym zpusobem budete resit ochranu napr pri presunech kolon atd… proste se neshodnem. Ja mam pohled zcela odlisny jak vy.Skrýt celý příspěvekcnapo "Ja se opiram o vrstvenou obranu kde kazdy druh vojska disponuje nejakou ochranou proti dronum." Co si pod tím představujete? Jako, že všechny útvary armády dostanou ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
"Ja se opiram o vrstvenou obranu kde kazdy druh vojska disponuje nejakou ochranou proti dronum."
Co si pod tím představujete? Jako, že všechny útvary armády dostanou prostředky elektronického boje (pušky pro elektronický boj s drony) radary a čidla pro detekci dronů? Tak že tim vybavíme obě brigády, výsadkový pluk, letecké základny, chemiky, logisty, .... Jsem zvědav, kde na to vezmete prostředky.
Neopírám se o PVO jako o spásu, ale o to, že je třeba tyto věci s PVO koordinovat. Až vám někdo sejme vlastní palbou váš vlastní dron, tak se budete divit.
Ale můžete začít u sebe, a rozdat Raven, Scane Eagle a zbytek hraček jednotlivým útvarům, vždyť jste jen součástí, toho co jste sám nazval postkomunistickou strukturou. A pokračovat můžete prostředky EW, které máte u 53. pěkně to rozdejte všem útvarům. :-)Skrýt celý příspěvekScotty "Není podstatně účinnější na ty opravdu malé drony používat rušení než je fyzicky likvidovat?" Elektronické rušení nemusí být za všech podmínek účinné. Fyzická likvidace má ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
"Není podstatně účinnější na ty opravdu malé drony používat rušení než je fyzicky likvidovat?"
Elektronické rušení nemusí být za všech podmínek účinné. Fyzická likvidace má větší pravděpodobnost toho, že se dron už k životu neprobere.
Rušení neřeší případ dronu, který od určité fáze plnění úkolů, nebo i zcela (díky AI), povede svoji činnost autonomně bez nutnosti přenášet data pro ovládání nebo přenos informací. Pak pomůže použití energetické zbraně, například generování elektromagnetického impulsu, což má své omezení, když bude dron blízko vlastní techniky/infrastruktury, může dojít k vedlejším škodám na vlastních zařízeních.Skrýt celý příspěvek@flanker Vas podezrivam ze jste extremista:-) Z extremu do extremu. Ja sakra netvrdim ze ma mit kazda pozemni jednotka plnou antidronovou ochranu. Ten pojem vrstvena obrana souvisi ...Zobrazit celý příspěvek
@flanker
Vas podezrivam ze jste extremista:-) Z extremu do extremu. Ja sakra netvrdim ze ma mit kazda pozemni jednotka plnou antidronovou ochranu. Ten pojem vrstvena obrana souvisi s pojmem sdileni schopnosti TO je ten duvod proc vznikl C4ISTAR = sdileni ochrany.
Uvedu priklad. Mam kolonu mechanizovane pechoty co se presouva v prostoru BUU a jeji PBVP jsou vybena ochrannym rusicem RCIED v kombinaci s modifikaci AD umoznujici ruseni malych komercnich dronu.
Tzn. Prostor kryje napr DPET v kombinaci s SHORAD radarem. Ve chvili kdy do prostoru vleti UAV napr DJI je detekovano z vice zdroju a vyhodnoceno jako cil. Pomoci early warning jsou varovany jednotky ktere jsou ve smeru predpokladaneho letu. Tzn jednotky jsou varovany a velitel muze prijmout opatreni.
Uz to chapete jedna se o sdilenou ochranu ktera je prave levnejsi nez vyzbrojivat pluk PVO systemy pro vsechny mozne varianty a pak je pridelovat dalsim prvkum. Takto to proste ridit do budoucna nepujde.Skrýt celý příspěvekcnapo Mít rušičku pro ochranu vlastního vozidla proti komerčním dronům není žádné řešení. Elektronické rušení může, ale také nemusí fungovat. Sám píšete, že u BUU budete mít DPET, ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
Mít rušičku pro ochranu vlastního vozidla proti komerčním dronům není žádné řešení. Elektronické rušení může, ale také nemusí fungovat.
Sám píšete, že u BUU budete mít DPET, SHORAD, no ještě je to třeba doplnit o VSHORAD. A je to kompletní. Rožšíření možnosti působení PVO proti dronům se tak jako tak bude muset řešit. A rozhodně bude efektivnějšíto řešení přes stávající strukturu PVO.
Extremismus přenechávám fanouškům Baníku a Vítkovic.Skrýt celý příspěvek
Zajímavý stroj, ale nevím o kolik se jeho vývoj posunul od roku 2018, kdy byl tuším představen. Bohužel oproti např. Schiebel Camcopter S-100 zaostává. Ten je menší, lehčí, ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímavý stroj, ale nevím o kolik se jeho vývoj posunul od roku 2018, kdy byl tuším představen. Bohužel oproti např. Schiebel Camcopter S-100 zaostává. Ten je menší, lehčí, rychlejší s vyšší nosností. Výhodou Skyspooteru by snad mohla být cena.Skrýt celý příspěvek
Ty drony jsou podobné, skyspotter má nosnost 40 kg při max. hmotnosti 150 kg. Schiebel S-100 má nosnost 50 kg při 200 kg max. hmotnosti. Větší rozdíl je v max. rychlosti ...Zobrazit celý příspěvek
Ty drony jsou podobné, skyspotter má nosnost 40 kg při max. hmotnosti 150 kg. Schiebel S-100 má nosnost 50 kg při 200 kg max. hmotnosti.
Větší rozdíl je v max. rychlosti Skyspotter má udávaných 120 km/h Schiebel 185 km/h. Obad drony mají wankelův motor, jen u skyspotteru jsem nenašel nikde výkon a typ motorů, možná jej mají shodný se schiebelem.
