Ruský neonacismus a pravoslavný extremismus

Foto: Jedna z ruských neonacistických skupin při pochodu v ruský státní svátek - Den národní jednoty. /  romea.cz
Jedna z ruských neonacistických skupin při pochodu v ruský státní svátek - Den národní jednoty. /  romea.cz

Ruský prezident Vladimír Putin připojení Krymu k Rusku vysvětloval nutností ochránit ruské obyvatele Ukrajiny před fašistickou vládou v Kyjevě. Přitom v ruské státní Dumě sedí poslanci s extremistickými a antisemtickými názory, kteří mají blízko k neonacistickým skupinám.

Liberálně-demokratická strana Ruska

Nejznámější nacionálně zaměřenou politickou stranou v Rusku je Liberálně-demokratická strana Ruska LDSR (Либерально-Демократическая Партия России). Předsedou strany je charimastický a kontroverzní politik Vladimir Žirinovskij.

Strana je označována jako krajně pravicová a nacionalistická. LDSR prosazuje ruský nacionalimus a imperialismus. V jejich stanovách najdeme požadovek na anexi Polska, Aljašky a Finska podle hranic carského Ruska.

Dále LDSR požaduje kontrolu státu nad půdou, zákaz „netradičních náboženských sekt”, státní vlastnictví ekonomicky strategických odvětví a radikální reformu justice. Předseda strany Žirinovsky také proslul protižidovskými výstupy, ačkoliv bylo poukazováno na jeho židovský původ.

Pochod ruských extremistických a neonacistických skupin v Moskvě. / d-i-a-s

LDSR je významnou politickou silou v ruské Dumě. Při posledních volbách ji v roce 2011 volilo 7 664 570 Rusů (tj. 11,67 %), což ji přineslo v ruské Dumě 56 míst ze 450 poslanců. Oproti volbám v roce 2007 došlo k nárustu o 2 miliony hlasů.

Ruští neonacisté

Těžko pochopitelná je velikost neonacistické základny v Rusku. Odhady Amnesty International v roce 2008 mluvily o až 85 000 aktivních ruských neonacistech, což je polovina odhadovaných neonacistů na celém světě. Celkově působí v Rusku kolem 35 až 40 extrémistických a neonacistických oragnizací.

V boji s nacistickým Německem přitom během druhé světové války padlo 25 milionů Rusů, většinou civilistů.

Hajlovaní v Moskvě. V Rusku je největší počet neonacistů na celém světě. / d-i-a-s

Ruským neonacistickým skupinám jako Ruská národní socialistická strana ( Русская Национальная Социалистическая Партия ) nebo Ruský národní svaz (Ру́сский Национа́льний Сою́з) se přičítá řada vražd neruských obyvatel. Jejich členové procházejí bojovým výcvikem a řada z nich pracuje u policie nebo vojska.

Jen do dubna letošního roku ruská policie řešila osm rasově motivovaných vražd. Obětí ruských neonacistů se stal 18. dubna například dvaatřicetiletý občan Tádžikistánu Machmadkarim Džalilov. Kolemjdoucí ho našli ležet na ulici s podřezaným hrdlem.

Letos v březnu stanuli před moskevským soudem dva školáci, žáci 8. a 9. třídym ve věku 15 a 17 let, kteří byli usvědčeni z toho, že loni v září brutálně zavraždili občana původem ze střední Asie v Izmailovském parku v ruské metropoli. Chlapci si na oběť počíhali a ubili ji k smrti basebalovou pálkou a kopy nohou.

Jak potvrdila ředitelka nevládní organizace Sova Galina Koževnikova, v Rusku došlo jen za první tři měsíce letošního roku nejméně k osmi rasově motivovaným vraždám a více než 29 vážným zraněním po napadení občanů skupinkami neonacistů. Od roku 2004 do roku 2012 (oficiálně) došlo v Rusku k 549 rasově motivovaným vraždám a skoro 3500 vážným zraněním ne-Ruských obyvatel.

Koževnikova zdůraznila, že ve skutečnosti může být počet zabitých a zraněných několikanásobně vyšší, protože policie a soudy kvalifikují trestné činy jako extremistické jen v malém procentu případů.

Slovanský svaz

Jednou z nejnebezpečnějších ruských organizací, která předstírá příslušnost k Ruské pravoslavné církvi, je Slovanský svaz (Славянский Союз). V řadách Slovanského svazu působí asi 70 000 členů. Skupina byla v roce 2010 v celém Rusku zakázana, ale od té doby působí v podzemí.

