Rusové nasadili v Sýrii nejmodernější stíhačky Su-35S

Foto: Suchoj Su-35S
Su-35S patří mezi nejmodernější stíhací letouny vůbec; větší foto /  Dmitriy Pichugin, GFDL 1.2 

Ruské letectvo minulý týden do Sýrie poslalo nejmodernější víceúčelová stíhací letadla Suchoj Su-35S (v kódu NATO “Flanker-E”). Podle neoficiálních informací jde o čtyři letouny. Zprávu o nasazení přinesl mluvčí ruského ministerstva obrany, generálmajor Igor Konašenkov.

„Od minulého týdne se zapojily do plnění bojových úkolů na letecké základně Hmejmin stíhačky Su-35S se super manévrovacími schopnostmi", řekl Konašenkov. Letadla operují z ruské základny Hmejmin nedaleko města Latakíja, kde doplní bitevní letadla Su-25, útočné a stíhací bombardéry Su-24 a Su-34 a víceúčelové Su-30. V současné době je na základně Hmejmin přes 70 ruských vrtulníků a letadel.

Zdroje se vyjadřují poněkud nejednoznačně k nasazení Su-27SM3 v Sýrii. Stíhačky jistě doprovázejí ruské bombardéry při jejich dálkových náletech na cíle v Sýrii z ruského území. Je možné, že Su-27SM3 působí jako letecká ochrana v Sýrii po omezenou dobu.

“Podle neoficiální informace se jedná o čtyři letadla (Su-35S - pozn. red.), která byla v říjnu až listopadu loňského roku předána ruským vzdušným a kosmickým silám leteckým závodem v Komsomolsku na Amuru," komentuje počet Su-35S pondělní vydání ruského listu Kommersant.

Nové stroj Su-35S byly podle listu Kommersant původně součástí 23. stíhacího leteckého pluku 303. gardové smíšené letecké divize 11. armády vojenského letectva a protivzdušné obrany Východního vojenského okruhu (letiště Dzemgi). Následně se Su-35S přesunuly do Astrachaně (letiště Privolžskij) u Kapsického moře. Před několika dny ale Su-35S odstartovaly z Astrachaně přes Kaspické moře a přes vzdušný prostor Íránu a Iráku dorazily do syrské Lázikije.

Ač je Su-35S označován jako víceúčelový, jeho hlavním úkolem v Sýrii se stane především ochrana bitevních a útočných letounů, případně poskytování moderního senzorového a komunikačního vybavení ve prospěch letecké skupiny. V podstatě stejnou roli plní americké letouny F-22A Raptor ve prospěch koaličního letectva.

V současné době má Rusko přímo v Sýrii pravděpodobně 32 letadel provádějící útoky na pozemní cíle. Z toho pouze Su-34 má určitou schopnost obrany proti jiným letounům. Vzdušnou ochranu letadlům zajišťuje pouze čtveřice letadel Su-30. Rusko má v Sýrii také protivzdušný systém S-400, ale ten není určen pro "tělesnou ochranu" letadel, ale spíše jako zbraň druhého úderu (S-400 zasáhne až po sestřelení ruského letadla). 

Nedá se navíc očekávat, vzhledem k nutnosti servisu a údržby, že mohou být Su-30 kdykoliv k dispozici. Nasazení čtveřice Su-35S výrazně zvýší vzdušné krytí ruských letadel.

Samozřejmě syrská operace je rovněž ideální způsob jak ověřit bojové možnosti stíhaček Su-35S, ukázat možnosti západním konkurentům a potenciálním zákazníkům. Nakonec, přímý střet mezi tureckými F-16 a Su-35S nemusí pro tureckou stranu dopadnout vůbec dobře. Stojí však za pozornost, že ruské letectvo nasazuje Su-35S až dva měsíce po sestřelení Su-24M2.

Su-35S je nadzvukový víceúčelový stíhací letoun vyvinutý konstrukční kanceláří Suchoj na základě předchozích typů Su-27/30. Rusko provozuje 40 strojů a v lednu letošního roku objednalo dalších 50 kusů.

V současné době se jedná o vůbec nejmodernější stíhací letoun zařazený do výzbroje ruského letectva. Předností letadla je moderní avionika a zbraňové systémy, skvělá manevrovatelnost a využití prvků stealth.

