Rusové testují český letoun L-410UVP-E20 s plováky

L 410 s plováky na testovacím polygonu Volanka. / facebook.com/Turbolet.L410 

Moskevský Aviatický Institut (OSKBES MAI) začal s leteckými testy speciálně upraveného dopravního letadla L 410UVP-E20 od kunovické firmy Aircraft Industries. Český letoun je vybaven plováky pro přistání na vodě a je určen například pro operace ruské armády za polárním kruhem.

Zabudování plováků proběhlo v Uralském závodu civilního letectví (UZGA) v Jekatěrinburgu. Navíc již v roce 2017 ruská společnost „PO Strela“ z Orenburgu vyvinula pro L 410 podvozkové lyže a otestovala je na zasněženém letišti (viz video níže), jen několik desítek kilometrů od severního pólu. V případě potřeby lze letoun vybavit i koly velkého průměru (s terénním vzorkem) pro provoz z polních letišť.

PO Strela je filiálka koncernu NPO Mašinostrojenija (balistické rakety, družice, a protilodní řízené střely), který vlastní státní korporace Taktické raketové zbraně (KPTV). PO Strela poprvé ukázala L 410 s lyžemi na moskevské výstavě MAKS 2017.

„Vyvinuli podvozkové lyže a plováky pro přistávání na sněhu a na vodě, resp. je vyvíjeno přistávací zařízení pro přistání na nepřipraveném povrchu (měkké podloží),“ uvedl po návštěvě UZGA ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov.

Hydroplán L 410 s plováky může přistávat na moři s vlnami do výšky 0,5 m (stupeň moře 2 podle World Meteorological Organization). Na moři se L 410 s plováky otočí na poloměru 50 metrů. Letoun je také vybaven systémy pro operace na vodní hladině, jako jsou kotvící zařízení nebo přenosné vodní pumpy.

„Byly dokončeny práce spojené s instalací lyží na letoun L 410 a pracuje se na instalaci podvozku s plováky. Letadlu to poskytne kardinálně nové charakteristiky a umožní rozšířit geografickou oblast jeho použití. Především jde o sibiřské a těžko přístupné oblasti. O letadlo s touto výbavou bude zájem na celém světě,“ sdělil před rokem Vadim Badecha, ředitel UZGA, agentuře TASS.

„Také v arktických podmínkách lze L 410 využívat. Letadlo bylo součástí výpravy do Arktidy na počátku letošního roku (2017) a předvedlo se tam na výbornou. Na podvozku vybaveném lyžemi přistálo i vzlétlo. Z tohoto hlediska se letoun hodí do nepříznivých klimatických podmínek,“ podotkl minulý rok Badecha.

Takto upravené L 410 bude využívat především ruské ministerstvo obrany, které je poněkud překvapivě také největším odběratelem letounů L 410 za poslední roky. Ruské ministerstvo odebralo od roku 2011 celkově 15 letadel L 410, z toho 11 v šedivé vojenské kamufláži a čtyři v civilní vládní kamufláži (AEROFLOT).

Ruské ministerstvo obrany navíc letos objednalo dalších 18 letadel L 410UVP-E20. České letouny provozuje 390. samostatný smíšený letecký dopravní pluk (OSAP), který je asi jediným dosud známým ruským vojenským provozovatelem letadel L 410. Pluk, stejně jako firma UZGA, má sídlo v Jekatěrinburgu.


L 410 při testech u severního pólu

„V Rusku je poptávka po těchto letadlech obrovská. Doteď jsme společně s českým podnikem vyrobili devět letadel. V příštích dvou letech máme objednávky na dalších 29 kusů. Klienty jsou civilní dopravní společnosti. V sovětských dobách bylo těchto letadel u nás hodně a těšila se dobré pověsti. Všichni je mají rádi,“ říká Badecha s tím, že spolupráce s kunovickou firmu Aicraft Industries začala v roce 2015.

Letouny L 410UVP-E20 jsou ruskému ministerstvu obrany dodávaný s ruskou avionikou (minimálně displeje v kokpitu). Stejné displeje má upravený licenční rakouský stroj Diamond DA42T, rovněž vyráběný v UZGA. Dodejme, že UZGA rovněž vyrobilo okolo 30 licenčních izraelských dronů Forpost (IAI Searcher II).

UZGA v současné době montuje letouny L 410 za pomocí dílů a motorů z Česka, ale plánuje se 100lokalizace výroby. Rusové rovněž na česká letadla L410 UVP-E20 plánují od roku 2020 nasadit nové motory ruské výroby VK-800S. Dosud letadla pohání motory M601 nebo H80 z produkce českého závodu GE Aviation. Oproti H80 má být nový motor lehčí a úspornější a přitom mít lehce vyšší výkon.

Turbovrtulové motory VK-800S vycházejí z turbohřídelových motorů VK-800V značky Klimov, které se používají na vrtulnících. Základní verze VK-800 má hmotnost asi 140 kg, délku jeden metr a výkon 597 kW.

