Rusové připravují vlastní verzi bitevního letadla AC-130

Rusové připravují vlastní verzi bitevního letadla AC-130
Antonov An-12BK (2011) / Igor Dvurekov, CC BY-SA 3.0 (Zvětšit)

Ruské letectvo plánuje vlastní obdobu amerického bitevního letounu AC-130. Na rozdíl od jiných velikášských ruských plánů, které vzbuzují spíše pochybnosti, vypadá tenhle vcelku proveditelně.

Letouny Antonov An-12 Cub a C-130 Hercules navrhli jejich konstruktéři ke stejným účelům. Oba slouží primárně k přepravě vojenské techniky. C-130 i An-12 se v tom výborně osvědčily. Oba mají čtyři turbovrtulové motory, rozpětí okolo čtyřiceti metrů a unesou okolo dvaceti tun nákladu. 

Drak letounu Hercules se navíc ukázal být natolik univerzální, že z něj americké letectvo v šedesátých letech minulého století udělalo letoun přímé palebné podpory (v angličtině se pro taková letadla s pevným křídlem i vrtulníky používá termín „gunship“). Američané vybavili letouny C-130 několika kanóny a přejmenovali na AC-130.

Písmeno A zastupuje slovo „attack,“ česky útok. Výzbroj upravených Herculesů je umístěná poněkud neobvykle na pravém boku letadla. V boji tak letouny AC-130 krouží nad cílovým prostorem. AC-130 (momentálně jsou aktivní AC-130U Spooky a AC-130W Stinger II) většinou spolupracují se speciálními silami.

Ruské síly zvláštního určení Specnaz se v poslední době způsobem práce přibližují svým americkým protějškům. Snad proto se Rusům americké „gunshipy“ zalíbily a chtěli by je také. O záměru napsala jako první ruská státní tisková agentura TASS. 

Osvědčený kanón

Informaci získala od nejmenovaného zdroje z ruského zbrojního průmyslu na mezinárodním vojenském fóru Armija-2019. Rusové podle něj začali s prací na „létající baterii – letadle přímo podporujícím jednotky na bojišti, podobnému americkým AC-130.“ Práce je zatím ve stadiu prvních experimentů. „Vojenský transportní letoun An-12 se dvěma 57mm kanóny bude použit jako létající laboratoř,“ uvedl neznámý insider. Podle serveru The Drive je nejpravděpodobnější, že Rusové na Antonovy namontují kanón BM-57. Je to upravená verze osvědčeného sovětského protiletadlového děla AZP S-60.


AC-130W Stinger II

Jeho konstrukce je založená na německých zbraních z období druhé světové války. Rusové v poslední době experimentují s montáží kanónu BM-57 na různé další platformy, například na bojové vozidlo pěchoty BMP-3 nebo bojové vozidlo pěchoty T-15.

Fóra Armija-2019 se podle TASS účastnil i ředitel společnosti Uralvagonzavod Alexander Potapov. Ten potvrdil, že se firma zabývá možností využití 57milimetrových kanónů nejen u pozemních jednotek, ale i v námořnictvu a letectvu, respektive vzdušně-kosmických silách. Uralvagonzavod sídlí ve městě Nižnij Tagil. Je to největší výrobce tanků na světě.

Sovětské zásoby

Zatímco výroba kanónů BM-57 pořád probíhá, poslední letoun An-12 opustil montážní halu v roce 1973. Společnost Antonov dnes sídlí na Ukrajině. Rusové však dosud mají letadel An-12 velkou zásobu. Není divu. Celkem jich totiž vzniklo přes 1200 kusů. Podle The Drive by zařazení Antonovů s těžkou hlavňovou výzbrojí dávalo v ruských ozbrojených silách perfektní smysl. Ruská armáda dosud většinou spoléhá na neřízenou munici.

Letadlo podobné AC-130 by Rusům umožnilo útočit ze vzduchu na nepřátelské jednotky, které se pohybují v těsné blízkosti jejich vlastních vojáků. Letouny přímé palebné podpory vydrží ve vzduchu dlouhé hodiny. Během té doby si mohou poradit hned s několika cíli. I když se toho o parametrech An-12 přestavěných na „gunshipy“ nic neví, dá se očekávat, že budou podobné jako u jejich amerických protějšků.

Posádky letounů AC-130 mají na výběr z kanónů tří různých kalibrů. Ve verzi AC-130U Spooky je to 25, 40 a 105 milimetrů. Modifikované Herculesy nesou kromě děl i pokročilé senzory a vybavení pro elektronický boj. To by se Rusům určitě zamlouvalo. Ozbrojené síly nejrozlehlejšího státu na zeměkouli se v posledních deseti až patnácti letech na elektronický boj zvlášť soustředí.


An-12

Elektromagnetické prostředí

Je to pro ně způsob, jak se vyrovnat s americkou technologickou převahou. Nebo spíš jak využít technologickou převahu Američanů proti nim samým. Ruská specialita je rušení GPS. Například v Sýrii využívají tuto taktiku, aniž by brali ohled na civilní letecký provoz. Moderní bojiště je plné nepřátelského elektromagnetického signálu. Letouny AC-130 mají detektory ozáření, metače klamných cílů, rušičky a další obranné prostředky. I tak jsou poměrně zranitelné. Kvůli bezpečnosti létají do boje jen v noci.

