Ruský raketomet TOS-1A Solncepjok pro Irák

Ruský raketomet TOS-1A Soltsepek pro Irák
Verze TOS-1 Buratino má v hlavňovém svazku 30 raket. / Wikimedia Commons/Goodvint

Ruské dodávky zbraní do Iráku pokračují. Před několika týdny Irák získal postarší ruské bitevníky Su-25. Nyní se na letišti v Bagdádu objevily raketomety TOS-1A Solncepjok.

Vláda v Bagdádu pokračuje v boji s povstalci z Islámského státu (IS), dříve znám pod jménem Islámský stát v Iráku a Levantě (ISIL). Stejně tak na severu roste problém v podobě čím dal větších separatistických tendencí Kurdů.

Ik v poslední době vynakládá velké úsilí na nákup nejrůznější vojenské techniky, včetně těch nejtěžších zbraní. Opoziční sunnitská skupina Irácká revoluce na svém Facebook profilu ukázala fotografie letiště v Bagdádu, kde právě přistálo ruské nákladní letadlo s raketomety raketomety TOS-1A Solncepjok. Jedná se o dodávku prvních těžkých dělostřeleckých systémů, které si Irák objednal v Rusku.

Raketomet TOS-1A Solncepjok využívá podvozek tanku T-72, na kterém je umístěno odpalovací zařízení pro 24 raket ráže 220 mm. Střela je vybavená 100kg termobarickou hlavicí s dostřelem 400 až 6000 metrů. Při jedné salvě se pokryje prostor o velikosti 1 km2.

Foto: Raketomet TOS-1A Soltsepek dopravil do Iráku obří An-124-100. / Sociální sítÄ›, Iraqi Revolution Raketomet TOS-1A Solncepjok dopravil do Iráku obří An-124-100. Fotografije ukazuje jedno bojové vozidlo a jedno nabíjecí a muniční vozidlo. / Sociální sítě, Iraqi Revolution

Samotnou munici tvoří dvě nálože. První nálož, jež exploduje v předem určené výšce, rozptýlí explozivní hmotu do okolí, kde společně se vzduchem vytvoří vysoce explozivní aerosolový mrak. Ten často navíc přichází přímo do styku s cílem.

S odstupem několika sekund pak další nálož vzniklou směs zapálí, čímž dojde k explozi, která má několikanásobně větší sílu, než mají klasické trhaviny. Vzniká tak mohutná tlaková vlna s obrovskou ničivou silou. Celý ničivý efekt je umocněn podtlakem vzduchu, který se tvoří za tlakovou vlnou.

R aketomety TOS-1A Solncepjok jsou útočnou zbraní a používají se především k prorážení obranné linie protivníka, v podobě zakopané pěchoty, bunkrů a palebných postavení. Po raketovém útoku pak následuje útok vlastní pěchoty a tanků.

Vyrobeno bylo zatím pouze několik kusů raketometů TOS-1A Solncepjok nebo podobné verze TOS-1 Buratino. Ruská armáda získala 15 kusů, Ázerbájdžán 18 kusů a Kazachstán 3 kusy. Irák pravděpodobn ě nakoupil čtveřici bojových vozidel.

Ruský raketomet TOS-1A Soltsepek pro IrákNa iráckých diskuzních fórech se objevila první fotka raketometu TOS-1A Solncepjok na valníku tahače. / iraqmilitary.org

Dodávky raketometu TOS-1A Solncepjok se uskutečnily po návštěvě iráckého ministra obrany Saadun al-Dulaimiho v Moskvě. Ministr jednal o možné vojenské spolupráci mezi Ruskem a Irákem a také podepsal dodávky zbraní za 1 miliardu dolarů.

Podle ruského deníku Vědomosti, který citoval ruské úředníky z ministerstva obrany, Rusové do Iráku pošlou především dělostřeleckou a minometnou techniku. Kromě zmiňovaných TOS-1A Solncepjok půjde o „dvě až tři divize" 122mm raketometů GRAD, stejný počet 152mm tažných houfnic MSTA-B a 82/122mm minomety 2B14 Podnos/2B11 Sani.