Skyspotter už si vyzkoušel i zajímavou funkci s jakými si postřikovačem. https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek
Já spíš doufám, že se u nás někdo rozhoupe a nakoupí stroje od Primoco. Myslím, že stroj nosností 30 kg užitečného zatížení a až 20 hodin vytrvalostí je přesně tak akorát proto, ...Zobrazit celý příspěvek
Já spíš doufám, že se u nás někdo rozhoupe a nakoupí stroje od Primoco. Myslím, že stroj nosností 30 kg užitečného zatížení a až 20 hodin vytrvalostí je přesně tak akorát proto, aby AČR zjistila, jaké má potřeby a vypilovala taktiku. Pak má smysl uvažovat o nějaké větší potvoře. Ale není nad to mít k dispozici stroj domácího výrobce, který je ochotný zapracovávat požadavky armády a připomínky zohledňovat ve vývoji.Skrýt celý příspěvek
No, ale Primoco neni ochotne integrovat zbrane, jestli si dobre vzpominam.
No, ale Primoco neni ochotne integrovat zbrane, jestli si dobre vzpominam.
Letos by měl být spuštěn tender na nové UAV, základní parametry celková hmotnost až 1300 kg, pístový motor, dostup nejméně 6100 metrů, vytrvalost alespoň 20 hodin, SAR/GMTI radar, ...Zobrazit celý příspěvek
Letos by měl být spuštěn tender na nové UAV, základní parametry celková hmotnost až 1300 kg, pístový motor, dostup nejméně 6100 metrů, vytrvalost alespoň 20 hodin, SAR/GMTI radar, automatický vzlet a přistání, systém REB, přesná protizemní munice do váhy 100 kg. V první fázi se koupí jeden systém (tři UAV) , později (okolo roku 2027) další.
Jinak věšet munici na Primocco nemá vzhledem k jeho nosnosti moc smyslu.Skrýt celý příspěvekNo to je přesně přístup naseho GS a MO. Jsme velmocí v ultralightech, máme i výrobce civilních UAV ale místo aby se spustil program vlastního vývoje s nákupem některých kritických ...Zobrazit celý příspěvek
No to je přesně přístup naseho GS a MO. Jsme velmocí v ultralightech, máme i výrobce civilních UAV ale místo aby se spustil program vlastního vývoje s nákupem některých kritických komponentů tak se nakoupi draho celý systém ve směšném množství.....později okolo roku 2027... tzn stejně jako AH-1Z/UH-1Y..... další nedotažený Opatuv pomnicekSkrýt celý příspěvek
Tak, komu pak to MO ČR ušije takticko technické požadavky na míru? :-) Bude v podmínkách i to, že bude stroj muset být již zavedený v armádě NATO? Nebo bude postačovat, že země ...Zobrazit celý příspěvek
Tak, komu pak to MO ČR ušije takticko technické požadavky na míru? :-) Bude v podmínkách i to, že bude stroj muset být již zavedený v armádě NATO? Nebo bude postačovat, že země původu musí začínat na "I"? :-)Skrýt celý příspěvek
To nevím, ale co se země původ týče, začínat bude buď na I nebo na U. A ani jedno nebude zle (Heron nebo Grey Eagle). Na trhu nic lepšího není.
To nevím, ale co se země původ týče, začínat bude buď na I nebo na U. A ani jedno nebude zle (Heron nebo Grey Eagle). Na trhu nic lepšího není.
Pravda, není. Ale co najednou skok do takové hmotnostní kategorie? Mně se líbí polská cesta, kdy se pořídily levné stroje ve větším počtu, protože bude třeba cvičit, pilovat ...Zobrazit celý příspěvek
Pravda, není. Ale co najednou skok do takové hmotnostní kategorie? Mně se líbí polská cesta, kdy se pořídily levné stroje ve větším počtu, protože bude třeba cvičit, pilovat taktiku, hledat cesty, možnosti a při použití většího množství levných strojů se jich dostane více ke všem jednotkám, aby se s tím naučili pracovat.Skrýt celý příspěvek
Podle mě to tak ideální, jak říkám, nejdřív se koupí jeden systém, zatim bez výzbroje a REB a až si to naši osahají, tak se nakoupí další (min. jeden, ale spíš dva) s výzbrojí a ...Zobrazit celý příspěvek
Podle mě to tak ideální, jak říkám, nejdřív se koupí jeden systém, zatim bez výzbroje a REB a až si to naši osahají, tak se nakoupí další (min. jeden, ale spíš dva) s výzbrojí a REB.
Menší, čistě průzkumné by se měly pořídit také, tam bude šance i pro Primoco.
Struktura by měla být taková, že na úrovni praporu bude k dispozici menší průzkumný dron, na úrovni brigády pak ty větší. Vše má být samozřejmě propojené, výstupy budou mít v reálném čase k dispozici jak štáby, tak dělostřelectvo.Skrýt celý příspěvekNo s dorucenim sluzby videa delostrelcum a dalsim druhum vojsk nepocitejte. Protoze jediny kdo pocita s plnou kompatibilitou na tyto prostredky je 53.pPzEB ktery ma v sestave ...Zobrazit celý příspěvek
No s dorucenim sluzby videa delostrelcum a dalsim druhum vojsk nepocitejte. Protoze jediny kdo pocita s plnou kompatibilitou na tyto prostredky je 53.pPzEB ktery ma v sestave 532.prEB, 102.pzpr a 533.prBS. Vsechny ostatni jednotky ziji a technicky premysli zhruba na urovni 1980-1995. Bohuzel.Skrýt celý příspěvek
@Danik to sice ano ale to se bavite o specializovanych utvarech 601 a CPSS jsou defakto mimo sestavu ACR a jejich zapojeni je vzdy specificke. Co se tyka 43 tak ta se szvezla na ...Zobrazit celý příspěvek
@Danik to sice ano ale to se bavite o specializovanych utvarech 601 a CPSS jsou defakto mimo sestavu ACR a jejich zapojeni je vzdy specificke. Co se tyka 43 tak ta se szvezla na vlne MBK z roku 2015 se 102.pzpr ale dokud nebudou mit LUV tak jejich schopnosti prijmu senzorickych dat budou dost omezene. Navic se opet jedna o atypicky segment vojska.Skrýt celý příspěvek
Nesher To absolutně nechytáme ani chvost vývoje a používání dronů v praxi. Už nyní je potřeba mít k dispozici alespoň malé omnikoptéry, aby se s možnostmi lokálního vzdušného ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher
To absolutně nechytáme ani chvost vývoje a používání dronů v praxi. Už nyní je potřeba mít k dispozici alespoň malé omnikoptéry, aby se s možnostmi lokálního vzdušného průzkumu mohli seznámit a vyzkoušet všichni velitelé rot.