Foto: Ruská neonacistka na  Den národní jednotyRuská neonacistka na Den národní jednoty. / d-i-a-s

Noví členové této agresivní sekty jsou přijímání v rámci obřadů, připomínající pohanské nebo germánské slavnosti za přítomnosti duchovního vůdce Mnicha Bohumila II., kterému členové říkají Vladyka. Jeho občanské jméno je Vladimir Goljakov a oficiálně se vydává za pravoslavného kněze.

Slovanský svaz má vlastní uniformy s písmeny SS na nášivkách a vlajku s mírně pozměněnými motivem svastiky, tzv. Svargy na rudém pozadí. Jeho členy jsou kromě jiného i bývalí důstojníci armády, se zkušenostmi z válečných konfliktů.

Současné Rusko je nepřirozený odřezek ze svaté všeslovanské Rusi. Bělorusko, Malorusko (západ dnešní Ukrajiny), země, kdy žijí Lechové (Polsko), Slováci, Češi, Srbové, Chorvati – ta slovanská území si všechna vezmeme zpátky a nic nám v tom nezabrání,“ říká Vladyka na kameru v ruském dokumentárním filmu Ruští nacionalisté Petrohradu.

Pravoslavná hlídka v ulicích Moskvy / Komsomolskaja Pravda

Ruská pravoslavná církev

Neklid v Rusku vzbuzuje také mocná Ruská pravoslavná církev, která je obviňována z pravoslavného extremismu, xenofobie, antisemitismu a z vyvolávání ultranacionalistických nálad.  Mezi její cíle patří například zákaz potratů, antikoncepce, předmanželského a nemanželského sexu a také toho, aby ženy v Rusku nesměly chodit v šortkách.

Doufám, že se nyní nalézáme na správné cestě v procesu formulování dostatečně tvrdých norem chování, které budou přijatelné pro naši společnost a které se budou lišit jak od západních pravidel, tak od pravidel, přijatých v islámském světě,“ řekl před dvěma lety vysoký představil R uské pravoslavné církve Vsevolod Čaplin.

Pravoslávna církev skrze skupinu Svaté Rusko organizuje i speciální hlídky, které nezávisle na policii hlídají pořádek v Moskvě i dalších městech. Členové jsou pravoslavní věřící.

Naše země má plné právo, bez ohledu na kohokoliv, takovéto normy zavést,“ řekl v roce 2012 Čaplin. Současně vyjádřil naději, že se „pravoslavné hlídky“ objeví ve všech ruských městech, včetně těch, kde tvoří většinu muslimové.

Členové hnutí „Svaté Rusko“ pořádají výcvikové tábory, kde se učí používat zbraně. /  Ruská sociální síť VKontakt

V Rusku operuje stovka nových ortodoxních hlídek, aby chránila církevní majetek i památky," řekl před rokem vůdce hnutí Svaté Rusko Ivan Ostrakovskij. „Byl to případ Pussy Riot, který nás zmobilizoval, abychom bojovali proti zlu ohrožujícímu Rusko."

Ve skutečnosti si však „pravoslavné hlídky“ chtějí přisvojit mnohem větší práva. Vedoucí oddělení vztahů církve a společnosti Moskevské patriarchie ruské tiskové agentuře RIA Novosti řekl, že hlídky budou celkově dohlížet ve večerních hodinách na veřejný pořádek a dodržování pravoslavných norem chování, kdekoliv v místě svého působení.

Některá ruská média přirovnávají záměr vytvořit pravoslavné hlídky k existenci náboženské policie v islámských zemích, především v Iránu a Saudské Arábii, v nichž není náboženství oddělené od státu.

Zdroj: Romea.cz, Český rozhlas
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Irák: Šíitsko-sunnitská občanská válka?

V současném Iráku jde více než o vzestup islámského hnutí IS (Islámský stát). V Iráku se najevo ...

NÁZOR: Twitter ani Facebook dívky domů nepřivede

Už je to mnoho týdnů, co se mluvilo o dívkách unesených islamistickou skupinou Boko Haram v Nigérii. ...

Válka je droga a závislost se platí smrtí

Za posledních několik dní byl jeden novinář popraven (James Foley) a druhý osvobozen (Peter Theo ...

Dějiny Ukrajiny I: První kmeny na území Ukrajiny

Účastníci tábora prokremelských mládežníků darovali prezidentu Putinovi globus s růžovou mapou. ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Mr. Pašík
    08:21 12.09.2014

    Luky@ Samozřejmě každá historická paralela kulhá na obě nohy, ale to neznamená, že není dobré je promýšlet. Navíc si myslím, že styčných bodů tu je docela dost. Jinak se omlouvám, ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky@ Samozřejmě každá historická paralela kulhá na obě nohy, ale to neznamená, že není dobré je promýšlet. Navíc si myslím, že styčných bodů tu je docela dost. Jinak se omlouvám, ale té zmínce o 9/11 v souvislosti s tímhle tématem nerozumim.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    18:18 10.09.2014

    Luky: Historický příměr se sudetami je naprosto přesný.

