Ruský Rostech – současnost a plány zbrojního giganta

Foto: Rostech má na starosti výzkum a vývoj v řadě vojenských oblastí. Na obrázku vize ruského bojovníka budoucnosti; větší foto / Rostech
Vize ruského bojovníka budoucnosti; větší foto / Rostech 

Ruský státní technologický holding Rostech je obří společnost sdružující nejvýznamnější ruské podniky se strategickou zbrojní výrobou. Díky rozhovoru Sergeje Čamezova, šéfa Rostechu, pro ruský deník Kommersant, si můžeme udělat představu o současném i budoucím stavu ruské zbrojní výroby.

Rostech jako lídr ruského zbrojního průmyslu

Zkratka Rostech označuje „Státní korporaci pro pomoc při vývoji, výrobě a exportu pokročilých technologických produktů". Rostech byl založen v roce 2007 a kontroluje 700 nejrůznějších podniků a 14 holdingů, mimo jiné holding Kalašnikov, radioelektronický holding KRET, UralVagonZavod (UVZ) nebo holding Oboronprom, kam patří Ruské vrtulníky (výrobci Kamov, Mil atd.) a Sjednocená motorová korporace (ODK). 

 

 

Rostech zaměstnává 445 000 lidí a ve zbrojním průmyslu kontroluje především výrobu vojenských a civilních leteckých motorů (vrtulníků i letadel) a sestavy letadel, leteckou avioniku, raketové systémy, prostředky protivzdušné obrany krátkého dosahu, prostředky radioelektronického boje, radarovou techniku, elektrooptické přístroje nebo pozemní bojová vozidla včetně tanků.

 

V roce 2016 měl Rostech obrat 1,26 bilionu rublů a v roce 2017 už 1,5 bilionu. Rostech pomocí exportní společnosti Rosoboronexport vyváží do 70 zemí světa.

 

Rosoboronexport, který kontroluje Rostech, je zodpovědný za veškerý vývoz a dovoz zbraňových a obranných systémů, produktů, technologií a služeb. Rosoboronexport je jako jediná ruská společnost oprávněn na mezinárodních trzích nabízet celou šíři ruské výzbroje.

 

Kromě Rostechu mezi hlavní ruské zbrojní podniky patří Almaz-Antěj, Taktická raketová výzbroj (TRK,) Sjednocená letecká korporace (OAK) a Spojená loďařská korporace (USC). Mezi klíčové holdingy ruského obranného průmyslového komplexu (OPK) patří také ruská kosmická společnost Roskosmos.

 

Civilní budoucnost koncernu Rostech

Čamezov vidí v letošním roce (z pohledu Rostechu) jako klíčové dvě hlavní události. V Sýrii přestaly hlavní bojové operace a ruské zbraně v těchto operacích obstály, což se projevilo na intenzivnější komunikaci se zákazníky ze Středního východu a z jihovýchodní Asie. Druhou hlavní událostí je obrat ruského holdingu Rostech k tzv. digitální ekonomice.

 

Čamezov vyzdvihl první let ruského dopravního letadla MC-21. Letoun sice vyrábí OAK, ale Rostech prostřednictvím ODK dodává motory PD-14 a také řadu dalších systémů. Klíčový byl také první let ruského vzdušného střediska řízení a velení (AWACS) A-100.

 

V rozhovoru Čamezov zdůraznil rostoucí podíl civilních elektronických, digitálních a dalších „chytrých" technologií. Jde například o chytré osvětlení a semafory pro „chytrá města" a další.

 

Obecný problém ruského průmyslu představuje velké zaměření na zbrojní výrobu. V OPK pracuje asi 2,5–3 miliony lidí a OPK je z velké části závislý na poptávce domácích ozbrojených sil. Avšak poptávka ruské armády kvůli velké naplněnosti se postupně snižuje. Cílem firem OPK je proto zaměřit se více na civilní výrobu, která jim pomůže překlenout období menšího zájmu o koupi ze strany domácích ozbrojených sil, případně obecně celkově nižší zahraniční poptávky.

