Ruský voják budoucnosti Ratnik 3

Ratnik 3 využívá exoskelet - posilující mechanickou kostru. Celý obrázek kompletu Ratnik 3. / Ladislav Karpov; TASS

Ruský Centrální vědecko-výzkumný institut přesného strojírenství (CNIITočMaš) představil na moskevské výstavě Armáda 2016 koncept vojáka budoucnosti Ratnik 3.

“Institut CNIITočMaš pokračuje v pracích na Ratnik 3, aby definoval požadavky nové generace bojové výstroje vojáka. Použili jsme nové materiály a vyvinuli několik inovativních systémů velení a řízení,” uvedl před několika dny pro magazín IHS Janes Dmitry Semizorov, generální ředitel CNIITočMaš.

“Vývojová kancelář musí vyřešit spoustu záležitostí ohledně snížení bojové hmotnosti pancíře Ratnik, integrovat do obleku systém rozpoznání vlastní-cizí (IFF - pozn. red.) nebo navrhnout zařízení pro sledování životních funkcí vojáka. Ještě jsme nerozhodli, zda použijeme hlasem ovládané zařízení. Mezi tím ruská armáda v následujících pěti až sedmi letech získá inovativní verzi kompletů Ratnik,” dodal Semizorov.

Vojenské zkoušky první generace kompletů Ratnik proběhly v roce 2012. Do výzbroje ruské armády byl Ratnik přijat v roce 2014.

Ruské ministerstvo obrany nakoupilo prozatím cca 80 000 sad kompletů Ratnik. Ministerstvo původně mluvilo o potřebě nákupu 50 000 kompletů ročně, ale podle posledních zpráv má ministerstvo zájem až o 70 000 kusů ročně.

Ratnik představuje ucelený systém moderní výstroje i výzbroje ruského vojáka. Ratnik řeší výstroj komplexně - od spodního prádla, přes batohy, spací pytle nebo nové uniformy. K dispozici jsou nejmodernější balistické přilby, balistické vesty nebo ochranné brýle.

Z moderních technologií Ratnik nabízí moderní puškové zaměřovače, včetně termovizních Šachin, moderní komunikační prostředky, náhlavní displeje schopné promítat obraz z digitálního zaměřovače zbraně, brýle pro noční vidění nebo počítačové prostředky (tablet) řízení bojové činnosti BMS (Battlefield Management System) pro velitele.

Celkově komplet Ratnik obsahuje 10 “podsystémů” a 50 položek nejrůznějšího vybavení. Není ale jasné, kolik ruských vojáků získalo plnou verzi Ratnik a kolik "osekanou" verzi (např. bez náhlavního displeje, atd.). 


Testování kompletů Ratník příslušníky ruských výsadkových vojsk.

Všech 50 položek kompletu Ratnik má hmotnost 20 kg. Pozorovací přístroje umožňují objevit cíle velikosti lidské postavy na vzdálenost 3000 m ve dne, 1500 m v noci. Identifikovat cíle lze na vzdálenost 800 m ve dne, 500 m v noci.

V současné době je Ratnik intenzivně testován v těžkých arktických podmínkách. Podle deníku Izvestija je ale třeba vyřešit ještě řadu otázek pro arktické nošení - především z hlediska tepelného komfortu při intenzivní námaze ve velmi studeném počasí.

V minulém roce CNIITočMaš poprvé informoval o zahájení vývojových prací nad novým ruským "vojákem budoucnosti" Ratnik 2. Podle Andreje Grigorejeva, vedoucího vládní Nadace pro pokročilé projekty, potrvá nasazení verze Ratnik 2 15 až 20 let. Nadace pro pokročilá studia je moskevskou vládou financovaný fond podporující obranný výzkum a vývoj v Ruské federaci.

“Spustili jsme s CNIITočMaš projekt zaměřený na formování naší společné vize toho, jak by měl vypadat voják budoucnosti za 15 až 20 let,” uvedl v roce 2015 Grigorjev.