“Je to skvělé letadlo a velmi nebezpečné, zvláště pokud je jich hodně,” cituje magazín National Interest jednoho ze starších důstojníků amerického letectva, který má zkušenosti s letadly 5. generace. “Myslím, že letadla Eagle (F-15C Eagle - pozn. red.) a Super Hornet (F/A-18E/F - pozn. red.) s radary AESA budou mít plno ruce práce.”

Zdroj: National Interest, Kommerstant

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské letectvo získalo stíhačky MiG-29SMT a čeká na MiG-35

Ruské letectvo v roce 2014 objednalo druhou várku víceúčelových frontových stíhacích letadel ...

Projekt indicko-ruského letadla MTA krachuje. Jak dopadne stíhačka FGFA?

Ambiciózní indicko-ruský program středního transportního letadla Multi Transport Aircraft (MTA), ...

Rusko v Sýrii: Přesné bombardováni pomocí hloupých bomb

Rusové v Sýrii nasazují do bombardováni především modernizovaná letadla ze sovětské éry. I přes ...

Ruské schizma: Zahraniční politika vs. vojenský průmysl

Podle ruského Vojensko-průmyslového kurýru (VPK) existuje mezi ruskou zahraniční politikou a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • flanker.jirka
    16:58 06.02.2016

    KóĎa: koukám, že vytáhli 77, zajímavé, že přilby používají pořád s držákem na přilbový zaměřovač, ale nikde na videích a fotografiích ze Syrie nejsou vidět nasazené, možná spoléhají jen na směrování IR střel podle dat z radaru.

  • KóĎA
    14:12 06.02.2016

    https://www.youtube.com/watch?...

    takže jsem měl před pár dny relativně pravdu...

  • flanker.jirka
    09:41 06.02.2016

    DJW: některé systémy s amplitudami počítají a dokáží "prý" - po vašem "vraj" přibližně určit polohu, ale k tomu všemu musíte znát naprosto přesně technické data toho prostředku, to znamená naprosto přesně vysílané výkony zářiče, u nových radarů to bude o to horší, že svůj výkon mění, proto je to použitelné jenom na nějaké historicky známé radary.

    Rychlost vyškolení obsluh byla dána jistě výběrem lidí, dlouho před příchodem S 300 do Slaného se obsluhy vybíraly podle znalostí a zkušeností. Systém pak přišel v roce 1990, po rozdělení ČSFR putoval tuším do Nitry. Tehdy nebyla jazyková bariera a byli to elektrotechnici s praxí, tak jde všechno lépe, není to jako zaškolovat na radar dělostřelce :-D

    Rusové, jako všichni ostatní, o svých hračkách vždy pějí oslavné písně, navíc v tak citlivých věcech jako je PVO a REB se nikdy pravda ven nepouští.

  • DJW_
    01:13 06.02.2016

    "Amplituda" preto, lebo tá sa mení dekadickým logaritmom vzdialenosti - predpokladám že v radarovej detekcii dôležitá informácia. Co sa týka frekvencie, budem darebák ťahajúci za slovíčka :) Uplne rovnaká nie je, jednak kvôli doplerovskému efektu po odraze od pohybujúceho sa cieľa a jednak kvoli atmosfére, to by sme nepotrebovali veci ako PLL syntéza práve vo VHF pásme. Pýtal som sa preto, lebo poniektorí fandovia US techniky pripisujú Raptorom zázračné vlastnosti (bez urážky, to nemá byť flame) a uprimne sa pýtam preto, aby som vedel čo doštudovať.

    Neva vs PMU - úprimne detailne ich nepoznám, chcel som tým povedať, že rusi sa údajne čudovali že to slováci zvládli údajne rekordne rýchlo. Bežne to malo trvať o polovicu dlhšie pri preškolení a rádovo v rokoch pri zelenáčoch (tuším min. 2 roky operátor, 5 ročná VŠ pre "komandíra" )

    Informáciu o nutnosti "stealth" Su-34 proti vyradeniu radaru - bolo to v jednom ruskom dokumente, predpokladám že to môže byť z väčšej časti PR, ale vzhľadom na reálnu implementáciu NIEKTORÝCH prvkov nižšej zistiteľnosti 34-iek to nemusí byť úplný blud.
    Tipujem že to môže súvisieť s postreľovaním niečoho, čo samozrejme obsluhy videli ale nemali s tým skúsenosti.
    Ďakujem ža všetky odpovede.

  • jj284b
    13:48 05.02.2016

    flanker.jirka: funny..

    DJW_: pasivny prijmac nemas ako deteknut.. ja som pisal o systemoch ktore maju rusit AESA radar, a tie pasivne nie su.