 

Podle Čamezova je nutné zvýšit do roku 2025 podíl civilních výrobků na 50 %. „Pak máme šanci přežít, protože není možné spoléhat se na výrobu vojenských výrobků. Ale smutná zkušenost z devadesátých let říká, že je nepravděpodobné fungovat normálně v rámci nulové obrany," uvedl Čamezov. V každém případě po následujících deset let, jak slibuje nový ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018–2027, má mít Rostech přibližně stejný podíl domácích zakázek jako dosud.

 

Plynové turbíny

Problém plynových turbín pro lodě má být vyřešen v příštím roce. V současnosti NPO Saturn provádí testování plynových turbín a v příštím roce začne sériová výroba – tím odpadne závislost ruského námořnictva na ukrajinských dodavatelích.

 

Současně Rusko pracuje na náhradě civilních plynových turbín, které se používají například v teplárnách, při spalování odpadu, při těžbě ropy a plynu, v chemickém průmyslu atd. V současné době prakticky všechny civilní plynové turbíny na ruském území nesou značky General Electric nebo Siemens a Rusko plánuje tuto závislost v příštích letech postupně opouštět.

 

Čamezov také připomenul kauzu s plynovými turbínami Siemens, které Rusko bez vědomí firmy Siemens umístilo na Krym. Dodávání energetických zařízení na Krym je přitom v rozporu se sankcemi EU.

 

„Na druhou stranu jsme se nejprve zamysleli nad našimi občany. Když mluvíme z pohledu univerzálních lidských hodnot, jaký je rozdíl v tom, kde lidé žijí? Na Krymu, za Uralem, na Dálném východě, v Tamanu. A pokud tito lidé nemají příležitost umýt se nebo zahřát, není tam žádná elektřina, není dodávána voda, jak mohou přežít? Podle tohoto aspektu vůbec nezáleží, do jaké oblasti jsou turbíny dodávány. A na Západě je to všechno zapomenuto – lidská práva zde nehrají žádnou roli. Hlavní věcí jsou sankce," sdělil v rozhovoru Čamezov.

 

Dodejme, že ač Siemens v polovině července pod palbou kritiky ohlásil omezení svých aktivit v Rusku, v polovině prosince obdržel objednávku na výstavbu paroplynové elektrárny o výkonu 495 MWe v hodnotě 380 milionů eur.

 

Sankce

Čamezov, který je sám na sankčním seznamu EU a USA a nemůže do těchto zemí cestovat, v rozhovoru připustil, že Rostech v důsledku západních sankcí ztratil řadu odbytišť, například americký trh, pokud jde o pušky Kalašnikov. Nové americké sankce očekávané v únoru budou podle něj bolestné a dotknou se i partnerů ruských firem. Jejich zrušení nelze v brzké době ani očekávat.

 

„Počítám, že je za našeho života nezruší. Možná za vašeho, ale za mého určitě ne," prognózoval redaktorovi pětašedesátiletý Čemezov.

 

„Chápu to tak, že všechny tyto sankce jsou konkrétní příkladem nekalé konkurence. Snaží se vyvíjet nátlak, protože si uvědomují, že naše zbraně jsou konkurenceschopné, přitom jsou levnější a jejich kvalita není nižší než u analogických zbraní americké nebo evropské provenience, naopak je často dokonce překonává. Přirozeně se jim nelíbí, protože ztrácejí trh," prohlásil Čemezov.

 

Prodej státních firem

Čamezov dále připomenul, že postupně některé státní zbrojní firmy přecházejí do soukromých rukou. Například většinový podíl soukromí investoři mají ve firmě AvtoVAZ, koncernu Kalašnikov nebo ve VSMPO-AVISMA (největší výrobce titanových výrobků na světě). Německá firma Daimler vlastní podíl ve firmě Kamaz a investoři z Ruska a Středního východu postupně získávají podíly ve firmě Ruské vrtulníky. Například 12,5 % v Ruských vrtulnících odkoupily katarské fondy.

