Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka

Su-57; větší foto / Public Domain  

Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ustanovení týkající se rozvoje vojensko-průmyslového komplexu Ruské federace Vladimír Guteněv uvedl, že ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57. Podle Guteněva se ruské letectvo zaměří na vývoj stíhačky šesté generace a na úderné drony. Letouny Su-57 Rusko nabídne zahraničním zákazníkům.

Ruský deník Gazeta v článku „Su-57 je drahá a zbytečná hračka“ citoval rozhovor Guteněva pro tiskovou agenturu Interfax. Podle Guteněva Su-57 velmi rychle technicky zastarává a proto je nutné zaměřit se na vývoj stíhacích letadel šesté generace.

 

 

„Není v zájmu ruského letectva Su-57 masivně kupovat. Letoun má ale skvělý exportní potenciál, mnoho zemí si ho může koupit,“ řekl Guteněv agentuře Interfax. O Su-57 může projevit zájem znovu Indie, která sice před časem ohlásila záměr odstoupit od rusko-indického programu stíhačky páté generace FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), tedy indické verze Su-57, ale podle posledních zpráv Indie uvažuje návrat k programu.

 

Podle deníku Press Trust of India sice Indie stále považuje svou finanční spoluúčast za příliš vysokou, ale nebrání se rozhovorům. 

 

Slova Guteněva o několik dní dříve pro ruskou televizi Rossija 24 potvrdil místopředseda ruské vlády pro problematiku ruského vojensko-průmyslového komplexu Jurij Borisov:

„Letadlo [Su-37 - pozn. red.] se ukázalo jako velmi dobré, nevyjímaje zkoušky v Sýrii, které potvrdily jeho letové charakteristiky a bojové schopnosti. Ale víte, že dnes je Su-35 považován za jedno z nejlepších letadel na světě, a proto nemá smysl pracovat na velkosériové výrobě páté generace letadel. Je to naše pojistka, kterou můžeme použít, pokud předchozí generace letadel [Su-35 - pozn. red.] bude zaostávat ve svých vlastnostech za podobnými letadly předních zemí světa.“

 

„Myslím, že šestá generace letadel se stane mostem mezi pilotovanými letadly a autonomními létajícími systémy, které díky umělé inteligenci budou schopny plnit požadované bojové úkoly, včetně skupinových úkolů,“ uvedl Borisov.

 

Postoj Borisova následně potvrdil Guteněv: „Vcelku souhlasím se slovy Jurije Ivanoviče (Borisova), že jen těžko můžeme očekávat masivní nákup Su-57.“ Nákup není z finančního hlediska možný a to i přesto, že podle Guteněva Su-57 stojí 2,5× méně než americká F-35 Lightning II – Su-57 je však pořád dražší než Su-34 a Su-35. Cena letounu je jedna část problému, druhá je problematika sériové výroby a stím související nutnost vybudování komplexního dodavatelského řetězce. Je třeba si uvědomit, že vybudovat výrobní linku je z technologického a obchodního hlediska stejně náročné (ne-li náročnější), jako vyvinout samotný letoun.
 

„Uvědomujeme si, že program začal již v roce 2001 a v důsledku celé řady objektivních příčin se jeho realizace zpozdila. Zpoždění souviselo s velmi dynamickým rozvojem technologií, hlavně systémů elektronického boje a zaváděním nových kompozitních materiálů,“ uvedl Guteněv s tím, že nové motory Izděljie 30 Su-57 získá až v letech 2023 až 2024. S letovými zkouškami Su-57 se původně plánovalo začít v letech 2006 - 2007 a se zavedením Su-57 do služby se počítalo v roce 2014. Státní program pro vyzbrojování počítal do roku 2020 s nákupem 52 stíhaček Su-57.

 

V roce 2010 Vladimír Putin uvedl, že investice do vývoje Su-57 dosáhly pouze 30 miliardy rublů, stejná částka měla stačit na dokončení projektu. Skutečná výše vývojových nákladů, včetně výroby prototypů a jejich testování však nebyla zveřejněna. Reálně jde ale nepochybně minimálně o jednotky miliardy dolarů.

 

„Během krátkého nasazení Su-57 v Sýrii jsme získali množství dat souvisejících se schopnostmi letadel F-22 a F-35 detekovat naší stíhačku. Výsledky telemetrie jsou vážným důvodem k vylepšení našich strojů. Z tohoto důvodu se mi jeví mnohem vhodnější, abychom se soustředili na vývoj letadla šesté generace, zatímco spustíme malosériovou výrobu strojů páté generace. Ty mohou sloužit k vylepšování systémů budoucího letadla nebo jako exportní artikl, který by zajistil návratnost nákladů vynaložených na vývoj Su-57,“ uvedl Guteněv.

 

„Z tohoto důvodu souhlasím s názorem Jurije Ivanoviče (Borisova), podle kterého jsme nabyli (při vývoji) jisté zkušenosti a přeskokem jedné generace můžeme ušetřit prostředky rozpočtu,“ reagoval na slova Borisova Guteněv.

 

Guteněv se tak připojil k dalším ruským odborníkům (Chramčichin, Sardurio), kteří již dříve Su-57 označili za příliš drahý projekt, který odčerpává finace z jiných oblastí letectva. Podle Guteněva a Borisova lze bojovou hodnotu letectva za dané peníze zvýšit spíše nákupem stíhaček Su-35, nikoliv Su-57.

 

Podle Guteněva je Su-35 navíc „výkonnější“ (bez upřesnění, co znamená „výkonnější“) než americké stroje F-15 a F-16 a „do jisté míry“ není horší než F-22 a F-35.

 

První zprávy o problémech projektu Su-57 se dostaly na veřejnost v roce 2015, kdy Borisov oznámil záměr koupit pouze 12 sériových Su-57. V současné době ruské letectvo testuje deset prototypů Su-57, ty ale nebudou pravděpodobně připraveny pro operační nasazení a poslouží jen pro testování, případně pro výcvik.
 