Dlužno dodat, že v označení jednotlivých generací Ratniků panuje v ruských médiích zmatek. Někdy jsou Ratnik 2 označovány vylepšené komplety Ratnik první verze, někdy zase budoucí komplety dostupné v roce 2025 nebo 2030.

Na začátku letošního roku naříklad Kremlem řízený propagandistický web Sputnik news informoval o zahájení vývoje nového kompletu Ratnik 3 s tím, že ruská armáda již získala 80 000 kompletů Ratnik 2.

Testování kompletů Ratnik (29. záři 2016)

Sputnik news přidal citaci generálplukovníka Olega Saljukova, velitele ruských pozemních vojsk, z počátku letošního roku: “Začali jsme právě pracovat na třetí generaci kompletů Ratnik, který dalece překoná zahraniční konkurenční komplety. Vývoj dokončíme do roku 2025.”

Před několika dny Saljukov komentoval vývoj nejnovější verze Ratnik 3. Komplety nové generace získají mechanickou kostrou zvyšující fyzický výkon vojáka, systémy udržující mikroklima kolem těla vojáka nebo prostředky sledující zdravotní stav vojáka.

“Myslím si, že využijeme nejlepší technická řešení z kompletu Ratnik, ale přesto půjde (Ratnik 3 - pozn. red.) o zcela nový komplet s novou úrovní všech podsystémů - ochrana, palebná síla, podpora života, řídící a napájecí jednotky, exoskelet, zobrazování informací a zaměřovacích údajů v pozorovacích přístrojích nebo na ochranných brýlích (průhledový displej - pozn. red.), mikroklima a monitorovací systémy kondice vojáka,” uvedl Saljukov.

V současné době probíhá rovněž vývoj amerického exoskeletu TALOS (Tactical Assault Light Operator Suit) pod patronátem amerického velitelství pro speciální operace (SOCOM). Současný stav vývoje obleku nebo komponentů TALOS není znám.

Podle webu Military.com, odolávající se na “zástupce z vědecko-technické komunity”, nebudou technologie jako exoskelet nebo “ultimativní brnění” vojáka dostupná před rokem 2026.

Zdroj: TASS

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské robotické vozidlo Tigr s 30mm kanónem

Na výstavě Armáda 2016 ruská firma VPK představila robotickou verzi známého obrněného vozidla Tigr ...

Vysoce mobilní ruská samohybná houfnice Flox

Na výstavě Armáda 2016 ruská firma UralVagonZavod (UVZ) představila lehký dělostřelecký systém Flox ...

Modernizace ruských tanků T-14 Armata

Do konce roku 2019 ruská armáda získá 70 sériových tanků T-14 Armata, které se připojí ke zhruba 30 ...

Revoluce? Karabina pro teleskopickou 6,5mm munici

Americká firma Textron představila na výstavě Modern Day Marine 2016 novou karabinu komorovanou na ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Tesil
    18:20 10.10.2016

    damiku ty jsi zase zapomněl,že nám Poláci chtěli zabrat Těšínsko.To je na Moravě,víš.Nemám rád Poláky jsou to pokrytci.

  • Olivav
    08:28 08.10.2016

    No a k diskusi na témá by stálo za to tohle:

    začínali takto:
    https://www.youtube.com/watch?...

    teď jsou asi zde:
    https://www.youtube.com/watch?...

    Takže blbí nejsou. Jejich řešení jsou někdy zvláštní a pro západ nepochopitelná, ale pro ně a jejich podmínky účinná. A chytrolíni co je podceňují by se asi divili. Jeden z produktů v mém oboru pochází z Ruské hlavy. A západ přiznává, že by je tento přístup asi nenapadl.

    Jinak k energetickým zdrojůk ke zbraním mě dříve zaujalo toto:
    od 3:53 ukazují baterku (chemickou) pro railgun https://www.youtube.com/watch?...

    jinak tady opět jiný přístup:
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Olivav
    08:13 08.10.2016

    Damiku...

    Tak si dostuduj historii a souvislosti. Pojem nárazníkové pásmo atd... ti v dlohodobém strategickém konceptu nic neříká co?