 

Ve vojenských firmách si chce stát nechat kontrolní nebo většinový podíl, např. v Ruských vrtulnících si chce Rostech ponechat 51 %. U civilních firem ale nemá Rostech problém s prodejem, a to ani zahraničním zájemcům.

 

V případě Ruských vrtulníků vyvstává opět problém velkého zaměření na vojenskou výrobu (tím pádem je velmi slabý servisně-obchodní civilní řetězec). Ruské ministerstvo obrany vzhledem k velké saturaci potřeb snížilo objednávky vrtulníků a také zahraniční trh se středními a velkými dopravními vrtulníky je nasycen.

 

Zadlužení výrobci tanků a BVP

Další okruh otázek se točil kolem obřích dluhů (k bankám, ke státu) firem UralVagonZavod (UVZ) a Kurganmašzavod (KMZ). UVZ je největším výrobcem železničních vagonů v Rusku a také výrobcem tanků T-90 nebo T-14 Armata. KMZ vyrábí pásová vozidla pěchoty, včetně nejnovějšího typu Kurganěc-25.

 

Rostech postupně přebírá všechny akcie UVZ a bude pracovat na restrukturalizaci firmy. KMZ vlastní koncern Traktorové závody, jehož většinovým majitelem je ruská státní banka Vněšekonombank. V říjnu 2017 byl předsedou dozorčí rady KMZ zvolen Sergej Abramov, ředitel divize pro munici a speciální chemikálie korporace Rostech.

 

Podle Čamezova potrvá restrukturalizace a oživení obou firem tři až čtyři roky.

 

Ač se v současné době Rostech soustředí na záchranu UVZ a KMZ, postupně chce převzít kontrolu také nad OAK, a tedy nad takovými výrobci letadel, jako je Suchoj, MiG nebo Tupolev. Podle Čamezova Rostech vyrábí 70 % komponent pro letadla těchto výrobců, a tak je sloučení logické, zejména pak kvůli případnému prodeji podílů v těchto firmách zahraničním zájemcům.

 

Na přetřes přišly také aktivity firmy Rosoboronexport. Čamezov zdůraznil, že se ruské firmy musí nově více soustředit právě na servis (po celou dobu životnosti) a výrobu náhradních dílů pro ruské zbraňové systémy v zahraničí, protože tato oblast se z finančního hlediska stává stejně důležitou jako prodej samotných výrobků.

 

Zdroj: Kommerstant, Rostech

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské letadlové lodě: Vojenská nutnost nebo drahý rozmar?

Státní výzkumné středisko Alexeje Nikolajeviče Krylova na veletrhu Armija 2015 představilo model ...

Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30

Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy ...

Barguzin: Rusko jaderný vlak pro konec světa nepostaví

Podle ruského deníku Rossijskaja gazeta ruské ministerstvo obrany definitivně zamítlo stavbu ...

Nová ruská fregata Admirál Gorškov v roce 2018

Podle Alekseje Rachmanova, prezidenta ruské Spojené loďařské korporace (USC), první vlajková fregata ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Rase
    20:09 02.01.2018

    Shelmik:
    Tak ta britská je modulární přilba. kryt tváře se dá odepnout, stejně tak další věci. ono plexi se dá taky vysunout nebo oddělat. Ten chránič tváře je dělaný tak, aby měl nějakou balistickou odolnost (hlavně střepiny, ale možná i něco slabého). Klasická helma to "není" angličané ji zavedli spolu se zbytkem, aby všechno na sebe pasovalo. Tady je pěkně vidět jak to funguje:

    https://www.youtube.com/watch?...