Hlavním důvodem odmítnutí Su-57 není jen vysoká cena a rychlé technické zaostávání (zřejmě potvrzené v Sýrii při kontaktech s F-35 izraelského a F-22 amerického letectva), ale také neexistující nové motory a podle ruských médií prostý fakt, že Su-57 vlastně nenabízí (přes vyšší pořizovací a provozní náklady) lepší schopnosti než Su-35. To pro deník Gazeta potvrzuje i bývalý letecký instruktor ruského letectva major Andrej Krasnoperov Podle Krasnoperova „charakteristiky Su-57 jsou velmi podobné Su-35“ a tedy, aby si Rusko udrželo obranné schopnosti na potřebné úrovni „je nutné zakoupit ty letadla, které existují a jsou spolehlivé – to se týká především Su-35.“  

 

Su-57 s největší pravděpodobností čeká stejný osud jako MiG-35. V obou případech ruské letectvo nakoupí „s donucením“ jen jednu letku, by podpořilo export těchto strojů do zahraničí. V každém případě, jak píše ruský deník Gazeta, sériová výroba Su-57 pro ruské letectvo se pravděpodobně nikdy neuskuteční.

 

Zdroj: Letecký magazínGazeta

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

PAK FA: Ruská stíhačka páté generace ponese jméno Su-57

Velitel ruského letectva generálplukovník Viktor Bondarev vojenské televizi TV Zvězda potvrdil nové ...

Indická verze Su-57: Rusko a Indie se blíží dohodě

V dohledné době má dojít k podpisu finální dohody, podle které Indie nakoupí 108 rusko-indických ...

Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30

Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy ...

Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?

Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • Tesil
    11:10 16.07.2018

    Pouze na okraj-staniolové proužky byly vyrobeny z cínu a ne z hliníku.Po té co se Němci naučili toto rušení rozlišovat upravili spojenci rozměr těchto proužků a údajně tím opět obsluhy radarů mátli.

  • Olivav
    10:02 16.07.2018

    balm Datum: 11.07.2018 Čas: 21:49

    Tohle odpověd, ke které není co dodat.

    Jen si troufnu dodat, že i volba typu a procento kompozitů v draku je taky důležité jak se bude RAM chovat a není to o tom, že jen kompozit je dobře. V některých částech je lepší pod RAM kov jinde kompozit. To je hezky laicky popsáno v článku co tu postnul Shania.

    Prostě je to hodně o tom neumožnit nepříteli vést účinnou palbu na dlouhou vzdálenost proti letadlu se Stealth technologiemi a tím mu dát vyšší šanci na přežití, splnění úkolu a návrat.

  • Olivav
    09:52 16.07.2018

    UnionPacific, Shania:

    ten článek o RAM jsi tu už Shanio jednou postoval. Co si pamatuji, tak hlavní je též kombinace tvaru a konkrétního materiálu. Takže spočítat to dost dobře nejde pokud nevíč kolik kde a čeho tam je.

    F35 tam popisovali jako kombinaci zkušeností z B-2 a F-22. Takže proto je tak "divně" tvarovaná.

    Jediné, co lze je asi ošahat si každé konkrétní letadlo radarem jinak je to vše silná aproximace. Pravda je, že jsou známy fyzikální proncipy, ale je hodně proměnných. Radarovou vlnu lze odrazit tvarováním pryč nebo "unavit" opakovanými odrazy na specifickém RAM. Tak nějak to v tom článku bylo.

    Např. B-2 těží z toho, že je velká. Ta pásma L apod se stávají problémem u menších strojů.

    Nechci to tu tahat, ale o výpočty J-20, SU-57 (PakFa) se pokoušeli na stránkách Ausairpower Je to je hrubá aproximace a dobře na tom byla obě letadla dle jejich grafů snad jen zepředu.

    Jinak i starý RAM absorbuje i v pásmech L a Ku jen ne tak účinně jako v X. To je jasný kompromis oslabit střelecké radary.

  • UnionPacific
    23:43 13.07.2018

    Shania: Ešte by ma zaujímala jedna vec : Bolo by možné na základe nejakých počítačových simulácií vypočítať tvar radarového signálu v istom zmysle najvhodnejšieho pre dané lietadlo ? Lebo každá vlna sa na rôznych lietadlách rôzne odráža,difraktuje a zase interferuje...tak či by sa dala určiť vlna najvhodnejšia pre odhalenie konkretneho lietadla napr. F22 či F35...

  • Shania
    12:20 13.07.2018

    UnionPacific: teoreticky ano, provést to v praxi je něco jiného (at už jde o odlišení stroje od pozadí, rušení, klamné metody, přežití samotného radaru atd).

    Ale i při cvičení piloti říkají, že nepřítel zhruba ví, kde jsou...

    Obecně se taky tvrdí, že RAM materiály moc nefungují v tomto pásmu.

    Ale tady je článek o RAM materiálech

    https://www.reddit.com/r/F35Li...

    The patent claims composites with CNT-infused fibers are capable of absorbing EM waves from 0.1 MHz to 60 GHz, a bandwidth unheard of in commercial absorbers, with particular effectiveness in L- through K-band. The patent does not quantify the absorptivity, but does say the panels would be “nearly a black body across . . . various radar bands.” Also, interestingly, a layer can be composed so an attached computer can read the induced currents in the fibers, making the layer a radar receiver.

  • KOLT
    12:05 13.07.2018

    Jirosi, já tím myslel vysvětlení používání hliníkových pásků k zahlcení radaru. Nejsa odborník na 2. sv. jsem netušil, že se to tam používalo takto. Díky za osvětlení. A teď podobné o tom fleku místo stealth letadla, prosím :-)

  • UnionPacific
    11:55 13.07.2018

    Balm : Dobrý deň,chcel by som sa opýtať,či je pravda,že ak na lietadlo o dlžke L použijem radar o vlnovej dlžke tiež rovnej L,tak nastane odraz vždy,bez ohľadu na stealth. Neviem to dokázať,len som to postrehol na niekde v diskusii na palba.cz

  • Jirosi
    11:06 13.07.2018

    Kolt: Doufám, že Balm poskytne lepší vysvětlení. Protože to co poskytnul "StandaBlabol" je ...