Američané je přece jen poprvé zařadili do služby během války ve Vietnamu, kdy bylo elektronické prostředí na bojišti méně náročné. Samotná myšlenka letounu napěchovaného těžkou hlavňovou výzbrojí je však starší. První takový letoun byl pravděpodobně americký YB-40 Flying Fortress. Byla to varianta bombardéru B-17, která měla chránit bombardovací svazy před nepřátelskými stíhačkami.

Rusové nemají s letouny podobnými AC-130 zkušenosti. Dosud si při podpoře pozemních jednotek vystačili s vrtulníky, jako je Mi-24 Hind, nebo proudovými letouny, jako je Su-25 Frogfoot (u nás známější pod přezdívkou „Hrábě“). 

Improvizované bombardéry

Nákladní letouny sovětské provenience však určitě mají potenciál pro využití v boji. Nápad vyzbrojit letouny An-12 není první podobný projekt. V roce 2015 otestovali Rusové přestavbu proudových nákladních strojů Iljušin Il-76 Candid na bombardéry. V minulosti už několik států různé modely letounů Antonov ke shazování bomb použilo. Indové nasadili An-12 Cub jako těžký bombardér během války s Pákistánem v roce 1971. Během konstrukce o polovinu menšího dvoumotorového typu An-26 Curl se s rolí bombardéru počítalo od samého počátku.

V letech 1978 a 1979 použil tyto stroje ke shazování bomb Vietnam během invaze do Kambodži. Irácké letectvo nedávno využilo k bombardování bojovníků Islámského státu vylepšenou verzi An-26, An-32.

Iráčané používali k míření optický zaměřovač NKPB-7, umístěný v jedné z vypouklých prosklených kukaní na boku letounu. Stejným způsobem shazovaly bombardéry svůj smrtící náklad během druhé světové války. Irácké letectvo dokonce podniklo s improvizovanými bombardéry dvakrát víc náletů než se stíhačkami F-16IQ Fighting Falcon a víceúčelovými letouny L-159 Alca.

Zdroje: TheDrive, The Drive, TASS

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Modernizovaný bitevník Su-25UBM prošel testy

Rusové v minulém měsíci oznámili úspěšné dokončení zkušebních letů modernizované verze bojového ...

Jak-130: Perspektivní lehký ruský bitevník

Rusové nejen modernizují stávající typy vojenských letadel, ale vyvíjejí nové. Jedním z nich je také ...

Bitevní A-29 Super Tucano pro Afghánistán

Americká firma Sierra Nevada Corporation (SNC) znovu vyhrála s letadlem A-29 Super Tucano soutěž na ...

Bitevní V-22 Osprey

Velitelství amerického letectva pro speciální operace AFSOC (US Air Force Special Operational ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • skelet
    12:43 07.07.2019

    Spooky v akci (ať se tu nebere film Transformers jako berná mince)
    https://youtu.be/W6DDR2dQ8-w...

    • Jakub2
      09:58 08.07.2019

      spooky = strašidlo

  • SofF
    16:10 05.07.2019

    na těchto "gunshipech" je nejlepší jejich všestrannost a dlouhé působení v oblasti. Použitelné od kolon islamistů na Toyotách po třeba ponorku odpalující rakety. Rychlopalné kanóny jsou pořád velmi účinná věc, nástupem raket ale dost opomíjená.
    Ta An-12 nemusí být špatná platforma, zvlášť když mají ještě rezervy ve skladech - beztak by zůstal zřejmě jen trup a nějaké drobnosti - motory určitě také nové méně žíznivé.
    Třeba Čína je vyrábí v mírně pozměněné verzi dodnes, takže lze hovořit o velmi povedeném produktu.

    • Jirosi
      15:12 06.07.2019

      Použiješ to jen na ty neozbojené islamisty.
      Všude jinde tě tlačí čas, bezpečnost. Prostě buď tu ponorku máš v dostřelu 2km okolo pozice, nebo nic.

      • SofF
        18:35 06.07.2019

        jasně že nepůjde přímo do první linie na frontu ale jako kombinace útočného i hlídkového letounu. Navíc vrtulový letoun bez velkého radarového vyzařování nebudí pozornost a obavu jako rychlý stíhač - a proti obyčejnému průzkumníku má palebnou sílu aby zlikvidoval náhle objevivší se hrozbu třeba vynořující se ponorku se kterou by obyčejný průzkumník nic nesvedl. Například poletí kousek od pobřeží Ochotského moře a uvidí cizí ponorku jak otevírá sila - pokropí to BM-57 a problém je na místě ihned vyřešen. Dál může mít výsadkový tým na případné zajištění přeživších sabotérů. Tedy proti proplíživším se záškodníkům ideální prostředek kdy normální letoun shodí bomby a musí se vrátit a bojiště zatím zůstává bez dozoru tak An-12 může létat pořád okolo a operátoři mohou zajistit třeba zbytky rozstříleného konvoje a zabránit připadnému pokusu o zničení zájmového materiálu.