    Luky: Historický příměr se sudetami je naprosto přesný.

  • Luky
    16:53 10.09.2014

    pro Mr. Pašík: Tak Sudety nikdy nebyly "AUTONOMNÍ REPUBLIKOU SUDETY". Vyhýbejte se raději historickým příměrům (oblíbený nešvar), když jsou mimo díru. Okolnosti obsazení byly také ...Zobrazit celý příspěvek

    pro Mr. Pašík:
    Tak Sudety nikdy nebyly "AUTONOMNÍ REPUBLIKOU SUDETY". Vyhýbejte se raději historickým příměrům (oblíbený nešvar), když jsou mimo díru. Okolnosti obsazení byly také naprosto rozdílné.

    Je zajímavé, že i vysocí US důstojníci dostali vyznamenání za zvládnutí 11.9.2001 a nikdo nepřišel o místo. Ale už mě to nebaví...Skrýt celý příspěvek

  • Mr. Pašík
    15:46 10.09.2014

    krystofmraz@ To sotva... Vojenská okupace je efektivní dočasná kontrola moci nad cizím územím, které nepřísluší pod formální svrchovanost okupující mocnosti. Téhle definici rojení ...Zobrazit celý příspěvek

    krystofmraz@ To sotva... Vojenská okupace je efektivní dočasná kontrola moci nad cizím územím, které nepřísluší pod formální svrchovanost okupující mocnosti. Téhle definici rojení neoznačených zelených mužíků na Krymu (=okupace) a jeho následná anexe Ruskem velmi přesně odpovídá. Pokud tvrdíte, že to okupace není, tak stejnými argumenty operoval rovněž pan Hitler při záboru Sudet a anšlusu Rakouska... Včetně "svobodného a demokratického" referenda uspořádaného pod pečlivým dohledem německých ozbrojených sil, v tomto případě pod dohledem elitních ruských vojáků, kteří na Krymu oficiálně vůbec nebyli a následně za to dostali vysoká vyznamenání:-) Jistě víte, že když tuto nepříjemnou pravdu nahlas vyřkl jistý ruský elitní profesor historie, byl neprodleně vyhozen z práce.Skrýt celý příspěvek

  • surda
    10:44 10.09.2014

    moskevska junta.

    moskevska junta.

  • surda
    10:44 10.09.2014

    moskevska junta.

    moskevska junta.

  • krystofmraz
    08:47 10.09.2014

    To nemůže, jenomže ona se jaksi žádná okupace nekoná. Žádná okupace Krymu prosě neexistuje. Okupace totiž znamená obsazení vojsky k donucení poslušnosti proti vůli lidu. To se ...Zobrazit celý příspěvek

    To nemůže, jenomže ona se jaksi žádná okupace nekoná. Žádná okupace Krymu prosě neexistuje. Okupace totiž znamená obsazení vojsky k donucení poslušnosti proti vůli lidu. To se nestalo - na Krymu proběhlo referendum a ať se nám to líbí nebo ne, a i přesto, že z toho možná má Rusko nějaký zisk (ikdyž dle mě tady opravdu šlo hlavně o pomoc ruské většině, jelikož rusko v podstatě nic moc nezískalo) tak je to stále naprosto demokratické řešení v souladu s právem na sebeurčení. A potřeba zabezpečení respektování takovéhoto referenda zjevně byla, stačí se podívat co se děje na východní ukrajině...Skrýt celý příspěvek

  • Mr. Pašík
    14:52 09.09.2014

    Rusko mělo základnu v Sevastopolu pronajatu na další desítky let a nikdo to ani po Majdanu nezpochybňoval. Navíc NATO už teď ovládá polovinu pobřeží Černého moře – členy jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Rusko mělo základnu v Sevastopolu pronajatu na další desítky let a nikdo to ani po Majdanu nezpochybňoval. Navíc NATO už teď ovládá polovinu pobřeží Černého moře – členy jsou Turecko, Rumunsko i Bulharsko, vstup lodí dalších států výrazně omezuje konvence z Montreux, takže v oblasti nesmí být déle než 21 dní. K čemu by jim nějaká další základna byla mi fakt rozum nebere:-) Otázkou taky je, co přesně by bylo obsahem oné smlouvy (o které jsem osobně nikdy neslyšel) o těžbě plynu na Donbase… USA má plynu velké přebytky a pokud by se jednalo o podíl kvůli zajištění technologií, tak s tím ještě nedávno nemělo problém ani Rusko… Přeci jen Putinův ropný emirát je (kromě zbraní) technologicky zaostalý a v arktických oblastech pomoc nutně potřebuje, než to všechno opět prozbrojí jako za starých dobrých časů SSSR. Nenarazil jsem na seriózní zdroj, který by to vysvětloval. Takhle proputinovská mlha beztak nemůže okupaci a anexi Krymu ospravedlnit.Skrýt celý příspěvek