    Taktika náletů na Německo fungoval, tak že se poslal jeden Svaz útočných a několik klamných. Ty sice vyrazily k Německu, ale když už bylo pozdě otočily se zpět do Anglie. A protože Luftwafe neměla dost stíhačů musela se rozhodnout kam pošle svoje stíhače bránit.

    Hliníkové pásky se používaly, přesně k tomu samému. Tedy nad danou oblastí se vysypali a jejich radarové odrazy vytvořily právě tyto klamné svazy. Tedy opět se Německé obrana musela rozhodovat kam pošle letadla. Tohle opatření, ale rychle ztratilo funkčnost. Protože Němečtí operátoři se poměrně rychle naučily odhalovat tyto "falešné" letecké uskupení.

  • KOLT
    10:37 13.07.2018

    Jirka_Zlin, balm byl požádán o vysvětlení, slušně. Odpověděl naprosto povýšeneckým způsobem. Jako odborníka ho uznávám, ale neschopnost/neochota vysvětli alespoň velmi laickým způsobem, o co jde v jevu, který jsem popsal, je v diskusi dost handicap... Vím, že se tu kolikrát slovíčkaří a honí ego (firma F&L je na to specializovaná ;-) ) a chápu nechť k tomuto. Pokud by balm poskytl vysvětlení, jaké vám dal Standa stran hliníkových pásků zahlcujících radar falešnými odrazy, stačilo by. Hádat se o slovíčkách ho nikdo nenutí. Ale tohle bylo fakt dost zoufalé :-/


    F-117 byly vyžazené, protože měly velké náklady na provoz a ve stealth režimu naprosto minimální SP. Šťastný srbský zásah (za který Srbové zaslouží chválu, protože prostě dokázali eliminovat zásadní výhodu soupeře a vychytali jeho slabé místo, což je přesně to, o co v taktice jde) na to měl vliv právě v tom, že si plánovači uvědomili, že letadlo s tak mizerným situačním přehledem je skutečně hodně omezené. A protože peněz bylo málo a bojovalo se především proti ručníkářům, nebylo ho zapotřebí. Na strategické záležitosti už fungovala B-2 a do služby vstupovala F-22. Bylo potřeba šetřit, F-117 bylo první na ráně pro zaříznutí. Víc v tom hledat netřeba.

  • Shania
    10:01 13.07.2018

    Jirka_Zlín: ve skutečnosti USAF počítalo daleko menší efektivitu F-117 v DS a předpokládalo se, že ji dokáží zachytit. Počítalo se z daleko vetšímy ztrátami, to že to nakonec přišli o jeden stroj za tak dlouhé období je asi dost překvapilo.

    Úspěšnost stealth, ale záleží hlavně na vhodné taktice a dobrém plánování. Zatímco F-177 se musela držet předem naplánované trasy, které ji vhodně dostanou přes protivzdušnou obranu, tedy nemůže pružně reagovat na nové/neobjevené hrozby (pop up) a neměla ani možnost zjistit, že je něco zaměřuje.

    Od B-2 dále je ale situační povědomí a schopnost pružně reagovat na aktuální situaci klíčová vlastnost stealt technologie.

    F-35 spojuje:
    -velmi dobré vlastnosti v redukci rcs a IR,
    -schopnost shromažďovat, zpracovat a předávat detailní informace o svém okolí pro poskytnutí výborného situačního povědomí.
    - velmi dobrý REB, nejen pro vlastní obranu, ale pro vzájemnou podporu.

    A jestli jedna věc ve vzdušném boji platí na 100%, nezáleží ani tak na výkonu strojů co proti sobě stojí, ale o tom jak to vše funguje jako celek. Vycvik a hlavně kvalitní podpora jsou naprosto klíčové vlastnosti.

    Už dnes 4 F-35 3F si dokáží sami sobě poskytnout lepší podporu. než dokáže většina letectev poskytnout se specializovaným zařízením...


    A co se týká situace protivníka, jedna věc co se zjistila, že pokud nepřitel tuší, že je stealth v okolí, má to velký vliv na jeho psychiku a rozhodnutí.
    Min při cvičeních (kde se pilot nebojí že umře), piloti vidí za každým kontaktem F-22/F-35 a jsou agresivně po něm.

    Tohle pilotům umožňuje využít chyby protivníka a snaze ho vymanévrovat.

    Takže nakonec ani nejde tak o tom, že by stealth stroje nešli sestřelit, ale výhoda na jejich straně je tak velká, že to bude pro protivníka velmi těžké a nákladné a ještě bude v pozici, kde bude jen reagovat...

  • StandaBlabol
    09:39 13.07.2018

    to Jirka_Zlin,

    s těmi hliníkovými proužky to není nic složitého. A nejednalo se o "stealth" metodu. Šlo o rušení. Prostě jich přes samotným náletem vysypali spoustu ve velké výšce, ony pomalu padali a odrážely tolik signálu, že radarové obrazovky svítily celé a útočící letadla v tom nebylo vidět. Schovaly se za falešné odrazy.

  • Jirka_Zlín
    09:17 13.07.2018

    @Balm

    Nenechte se znervoznit Logiken a spol. - tito pánové se vyjadřují k tolika tématům tak rezolutně, že snad ani nemohou být lidé, aby se v tom všem vyznali....
    Existuje nějaký odkaz na článek, vysvětlující tento problém ve formě pro laiky?

    @Logik
    To, že je Stealth výhodou nikdo rozumný nepopírá /pomineme propagandu/.
    Možnost prvního výstřelu je k nezaplacení vždy, ať jste obránce nebo útočník. Ale to, že jdou letouny vybavené Stealth sestřelit předvedli Srbové. To, že to měli ulehčené způsobem použití letadla neřešme.
    To, že tyto letouny byly staženy z výzbroje ukazuje, že tam byl nějaký problém, který se laikům nesděluje. Zjevně je šlo nějak zachytit. Nepochybuji, že tento případ sestřelu byl jak Rusy, tak hlavně Američany pečlivě zkoumán /koneckonců na tom stojí v budoucnu půlka jejich letectva/ a využit v současných strojích. Minimálně ve způsobu užití stávajícíh letadel, pokud nešlo upravit "hardware".

