Ruský stíhač T-50 se chystá na státní zkoušky

T-50
Foto: T-50 alias PAK-FA / Suchoj

Ruský program stíhačky páté generace T-50  úspěšně pokračuje. Michail Pogosjan, prezident ruských Spojených leteckých korporací, oznámil minulý týden v úterý novinářům, že v roce 2014 zahájí T-50 státní letecké zkoušky.



V úvodu připomeňme, že je koordinátorem vývoje stíhačky T-50 ruský letecký podnik Suchoj. Ten však spolu s ostatními ruskými leteckými podniky, jako jsou třeba Mikojan-Gurevič (MiG), Yak Aircraft Corporation (dříve Jakovlev) nebo Tupolev, vytvořil v roce 2006 společné sdružení ruských výrobců letecké techniky – United Aircraft Corporation (UAC).

"Roku 2013 se od nás očekává ukončení předběžných zkoušek a zahájení operačních testů. V roce 2014 zahájíme oficiální státní zkoušky," oznámil prezident UAC Pogosajn na tiskové konferenci, "první etapa státních zkoušek má být dokončena do roku 2015."

Testovací program počítá se šesti letadly. Čtyři letadla jsou vyhrazena k letovým zkouškám a jeden prototyp ke statickým zkouškám. Na šestém stroji probíhají testy strukturální pevnosti draku letounu. Letos přibude do programu další testovací letoun. "Letové zkoušky budou v letošním roce pokračovat s pěti letadly," řekl Pogosjan.

Video: Suchoj PAK-FA / YouTube



Na začátku letošního roku zaznamenal program T-50 výrazný posun ve vývoji: čtvrtý prototyp (pro letové zkoušky) podnikl totiž dálkový let z výrobního závodu na ruském Dálném východu na letiště Žukovskij u Moskvy.

"Jde vážně o průlom! Letadlo uletělo 7000 kilometrů do ruského hlavního města, a to se dvěma mezipřistáními v Abakanu a Čeljabinsku," napsal vicepremiér ruské vlády Dimitrij Rogozin na Twitteru.

Stíhačka T-50, známá aké jako PAK-FA, uskutečnila svůj první let roku 2010, o rok později se na moskevské letecké výstavě MAKS představila veřejnosti. Letoun T-50 je ideovým protivníkem americkému F-22A Raptor a čínské stíhačce J-20 "Mocný Drak". První stroj má dorazit k ruskému letectvu v roce 2016.

Zdroj: RIA Novosti, UAC, FlightGlobal

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

VIDEO: Ruský těžký stíhač Su-35S

Před pár dny podnikl svůj první testovací let třetí sériový letoun Su-35S určený pro ruské armádní ...

Mitsubishi F-3 - Japonsko urychluje vývoj vlastní stíhačky 5. generace

Japonsko se tváři v tvář posilování vojenské síly Činy rozhodlo urychlit program vývoje vlastní ...

Čína ukázala další stealth stíhač 5. generace

Zhruba v polovině září se na internetu objevily fotografie dalšího čínského stíhacího letounu 5. ...

Vývoj ruské stíhačky PAK FA zdárně pokračuje

V polovině prosince minulého roku byl zalétán již čtvrtý prototyp ruského stíhacího letounu 5. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • hovorka11
    22:22 28.04.2013

    Jirka:
    Myslel jsem ukořistěné HMWV americké národní gardy. O puškách nevím.
    Zaujala mě reakce Karla Schwarzenberga, který se dovolával zásahu NATO vůči Rusku v době, kdy už rusové měli gruzínský útok pod kontrolou. Díky jeho spavosti se dalo odhadovat, že zdánlivě nesmyslný útok měl za cíl obsadit území gruzínskými vojsky a vzápětí by bylo vyvoláno "zmražení bojů" pod kontrolou NATO. Jsem si jist, že vše bylo připraveno do podrobného scénáře o kterém Karel částečně věděl. Rychlá reakce Medvěděva (Putin byl na OH) organizátory zaskočila. Od té doby rusové začali výrazně modernizovat technicky zastaralou armádu.