  • Staršij seržant
    20:41 07.09.2014

    Vrata. ne, zlehčoval já, tak s fotbalovými můžete srovnávat, stejně máte svůj názor. policie nezasahovala, protože už věděla, co sektorovci udělali s Berkutem, a s pořádkovou ...Zobrazit celý příspěvek

    Vrata.

    ne, zlehčoval já, tak s fotbalovými můžete srovnávat, stejně máte svůj názor.
    policie nezasahovala, protože už věděla, co sektorovci udělali s Berkutem, a s pořádkovou policii v Kyjevě, a ostatních městech.

    na netu to všecko je

    nepodepsaný zákaz ruštiny, ne prezidentem, a osobou která, dočasně konala jeho povinnosti po převratů, tak bylo dolitím oleje k separatizmu Krymčan.

    záminkou Referenduma na Krymu byli i další věci, kteří Vy nechcete slyšet, i od ostatních čtenářů, budiž
    záminkou obsazení Krymů Putiným / RU byl příslib UA NATO na základnu v Krymu.
    Ne, osobně tu dohodu já neviděl, stejně jako dohodu o těžbu břidlicového plynů v Donbase, podepsanou s USA před majdanem.

    Vrata, obsaženi Krymu, já neschvalují, ale odsuzují příčinu toho, co k tomu vedlo, ale Vy to nechcete slyšet, budiž...Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    19:25 07.09.2014

    Pokud vim, tak zakaz Rustiny (zrejme jako uredniho jazyka) sice prosel parlamentem ale prezident nebo nekdo jiny s prislusnymi pravomocemi ho nepodepsal. Zakon nikdy nevstoupil v ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud vim, tak zakaz Rustiny (zrejme jako uredniho jazyka) sice prosel parlamentem ale prezident nebo nekdo jiny s prislusnymi pravomocemi ho nepodepsal. Zakon nikdy nevstoupil v platnost diky protestum. Tak funguje obcanska spolecnost v pripade excesu (coz pokus o zakaz Rustiny je) a u toho melo zustat.

    Co se tyce najezdu pravicoveho sektoru s nozi a klacky - to proti nim nezasahla policie? Jinak, o techto najezdech jsem nic nezaregistroval, je otazka, kolik jich bylo ve skutecnosti. Mne to pripada jako rvacky nasich fotbalovych bijcu, to mame v Praze vyhlasovat valku Ostrave, kdyz prijede Banik? Mozna to zlehcuji, pak se omlouvam. Ja mel pocit, ze takhle naopak funguji TITUSKY v opacnem smeru. O nich jsem v podobnem smyslu slysel, alespon co do jejich cinnosti na vychode UK - nasili na privrzencich majdanu, zastrasovani atd. Kazdopadne, vandalske najezdy nacionalistu v sousedni zemi se preci neresi jeji okupaci. To vase "vysvetleni" znova ukazuje, ze majdan je jen zaminka. To je jako kdybychom obsadili Slovensko proto, ze tam Slovaci z vychodu poradaji najezdy rvacu do Bratislavy.Skrýt celý příspěvek

  • Staršij seržant
    22:49 06.09.2014

    semtam

    souhlas..... :-(

    Fakt byde 3 světová....

    Š I L E N S T V I !!!

    semtam

    souhlas..... :-(

    Fakt byde 3 světová....

    Š I L E N S T V I !!!

  • semtam
    22:24 06.09.2014

    Vrata Bude asi už na místě si osvětlit pár čísel a statistik. V posledních parlamentních volbách v Rusku v roce 2011 skončila strana Žirinovského na čtvrtém a posledním místě se ...Zobrazit celý příspěvek

    Vrata

    Bude asi už na místě si osvětlit pár čísel a statistik. V posledních parlamentních volbách v Rusku v roce 2011 skončila strana Žirinovského na čtvrtém a posledním místě se ziskem 11,7 % v parlamentu. Volební účast byla 60%. Což odpovídá něco přes 7 mil. hlasů.
    V roce 2008 dle Coltnu, McFaul a Hale byla věrnost této straně cca 5% v obyvatelstvu. Nevím, jak se situace vyvíjela do dneška, ale je pravděpodobné, že díky tomu že Putin posílil tato strana utrpěla pravděpodobně ztráty. Už i proto, že v Rusku se vytváří fašistický postrach. Následující volby ukážou více.

