Ruský tank T-14 Armata: Drahá budoucnost ruské armády

Foto: T-14 Armata / Vitaly V. Kuzmin, CC BY-SA 3.0
T-14 Armata / Vitaly V. Kuzmin, CC BY-SA 3.0

Ruská armáda se připravuje na zavedení nového hlavního bojového tanku T-14 Armata. Tank svými výkony patří mezi špičkové výrobky ruského vojenského průmyslu. Ruský průmysl však naráží na problém, jak tank T-14 vyrábět ve velkých počtech, s co nejnižšími náklady.

Ruské zoo tanků

Doktor Dmitry Gorenburg, vědecký pracovník na Davis Center for Russian and Eurasian Studies na Harvardské univerzitě a člen think-tahnku CNA (Center for Naval Analyses), uveřejnil ve svém článku Armata- Russia's Future Main Battle Tank výtah ze zprávy firmy Oxford Analytica, která se soustředí na strategické analýzy světových událostí.

Gorenburg se ve svém článku soustředil na problematiku zavádění tanků T-14 Armata do výzbroje. Jak Gorenburg připomíná, obecným problém všech nových technologií je přenos (dostatečně rychlý) z vývojového centra/laboratoře do sériové výroby. Zde je i kámen úrazu T-14 Armata.

Ve výzbroji ruské armády se nachází zhruba 16 000 tanků – 4000 tanků T-64, 8000 tanků T-72 a T-90 a asi 4000 tanků T-80. Pouze 2400 tanků je aktivně nasazeno, zbytek je ve skladech pro případ mobilizace.

Všechny T-64 jsou ve skladech, i když jak Gorenburg připomíná, část může být poskytována separatistům na východě Ukrajiny. V roce 2013 bylo aktivně nasazeno 1000 tanků T-80, ale všechny budou staženy do skladů do konce letošního roku.

Páteř ruských sil tvoří a ještě řadu let budou tvořit varianty tanků T-72 (564 ks T-72B3) a T-90 (300 ks). Modernizované T-72B3 postupně nahrazují jiné tanky rychlostí 300 tanků ročně.

Modernizace jednoho T-72B3 přijde ruské daňové poplatníky na 50 milionů rublů (téměř milion dolarů). Modernizované T-72B3 mají nový motor, systém kontroly a řízení palby, výzbroj a nové aktivní a pasivní obranné systémy.

Jeden za všechny

Podle dosud platných plánů má všechny aktivní tanky T-72, T80 a T-90 nahradit 2300 nových hlavních bojových tanků T-14 Armata. Tank T-14 je vybaven moderní výzbroji a výstroji. Hlavní výzbroj tvoří 125 mm kanon schopný (pomocí střel) ničit cíle na vzdálenost 7000 až 8000 metrů. Sekundovat mu má v budoucnu 30mm (!) nezávislý kanon a kulomety.

Motor by měl mít výkon 880 až 1470 kW (1200 až 2000 koní). Maximální rychlost je podle zvoleného výkonu motoru odhadována na 70 až 75 km/h nebo 80 až 90 km/h. Uložení motoru umožňuje výměnu během 30 až 40 minut v polních podmínkách.

Tank je vybaven radarem s aktivní fázovou anténou. Posádka tak dokáže sledovat najednou až 40 cílů. Otázka je, zda jen vzdušných nebo i pozemních.

Tloušťka pancíře je menší než u tanků Merkava nebo Challenger, ale silnější než u tanků Abrams a Leopard. Nicméně jak dodává zpráva Oxford Analytica, je možné, že pokrok v pancéřování dáva T-14 do vínku lepší balistickou odolnost než čtveřici západních konkurentů. Všechny čtyři západní tanky navíc mají větší hmotnost.

Podle přijatého Státního vyzbrojovacího programu měla ruská armáda získat 2300 tanků T-14 do roku 2020. V současné době armáda vlastní pouze 24 testovacích kusů, které procházejí náročným testováním, od horkého podnebí až po arktické podmínky.

Očekává se, že plná sériová výroba (v anglosaské terminologii Full Rate Production) nezačne dříve než v roce 2018. Firma Uralvagonzavod, výrobce pásové platformy Armata, uvedla, že je připravená vyrobit (pokud půjde vše podle plánů) v roce 2016 40 tanků T-14, v roce 2017 70 tanků a od roku 2018 120 tanků ročně (plné výrobní tempo). V roce 2020 tak ruská armáda získá maximálně 470 tanků T-14 (+ 24 testovacích).