  • Coffin Corner
    16:03 26.04.2013

    JaM: Například z tohoto obrázku: http://i146.photobucket.com/al... je jasné, že samotná tryska se dá uchladit celkem účinně. Rozhodující je teplota výstupních spalin, takže to co tvrdíte není pravda. Problém všesměrově vektorovatelné trysky je spíše v nesnadném maskování radarové signatury.
    F-15 STOL/MTD létal pouze s 2D tryskami, poznatky o 3D vektorovém tahu sbírali američané až v devadesátých letech z X-31.

    Mimochodem už koncem osmdesátých let rusové laborovali s ič odstíněnou tryskou, podobnou té, jakou má F-22:
    http://www.militaryphotos.net/... ale toto řešení údajně až o dvacet procent snižovalo tah motoru, takže tuto cestu nakonec opustili.

  • Jirka
    15:52 26.04.2013

    pro JaM: rusové prodali kompletní technolgii trysky nadzvukového letounu JAK 141, zkuste si najít trysku Jaku 141 a F 35 ;-)

    pro hovorka11: spoluúčast NATO v Gruzii, máte na mysli rusy ukořistěné HMWV americké národní gardy - samozřejmě řízené během konfliktu americkými vojáky? Nebo na černo dodané pušky G 36, které údajně nikdy neopustily Španělsko? :-D

  • hovorka11
    14:56 26.04.2013

    JaM.
    Vektorování trysek u letadel muselo napadnout každého výrobce. Otázka je, kdo zvládne technické řešení s technologickou vyrobitelností a o tom jsou ty licence.
    Odkaz na potvrzení prodeje licence řešení vektorování tahu rusů američanům nemám. Domnívám se, že jsem to četl před několika měsíci ve vojenkém měsíčníku ATM nebo Letectví. Pokud to najdu, tak to napíšu.
    I tento odkaz na diskuzi je zajímavý:

    http://www.palba.cz/viewtopic....

  • JaM
    23:32 25.04.2013

    tu je link keby si ho nemohol najst:

    http://en.wikipedia.org/wiki/F...

    Americania pracovali na vektorovani taku od 1975

  • JaM
    23:28 25.04.2013

    hovorka11 : Vektorovanie nie je ziadna predana licencia... USAF a NASA robili pokusy s vektorovanim este koncom 80 zaciatkom 90tych rokov, a dospeli k zaveru ze 3D vektorovanie neprinasa ziadnu markantnu vyhodu, s vynimkou akrobacie... Skus pohladat F-15 ACTIVE...

    a co sa tyka F-22, tam pouzili 2D vektorovanie schvalne prave koli tomu ze lepsie umoznuje zamaskovat vystupy z motora a uchladit ich. 3D trysky tymto sposobom ukryt nejde. T-50 bude s tymito tryskami svietit v IRST ci EODAS ako vianocny stromcek...

  • hovorka11
    19:52 25.04.2013

    Tady je nová informace o vybavení od rusů:

    http://www.atmonline.cz/news/2...