    Srovnávat Rusko s Německem po první WW, je trochu mimo mísu. tenkrát byla situace docela jiná i když současné sankce ji mohou evokovat. Kde se bojím obrody nacismu je Ukrajina. Za normálních okolností by byly neonacisti ve volbách do 5%. Jako v každé spořádané zemi :D Nyní je na Ukrajině vyvolána silná protiruská nálada. A bojovníci v ATO jsou na záp. Ukrajině vnímáni jako hrdinové. Složky s hodně podezřelou strukturou jako je Azov, Donbas, atd. jaké nejsou doposud součástí pravidelné Ukr. armády získávají mezi obyvateli významné body.

    Staršij seržant

    Co se týče příměří, nyní z toho hlavně profituje Ukr. armáda. Její jednotky jsou obklíčeni asi ve 4 kotlech plus Mariupol. Pokud se tato situace nevyřeší mírovou cestou, tak hrozí že během pár dní se boje rozhoří znovu. Strategicky to separatistům moc nehraje do karet a Ukrajina musí nějak vyřešit obklíčení těchto jednotek. Obávám se aby to nebyla jen záminka pro další sankce jak řekla EU pokud příměří skončí budou další sankce následovat. Budu optimista a budu doufat, že boje se již nerozhoří a obě strany konfliktu se dokáží domluvit.Skrýt celý příspěvek

  • Staršij seržant
    21:29 06.09.2014

    Vrata nemáte pravdu ohledně Krymu... ihned po majdanu byla zakázána ruština, a celé Ukrajině rozjeli se skupiny pravého sektorů, s nožem, palicami- prosazovat RUSÁKA NA VĚTEV. ...Zobrazit celý příspěvek

    Vrata

    nemáte pravdu ohledně Krymu...
    ihned po majdanu byla zakázána ruština, a celé Ukrajině rozjeli se skupiny pravého sektorů, s nožem, palicami- prosazovat RUSÁKA NA VĚTEV. do Krymu přijeli také, jak sektorovci to nazývali "vlak přátelství". Ale na Krymů dostali do drzki...
    na Youtube, Vrata, to všechno je! Rvačky sektorovcu z odpůrce majdanu, kterých začali nazývat TITUŠKI (nevím proč, není to prekladatelne) proběhli snad v každém UA městě, i v Dněpropetrovsku, v království Kolomojskeho... Občas tam sem už začali střílet.... Nálada obyvatelstva v různých městech byla různá - i titusky dostali přes hubu.
    pak ve městech začali na náměstí stavět na kolena zbytky místních jednotek Berkuta, a rozjelo se.....

    a pro zbytek Vašeho příspěvků - škoda časů na odpověď

    Admine, čistě náhodou, ve vedlejším článků, jsem zeptal čtenáře na jeho názor - jak RU provede vpád do EU.

    co tak udělat článek o očekávaném vpádů RU do EU. Plány, počty, mapy s šipkami, směr útoku, z/bez ZHN. Nezapomenut na 5 kus RU testovacích T50, a na gardy utajované ARMATY!!! Plus flotily Mistralů, AK 100, a vsemoguci BUKy ! A na 1x letadlový křižník!
    a proč ne? Článek RU vs Čína už tady bylSkrýt celý příspěvek

  • Vrata
    20:25 06.09.2014

    semtam: nezlobte se, ale na Krymu se naprosto nic nasilneho nedelo. Nasili bylo jen v Kyjeve (ted se snad nebudeme hadat kdo strilel). Podle teto logiky by Rusko muselo poslat ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam:
    nezlobte se, ale na Krymu se naprosto nic nasilneho nedelo. Nasili bylo jen v Kyjeve (ted se snad nebudeme hadat kdo strilel). Podle teto logiky by Rusko muselo poslat vysadkare do Kyjeva. Opet falsovani dejin, par mesicu pote, co se udalosti staly. Krym by Rusy obsazen podle predem pripraveneho planu behem tydne vcetne pripraveneho "referenda" a to take bylo jedine nasili, ktere se na Krymu udalo. Zrejme to je nutne opakovat stale.