Nestojí to moc peněz, i kdyby jim pro začátek nakoupil "hračky" tak to těm velitelům otevře oči.
Specializovné útvary pro průzkum a elektronický boj by pak měli mít pod sebou část dronů větší kategorie. Ale i menší vyzbrojené drony a vyčkávací munice by se měla dostat k mechnám a nejen ke speciálům a protěžovanému pluku. Používání těchto prostředků už není budoucnost, ale současnost.Skrýt celý příspěvekcnapo To je tragický stav. To se jen AČR pochválí o tom, že splnila úkol - nakoupí UAV. A tím to skončí, místo toho, aby to začalo. :-) V jiné diskusi mi tu odpověděl otázkou ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
To je tragický stav. To se jen AČR pochválí o tom, že splnila úkol - nakoupí UAV. A tím to skončí, místo toho, aby to začalo. :-)
V jiné diskusi mi tu odpověděl otázkou Scotty na téma vedené ohledně možnosti vedení bojové činnosti našich vlastních brigád takto:
"Co takhle prakticky nemožná komunikace mimo jednotky brigády?"
... to asi dokresluje stav C4ISR v AČR.
Osobně chápu, že generalita odkojená tankovými klíny a dalšími vymoženostmi Vyškova to nepobírá, protože z radiostanice se nestřílí, ale toto je zkrátka nepředstavitelné, že by při budování více manévrových prvků nikdo nepočítal s jejich vzájemnou komunikací a koordinací.Skrýt celý příspěvek@flanker.jirka presne tak! Co ale chtit po velitelich kteri pri ukazce neutralizace dronu rusicem vznesou dotaz “a to je vse?” Vzdyt ten dron jen pristane! Chvili nechapave koukate ...Zobrazit celý příspěvek
@flanker.jirka presne tak! Co ale chtit po velitelich kteri pri ukazce neutralizace dronu rusicem vznesou dotaz “a to je vse?” Vzdyt ten dron jen pristane! Chvili nechapave koukate pak lapate po dechu a nakonec se otocite a jdete pryc. Dorazi to otazka kdyby to alespon delalo nejaky zvuk treba kulometu nebo svetelne efekty. Clovek se pak nestaci divit.Skrýt celý příspěvek
cnapo "Co ale chtit po velitelich kteri pri ukazce neutralizace dronu rusicem vznesou dotaz “a to je vse?” Vzdyt ten dron jen pristane! " ... řekl bych, že Rusko a Putin nás ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
"Co ale chtit po velitelich kteri pri ukazce neutralizace dronu rusicem vznesou dotaz “a to je vse?” Vzdyt ten dron jen pristane! "
... řekl bych, že Rusko a Putin nás opravdu trápit nemusí :-D :-D :-DSkrýt celý příspěvek
To tady trochu mícháš dvě věci, tj. výzbroj pro specializovaný prapor UAV a výzbroj pro běžné jednotky. Mimochodem rotorové drony budou též, respektive už nějaké jsou. Vyčkávací ...Zobrazit celý příspěvek
To tady trochu mícháš dvě věci, tj. výzbroj pro specializovaný prapor UAV a výzbroj pro běžné jednotky.
Mimochodem rotorové drony budou též, respektive už nějaké jsou. Vyčkávací munice též, jako první ji dostanou vysadkáři. A když už o tom mluvíme, rotorové drony jsou možná další šance pro CZ průmysl (kromě Primoco), např. tohle: https://www.liaz-uav.com/...
Podle mě je to smysluplnější cesta než se snažit jít cestou velkých dronů. Tam těžko kdy budeme USA, Izraeli či Francii schopni konkurovat.Skrýt celý příspěvekSkyspooter je mi znám, ale to je vrtulník s hmotnostní kategorii jako Primoco ONE 150, má však výhody/nevýhody vrtulníků. Za mně, může to být efektivnější než nasazení AH1Z. Míchám ...Zobrazit celý příspěvek
Skyspooter je mi znám, ale to je vrtulník s hmotnostní kategorii jako Primoco ONE 150, má však výhody/nevýhody vrtulníků. Za mně, může to být efektivnější než nasazení AH1Z.
Míchám to, protože vše spadá do prostředků vzdušného průzkumu a napadení. A rozdíl mezi loitering vehicle a malý průzkumným dronem je velmi malý.
Ale musíme do této problematiky zatáhnout co největší počet velitelů pomalu až na úroveň čety, aby vědeli co mohou od které kategorie dronu čekat. Budeme potřebovat příspěvek od každého z nich o tom jak postupovat dále. A klidně může jít opravdu o to, že zprvu si velitelé rot vyzkouší na cvičáků pozorování pomocí dronů z hračkářství.
Co se týká dronů kategorie 1300 kg, tak už i v této kategorii můžeme počítat s průzkumem optickým, radiolokačním, ELINT, SIGINT, ... ale to už je skoro TOP. Pokud se pořídí univerzální platforma, jak pro průzkum, tak nesení výzbroje tak to bude stačit. Ale pořád přeskakujeme kategorii jakou je například TB2, který má poloviční max. hmotnost, ale výzbroj také nese.Skrýt celý příspěvekJá ti rozumím, ale máme tu armádu, která má vnitřní dluh odhadem nějakých 150 mld, ne-li víc. Prostě nejde všechno najednou. Prostě to bude trvat a asi nikdy nebude mít všechno.
Já ti rozumím, ale máme tu armádu, která má vnitřní dluh odhadem nějakých 150 mld, ne-li víc. Prostě nejde všechno najednou. Prostě to bude trvat a asi nikdy nebude mít všechno.
Nesher Máme dvě brigády, opravdu by byl problém pro každou pořídit alespoň 4 malé drony? Nebo jen profi omnikoptéry s cenou do milionu korun za kus? Pokud dnes ti velitlé neumí ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher
Máme dvě brigády, opravdu by byl problém pro každou pořídit alespoň 4 malé drony?
Nebo jen profi omnikoptéry s cenou do milionu korun za kus?
Pokud dnes ti velitlé neumí pracovat se vzdušným průzkumem, tak i jen takové minimalistické řešení je někam dokáže rychle posunout a budou schopni přesněji specifikovat co do budoucna chtít.