Problém s cenou

Tank T-14 je sofistikovaný zbraňový systém, je tedy velmi drahý. Podle Juri Borisova, náměstka ruského ministra obrany, který je zodpovědný za vyzbrojování, cena tanku T-14 narostla 2,5 krát oproti předběžným odhadům. Cena jednoho tanku T-14 se odhaduje (neoficiálně) na 400 milionů rublů (7 milionů dolarů).

Cena je tak údajně dvakrát větší než u německého tanku Leopard 2 a o 60 až 75 % vyšší než u tanků Leclerc a M1 Abrams. Srovnání jednotkové ceny je však velmi ošemetné. Celkovou cenu zásadním způsobem ovlivňuje úroveň elektronické výzbroje, munice, logistické zázemí (např. tahače tanků), servisní zázemí, výcvik, školení atd. atd.

Zpráva Oxford Analytica připomíná dohady v ruském tisku, podle kterých ruské ministerstvo obrany nakonec pořídí menší počet tanků T-14 Armata ve prospěch modernizovaných T-72B3. Očekává se, že tanky T-14 Armata zamíří „pouze" k elitním tankovým jednotkám a jádro ruských tankových sil budou i po většinu příštího desetiletí tvořit modernizované tanky T-72B3.

Zdroj: Armata- Russia's Future Main Battle Tank

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruský tank T-14 Armata stále utajován

Podoba a technické detaily nového ruského hlavního bojového tanku postaveného na univerzální pásové ...

První oficiální fotky ruského tanku T-14 Armata

Ruské ministerstvo obrany zveřejnilo první oficiální fotky ruského tanku T-14 Armata a dalších ...

Armata pod drobnohledem

Rusové na moskevské přehlídce představili svou nejnovější obrněnou techniku. Odborníci z celého ...

Dva roky výcviku posádek tanků Armata

Nový ruský hlavní bojový tank T-14 Armata a těžké bojové vozidlo pěchoty T-15 Armata jsou špičkové ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • Torong
    10:21 26.07.2015

    Jj sentinele. Ruské lasery jsou velmi daleko vepředu. Řekl bych přímo v nedohlednu. :D

  • pet.rok
    12:13 24.07.2015

    Logic, Kolt: tak sorry bavili sme sa tu predsa o problemoch prepojenia senzorov a tu sa zrazu spomina spomina napojenie na komplexny velitelsky system, sirsie situacne povedomie na digitalnej mape a pod. to sice samozrejme patri aj do tanku ale je to univerzalna vec ktorou uz su alebo budu vybavene aj ine systemy (pripadne az jednotlivi pesiaci).

    vratme sa k teme ktoru nadhodil logik: co je cisto zalezitost tanku (a jeho vyvoja) je prepojenie senzorov velitelskeho a streleckeho pozorovacieho pristroja - velitelov je obycajne nezavisly (maju to ale len tie najmodernejsie tanky resp. modifikacie) od otacania veze, druhy je pevny.
    su to z technickeho hladiska stabilizovane periskopicke pristroje s dennou vetvou vyvedenou obycajne na priamo a z nocnej vetvy sa premieta na spodne zrkadlo vystup z temokamery a do toho sa este premieta zamerny kriz + dalsie udaje
    doteraz bol pohlad vyvedeny obycajne do okularov kedze posadka sedela vo vezi

    v armate bude celkovy pohlad vyvedeny na displej a spolu s nim aj vystup dalsich kamier ktora nahradza periskopy na kruhovej vezicke velitela (pre kruhovy vyhlad okolo tanku). treba si uvedomit ze kamery produkuju rastrovy obraz a nie nejaky zhluk signalov takze technicky je zobrazovanie vystupu bezproblemove.

    Najmodernejsie tanky disponuju systemom predania ciela t.j. v pohlade velitelskeho pristroja velitel oznacil ciel (ktory predtym nasiel a identifikoval) a preniesol to oznacenie strelcovi do pohladu.
    strelec zamieri ciel (od toho okamziku balisticky pocitac pocita prvky strelby a automaticky zameriava kanon tak aby zasiahol oznaceny ciel)
    implementacia tohto prvku je este daleko lahsia ako to bolo u samostatnych pozorovacich pristrojoch.

    ked to zhrnieme tak potrebujeme preniest obraz z dennej/nocnej kamery (+aplikacia nejakych filtrov do obrazu na zvyraznenenie ciela) na displej, zobrazit potrebne udaje ci uz o cieli alebo systemoch tanku, umoznit oznacenie ciela, umoznit zameranie ciela.
    to mi naozaj nepripada ako uloha za stovky milionov a nad moznosti RF a naozaj neviem o akej 2D a 3D analyze obrazu je tu rec. tu by sme mozno potrebovali ak by sa generoval pohlad do nejakej VR prilby alebo okuliarov.

    nejak tu vznika dojem akoby sa to cele blizilo obtiaznosti systemu F35 ale to velky omyl. ked trochu nadsadim tak to je asi ako porovnavat narocnost letu na Pluto a riadenie kamery na drone.