  • flanker.jirka
    12:41 05.02.2016

    jj284b: o tom jak citlivé jsou systémy RWR se můžete přesvědčit v současnosti s problémem vývozu L 159 do Iráku, přitom by šlo jistě jen o hardware bez vytvořené databáze cílů. Obdobně si to můžete najít třeba ve výbavě hojně používaného letounu F 16, podle toho do jaké země je vyvezen tak má rozdílný hardware, kupříkladu Pakistán dostatl tyto stroje jen díky tomu, že sousedí s Agfhanistánem a pomáhal USA v podpoře Talibanu, navíc jejich stroje byly hodně ořezané o schopnosti, právě v elektronice.

  • flanker.jirka
    12:34 05.02.2016

    jj284b: ano, další funkce, shromažďuje data ze všech výstražných systémů a analyzuje, mimo RWR funkce jde o systémy jako je MAWS nebo detektor laserového ozáření, mimo to má jistě spojení na datalinku a poskytuje info jinam. A taky mapuje terén Marsu s rozlišovací schopnosti jednoho metru :-D

    DJW, pasivní přijímač je pasivní a nic nevysílá, ten nebude detekovat nic. Návnadu zachytí v případě, že to bude aktivní návnada, například Brite cloud s funkcí DRFM. Místo "známé amplitudy" máte jistě na mysli známou frekvenci, amplituda signálu se snižuje se vzdálenosti od zdroje záření, frekvence zůstává stejná.
    Gruzie získala z Ukrajiny Buk M1, ten se sučkem podvěšeným výzbrojí nebude mít problém s detekcí, navíc tam byly ukrajinské obsluhy.
    Rozdíl v konstrukci a obsluze S 125 Něva a S 300 PMU je naprosto neporovnatelný. U Něvy se používal jednoduchý přehledový dálkoměr P 18, u S 300 máte radar ST 68, ve své době špičková technika na jiných principech práce než P 18. Střelecký radar S 300 má také absolutně jinou činnost a konstrukci, do toho připočtěte, že máte u systému i radar pro nízkoletící cíle a nakonec se jedná o komplet s jiným systémem navedení raket.

  • DJW_
    12:21 05.02.2016

    Myslel som to tak, že ako chce F22 detekovať pasívny prijímač, ktorý príjma odrazené signály napr. z externých lacných antena array decoys a dalších zdrojov. Pokiaľ návnada vysiela známu amplitúdu s time kódom zo známeho miesta známym smerom, je tiež zdrojom ožiarenia cieľa.

    Su-34 pokiaľ viem použili kvoli čiastočnej adaptácii prvkov zníženej zistiteňosti - gruzínska PVO bola významene posilnená ukrajinou pravdepodobne aj so skúsenými posádkami (v Gruzínsku nie sú školy pre výcvik posádok a vytrénovať obsluhu nie je vôbec jednoduché. Jeden známy čo sa preškoľoval v Rusku na našu PMU1 tam bol 6 mesiacov a to vraj mali extrémne zrýchlený kurz pre najlepších operátorov z NEVY)

  • jj284b
    09:43 05.02.2016

    flanker.jirka: ALR-94 nie je len RWR aj ked plni tu funkciu.. ma este dalsie schopnosti ktore podliehaju utajeniu. dost vela hovori napr to ze ide o najdrahsi kus hardwaru v F22...

  • flanker.jirka
    09:42 05.02.2016

    DJW: V Gruzii šlo o to, že v té době měli ve výzbroji protiradiolokační střely s určením na frekvence zcela jiných radarů, západní provenience. Museli tak použít i něco co funguje na vlastní radary.
    To souvisí s rozvojem elektrotechniky, kdy se dnes, dají dříve analogové prvky nastavitelné hardware, řešit softwarově a proto jsou nové střely flexibilnější, proto Rusko ve výzbroji nahrazuje starší verze CH 58 za nové a vývoj této střely pokračuje stále, nejnovější verze má k doplnění o cíli u IR senzory, obdobnou genezí prochází i CH 31.

  • flanker.jirka
    09:37 05.02.2016

    jj284b, DJW:

    Ke kmitočtovému skákání nepotřebujete anténu typu AESA, vždy jde jen o druh zdroje ve vysílači, proto se používají mezi elektronkami například TWT, které jsou přeladitelné impuls od impulsu a nebo pak polovodičové prvky, které se dají řadit do kaskád při klasickém napájení antén nebo se rozptýlí do antény, tak jak je to v případě antén AESA. Stejně je to s parametry do jisté míry splňující podmínky LPI radaru, vše co něco aktivně emituje se dá postupem času zjistit.