    Jinak, ja nemel vuci Rusku vyhrad do te doby, nez se po nastupu Putina zacaly objevovat zpravy o oklestovani demokracie. Sleduji to v obcas se vyskytujicich novinovych clancich temer 2 desetileti, vcetne naznaku, ze fasizmus/nacismus ma v Rusku velmi silnou zakladnu a je velmi aktivni (v kriminalnim slova smyslu). To je hlavni duvod me postupne vzrustajici neduvery v Rusko a Putina. V Rusko, protoze jeho obyvatele s tim souhlasi a v Putina, protoze to tam aktivne zavadi. Kdyz Schwarzenberk rekl, ze Rusko je kolonialni velmoc a Ruska politika zije v 19. stoleti, tak jsem mu moc nerozumel ale dnes tomu zacinam verit. Rusko se dnes nachazi ve fazi, kdy se snazi zvratit po ca 20-ti letech zvratit rozpad sfery vlivu (puvodne posichrovane okupacnimi vojsky) a rozpad samotneho Ruskeho imperia, tedy SSSR. A ja se obavam silne analogie s Hitlerem: Take jde z pocatku o revizi noveho stavu na puvodni (shodou okolnosti tez po 20-ti letech), tez je to provazeno nastupem totality (v Rusku pozvolnym, v Nemecku v podstate take), nacionalismem (o tom nejhorsim Ruskem je tento clanek), zacina se malymi cily (Nemecko - obsazeni Rakouska, pak Sudety - tam ziji Nemci, pak cele Cesko - preci bylo soucasti Rakouska a pred tim Nemecke rise, pak si s Ruskem rozdelili Polsko, ktere pred 1. WW bylo rozdeleno mezi Nemecko, Rakousko a Rusko .., no a pak dostal Hitler chut i na uzemi, ktera Nemecku nikdy nepatrila). Putin zacina testovanim na malych statech, ted zkousi Ukrajinu, ma novou doktrinu o ochrane rusky mluviciho obyvatelstva v cizich zemich (vsimnete si, ze nemluvi o Rusech ale Rusky mluvicich - kdyby tohle praktikovali USA ci Anglie, tak by mohli "ochranovat" treba znacnou cast Indie). Otazka je, co bude dal. Na rozdil od Hitlera nema zdaleka takovou relativni technologickou a ekonomickou silu, na druhou stranu ma nejvice surovin na svete a jaderne zbrane. Jaderne zbrane mu poskytuji spolehlivy kryt - kvuli nim s nim nikdo nepujde do totalni valky. Obavam se, ze kdyby mel relativni technologicko-ekonomickou silu Hitlera, tak bychom se pred nim jiz trasli. Z duvodu vyse uvedenych se ho obavam. Je otazka, co bude, az zemre. Teprve potom bych ocekaval moznost faktickeho uvolneni vztahu Zapadu s Ruskem.

    Todomatch: ja mam dojem (i z diskusi na tomto foru), ze Rusofilove se rekrutuji hlavne z USofobu a Eurofobu. Zrejme si vytvorili obraz sveta, ve kterem "jasne" vidi, ze vetsina svetovych problemu je dusledkum politiky USA a EU. Potom na Rusko zbyva ta lepsi role. V pripade Ukrajiny jednoduse proto, ze problemy na mohou samozrejme agenti USA a EU. Rusko to tam potom jen napravuje. Myslim, ze moji teorii podporuje treba fakt, ze snad vsechny protievropske strany v EU nejakym zpusobem Putinovi fandi. U nas je to eurofob Klaus, u ktereho jiz davno pozoruji slusne pochopeni pro totalitni staty.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:11 06.09.2014

