Rusové testují český letoun L-410UVP-E20 s plováky

L 410 s plováky na testovacím polygonu Volanka. / facebook.com/Turbolet.L410 

Moskevský Aviatický Institut (OSKBES MAI) začal s leteckými testy speciálně upraveného dopravního letadla L 410UVP-E20 od kunovické firmy Aircraft Industries. Český letoun je vybaven plováky pro přistání na vodě a je určen například pro operace ruské armády za polárním kruhem.

Zabudování plováků proběhlo v Uralském závodu civilního letectví (UZGA) v Jekatěrinburgu. Navíc již v roce 2017 ruská společnost „PO Strela“ z Orenburgu vyvinula pro L 410 podvozkové lyže a otestovala je na zasněženém letišti (viz video níže), jen několik desítek kilometrů od severního pólu. V případě potřeby lze letoun vybavit i koly velkého průměru (s terénním vzorkem) pro provoz z polních letišť.

PO Strela je filiálka koncernu NPO Mašinostrojenija (balistické rakety, družice, a protilodní řízené střely), který vlastní státní korporace Taktické raketové zbraně (KPTV). PO Strela poprvé ukázala L 410 s lyžemi na moskevské výstavě MAKS 2017.



„Vyvinuli podvozkové lyže a plováky pro přistávání na sněhu a na vodě, resp. je vyvíjeno přistávací zařízení pro přistání na nepřipraveném povrchu (měkké podloží),“ uvedl po návštěvě UZGA ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov.

 

Hydroplán L 410 s plováky může přistávat na moři s vlnami do výšky 0,5 m (stupeň moře 2 podle World Meteorological Organization). Na moři se L 410 s plováky otočí na poloměru 50 metrů. Letoun je také vybaven systémy pro operace na vodní hladině, jako jsou kotvící zařízení nebo přenosné vodní pumpy.



„Byly dokončeny práce spojené s instalací lyží na letoun L 410 a pracuje se na instalaci podvozku s plováky. Letadlu to poskytne kardinálně nové charakteristiky a umožní rozšířit geografickou oblast jeho použití. Především jde o sibiřské a těžko přístupné oblasti. O letadlo s touto výbavou bude zájem na celém světě,“ sdělil před rokem Vadim Badecha, ředitel UZGA, agentuře TASS.



„Také v arktických podmínkách lze L 410 využívat. Letadlo bylo součástí výpravy do Arktidy na počátku letošního roku (2017) a předvedlo se tam na výbornou. Na podvozku vybaveném lyžemi přistálo i vzlétlo. Z tohoto hlediska se letoun hodí do nepříznivých klimatických podmínek,“ podotkl minulý rok Badecha.

Takto upravené L 410 bude využívat především ruské ministerstvo obrany, které je poněkud překvapivě také největším odběratelem letounů L 410 za poslední roky. Ruské ministerstvo odebralo od roku 2011 celkově 15 letadel L 410, z toho 11 v šedivé vojenské kamufláži a čtyři v civilní vládní kamufláži (AEROFLOT).

Ruské ministerstvo obrany navíc letos objednalo dalších 18 letadel L 410UVP-E20. České letouny provozuje 390. samostatný smíšený letecký dopravní pluk (OSAP), který je asi jediným dosud známým ruským vojenským provozovatelem letadel L 410. Pluk, stejně jako firma UZGA, má sídlo v Jekatěrinburgu.

Video: L 410 při testech u severního pólu. / YouTube

   

„V Rusku je poptávka po těchto letadlech obrovská. Doteď jsme společně s českým podnikem vyrobili devět letadel. V příštích dvou letech máme objednávky na dalších 29 kusů. Klienty jsou civilní dopravní společnosti. V sovětských dobách bylo těchto letadel u nás hodně a těšila se dobré pověsti. Všichni je mají rádi,“ říká Badecha s tím, že spolupráce s kunovickou firmu Aicraft Industries začala v roce 2015.

Letouny L 410UVP-E20 jsou ruskému ministerstvu obrany dodávaný s ruskou avionikou (minimálně displeje v kokpitu). Stejné displeje má upravený licenční rakouský stroj Diamond DA42T, rovněž vyráběný v UZGA. Dodejme, že UZGA rovněž vyrobilo okolo 30 licenčních izraelských dronů Forpost (IAI Searcher II).