    AN ALR 94 není nic světoborného, každý nový letoun mívá nějakým způsobem sofistikovaný systém RWR, liší se vetšinou jen softwarovým vybavením, počtem antén a frekvenčním rozsahem, to nejdůležitější pro tyto systémy pak obstarává radiotechnický průzkum a analýza nově zjištěných zářičů.

  • jj284b
    09:13 05.02.2016

    nepochopil si co som pisal.. ALR-94 je pasivny senzor ktory vie detekovat ziarenie. nevysiela, iba prima signaly a nasledne ich spracuva. takze nejaka rusicka co by chcela rusit radar AESA bude zaroven velmi dobre vyditelna pre ALR-94.

  • DJW_
    08:43 05.02.2016

    Chcel by som vidiet tú detekciu čisto pasívneho senzora. To nie je recesia, ale fakt.
    V zarušenom prostredí oboma stranami + bežné TV vysielanie, GSM siete atd atd lieta toľko RF, že niet divu že na tom ERA stavia svoj radar.
    Čo sa smerových žiaričov týka, falošné ciele ktoré však zároveň slúžia aj ako súčasť aktívnych ožarovačov sa dá urobiť kopa za nížke náklady. Tie ruské dokonca emirujú IR stopu ako originály a cena je v tisíckach USD. Jedna strela HARM stojí ak sa nemýlim milión USD.

  • jj284b
    08:20 05.02.2016

    oprava: nie detekovat ale sledovat, samozrejme.

  • jj284b
    08:19 05.02.2016

    DJW_ otazka je, ako bude taka detekcia nadmerneho sumu fungovat v zarusenom prostredi.. plus, AESA skaluje vykon podla potreby, nevyzaruje nepretrzite na maximalny vykon.. vsetko zalezi od toho co potrebuje detekovat. No a F-22 vdaka ALR-94 vie detekovat ziarice aj kompletne pasivne. takze akykolvek pokus o rusenie bude znamenat ze rusic sa okamzite stane dobre viditelnym cielom..

  • DJW_
    04:08 05.02.2016

    Pri potlačovaní Gruzínskej agresie voči Osetsku šlo pár zásahov na vrub vlastnej paľbe, hlavne vďaka neexistujúcej / nefungujúcej integrácii medzi jednotlivými zložkami - toto bolo neskôr veľmi kritizované.

    Podľa ruských zdrojov na zničenie 36D6-M musel byť povolaný Su-34, v tom čase ešte nie úplne operačne spôsobilý. Na údery museli použiť to najlepšie, inštruktorov z leteckých škôl - čo dokumentuje v akom nedobrom stave bolo vtedy letectvo a aký obrovský pokrok odvtedy urobili. Po konflikte nastali vo vtedajšom VVS značné zmeny v organizácii aj technickej výbave.

    Asfd: v tom je výhoda amerických AESA, že sofistikovane menia frekvenciu mnoho krát za sekundu a tak sa ich detekcia musí robiť inak - detekciou nadmermého šumu, či to rusi skutočne zvládajú môžeme spekuľovať, ale znelo to logicky a vzhľadom na možnosti F35 je to asi aj fyzicky možné.

    Čo sa týka konfliktu TR-RUS, pokiaľ sa sultán Erdogan úplne nezblázni, tak by som sa ho nebál - Putin nie je žiadny hlupák aby si tak lacno zavesil slučku na krk. Konvenčne by to bolo medzi tak veľkými a dobre vybavenými armádami asi nadlho a jadro z politických príčin neprichádza do úvahy.
    Článku 5 sa nebojím, to by sa musel zblázniť aj niekto za mlákou a riskovať stret s Ruskom, a kedže Obama je mimo volieb, pochybujem že by si to niekto bral na triko. O ostatných štátoch NATO škoda hovoriť, viete niekto o nejakom, ktorý by sa horlivo ponáhľal prejaviť svoje sympatie a podporu Turecku? Minimálne na Slovensku by nastali odchody do výslužby (to nie je špekulácia ale fakt - pýtal som sa tých čo poznám).

    Shal: a tusíš aký je rozdiel v cene LNG z Kataru a potrubného plynu z Ruska? Si pripravený platiť viac ako dvojnásobok? V Poľsku už terminál majú a hrdzavie nepoužívaný.