    Mno tak víc jak 80% lidí kolem mne je spíše dotčeno negativismem k Rusům. Jednak vlivem 68 roku a jednak médii. Já snad neznám jediného obdivovatele, o kterém píšete. Někteří jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Mno tak víc jak 80% lidí kolem mne je spíše dotčeno negativismem k Rusům. Jednak vlivem 68 roku a jednak médii. Já snad neznám jediného obdivovatele, o kterém píšete. Někteří jsou spíš trochu informovaní o ruské kultuře, všemožných kmenech a rasách, které na tomto rozlehlém státě žijí. Když znají něco umění a historie, taky to taky není na škodu. Tím, že o Rusku něco vědí, nejsou nablbaně rusofobní (což je módní mezi mládeží).
    Je pravda, že část lidí získává nové sympatie díky nechutné masírce médii a opozicí vůči USA. To je nový trend, za který si západ může sám. Je zajímavé, jak někteří obdivovatelé K. Schwarzenberga začali loni napodzim (ještě před Majdanem) spamovat ohledně vojenských a imeriálních ambicích Ruska. Zničeho nic se začali objevovat přednáškové cykly a internetové oběžníky. protože někteří obyvatelé našeho státu již začali procitat, vymezili se a čekali, co za tím je.
    Ale obdiv ke všemu ruskému? To jsem nezaznamenal.
    Já sám si pamatuji na jeden můj rozhovor v místní hospodě, když vypukla protiruská mediální histerie. Jeden můj tak trochu "ultra" kamarád (nikdy neměl rád vojenství) začal říkat, že proti Rusovi by šel na východ pomoci. Tak mu tam pak pár dalších "modroknížek" nadšeně přikyvovalo. Já jim na to řekl, že moc koukají na TV. Osobně bych už dávno zakročil proti mafiánským elitám v okolí Karlových Varů a podobně. Proti místním Rusům vůbec nic nemám, pokud se chovají slušně. Když ale někdo staví zámky bez stavebního povolení, bojí se ho úřady a policie - to mi přijde jako ostuda ČR. S tím ale nikdo nic nedělá. Když pak ale Rusko čelí těžké agresi západu u svých hranic, jsou všichni gaučing jenerál. Jakoby chtěla spousta lidí být za užitečné blbce "euroatlantským" elitám.
    Co vím ale z praxe, je spousta firem, které jdou(šli) nahoru jen díky ruským trhům. Když si vzpomenete na naši zkušenost s průmyslovou transformací - západu vyhovuje udělat tu montovny a potlačit vývoj - viz Boeing v Aeru, ERA a podobně.
    Takže buďme sami sebou, rozvíjejme vztahy s Ruskem a zůstaňme ostražití (i vůči Rusům).Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    16:10 06.09.2014

    Ohledně Ruska jsou mezi lidmi rozšířeny zcela iracionální představy. Myslím romantické představy o jakémsi čistém nezkaženém, dokonce snad svatém Rusku. Z čeho pramení? Carské ...Zobrazit celý příspěvek

    Ohledně Ruska jsou mezi lidmi rozšířeny zcela iracionální představy. Myslím romantické představy o jakémsi čistém nezkaženém, dokonce snad svatém Rusku. Z čeho pramení? Carské Rusko se svým nevolnictvím časově přesahujícím i zrušení otrokářství v mnoha evropských zemích není vzorem ničeho dobrého. Přesto přežívá jakýsi obdiv k Tolstojovské ideji o prostém životě ruských lidí o jejich čistém sepjetí s půdou. Kdysi se za Tolstým vypravil T.G. Masaryk (celkem třikrát) a vrátil se zdrcen bídou a neschopností Rusů řešit elementární lidské potřeby. Masaryk o jedné debatě s Tolstým řekl: "Mužik žije chudě, protože je chudý, ale ne proto, aby byl asketou. A řekl jsem mu, co jsem viděl v jeho vsi, ten nepořádek, nemoci, špínu a to všecko. Pro Boha dobrého, to vy nevidíte? Vy, takový umělec, neumíte to pozorovat?" A co další období? Bolševická revoluce se svým vražděním a gulagy, které přetrvalo i druhou světovou a skončilo až smrtí tyranského Stalina. Despotický komunismus ale trval dále, až k číslu 70 let! To má být něčeho vzor? To je nějaký dobrý příklad ruské dobrotivosti a ušlechtilosti? Opravdu nechápu kde se bere představa, že ta země drcena alkoholismem je svatá a čistá a západ zkažený a dekadentní? To snad pramení opravdu z dob národního obrození, z doby falšování rukopisů apod. kdy nikdo Rusko moc neznal. Další co mě zaráží, je mýtus o tom, že Rusko je hráz proti Islámu a jednou nám v téhle oblasti pomůže. Realita je přesně opačná, s největší pravděpodobností to budeme my, kdo bude pomáhat Rusku. Čtěte pozorně - v Rusku není jenom nejvíc neonacistů na světě, mají tam také nejvíc muslimů z evropských zemí (jestli bereme Rusko jako evropskou zemi, když ono samo Evropou pohrdá). Jestli nás leká, že v Německu je přes 4 miliony muslimů a ve Francii snad dokonce přes 6 milionů, tak vězte že na území Ruské federace žije muslimů 14 - 16 milionů! Žádná 3 procenta, 5 procent, nebo 6 procent jako v Evropě, ale rovných 14% (podle některých až 20%) obyvatelstva Ruské federace jsou muslimové. To je násobně víc než v kterékoliv zemi EU. Mimo jiné i proto myslím EU zachovává vízovou politiku, pokud by se totiž zrušila víza pro Rusy, zrušila by se tím i pro oněch skoro 20 milionů ruských muslimů a Rusko by jim jistě v cestě ven nebránilo.

    O tom, že Rusko není hráz proti Islámu, ale velký sklad Islámu svědčí i slova samotného Sergeje Lavrova (ministr zahraničí RF) pronesená v roce 2005 při nějaké příležitosti setkání s arabskými partnery, ta slova zněla: "V Rusku žije 20 milionů muslimů, a proto je naše země do určité míry součástí islámského světa."