UZGA v současné době montuje letouny L 410 za pomocí dílů a motorů z Česka, ale plánuje se 100lokalizace výroby. Rusové rovněž na česká letadla L410 UVP-E20 plánují od roku 2020 nasadit nové motory ruské výroby VK-800S. Dosud letadla pohání motory M601 nebo H80 z produkce českého závodu GE Aviation. Oproti H80 má být nový motor lehčí a úspornější a přitom mít lehce vyšší výkon.

 

Turbovrtulové motory VK-800S vycházejí z turbohřídelových motorů VK-800V značky Klimov, které se používají na vrtulnících. Základní verze VK-800 má hmotnost asi 140 kg, délku jeden metr a výkon 597 kW .



Zdroj: TechnoOmskATO.ru

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

První vzlet prototypu L 410 NG

V návaznosti na oslavu „ROLL OUT" prototypu L 410 NG, která proběhla 15. 7. 2015 na firemním letišti ...

České letouny L 410 pro ruské speciální jednotky

Česká společnost Aircraft Industries dodá ruské armádě 18 turbovrtulových dopravních letadel L 410. ...

Americké letectvo vybírá letoun OA-X. Český Striker chybí

Po více než jednoročním experimentálním testování turbovrtulových bitevních letadel americké ...

Roll-out prvního L-39NG v říjnu letošního roku

Výroba prvního letounu L-39NG v Aeru Vodochody pokračuje podle stanoveného harmonogramu. Všechny ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • dusan
    15:03 10.09.2018

    Jura99

    Miliardy ... myslené samozrejme ešte v korunách áno. Značná časť ako "požičky", ktoré sa neskôr odpisovali v rámci ozdravovania bánk. Áno ten výsledok bol na tie peniaze mizerný ... pre armádu, nie pre "vyvolených".

    Samozrejme, že sa tam motá "štát" ... t.j. politickí nominanti, ktorí akurát istia to, že armáda si to nakupuje so straníckou "prirážkou" - neoficiálnou samozrejme. Ale i naša ľavicová vláda už sa vzdala svojej mantry, že štát je najlepší vlastník a oficiálne vpustila do sektora súkromných investorov.

  • Charlie
    10:57 10.09.2018

    Jak tu psal kdosi ten hejt na L-410NG: já bych naopak řekl, že to éro se prodává velice dobře, ano, jedná se o jednotky kusů ročně, ale zase na druhou stranu jde o stroj určený pro úzký profil zákazníků požadujících specifické vlastnosti. NG má hodně přepracovanou konstrukci, razantní nárůst schopností proti původnímu typu, přitom si zachovává jeho klady.

    Navíc bych řekl, že jde o letoun určený právě těm NEJNÁROČNĚJŠÍM zákazníkům - kecnout na ranvej někde v pěti tisících, kdy jedna strana končí propastí a druhá skalní stěnou, celé je to nakřivo na všechny strany a povrch jen uválcovaný štěrk, to každé éro neumí a na nějakou wifi a multimédiální centrum pro každého pasažéra sere v tu chvíli pes, tady se jede na úplně jiné a mnohem důležitější parametry.

  • Jura99
    08:32 10.09.2018

    dusan: nechci polemizovat, ale myslím že jste miliardy do zbrojního průmyslu 20let nepumpovali. Pokud ano, tak by to byl více než tristní výsledek, export mimo pár houfnic na Kypr nula, domácí armáda mimo několika Zuzan a Modularů nula. Právě proto, že vaše armáda prakticky nic za 20let neobjednala, vojenský průmysl z větší části padnul a malý zbytek se hybernoval. Ale cca 1,5%HDP armádou teklo, nejspíš byla větší, než by odpovídalo financím a investiční peníze se utratily za režii.

  • Jura99
    07:58 10.09.2018

    dusan: zbrojní průmysl v SR v soukromých rukách prakticky není, obvykle má ve všech zakázkách účast DMD holding.
    Za nákupem L-159 bych neviděl v první řadě snahu zachránit Aero, dokonce ani snahu vyrobit komerčně úspěšný stroj. Spíš snahu nahradit Su-25 v naší armádě. Ani ten počet 72ks nebyl na tehdejší dobu nesmyslný, stále se uvažovalo v socialistických objemech a spolu s L-159 se pánoval nákup 36ks nadzvukových stíhaček. Myšlenka lehkého bitevníku špatná není, nakonec dnes celkem populární, akorát někdo se asi leknul těch desítek miliard utopených v projektu, kritiky novinářů a nepokračoval v integraci dalších zbraní.

  • dusan
    22:36 09.09.2018

    Jara

    Čo by bolo keby bolo v histórii neplatí ...