Vnitřní dluh armády je velký, ale tohle ten dluh rozhodně nezhorší.
Jestli půjde AČR cestou, že se nakoupí drony do 5 let a bude si s tím hrát jen 53. tak ztratíte 10 let možnosti získávání zkušeností velitelů u brigád.Skrýt celý příspěvekOno nakoupeno je jenze problemem ACR je ze neumi zasadit moderni prostredky do sveho SVR. Navic legislativa je zcela nepripravena. Recnicka otazka kdyz koupime PRIMOCO a UAV spadne ...Zobrazit celý příspěvek
Ono nakoupeno je jenze problemem ACR je ze neumi zasadit moderni prostredky do sveho SVR. Navic legislativa je zcela nepripravena. Recnicka otazka kdyz koupime PRIMOCO a UAV spadne (technicka zavada) nekomu na zahradu a znici mu auto a v nem zabije tchyni otazka zni:
1) kdo je odpovedny operator, vyrobce nebo ACR?
2) mimo podekovani od manzela se pak bude resit skoda
Uplne stejne kdyz UGV prejede ozraleho myslivce. Kdo bude odpovedny vyrobce AI, operator, ACR nebo dodavatel UGV?
Neni legislativa ato je duvod proc se vse brzdi.Skrýt celý příspěvekcnapo Pokud napíštete toto: "(technicka zavada)" Tak je to vcelku jasné. Za technickou závadu nemůže operátor-pilot. Pak bude záležet jak na tom byla údržba, kde se dá ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
Pokud napíštete toto: "(technicka zavada)"
Tak je to vcelku jasné. Za technickou závadu nemůže operátor-pilot. Pak bude záležet jak na tom byla údržba, kde se dá předpokládat, že se pojede podle procedur stanovených výrobcem a řádně vyškolené a certifkované obsluhy.
Škody a úhrady pak budou podobné jako v případě, když by vám někde spadlo pilotované letadlo a viník podle toho, co se vyšetří.
...jsou tu země i v EU, kde se UAV používají pro sledování produktovodů nebo monitorování hranic a dopravy, tak to snad už mají vyřešené a může se z toho něco použít.Skrýt celý příspěvekCNAPO: Ad "kdyz koupime PRIMOCO a UAV spadne (technicka zavada) nekomu na zahradu a znici mu auto a v nem zabije tchyni". Kdyz ACR koupi tatru, te nefungujou brzdy a nekoho ...Zobrazit celý příspěvek
CNAPO: Ad "kdyz koupime PRIMOCO a UAV spadne (technicka zavada) nekomu na zahradu a znici mu auto a v nem zabije tchyni". Kdyz ACR koupi tatru, te nefungujou brzdy a nekoho rozsmelcuje, kdo je odpovedny? Provozovatel. Tj. ACR. Pokud bude prostredek v zaruce, muze po nem skodu vymahat ACR. Nehledejte v tom zas takovou vedu.Skrýt celý příspěvek
@The88 zrovna takto to v letectvi nefunguje a to z nekolika duvodu nicmene ten nejdulezitejsi je ze dron muze letet autonomne kdezto tatra ne :-). Navic dnes kdyz naboura Tatra tak ...Zobrazit celý příspěvek
@The88
zrovna takto to v letectvi nefunguje a to z nekolika duvodu nicmene ten nejdulezitejsi je ze dron muze letet autonomne kdezto tatra ne :-). Navic dnes kdyz naboura Tatra tak je k odpovednosti hnan ridic v podobe 3 hrubych platu.Skrýt celý příspěvekcnapo Tak pokud k UAV spade v důsledku technické závady měla by se vyšetřit jako každá letecká nehoda. Pak by se ukázalo jestli za nehodu může výrobce nebo například technik který ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
Tak pokud k UAV spade v důsledku technické závady měla by se vyšetřit jako každá letecká nehoda. Pak by se ukázalo jestli za nehodu může výrobce nebo například technik který prováděl opravy.
Navíc větší drony Američanů už u nás v rámci cvičení létaly. Nějak to tedy legislativně řešené být musí. Navíc i zavedení velkého dronu do AČR je otázka blízkých let.Skrýt celý příspěvekScotty Byl tu MQ 9 Reaper na Ample Strike, určitě to nasazení muselo být nějakým způsobem řešene, nejspíše vyčleněním prostoru. Základem musí být výbava ADS-B s Mode S. Což ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Byl tu MQ 9 Reaper na Ample Strike, určitě to nasazení muselo být nějakým způsobem řešene, nejspíše vyčleněním prostoru. Základem musí být výbava ADS-B s Mode S. Což například splňuje i Primoco One 150.
Ale působení robotických dronů se delší dobu řeší i v souvislostí s obchodem a doručováním zásilek.
https://www.hybrid.cz/cesky-e-... Skrýt celý příspěvekflanker.jirka Také létal neozbrojený. Nesení zbraní bude patrně hlavní legislativní problém. Také stroje co plánuje pořídit AČR mají být v první fázi nakoupené bez výzbroje a ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Také létal neozbrojený. Nesení zbraní bude patrně hlavní legislativní problém. Také stroje co plánuje pořídit AČR mají být v první fázi nakoupené bez výzbroje a schopnost nesení zbraní nají získat později.Skrýt celý příspěvekScotty Není třeba z toho odpalovat ostrou munici pro vedení každého výcviku. Ale problém byl možná legislativní, nebo také v parametrech našich leteckých střelnic. "schopnost ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Není třeba z toho odpalovat ostrou munici pro vedení každého výcviku. Ale problém byl možná legislativní, nebo také v parametrech našich leteckých střelnic.
"schopnost nesení zbraní nají získat později."