        • Jirosi
          21:31 06.07.2019

          Ten obyčejný průzkumník je dnes P-3 Orion, nese jak torpéda tak střeli.
          V Ruské variantě se jedná o Ilyushin Il-38, opět ozbrojený.

          Jediná ponorka v Ochotském moři připravující se na zdrcující útok bude ta Ruská.

          Otáčející se vrtule mají celkem slušný radarový podpis.

        • satai
          22:11 06.07.2019

          A proč bude ta ponorka na hladině a jakým kouzlem bude zrovna v dostřelu tohohle flusbroku, to nám povíš taky? ;-)

          • Miroslav
            17:22 07.07.2019

            Akurát budú prekladať bedne whisky z jednej ponorky do druhej

        • balm
          17:36 07.07.2019

          Uvědomujete si, že střely se minimálně 30 - 40 let neodpalují z hladiny?

          Hladina je velmi dynamické a nestabilní prostředí pro odpal střel, navíc ponořená ponorka zůstává skryta. I kdyby se na hlídkující letoun usmálo štěstí (mizivá šance) a našla ponorku na hladině, šance zásahu hlavňovou zbraní překazí systémy protiletadlové obrany, které jsou součástí každé moderní ponorky. Zpravidla se používají proti protiponorkovým vrtulníkům, nebo hlídkovým letounům.

          Přemýšlejte, než něco napíšete.

          • Strategist
            10:04 08.07.2019

            O námořnictvo se dosti zajímám, ale zatím jsem neslyšel, že by ponorky byly vybaveny protiletadlovými zbraněmi, vím jenom o prototypu tohoto zařízení na německých type 212, ale tam se jednalo o výzkum a ten projekt nakonec nepokročil do produkční fáze. Mohl byste prosím upřesnit jaké systémy protiletadlové obrany současné ponorky mají?

            A oceňuji vaše znalosti, četl jsem několik vašich příspěvků pod jinými články a jsou velice zajímavé a informativní.

          • RiMr71
            12:28 08.07.2019

            "systémy protiletadlové obrany, které jsou součástí každé moderní ponorky"

            ...a to by mě taky zajímalo, co máte konkrétně na mysli. Vím o testech před cca deseti lety kdy ZKUŠEBNĚ odpálili pár Aim-9x z ponorky, ale vše to bylo ve vývoji a rozhodně, ani na jedné straně opony, nejde o nějakou sériovky (jako například pokusy u Rusů s manpady odpalovanými z periskopů). Něco dělali Němci, Norové... ale že by šlo o nějaké rozšířené a běžné "systémy protiletadlové obrany, které jsou součástí každé moderní ponorky" se mi nezdá... nebo se mýlím? Které "systémy protiletadlové obrany, které jsou součástí každé moderní ponorky" schopné běžně sestřelovat je ohrožující letoun máte na mysli?

          • balm
            16:05 08.07.2019

            @Strategist 10:04 08.07.2019

            Nové typy ponorek se přímo projektují pro použití výsuvných bloků protiletadlových zbraní krátkého dosahu. Osobně jsem poprvé narazil na tento typ výzbroje s nově zaváděnou třídou Barracuda (Francie), pro které se vyvíjel systém A3SM (založen na optoelektronice a střelách MICA). Protože jsem od přírody tvor zvědavý, pokračující pátrání začalo nabírat na obrátkách a vývoji systémů IDAS (založen na střelách IRIS-T) pro Type 212, Izraelské ponorky třídy Dolphin - T'kuma testovala v roce 2003/4 střely modifikace střely Python 4 schopnou vertikálních i horizontálních odpalů a samozřejmě US Navy a jejich AIM-9X (při pátrání ve zvěřejněných rozpočtech US NAVY je projekt stále aktivní pro třídu Virginia).

            Dohledat přesné informace jde dost obtížně, jak je v tom ponorka, vždy je většina přísně tajná.

          • Strategist
            21:45 08.07.2019

            @balm 16:05 08.07.2019
            A v které části ponorky mají být tyto protiletadlové střely umístěny? předpokládám, že vzhledem k univerzálnosti mezi jednotkami pro ně nemůže být vyčleněna v ponorce speciální sekce jako je např. pro střely Tomahawk na Virginiích. Ano o systému IDAS jako o jediném ze jmenovaných jsem již slyšel. Z tohoto popisu bych ale řekl, že se stále jedná o prototypy (od různých námořnictev) které ale nejsou standartem mezi ponorkami ve službě, ale je možné že v omezeném množství už jsou u některých námořnictev tajně zavedeny v omezeném počtu, protože jak říkáte informací z této oblasti je málo.

            Ještě bych se chtěl zeptat vzhledem k Vašim pokročilým znalostem technologií letectví jakou vysokou školu jste vystudoval jestli by Vám to nevadilo.

          • balm
            12:12 09.07.2019

            @ Strategist 21:45 08.07.2019
            Minimálně pro třídu Barracuda jde o sériový program a jsou umístěné ve "věži", jako výsuvný segment.

            ČVUT Praha - Ing.
            Politecnico di Torino - Ph.D.