    Prilbové zameriavače boli dávno pred F35. Koho zaujíma viac, nech googli výrobcu KRET pre PAK FA - vyzerajú zaujímavo.

    O možnej integrácii PVO systémov Turecka a ich možnostiam proti gen 4++ nič neviem, popíše to niekto znalý prosím?

  • flanker.jirka
    19:12 04.02.2016

    madrabbit: ELINT vám je sice najde, analyzuje, ale vemte v potaz, že rusové sami zkonstruovali dost PVO systémů, tak by měli mít dobře navržené i rušiče proti, ale evidnetně něco moc nefungovalo, když jim v Gruzii sestřelili dost letadel.

  • asdf
    11:42 04.02.2016

    madrebbit > Za ery CSSR vraj pri radaroch existovali rozlicne frekvencie, na ktorych pracovali. Jedna bola mierova a druha bojova.
    Takze mozno aj teraz maju nieco take.

    Za dalsie. Rusi obcas robia dve verzie tej istej veci. Jedna exportna s orezanymi schopnostami a druhu pre seba.
    Mozno aj ta S-400 je nieco ako exportna verzia.

  • madrabbit
    09:10 04.02.2016

    Na jednu stranu chápu snahu ověřit si novou techniku v "ostrých" podmínkách. Ale co ELINT - pokud je známé umístění S-400 a Su-35S, pak určitě budou zajímavé jejich radarové emise pro NATO. Není tohle riziko vyšší, než přínos z testů?

  • jj284b
    07:54 04.02.2016

    jarpe: no tak ta anglictina je praveze autenticka.. pracujem vo firme ktora ma vela indickych zamestnancov, a poviem ti ze na to ze anglictina je uradny jazyk, tak nou rozpravaju horsie ako ziaci zakladnej skoly po rocnej vyuke anglictiny... je to katastrofa im rozumiet, sem tam si pripadam ako keby vety prekladali z Hindu cez google translate...

  • jarpe
    07:38 04.02.2016

    jj284b:
    Taky se mi nezdá to, co říká ten indickej důstojník. Na to, že tam je angličtina úředním jazykem, tak jeho věta nemá hlavu ani patu a není z ní vůbec jasné co chce říct. Spíš mi příjde, že si ten text někdo vycucal z prstu a myslel si, že Ind bude anglicky mluvit jako neandrtálec.

  • jarpe
    07:20 04.02.2016

    Jsem si ten anglickej text přečetl a je prakticky o ničem. Jen tam dokola mluví o nekvalitě a o problémech, ale jaksi se tam nezmiňujou v čem jsou nekvalitní a jaké jsou ty problémy.

  • jj284b
    00:03 04.02.2016

    takze nasiel som len citaciu na fore:

    http://defence.pk/threads/indi...

    R-77 missile in the Indian Air Force active duty from the Su-30MKI, MiG-29 and MiG-21 fighters equipped with one of the main weapons. Indian Air Force from 1996 to Russia to buy R-77, ordered a total of more than 2,000 at a cost of about $ 820 million. Has delivered the R-77 about 1000.

    According to the Indian General Accounting Office report, the R-77 missile in the test and testing process revealed a series of defects. During the test, some missiles at the target or not, or is it on the ground testing phase has been identified as unsuitable for use - even though its expiration from the store there for a long time. The present situation has been confirmed by Indian Air Force.

    In fact, since 1999 R-77 began receiving the first batch of Indian Air Force has found that the missile there is a range of issues. Since 2005, the Indian Air Force decided to find a replacement for R-77. Indian Navy has signed with Russia in 2006 to buy 40 R-77 contract for the purchase of new equipment, MiG-29K carrier-based fighter. However, in that the information communicated by the Air Force, the Indian Navy abandoned the procurement plan.

    Former Indian Air Force chief S. Krishna Nath Swami has pointed out, for the military, the poor quality of R-77 missiles, the situation had not news. He also said the Indian Air Force's test also showed that the procurement of spare parts R-77 missiles, there are also a lot of problems. He said: "When we buy these missiles, they are on the same level of weapons in the world's best, was not equipped with any other country." However, India's own inability to test these missiles, so the related work are carried out in Russia at that time.


    vyzera ze slo o problemy s kvalitou.

  • jj284b
    00:00 04.02.2016

    niekde som cital ze Indovia s nimi (R-77) neboli velmi spokojny.. skusim najst ten clanok.