Pokud se o tomto uvažuje, tak to chce nakoupit už nyní tyto schopnosti. Pokud to koupíte bez nich, pak budete odsouzeni k tomu přikoupit takové schopnosti od toho, kdo vám stroje dodal. A to bude rozhodně dražší, než když to koupíte odděleně. Podobně by se měla řešit i možnost nesení prostředků EW, která se v souvislosti s nákupem UAV také objevila. V tomto případě půjde i o to zjistit jak je řešena elektromagnetická kompabilita s ostatním zařízením, které dron bude mít na palubě.Skrýt celý příspěvekScotty Pardon, vyjádřil jsem se špatně. Schopnosti nést munici a mít ji integrovanou je lepší požadovat už nyní. Pak ztratíte možnost výběru od koho co koupíte a obchodnící vás ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Pardon, vyjádřil jsem se špatně. Schopnosti nést munici a mít ji integrovanou je lepší požadovat už nyní. Pak ztratíte možnost výběru od koho co koupíte a obchodnící vás vezmou pěkně na hůl s doplněním těchto schopností. Podobně je to s tím, že se požaduje schopnost EW.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka Nemožnost nést munici bude patrně legislativní.Parametry střelnic by měli být dostatečné pro použití nesené munice. Z toho co jsem četl je požadováno by vybraný ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Nemožnost nést munici bude patrně legislativní.Parametry střelnic by měli být dostatečné pro použití nesené munice.
Z toho co jsem četl je požadováno by vybraný model nejpozději do roku 2030 mohl nést munici a systém EW. Za začátku má umožňovat elektrooptický průzkum, retranslaci signálu a nést radar pro mapování terénu a vyhledávání pozemních cílů.Skrýt celý příspěvek
Jediné rozumné řešení je nákup tureckých dronů. Myslím, že 2 drony, řídicí centrum, munice stojí kolem 4 mio dolarů. Armáda si alespoň osahá nové kompetence, značně cvičit v nových ...Zobrazit celý příspěvek
Jediné rozumné řešení je nákup tureckých dronů. Myslím, že 2 drony, řídicí centrum, munice stojí kolem 4 mio dolarů. Armáda si alespoň osahá nové kompetence, značně cvičit v nových podmínkách. Jestli se mezitím povede vývoj něčeho lokálního uvidíme. Za mně si myslím, že Česku ujel vlak v dronech.
Jenom si vezměte jak moc rozšírené turecké nebo čínské drony po světe. Drony jsou novou skutečnosti válčení.
Dalším důležitým pohledem je jiné než bojové využití dronů. Umím si představit nasazení v Polsku při hlídaní hranice. Výdrž i 24 hodin se hodí i při hlídaní dopravních nehod na dálnici D1.Skrýt celý příspěvekJo kdyby to bylo tak jednoduche to by byl zivot; 1) pro ďtento dron potrebujes pevnou drahu 2) komunikacni datalink musi byt provozovatelny ve vojenskem kmitoctovem pasmu 3) servis ...Zobrazit celý příspěvek
Jo kdyby to bylo tak jednoduche to by byl zivot;
1) pro ďtento dron potrebujes pevnou drahu
2) komunikacni datalink musi byt provozovatelny ve vojenskem kmitoctovem pasmu
3) servis a udrzba
4) v CR neni legislativa pripravena na UAV a UGV systemy
5) armada potrebuje integrovat takticky, senzoricky a technologicky datalink do letadlaSkrýt celý příspěvekNerozumím tvým námitkám. Jakože pro ostatní drony nebudou potřebovat zázemí? Je potřeba speciální datalink? Ostatní drony nebudou mít servis a údržbu? Jenom za poslední pár let ...Zobrazit celý příspěvek
Nerozumím tvým námitkám. Jakože pro ostatní drony nebudou potřebovat zázemí? Je potřeba speciální datalink? Ostatní drony nebudou mít servis a údržbu?
Jenom za poslední pár let turecké drony zničili stovky tanků, BVP, nákladních aut, munice, PVO a mnoho dalšího. Drony bude vlastnit Polsko, Ukrajina a možná i Maďarsko. Jsou tak špatné že Putin prosí Erdogana aby je neprodával Ukrajině.
Nebo na trhu jiné lepší rešení?Skrýt celý příspěvekcnapo A jsme u toho, zase se budou hledat důvody proč to nejde. ad1) Zpevněných drah je po celé ČR dostatek i v okolí vojenských prostorů. ad2) Opravdu to musí být pro všechny ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
A jsme u toho, zase se budou hledat důvody proč to nejde.
ad1) Zpevněných drah je po celé ČR dostatek i v okolí vojenských prostorů.
ad2) Opravdu to musí být pro všechny účely použití???
ad3) Servis a údržba je potřeba u všeho, na to se snad bude myslet při nákupu.
ad4) Legislativa se připravuje a vždycky se pomocí vydání NOTAM pohnout s tím, že prostředek dokážet protáhnout civilem třeba nad vojenský prostor, stačí jen chtít. Politická reprezentace je armádě nyní nakloněna, jen jim to politicky podat.
ad5) Bez většího používání nepřijdete na správnou taktiku a nelze očekávat, že nám to cizí armády ochotně sdělí. Vše lze zdokonalovat i díky simulátorům misí. Senzoricky budete mít vybavení, takové jaké právě je, lepší než nic. Chcete čekat na nějaké sliby výrobců, že zítra dovezou něco lepšího? ...v případě českých expertů by se vám mohlo stát, že se nedočkáte. Například TB2, je to systém, který v rámci některých operací osvědčil, už jsou známy jeho silné i slabé stránky, je to levné, dá se na tom učit a používat jej.Skrýt celý příspěvekPanove ale no tak. Takto naivni prece nejste. Jestli si myslite ze to je jen o draze tak o problemu nic nevite. Je tam daleko vic veci souvisejici se zazemim. A bohuzel na to ACR ...Zobrazit celý příspěvek
Panove ale no tak. Takto naivni prece nejste. Jestli si myslite ze to je jen o draze tak o problemu nic nevite. Je tam daleko vic veci souvisejici se zazemim. A bohuzel na to ACR nema penize a letiste v prerove zcela hloupe ACR opustila. Vybudovani bude stat miliardy a my potrebujeme bevka, tanky a dela. Sami vidite kamto smeruje
O zadne specialni datalinky nejde ale pokud mam dron teto kategorie ve vzduch a neprovadi retranslaci jsou to vyhozene penize!
Legislativa se pripravuje 15 let a vysledek nikde.
Apropo jsem jeden z mala ktery to podporuje ale zaroven vidim tu strasnou neochotu investovat do modernich technologii.