          • Strategist
            14:05 09.07.2019

            @ balm 12:12 09.07.2019
            Tak to jsem nevěděl, a tím pádem jsou v tomto francouzi průlomoví, děkuji za informace.

  • kosa2668
    15:35 05.07.2019

    neviem preco dehonestujete ac130 ale v boji sa osvedcil ako skvela podporna zbran pechoty.
    ale hodi sa len proti protivnikovy ktory nema protivzdusnu obranu alebo je potlacena
    Rusi chcu toto lietadlo na podporu specialnych jednotiek v Sýrii
    taketo typy maju jednak vadsiu vydrz vo vzduchu a su na blizku vlastnych jednotiek kde moze okamzite zasiahnut a su to aj oci pre pechotu maju lepsie situacne povedomie a vela senzoroveho vybavenia
    kdezto ked si zavolaju support od bitevnikov alebo bombarderov chvilu to trva kym doletia zistia ciel obmedzeny cas nad bojiskom pouzivaju drahu municiu atd proste su prilis vykonne proti kozomrdom na toyotach...
    AN 12 preto lebo nemaju iný ekvivalent k tomuto lietadlu
    ruske lietadla su stavane inak ako zapadne vsetko je predimenzovane hrubka plechu konstrukcia podvozky ved an 12 pristane na poli tak musi co to zniest vsetky soviecke lietadla aj civilne boli stava e tak aby sa dali vyuzit vo vojnovom konflikte...
    zbuchaju si to doma v nejakej statnej opravovni nahadzu tam veci co su uz zavedene(avionika senzorove vybavenie) s konstrukciou nebudu problemy takze naklady budu smiesne
    A este niekto tu pisal ze je jednoduche prestavat civila na nakladak... nie nieje to jednoduche je to mega prace

    • RiMr71
      17:29 05.07.2019

      "...ruske lietadla su stavane inak ako zapadne vsetko je predimenzovane hrubka plechu konstrukcia podvozky ved an 12 pristane na poli..."

      ...ale no tak... když se to umí, tak odolné éro se dá udělat i bez té opěvované ruské kovařiny...
      Přistání na poli? Myslíš na trávě, nebo prostě v humusu?
      https://youtu.be/fwSfD4Pnkd8?t...
      https://youtu.be/cDJRRBg2Jr4...
      https://youtu.be/v8qU9b_pyF8?t...
      https://youtu.be/FhzB9sLJYLw?t...

      Herky není žádná třasořitka...
      https://youtu.be/GvVlH0eXIV8?t...

      "zbuchaju si to doma v nejakej statnej opravovni nahadzu tam veci co su uz zavedene(avionika senzorove vybavenie) "
      ...laický pohled....

      • kosa2668
        12:57 06.07.2019

        netvrdím že sa nedá podla mňa je hercules nadcasova konstrukcia čo sa len a len potvrdzuje aj c17 je velmi odolný stroj co dokaže pristavať na nespevnených plochách len proste sovieti vyrabali lietadla tak aby boli dostatočne sebestačné a odolné aby mohli operavat na sibíri bez technickeho zabezpecenia preto bola konstrukcia tak pevna a predimenzovaná nevyhoda bola váha lietadla...
        Z vlastnej skusenosti ked prisli robit NDT inspekciu na Tu-154 M vladnej letky SR tak ten to bolo nemožné pretoze hrúbka materiálu na trupe pri dverach to neumožnila...
        Na internete je vela videí kde všade s tým sadajú hlavne v afrike a na sibíri...
        Laik moc niesom kedže robim 8 rokov Leteckeho mechanika či na line maintenance alebo base maintenance...
        tak ci tak bude musiet prebehnut generalka a na ruských lietadlach je to tak ze sa rozoberu na kostru neostane nič ani kabelaz iba kov
        a zastavby sa budu tahat odznova do cisteho trupu podla vykresov od inžinieringu
        u nas sa to volá D-check alebo prehliadka 9-12 rokov alebo 40000flight hours aj toho som sa ucastnil a robili sa zastavby gps gnss update tcas a rozne ine zastavby klampiari robili 2 tyzdne 12 hodinove smeny den-noc aby dali trup dokopy niektore casti sa vyrabali lebo uz niesu skladom a to mame jeden hangar kde sa zmestia 2 lietadla Fokker-100 a urobilo sa to preto si nemyslim ze by v rusku mali problem urobiť 3 až 10 kusov takýchto lietadiel prototypy vedia robiť pekné ale už nevedia urobiť seriovú výrobu...

        • Jirosi
          15:51 06.07.2019

          "prototypy vedia robiť pekné"

          Oni hlavně umí krásně vykládat o tom co by to mělo umět. Případně, umí hezky mlčet když to nejde.

          • kosa2668
            18:48 06.07.2019

            ale notak trošku nadhladu
            skuste hodnotit nestranne

          • Jirosi
            21:34 06.07.2019

            Ano, nestraně. Kdyby to fungovalo, nemuseli by dělat prototypy.
            Do produkce dáváte jen to co funguje alespoˇň na 70%, pokud se to nevyrábí nebylo to funkční. I když v mediích to tak nevypadá.