  • Kozlus
    22:37 03.02.2016

    Zapomente na nejaky vzdusny souboje. Nejaka ta turecka F-16 by sice pri vetsim vyletu do Syrie spadnout mohla, ale to si RF sakra da pozor, aby ten vrak jeste dopadl na spravnou stranu hranice. Spis maximalne nejaky to drzy UAV, kdyz uz by se mela prosazovat bezletovka. A vazne si nekdo mysli, ze Turecko podnikne nejakej vetsi utok na sily RF v Syrii a vyhlasi tak valku RF? Utok stroje USA je uz uplne mimo. Samozrejme, je tu nevypocitatelnost Turecka, pokud opravdu dostali piloti povoleni k palbe dle vlastniho uvazeni...

    Takze ano, tech par Su-35S je tam na propagacni misi a sem tam si pusti bombu, jak uz tady bylo zmineno. Nepouziva taky nejake komponenty pro T-50? Takze podpora vyvoje v bojovych podminkach asi taky bude hrat roli. Dalsi vec je, ze cast Syrie je hornata, tak to mozna pouzijou jako miniawacs pro oblasti, kam PVO nevidi.

  • KOLT
    21:09 03.02.2016

    Rusové mají v tuhle chvíli v Sýrii už poměrně hodně strojů, čili tam nemusí poslat kdovíjaké množství Su-35S – ty čtyři bohatě stačí na podporu A-A kapacit. Samozřejmě tam mohli poslat starší letadla, ale proč, když se nabízí takhle skvělá možnost udělat něco pro marketing. Úplně je chápu. O tom, že si Turek s F-16 sakra rozmyslí něco podnikat, když může v blízkosti být tenhle ptáček, netřeba mluvit. A zbytek NATO nemá důvod se Rusům plést pod křídla. Prostě zcela logický krok.

  • stetula
    21:08 03.02.2016

    v roce 2012 malajsie objednali R77 za 35 milionů dolarů bohužel není tam psáno kolik to bylo kusů

    http://sputniknews.com/world/2...

    cituji Wiki:
    Indie objednala prvé rakety R-77 v roku 1996 pre vyzbrojenie lietadiel Su-30 MKI. Po Kargilskej vojne bolo objednaných viac ako 2000 týchto rakiet a do roku 2011 ich bolo dodaných asi 1000

    takže jich vyrobily asi hodně

  • stetula
    20:53 03.02.2016

    jj284b,
    každá letecká střela má daný určitý počet letových hodin , pak musí jít na repas a kalibraci ( R27 ) může být ve vzduchu 20 hodin , nevím kolik to je u R77 ale určitě si je schovávají na horší časy a věz že je v Sýrii ve skladech mají

    Shania v odkazu je že Rusko objednalo 397 kusů kolik jich šlo na export nevím, ale v článku je uveden jako zákazník Slovensko což je hódně zajímavé

    Slováci totiž provádějí generální opravy svých Migů v Rusku a možná jim v rámci upgrade nainstalovali ovládání R77 a možná v rámci deblogace dluhu jim nějaké dodali , ale to jej jenom moje úvaha

  • flanker.jirka
    20:47 03.02.2016

    tady odkaz na zajímavé fotografie, R 27 pod iránskou F 14 a pak záběr z cvičného cíle na střelu.

  • flanker.jirka
    20:43 03.02.2016

    jj284b: AIM 7 Sparrow by snesla spíše srovnání se střelami R 23 a R 24, oproti R 27 je u verzí s delším motorem rozdíl v dosahu a u R 27 AE i v systému navedení, R 27 AE má aktivní radar, Sparrow byl "jen" semiactive.

  • Shania
    19:52 03.02.2016

    stetula: v tom jsou zahrnuty všechny verze včetně těch co šli na export? Myslel jsem, že jich vyvezli víc.

  • ruleta
    19:01 03.02.2016

    Mne by spise zajimala realna bojova hodnota 4 letadel..., taky by mne zajimalo, jak maji Rusove reseny cely system PVO v Syrii a nakolik tento system je limitujici, kdyz se tam prohaneji koalicni letadla a naopak nakolik je limitujici cely mechanismus obrany pro koalicni letadla. Klidne i spekulace popripade nekdo znaly? Diky.

  • jj284b
    18:38 03.02.2016

    stetula: otazka ale je kolko z nich slo k bojovym jednotkam a kolko bolo urcenych na dalsie testy. Predsa len R-27 je uz dost zastarala (na urovni AIM-7 poslednych verzii), takze je dost prekvapujuce ze v Syrii lietaju bez R-77, hlavne ak deklaruju ze poskytuju vzdusnu ochranu vlastnym lietadlam... R-27 nie je prave ktovie ako vykonna strela a proti modernemu ruseniu bude mat dost nizke PK...