Kromě ruských zbraní vláda v Bagdádu nakoupila i 5000 laserem řízených amerických střel AGM-114K/N/R Hellfire za 700 milionů dolarů. Střely jsou odpalovány z původně civilního vrtulového letadla Cessna 208 Caravan.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Irák 2013: Počty mrtvých stále rostou

Včera jsme si představili smutnou statistku padlých vojáků a civilistů v Afghánistánu. Nelehká ...

Američané se do Iráku nevrátí

Vzhledem k rostoucímu sektářskému násilí v Iráku se v médiích objevily spekulace o opětovném ...

Irák: Blízkovýchodní hra o trůny pokračuje

Radikálové z hnutí Islámský stát v Iráku a Levantě (ISIL) úspěšně táhnou Irákem a často bez jediného ...

Ruské Su-25 pro Irák

Před několika dny irácké letectvo získalo prvních pět ruských bitevních letounů Su-25 'Frogfoot'. V ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • vskiper
    18:34 27.10.2014

    A) tuhle zbran povazuju za zvlast hnusnou a nerozumim proc jsou nektere zbrane na blacklistu [fosfor] a tohle ne. Pri vsem odporu, ktery k termobarice mam, si dokazu prestavit ...Zobrazit celý příspěvek

    A) tuhle zbran povazuju za zvlast hnusnou a nerozumim proc jsou nektere zbrane na blacklistu [fosfor] a tohle ne. Pri vsem odporu, ktery k termobarice mam, si dokazu prestavit pouziti proti tezce opevnenym cilum, tunelum, atp., ale takhle koncipovanej system opravdu svadi k plosne likvidaci civilu.
    B) Iracka armada bohuzel prokazala schopnost predavat neporusenou vyzbroj ISILu coz v tomhle pripade znamena vazny problem. Predstava tohoto systemu v rukach fundamentalistu je vazne udesna. Regulerni vojak (ok krome Rusa BTW to neni flame to je konstatovani faktu viz. II.cecenska valka) bude mit milion sest duvodu proc to nevystrelit na mesto/uteceneckej tabor. Tihle zadne vycitky mit nebudou.Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    22:53 05.08.2014

    GAVL: k vasemu komentari k Ukrajine: 1. "Nejpočetnějším etnikem jsou Rusové ..." Jiz ponekolikate musim konstatovat, ze toto je lzive tvrzeni. Lez 100x opakovana a 100x ...Zobrazit celý příspěvek

    GAVL: k vasemu komentari k Ukrajine:

    1. "Nejpočetnějším etnikem jsou Rusové ..." Jiz ponekolikate musim konstatovat, ze toto je lzive tvrzeni. Lez 100x opakovana a 100x vyvracena. Lez, ktera ma ospravedlnit Ruskou agresi.
    Takze jeste jednou - v Luhanske a Donecke oblasti zije po 40 procentech etnickych Rusu. V dalsich dvou Ukrajinskych oblastech zije 25 procent Rusu a ve zbytku z 25 oblasti je jich mezi 0-20 procenty. V prumeru zije na Ukrajine bez Krymu cca 15 procent Rusu.
    2. Vyhlazovani zidu Nemci, Indianu Americany, lidi v koloniich byvalymi kolonialnimi mocnostmi. Vy jste si nevsiml, ze to jiz desitky let neprovadeji a dokonce se za to valna cast jejich populace zrejme stydi? To dnes muzete rovnou obvinit Mexicke Indiany (potomky Azteku) z chuti po ritualnim nabozenskem vrazdeni jinych skupin obyvatel, treba belochu. Vy mate treba dojem, ze Nemci souhlasi s holocaustem nebo Americane s likvidaci Indianu ci s otroctvim cernochu (tedy az na zrejme pomerne nepatrne vyjimky)? Nebo, ze by dnes verejnost v USA ci Evrope souhlasila treba s kobercovym bombardovanim civilistu znamym z 2 WW? Podle mne by to neproslo zejmena vlastnim, tedy zapadnim vladam nebo rezimum jimi podporovanym. Projde to spise rezimum druhym, treba Ruska srovnami Grozneho se zemi probehlo na zapade celkem bez povsimnuti.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    20:11 05.08.2014