Mimochodem o byrokracii vim sve Koncepcepcni dokumenty od jejiho vzniku po schvaleni cca 15mesicu a byrokraticky proces jako kdyz schvalujes jadernou elektrarnu.Skrýt celý příspěvekcnapo Tak se podívejte z jaké placky si nechala AČR předvést Primoco minulý rok. To bylo letiště za miliardy? AČR provozuje 4 letecké základny, příjde Vám to málo pro pár kusu ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
Tak se podívejte z jaké placky si nechala AČR předvést Primoco minulý rok. To bylo letiště za miliardy?
AČR provozuje 4 letecké základny, příjde Vám to málo pro pár kusu velkých dronů, které takové zázemí potřebují?
S byrokracií asi nepohneme, ale pokud to trvá 15 let, tak tam sedí kdo nechce, aby se to pohnulo vpřed a je třeba si na nečinnost stěžovat.Skrýt celý příspěvekTak pokud tvrdis ze v Moravskem Beroune je placka tak asi nevis nic. Navic ver mi ze zrovna o tebou zminivane akci vim asi 1000x vic nez ty.
Tak pokud tvrdis ze v Moravskem Beroune je placka tak asi nevis nic. Navic ver mi ze zrovna o tebou zminivane akci vim asi 1000x vic nez ty.
@flanker Zacinam pochybovat o tom jestli slouzis v armade nebo ne protoze jinak by jsi vedel ze UAV je to posledni co ted trapi ACR. Problemem jsou operatori a pokud mas za 10 let ...Zobrazit celý příspěvek
@flanker
Zacinam pochybovat o tom jestli slouzis v armade nebo ne protoze jinak by jsi vedel ze UAV je to posledni co ted trapi ACR. Problemem jsou operatori a pokud mas za 10 let vyskolene operatory a prestehujes je z Prostejova do namesti tak kolik soudrzhu ti zustane? 0 ! Problemem jsou lidi. Misto aby se vojenske posadky soustredily okolo mest jako je Praha, Brno, Olomouc a Ostrava tak je mame rozhazene v prdelich sveta kde nikdo nechce slouzit. Problem nebude technika ale lidi. Doba kdy jste vojaka poslali soluzit z Opavy do Tabora jsou pryc. Lidi odejdou a najdou si jinou praci a o to vic ti schopnejsi jako operatori dronu co maji jazyk a technicke znalosti.Skrýt celý příspěvekcnapo Drony nabývají na takovém významu, že je AČR bude potřebovat nejen u 53. ale i u ostatních útvarů. To sebou přinese nárůst počtu operátorů a s tím spojené vedení výcviku. ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
Drony nabývají na takovém významu, že je AČR bude potřebovat nejen u 53. ale i u ostatních útvarů. To sebou přinese nárůst počtu operátorů a s tím spojené vedení výcviku. Pokud se tak nestane, budou drony stále velmi izolovaně používané, a jak jste psal, data z nich se k potenciálnímu uživateli nedostanou, a když dostanou, tak pozdě.
Byla doba, kdy v armádě na téměř vše existoval předpis. US Army a USAF v podobném duchu jedou stále. Snad za ty léta máte tyto věci podchyceny a systém vycviku funguje.Skrýt celý příspěvekcnapo Vy chcete kvůli pár kusům velkým dronům začít provozovat další leteckou základnu? ... do ketré by se malá záložní plocha u Moravského Berouna vejde 15x. To by byl velmi drahý ...Zobrazit celý příspěvek
cnapo
Vy chcete kvůli pár kusům velkým dronům začít provozovat další leteckou základnu? ... do ketré by se malá záložní plocha u Moravského Berouna vejde 15x. To by byl velmi drahý luxus držet si leteckou základnu, včetně radiotechnického vybavení pro provoz za zhoršených podmínek.Skrýt celý příspěvekTC82 Vellké drony s automatickým přistáním a vzletem, které AČR poptává, vyžadují větší nároky. Dají se dislokovat na některou z již existujcích základen, ale cnapo zmiňuje možný ...Zobrazit celý příspěvek
TC82
Vellké drony s automatickým přistáním a vzletem, které AČR poptává, vyžadují větší nároky. Dají se dislokovat na některou z již existujcích základen, ale cnapo zmiňuje možný personální problém v tom, že operátoři se zkušenostmi nebudou ochotni dojíždět nebo se stěhovat za prací.Skrýt celý příspěvek
Slovy jeden systém? Kdo to zas vymyslel? někdo nepochopil, že minimum je alespoň dva? jeden na výcvik/opravy a druhý operační? Specifikaci nekomentuju, ta je dost maximalistická. ...Zobrazit celý příspěvek
Slovy jeden systém? Kdo to zas vymyslel? někdo nepochopil, že minimum je alespoň dva? jeden na výcvik/opravy a druhý operační? Specifikaci nekomentuju, ta je dost maximalistická. Např. Bayraktar TB2, by na první seznámení stačil a poláci ho budou mít taky.
Spíš by mě zajímalo, kdy se k jednotlivejm praporům jestli někdy dostanou taktický UAV jako náhrada za Scan Eagle. Každýmu praporu jedna souprava RQ-21 Blackjack nebo nějaký equivalent, tak aby měly samostatný průzkum bez toho, že by se jim muselo půjčovat z 53.pPzEB. Navíc bez toho, že se s tím nižší jednotky naučí pracovat, ie. (budou s tím moc cvičit víckrát než max jednou ročně) tak budeme pokud jde o průzkum jeho využití a spojení pořád 100 let za opicema o vysílačkách a datovým spojení nemluvím. Tohle, noční vidění termovize a PTŘS jsou mnohem důležitější než nějaká druhá letka nadzvuků. Njn jen to nejni, tak pěkné na plácání po zádech.Skrýt celý příspěvekJeden systém = minimálně tři letouny.
Jeden systém = minimálně tři letouny.
nemusí, TB2 to má tak , že 1 systém = 6 dronů, 2x kontrolní jednotka, 3x spojovací , 2x data feed. Takže můžou kontrolovat v zásadě vždy jen dva drony a řídí to 3 operátoři. Jak ...Zobrazit celý příspěvek
nemusí, TB2 to má tak , že 1 systém = 6 dronů, 2x kontrolní jednotka, 3x spojovací , 2x data feed. Takže můžou kontrolovat v zásadě vždy jen dva drony a řídí to 3 operátoři. Jak je to jinde těžko říct. pokud by to bylo takto tak asi by se to dalo akceptovat, ale řešení 1x konzole a 3x drony, a to je vše, asi vidíme stejně jako málo optimální.Skrýt celý příspěvek
Nerozhoupe protoze o noderni technologie a jejich pouziti se v ACR nezajima mimo asi 10-ti jedincu nikdo.