    @PavolR 08:05
    Zajímavá myšlenka...

    @StandaBlabol
    Jak chceš něco vysvětlovat, když druhá strana neposlouchá a mele si stále svou.

    Mimochodem, mně osobně by ani podrobný výpočet moc neřekl. Mně třeba dodnes není jasné jak fyzikálně fungovali hliníkové proužky na Německem za 2. světové (taky "velký mrak"). Ale to, že s tím měli Němci určitou dobu obrovský problém dokazuje, že to funguje i bez mého pochopení podstaty věci.

  • StandaBlabol
    08:16 13.07.2018

    Balm,

    tak nám tupcům, prosím, vysvětli, jak stealth opatření dokáží nafouknout odraz letadla na obrovský oblak. Něco plácnout, pak se schovat za spoustu matematických termínů a prohlásit, že se to nebudeš snažit vysvětlovat je celkem zbabělé.

    Jak se říká, pokud tomu opravdu rozumíš, tak to dokážeš vysvětlit i laikům. A mně to opravdu zajímá. Zatím jsem měl zato, že stealth odraz parsků od letadla spíš redukuje.

  • PavolR
    08:05 13.07.2018

    Bez toho, že by som sa plánoval príliš vkladať do diskusie o stealth, by som poznamenal, že toho času sa skutočne v súvislosti s F-117 písalo (a s týmto som sa tu a tam stretol ešte viackrát), že ak aj radar nejaký odraz zachytí, bude to ukazovať na iné miesto, než kde lietadlo skutočne je (možno sa odrazom od špeciálneho náteru pozmení vlnová dĺžka odrazu a ten sa následne javí ako odrazený odinakiaľ).

  • balm
    04:50 13.07.2018

    @logik

    Bohužel, nemohu změnit individuální interpretaci v rozporu s původní myšlenkou (textem). Někdo si vymyslí nějakou pitomost na základě jednoho slova (s ignorací zbytku) a následně prezentuje jako názor někoho jiného. I kdybych dokázal správnost s praktickou ukázkou výpočtů dopadových koeficientu a komplexních úhlů (včetně pomocí Maxwellových rovnic, repsktive odvozenin v integrálním tvaru) s rozborem vlnové impedance (permitivita, měrná vodivost, ...) každé vrstvy (čti strávil bych celý den psaním odpovědí s výpočty), výsledek zůstane stejný. Upřímně a bez povýšení, prostě nemá smysl vysvětlovat něco, co stejně zase někdo přetransformuje na pečenou husu schopnou teleportovat se v prostoru ... Narážím na skutečnost, že většina diskutérů prostě nechce chápat a přemýšlet nad odpovědí, raději sklouzávají k jednoduchým závěrům. Nezbytná rezignace, prostě jsem vzdal chuť něco rozpitvávat znovu, znovu a znovu.

  • logik
    00:12 13.07.2018

    raziel: obhajuješ neobhajitelné. To, cosi, co někteří popisovali, mohli být náhodné odrazy od F117. To opravdu může vypadat jako hejno ptáků: když z celé trajektorie letadla získáš pár odrazů, tak můžeš mít pocit, že tam je hejno ptáků, z kterého vidíš tu a tam ptáka.

    Balm ale popisoval něco úplně jiného: "místo tvaru obrovský oblak". Tedy netvrdí, že je letadlo občas náhodně zachyceno, ale ne natolik, aby šlo zamknout (jak popisuješ ty), ale že vytváří na radaru odrazy i v místech, kterými ve skutečnosti vůbec neletí. Což je IMHO prostě nesmysl - kde by se tam ty odrazy vzaly? Od čeho?

  • raziel87
    23:06 12.07.2018

    Domnívám se, že na to koukáš moc Logikovsky. "cosi" pozorovali operátoři na svých obrazovkách už v 91, než se pak jak zfouknutim svíčky rozpadla irácká PVO. Na to samé upozorňovali operátoři během humanitárního bombardování.

    V určitých momentech (převážně za deště). Projevovalo se to na obrazovkách jako duch, mžikové rozpixlovani, jako u bouřkových mraků, hejn ptactev. Nic, co by šlo smysluplně pozorovat, natož uzamknout (S-75/125) ale zkušeným obsluhám to mohlo napovědět, že se někde v jejich sektoru prohnala stealth f-117

  • logik
    22:17 12.07.2018

    balm: mohl bys vysvětlit prosím toto:
    "Místo tvaru vidí obrovský flek, který není schopen identifikovat a samozřejmě zachytit. "
    Co vím, tak radar funguje tak, že pošlu co nejužší paprsek daným směrem a buď se mi něco vrátí - pak tam něco je, nebo nevrátí - pak není.

    Tvá interpretace, že stealth letadlo je vidět jako velkej flek by znamenala, že letadlo odrazí nějaký signál zpět i od paprsků, které nejsou vyslané jeho směrem. Jasně, každej paprsek má nějaké sideloby, ale ty stealth letadlo odráží úplně stejně jako hlavní paprsek - a naopak pokud by ty sideloby odrazilo stealth letadlo, tak by je odrazilo i normální letadlo a rozmazanej flek by byly obě dvě....

    Takže - třeba se pletu, ale zdá se mi, že přinejmenším částečně dosti vaříš z vody a ne úplně správně....

  • stronger.p
    17:03 12.07.2018

    Já o voze a Vy o koze...
    A opět jeden z Vašich dojmů který servírujete jako fakt:

    V Rusko se rozhodli dále nakupovat letadla 4. generace, i přesto že vývoj svého stealth letadla mají skoro ukončen.

    To přeci není pravda a ani z článku to nevyplývá. Pan Guteněv se podělil o svůj dojem, ale rozhodovat přeci budou jiní. Čas ukáže, příliš předbíháte událostem. Třeba to prohlášení páně Guteněva má nepřítele zmást....:D. Také za to prohlášení nemusí být už zítra ve funkci, vzpomeňme např.pana Bohuslava Šafáře a to jsme demokratická země.......