    Keby ČR využilo aspoň tých 72 ks strojov tak je to OK ... ak nie tak úvahy, že "to či ono" sú bezpredmetné ... to nevieme ....možno by bolo lepšie, možno horšie ... to už nik nezistí.

    Tých rečí, že keby nebolo to či ono tak "stratíme pracovné miesta" v zbrojárskom priemysle sme na Slovensku počúvali 20 rokov ... a "pumpovali" sme tam miliardy. Výsledok .... takmer nulový. Zbrojný priemysel sa konsoliduje až posledné roky hlavne cez súkromné firmy .... štát v tom hrá len vedľajšiu rolu. Jednoducho to nie je vôbec také jednoznačné.

    Súhlasím, že obranný priemysel nie je úplne bežný, ale zas v tom nie je priepastný rozdiel aby ospravedlňoval výrobu niečoho na čo nie je odbyt ....

    Každá dotácia sa samozrejme zdôvodňuje "nenahraditeľnosťou" daného výrobcu ... a čuduj sa svete, firmy krachujú každý deň, ale i vznikajú každý deň. Nejako si neviem spomenúť na "nenahraditeľnú" firmu. Ako by dopadla Škoda, keby ju ako "nenahraditeľnú" umelo dotoval štát ? Možno by dnes ožila a úspešne vyrábala nádherná autá ..... tak 10 tisíc za rok a tiež by bolo kopu obdivovateľov, že "ako dobre, že ju štát zachránil". : )

  • Jara
    21:04 09.09.2018

    Dusan
    Je asi nikdy nepochopím lidi co žijou představou, že zbrojní průmysl jede ve stejném režimu jako běžný, ne nákupy bojových letounů není to samé jako když si jdete vybrat smartphone, hraje tam roli mnoho strategických faktorů, které se vyjednávají na vládních úrovních a místo ceny a kvality stroje hraje hlavní roli politický vliv, cítíte ten rozdíl oproti běžnému nákupu ?
    A ted L159, vláda se prostě rozhodla podpořit náš letecký průmysl vypracovala si koncepci leteckých sil ( jestli správnou nebo ne to je úplně jiné téma ) a na základě ní objednala 72 lehkých bitevníků, naše letectví dostalo velký integrační projekt udržel se vývoj,subdodavatelský řetězec, který diky tomu funguje a nyní muže vzniknout L39 NG.
    Bez L159 by nebyla žádná L39NG a naše letectví by už neexistovalo a teď mi řekněte čím je projekt L159 neúspěšný ? Náš průmysl zvládl vývoj, integraci západních komponent vyvinul se PLAMEN, nešel letectvo dostalo včas všech 72 strojů, které bez problémů plní úkoly ke kterým jsou určeny, to že L159 nemá moc zákazníků je chybou slabé a nevýrazné politiky ČR

  • semtam
    19:16 09.09.2018

    Nesher

    Na M-345 jsem úplně zapomněl, prozatím nemá žádného zákazníka a je určen k náhradě M-339 v italském letectvu.

  • dusan
    13:42 09.09.2018

    Jara

    Taký "úspešne zvládnutý projekt" je taký čo je komerčne úspešný .... nie taký čo štát nakúpi stroje "pre podporu domáceho výrobcu" a potom roky rieši čo s nimi .... nestačí len postaviť technicky dobré lietadlo, výrobca ho musí vedieť i predať.

    Stačí si pozrieť napr. Mi-38 ... technicky zvládnutý projekt, "len" ho nik nechce kúpiť ...

  • Nesher
    11:43 09.09.2018

    Semtam
    Řekl bych, že hlavnímu konkurenty ze západních proudových cvičných letadel je nejenom stále ještě Hawk, viz připravovaná náhrada Saab 105 v Rakousku, ale hlavně italský M 345

  • Jara
    11:18 09.09.2018

    Někteří prostě do Aera nepřestanou šťourat, L159 je naprosto bezproblémový lehký bitevník a úspěšně zvladnutý projekt ...
    A nová L39 je nová konstrukce využívající osvědčený a pro cvičný podzvukový letoun naprosto dostačující aerodynamický koncept, ale jde o novou konstrukci !

  • semtam
    09:44 09.09.2018

    Czertik

    Ještě jsem si všiml jedné perly:
    "Hlavni nevyhoda l-410 ve srovani s konkurenci je jeho mala nosnost, vcetne verze NG (ktera extra nosnost obetovala pro vice paliva, nosnost nakladu zustala stejna)."