    RIMr71: vratny by s tym mal asi problem ak by to nebol zakukleny programator na brigade :)

  • logik
    00:10 24.07.2015

    pet.rok: Ono nejde jen to cos říkal ale navíc nějak zobrazit kompletní přehled o bojišti, získaný důležitý informace o nepříteli, spojencích....

    A z těch přehršlí informací pak je třeba vybrat jen takové, aby nebyl uživatel zahlcen, zároveň aby měl vše potřebné. Jo, to zvládne fakt každej. Jenom nevim, proč vývoj HUDu např. u F35 byl jedna z těch problémovejch částí.

  • KOLT
    22:28 23.07.2015

    logic: Jo, máte pravdu, že v analýze obrazu se know-how dost chrání. V případě videa to platí trojnásob.

    pet.rok: O programování vojenské techniky vím vcelku prd. Ale je potřeba si uvědomit, že celé je to analýza 2D případně dokonce 3D *videa*, což je o poznání složitější než statický obraz. K tomu připočtěte něco málo v audiu. Pak výpočty kinetiky, do toho počasí, spojovací technika.... Něco málo jsem už naprogramoval, ale na rovinu přiznávám, že na podílení se na projektu "digitálního tanku" bych neměl cojones. Ono totiž na takovýhle projekt potřebujete skutečné programátory, ne pojídače koláčů (a těch je nás většina ;-) ). Ještě lepší pak je, když vývoj řídí programátoři znalí velkých kritických projektů, a jednotlivé schopnosti vyvíjejí fyzikové vystudovaní v daném oboru, kteří krom toho umí programovat. A věřte mi, sehnat dohromady (a ukočírovat) takovouhle partu, to už není žádná sranda.

  • RiMr71
    12:03 23.07.2015

    ...mě vždycky úplně rozloží, jak někdo neznalý od stolu a bez vhledu do dané problematiky v celé její komplexnosti a provázanosti s dalšími souvisejícími a propojenými celky přezíravě hodnotí náročnost daného zadání... :)
    ...prostě software pro Armatu nebo Abramse je úúúúplná brnkačka, nejen že to není žádný vrchol programátorského umění, to dneska zvládne naklikat vrátný na ČVUT... :)

  • pet.rok
    22:31 22.07.2015

    logik, kolt:
    neviem ale kombinovany a filtrovany vystup z denneho/nocneho kanalu na displej, do toho pripadne nejake popisky to mi nepripada ako vrchol programatorskeho umenia, ktory by nezvladli. ved tam nejdu robit rozpoznavanie tvare :)
    to sa kludne schova do projektu v rade jednotiek milionov co su drobne pri rozmeroch celeho projektu armaty

  • logik
    21:16 22.07.2015

    Kolt: opensource je toho dost, ale zas v tědlech oborech hraje opensource ne druhé, ale třetí housle....
    Tady v tědle oborech je velké know-how a firmy si ho dost střeží.

    Když už jsme u těch prohlížečů obrázků, srovnej co umí opensource GIMP a co Photoshop. GIMP je skvělej program - ale ty největší vychytávky z analýzy obrazu co jsou v photoshopu nemá.

  • KOLT
    21:13 22.07.2015

    Je jasné, že naprogramovat systém řízení palby není to samé jako naprogramovat prohlížeč obrázků. Jenže zrovna v analýze obrazu je ohromné množství věcí open source, přičemž na programování takových projektů se nezřídka podílejí i ruští programátoři. Nepochybuju o tom, že v Rusku je spousta šikovných programátorů. Otázka ovšem je, kolik z nich bude ochotno pracovat pro vojenské podniky. Trochu "optimismu" sice v tomto směru přináší masivní kybernetické útoky, které Rusko provedlo kupříkladu v Pobaltí. Ty pravděpodobně nezvládlo jen pomocí pár "vojenských ajťáků". Na druhou stranu vyvinout digitalizovaný tank (něco jako modernizace M1) je zase trochu jiná liga než najmout pár ke každé špatnosti ochotných hackerů. Takže jsem docela zvědavý, jak se jim to povede.

  • logik
    20:05 22.07.2015

    Např. optické přístroje. Ty byly co vím pouze analogové, ale žádný výrobce elektronických v rusku není. Takže pokud to chtějí elektronizovat včetně takových věcí jako digitální zpracování obrazu v reálném čase atd...., tak musí začít od píky.