    Ta ruská asi bude kopií tohoto systému. Byla by pitomost dělat tu přilbu napevno uzavřenou - ale fakt nevím. Celý ten ruský oblek je ale jen maketa. Koncept obleku budoucnosti. Ono to tam není moc vidět, ale má exoskelet. Samotná přilba ale vypadá dost těžkopádně

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Shelmik
    17:08 02.01.2018

    Rase a u anglanu to ma nejakou balistickou ochranu ? Navic to britske vypada jako lehka verze co se pripina na temer klasickou helmu . To ruske jak cela helma s brylemi .

  • Shelmik
    17:01 02.01.2018

    Dekuji moc za info a jak dlouho takova helma vydrzi online protoze v ni musi byt ventilatory aby se majitel v lete neupekl. Nevim jako vojaka by me tohle asi desilo :) navic se zvukem to v ni asi taky nebude zadny med ikdyz mohla by mit smerove microfony a odhlucneny rany zbrani jako drahe strelecke sluchatka pak by ale majitel prozmenu neslysel ze nekdo strili :)

  • Rase
    15:44 02.01.2018

    Shelmik:
    Britská armáda už je má zavedené. Nakoupili je myslím i dánové. Američané a ostatní zatím jen zkouší. V roce 2003 podepsalo britské Ministerstvo obrany kontrakt se společností Thales na zahájení projektu FIST (Future Integrated Soldier Technology). Mezi roky 2015 až 2020 by měla britská armáda získat 35 000 kompletů FIST. Hlavně to je modulární systém, tak se dá různě rozdělávat a kombinovat. Britští vojáci co jeli nedávno přes ČR, tak tyhle helmy měli.
    Američané zkoušeli vlastní systém v roce 2014 - pod jménem CIPHER (Conformal Integrated Headgear System).

    https://www.military.com/kitup...

  • shal
    15:19 02.01.2018

    Shelmik: Nevím jak jsou na tom Američani teď z celoobličejovýma maskama, ale v minulosti je taky vyvíjeli a ukázalo se že je s tím více problémů než užitku a to mnohem více. Například zvukové vlny z výbuchu se v tom odrážejí. Je to jako strčit hlavu do zvonu a praštit do něj palicí. Ale to, že víme o problémech je první krok k tomu, aby se daly řešit.

  • Shelmik
    15:09 02.01.2018

    ... dokazi si jeste predstavit ze to ma jeden clen tymu ktery vzdy prvni vchazi do budov ale v pripade celeho tymu to name pusobi dost neforemne :))

  • Shelmik
    15:05 02.01.2018

    Muze mi nejaky odbornik popripadne vojak vysvetlit , to uz se zase pocita s celooblicejovymi maskami ( viz obrazek) , vzdyt v tom musi byt extreme nepohodlne a pripomina mi to Nato vojaka budoucnosti v 60 letech . Cekal bych kdyz uz tak celou predni polosferu s pruhledneho materialu a ne tuhle radobi paintballovou masku :)) ps. amici taky pocitaji se zakrytim celeho obliceje ? A myslite ze to nekdy vstoupi do sluzby ?

  • Jara
    13:40 02.01.2018

    Rase
    Zmínil jsem venom zcela záměrně mluvil jsem také o americké vrtulníkové škole a celkové koncepci.... pomi nu li osprey( to je něco úplně nového) a lehčí lakotu, budem se bavit o středním vrtulníku :) taznem koni tak už mi zbývá jen uh 60 no a ted se na venom a uh 60 podívejte .....ano úplně stejná koncepce rozvržení zkratka všechno jen je uh 60 krapet větší takže i u blackhawku se drželi své ověřené konstrukce a uspořádání vrtulníku na jaké byla us army zvykla

  • Rase
    13:08 02.01.2018

    Jara:
    nj, ale Venom je hodně atypická věc, navíc důvod jejího vzniku je taky hodně specifický. Přeci jen Námořnictvo potřebovalo UH-1 nacpaný moderní elektronikou. Modernizace neměla smysl, tak si nechali postavit nové. Navíc na letadlových lodích jsou zvyklí provozovat tyto stroje, tak jiný typ neměl moc smysl. Osobně tyhle novovýroby starých konstrukcí nemám rád
    Klasická armáda ale používá UH-60, Osprey, Lakoty (UH-72) a podobně.