    • skelet
      18:50 05.07.2019

      on je hlavně v tom, že An-12 se už dlouho nevyrábí, a pokud nepočítáš se zástavbou jen rotačních kulometů 7,62 a 12,7mm, tak to znamená zesílení konstrukce. Takže de facto musí ten trup vyrobit znovu. Což je celkem sranda, když na to máš výrobní linku, ale jinak je to drahé.
      Takže pro Amíky je to "brnkačka", pro Čínu to může být "brnkačka", ale Rusové musí začít od nuly.
      A to už je fakt lepší si v ČLR koupit Y-8 nebo Y-9

      • kosa2668
        13:12 06.07.2019

        nie nemusi pri generalnej oprave posilníš konštrukciu trupu rebrovaním a obšívkou predpokladam ze zbrane sa umiestnia do center of gravity co je u vsetkých lietadiel stavaných ako stabilne vo vzduchu v strede trupu ktorý je najsilnejsia casť konštrukcie kedže sa tam pripevňujú krídla k draku a na spodku trupu sú podvozky...
        na upravu trupu absolutne nepotrebuješ výrobnú linku V Čsa technics ti vymenia v hangari aj celú jednu sekvenciu trupu alebo po hard landing vymenia obšivku alebo nanitujú dabler...
        a zaleži aj na lafetacii 57 mm kanonu urcite vyspekuluju nieco aby zmiernili spatný ráz kanona aby sa neprejavoval trhlinami a unavovými prasklinami na konstrukcii trupu
        tak isto aj v AC 130 je ta 105 na specialnej konstrukcii ktora redukuje spatný raz

        • Jirosi
          15:56 06.07.2019

          "predpokladam ze zbrane sa umiestnia do center of gravity"

          Zkus se podívat, kde má to AC-130 ty zbraně...
          https://i0.wp.com/thiscantbeha...

        • Jirosi
          16:00 06.07.2019

          Nebo foto přímo z letounu.
          https://i2.wp.com/theaviationi...

        • skelet
          18:43 06.07.2019

          jenže ono to je právě o tom "vyšpekulování se", navíc když to není válečná improvizace, kde se počítá s tím, že po dvou misích bude konstrukce na odpis.

    • Jirosi
      15:48 06.07.2019

      U těchto letounu je výhoda ve vyčkávání na pozici. Ale pokud nejsou nad místem bojů. Bitevník, bombardér se tam dostane rychleji.
      Další problém je zásoba munice. Ty letouny mají velkou nosnost, ale jen zástavba těch zbraní si ukousne slušnou porci..

      • kosa2668
        18:46 06.07.2019

        No veď 105 a 40 je v sekcii trupu ktora je najsilnejšia konštrukcne
        su posunute dozadu koli operatorom v battle centre aby bolo lietadlo vyvazene... a potom ten 25 ci 30 mm je vpredu
        ale zas toto lietadlo moze startovat z predsunutej zakladne s minimalnim technickým zabezpečením kdež to klasický velký bombarďak nie ani cisto vykonne prudove lietadla

        • Jirosi
          21:51 06.07.2019

          Na před se umisťují zbraně, až potom zbytečnosti (battle centre).

          Nemůže, vzhledem k ohrožení a potřebě prostoru pro bezpečné výšky.
          Byli doby kdy klasické bombardáky měli vrtule, a přesto nestartovali z pole za frontou.

  • petris
    19:47 04.07.2019

    Páčila by sa mi kombinácia 57mm kanóna a automatického mínometu 2B9 Vasiljok.

    • Lukash
      07:52 05.07.2019

      Nie som si úplne istý či je možné minomet použiť z lietaucej platformy.

      • petris
        10:09 05.07.2019

        Myslím, že 2B9/2B9M to umožňuje, kedže môže byť použitý aj v režime priamej paľby.

  • Pauli
    18:33 04.07.2019

    Viděl jsem na fotkách An72 s raketomety a bombami. A snad i Íránci, nebo Irácké letectvo používalo dopravní tupolevy na shoz bomb, ale o tom jsem jen četl a nevím co je na tom pravdy

    • Miroslav
      18:58 04.07.2019

      Neviem ako dnes ale v časoch studenej vojny sa aj dopravné lietadlá projektovali s ohľadom na ich možné využitie v prípadnom ostrom konflikte. Aeroflot bol akousi zásobárňou lietadiel pre sovietské letectvo. Vytrhali by sedadlá a boli by pripravené. Boeing 747 bol tiež projektovaný tak, že by sa dal ľahko prestavať na nákladné lietadlo. Preto má kabínu v hornej časti trupu.

      • skelet
        19:07 04.07.2019

        747 byla hlavně odvozena od projektu, který konkuroval C-5 Galaxy

        • Miroslav
          19:35 04.07.2019

          To neviem. Nepoznám tú históriu ale viem, že od začiatku bola 747 projektovaná tak aby bola možnosť ju prestavať na nákladné. Jedným dôvodom bola studená vojna ale tiež to bola doba keď sa verilo, že začína éra nadzvukovej dopravy. Klasické lietadlá by sa tak stali nadbytočné. Ani jedna ani druhá možnosť sa samozrejme nestala a 747 sa vyrába ako žijúca legenda dodnes

          • tryskac
            22:00 04.07.2019

            Boeing 747F je tazny kon US cargo sluzieb.