    Stejnětak v integraci HUD displejů tak, aby voják dostal ty správné informace mají daleko méně zkušeností (byť tady na tom poli už nějaké zkušenosti s Ratnikem získali - ale do tanku je třeba integrace daleko více informací, jak je na tom PAK-FA s vývojem software můžem jen hádat) a přitom zde je třeba prošlapávat hodně slepých uliček atd...

  • pet.rok
    19:44 22.07.2015

    logik: napriklad, ktore?

  • logik
    15:40 22.07.2015

    pet.rok: v tom, že protože spoustu komponent, které odebírali ze západu, dostali i se softwarem - a tak jim schází patřičné know-how.

  • Kubis
    15:05 22.07.2015

    A ještě tu o novém 152mm kanónu prosím.... :-)

    To jsem zvědav jestli do už tak nafouknuté ceny Armaty bude taky zahrnuta finanční injekce do Uralvagonzavodu, aby mu odblokovali účty před věřiteli kterým dluží 117Mil. USD.

  • pet.rok
    14:58 22.07.2015

    logik: "To, s čím budou mít větší problémy je software. Rusové měli vždycky dobré programátory, ale systémy řízení palby, analýza grafické informace ze senzorů atd... jsou dosti specifické obory, kde i geniální programátor se to nenaučí hned. ..."

    asi je moc teplo ale nejak nechapem v com by ruski programatori (btw kde je napisane ze to musia byt rusi) boli limitovani oproti zapadnym v tak "specializovanych" oblastiach.

  • RiMr71
    13:07 22.07.2015

    ...a to bude zřejmě za chvilku na trhu iránská ropa... to se jim taky moc nehodí..

  • Clanek
    09:42 22.07.2015

    @Superme
    Kolikata "drobna komplikace" to uz je? Prvni byla hodne optimisticka predstava o poctech zavadenych kazdy rok, druha aktualni propad ekonomiky ruska, treti zapadni sankce, ctvrta nedostatek odborniku... s kazdou dilci drobnou komplikaci by si Rusko jiste poradilo, s jejich kombinaci ale uz bude mit problem ktery se projevi na 1) poctech novych tanku, 2) na case jejich zavedeni i 3) na jejich kvalite. A v zadnem z tech bodu se to neprojevi pozitivne, jde jen o to jak moc negativne.

  • Superme
    00:23 22.07.2015

    Clanek - Já osobně si myslím, že ty sankce tomu moc nezabrání. Zaprvé, vždy jsou až na prvním místě peníze a pokud si to Rusové dokáží zaplatit, tak to dostanou tak jako tak, zadruhé a trošku to navazuje je to, že některé firmy nemají problém s Rusy normálně obchodovat i přes sankce - např. https://engineeringrussia.wordpress.com/2015/03/12/rostec-holding-joins-frances-microturbo-to-build-helicopter-engines/
    No a nakonec zatřetí, oni na tom ani sami Rusové nejsou špatně. Takže ano, sankce to mohou zpomalit, možná i trochu zkomplikovat, ale opravdu si nemyslím, že by celkově ruské vojenské programy byli závislé na Západě a jeho technologiích.

  • David
    13:58 21.07.2015

    Těch 2300 T-14 do roku 2020 bylo od počátku nereálný počet. Ale nemyslím si, že by to byl nějaký problém. Program bude realizován v delším časovém období, resp. rozložen do více roků. Pro ruský zbrojní průmysl by to bylo jen dobře. A armádě mohou zatím stačit T-72 B3.
    Co se týče samotných T-72B3 - já myslím, že budou sloužit ještě dosti dlouho. pochybuji, že Rusové by chtěli mít jen 2300 tanků. Tanky T-72 B3 mohou sloužit ještě poměrně dlouho v záloze, druhosledových jednotkách atd.A co se týče exportu tanků - poměrně úspěšně přebytečné tanky prodává Ukrajina - T-72 do Etiopie atd. I část T-64 měla být prodána do Demokratického Konga. U Rusů předpokládám, že v tomto prodeji mohou být ještě úspěšnější. Samozřejmě, zisk z takového obchodu nebude nijak velký ( v případě oné dodávky do Etiopie vyšel jeden T-72 na 0,5 mil. USD). Ale bude z toho aspoň nějaký zisk a Rusko si tak podpoří své spojence různě po světě.

  • Clanek
    13:53 21.07.2015

    1) Diky Charliemu za hodnotny prizpevek.
    2) Logik to napsal presne. U modernich komplexnich systemu (a moderni tank je komplexni system) jde o HW jen z casti, a casto z (vyrazne) mensi casti. Spise je to SW, to je to co bude Rusko ve vysledku bolet nebudou li s nim chtit zapadni firmy spolupracova. Ne neschopnost neco vyrobit, ale neschopnost to uvest k zivotu v kvalite zapadnich tanku. A i s neomezenym financovanim neni jistota ze se vyvoj svepomoci povede (nehlede na to ze aktualni Rusko je kde co jen ne zeme s neomezenym financovanim).