Nerozhoupe protoze o noderni technologie a jejich pouziti se v ACR nezajima mimo asi 10-ti jedincu nikdo.
To půjde, je tu politické zadání, které o drony stojí. Musí se toho náležitě využít a ukázat jim, že když už to koupí, tak by měli udělat něco proto, aby to nelítalo okolo komína, ...Zobrazit celý příspěvek
To půjde, je tu politické zadání, které o drony stojí. Musí se toho náležitě využít a ukázat jim, že když už to koupí, tak by měli udělat něco proto, aby to nelítalo okolo komína, ale opravdu se to dalo používat.Skrýt celý příspěvek
Nedá se těm zatím nepřesvědčeným pustit nějaký sestříhaný video z Náhorního Karabachu, kde je vidět jak chudáci bigoši a dělostřelci běhaj zmateně jak lesní včely a umíraj ani ...Zobrazit celý příspěvek
Nedá se těm zatím nepřesvědčeným pustit nějaký sestříhaný video z Náhorního Karabachu, kde je vidět jak chudáci bigoši a dělostřelci běhaj zmateně jak lesní včely a umíraj ani netuší odkud to lítá? Třeba by mohlo někoho napadnout, že takle skončit nechce, nebo že chce aby tak končili ty naproti pokud se AČR někdy nasadí?Skrýt celý příspěvek
Třeba tady :
https://www.youtube.com/watch?...Třeba tady :
https://www.youtube.com/watch?...
Nevím, nedávám tomu budoucnost. S výrobou byli spojené šílené korupční kauzy. Přesnost je prý zoufalá. Navíc vypadá že se bude spíše vyrábět Orion. Viděl bych to na snahu odklonil ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím, nedávám tomu budoucnost. S výrobou byli spojené šílené korupční kauzy. Přesnost je prý zoufalá. Navíc vypadá že se bude spíše vyrábět Orion. Viděl bych to na snahu odklonil něco z státního rozpočtu za každou cenu.
Je ale vidět že nasazení TB2 v Karabachu vyděsilo Rusko.Skrýt celý příspěvekAle vždyť je normálně zařazen do výzbroje a běžně se používá. Jen se mu snaží rozšířit schopnosti. Proč by to nemělo mít budoucnost? Relativně levná, škaredá krabice, která unese ...Zobrazit celý příspěvek
Ale vždyť je normálně zařazen do výzbroje a běžně se používá. Jen se mu snaží rozšířit schopnosti. Proč by to nemělo mít budoucnost? Relativně levná, škaredá krabice, která unese cca 60 kg senzorového vybavení + zůstává 40 kg na výzbroj. Jedná se jen o evoluci stávajícího typu, ke kterému je vypracovaná logistika, zázemí, jsou zkušenosti s nasazením v reálném bojovém prostředí. Úplně nevidím důvod, proč by neměli zvládnout zástavbu silnějšího motoru a výměnu bloku elektroniky a senzorového vybavení. Výzbroj je taky standardní, předpokládám, že ani konstrukce nosníků pro Kornety není neřešitelný technický problém.
Orion armáda taky přebírá, ale to je úplně jiná kategorie, dvojnásobná nosnost, dosah vytrvalost.Skrýt celý příspěvekUvidíme. Dokonce bych se vsadil, že tento dron nebude mít budoucnost v ruské armádě. Ale pokud Ruská armáda chce to málo prostředků co má na vývoj dronů rozměnil i tento typ ...Zobrazit celý příspěvek
Uvidíme. Dokonce bych se vsadil, že tento dron nebude mít budoucnost v ruské armádě. Ale pokud Ruská armáda chce to málo prostředků co má na vývoj dronů rozměnil i tento typ projektů. Směle do toho.
Problém je nedošlo k žádnému převodu kompetenci mezi Izrael a Rusko. Rusové doteď jenom skládají.Skrýt celý příspěvek
Ta tyč nahoře je vhodný aerodynamický prvek :) Nevíte k čemu to slouží?
Ta tyč nahoře je vhodný aerodynamický prvek :) Nevíte k čemu to slouží?
Nápadně to připomíná držák na anténu satelitního spojení, která je na ní k vidění na jedné z fotografií u článku. Ale proč to nesundají celé? ... že by ta jejich "maskirovka" ??? ...Zobrazit celý příspěvek
Nápadně to připomíná držák na anténu satelitního spojení, která je na ní k vidění na jedné z fotografií u článku. Ale proč to nesundají celé? ... že by ta jejich "maskirovka" ??? :-)Skrýt celý příspěvek
Nebojte v ACR nam jeste neujel vlak v teto oblasti. My jeste nenasli koleje po kterych ten vlak jedede.
Nebojte v ACR nam jeste neujel vlak v teto oblasti. My jeste nenasli koleje po kterych ten vlak jedede.
Bohužel, je to tak. A to máme doma dostatek firem, které by takovéto konstrukčně jednoduché stroje mohly navrhovat i vyrábět. Nikde není vidět žádný feedback z toho co se od roku ...Zobrazit celý příspěvek
Bohužel, je to tak. A to máme doma dostatek firem, které by takovéto konstrukčně jednoduché stroje mohly navrhovat i vyrábět.
Nikde není vidět žádný feedback z toho co se od roku 2011 děje v Sýrii a jinde ve světě.Skrýt celý příspěvekNeni a vite proc? Protoze je jednodussi kupovat zelezo ktere vypada sexy nez resit problematiku dronu vzdusnych, pozemnich namornich. Robotiky a umele inteligence. Je to jednoduche ...Zobrazit celý příspěvek
Neni a vite proc? Protoze je jednodussi kupovat zelezo ktere vypada sexy nez resit problematiku dronu vzdusnych, pozemnich namornich. Robotiky a umele inteligence. Je to jednoduche reci se vedou generalove mluvi ale kdyz se podivate na generalitu ACR tak mi ukazte 1. Generala ktery je progresivni a chce resit robotiku, umelou inteligenci nebo ovladnuti elektromagnetickeho spektra. Proste veleni nasi ACR nestiha a plukovnici ale i podplukovnici se nevzdelavaji ziji jen kupme zelezo a ukol je splnen. Vyjimkou je plk. co ridi CRT a digitalizuje zdravotnictvi ale zbytek to je tragedie!Skrýt celý příspěvek
Nebral bych to tak tragicky, zase jsou určitě politicky spolehlivější :-) do hodnosti generálů je jmenují politici. To určitou míru flexibility vyžaduje, minimálně v páteřní ...Zobrazit celý příspěvek
Nebral bych to tak tragicky, zase jsou určitě politicky spolehlivější :-) do hodnosti generálů je jmenují politici. To určitou míru flexibility vyžaduje, minimálně v páteřní oblasti.