          • logik
            22:51 04.07.2019

            Zaměnuješ příčinu a následek. 747 není civilní éro, které by šlo předělat na vojenské, ale vojenské, které šlo předělat na civilní.

          • gangut
            23:04 04.07.2019

            To je ale blbost. Co si predstavujete pod lahkym prestavanim na transportne? Vyrezanie a instalaciu nakladovych dveri, modifikaciu elektrickeho a hydraulickeho systemu a vymenu podlahy kabiny vcitane nosneho rostu? Skutocne jednoducha prestavba...

          • Scotty
            09:18 05.07.2019

            gangut
            Přestavby 747 na cargo verzi se dělají. To rozhodně není něco nemožného nebo přehnaně komplikovaného.

          • gangut
            10:47 05.07.2019

            Ja viem, že sa delají a na rozdiel od vás viem čo to obnáša. Najbližšie sa také konverzie robia v Drážďanoch.

          • Scotty
            13:29 05.07.2019

            Pokud se to finančně vyplatí soukromému dopravci, tak by letectvo jistě v případě potřeby takovou přestavbu realizovalo.

          • gangut
            14:37 05.07.2019

            Ale Plho, ved o tom sa tu nediskutuje. Téza bola, že v prípade vojenského konfliktu sa dajú lahko predtavať. Vytrhajú sa sedačky a podobne. A to je tá blbosť. Asi takto https://www.youtube.com/watch?... A samozrejme, že sa to spoločnostiam vyplatí. Prestavba dolietaného lietadla, ktoré sa už nemože používať na prepravu osob t.j. takmer za šrotovú cenu a sživotnostou predlženou o dalších 20 rokov vyjde lacnejšie ako kúpa nového...

          • Scotty
            15:06 05.07.2019

            gangut
            Hádáte se sám se sebou. Nikdo tu netvrdí že je to malý zásah. Miroslav tu psal že se s takovou přestavbou v návrhu 747 počítalo. Což je logické, v případě války by Američani potřebovali dostat do Evropy maximum materiálu.

          • gangut
            20:04 05.07.2019

            Ako sa s ňou počítalo? Má snáď nejak zosilenu podlahu, alebo inú prípravu? Má aspoň okrem combi verzie zväčšené vstupné dvere? On pravdepodobne myslel verziu F ktorá využíva odklopny cumak. Ale to je špeciálna nákladná verzia a tá sa nedá vytvoriť konverziu dopravnej verzie. Všetky prestavovane lietadla majú nákladove dvere na boku kabíny.

  • skelet
    15:56 04.07.2019

    Provizorní bombardéry z An-12 a C-130 nejsou žádnou novinkou. Používali jej proti sobě Pákistánci a Indové, a na základě těchto bojových zkušeností se Antonov regulérně zaobíral vývojem bombardéru chudého muže, a to z An-8 a An-12. Oba dva projekty nakonec umřely v různé fázi vývoje.
    Argentínci použily s úspěchem svou C-130, která zasáhla neřízenými bombami britský tankerHercules.

    Jinak Rusové mohou potají nakoupit čínské Y-9, ty nazvat An-12M a je to :)

    • Miroslav
      16:16 04.07.2019

      Kúpiť si od niekoho nelegálnu kópiu svojho vlastného produktu, to už je nápad !!!

      • skelet
        16:48 04.07.2019

        Asi stejne blby jako predelat 40let stary letoun :)
        No spis je o fous chytrejsi, nez predelat 40let stary letoun. Bych chtel videt jak nekdo se zdravym rozumem do takoveho draku da cokoliv vetsiho jak 20mm

    • gangut
      16:19 04.07.2019

      Žiadny bombardér chudého muže Antonov vyvíjať nemusel. An-12, 26, 32 boli štandardne vybavené závesníkmi a bombardovacími zameriavačmi ktoré slúžili primárne pre zhod nákladov. A náklad ako náklad, či puzdro so zbraňami, kontajner alebo bomba...

      • skelet
        16:46 04.07.2019

        Nemusel, ale vyvijel, a pak prestal vyvijet. Protoze poptavka a prinos nebyl takovy jak se ocekavalo.
        Jinak jak pakistanci, tak indove si stezovali na mizernou presnost, kdyz bomby vyhazovali ven skrz nakladovou rampu. Takze asi to tak jedno nebude ;)

        • gangut
          17:18 04.07.2019

          Možete to upresniť? Aké označenie mal mať ten projekt?

          • skelet
            17:49 04.07.2019

            Musel bych hodně pohledat. Před několika lety jsem psal minimonografii An-8 pro Palba.cz, ale hardisk vzal sebou jak tu rozepsanou minïmonografii, tak zdroje.
            Musím zas prostudovat stránku Secret projects, a od nich se odpíchnout

          • gangut
            18:29 04.07.2019

            Nemusíte. Žiadny projekt Poor Men Bomberu z logiky veci neexistuje, pretože tak sa označujú provizórne bombardovacie prostriedky. A také sú aj transportné Antonovy. Existujú samozrejme aj rozne špeciálne vyzbrojené verzie, protiponorkové, mínovacie protirádiolokačné a podobne. Tie samozrejme nosia aj zodpovedajúce zameriavacie vybavenie. Ale tie rozhodne neboli určené pre poor bombera.
            Transportné An boli štandardne vybavené jednoduchým kolimátorovým bombardovacím zameriavačomzameriavačom, čomu zodpovedala aj presnosť bombardovania.