    Jinak pro tvoje dovzděláni ti něco povím. Po 1.sv válce jsme vznikli i jako nárazník proti Rusku. Za dob SSSR jsme byli nárazník proti NATO a teď jsme co? Vždy jsme spolu s Poláky a Maďary byli území, které se mělo obětovat.

    A přepisování historie takovým tupým způsobem je maximálně trapné jako, když to zkusil velký EU macho tehdy ještě ne Donald Tusk a dopadl jako blb:
    https://www.youtube.com/watch?...

  • damik
    02:00 08.10.2016

    Tesile, Tesile - ty jsi asi nejak zapomnel jak Soveti pratelsky s Nacisty spolu prepadli Polsko ...

    http://media.iwm.org.uk/ciim5/...

  • mastodont
    20:11 07.10.2016

    Todomach ty si proste len jedno tupelo obecné. Zaujatý propagandistický nudný blb.

  • KazdiceOpice
    13:34 06.10.2016

    damik je nejakej novej mistni kreten, nebo si nekdo zalozil druhej ucet?

  • KazdiceOpice
    13:34 06.10.2016

    damik je nejakej novej mistni kreten, nebo si nekdo zalozil druhej ucet?

  • Tesil
    19:22 05.10.2016

    Todomatch Samozřejmě,že by se Rusové bez západní pomoci obešli.Některé zbraně se ani v ruských podmínkách nedali použít.Ale mi bychom bez Rusů vyráběli tak leda Cyklon B pro IG Farben.V tom lepším případě.

  • shal
    17:02 05.10.2016

    Škoda že není více informací o Talosu. A přitom první prototyp by měl být hotov už v roce 2018. Zajímalo by mě jak daleko je tento velice zajímavý projekt, na kterém pracují desítky amerických firem a univerzit.
    Informace, co se dají najít na netu jsou neúplné a v některých případech si i protiřečí.

    Například se uvádí, že by se měl exoskelet vejít pod uniformu a zároveň, že cílem je, aby byl lehčí než 300 liber (136 kilo). Předpokládám, že systém važící skoro metrák a půl se pod uniformu těžko vejde.

  • Jindrich
    22:21 04.10.2016

    Psouk do pitle:
    Tvé informace jsou nekompletní. Ratnik je totiž komplet složený mmj. ze systému odívání označovaný jako VKBO/VKPO, který obsahuje krom zmiňovaného převleku:
    klasickou letní uniformu
    demisezonní uniformu - softshell
    demisezonní uniformu proti větru a dešti - membránový komlet
    zimní uniformu
    https://www.youtube.com/watch?...
    Nechci tím nasrat naše sloužící, ale toto tam dnes fasují i záklaďáci...
    Ratnik jako takový se také liší od druhu vojska. Třeba úderné jednotky fasují i speciální protistřepinové obleky.

    Todomach:
    Chrániče kolen a loktů vychází z oblíbeného typu XTAK firmy Hatch

    K ruským termo zaměřovačům:
    http://survincity.com/2012/05/...
    https://www.youtube.com/watch?...
    Už na Krymu to některé jednotky měly..

  • fenri
    21:04 04.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    Todo - o ty ruské vaťáky a válenky se v zimě rvali němečtí důstojníci v uniformách od Bosse. A zrezlý kalach je kouzelný tím, že střílí i zrezlý a střílí docela dobře (hlavně v 5.45x39). Vše má něco do sebe.
    Nicméně - v čem spočívá ten sebeklam? Francie má cca polovinu populace a už se nevzmůže ani na pistoli a pušku, letadlovka je víc na opravách než v provozu...

  • Todomatch
    20:23 04.10.2016

    Ano fenri, je to vidět - Rusko víceméně převzalo západní standardy. Myslím si, že to období smíru se západem beze zbytku využili pro přiučení se. Jezdili na cvičení NATO, lecos si na západě okoukli, nakoupili (vždyť i zbraně už nosí a drží podle zpadního vzoru) a pak - bohužel - zase propadli sebeklamu, že už nikoho nepotřebují. Někdo tu psal, že ruský voják v orvaném vaťáku a s orezlým kalachem už není k vidění, že mají vše nové. Logicky, vyrábět orezlé kalachy a orvané vaťáky by v 21. století bylo trošku úchylné i na Rusko :-) Je to jak s auty, když se Rusko rozhodně vyrobit novou Ladu, tak i když jim to srdce může urvat, vyrobí raději nějakou kopii Renaultu nebo Nissana než zase to samý, co posledních 50 let. Lidi bohužel už díky pádu SSSR a uvolnění uviděli, jak vypadá normální současné osobní auto. Moskvič by už neprošel.