  • hovorka11
    17:52 25.04.2013

    JaM:
    Nedokážu posoudit do jaké míry rusové nadhodnocují schopnosti svých stíhaček a raket.
    Obecně ohrožené státy cíleně a vědomě nadhodnocují svoje vojenské schopnosti kvůli odrazení případného agresora (viz. např. Írán se svou "novou stíhačkou"). To nemá zapotřebí dělat např. USA, která sama určuje směr a vývoj nejmodernějších zbraní s 43% světovými výdaji.
    Přesto však T-50 má dobré recenze od zahraničních odborníků na letové schopnosti a možný další vývoj. Zatím jsem jen četl o chystaných motorech s větším výkonem, které v těchto zkušebních kusech zřejmě nejsou.
    Sleduji články o vývoji výroby vrtulníků a letadel v Rusku s jejich modernizací a propojením např. mezi výrobcem Suchojem a podřízeným výrobcem Migů a překvapuje mě, jak koncepčně a racionálně postupují. Je tam obrovský nárust vývoje nových typů raket (myslím, že poslední zpráva byla o modernizaci a vývoji cca 12 druhů protiletadlových raket i raket s dlouhým doletem. Pracují na zrychlené verzi raket Jachnot (Brahmos), která by dosahovala místo současné rychlosti MACH 3-3,5 cca 8 metrů nad vodou rychlosti s MACH 6. Jachnoty jsou na syrském pobřeží a hlídají odstup všech potenciálně intervenčních lodí NATO 200 km od břehu ( fakticky nejsou zachytitelné na rozdíl podzvukových amerických).
    Myslím že v raketové technice jsou rusové na rozdíl od elektroniky přece jen dále než američani...
    Mimoto vektorování tahu motorů je prodaná licence od rusů američanům z dob úpadku za vlády Jelcina. Vědecký a výrobní potenciál se tam obnovuje.
    Ten impulz vývoje zbraní v Rusku je zcela zjevně po válce Gruzie s Ruskem, kdy se projevila zastaralost a nepružnost ruské armády. Byl sestřelen bombardér TU22M3 (lítá nadzvukovou rychlostí i v přízemních výškách) a cca 2 stíhačky. Proto byly rizikově povolány nově ověřované 2ks SU 34 s naváděnými střelami na radary a elektronickými moderními rušičkami. Jeden se soustředil na rušení radarových naváděcích systémů a druhý likvidoval radary na území Gruzie.
    Tehdy mě bylo jasné, že rusové už NATO nevěří (ukořistili americké satelitní vozy se zřejmě odkódovacími klíči vůči posuvům 300 m z družic GPS, které jim měli znemožnit účinně použít satelitní systém. Proto zřejmě i ten překotný spěch uschopnit pokrytí země satelity GLONASS.
    Akce Gruzie byla zcela jasně plánovaná spolu s NATO.

  • RiMr
    17:18 25.04.2013

    Já Rusům přeju úspěch, o tom žádná, mám rád veškerá éra a i mezi ruskými jsou úžasné stroje.
    Jen mi přijde úsměvné to časté vytahování (věřejně propíraných) problémů amerických mašin a opěvování (domnělých) parametrů ruských mašin, hlavně proto, že nejsou americké (nebo nedej bože izraelské tfuj čerte).
    Pokud přijmeme myšlenku tu, že dnešní bojový letoun je součástí celého celku elektronického bojiště a srovnáme technologickou úroveň toho "velkého cirkusu" kolem u USA a u Ruska (Číny, Severní Koreje... :) ), tak je stále vidět hlubokou propast mezi schopnostmi obou velmocí.
    Amíci doplácejí na svou "hloupou" vlastnost všechno publikovat, takže si o F22 a F35 otře rád ústa každý rusofil, kdežto Rusové velmi schopně těží ze svého feudálně-bolševického utajování a kamuflování.
    A poznámka na okraj - pokud je pravda to, co tvrdí američtí tvůrci F22, že schopnosti tohoto stroje spočívají v technologiích a zařízeních která vidět nejsou, tak se obávám, že u T50 to bude přesně naopak. Ano, jsem proti Rusku (ne Rusům) trochu vysazený, ale já jsem těch jejich Potěmkinovských vesnic za svůj život viděl prostě už příliš mnoho...

  • Martin
    16:54 25.04.2013

    Vývoj tohohle stroje je opravdu přelomová událost,protože je to první úplně nový bojový letoun od dob Mig-29 a Su-27,takže pomalu po 30 letech má Rusko novou stíhačku,která se bude nejspíš opravdu sériově vyrábět.Zájemců o tohle letadlo bude nejspíš dost,zejména z řad současných uživatelů Su-27/Su-30.
    Na druhou stranu je škoda,že Rusové rezignovali na vývoj lehčího bojového letounu,velikosti Gripenu či Tejasu,protože pro řadu zájemců o ruskou techniku byl i Mig-29 příliš velké a provozně drahé letadlo.Dobře je to vidět na tom,jaký je stále zájem o nejnovější verze čínských strojů F-7 a řada zájemců už pokukuje po novém JF-17.

  • David Khol
    14:34 25.04.2013

    Vnímám to celé jako obrovský úspěch. To, že program bude o cca rok zpožděn, není podle mne až tak důležité - skeptici na počátku tipovali mnohem více. Mně osobně to rychlé tempo docela překvapuje - dokazuje to, jakého pokroku Rusové v posledních letech dosáhli.
    A jako první zájemce se údajně předběžně přihlásil Vietnam, což by vzhledem k současným rozsáhlým dodávkám do této země bylo docela logické

  • Argonaut
    11:09 25.04.2013

    Myslím, že bude ještě hodně zajímavé sledovat do jakých států se rozhodne Rusko T-50 exportovat.