  • Jara
    11:12 02.01.2018

    Sholva
    Venom jsem tady zmínil já a v te souvislosti ze prave nezáleží na tom ze se využívají konstrukčně starší draky při výrobě a vývoji novych helikoptér. Na radě mil 8 a americké huey je to krasne videt mame tady ruskou a americkou vrtulnikovou školu co dále vyvyjet na konstrukcich draku max je možné je odlehčit novými mat a to je vše proč měnit něco s čím jsou uživatele spokojeni? No a zároveň to neznamená ze nové vrtulníky mi 171 nebo prave venom jsou zastaralé oba mají nové vyrobené draky špičkové motory s avioniku se svými předchůdci sdílejí jen vnější tvar a celkové rozvržení s kterým je Ruska i na druhé straně americká armáda spokojena

  • Sholva
    10:51 02.01.2018

    Vždycky mě ohromně pobaví horlení o zastaralých sovětských konstrukcích, které už jsou prostě mimo. A v dalším příspěvku konstatování, že americká konstrukce z téhož období je vyzrálá a nikdo k ní snad nemá připomínky. To je panečku nezaujatá technická diskuze :) :D Co se takhle pozvednout nad ten ideologický balast? (platí pro obě strany)...

  • dusan
    23:16 01.01.2018

    Arianus

    Samozrejme myslím celý svet. Rusko i keď je veľké neuživí samo žiadnu firmu ...

  • Jara
    22:49 01.01.2018

    Jara
    K vašemu prispevku22:27
    To je prave vzhledem k situaci v Rusku utopie...jak říkám podle mého to chce čas než v ruské federaci začnou normálně fungovat právní normy a vymřou bývali agenti KGB

  • Jara
    22:32 01.01.2018

    Shal
    Ano to co píšete zní celkem rozumně, ale Rusko je mladá demokracie a je tam strašný bordel a korupce... co za ruské podnikatele ovládá ruské podniky??? Kouknete se jak dopadli privatizace u nás a znasobte to dvakrát horším stavem.
    V Rusku je stále spousty skvělých konstruktérů mají know-how a stále se drží na špici ,ale transformace jejich zbrojního průmyslu na ekonomicky fungující subjekty chce čas. Nějaká zbrkla privatizace ted by urcite nedopadla dobre to je můj názor

  • shal
    22:27 01.01.2018

    Jara: Vždycky se můžou transformovat do nezávislé komerční akciové společnosti, které budou fungovat mimo státní aparát, mimo politickou kontrolu a můžou fungovat efektivně na komerční bázi s dozorčí radou jenom s tím rozdílem, že akcie bude vlastnit stát.

    Rostech ale není standartní komerční firma, ale státní korporace s napojením na vládu.

  • shal
    22:22 01.01.2018

    Jara: Privatizovat se dá přeci i do ruských rukou. Klidně to může být podmínka privatizace. I v Rusku jsou významné strojírenské firmy. Důležité je, aby se Rusové zbavili socialisitckých průmyslových pohrobků, jestli chcou být někdy efektivní, jinak Kreml může sanovat do nekonečna a místo toho, aby ty firmy platily daně, tak je budou ruští občané financovat ze svých daní.

    Vždyť americké zbrojní giganty jsou taky soukromé firmy a vůbec to neznamená, že by si je Čína mohla koupit.

  • Rase
    21:59 01.01.2018

    KóĎA:
    Nahrada za Apache se pripravuje. Jen zalezi na tom, zda bude vychazet v Valoru nebo Defiantu.