  • Jirosi
    16:31 12.07.2018

    stronger.p:
    Japonsko a jiné státy Asie si chtějí vyrobit vlastní stealth letadla
    Čína nasadila stealth letadlo
    Indie po stealth letadle pokukovala
    Evropa se pustila do vývoje hned dvou(FRA+GER, UK+?)
    USA masivně chrlí do světa F-35..

    V Rusko se rozhodli dále nakupovat letadla 4. generace, i přesto že vývoj svého stealth letadla mají skoro ukončen.
    Závěr si doufám dokážete udělat sám. Nebo to potřebujete od představitele USA, RU, GER, Ciny, Jap, .... z řečnického pultíku do hledáčku kamer?

    Dit je to jako před první světovou, kdo nemá "Dreadnought". Nemá námořnictvo.

  • stronger.p
    15:41 12.07.2018

    Jirosi, nevím, kdo to prohlašuje a to, že někdo něco prohlásí, ještě že je to pravda a myslím si o tom své...

    Samozřejmě prohlášení zúčastněných osob mohou některým "tvrzením" dodat důvěryhodnosti.Takže bych se opravdu rád dozvěděl, jak je to s tou "neviditelností" našeho nepřítele, když mi zde v diskuzi někdo servíruje, možná jen jeho zbožná přání, jako fakt...

  • Jirosi
    15:17 12.07.2018

    stronger.p: Možná by bylo lepší dodat z prohlášení z poslední doby:
    -Plasma stealth to vyřeší
    -Stealth nefunguje...
    -Paramery 6. gen jsou nemysls, jedním znich je další posílení Stealth.

  • stronger.p
    14:47 12.07.2018

    @Czertik : ..kdyz otukavani v syrii ukazalo, ze preference stealth prece jenom ma vicero bojovych vyhod.

    Mohl bych Vás požádat o zdroj Vašeho tvrzení, nejlépe prohlášení nějakého US pilota F-22, F-35 nebo někoho z generality, kdo prohlásil, SU-35 běžně v Sýrii vidíme na např. 120 km, SU-57 na např.118 km a oni nás nevidí vůbec nebo "významně" později?

  • Shania
    13:47 12.07.2018

    Czertik: to jestli rusové vsadili na redukci tepelného záření uvidíme teprve, až budou vyrábět stroje s novými motory.

    F-22 i F-35 mají několik vlastností snižující tepelné záření.

    F-35 má např. chlazení prostoru motoru, chlazení trysky a horkých plynů motoru. Tvarování trysky, atd...

    Tohle všechno je pro stížení detekce na střední a dlouhé vzdálenosti v podzvukovém letu a to hlavně ze předu a boku.

  • Czertik
    13:19 12.07.2018

    balm, krasne si vysvetlil, proc stealth a vysoke vykony nejdou dohromady, ale ma to jeden hacek, a to ten, ze ze evidentne rusove vsadily na patneho kone - a to na vysoke vykony a snahu o redukci tepelneho vyzarovani, kdyz otukavani v syrii ukazalo, ze preference stealth prece jenom ma vicero bojovych vyhod.

  • KOLT
    12:25 12.07.2018

    Stran zahřívání náběžných hran, minimálně některá letadla mají jejich aktivní chlazení, čili ledasco se řešit dá ;-) Celkově ale nerozporuji, že nelze mít letoun nejlepší ve všem.

  • Shania
    12:03 12.07.2018

    Civil: protože žádný ani nenajdeš, zdroj je totiž DAVE MAJUMDAR...

    ten je max dobrej, když už přímo cituje někoho, i když to vytrháva z kontextu, tedy je to nen citace bezejméného zdroje...

    ---

    A všimni si, že tam mluví mimo že senzor má nižší rozlišení atd (stále dost dobré , tohle je 40nm https://www.youtube.com/watch?... )

    A další videa
    http://aviationweek.com/blog/l...

    tak kritizují absenci posílání videa návodčímu a absence laser pointeru(na který tam není místo).

    videa down link (rover) je součástí blocku 4 CNI a není závisle na novém EOTS. Tzv bude moc odesílat jakékoliv video...

    A i když tuhle funkci dnes F-35 nemají, tak nedávno danší piloti v rozhovoru uvedli, jak udělají SAR mapu a tu pošlou návodčímu na zemi. Takže workaround je pomalu lepší řešení ...

    ---

    "When you look at Advanced EOTS, we have a higher resolution mid-wave camera, we add a TV in this case, a TV SWIR [short-wave IR] camera so we add another IR band for greater resolution and greater utility in different environmental conditions, we add an IR marker and probably the biggest impact to performance increase we get, we grow the aperture," Bolling said. "The main camera lens, we grow it to get significantly improved range performance."

    "We wanted to make sure we could create an upgrade that would be affordable from an integration-implementation standpoint," he said. "We retained the exact mechanical interface, we use the exact same electrical interface. We use the same signal interface and cooling interface that we currently have with the baseline system."

    In essence Advanced EOTS is a plug and play system, Bolling said.

    "You would remove the baseline EOTS and insert the new system. The same window closes it out. You have the same connections and the software that we provide in our system with our baseline EOTS would enable you to operate the advance EOTS functionality," he said. "There will be some additional software work required at the aircraft level to take advantage of the new functionalities, specifically the TV SWIR and IR pointer.

    "The aircraft interface structure stays the same. The optical bed stays the same. Many of the sub components stay the same for affordability. The gimbal is new and we add a new SWIR camera."

    One thing that won't change with the move toward Advanced EOTS is that it will continue to be the only system that combines a targeting forward looking IR for air-to-ground functionality and an IRST for air-to-air functionality, Bolling said.

  • Civil
    11:35 12.07.2018

    Shania: nemuzu najit primarni zdroj, ale:
    "'One Air Force official said that with enough time and more money, the EOTS could be fixed. “Because in five years when the USAF [US Air Force] comes to Lockheed Martin and says we absolutely need an upgraded EOTS with an infrared pointer and [video down-link], Lockheed Martin says... OK no sweat, that’ll be $5 million per jet,” the Air Force official said."