    Jinak fenri u nás vykradli celej dům, když rodina spala, taky bez výstřelu a žebrání o jídlo a to v tom domě nebydleli a ruští vojáci na Krymu jo. Ani to nebyli sousedi, co čekali na vhodnou příležitost jako Rusko vedle Ukrajiny. Musím se těch lidí zeptat, jestli těm zlodějům na zahradě postaví pomník zdvořilým lidem.

    Jo a jak jsi připomínal Mnichov vzpomněl jsem si na video s podobnou tématikou, kde rok 1938 a počínání Hitlera srovnávali s Putinem a Krymem. Ransdorf školil Schwarzenberga s tím, že se Rusko určitě bude striktně držet budapešťského referenda, že Krym nikdy nebude připojen k Rusku a ruští vojáci odejdou. A že připomínat v souvislosti s Krymem Hitlera a anšlus Rakouska je nesmysl. A už za pár týdnů měl pravdu Schwarzenberg ... ale to všem randsdorfům (budiž mu země lehká) nevadí pořád stejně naivně obhajovat Rusko.

    Video je z března 2014 a stojí za skouknutí, je to velmi dobré připomenutí, přímo ukázkové až neuvěřitelné!

    https://www.youtube.com/watch?...

  • fenri
    19:41 04.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    Deadog: na druhou stranu pořád se (místy) tvrdí, že vše je ruská proganda, že nic nemají, neumějí vyrobit, nic neumí... a najednou je Krym bez výstřelu za 24 hodin obsazen profi armádou, které nerupou nervy, má slušné zbraně, vybavení, techniku, nežebrá u místních i jídlo apod. Technet:
    "Člověk nemusí být přímo expert na vojenské otázky, aby z fotografií z právě probíhajících událostí na Krymu vyčetl, že v ruském vojsku došlo k obrovskému kvalitativnímu posunu. Veškerá vozidla jsou nastříkána jednotnou barvou a nacházejí se v zjevně naprosto vyhovujícím technickém stavu. To samé lze vypozorovat i na ústrojní kázni vojáků, kteří jsou vybaveni moderní uniformou splňující na první pohled požadavky doby, včetně taktických vest a nosných systémů, nákoleníků a jiných ochranných prostředků."
    Někdy se mi zá, že zatímco superlativy o západních zbraních považuješ za fakt a axiom, cokoliv pozitivního o ruských je propaganda. To, že pravda bude někde uprostřed a ty zbraně budou často srovnatelné je asi nepřípustná úvaha...

  • damik
    19:01 04.10.2016

    V nejblizsi dobe vydim osobne exoskelety tak hlavne pro postizene/zranene vojaky. A potencialne treba pro logistiky ve skladu. Do terenu by potrebovali nejaky novy energeticky zdroj ...

    Z podobneho duvodu ted US zarizly robotickeho psa. Se spalovacim modelem delal velky kraval. I kdyz to by snad slo vyresit i ted. Ale pro vojaka v terenu asi dost neprakticke ...

  • cyril
    18:59 04.10.2016

    daedog: Je uplně jedno, odkud článek je, důležité je nebrat všechny informace z jednoho konkrétního článku za nějakou absolutní pravdu či lež, je potřeba hledat jiné zdroje, porovnávat informace a trochu se nad tím zamyslet, tomu se říká kritické myšlení. Myslím, že jsi sám hezky popsal, jak k této problematice přistupuješ, tedy článek o ruské technice z ruských zdrojů je samozřejmě demagogie, propaganda a tak je místo toho potřeba řešit, co měl putin k obědu, naopak články o západní technice, to je přeci mantra, naši západní bratři by nám v "mediálním prostoru" nelhali a tak k nim můžeme automaticky přistupovat jako pravdivé. To ale samozřejmě není vaše vina, za to může rusko. Trochu sebereflexe by neuškodilo, nemyslíš ?