    Armata to ma podle me prave kvuli aktualni politice Ruska a zapadnim protiopatrenim usticim v utnuti dodavatelu prave tohoto druhu "zbozi" docela nahnute, a muze se velice snadno z projektu s obrovskym potencialem stat promarnena prilezitost. Ciste z pohledu techniky by to byla skoda (ikdyz z pohledu aktualni politicke situace by mi to nevadilo vubec).

  • logik
    11:42 21.07.2015

    Ad elektronika - v té IMHO není až tak velkým problémem hardware (nějakej ten CPU se v Rusku vyrábí - byť za nesrovnatelně vyšší cenu (jeden cpu stojí řádově desítky tisíc korun), tak v ceně tanku se to ztratí (potřeba je jich jen "pár").

    To, s čím budou mít větší problémy je software. Rusové měli vždycky dobré programátory, ale systémy řízení palby, analýza grafické informace ze senzorů atd... jsou dosti specifické obory, kde i geniální programátor se to nenaučí hned.

    Další problém bude v analogové elektronice, kde nestačí to vyrobit, ale čím se to umí vyrobit lépe, tím např. vzroste dosah radaru atd....

  • semtam
    09:50 21.07.2015

    Ruská armáda by měla mít celkem cca 550 kusů T-90A. Nyní se používá 300 kusů a zbylé cca 200 T-90 jsou v rezervě. T-72B3 byl objednán v počtu 300 kusů, ne roční modernizace 300 T-72 na verzi B3.

  • Muhaha
    09:30 21.07.2015

    Charlie:
    Se vším, co ve Vašem příspěvku popisujete, souhlasím.
    Osobně si myslím, že UVZ padne jen v případě, že se zavádění T-14 do výroby hrubě nepovede/zpomalí a do roku 2020 nebudou mít ani 200 ks. Tedy, že poslouží jako obětní beránek.

  • Charlie
    08:29 21.07.2015
    Oblíbený příspěvek

    Prodej starších tanků ze skladů není reálný. Předně, pro cca 10k tanků není ve světě v současné době trh, navíc uvolnění tak obrovského množství by enormně stlačilo cenu a ve výsledku by se ty tanky ani nemuselo vyplatit prodávat. Zároveň by to zničilo trh s novými tanky, což by bylo proti zájmům Ruska.

    Dále T-64 jsou neprodejné. je to vysoce sofistikovaný typ s problematickou obluhou a tudíž vysokými provozními náklady a rovněž náklady na obsluhu a technický personál. Rozvojové státy (Afrika, Asie, částečně Jižní Amerika) si je nekoupí, protože by je neuměli udržovat v provozuschopném stavu (zejména Afrika by s tímhle měla obrovský problém) a jiné státy zase kvůli jejich zastaralosti (zejména v oblasti pancéřové ochrany).

    Prodejné by mohly být T-80, zejména po nějaké modernizaci, ale zase - Rusko radši vyrobí a prodá nové T-90, než aby vytahovalo uloženky. Navíc T-80 leží na skladě téměř ze stejných důvodů jako T-64: vysoké provozní náklady (žravá turbína a komplikované systémy tohoto kdysi špičkového tanku pro elitní útvary) a problematická údržba, navíc v Rusku byla výroba ukončena a spolupráce s Ukrajinou, která si know-how na výrobu T-80 uchovala, není možná (navíc T-80 nikdy nebyl mezi Sovětskými generály dvakrát oblíbený).

    Další otázkou je sériová výroba a její cena. Tanky se ani v Americe nevyrábí na automatizovaných linkách, jak je známe z automobilky, ono totiž roboty není co vyrábět - v automobilovém průmyslu obstarávají zejména svařování karoserie a lakování a oba procesy se u tanků dějí jinými způsoby kvůli obrovské hmotnosti a rozměrům celků. Proto se používá, obdobně jako u produkce těžkých anákladních automobilů, pásová výroba, kdy na začátku stojí holá korba/věž tanku a ta je během průchodu linkou na jednotlivých stanovištích "nastrojována" jednotlivými komponenty výbavy. Nejdůležitější jsou v tomto případě speciální přípravky (držící díly pancíře během svařování, stojany na věže pro lepší přístup) a vyškolený personál (tak, aby zvládal jednotlivé montážní úkony rychle a precizně bez nutnosti časté konzultace s výrobní dokumentací). UVZ pravděpodobně Ruská vláda nenechá padnout, je to prakticky jediná továrna v Rusku, která si uchovala schopnost vyrábět tanky ve velkých sériích, ostatní velké závody tuto schopnost opustily ve prospěch civilní výroby (zejména po pádu SSSR).