  • Arianus
    21:27 01.01.2018

    Dusan) O jakem civilnim trhu mluvite? EU? Eurocopter. US? Bell. Cina? Aviacopter.
    Pro Rusko staci Mil ci Kamov a pro LZS v mapa oblastech kde to ma smysl, jim Eurocopter par tech vrtulniku proda...

  • Zipoun
    20:58 01.01.2018

    "V OPK pracuje asi 2,5–3 miliony lidí (tj. 20 % všech zaměstnaných Rusů)"
    Se asi vloudila chybyčka, pochybuju, že v RF pracije jen 15 miliónů lidí...možná autor myslel státní zaměstnance?

  • Double
    19:18 01.01.2018

    V com konkretne to zacina byt pre Rusov kriticke? Mi-17 a Mi-28 idu momentalne "na dracku", Ruska armada taktiez stale nakupuje nove vrtulniky, zaroven testuju Mi-38 + je vo vyvoji nastupca Mi-28/Ka-52. Takze zrovna s vrtulnikmi su na tom velmi dobre.

    Inak zaujimave, ze Rusky zbrojarsky priemysel zamestnava az take mnozstvo ludi. Tym padom Rusi ani nemozu znizit vydaje na armadu, pretoze v momente ked prestanu objednavat tanky, lietadla, lode,.. tak vela ludi strati pracu.

  • dusan
    18:37 01.01.2018

    KóĎA

    Ka-60 je už "nekonečný" príbeh so stále nejasným koncom .... mimochodom i tu začal vývoj už za socíku .... čiže po 30 rokoch sme stále na bode nula ... t.j. bez sériovej výroby i keď roky čítam kadejaké optimistické novinky, zatiaľ je to stále vo hviezdach.

    Ka-226 som zrejme zabudol, lebo som ho síce registroval, ale ako modernizáciu. V L+K ale tvrdia, že je to už taká evolúcia, že je to nový model. Tu áno, tak je to nový model vo výzbroji ... ale zdá sa, že zas nie pre civilný trh.

    Apache je už vyzretý typ a stále sa zdokonaluje, neviem o tom, že by k nemu boli nejaké veľké výhrady.

    Pri ruskej dvojici Ka-52 a Mi-28 to bolo značne o politike, kde bol preferevaný Mi-28 pred Ka-52 a dlho do vyzeralo, že Kamov sa stane maximálne "exotom" u špeciálnych jednotiek. Dnes sa už sily vyrovnali a čo som zachytil tak napr. v Sýrii je s typom Mi-28 značná nespokojnosť a jedna havária a jedno núdzové pristátie tohto typu je len vrcholom ľadovca .....Ka-52 je hodnotení vyššie a žiadne takéto problémy nemá.

  • KóĎA
    17:54 01.01.2018

    A zapomněl jsem na Ka-60

  • KóĎA
    17:54 01.01.2018

    Dusan: Kamov 226? To je také socialistický model? Inde objednala cca 200 kusů. To není zrovna malá zakázka. Navíc je to poměrně zajímavá myšlenka. A plánují snad USA měnit Apache? Ve výhledu dvaceti - třiceti let? Takže úplně stejná analogie jako u KA-52 čil MIL-28...

  • Jara
    17:44 01.01.2018

    No tak že po padu SSSR je v ruských zbrojovkach pod taktovkou státu a různých oligarchů bordel a moc se tam neřeší důležité věci jen když peníze tečou je pravda co sebou nesou revoluce (i když jsou samozřejmě pro správnou věc ) víme velice dobre i u nás a na Slovensku to nebude jiné....
    A řešení pro Rusko???? No to kdo ví ale tak gigantické podniky strategického významu si asi těžko nechají zprivatizovat třeba lockheed martinem nehledě na to ze kdyby k ničemu takovému došlo tak by to pro takové západní společnosti bylo nejsnazší zničeni konkurence ...,
    A ze mil vychází ze staré konstrukce no a co? To americký venom taky a je to skvělá helikoptéra a doufám ze ji budem mít ve výzbroji, větší problém bude ze nemají nic pro civ trh s tím s vámi úplně souhlasím

  • dusan
    17:28 01.01.2018

    V tých vrtuľníkoch to začína byť pre Rusov dosť kritické ...

