Rusové nasadili v Sýrii nejmodernější stíhačky Su-35S

Foto: Suchoj Su-35S
Su-35S patří mezi nejmodernější stíhací letouny vůbec; větší foto /  Dmitriy Pichugin, GFDL 1.2 

Ruské letectvo minulý týden do Sýrie poslalo nejmodernější víceúčelová stíhací letadla Suchoj Su-35S (v kódu NATO “Flanker-E”). Podle neoficiálních informací jde o čtyři letouny. Zprávu o nasazení přinesl mluvčí ruského ministerstva obrany, generálmajor Igor Konašenkov.

„Od minulého týdne se zapojily do plnění bojových úkolů na letecké základně Hmejmin stíhačky Su-35S se super manévrovacími schopnostmi", řekl Konašenkov. Letadla operují z ruské základny Hmejmin nedaleko města Latakíja, kde doplní bitevní letadla Su-25, útočné a stíhací bombardéry Su-24 a Su-34 a víceúčelové Su-30. V současné době je na základně Hmejmin přes 70 ruských vrtulníků a letadel.

Zdroje se vyjadřují poněkud nejednoznačně k nasazení Su-27SM3 v Sýrii. Stíhačky jistě doprovázejí ruské bombardéry při jejich dálkových náletech na cíle v Sýrii z ruského území. Je možné, že Su-27SM3 působí jako letecká ochrana v Sýrii po omezenou dobu.

“Podle neoficiální informace se jedná o čtyři letadla (Su-35S - pozn. red.), která byla v říjnu až listopadu loňského roku předána ruským vzdušným a kosmickým silám leteckým závodem v Komsomolsku na Amuru," komentuje počet Su-35S pondělní vydání ruského listu Kommersant.

Nové stroj Su-35S byly podle listu Kommersant původně součástí 23. stíhacího leteckého pluku 303. gardové smíšené letecké divize 11. armády vojenského letectva a protivzdušné obrany Východního vojenského okruhu (letiště Dzemgi). Následně se Su-35S přesunuly do Astrachaně (letiště Privolžskij) u Kapsického moře. Před několika dny ale Su-35S odstartovaly z Astrachaně přes Kaspické moře a přes vzdušný prostor Íránu a Iráku dorazily do syrské Lázikije.

Ač je Su-35S označován jako víceúčelový, jeho hlavním úkolem v Sýrii se stane především ochrana bitevních a útočných letounů, případně poskytování moderního senzorového a komunikačního vybavení ve prospěch letecké skupiny. V podstatě stejnou roli plní americké letouny F-22A Raptor ve prospěch koaličního letectva.

V současné době má Rusko přímo v Sýrii pravděpodobně 32 letadel provádějící útoky na pozemní cíle. Z toho pouze Su-34 má určitou schopnost obrany proti jiným letounům. Vzdušnou ochranu letadlům zajišťuje pouze čtveřice letadel Su-30. Rusko má v Sýrii také protivzdušný systém S-400, ale ten není určen pro "tělesnou ochranu" letadel, ale spíše jako zbraň druhého úderu (S-400 zasáhne až po sestřelení ruského letadla). 

Nedá se navíc očekávat, vzhledem k nutnosti servisu a údržby, že mohou být Su-30 kdykoliv k dispozici. Nasazení čtveřice Su-35S výrazně zvýší vzdušné krytí ruských letadel.

Samozřejmě syrská operace je rovněž ideální způsob jak ověřit bojové možnosti stíhaček Su-35S, ukázat možnosti západním konkurentům a potenciálním zákazníkům. Nakonec, přímý střet mezi tureckými F-16 a Su-35S nemusí pro tureckou stranu dopadnout vůbec dobře. Stojí však za pozornost, že ruské letectvo nasazuje Su-35S až dva měsíce po sestřelení Su-24M2.

Su-35S je nadzvukový víceúčelový stíhací letoun vyvinutý konstrukční kanceláří Suchoj na základě předchozích typů Su-27/30. Rusko provozuje 40 strojů a v lednu letošního roku objednalo dalších 50 kusů.

V současné době se jedná o vůbec nejmodernější stíhací letoun zařazený do výzbroje ruského letectva. Předností letadla je moderní avionika a zbraňové systémy, skvělá manevrovatelnost a využití prvků stealth.

“Je to skvělé letadlo a velmi nebezpečné, zvláště pokud je jich hodně,” cituje magazín National Interest jednoho ze starších důstojníků amerického letectva, který má zkušenosti s letadly 5. generace. “Myslím, že letadla Eagle (F-15C Eagle - pozn. red.) a Super Hornet (F/A-18E/F - pozn. red.) s radary AESA budou mít plno ruce práce.”