  • Shania
    11:21 12.07.2018

    Civil: jak jsme psal, nejnovější pody budou mít některé parametry lepší než EOTS... proto taky ten upgrade.

    Ale ani ty nejlepší pody se funkcionalitě EOTS ani nepřiblíží... protože ta hlavní síla není v samotném senzoru, ale jeho propojení se vším ostatním.
    A taky to má být první senzor spojující IRST s TG.

    Neco o podech si můžeš přečíst zde: http://www.f-16.net/forum/view...

    Jen tak mimochodem, tady je jen část schopností v bloku 4:
    https://i.imgur.com/RclUR2V.jp...

    Mužeš si být jistý, že těch 5mil usd vážně nestoji EODAS... . Takže si počkej až na to vydají budget.

    Z HW změn tam bude i nový EODAS, upgrade motorů.

  • Czertik
    10:36 12.07.2018

    ponekud nechapu clanek, resp autora tech slov.
    pokud su-57 rychle technicky zastarava (pro rusko) cili pro ne nema smysl si ho kupovat, tak u zahranichnich zakazniku bede zastravat pomaleji, nebo jak to myslel ?
    navic v dobe, kdy pro uspech v zahranici je de fakto NUTNOST mit onu zbran (a jedno jestli letoun, tank ci ponozky :) ) v dostatecne velkych poctech, aby to presvedcilo zajemce ze to ma smysl koupit a servis bude zajisten.
    no a pokud se su-57 nebude vyrabet a prodavat...bude to kritickxy spatna zprava pro suchoje a rusky prumysl, protze nebude nikdo kdo by zaplatil vyvojove naklady.
    a protoze mig uz je odepsny a nema zadnou budoucnost...tak tohle muze hodne ohrozit nejen schopnost suchoje vubec vyvinout stihacku 6 generace (coz nebude zrovna levne) ale muze to rovnou ohrozit i budouci vyvoj bojovych letadel v rusku vubec.
    holt su-35/37 nepujde prodavat vecne, max jeste 10 let, ale pak co ?

  • Civil
    10:35 12.07.2018

    PS: v ATP byl prihlaseny a porazeny i Litening - prvni verze. Proto jsem si celkem jisty, ze si Litening III vytre s EOTS prdel.

  • Civil
    10:31 12.07.2018

    Shania: EOTS vychazi ze Sniper XR, ktery vyhral soutez ATP v roce 2001. Jak to kua muze byt 10 let stara technologie, kdyz mame rok 2018? Technologicky to musela byt spicka jenze z konce 90.let.

    Hlavni vyhoda block 4 je prave Advanced EOTS, ktery stoji prave tech 5M$ zminenych nize, plus integrace SDB II, ASRAAM, Meteoru a podobne.

  • Shania
    00:04 12.07.2018

    Civil: EOTS vychazi z Sniper ATP a to je 10 let stará technologie. Blok 4 bude mít novou upgrade.

    Existují i modernější pody např. s lepším rozlišením, ale ty nejsou rozšířené a EOTS má mnohem víc funkci.

    Takže o tom, že by někdo používal 17 let pod se stejnými vlastnostmi mužeš zapomenout.

  • flanker.jirka
    23:56 11.07.2018

    Balm: díky za námahu, principy stavby RAM vrstev znám, včetně limitace ve frekvenčním spektru. Stále jsem však toho názoru, zecpouze RAM vrstvy nepohltí vše. U některých totiž záleží i na použité polarizaci signálu.
    Zajímalo má mne pouze mikrovlnná oblast řešení problemu. V ostatních oblastech se současně stealth stroje jen tak neschovají. Proudové motory a povrch nadzvukových strojů jen tak nezchladi.

    Čeho se týká poznámka o L 159?

  • balm
    21:49 11.07.2018

    @flanker.jirka

    "balm: zahraniční literatura uvádí, že stealth vlastnosti jsou údajně z větší části o tvarování a odrazu než pohlcování elektromagnetických vln. Už na první pohled je vidět, toto sučko moc nerespektuje, zadní část motorových gondol je prakticky stejná jako u předchůdců, místo aby byly motory zapracovány do vhodně tvarovaného draku a tak by se dalo pokračovat na celém letadle dále.
    Spíše bude zajímavější zjistit, zda se nějaké dílčí prvky a technologie neobjeví na vyráběných letadlech typu SU 30, 34, 35.
    A asi nikdo z nás neví jaké konkrétní závěry mají rusové například z propagační cesty do Syrie. Kde se jistě mohli vzájemně "očichat" s letadly jako je F 22 a F 35"

    Právem se mohu domnívat a předpokládat, že ani další vysvětlení nepomůže. Soudím na základě odpovědi a odpovědí v nedávné debatě o L-159. Také se domnívám, že si neuvědomujete význam obecného označení "STEALTH". Požadavky na "STEALTH" zahrnují minimalizaci účinného pozorování letounu radarem, elektrooptickými systémy ... až po vlastní zrak pilota.

    Nezáleží na literatuře, protože na exponovaných částech letounu nelze aplikovat odklonění elektromagnetického vlnění a musí se použít RAM materiály, bez ohledu jestli se bavíme o Su-57, nebo B-2 Spirit (odlišná letadla s odlišnými požadavky), vždy naleznete RAM materiál na náběžných hranách křídel a vstupech. Vždy! Jedná se o exponovaná místa, která nelze odklánět, musí se absorbovat. Budeme-li se bavit o čelním ozáření z pozemních radarových systémů, musí být navíc vstupy motorů tvarovány tak, aby se elektromagnetické vlnění nemohlo odrazit od 1. stupně kompresoru. Srovnejte si pozice motorů a vstupu mezi Su-57, B-2 a F-22. Rozdíl nelze přehlédnout. U Su-57 jsou vstupní otvory téměř symetrické v podélné ose letounu. To znamená kvalitnější aerodynamické vlastnosti (nechápete-li, opět si přečtěte diskuzi o L-159, kde jsem vysvětloval základní principy) a vyšší možnost nežádoucího odrazu. Každé letadlo je výsledkem kompromisů a nelze postavit letoun, který by dominoval ve všech aspektech.