    Víš vůbec něco o L-410 a L-410NG?
    L-410NG pojme o 400 kg nákladu více, než L-410. A má také dvojnásobný dolet a vytrvalost.

    Pokud nevěříš, zkus si zjistit o něm trochu víc ne si jen něco vymýšlet.

    V současné době jsou největší konkurenti DHC-6 řady 400 a Harbin Y-12

  • semtam
    09:04 09.09.2018

    Czertik

    Nevím kdo se plete... Reaguješ na Larryho, který píše, že o L-39NG je zájem jen v Africe, ty s tím souhlasíš a následně píšeš o "úspěchu" evropských a korejských cvičných letadel. Následně Jura99 na tebe reaguje jestli je USA a Portugalsko v Africe. Ty se ptáš kolik jich lítá v Portugalsku nyní a před 30 lety. Celou dobu mluvíme o L-39(NG). L-410 není v tomto "vlákně" vůbec a už vůbec ne L-410 ve spojení s Portugalskem v realitě.

    F-16 je neustále vyvíjen a zlepšován, kdežto L-39NG vychází jen ze starého draku letadla a oproti F-16 má v postupném vývoji poměrně velký výpadek. Navíc onen drak L-39 není vůbec zastaralý, fyziku neokecáš a pro svůj účel se více než osvědčil a i modernější konstrukce jako je třeba K-8, který získal velký úspěch také na úkor L-39 kvalitou snad všeho nedosahuje úrovně L-39.

    Prodej techniky ovlivňuje více faktorů viz. již zmíněný K-8, který nedosahuje kvalit L-39 ale Čína dokázala nabídnout i montáž stroje v cílové zemi a navíc dávala bonusy jako lehké transportní letadlo grátis k nákupu K-8 či jiné ekonomické výhody. To ČR nabízí jen stroje jako takové a oproti silnějším státům nemůže nabídnout takové benefity. A navíc vzhledem k postupným událostem Irák L-159 nakoupil.

    Co se týče nákupů Thajska, tak v poslední době nakoupili BTR-3, T-84, VT-4 a z letecké techniky Gripen, T-50, CASA, UH60L, MI-17. Což samo o sobě není zrovna hitovka, ale je to již z prvního pohledu rozpočtová technika.

    L-39NG, má snad jen jednoho přímého konkurenta. Na "západě" jak říkáš je nejbližší konkurence v podobě PC-21, což je ale vrtule. BAE HAWK to už má za sebou a M-346 je v kategorii výše. Což poznalo např. ruské letectvo, protože jejich JAK-130 (což je obdoba M-346) se ukázal jako příliš výkonný a nákladný na počáteční výcvik na proudových strojích. Je proto dosti možné, že se v ruském letectvu uchytí dosud vyvíjený SR-10.
    Přímý konkurent tedy zůstává v podobě K-8. T-50 spadá téměř k lehkým stíhačům jako je třeba Gripen. Filipíny ho hodlají takto používat.

  • Czertik
    02:39 09.09.2018

    semtam
    no, trosku sis to poplet - ty reci o portugalsku a k jizni americe se vztahlovaly k l-410, ne k l-39ng.

    Ano, jde to brat jako jisty uspech to, ze letoun ktery neni jeste vyrobeny uz ma zakazky...ale to neni nic neobvykleho. Podivej se na slovensko s jejich f-16v - ten taky neni vyrobeny a uz ma zakazky.
    Holt l-39ng je proste nova verze stareho letounu, ne zcela nova konstrukce u ktere by to byl skutecne uspech.

    a k tomu l-39
    pro tebe mozna thajsko a irak nevypadaji jako narocne trhy, ale uvedom si, ze v iraku l-39(159) prohrala prave vuci tomu korejci. A thajske letectvo je daleko vetsi nez to ceske, navic si proslo nekolika valkama. Takze je tam jisty predpoklad, ze pujdou radeji po kvalite i pres vyssi cenu.
    Skodovka te taky povozi a nauci, ale lepsi povozeni je prece jenom v lepsim (a drazsim) volkswagenu.

    strikehawk
    a rekni me proc treba neslo srovanavat l-410 s c-212 ci s pzl m28 ?

  • JirkaM
    23:26 08.09.2018

    Shválně si tipnu jak to s těmi L39NG do Senegalu bude.

    V rámci podpory průmyslu Český stát půjčí Senegalu peníze co vybral z našich daní. Senegal za ty peníze koupí L39NG. Majitel Aera schrábne zisk a Senegal peníze nikdy nevrátí.