Zdroj: TechnoOmskATO.ru

Nahlásit chybu v článku


Související články

První vzlet prototypu L 410 NG

V návaznosti na oslavu „ROLL OUT" prototypu L 410 NG, která proběhla 15. 7. 2015 na firemním letišti ...

České letouny L 410 pro ruské speciální jednotky

Česká společnost Aircraft Industries dodá ruské armádě 18 turbovrtulových dopravních letadel L 410. ...

Americké letectvo vybírá letoun OA-X. Český Striker chybí

Po více než jednoročním experimentálním testování turbovrtulových bitevních letadel americké ...

Roll-out prvního L-39NG v říjnu letošního roku

Výroba prvního letounu L-39NG v Aeru Vodochody pokračuje podle stanoveného harmonogramu. Všechny ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jura99
    20:02 07.09.2018

    Czertik: odkdy jsou Portugalsko s USA v Africe? 25ks take neni smesny pocet pro zacatek.
    L-410 je v rukach Rusu, stalo by zato podporit Evektor.

    Czertik: odkdy jsou Portugalsko s USA v Africe? 25ks take neni smesny pocet pro zacatek.
    L-410 je v rukach Rusu, stalo by zato podporit Evektor.

  • Czertik
    19:12 07.09.2018

    larry ano, l-39ng se prodavaji...ale ty pocty sou smesne. Navic sly na nenarocne africke trhy. To ze na narocnejsich trzich se prodavaji zapadni ci korejske cvicne letouny je ...Zobrazit celý příspěvek

    larry
    ano, l-39ng se prodavaji...ale ty pocty sou smesne. Navic sly na nenarocne africke trhy. To ze na narocnejsich trzich se prodavaji zapadni ci korejske cvicne letouny je bohuzel pro cr smutny fakt.
    A ano, ty 159 pro draken byly za hubicku, navic pod relnou cenou, ale porad lepsi nez kdyby stale neucelne "hnily" ve skladu.

    argonaut
    no, stacilo by najet na wiki a podivat se na 410 a pak na srovnatelna letadla :). Ale protoze sem hodnej, tak ti sem napisu letadla, co se stale vyrabi, ci do nedavna leste vyrabela.
    Casa c-212, de haviliand dhc-6 twin otter, dornier do 228, embarer 110 a 120 (jeho nastupce), pzl m28 skytruk (polska verze antonovu 28, ktery uz se nevyrabi).
    Hlavni nevyhoda l-410 ve srovani s konkurenci je jeho mala nosnost, vcetne verze NG (ktera extra nosnost obetovala pro vice paliva, nosnost nakladu zustala stejna).Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    18:49 07.09.2018

    to czertik: dopraváky tolik nesleduji, takže by mě zajímalo, co na západě L-410 konkuruje ve stejné kategorii (náklad / počet pasažérů / podmínky působení).

    to czertik: dopraváky tolik nesleduji, takže by mě zajímalo, co na západě L-410 konkuruje ve stejné kategorii (náklad / počet pasažérů / podmínky působení).

  • M.d@k
    18:19 07.09.2018

    Mě na tom překvapuje, že ty stávající motory mají takový přebytek výkonu, že umožňují vzlet na plovácích. Přece jen na něco takového nebyly původně určeny.

    Mě na tom překvapuje, že ty stávající motory mají takový přebytek výkonu, že umožňují vzlet na plovácích. Přece jen na něco takového nebyly původně určeny.

  • Larry
    18:10 07.09.2018

    Nakonec L-39NG je také stroj který vychází ze 40 let staré konstrukce, mají zájem max Africké země
    A Draken který dostal L-159 za 15 Mega CZK za kus. Což bylo zadarmo.

    Nakonec L-39NG je také stroj který vychází ze 40 let staré konstrukce, mají zájem max Africké země
    A Draken který dostal L-159 za 15 Mega CZK za kus. Což bylo zadarmo.

  • Larry
    18:04 07.09.2018

    Využili, jako jiní dotaci jsou šikovní podnikatelé. Vy se můžete pouze trpce usmívat. Ty dotace jsou z našich daní. Peníze OSVČ, zaměstnanců a podnikatelů. Ano agrofert má řepku, ...Zobrazit celý příspěvek

    Využili, jako jiní dotaci jsou šikovní podnikatelé. Vy se můžete pouze trpce usmívat. Ty dotace jsou z našich daní. Peníze OSVČ, zaměstnanců a podnikatelů. Ano agrofert má řepku, Rusové Aircraft Industries a všichni jsou spokojeni. Jenom obyčejný občan ČR daňový poplatník to zacaluje. :-)))Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    18:02 07.09.2018

    Pokud mě paměť neklame tak státní investice do vývoje L410NG byla podmíněna výrobou v ČR. Doufejme že Rusové podmínku dodrží a aspoň NG zůstane v Kunovicích.