    Dále, RSC není a nikdy nebude konstantní, protože signatura letounu se mění v závislosti na podmínkách (označuje se jako RCS management s proměnnými bistatickými i monostackými odrazy). Začněme od začátku. Shodneme se, že jste si dohledal a ověřil skutečnost, že na náběžných hranách křídla musí být odolný RAM materiál. Problémy s RAM materiály začínají v okamžiku návrhu. Totiž neexistuje univerzální RAM materiál, který by se hodil pro všechny kmitočty vojenských radarů a jejich rezonanční frekvenci. Zvolené materiály se musí používat v kompozitním celku, složených z mnoha vrstev tvořených s přesným tvarováním a hustotou nanočástic (oxidy india, polymery a feritová vlákna bývají základem) a tady se to trochu komplikuje. Nejen, že RAM materiály jsou velmi vrtošivé a citlivé na teploty (intenzivně se zahřívají vlivem tření), ale též dochází k ohřevu materiálu vlivem rozptýlení elektromagnetického záření, jež se přeměňuje na teplo a kinetickou energii (důležitá je i elastický nátěr nanočástic pro vybíjení energie). Pokročilé letouny jsou vybavené ještě další vrstvou s elektronikou (např.: NRD), která reaguje na aktivní velmi úzké frekvenční pásma a působí proti schopnostem radaru a jeho rozlišovacích schopností. Místo tvaru vidí obrovský flek, který není schopen identifikovat a samozřejmě zachytit. S nadsázkou řečeno, něco tam je, ale jestli je to velký flek něčeho, nebo bouřka, už nemusí být schopen rozpoznat, natož sledovat a navádět střelu. Do třetice, další vrstvou elektroniky se stává aktivní rušící vrstva o stejné frekvenci, protože dopadající a odražený signál se vzájemně ruší. Dalším problém - úhlový rozsah snížení RCS by v případě statického RCS zákonitě vyvolal zvětšení v dalších částech a účinnost by dosahoval jen vůči vysokým frekvencím, protože ve skutečnosti je tvarování velmi neúčinné proti nízkým radarový frekvencím. Proti VKV a KV detekci není odolný ani B-2 Spirit, který klade důraz výhradně na technologii STEALTH. Odhalíte, ale pro střelecký režim se VKV a KV radarové sítě nehodí díky svému fyzikálnímu omezení. Popsat detailně principy by zabralo hodiny a stovky odpovědí. Pro ochutnávku snad stačí. Ale zpět k teplotám. Totiž exponované části letounu se velmi intenzivně zahřívají a letoun se stává snáze detekovatelný v IR/UV spektru na velmi dlouhou vzdálenost.

    Nemůžete se soustředit na stealth technologie a současně požadovat špičkové letové vlastnosti, vysokou manévrovatelnost, akceleraci, stoupavost, ... a ještě chtít titanovou roletu, která ochrání motory před nasátím ptáků a kovových úlomků nečištěných letištních ploch. A jsme zase u staré známé konstrukce.

  • StandaBlabol
    21:35 11.07.2018

    Civil: Trošku to vypadá, že se snažíš na F-35 za každou cenu hledat mouchy. Můžeš napsat, v čem konkrétně je verze 3F dost problematická?

  • Jirosi
    21:29 11.07.2018

    Civil: To co sem psal můžeš aplikovat na jakýkoliv stroj/block.
    Až bude aktuální:

    Vyrábíš 3F = už vyrobené můžeš vylepšit na 3F
    Vyrábíš Block 4 = už vyrobené můžeš vylepšit na Block 4
    ...
    Vyrábíš F-16 Block 70V = už vyrobené můžeš vylepšit Block 70V
    ... v praxi se to většinou nedělá.

  • Civil
    21:16 11.07.2018

    Shania: uzivatele Litening III s tebou nesouhlasi a to je 16 let stary pod.

    Jirosi: nemam v tom bordel. 3F je porad dost problematicka. Bavime se o upgradu na block 4.

  • logik
    20:47 11.07.2018

    Když se vrátíme k tématu, tak pravděpodobně právě todle bude důvod, proč Rusové budou kupovat 35 a ne 57. Protože budou určitě chtít upgradovat 30 a 35, což je páteř Ruského stíhacího letectva. A kdyby začali kupovat Su-57. tak by museli táhnout modernizace už tří typů.

    Takže pokud Su-57 nenabídne takové zlepšení oproti vyšperkované Su-35, tak se jim asi vyplatí backportovat technologie z 57 do řady 3x.

    Tedy si myslím, že největší problém není v okamžité kupní ceně Su-57: ony čisté výrobní náklady na 57 nebudou o tolik větší než u 35, a cenu "za vývoj" si mohou pro sebe Rusové určovat v podstatě libovolně. Problém bych tedy očekával právě v budoucích nákladech na údržbu a modernizace dalšího typu, navíc nově zaváděného a neozkoušeného (a tedy z principu podstatě rizikovějšího a dražšího, než u již zavedených a osvědčených stíhačů).

  • Shania
    20:25 11.07.2018

    Civil: ne to nebyla částka za celý vývoj F-16, jen do roku 77...

    A ty "20 let stary" senzory a architektura jsou pořád daleko před konkurenci...

    V podstatě cokoliv vyrobíš, tak potřebuje za par let upgrade... většina zemí na to akorat nemá prachy a ten ciklus trva mnohem dele. U F-35 to bude probíhat mnohem rychleji.

    Kolik bude C2D2 vubec stat se zatím navíc neví,

  • KOLT
    20:18 11.07.2018

    Německé Pumy, které nedavno sjely z výrobní linky budou potřebovat rozsáhlou modernizaci elektronických, optických a spojovacích systémů, protože ty stávající jsou poplatné době vývoje, tedy jsou deset let staré. Nově vyrobené stroje budou již mít moderní výstroj a staré budou postupně upgradovány. Jééé, to je překvapení. Teda, jak pro koho, že. A s F-35 je to stejné. S F-22 také, stejně jako s Typhoonem a každým podobně rozsáhlým projektem. Ono prostě někdy v průběhu vývoje musíte dát stopku na použité technologie a pak už ladit vše dohromady. Pak vyrobíte první sérii, ozkoušíte ji v praxi a na základě zkoušek a vývoje v technologiích sestavíte modernizační balíček.