          • skelet
            18:44 04.07.2019

            Gangute pokud ses někdy zajímal o vývojové projekty, tak těch projektů, které jak říkáš nemusely být logicky vyvíjeny, byly vyvíjeny, respektive byly provedeny jejich studie a to někdy až do maketové fáze.
            Po roce 1971 Antonov zahájil studijní práce jak u An-12 zlepšit přesnost bombardování a zvýšit i počet nesených bomb. Po nějaké době byl celý projekt zastaven, jako mnoho jiných projektů předtím a potom. (například An-12 tanker)
            A jelikož mi nevěříš, tak ti to označení nemusím říkat, stačilo mi hledat na ruském webu a našel jsem. Pešek :)

          • gangut
            23:18 04.07.2019

            Skelet. Vase slova " Antonov se regulerne zabyval vyvojrm bombarderu chudeho muze" Ked to spochybnim, tak mi odkaz logicky neposkytnete lebo vam neverim. Takze pokial viem ja, tak od An-12 sa vyrabali verzie s dokonalejsim bombardovacim vybavenim pre namorne letectvo, ktore sluzili pre protiponorkovy boj a kladenie min. Takze specialne verzie a rozhodne nie pre chudeho muze...

          • skelet
            11:32 05.07.2019

            jak říká klasik "Hledej šmudlo" :)

  • Míša
    15:48 04.07.2019

    Pokud ano, tak typicky Sovětsky - hodně děl a málo přesnosti. Ale to stejně nikomu nevadí. Pokosí pár okolních budov a možná i vojáky svý vlastní, sice už jich mnoho není, ale toto heslo si rádi zachovaj.

  • Miroslav
    15:15 04.07.2019

    Si myslím, že tak jednoduché to nebude. To nie je ako privariť guľomet na Hilux a s tým strašiť pastierov oviec. To už je dosť vážny zásah do konštrukcie draku. Okrem toho ak to po vzore AC-130 namontujú len na jednu stranu tak zrejme to bude jednostranná záťaž ktorú bude treba nejak kompenzovať. Ale nechajme sa prekvapiť. Netvrdím, že to nedokážu, ide o to či je to finančne rentabilné robiť taký zásah so 40 ročným strojom

    • Miroslav
      15:23 04.07.2019

      Asi najznámejšia filmová scéna v hlavnej úlohe s AC-130. Viem, je to dosť trápne zobrazenie ale ako marketingový ťah účinné...

      https://www.youtube.com/watch?...

      • Grull
        22:11 04.07.2019

        Tohle je taky pěkné:
        https://www.youtube.com/watch?...

        • Jirosi
          12:34 07.07.2019

          Na to videu je krásně vidět ta blízkost k cíli pro vedení efektivní palby.

  • otecko
    14:26 04.07.2019

    "Ruská specialita je rušení GPS. Například v Sýrii využívají tuto taktiku, aniž by brali ohled na civilní letecký provoz.".. snad nechete tvrdit, že nad válečnou zónou jménem Syrie probíhá civilní letecký provoz. To je nesmysl.

  • gangut
    14:21 04.07.2019

    To je zase odborný článok hodný úrovne AN.
    Na vojenskej výstave sa zamestnanec nejakej firmičky zmienil o nejakom firemnom nápade, možno predajnom niekde v Afrike a na AN stvoria článok o utajenom ruskom projekte.
    Pravdepodobnosť že by ruská armáda čo i len uvažovala o niečom podobnom, t.j. lafetácie nejakých ťažších zbraní do lietadiel, ktoré na to nie sú stavané, výrobca je na Ukrajine a najmladší drak má minimálne 40 rokov je nula.

    • petris
      19:42 04.07.2019

      Tak ja by som to zase nezatracoval. Rusi chcú v Sýrii ostať dlho a takýto gunship by sa tam uživil.
      To že je výrobca na Ukrajine je pre Rusov irelevantné, nepotrebujú výrobcu. A to že má drak 40 rokov samo o sebe nemusí znamenať že je v zlom stave. Majú ich desiatky nakonzervované v uloženkách, takže by namal byť taký problém vybrať nejaký zachovalý a reaktivovať ho.

      • gangut
        23:39 04.07.2019

        To je sice mozne, ale rozhodne nie na baze An-12 a kanonu s kadenciou 120/s. Keby bolo mozne lietadla len tak jednoducho reaktivovat, tak to urobia, pretoze maju znacne problemy s transportnou kapacitou. 40 rocny An-12 je za zivotnostou draku takze urcite nebude problem do neho zalafetovat niekolko kanonov, pokial si spominam, tak 30mm rychlopalny kanon ma spatny raz nejakych 40 kN. Proste na vojenskej vystave nejaky "insider" rozumej nejaky Jozko povedal nejakemu pisalkovi, ze maju nejaky napad a ze chcu skusit zastavat 57mm kanon do An-12. Na AN pospajaju jablka z hruskami a zosmolia clanok o "ruskom projekte" a diskutery uz riesia presnost aTTD...