    A na tu L410NG zase dostali dotace Rusové. Doufám že se jednou centrálního plánování a dotací zbavíme a budeme pro změnu pracovat na sebe.

  • givicz
    22:05 07.09.2018

    Zrovna v této době probíhá v Rusku velký hydroaviasalon kde vystavují i L 410 s plováky..

    čas na videu 0:52 :)
    https://www.youtube.com/watch?...

  • strikehawk
    21:38 07.09.2018

    Czertik

    Tvůj seznam je zmatecny ...... srovnávat dolnoplošník embraer 120 s L410 nejde. V podstatě jedinými přímými konkurenty jsou Dornier 228 a Twin Otter DHC 6 s pevným podvozkem. Výkony jsou plus minus podobne ..... DHC 6 je nejvíce STOL. Nosnost u všech tři typu víceméně kolem 1800 -2000 kg.
    Tvoje hodnocení jsou nesmyslné plky

  • Jura99
    21:16 07.09.2018

    Czertik: L39NG jeste zadnemu zakaznikovi neleta, teprve se rozjizdi vyroba. Objednavka je ze Senegalu (5ks), a soukromych spolecnosti na letecky vycvik z Portugalska a USA.

  • semtam
    21:01 07.09.2018

    "ano, l-39ng se prodavaji...ale ty pocty sou smesne"

    Tak na letadlo, co ještě ani nevstoupilo do sériové výroby, tak má už nyní slušný komerční úspěch. Tím se může chlubit málokdo. Senegal 4 kusy, Portugalsko (SkyTech) 10 kusů s opcí na 6 kusů, USA (RSW Aviation) objednalo 12 kusů plus modernizaci 6 stávajících na verzi CW.

    "Kolik ze jich to lita v portugalsku ? A kolik jich tam litlo pred 30 lety ?"
    L-39NG bude lítat minimálně v počtu 10 strojů a před 30 lety v rámci rodiny L-39 tam lítalo úplné hovno.

    "Navic sly na nenarocne africke trhy. To ze na narocnejsich trzich se prodavaji zapadni ci korejske cvicne letouny je bohuzel pro cr smutny fakt."

    Korejské cvičné stroje najdeme v Indonésii, Peru, Senegalu, Iráku či Thajsku. Filipíny je používají jako lehký stíhač (T-50).

    To jsou ty náročné trhy? Czertik, to co píšeš je fakt peklo.

  • Czertik
    20:40 07.09.2018

    Jura99
    Kolik ze jich to lita v portugalsku ? A kolik jich tam litlo pred 30 lety ?
    A prosim neplet si jizni ameriku s usa.

    A ano, skutecne souhlasim s tebou, ze evektor by si zalouzil podporu, hlavne aby se rozbehla vyroba a hlavne prodej ev-55.

  • Flader
    20:13 07.09.2018

    Škoda zabudnutej L-610 :/

  • Jura99
    20:02 07.09.2018

    Czertik: odkdy jsou Portugalsko s USA v Africe? 25ks take neni smesny pocet pro zacatek.
    L-410 je v rukach Rusu, stalo by zato podporit Evektor.

  • Czertik
    19:12 07.09.2018
    Oblíbený příspěvek

    larry
    ano, l-39ng se prodavaji...ale ty pocty sou smesne. Navic sly na nenarocne africke trhy. To ze na narocnejsich trzich se prodavaji zapadni ci korejske cvicne letouny je bohuzel pro cr smutny fakt.
    A ano, ty 159 pro draken byly za hubicku, navic pod relnou cenou, ale porad lepsi nez kdyby stale neucelne "hnily" ve skladu.

    argonaut
    no, stacilo by najet na wiki a podivat se na 410 a pak na srovnatelna letadla :). Ale protoze sem hodnej, tak ti sem napisu letadla, co se stale vyrabi, ci do nedavna leste vyrabela.
    Casa c-212, de haviliand dhc-6 twin otter, dornier do 228, embarer 110 a 120 (jeho nastupce), pzl m28 skytruk (polska verze antonovu 28, ktery uz se nevyrabi).
    Hlavni nevyhoda l-410 ve srovani s konkurenci je jeho mala nosnost, vcetne verze NG (ktera extra nosnost obetovala pro vice paliva, nosnost nakladu zustala stejna).

  • Argonaut.CZ
    18:49 07.09.2018

    to czertik: dopraváky tolik nesleduji, takže by mě zajímalo, co na západě L-410 konkuruje ve stejné kategorii (náklad / počet pasažérů / podmínky působení).