  • damik
    18:57 04.10.2016

    Psouku, Psouku - tys asi tu Cinskou invazi do Ruske Sibire tak nejak zaspal ...

    http://abcnews.go.com/Internat...

    Alexander Shaikin, in charge of controlling the Russian-Chinese border, said on June 29 that 1.5 million people from China have illegally entered the Russian Far East over the past 18 months.

    Putin by Cinany radsi podcenovat nemel ...

  • psouk do pitle
    18:48 04.10.2016

    damik,vy jste genius!Vy jste ty rusy odhalil!JSOU TO HLUPÁCI!Že mne to doteď nenapadlo!Teď už mám konečně jasno!Putin není žádnej chytrej statotvorec,je to obyčejný hlupák,snílek...kterému za prdelí číňané obsazují Sibiř a chystají se vypít Bajkal!A navíc mu kradou zlaté rubly a v truhlici už má jen hejno vran-to jako z té pitomé pohádky o Mražákovi.

  • alea206
    18:42 04.10.2016

    Deadog:
    Ale tak mohli bychom se povznest nad politiku a hodnotit exoskelety a jejich vyuzitelnost v armade obecne :-)

  • Deadog
    18:30 04.10.2016

    Ono se neda moc o cem diskutovat, kdyz vime jak a k cemu rusko vyuziva medialni prostor Kolte. Kazdy clanek ,ktery se bude tykat ruska bude bohuzel degradovan na diskuzi o tom jestli je to lez nebo pravda nebo do jake miry, ale za to si rusko muze bohuzel samo. Uvital bych spise vice clanku o zapadni technice u ktere nemusime zabredavat do techto defektnich diskuzi a u kterych jsou ruzna technicka data overitelna a dohledatelna.

  • damik
    18:05 04.10.2016

    Proto je Britanie v NATO ... :)

    Ta Putinova predstava, ze Rusko tak nejak dostane/predhoni Zapad (35+ nejvyspelejsich zemi) neni jen nerealna, ale i hloupa. To tak mozna Cina, ktera tise infiltruje Ruskou Sibir Cinskou imigraci. Ale proc by NATO zautocilo prvni na Rusko???

    A ted ta zelezna zaluzie zacina asi mit a trochu pary:

    http://europe.newsweek.com/put...

    Russian President Vladimir Putin has asked the U.S. to suspend sanctions on his country and compensate for the losses ...

    Putkovi na ty srandy uz asi zacinaji dochazet zlate rubly.

  • KOLT
    17:58 04.10.2016

    Nerad to říkám, ale to je zase kvalita diskuse.... :-(

  • Todomatch
    17:24 04.10.2016

    Tak je fakt, že ruská armáda se bez západních zbraní neobešla ani za druhé světové, ale to koneckonců ani Británie. Po válce, když spadla železná opona si museli vystačit sami a bylo to znát. Teď se spouští - ne snad opona - ale spíš železné žaluzie, tak musí zase zabrat. A jak je známe vyrobí si všechno své ... nové ... a ... a ... větší!

  • Deadog
    17:16 04.10.2016

    propaganda, nic vic

  • damik
    17:09 04.10.2016

    Todomatch - a Putinovska armada jde i dale. Treba tady na brylich maji i reklamu, aby trochu posilili Rusky vojensky rozpocet. Ale o Ruske firme "TRACK" jsem jeste neslysel.

    http://i.dailymail.co.uk/i/pix...

    Pro Kremrole to samozrejmne neni fotka Rusu na Krymu, ale mistnich rolniku a delniku co z orali pluhy, nebo tak ...