    RiMr71 Mohu Vás ujistit, že Rus opravdu nejsem. I když kdo ví, v Evropě se národy poměrně mísily, tak možná kdybychom zašli na test DNA, tak třeba zjistíme, že oba máme něco z ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71

    Mohu Vás ujistit, že Rus opravdu nejsem. I když kdo ví, v Evropě se národy poměrně mísily, tak možná kdybychom zašli na test DNA, tak třeba zjistíme, že oba máme něco z matičky Rusi :D
    Jinak co se týče překlepů, děkuji Vám za upozornění. Ale všeho s mírou, jinak ty "Rusi" uvidíme všude :D

    GAVL

    Mám za to, že Amerika obdobný systém nemá. Celkově se ani raketometům jako takovým moc nezajímala. Možná by mohli mít rakety s TB hlavicí pro Himars, ale nic jsem o tom neslyšel.Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    17:39 05.08.2014

    Mají USA nějaký obdobný dělostřelecký systém s termobarickými hlavicemi ?

    Mají USA nějaký obdobný dělostřelecký systém s termobarickými hlavicemi ?

  • GAVL
    17:36 05.08.2014

    Označovat každého kdo nevyhovuje zájmům USA za teroristu je více než účelné , neboť tak ozbrojenou opozici kriminalizujeme a tím zbavujeme sympatií veřejnosti a lze tedy proti ní ...Zobrazit celý příspěvek

    Označovat každého kdo nevyhovuje zájmům USA za teroristu je více než účelné , neboť tak ozbrojenou opozici kriminalizujeme a tím zbavujeme sympatií veřejnosti a lze tedy proti ní zasahovat dle libosti. Pokud bychom jim totiž přiznali jakýkoli jiný status začalo by se časem hovořit o státnosti a následně by mohli získat svůj stát , třeba jako v příkladu Kosova a podobně. Nebo by se mohlo hovořit o osvoboditelích své země od okupantů či kolaborantů, nebo o bojovnících proti pučistům atd,...
    Toto platí jak pro Ukrajinu , tak i pro Irák a Afghánistán a jiné obdobné konflikty.
    Tento nástroj používá i Rusko abych byl spravedlivý.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    15:04 05.08.2014

    To Semtam: ...nejste Rus? Já jen že "přebjehlictví" a další...
    Holt čeština je zákeřná...

    To Semtam: ...nejste Rus? Já jen že "přebjehlictví" a další...
    Holt čeština je zákeřná...

  • semtam
    14:41 05.08.2014

    Od tématu jsme zase dost odbočily, ale odpovím na otázky. Vrata Co si myslí lidé na vých. Ukrajině neví 100 pro nikdo ani já ne. Mé přesvědčení prosím v mých větách ...Zobrazit celý příspěvek

    Od tématu jsme zase dost odbočily, ale odpovím na otázky.

    Vrata

    Co si myslí lidé na vých. Ukrajině neví 100 pro nikdo ani já ne. Mé přesvědčení prosím v mých větách nehledejte. Snažím se na to dívat realisticky, samozřejmě, že se mohu i mýlit.
    Jak to tak bývá, tak armády která dobývají území si od místních lidí moc sympatií nezískávají, díky právě civilním škodám. Vyjímka jsou území okupovaná a poté následně osvobozená. O popravách lidí na vých. Ukrajině jsem slyšel v důsledku rabování, za to prý byla kulka. Kolik je zabitých odpůrců se můžem jen domnívat, ale nějaké vysoké číslo bych neviděl. Co se týče uprchlíků, tak vše nasvědčuje tomu, že míří do Ruska a ne na západní Ukrajinu. Co se týče voleb, tak i referendum je určitý druh voleb. Tak bych to hned za frašku neodsuzoval. Zodpovědný stát nebude tyto akty zakazovat střelbou. Co se týče ruské armády, tak podle očitých svědků a bývalých bojovníků domobrany (separatistů, nechci používat vůbec pojem terorista, ten tak zevšeobecněl, že ztrácí původní význam) nemá v tomto regionu spíše mizivé zastoupení a ruská pomoc není tak velká jak nám líčí naše média. Mezi domobranou-separatisty jsou početní zahraniční dobrovolníci. V armádě UA jsou také cizinci na rozdíl od separatistů jsou placeni. pro UA není moc dobrá vizitka přebjehlictví (dezerce) jejich armádních příslušníků do Ruska.