  • jsk
    09:29 25.04.2013

    Amíci už výrobu F22 skončili, Rusové ještě výrobu ani nezahájili - cca 20 let zpoždění. Navíc T50 není stealth ale pouze LO.

  • JaM
    09:11 25.04.2013

    hovorka11: no jo, taketo porovnanie... to je hned jasne kto je najlepsi... lol problem je ze realita nie je hra, nejake parametre su totalne nepodstatne - tak napr, max rychlost je pekne cislo, aj F-15 ho ma vysie ako F-22, no co sa uz zvycajne nespomina je ze F-15 99% cau stravi v rychlostiach 0.9M, a ze dnes uz ziadna F-15 nemoze ist cez Mach 2 koli veku draku... navyse, ten udaj je len v cistej konfiguracii bez zbrani, a plati len pre par minut pouzitia forsaze... zaujimavejsi udaj by bol porovnanie maximalnej rychlosti bez pridavneho spalovania, tam je zatial F-22 nedostihnutelna s Mach 1.82

    no a co sa tyka toho dosahu radaru, tak to je komedia sama o sebe... 400km proti akemu cielu? bombarderu B-52? tak ten zachyti F-22 na obrovsku vzdialenost tiez, ovela vacsiu ako tych 210km... ak uz niekto chce porovnavat dosah radaru, nezaskodilo by porovnavat ho proti rovnakemu cielu... lebo dosah je iny proti obrovskemu bombarderu a uplne iny proti STEALTH stihacke...

    a len tak na okraj, toto je typicke pre Ruske weby... radi si informacie prikrasluju co to ide... staci sa pozriet na hociaku stranku kde su spominane protilietadlove strely... u Ruskych striel sa udavaju obrovske dosahy, kym americke maju polovicny dosah kedze ich dosah sa udava proti cielu velkosti stihacky a nie proti cielu velkosti bombardera...

  • Jirka
    22:09 24.04.2013

    :-D s tím posunem březen - duben by to mohlo naznačovat změny v systému, návrat juliánského kalendáře ... příkladem by mohla být Velká říjnová socialistická revoluce :-D ....asi všichni známe hlášku z filmu Černí Baroni
    http://www.youtube.com/watch?v...
    ...čas 1:23 :-D

  • RO
    21:28 24.04.2013

    Díky za osvětlení. Nevím, jestli se Rusové špatně vyjádřili, ale některé servery měly státní zkoušky započaté už na březen :D Řekl bych, že Rusové se dali přece jen lepší cestou než Američané. Jejich stroje něco vydrží, jsou jednodušší a k tomu dobrá údržba. Letadla stvořená na dogfighty mizet nebudou, hlavně pokud se budou střetávat stealth. Štve mě ale jejich vývoj, jak vážně to myslí s oponentem F 35 'Mikoyanem LMFS' ?

  • hovorka11
    19:07 24.04.2013

    Technické parametry T-50 a konkurence:

    http://en.rian.ru/infographics...

  • hov
    17:10 24.04.2013

    Pokud to rusové dotáhnou do zdárného konce, tak to bomba bude. Cena je odhadována na max. polovinu cenu F35 s rychlostí, stoupavostí, obratností, nosností a doletem větším. Pokud se F 35 neuschopní z problémů složité laboratorní techniky, tak by SU 50 mohli udělat průlom v prodeji moderních stíhačů na úkor F 35 (F22 se už nevyrábí a- nikdy nebyl použit v boji).

    Zajímavé údaje:

    http://www.ausairpower.net/APA...

  • Keldor
    17:01 24.04.2013

    Ve skutečnosi je to prostě prulom a obrovský .Protože už v počateční fazi testu se nesrali a prototyp stíhačky poslali na skutečný dálkový let . A riziko při takovémto testu je veliké o to větší uspěch to je

  • RiMr
    15:47 24.04.2013

    ...tak to je skutečně průlom a prostě bomba... Sučko sedmadváca v kabátku z Raptora jim dokázala uletět už 7000km!!!
    Soudruh Putin na své dače prý potěšeně pozvednul obočí...