  • Todomatch
    16:52 04.10.2016

    V druhém videu https://www.youtube.com/watch?... jsou chrániče kolen hezky vidět v čase 0:37, je zajímavé že zatímco všechny běžné modely se v oblasti pately rozšířují a mají obvykle skoro tvar polokoulí, ty ruské se naopak v tom nejcitlivějším místě zužují (!?), asi jsou díky tomu pružnější, ale nekryjí podle mě koleno v takové míře jeko ostatní modely.

  • dusan
    16:26 04.10.2016

    Nedávno Sputnik hlásil, že "vývoj T-50 ide podľa plánu" ... skrátka je to propagandistická trúba a nemožno ho brať vážne ...

  • damik
    15:46 04.10.2016

    Bude zajimave sledovat, jak utesnena celo-oblicejove helma a potencialni ochrana hrudi vestou, ochrani vojaky proti tlakove vlne po vybuchu a podtlaku/predtlaku pri pouziti termobarickych zbrani. To by mohlo radikalne snizit ztraty zakopane pechoty pri palebnem prepadu.

    Otazka je jak to udelat pohodlne a aby to neomezilo vyhled, sluch a tak ...

  • psouk do pitle
    15:22 04.10.2016

    Mluvil jsem s jedním ruským vojákem užívajícím Ratnik.Říkal,že to kimono je lepší než komunistické kopřiváky,ze kterých měli nonstop zapařený konečník a vyrážky po celém těle,takže se furt drbali jak medvědi po zimním spánku.
    Akurát ho štve,že zapomněli,že občas i prší a ratnik prý setsakramentsky dlouho schne a navlhutím tvrdne jako sadra,takže se v tom dost blbě běhá!Brýle se prý zapařují,takže je celkem problém vůbec vystřelit v žádoucím směru,což zpočátku přinášelo poměrně vysoké ztráty přátelskou palbou.A co ho nejvíc nakrklo,že projektanti ratniku zabudli na poklopec.

  • damik
    15:19 04.10.2016

    Fenri, Fenri - ty jsi asi nemel moc kamaradu ve skole, ty rozumbrado.

    Jeste jednou pro tebe abys to pochopil: Rusove neumi vyrobit moderni termovizi jakou vyzaduje jejich Armada. Simple as that ...

    A ono to vypada, ze kvuli tem 50000 nabojum na zabiteho Vietnamce, ze asi dneska neusnes ... :)))

  • fenri
    14:32 04.10.2016

    Damik: "By mne zajimalo odkud nakupuji termovizi" - ne, nepsal jsi nic o moderní chlazené termovizi. Pouze o termovizi. Navíc ji vyrobit umí, byť zatím asi masově neprodukují.

    Není to irelevantní, protože jsi uvedl POLOVINU dolního odhadu počtu ran z JEDNÉ zbraně (jednoho typu). Většinou se uvádí těch 200 000. Tedy skutečně o řád. Nicméně i kdyby platilo těch padesát tisíc - pořád je to chyba o 100%. To není tak málo.

    Jinak si skutečně myslím, že spotřeba munice se počítá tak, jak říká KOLT. Ono by to ani reálně jinak nešlo.

  • KOLT
    14:31 04.10.2016

    pro Todomatch: Aha, máte pravdu. Já byl líný si to pustit do celého okna, páč bych kvůli tomu musel na youtube :-)

  • KOLT
    14:29 04.10.2016

    Každopádně, když na ta videa koukám, tak jakkoli jsou samozřejmě propagandistická (stejně jako ta "naše"), mám neodbytný pocit, že představa mnohých o ruském vojákovi coby opilém mužikovi ve válenkách a vaťáku, pálícím kolem sebe z orezlého AK, je nenávratně mimo realitu (jestli kdy vlastně byla jinde).

  • Todomatch
    14:26 04.10.2016

    trefil levou hranu okna

  • KOLT
    14:21 04.10.2016

    fenri: Tak zas nevytrhávat z kontextu, prosím. Bavíme-li se o Ratniku, bavíme se pochopitelně o termovizi odpovídající úrovně, čili o nechlazené. Samostatně stojící je ta věta pitomost, ale ona jaksi nestojí samostatně, takže to až taková pitomost není. Nicméně si nedělám iluze, že by se Rusové nedokázali k nějaké nechlazené TV dostat i bez Západu, možná je to pozdrží, možná se jim to prodraží, možná nebude tak kvalitní. Ale to je tak všechno.