Zdroj: National Interest, Kommerstant

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské letectvo získalo stíhačky MiG-29SMT a čeká na MiG-35

Ruské letectvo v roce 2014 objednalo druhou várku víceúčelových frontových stíhacích letadel ...

Projekt indicko-ruského letadla MTA krachuje. Jak dopadne stíhačka FGFA?

Ambiciózní indicko-ruský program středního transportního letadla Multi Transport Aircraft (MTA), ...

Rusko v Sýrii: Přesné bombardováni pomocí hloupých bomb

Rusové v Sýrii nasazují do bombardováni především modernizovaná letadla ze sovětské éry. I přes ...

Ruské schizma: Zahraniční politika vs. vojenský průmysl

Podle ruského Vojensko-průmyslového kurýru (VPK) existuje mezi ruskou zahraniční politikou a ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • jj284b
    17:15 02.02.2016

    no a predstava ze by Rusi za pouzitia S-400 zostrelili Turecku stihacku hlboko nad Tureckom... je dost strasidelna... rovnala by sa vyhlaseniu vojny, no a v takom pripade by ...Zobrazit celý příspěvek

    no a predstava ze by Rusi za pouzitia S-400 zostrelili Turecku stihacku hlboko nad Tureckom... je dost strasidelna... rovnala by sa vyhlaseniu vojny, no a v takom pripade by Turci mohli aktivovat clanok 5... snad si to uvedomuje aj Ruska obsluha co by to znamenaloSkrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    16:56 02.02.2016

    Od turecké hranice do Alepa je to vzdušnou čarou 50 km, a turecké AMRAAMy mají dolet minimálně 100 km (AMRAAM sestřelil taky Su-24). Turecké F-16 tak mohou být celou dobu na ...Zobrazit celý příspěvek

    Od turecké hranice do Alepa je to vzdušnou čarou 50 km, a turecké AMRAAMy mají dolet minimálně 100 km (AMRAAM sestřelil taky Su-24). Turecké F-16 tak mohou být celou dobu na turecké straně hranic. Navíc řada bojů probíhá doslova několik kilometrů od tureckých hranic.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    16:52 02.02.2016

    dusan: AESAje rozhodne vyhodnejsi pre bojove lietadlo. Je to LPI radar (LPI = low probability of intercept = tazko zachytitelne/napadnutelne vysielanie), vie fungovat naraz vo ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan: AESAje rozhodne vyhodnejsi pre bojove lietadlo. Je to LPI radar (LPI = low probability of intercept = tazko zachytitelne/napadnutelne vysielanie), vie fungovat naraz vo viacerych radarovych modoch naraz (PESA len v jednom), vyzarovanie je riesene cez transmitery ktore vedia skakat pseudonahodne medzi frekvenciami takze aktualne vyzarovanie je podobne beznemu sumu prostredia.. tych vyhod je velmi vela, no samozrejme kym ho Rusi nezavedu plne do operacneho pouzitia tak sa tu dozvies ako ho nepotrebuju a ako je PESA skoro taka dobra ako AESA atd atd..Skrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    16:43 02.02.2016

    Myslím, že S-400 nezasáhne až po sestřelu ruského letadla, ale okamžitě jak bude mít příležitost sestřelit Turecké letadlo za hranicí v Sýrii... Doufám, že se jen Rusové ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že S-400 nezasáhne až po sestřelu ruského letadla, ale okamžitě jak bude mít příležitost sestřelit Turecké letadlo za hranicí v Sýrii...
    Doufám, že se jen Rusové předváději a nemají inforamce ,že se erdogan rozhodl osvobodit od Islámského státu Kurdská území v SýriiSkrýt celý příspěvek

  • dusan
    16:19 02.02.2016

    AESA vs PESA Nie som znalý v elektrotechnike. Modernizované americké stroja majú mať nové radary systému AESA - tj. s elektronickým vychylovaním generovaným s velkého množstva ...Zobrazit celý příspěvek

    AESA vs PESA

    Nie som znalý v elektrotechnike. Modernizované americké stroja majú mať nové radary systému AESA - tj. s elektronickým vychylovaním generovaným s velkého množstva bodov a PESA - tj. s elektronickým vychyľovaním z jedného zdroja viacerými usmerňovačmi antény radaru.

    Ktorý systém je lepší, resp. závisí od konkrétního prevedenia ?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 5