    liberal shark

    Napsal jsem "zarazilo použití bílého fosforu" . Existují sice některé svědectví i záběry. Ale v této informační masáži aby se čert vyznal. Na žádnou ze stran jsem to v mém příspěvku "nehodil". I když chápu, že to mohlo tak vyznít, snažím se být vůči tomuto problému jaký je na Ukrajině dosti opatrný na informace z obou stran.Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    18:13 04.08.2014

    Zpět k Iráku a TOS-1A No, jedno je jistý všichni co zemřou v boji za Alláha ať vojáci nebo civilisti půjdou do nebe, tak je to fuk ne ? Spíše si myslím, že je tento systém ...Zobrazit celý příspěvek

    Zpět k Iráku a TOS-1A
    No, jedno je jistý všichni co zemřou v boji za Alláha ať vojáci nebo civilisti půjdou do nebe, tak je to fuk ne ?

    Spíše si myslím, že je tento systém zakoupen pro použití na Kurdy až se vyřeší současné neshody. Bude úplně fuk kdo vyhraje páč nahoře je to všechno pakáž a Kurdy nemá rád nikdo.

    Teď trochu k Ukrajině a užití balistických raket
    Nejpočetnějším etnikem jsou Rusové tak co by si UA dělala vrásky.
    Proč by to mělo vadit někomu z NATO a EU, Britové vyhlazovali kde co a vymysleli koncentrák, USA vyhladili celé indiánské národy, Frantíci se taky neupejpali v Africe , Němci téměř nedávno značně zredukovali především Židovstvo a v plánu toho měli mnohem víc, atd...
    To vše vždy za ochranu primárních hodnot svých národů, dnes jsme si jako primární hodnotu vybrali "svobodu" za 50 let možná dřív to bude zas jiné slovo. Možná se vrátíme k bohu. :DSkrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    15:04 04.08.2014

    to : semtam
    1) Jak víte, že na východní Ukrajině někdo použil bílý fosfor ?
    2) Jak víte, kdo to byl ?

    to : semtam
    1) Jak víte, že na východní Ukrajině někdo použil bílý fosfor ?
    2) Jak víte, kdo to byl ?

  • Vrata
    11:10 04.08.2014

    semtam: "Lidi na východě musí být pěkně naštvaní za tenhle "přístup"" Vy vite, co si mysli lidi na vychode Ukrajiny? Ja casto ani nevim, co si mysli lidi u nas. Ani klasicke ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: "Lidi na východě musí být pěkně naštvaní za tenhle "přístup""

    Vy vite, co si mysli lidi na vychode Ukrajiny? Ja casto ani nevim, co si mysli lidi u nas. Ani klasicke pruzkumy verejneho mineni objektivnimi agenturami vam nedodaji stoprocentni vysledky. Viz volby u nas, ktere pomerne pravidelne dopadaji ponekud jinak nez se cekalo. To co rikate je zrejme jen vase osobni presvedceni, ze?

    Z meho osobniho pohledu nevim, proc by mela vetsina lidi na vychode Ukrajiny litovat porazky ruske armady agentu nazvane "povstalci".Je preci znamo, ze tam jsou desitky mozna stovky zavrazdenych pripadne i umucenych civilnich odpurcu teto Ruske invaze. O brutalite invazniho rezimu svedci i popravy vlastnich lidi pro vystrahu. Oboji zcela postaci na zastraseni jakychkoliv projevu opozice. Rezim, ktery tam tito agenti zridili vypada z meho pohledu na pravdepodobnou diktaturu, referendum, ktere tam usporadali lidi vrazdici opozici povazuji za frasku. Predstava, ze do civilniho obyvatelstva mohla strilet jen Ukrajinska armada mi prijde smesna. Rusti agenti preci disponovali bezne granatomety, minomety, raketomety a v posledni dobe pry i delostrelectvem. Jinak, Ruskeho puvodu je jen 40 procent obyvatel Luhanske a Donecke oblasti, ostatni jsou Ukrajinci. Rusove spise ziji ve mestech. Puvodni obyvatelstvo je mozna prevazne Ukrajinske, Rusove se zrejme pristehovali v dobe industrializace do mest.