        • petris
          00:20 05.07.2019

          Prečo by sa do An-12 nedal osadiť napr. letecký kanón GŠ-30-1 alebo GŠ-30-2? Pri nosnosti 20 ton musí byť dostatočne predimenzovaný aby zvládol rázy od leteckého kanónu a leteckej munície.
          Drak môže byť ok aj po 40 rokoch, skôr by museli vymeniť komplet avioniku a vybavenie. Určite to nie je jednoduché ani lacné, ale tu sa zrejme bavíme o jednom dvoch lietadlách, nie reaktivácii x kusov, ktoré by už niečo riešili v oblasti problémov ich transportného letectva. To sa podľa mňa dá vyskladať z uloženiek. Veď uvidíme..

          • gangut
            12:11 05.07.2019

            Urcite dal. Ale aký by to malo zmysel? Prečo tam neposlať trebárs Su-25. Lietadlo takéhoto typu t.j. sedicí kachna by malo zmysel keby bolo vybavené zbraňami ktorych účinný dostrel by mu umožňoval operovať z výšok, kde by bol mimo dostrel aspoň DŠK. Nejde o nosnosť lietadla, ide prenesenie zaťaženia do konštrukcie v miestach, ktoré na to neboli konštruované, o ovlivňovanie letových vlastností a vyváženia spatným rázom. Životnosť draku sa samozrejme predĺžiť. dá. Ale znamená to rozsiahle štrukturálne inšpekcie, pri 40 ročnom lietadle predpokladám rozsiahle opravy, aplikáciu modifikácií a bulletinov. V prípade zástavby návrh a výpočet zosilnenía kotviacich bodov, testy stability a letových vlastností. A to sme sa ešte nedostali k zbraňovým systémom, vyhľadávacím a zameriavacím systémom.
            Proste obrovská investícia do starého lietadla s minimálnou pridanou hodnotou.
            AC-130 je svojim sposobom relikt doby, keď, stačil na buzeráciu slamenných dedín vo Vietname. Ale doba sa zmenila. Zmizli miniguny a Vulcany,pretože proste s novými ohrozeniami musel lietať vyššie a dostrel a účinnosť nestačili. Dopĺňalo sa nočné vybavenie pretože lietať vo dne bolo nebezpačné atď.
            Takže áno je to v súčastnosti platforma s vysokou výdržou a super senzorovou výbavou ku ktorej sa dopracovalo 50 ročným vývojom,ale nemyslím si, že má zmysel vyvýjať také nové lietadlo Pokial mám pokryť nejakú oblasť palbou kanónu, prečo nepoužiť klusterovú bombu napríklad. Myslím,že by to vyšlo lacnejšie.

          • Jirosi
            12:40 07.07.2019

            "Proste obrovská investícia do starého lietadla s minimálnou pridanou hodnotou.
            AC-130 je svojim sposobom relikt doby, keď, stačil na buzeráciu slamenných dedín vo Vietname. "

            AC-130 nelétal ve Vietnamu, tam by se ve vzduchu dlouho neohřál...
            Létal v noci nad Laosem, Kambožou a kropil invazní tepnu do jižního Vietnamu.
            Tedy přesně, tak jak je využíván dnes. Tam v podstatě nejsou AA prostředky.

          • gangut
            15:04 07.07.2019

            Wikipedia
            The AC-130 gunship first arrived in South Vietnam on 21 September 1967 under the Gunship II program and began combat operations over Laos and South Vietnam that year. In June 1968, AC-130s were deployed to Tan Son Nhut AB near Saigon for support against the Tet Offensive.....

  • RiMr71
    13:28 04.07.2019

    Na tom videu s AC-130W jsou při tom tankování krásně vidět PDL (Pilot Directors Light) - symboly na spodní straně tankeru (sestavy LED) které dávají vizuálně pilotovi tankovaného letounu vizuální informace o tom co a jak, resp. kde a jak rychle :) Stejný princip jako světla na prahu přistávacích drah, ať už na zemi nebo na let. lodích.

  • GlobeElement
    13:16 04.07.2019
    • (0)
    Oblíbený příspěvek

    Poté, co mi bylo vysvětleno, jak zbytečný, zastaralý a nepoužitelný je letoun AC-130 očekávám další vysvětlení, jak skvělý, nepostradatelný a smrtící bude ruský ozbrojený An-12.

    • truther
      13:32 04.07.2019

      Na boj proti teroristům bez protileteckých zbraní asi OK. Asi to vyjde levněji a unese víc zbraní než bojové drony.

  • truther
    13:04 04.07.2019

    dvanáct tisíc jich určitě nevzniklo.

    • Qaxi
      13:41 04.07.2019

      Podle Wikipedie bylo An-12 postaveno 1248 ks, pokud se připočítá i čínský klon Y-8 tak cca 1410ks ...