  • sanityangel1
    18:33 03.02.2016

    No, uplne se to nevztahuje k SU-35, ale rekl bych, ze Turci maji problem:

    http://www.bloomberg.com/news/...

  • Shania
    17:31 03.02.2016

    stirling: jsou zprávy, že SU-35 už shodilo první bomby, takže si můžou odškrtnout i bojové nasazení.

  • Shania
    17:28 03.02.2016

    Míša: vizuální ID by nebylo možné, vzhledem k tomu že SU-24 bylo na jejich území jen velmi krátkou dobu a pro F-16 by bylo nemožné manévrovat v té oblasti tak aby se nedostalo mimo území Turecka.

    Mimoto na mapě níže máš polohu F-16, což je 15-20km od SU-24.

    http://graphics8.nytimes.com/n...


    http://graphics8.nytimes.com/n...

    http://www.nytimes.com/interac...

    ID bylo provedeno přes E-3, některé zdroje tvrdí, že F-16 vůbec nezapnula radar a data měla z E-3.

    Tvrdí se že Turci znali typ, ale ne komu patří. Vzhledem k tomu že měli dohodu s rusy, kteří měli svoje lety hlásit, předpokládali, že jde o Syrský stroj.

    Ruská verze té mapy neodpovídá realitě (mimo to měli několik verzí), protože SU-24 aby zasáhla cíl, musí letět asi minutu rovně.

    Důvod proč hranici přelétali je ten, že cíl byl na západní straně a kvůli větru to byl jediný vektor jak mohli utočit.

    A znovu píšu, vzhledem ke staří SU-24M jejich RWR nemusí být vůbec schopné zachytit hrozbu, pokud bylo vůbec funkční. Není to nic neobvyklého, západním letadlům se to taky několikrát stalo.

  • SeaWolf
    17:26 03.02.2016

    Nasazení SU35 je dle mého názoru především propagandistická akce Ruska která má mít ohlas především doma u Ruského publika. Postavit SU35 proti F-15C je troufám si řict pro F-15C osudovým střetem jenže, postavit SU35 proti F-15C a podpoře sofistikovaných systémů v oblasti, kterou F-15 aktuálně má, je naopak sebevražda pro SU35. Především počet 4 nebo 5 kusů není soupeřem ani proti množství "starých" F-16 které by mohli nasadit Turci. Střet SU35 s F-22 už SU35 zcela deklasuje.

    SU35S je určitě skvělí letoun ve srovnání s většinou letounů v oblasti ( Mirage 2000, Rafale, F-16, F-15 různých verzí ) ale je zakomponován do systému který se se systémy NATO asi ani nedá porovnávat. Pokud Rusové budou schopni tento technologický náskok NATO v oblasti Sýrie nějakým způsobem dorovnat je otázkou.

    Stejně tak se odborníci přou jaký je reálný roční nálet Ruských pilotů ve srovnání s hodinami strávených ve vzduchu aliančními piloty.

  • Míša
    17:09 03.02.2016

    Díky za upřesnění, ale pokud cizáka lovili nad vlastním uzemím, tak předpokládám, že k identifikaci muselo dojít (pokud jako Rusáci nestřílí i na dopravní). Pakliže cíl nasvítili vlastním lokátorem pro vyvolání odpovídače, tak Sůčko muselo vědět, že si ho nascanovali. Z tohoto důvodu usuzuju(nejsem všeznalý), že je pravděpodobnější Sidewinder a menší vzdálenost. Vše potichu v pasivu.

  • stirling
    16:54 03.02.2016

    Mě to nepřijde jako moc chytré rozhodnutí, pokud nebudou bombardovat tak se vlastně nemůžou ani předvést a jediný potencionální protivník ve vzduchu je turecko se svojema staršíma f16, takže pokud by opravdu došlo na nějaký střet tak pověst su35s může jen utrpět.

  • stetula
    14:35 03.02.2016

    jj284b,
    R-77 bylo vyrobeno 397 ks
    v roce 1999 150ks
    2000 20 ks
    2013 140 ks verze R77m
    2014 87 ks verze R77m

    jaká je životnost nevím ale určitě ty z roku 2013 a 2014 jsou použitelné, kolik jich už použili v rámci ostrých střeleb není nikde k dohledání

    http://www.deagel.com/Air-to-A...