    Co se týče počtu nábojů na jednoho mrtvého, tak údaje se různí natolik, že bych se o tom nechtěl hádat, neb to podle mě nemá smysl. Zpravidla se sice udává kolem 200 k, ale málokde se píše, co všechno je v tom započítané – pro jaké zbraně jsou to náboje, počítají se náboje vystřílené při výcviku, nebo jenom v bojových zónách, a pokud v zónách, počítají se jen vystřílené v akci, nebo i ty na střelnici. Mám podezření, že ty statisícové údaje jsou získané způsobem "počet nábojů armádou spotřebovaných v průběhu konfliktu / počet potvrzených mrtvých". Jestliže se bavíme o Ratniku a podobných systémech, má smysl řešit jen to, co vojáci nesou přímo u sebe do akcí (nebo jim je nějak doplněno v jejich průběhu). Takže nemá smysl kupříkladu řešit velkorážové kulomety, gattlingy a podobné. Střelec z ÚP s sebou málokdy nese víc jak 12+1 zásobníků. A pokud je všechny vystřílí, aniž by se byť i jednou trefil, je někde něco špatně. No a tyhle vychytávky mu mají pomoci snížit množství zbytečně vystřílené munice. Čistě teoreticky by mu pak mělo stačit vzít si do akce menší množství munice a ušetřit víc váhy, než kolik má ten vylepšovací systém. Jestli to tak bude i ve skutečnosti, nemám nejmenšího tušení...

  • KOLT
    14:18 04.10.2016

    Stane se ;-) Zase podle trajektorie letu mi přišlo, že to snad vzal vítr či co (letělo to jak polovypuštěnej kopačák), takže granát to asi neměl být. Ale těžko říct. Na chrániče kolen neříkám nic, dokud jsem je neměl v ruce/na nohou, protože bez toho to nemá smysl posuzovat.

  • Todomatch
    13:30 04.10.2016

    Čas 1:14 voják úplně vlevo :-) stane se no, o to nic, kdo ví co to bylo za "plašítko", bejt to v reálu granát, tak je dobojováno. A co říkáte na ty chrániče kolen, nejsou takový nějaký fórový - čas 0:50?

  • damik
    13:19 04.10.2016

    Fenri - kdybys o tom trochu zapremyslel, tak bys prisel na to, ze rozdil mezi 30k a 50k v kontextu me spravy je irelevantni. Ale to by jsme od tebe chteli asi hodne, no tak si to tak radsi neber a nebud smutny. :)))

  • damik
    13:15 04.10.2016

    Diky Fenri za potvrzeni, ze Rusove neumi vyrobit moderni termovizi jakou vyzaduje jejich Armada. To co jsem napsal presne dole. :)

  • fenri
    12:54 04.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    damnik:
    Kdybys věděl, co znamená slovo termovize, tak bys nenapsal, co jsi napsal. Termovize se dělaly už za SSSR. Druhá věc jsou nechlazené termovize, a tady dosud Rusko nic nevyrábělo, protože přesně: "to produce a critical component — microbolometer arrays"
    Nicméně:
    http://www.militarybox.cz/news...
    Čili: Rusko vyrábělo a vyrábí termovize (tj. opak toho, co jsi psal): Dosud nevyrábělo nejnovější nechlazené termovize, což se už stává minulostí. Nicméně věta, "že si sami neumí vyrobit termovizi" je fakticky zcela špatně. Jasné?

    K Vietnamu: tvůj odkaz na stránky akční střílečky mi sice nefunguje, ale i zde je více než dvojnásobný údaj, co píšeš. Ovšem jen někde a jen pro zabité M-16.
    Jinde (http://www.socnet.com/archive/... se hovoří až o těch 200 000. Každopádně 20000 je mimo.

  • damik
    12:39 04.10.2016

    Fenri - tak se treba vzdelej tady; informaci je o tom hodne

    http://thediplomat.com/2015/06...