    Nechci věc Islámu zjednodušovat ani bagatelizovat, hodil jsem všechny muslimy do jednoho pytle jen účelově ve věci vztahu islámu a Ruska.Skrýt celý příspěvek

  • Herbert
    15:06 06.09.2014

    No tak,pane Grohmane,vy jste cenzor? Myslel jsem,ze diskuze jsou od toho,aby se o clanku diskutovalo. Vas unavvuji moje nazory? To je mi lito,ale prave k tomu diskuze je,ne? ...Zobrazit celý příspěvek

    No tak,pane Grohmane,vy jste cenzor? Myslel jsem,ze diskuze jsou od toho,aby se o clanku diskutovalo. Vas unavvuji moje nazory? To je mi lito,ale prave k tomu diskuze je,ne? Vyjadrit SVUJ nazor...jestli se vam to nelibi,tak na to kuri oko asi trpite hlavne vy.Skrýt celý příspěvek

  • Staršij seržant
    15:02 06.09.2014

    semtam souhlasím s Vámi ale bojím se, že přeměří nevydrží.... už kvůli tomu přemíru Putin zase na koní - "zastavil UA fašisty" , něco v tom smyslů... a v EU to zase ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam

    souhlasím s Vámi

    ale bojím se, že přeměří nevydrží....

    už kvůli tomu přemíru Putin zase na koní - "zastavil UA fašisty" , něco v tom smyslů...
    a v EU to zase nebude líbit...

    co Vy na to?Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    15:02 06.09.2014

    semtam: Vidím to podobně. Jinak doufám, že dál už to na Ukraině bude pokračovat politicky. Rusové si prozatím ochránili to málo, co jim zbylo. Američané získali jasnou záminku ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam:
    Vidím to podobně.
    Jinak doufám, že dál už to na Ukraině bude pokračovat politicky.
    Rusové si prozatím ochránili to málo, co jim zbylo.
    Američané získali jasnou záminku pro vybudování dalších základen v Černém moři. (poblíž nedůležitého AMBO ropovodu :)

    Dál už mi nezbývá, než se modlit, aby dolar padl dříve, než se v Rusku bude konat další olympiáda :) Bude to sice hodně bolet (mě jako živnostníka obzvlášť), ale mohl by to být nový začátek.
    Hlavně nenechat USA zneužít ukra konfliktu k donucení podepsat TTIP. To bychom šli s nimi. Je zajímavé, jak se vždy podstatné věci dějí bez publicity.

    Potěšil mě příspěvek pana Grohmanna, že tento portál ma na zřeteli české zájmy.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    14:40 06.09.2014

    Vrata Poukázal jste na zajímavou věc. Jak se vlastně projevuje ruský imperialismus. Samozřejmě, že Rusko chce mít vliv pokud možno co největší jako každá velmoc (viz. USA, Čína, ...Zobrazit celý příspěvek

    Vrata

    Poukázal jste na zajímavou věc. Jak se vlastně projevuje ruský imperialismus. Samozřejmě, že Rusko chce mít vliv pokud možno co největší jako každá velmoc (viz. USA, Čína, země EU i regionální velmoci). Ovšem zdá se mi, že u nás tento vliv je hodně zveličován. Rusko do konce minulého roku s Evropou prohlubovalo spolupráci. Kde to skřípalo, bylo hlavně rozšiřování Nata v jeho doposud stejné podobě. To vyvolává oprávněné tlaky v Rusku, protože nato bylo defacto stvořeno proti němu a po skončení studené války se nepokusilo ani přetvořit. Teď paradoxně je z jedním důvodů války v Evropě. Zmiňoval jste Finsko. jaké má s Ruskem bohaté zkušenosti a zažilo s ním krutou válku. ač by asi každý čekal od Finů jejich urgentní snahu se dostat do Nata není tomu tak. Myslím, že ve Finsku vědí moc dobře co dělají...
    Rusko pokud mě pamnět neklame, tak nezasahovalo ve svém pohraničí v moderní době bez jasné záminky. Jižní Osetii začala ostřelovat Gruzie. Krym byl obsazen ruskými vojsky po násilném dění na Ukrajině a se souhlasem obyvatelstva. Dnes by se topil v krvi jako vých. Ukrajina. Ruská podpora separatistům bude pravděpodobně na nízké úrovni. Jinak by se to v médiích a na internetu hemžilo fotky techniky jak proudí přes hranice.
    Doufám, že příměří vydrží a obě strany se dohodnou na shůdné cestě.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 6