Nejspíše v armádě stále platí to dlouhé rčení, které začíná tím, že ten kdo nic nedělá, nic nezkazí, kdo nic nezkazí, bývá pochválen, kdo je pochválen, bývá povýšen, ...
A ten kdo drží hubu a krok, jen aby si nad sebe neudělal zle a poškodil si případně svou karieru je guma nejhršího kalibru.Skrýt celý příspěvek
AČR můžu udělat dobrou věc a koupit turecké drony. Jsou levné, odzkoušené, mají je naší sousedé, provoz je za hubičku.
AČR můžu udělat dobrou věc a koupit turecké drony. Jsou levné, odzkoušené, mají je naší sousedé, provoz je za hubičku.
https://uav-stol.com/cs/... https://www.seznamzpravy.cz/cl... Zas tak černě bych to neviděl. U nás se ...Zobrazit celý příspěvek
https://uav-stol.com/cs/...
https://www.seznamzpravy.cz/cl...
Zas tak černě bych to neviděl. U nás se vyrábí stejná kategorie dronů, jako je tohle.Skrýt celý příspěvekUrcite skvely pocin, ale podobny dron si muzete koupit v cine za par tisic dolaru. Proste neco co lita a unese 20-30kg toho nema moc spolecneho s bojovym dronem, to je uplne jina ...Zobrazit celý příspěvek
Urcite skvely pocin, ale podobny dron si muzete koupit v cine za par tisic dolaru. Proste neco co lita a unese 20-30kg toho nema moc spolecneho s bojovym dronem, to je uplne jina liga..nerikam, ze by to tady nikdo nepostavil, ale evidentne neni vule a nez podruhe vymyslet kolo, tak se priklanim k nazoru, ze by bylo lepsi koupit jiz zavedene typy.Skrýt celý příspěvek
A to že je ten dotažený 20letý náskok, který USA v UAV promarnili jako jsi nám Zorko38 tvrdil? No valím bulvy... Kam se na to hrabe nejen Predator, Rapier, GlobalHawk, Triton, ...Zobrazit celý příspěvek
A to že je ten dotažený 20letý náskok, který USA v UAV promarnili jako jsi nám Zorko38 tvrdil?
No valím bulvy... Kam se na to hrabe nejen Predator, Rapier, GlobalHawk, Triton, X-47B, MQ-25, dále MQ-8 fireScout, Bell/Northrop Grumman MQ-8C Fire-X tale také raketoplánek X-37... Oči mi přecházejí, z té technologie co dohnala 20letý náskok USA a jakým krámem to dokázali dokázat ;) :DSkrýt celý příspěvekVšechno beru. Akorát - je to kopie izraelského dronu Searcher II, který Izrael přestal používat před 15 lety. Spíš by měl podle mne plnit roli modelu, na kterém se technici učí ...Zobrazit celý příspěvek
Všechno beru. Akorát - je to kopie izraelského dronu Searcher II, který Izrael přestal používat před 15 lety. Spíš by měl podle mne plnit roli modelu, na kterém se technici učí takové věci vyrábět, ne plnohodnotého bojového prostředku.
Původní, neozbrojená verze měla rychlost max 200 km/h. Jak rychle létá tentýž stroj s nákladem 100 kg? Co to udělalo s jeho doletem? Ozbrojit malé letadlo není vždycky úplně dobrý nápad.Skrýt celý příspěvekDávají tam silnější motor, takže rychlost a nosnost bude asi ok. Searcher II měl nosnost 68 kg, takže to není takový rozdíl. Dolet se taky nijak významně nezměnil, to je spíš ...Zobrazit celý příspěvek
Dávají tam silnější motor, takže rychlost a nosnost bude asi ok. Searcher II měl nosnost 68 kg, takže to není takový rozdíl. Dolet se taky nijak významně nezměnil, to je spíš otázka, jak velké se jim do trupu podařilo vměstnat nádrže. Že je to 20 let starý design platformu nediskvalifikuje z fungování plnohodnotného bojového prostředku. Podstatná je kvalita neseného užitečného zatížení. Dá se předpokládat, že senzorové vybavení bude hodně jinde než v původní osekané izraelské verzi. A že ozbrojili malé letadlo... no, možná to někdy dobrý nápad není, někdy naopak zase je. Ukáže praxe.Skrýt celý příspěvek
Předpokládám, že ten původní motor byl slabší schválně, aby byl lehčí a úspornější. Původním účelem tohoto stroje byl průzkum, k tomu je zapotřebí dlouhá výdrž, ne nutně nosnost. ...Zobrazit celý příspěvek
Předpokládám, že ten původní motor byl slabší schválně, aby byl lehčí a úspornější. Původním účelem tohoto stroje byl průzkum, k tomu je zapotřebí dlouhá výdrž, ne nutně nosnost. Větší, silnější motor znamená zároveň menší dolet.
Zatížit jej bombami je jistě možné, ale je to spíš nouzové řešení.Skrýt celý příspěvek
Po korzaru se ale nějak slehla zem
https://www.defenseworld.net/n...Po korzaru se ale nějak slehla zem
https://www.defenseworld.net/n...Neslehla se zcela, Korzar je pouze průzkumným UAV bez možností nést zbraně. Používají ho více civilní firmy pro kontrolu produktovodů, kde mu dělá v Rusku konkurenci Český Primoco. Zobrazit celý příspěvek
Neslehla se zcela, Korzar je pouze průzkumným UAV bez možností nést zbraně. Používají ho více civilní firmy pro kontrolu produktovodů, kde mu dělá v Rusku konkurenci Český Primoco.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...