    V podstate stále žijú zo "socialistických" modelov - hlavne Mi-8/24, ale i "nové" Ka-50/52 a Mi-28 sú vyvinuté ešte za socíku ....

    Predaj starých modelov ešte pôjde zrejme desiatky rokov, ale pre civilný sektor je z dnešnej produkcie máločo zaujímavé ... také "špecialitky" ako Ka-32 či Mi-26 sú kusovkami čo neurobia veľké obraty.

    Pre "rodinu" Mi-8/24 majú veľký dosah sankcie. Málokto to registroval ale po ruskej vláde bola najväčším nákupcom týchto vrtuľníkov vláda americká !!!
    Samozrejme nie pre seba, ale zväčša pre spojencov. Formálne ich často kupovali štáty ale financovala to americká vláda ako racionálnejšie riešenia ako nákup neporovnateľne drahších strojov vlastnej výroby. (UH-60 vs Mi-17 to bola úspora cca 80 % ceny !!!)
    Toto však skončilo a i napr. taký Afganistan má dostať staré repasované stroje UH-60A miesto strojov Mi-171/172.

    Veľká štátna firma samozrejme nie je pre agresívne súkromné spoločnosti žiadnym súperom na otvorenom trhu ... a jedinou šancou pre Rusov, ak sa nechcú spoliehať na štátne zákazky je racionálna privatizácia a pre Rostech by ostala iba koordinácia spolupráce s ruským štátom.

    Tá "reštrukturizácia" v rukách štátnych manažérov budí akurát úsmev .... v praxi to bude sanovanie zo strany štátu .... iné sotva vymyslia .... a keby i vymysleli, tak im to neprejde lebo politika nepustí .... také masové prepúšťanie neefektívnych závodov pre racionalizáciu výroby nehrozí ....

    Ruské podniky vo všebecnosti trpia zúfalou efektivitou a najlepšou "liečbou" je privatizácia dobrému investorovi a to Rusi zatiaľ dovolili prevažne len v "nestrategickej" civilnej výrobe - napr. automobilkách, ktoré sa pomaly zviechajú .... i keď i to bude dlho trvať pokým sa dostanú na svetovú úroveň. Na "strategické" podniky sú napojení ruskí oligarchovia a tí majú záujem aby mali svoj profit a nie efektívnosť výroby. Stačí spomenúť kozmodróm Vostočnyj .... ruský štát platil ... a robotníci boli bez platov ... to je pre lepšiu ilustráciu príklad "strategického" projektu ...

    PS Všetko nejlepšie v novom roku.

  • Zipoun
    16:04 01.01.2018

    "V OPK pracuje asi 2,5–3 miliony lidí (tj. 20 % všech zaměstnaných Rusů)"
    Se asi vloudila chybyčka, pochybuju, že v RF pracije jen 15 miliónů lidí...možná autor myslel státní zaměstnance?

  • NeeBo2
    16:01 01.01.2018

    Michaall: Employment in the overall aerospace and defense sector fell an estimated 0.8 percent in 2015
    https://www.reuters.com/articl...

  • Arianus
    15:53 01.01.2018

    13 milionu dle nytimes
    https://www.nytimes.com/2017/0...

  • Jara
    15:17 01.01.2018

    Michaall
    Kolik zaměstnává zbrojní průmysl USA lidi se mi nějak dohledat nepovedlo...ale bylo by to stejne něco jako srovnávat Davida a Goliaše. Se zbrojní výrobou USA se nemůže srovnávat nikdo na světě.

  • Michaall
    14:36 01.01.2018

    zajímavý článek, nevíte někdo pro porovnání kolik lidí zaměstnává zbrojní průmysl v USA? děkuji