  • M.d@k
    18:19 07.09.2018

    Mě na tom překvapuje, že ty stávající motory mají takový přebytek výkonu, že umožňují vzlet na plovácích. Přece jen na něco takového nebyly původně určeny.

  • Larry
    18:10 07.09.2018

    Nakonec L-39NG je také stroj který vychází ze 40 let staré konstrukce, mají zájem max Africké země
    A Draken který dostal L-159 za 15 Mega CZK za kus. Což bylo zadarmo.

  • Larry
    18:04 07.09.2018

    Využili, jako jiní dotaci jsou šikovní podnikatelé. Vy se můžete pouze trpce usmívat. Ty dotace jsou z našich daní. Peníze OSVČ, zaměstnanců a podnikatelů. Ano agrofert má řepku, Rusové Aircraft Industries a všichni jsou spokojeni. Jenom obyčejný občan ČR daňový poplatník to zacaluje. :-)))

  • Scotty
    18:02 07.09.2018

    Pokud mě paměť neklame tak státní investice do vývoje L410NG byla podmíněna výrobou v ČR. Doufejme že Rusové podmínku dodrží a aspoň NG zůstane v Kunovicích.

  • Czertik
    17:43 07.09.2018

    larry
    ano, byla vyvynuta verze NG..ale z cca 80% placena statem - CR, ne rusy /AI.

  • Czertik
    17:39 07.09.2018

    Rusky predstavitel si muze rikat co chce, ale prda je ze 410 v arkticke verzi se mimo rusko nikde neuchyti. Protoze mimo rusko, veskere arkicke oblasti sou "zapad" a ten ma k dispozici lepsi letouny.
    A to, ze 410 ma uz svoje nejlepsi casy za sebou svedci to, ze nezsikava zadne nove zakazniky, a i tech tradicnich - vcetne ruska - se jen nahrazuji oletane exemplare a pocet provozovanych letadel se nezvysuje.

  • Larry
    17:30 07.09.2018

    Pls admina aby 2 commety smazal. THNX.

  • Larry
    17:29 07.09.2018

    To RiMr
    Můžete poděkovat naším slavným politikům zejména soc dem a ODS. Ti šikovně a za pakatel LET rozprodali.
    TZV. OKUPANTI nejen že vyvinuli modernizovanou verzi
    410 NG,
    Maji i certifikáty pro provoz na evropském nebi.
    Dnes se smějí. My máme kulový a můžeme akorát rudnout vzteky a zatinat pěsti a nadávat na bolseviky......
    Tak aby vás u toho nekleplo......

  • Larry
    17:29 07.09.2018

    To RiMr
    Můžete poděkovat naším slavným politikům zejména soc dem a ODS. Ti šikovně a za pakatel LET rozprodali.
    TZV. OKUPANTI nejen že vyvinuli modernizovanou verzi
    410 NG,
    Maji i certifikáty pro provoz na evropském nebi.
    Dnes se smějí. My máme kulový a můžeme akorát rudnout vzteky a zatinat pěsti a nadávat na bolseviky......
    Tak aby vás u toho nekleplo......

  • Larry
    17:29 07.09.2018

    To RiMr
    Můžete poděkovat naším slavným politikům zejména soc dem a ODS. Ti šikovně a za pakatel LET rozprodali.
    TZV. OKUPANTI nejen že vyvinuli modernizovanou verzi
    410 NG,
    Maji i certifikáty pro provoz na evropském nebi.
    Dnes se smějí. My máme kulový a můžeme akorát rudnout vzteky a zatinat pěsti a nadávat na bolseviky......
    Tak aby vás u toho nekleplo......

  • cernakus
    17:13 07.09.2018

    semtam:

    to bylo hodně dobrý :-D

  • semtam
    17:06 07.09.2018
    • (6)
    Oblíbený příspěvek

    RiMr71

    Už se to tu řešilo, F/A-259 v programu OA-X není :)

  • RiMr71
    17:01 07.09.2018

    ...vyzbrojovat okupanty cizích území, to jsme to dopracovali... ale vlastně co, typ už je v podstatě jejich, tak ať si s ním dělají co chtějí.

  • Argonaut.CZ
    16:34 07.09.2018
    Oblíbený příspěvek

    L 410 je nadčasová konstrukce. Bohužel je ale zřejmé, že se blíží konec výroby v ČR. Jakmile bude objednávek více, tak bude mít ekonomický smysl převést kompletn výrobu do Ruska, zejména pokud jim už patří jak továrna, tak licence.