  • Jura99
    08:02 21.07.2015

    tzv. Armata je demonstrátor šitý horkou jehlou. Nejspíš ani Rusové ještě nevědí, co sériová verze Armaty bude umět, jaký bude mít kanon, řízení palby atd. a zejména, kdy bude k dispozici.

  • jarpe
    07:51 21.07.2015

    Tak oni Američani jsou mazaní. V evropě navodí takovou situaci, díky které se v Rusku uvolní trh a pak toto volné místo sami obsadí.

  • marius
    07:05 21.07.2015

    Sankce mozna muzou nejake problemy znamenat, ale uvedomte si, ze je na Rusko a ke sve skode uvalil pouze Euro Sojuz u Spoj. Statu si nejsem az tak jisty, kdyz jejich obchod s RF spise roste. Ostatni svet s Ruskem vztahy dale uspesne rozviji. V Ufe jak asi vite, probehlo setkani BRICS a Sanghajske smlouvy. Podle nezavislych ekonomu ma toto spojenectvi velkou budoucnost a ekonomickou silu. Nase oficialni media ale o teto udalosti informovala velmi sporadicky. Pokud si tu technologii Rusove nekoupi na zapade, tak si ji budou muset vyvinout sami, nebo ve spolupraci se svymi spojenci.

  • KOLT
    06:47 21.07.2015

    dusane, je to o elektronice, to bez debaty. Jenže elektronika v tanku není to samé co elektronika v Mac Booku :-) Prostě nepotřebujete nejnovější nejrychlejší procesor vyráběný 14nm technikou. Spíš naopak, protože novinky prostě nejsou dostatečně ozkoušené (nehledě na to, že čím "menší" je výrobní proces a výsledek, tím větší náchylnost na počkození pomocí EMP). Takže v tomhle případě je to o hodně o SW, který v Rusku produkovat rozhodně umí.

    Jiná situace je u pozorovacích zařízení, kde mají Rusové díky sankcím asi skutečně problém. Minimálně v NV, jak jsou na tom s termo, moc netuším. Sice mohou kupovat něco z Běloruska, případně na tom postavit svůj vlastní vývoj, nicméně špička v oboru je už o kus dál. Na druhou stranu než se tohle skutečně projeví, tzn. ta špička se dočká skutečně širokého nasazení na konkurenční technice, chvíli to potrvá. A tou dobou už taky mohou být sankce zrušené...

    Prostě bych jako hlavní překážky v zavádění Armaty do výzbroje viděl v problémech s výrobou a ve financích, nikoliv v sankcích uvalených na Rusko.

  • dusan
    00:22 21.07.2015

    KOLT

    No zrovna i tanky sú dnes postavené na elektronike ..... systém riadenia paľby, komunikačné systémy, navigácia, diagnostika tech. stavu .... a pod.

    Stále platí, že vyhrá tankový suboj ten kto súpera nájde, zameria a vystrelí prvý .... že má o 10-20 % odolnejší pancier či výkonnejší kanón už pri tom nehrá až takú rolu ......

    A o tom je modernizácia dnešních západných tankov .... nie tak o kanónoch a panciery, ale o elektronike ....

  • KOLT
    23:01 20.07.2015

    Tak zrovna elektroniky bych se až tak nebál. Tank nepotřebuje až na několik výjimek kdovíjaký hi-tech. Důležitá je spíš robustnost (ve smyslu přežije i jízdu v tanku a EMP) a spolehlivost než jestlivá se to vyrábí 20 nebo 12nm metodou. Problém mohou mít s pozorovacími přístroji, ale i to asi dokáží vyřešit, maximálně nebudou mít to nejlepší, dokud nepominou sankce. Nebo budou muset zainvestovat a vyvinout vlastní.

    Ohledně automatizace – linka na výrobu tanků rozhodně nebude tak automatizovaná jako linka na výrobu aut. Prostě se to nevyplatí. Montážní linka ve Škodovce ročně vyplivne klidně 100 k vozidel, to je každých cca 5 minut jeden auťák! Uralvagonzavod plánuje zhruba o tři řády méně tanků, takže na jeden bude mít tři dny. Je tedy jasné, že není nutné tolik hrotit automatizaci, která by navíc byla mnoooohem dražší než u aut, protože pracujete s mnohem těžšími výrobky.