  • Shania
    13:48 03.02.2016

    jj284b: není to zrovna důkaz:
    http://www.f-16.net/forum/view...

    Míša: AIM 9X taky nemíří na trysku*.
    Vzdálenost se dá odvodit od zveřejněného záznamu radaru.
    Staré RWR nemusí být schopno zachytit radar AIM-120C, navíc by na to stejně měli jen 2-3s, takže příliš málo času na vyhodnocení hrozby a protiopatření.

    *Modern heat-seeking missiles utilise imaging infrared (IIR), where the IR/UV sensor is a focal plane array which is able to produce an image in infra-red, much like the CCD in a digital camera. This requires much more signal processing but can be much more accurate and harder to fool with decoys. In addition to being more flare-resistant, newer seekers are also less likely to be fooled into locking onto the sun, another common trick for avoiding heat-seeking missiles. By using the advanced image processing techniques, the target shape can be used to find its most vulnerable part toward which the missile is then steered.[45] All western Short-range air-to-air missile such as AIM-9X Sidewinder and ASRAAM, Chinese PL-10 SRAAM and Israeli Python-5 use imaging infrared seekers, while Russian R-73 still uses infrared seeker.

  • Míša
    13:21 03.02.2016

    Vzdálenost nebyla popsána, v onom článku, ale zase by bylo divný, kdyby na amramku pilot nereagoval opatřením a netušil ,že po něm něco jde(RWR atd) Navíc by byla i vyšší pravděpodobnost úhynu posádky, rachejtle nemíří na výtokovou trysku.

  • jj284b
    12:47 03.02.2016

    Shania: nemas nahodou stale ten link o tom ze RuAF nenakupilo doteraz ziadne R-77? neviem to nikde najst

  • asdf
    12:41 03.02.2016

    Jan Grohmann> Aj v tej diskusii k tomu clanku, kde si dal odkazuju na dva zdroje

    http://www.theguardian.com/wor...

    a

    http://www.milliyet.com.tr/25-...

    kde tvrdia, ze to bola Aim-9 sidewinder.

    Co som nasiel, tak tak Turci by mali mat aj Aim-9x a AIM-120C

  • Sokrates
    12:21 03.02.2016

    KóĎA: Podľa dostupných informácií ruské letectvo zatiaľ rakety RVV-SD nemá. Minulý rok objednali bližšie nešpecifikovaný počet týchto rakiet za 13 mld. rubľov, pričom prvá várka by mala byť dodaná do 25.11.2016. Na tej fotke môžu byť buď makety alebo RVV-AE. Iba že by Rusi informácie o ich zavedení nezverejnili, čo je tiež celkom možné.

  • Shania
    12:15 03.02.2016

    jj284b/KóĎA: R-77 nejspíš RuAF nikdy nekoupilo, takže mají jen ty co dostali na testy.

    Muž, co zírá na kozy: nepřihřál by si ji Raytheon i u AIM-120C7? Obě vyrábí oni a jednalo se o zásah v podstatě bezbraného cíle letícího nízkou rychlostí.

  • KóĎA
    12:06 03.02.2016

    RVV-SD na SU-35s testovány byly. Otázka je zda-li budou nasazeny.

    http://russianplanes.net/ID977...

  • Muž, co zírá na kozy
    12:01 03.02.2016

    Míša: To je momentálně v podstatě nezjistitelné. Je zajímavé že MO USA oficiálně tvrdí, že Su-24M2 byl sestřelen střelou AIM-9X, ale možná si američané jen chtějí přihřát polívčičku, protože je to samozřejmě skvělá reklama.
    Jinak se mihla zajímavá spekulace přímo od IHS Jane's ohledně palubních radiostanic R-862 kterými jsou vybaveny letouny Su-24M2. Aby mohly přijímat signál na mezinárodní nouzové frekvenci, jakým bylo varování tureckého letectva, musely by být radiostanice vybaveny speciálními moduly pro tyto pásma. Takže je možné že posádka toto varování opravdu neslyšela.
    http://www.janes.com/article/5...

  • jj284b
    11:52 03.02.2016

    zaujimalo by ma s cim budu tie Su-35S nad Syriou lietat.. stale len s R-27? R-77 zatial vobec nevidiet...

  • Shania
    11:34 03.02.2016

    Míša: vzdálenost byla min 15km, takže vizuálně těžko.

Stránka 1 z 2