  • Jirosi
    20:01 11.07.2018

    Civil: "Ze jeste 4 roky budou vyrabet stihacky za 100M$ per kus, ktere obratem budou potrebovat upgrade za 5M$, protoze maji senzory technologicky 20 let pozadu a
    dalsi stovky vaznych chybicek. "

    Nemáš v tom trošku bordel? Z výrobní linky sjíždí vždy aktuální stroje. Vylepšují se ty co se vyráběli před lety... Ale chápu, že by ti ta kravina jinak nevycházela.

  • Civil
    19:58 11.07.2018

    Pointa? Ze jeste 4 roky budou vyrabet stihacky za 100M$ per kus, ktere obratem budou potrebovat upgrade za 5M$, protoze maji senzory technologicky 20 let pozadu a
    dalsi stovky vaznych chybicek.

    Vazne chces srovnavat 16G$ za jediny upgrade F-35 s komplet vyvojem F-16 (inflace $ pro FY1977->FY2018 je nejakych 315%)?

    B-2 ani Zumwalt to nedokazaly, ale s F-35 uz jsou USA na dobre ceste uzbrojit se.
    Jestli se nepletu, tak za celou dobu nasazeni F-35 pocitali s nejakym bilionem dolaru total. Uz to zvedli na 1,5.

  • Shania
    17:43 11.07.2018

    Civil: jaká je vůbec pointa? zjištění, že modernizace stojí peníze?

    *ceny jsou v různých FY.
    Jen vývoj F-16 do 77 stál 7 miliard usd, dvojnásobek vývoje F-16A, dohromady to v přepočtu na sílu ekonomiky stalo tolik co vývoj F-35...

    vývoj F-16 block 60 financovaný UAE stal 3 miliardy usd

    u F-22 hlásili v 2011, že modernizace budou stát 11,7miliardy (polovina už byla utracena v té době)

    Slyšel jsme, že USN narvalo do IRST pro SH 2 miliardy usd (neověřoval jsme to), atd...

    Modernizace F-35, kde jsou počty strojů do tisíců, a C2D2 potrvá min 6 let, tak je cena za vývoj úplný pakatel....



    Takže ano, pokud budeš chtít mít stoj relevantní, tak budeš neustále investovat do hardwarových modernizací (min každých 5 let)... Když uživatel nebude chtít, tak asi bude mít možnost ponechat si starší hardwarovou konfiguraci.

    Ke schopnostem blocku 3F se stejně konkurence bude snažit přiblížit ještě hodně dlouho...

  • Sokrates
    17:01 11.07.2018

    Aha, ešte je tam 56 strojov z LRIP 6-8. To som prehliadol. Ok, dik za info.

  • Civil
    16:58 11.07.2018

    Shania: uz jsem nasel i cisla publikovana tady:
    "Nic však není zadarmo, a v případě F-35 to platí dvojnásob – modernizační úsilí C2D2 si mezi roky 2018 až 2024, podle viceadmirála Mathiase Wintera, vyžádá 10,8 miliardy dolarů. V této částce budou zahrnuty pouze vývojové práce a dalších 5,4 miliardy dolarů bude stát zavedení vylepšení (Block 4) do téměř (v té době vyrobených) 1000 F-35."
    Takze bez vyvoje jenom 5,4M$ za kousek. Za prevazne sw upgrady vylozene drobne..

  • Sokrates
    16:55 11.07.2018

    Shania: tá tabuľka hovorí, že 46 lietadiel F-35A prejde modernizáciou. Avšak F-35A, ktoré by potrebovali modernizovať, je 108. Ty však tvrdíš, že väčšina z nich bude zmodernizovaná. Aj keď zoberieme do úvahy, že 46 lietadiel prejde modernizáciou, tak stále zostane 62, ktoré nebudú bojaschopné.

  • Shania
    15:51 11.07.2018

    Civil: takto mimochodem vypadá plán modernizací

    https://forum.keypublishing.co...

  • Shania
    15:48 11.07.2018

    Civil: defense aerospace ti fakt nedoporučuji jako zdroj... to už mužeš rovnou číst i pogo a nebo sputnik.

    Takže 13.6.2018 byla dodána 300 F-35...
    Stroje v konfiguraci 3F jsou dodávány min od konce minuleho roku.

    USMC stoje v bloku 2b měli IOC tři roky předtím, USAF s 3i rok po tom.

    Tedy od té doby běží výroba strojů které jsou v plné bojové konfiguraci, u 3i je to jak jsme psal jen otázka softwaru a 2b vyžaduje tech refresh.

    Block 4 je už modernizace, takže samozřejmě dnešní 3F bude mít míň schopností než block 4, a stejně tak za dalších 5 let bude block 4 zaostávat za bokem 5 a tak dale...


    Sokrates: už si to prosím ulož, musím to pořad hledat:) davam to se m už asi po pátý:D

    https://i.imgur.com/GQ7kJJQ.pn...

    Do dubna bylo modifikovano 11 strojů. Všech 141 má být modifikovano do konce FY2020

    https://www.scribd.com/documen...

    - 102 F-35As upgraded to Block 3F by FY20 (around mid 2020)
    - 27 F-35Bs upgraded to block 3F by FY20
    - 12 F-35Cs upgraded to block 3F by FY20

    Měl jsme někde i rozepsano kolik strojů potřebuje jaké modifikace a jak t dlouho trva, ale už nevím kde.

  • Sokrates
    14:50 11.07.2018

    Shania: odkiaľ vieš, že väčšina zo starších F-35A prejde modernizáciou? Vedel by si poskytnúť nejaký zdroj, ktorý potvrdzuje, že to už americká vláda schválila?
    V minulosti bola zverejnená informácia, že asi 189 prvých stíhačiek F-35 nie je bojaschopných a v súčasnosti sa uvažuje o modernizácii iba 81 lietadiel F-35B a F-35C.

Stránka 1 z 3