    Hlavně bych se bál, jestli budou mít dost schopných pracovníků. I zmíněná Škodovka má problém sehnat kvalitní pracovní sílu, přičemž u výroby tanků to bude asi ještě problematičtější (větší požadavky na pracovníky). A aniž bych se chtěl někoho dotknout, přecijen máme v ČR o něco vyšší kvalifikovanost... Jasně, těch lidí nebude potřeba tolik. Nicméně s ohledem na to, že i jiné projekty v Rusku (a nejen tam) s tímto problémem hodně bojují (vizte vesmírný průmysl), nejsem v tomto ohledu kdovíjaký optimista. Musí samozřejmě prvně sehnat odborníky na rozjezd té výroby (technologické postupy v "laboratorních" podmínkách, což výroba 24 kusů během několika let je, a v sériové produkci jsou totiž něco zcela jiného).

  • shal
    22:10 20.07.2015

    SpiritWar: Vzhledem k tomu, žespuštění montážní linky trvá zkušeným firmám, které sekají automobily jak Baťa cvičky i několik let, tak u tanku, kde se pracuje s mnohem těžšími a na obrábění náročnějšími materiály to bude trvat o dost déle a bude to řádově dražší. Ale u Armaty bude problém spíše s těmi hi-tek systémy než s těžkým strojírenstvím. Rusko má značné zkušenosti s těžkým průmyslem, ale za ruskou elektroniku a pokročilé materiály bych ruku do ohně nedal.

  • SpiritWar
    22:00 20.07.2015

    no nwm na akej uroveni je automatizacia v rusku, ale myslim si ze, nie na moc vysokej, lebo prave automatizacia dokaze pri vysokych seriach vyrazne znizit cenu produktu a zaroven zabezpecit dostatocny pocet kusov.

    viem si predstavit ze navrhnut poriadnu montaznu linku na tank a zaroven vyrobit dostatocny pocet suciastok musi byt mimoriadne narocne.

    inak pokial viem, automatizaciu zavadzaju v rusku dokonca aj slovenske firmy... a to slovaci tiez niesu extra priebornici lol

  • stroup
    19:54 20.07.2015

    Fous: Ještě dodám že firma která T-24 má vyrábět je ve velkých finančních problémech, pro velké dluhy visí nad ní akutní hrozba konkurzu. A to přestože tento podnik zajišťuje výrobu a modernizaci tanků T-90S a T-72, tedy lukrativní státní zakázky.
    Samozřejmě nečekám že by Rusko bankrot takto strategicky významné firmy dopustilo, ale finanční injekce od státu určitě bude potřeba.. jen nepůjde na vámi navrhovanou stavbu nových hal ale na umoření dluhů...

  • stroup
    19:41 20.07.2015

    Fous:pokud to jen orientačně z hlavy spočítám tak za těch 16000 tanků ve skladech, pokud by se je vůbec podařilo prodat, koupí tak maximálně 40 kusů T-14...

  • logik
    19:30 20.07.2015

    Fous: Schopnosti T64,72,80,90 nejsou zas tak daleko od sebe, aby se vyplatilo je držet.
    A výprodej ruské armády cílený na zvýšení výkonnosti (byť vojenského) průmyslu je sice dobrý nápad, ale obávám se v Ruských reáliích nerealizovatelný.

  • Fous
    19:19 20.07.2015

    Musím vyjádřit pochvalu za skvělý článek plný informací a bez zaujatosti. Jinak mě napadlo řešení problémů s penězi a velikosti výroby. Možná by nebylo od věci, kdyby Rusko začlo prodávat právě ty uložené T-64. 72, 80 do jiných zemí, čímž se dostane k více penězům, které bude moci zužitkovat na tanky Armata. Dále by mohl stát zafinancovat firmu, která Armaty vyrábí a rozšířit její prostory, popřípadě postavit nové závody, čímž poskytne nová pracovní místa. Dále se ovšem nabízí otázka, že ono možná není na škodu mít ve vojsku 4typy různě modernizovaných tanků, jelikož v případě války nepřítel nikdy neví co proti němu vyjede (Pak je tu ovšem problém s logistikou). Jinak mě omluvte pokud tu píšu blbiny, nevím jestli to takto funguje, i když je to vcelku logické...