    Jinak, podle mne jediny zpusob, jak zjistit, co si lide v dane oblasti momentalne mysli, je usporadat svobodne volby.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    08:47 04.08.2014

    KOLT Vůbec si netroufám tvrdit, zda to byl válečný zločin, nebo ne. Informace k tomu moc nejsou. Spíš mě zarazilo použití bílého fosforu. UA si moc na humálnost nepotrpí. Až ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT
    Vůbec si netroufám tvrdit, zda to byl válečný zločin, nebo ne. Informace k tomu moc nejsou. Spíš mě zarazilo použití bílého fosforu. UA si moc na humálnost nepotrpí. Až dobojuje s rebely (prozatím to vypadá, že by se jí to mohlo povést). Tak poté jí vyvstanou problémy občanské. Lidi na východě musí být pěkně naštvaní za tenhle "přístup". Ono už použití Gradu je hodně odvážné, zvlášť do míst kde jsou civilisté...

    CerVus
    Ono to ani nemusí být až takové loby. To by už uvažovaly o A-67. Cessna je levné a v irácké armádě používané jako univerzální letadlo. Navíc piloti s ním umí létat.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    19:02 03.08.2014

    hmm udivuje mě proč mají ozbrojené cesny. Pro tu práci by se spíše hodil Super Tucano. Je to jeden z nejefektivnějších letounů na vedení palebné podpory proti malým bojůvkám. Ale ...Zobrazit celý příspěvek

    hmm udivuje mě proč mají ozbrojené cesny. Pro tu práci by se spíše hodil Super Tucano. Je to jeden z nejefektivnějších letounů na vedení palebné podpory proti malým bojůvkám. Ale předpokládám, že tady v tom mají prsty spíše americké zbrojařské loby.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    15:28 03.08.2014

    semtam: díky za info. Nicméně jsem v tuto chvíli měl na mysli, jak ji použila provládní vojska na Ukrajině. Že si RA nedělala vrásky na čele při jejím použití k likvidaci vesnic v ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: díky za info. Nicméně jsem v tuto chvíli měl na mysli, jak ji použila provládní vojska na Ukrajině. Že si RA nedělala vrásky na čele při jejím použití k likvidaci vesnic v Čečně, mě nikterak nepřekvapuje. Pokud ji ale UA použila "...na zničení nějakého bevka ve městech...", je to samozřejmě pěkný průser. Jestli ji naproti tomu poslala na nějaké menší uskupení bojové techniky a opevnění někde v poli, je to sice diskutabilní z hlediska poměru cena/výkon, ale není to válečný zločin.Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    14:36 03.08.2014

    semtam: mate pravdu, dle WIKI je kruhova odchylka Scarab A, B, a C (tedy Tocky) 150, 95 a 70 m.

    semtam: mate pravdu, dle WIKI je kruhova odchylka Scarab A, B, a C (tedy Tocky) 150, 95 a 70 m.

  • semtam
    13:45 03.08.2014

    Vrata Kruhová odchylka je 150m u staré verze. Ukrajinci prý použily verzi Točka-U a ta má odchylku 95m. Poslední verze točky (jakou UA nemá ve výzbroji) má odchylku pod 70m. Wiki ...Zobrazit celý příspěvek

    Vrata
    Kruhová odchylka je 150m u staré verze. Ukrajinci prý použily verzi Točka-U a ta má odchylku 95m. Poslední verze točky (jakou UA nemá ve výzbroji) má odchylku pod 70m. Wiki sice píše o mostech. Ale to píše Wiki :) za některých podmínek by se to asi dalo použít, primárně ne. A to už vůbec ne zničení nějakého bevka ve městech a pár muzejních tanků. Na to stačí PTŘS nebo i reaktivní granát...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3