    The Russian defense industry is having difficulties producing thermal imaging systems like night vision cameras. The reason? Russia’s inability “to produce a critical component — microbolometer arrays — which can capture images without requiring cooling, reducing the size and complexity of thermal imaging systems,” The Intercept, an online publication that analyzed the Taia Global report, explains.

    Asi to ma Putka tezke konkurovat 35+ nejvyspelejsich zemi (G7, NATO,EU) ...

  • damik
    12:34 04.10.2016

    Fenri, Fenri - zase jsi si neudelal domaci ukol a pletes so; bohuzel u tebe nic neobvykle ho .. :(((

    https://battlelog.battlefield....

    According to figures released by the Department of Defense, the average number of rounds expended in Vietnam to kill one enemy solder with the M-16 was 50,000.

  • fenri
    12:02 04.10.2016

    Marthy - no tak se damnik sekl o řád. U něj ještě výkon. Mimochodem prohlášení, že Rusové neumí vyrobit termivizi je, velmi mírně řečeno, také poněkud mimo. Např. bavíme se o chlazených či nechlazených?

  • alea206
    11:36 04.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    Takze Ratnik 1 byl o vylepseni vystoje vojaka na uroven zapadnich armad? Ratnik 2 je 1cka + hi-tech hracky pro specialy? A Ratnik 3 je PR Sci-fi?

    Celkove sem k nasazovani exo skeletu hodne skepticky, porad neni vyreseny zdroj energie na dlouhodobe, narocne pouzivani. Ve velmi omezenem rozsahu jeste mozna, ale masove?

  • Marthy
    11:34 04.10.2016

    Pepin-vypadá to že se ti o tom Šojgu zapomněl zmínit,když byl s tebou na pivu a vykládal si s tebou o zbrojní strategii armády Ruské federace :D:D:D
    Ale vážně-ne každý projekt armáda hned vyzvoní,alespoň ne ta Ruská,mnoho věcí spadá pod utajení.

  • Pepin Nešpor
    11:21 04.10.2016

    Jen sem skepticky! Ty to zniceho nic objevujicich zprav a fotek mi hlava nebere! Zniceho nic udelat top kvalitu je nesmysl jako by dotahovali. Jak psal Rase naprosto souhlasim. A za druhe nez by se to melo dostat mezi vojaky ve velkem mnozstvi no tak to je uplne mimo!

  • Marthy
    11:12 04.10.2016

    Damik-nejsem si na 100% jistý,ale myslím že to bylo něco přes 200 000 nábojů vypálených us vojáky na jednoho mrtvého Vietnamce.

  • KóĎA
    11:10 04.10.2016

    Damik: myslim, ze osa Pariz - Minsk - Moskva je v tehle oblasti pomerne znama zalezitist.

  • damik
    10:59 04.10.2016

    Sholva - ve Vietnamu potrebovala US pechota 20000 az 30000 naboju na jednoho zabiteho. Dneska to je trochu podobne, hlavne kdyz nemas delostreleckou nebo leteckou podporu; jako treba ve meste s civilisty.

    Proto asi ty "hracky". Ja bych to ale videl spise na proti pechotni letajici a kracejci drony tak do 1kg. Pristane ti na hlave a kdyz se nevzdas tak prijdes o hlavu ...

  • Sholva
    10:31 04.10.2016

    Mě by moc a moc zajímalo, kde je hranice, za kterou už tyhle hračky vedou ke snižování schopností vojcla. Kdy už stráví víc času čuměním po displejích a klikáním kdo ví čeho, než bojem. Nesnižuju tyhle komplety, to ne, jen mě tahle myšlenka vždycky napadne, když se začne ten nebo onen stát honosit něčím podobným. Aby nakonec této hi-tec pěchotě nenapráskali ve Vietnamu nebo Afghánu žloutci v hadrech a s kalachem...

  • damik
    10:25 04.10.2016

    By mne zajimalo odkud nakupuji termovizi, kdyz si ji neumi sami vyrobit a Zapad ma na to embargo. Ze by Cinani???

Stránka 1 z 2