  • ikari
    19:16 20.07.2015

    já Armatě docela fandím :) (protože pevně věřím tomu, že mi nikdy nebude parkovat před barákem) a to minimálně do té doby než (pokud) se začne rýsovat Leo 3 ... a navíc by tenhle projekt mohl Rusku pomoci - přece jen, jak už tu spousta lidí naznačila, tyhle nové ruské projekty poněkud naráží na staré ruské problémy a pokud se jim podaří se přes ně přenést, tak to pomůže obyčejným lidem v Rusku a tudíž uškodí Putinovi :P tedy pokud se do té doby Putinovi nepodaří tu zemi vyhladovět (btw: ty sankce vůči Rusku byl sakra špatný nápad - všichni naši/EU/USA politici by si měli povině přečíst Orwellovu knihu 1984)

  • GAVL
    18:43 20.07.2015

    Armatu dozajista prodražují sankce a uvidíme jak se s tím Rusové poperou. Na druhou stranu není Rusko jediná země na světě, které se nové zbraňové systémy prodražují. Naše země to dokáže při nákupu čehokoli.

  • logik
    18:15 20.07.2015
    Oblíbený příspěvek

    Spurs:
    - naše M4CZ není nejlepší, protože jeho pancíř stojí za houby (je to přestavba "oslabené" exportní verze T72). Dyna asi také nesnese srovnání s ruskými kontakty.

    - problém u malého počtu tanků je ten, že díky ceně za vývoj velmi stoupne jednotková cena. U vojenské techniky je vždy nejdražší vývoj. Takže úspora ve výsledku není taková, jak by se čekalo a navíc část té úspory sežerou výdaje na logistiku.

    - Armatu pravděpodobně hodně prodražuje snaha o samostatnost, tj. odvrhnutí západních komponent a z toho plynoucí drahý vývoj komponent, které na západě už vyvinuty jsou + jejich drahá "kusová" výroba.

  • belkin
    17:48 20.07.2015

    Vzhedem k tomu, že tank je to provozně nejdražší vozidlo,
    většina demokraktických států velmi pečlivě zvažuje jejich počty a náklady na provoz.
    (Nijak nepopírám jejich bojovou hodnotu).

  • Spurs
    17:38 20.07.2015

    Jak říká JirkaM - mít tankové vojsko složené z několika typů nemusí bát špatné. Osobně si myslím, že nechat T-72B3 a doplnit T-14 je dobré řešení. Z hediska ogistiky je asi vždy lepší jeden typ, ale myslím že 2 druhy tanku jsou ok, navíc když ona modernizace B3 údajně patří mezi nejlepší modernizace T-72. Vůbec nejlepší je prý ta naše M4CZ. Myslím že mít do roku 2.500 T-72B3 a cca 500 Armat by nebylo špatné. Nejstarší tanky vyřadit úplně a nechat ve skladech jen novejší T-80 a T-90 a poté postupně i tyto po roce 2020 vyřadit, případně prodat a nechat ve skladech jen současné T-72B3, které budou pomalu nahrazovány Armatou. Vše je ale otázka peněz. Taky se mi nezdá, aby byl T-14 dvojnásobně dražší než Leopard 2 a dokonce dražší než předražený Leclerc. Věřím ale tomu, že cena vývoje vylezla na 2,5 násobek jak se píše. Jednotka za kus de mě tak drastická nebude, resp. nevidím důvod proč by Rusko mělo platit za 10 Armat to samé co za 20 Leopardů nebo 16 Leclerců. Ruská technika se vždy vyznačuje tím, že nabizí lepší poměr cena/výkon/užitná hodnota. Áe možná se pletu a je to opravdu extrémně drahý tank.

  • belkin
    17:37 20.07.2015

    Mám pocit že se rusko chce ,,přetankovat" možná platí ruské přísloví:
    ,,Nechceš li býti béčko, kup si jedno téčko"

  • Lukyi
    17:27 20.07.2015

    Nemá Rusko v arzenálu těch T90 930kusů?? a ne zde zminovaných 300??

  • RiMr71
    16:45 20.07.2015
    Oblíbený příspěvek

    ...o jé.... tady to zas bude jak při bodákovém útoku...! :)

  • JirkaM
    16:40 20.07.2015

    Však není potřeba vyrábět armat tisíce. Ony se s lehčími T-72 a T-90 vlastně docela hezky doplňují.

    U T-50 to je znát ještě víc - nepřítel si nikdy nebude moct být jistý jestli stojí proti SU-34, nebo jestli tam je někde nějaká T-50, kterou nevidí. Nakonec kvůli těm pár T-50 budou muset za obrovské peníze upgradovat všechny radary.

  • dusan
    16:33 20.07.2015

    Samozrejme, že tie plány na výrobu T-14 sú nereálne ....

    Ale to je v Rusku taký "zvyk" .. podľa mňa dosť absurdný ... stále ohlasovať nejaké bombastické projekty o ktorých je úplne jasné, že sú mimo reality ....

    Samozrejme krátkodobo to môže zapôsobiť .. ale dlhodobo je Rusko odsúdené na posmech ...

    Počítam už budúci rok sa bude oficiálne znižovať vojenský rozpočet .....