    Pokud mě paměť neklame tak státní investice do vývoje L410NG byla podmíněna výrobou v ČR. Doufejme že Rusové podmínku dodrží a aspoň NG zůstane v Kunovicích.

  • Czertik
    17:43 07.09.2018

    larry
    ano, byla vyvynuta verze NG..ale z cca 80% placena statem - CR, ne rusy /AI.

    larry
    ano, byla vyvynuta verze NG..ale z cca 80% placena statem - CR, ne rusy /AI.

  • Czertik
    17:39 07.09.2018

    Rusky predstavitel si muze rikat co chce, ale prda je ze 410 v arkticke verzi se mimo rusko nikde neuchyti. Protoze mimo rusko, veskere arkicke oblasti sou "zapad" a ten ma k ...Zobrazit celý příspěvek

    Rusky predstavitel si muze rikat co chce, ale prda je ze 410 v arkticke verzi se mimo rusko nikde neuchyti. Protoze mimo rusko, veskere arkicke oblasti sou "zapad" a ten ma k dispozici lepsi letouny.
    A to, ze 410 ma uz svoje nejlepsi casy za sebou svedci to, ze nezsikava zadne nove zakazniky, a i tech tradicnich - vcetne ruska - se jen nahrazuji oletane exemplare a pocet provozovanych letadel se nezvysuje.Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    17:30 07.09.2018

    Pls admina aby 2 commety smazal. THNX.

    Pls admina aby 2 commety smazal. THNX.

  • Larry
    17:29 07.09.2018

    To RiMr Můžete poděkovat naším slavným politikům zejména soc dem a ODS. Ti šikovně a za pakatel LET rozprodali. TZV. OKUPANTI nejen že vyvinuli modernizovanou verzi 410 NG, ...Zobrazit celý příspěvek

    To RiMr
    Můžete poděkovat naším slavným politikům zejména soc dem a ODS. Ti šikovně a za pakatel LET rozprodali.
    TZV. OKUPANTI nejen že vyvinuli modernizovanou verzi
    410 NG,
    Maji i certifikáty pro provoz na evropském nebi.
    Dnes se smějí. My máme kulový a můžeme akorát rudnout vzteky a zatinat pěsti a nadávat na bolseviky......
    Tak aby vás u toho nekleplo......Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    17:29 07.09.2018

    To RiMr Můžete poděkovat naším slavným politikům zejména soc dem a ODS. Ti šikovně a za pakatel LET rozprodali. TZV. OKUPANTI nejen že vyvinuli modernizovanou verzi 410 NG, ...Zobrazit celý příspěvek

    To RiMr
    Můžete poděkovat naším slavným politikům zejména soc dem a ODS. Ti šikovně a za pakatel LET rozprodali.
    TZV. OKUPANTI nejen že vyvinuli modernizovanou verzi
    410 NG,
    Maji i certifikáty pro provoz na evropském nebi.
    Dnes se smějí. My máme kulový a můžeme akorát rudnout vzteky a zatinat pěsti a nadávat na bolseviky......
    Tak aby vás u toho nekleplo......Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    17:29 07.09.2018

    To RiMr Můžete poděkovat naším slavným politikům zejména soc dem a ODS. Ti šikovně a za pakatel LET rozprodali. TZV. OKUPANTI nejen že vyvinuli modernizovanou verzi 410 NG, ...Zobrazit celý příspěvek

    To RiMr
    Můžete poděkovat naším slavným politikům zejména soc dem a ODS. Ti šikovně a za pakatel LET rozprodali.
    TZV. OKUPANTI nejen že vyvinuli modernizovanou verzi
    410 NG,
    Maji i certifikáty pro provoz na evropském nebi.
    Dnes se smějí. My máme kulový a můžeme akorát rudnout vzteky a zatinat pěsti a nadávat na bolseviky......
    Tak aby vás u toho nekleplo......Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    17:13 07.09.2018

    semtam:

    to bylo hodně dobrý :-D

    semtam:

    to bylo hodně dobrý :-D

  • semtam
    17:06 07.09.2018

    RiMr71

    Už se to tu řešilo, F/A-259 v programu OA-X není :)

    RiMr71

    Už se to tu řešilo, F/A-259 v programu OA-X není :)

  • RiMr71
    17:01 07.09.2018

    ...vyzbrojovat okupanty cizích území, to jsme to dopracovali... ale vlastně co, typ už je v podstatě jejich, tak ať si s ním dělají co chtějí.

    ...vyzbrojovat okupanty cizích území, to jsme to dopracovali... ale vlastně co, typ už je v podstatě jejich, tak ať si s ním dělají co chtějí.

  • Argonaut.CZ
    16:34 07.09.2018

    L 410 je nadčasová konstrukce. Bohužel je ale zřejmé, že se blíží konec výroby v ČR. Jakmile bude objednávek více, tak bude mít ekonomický smysl převést kompletn výrobu do Ruska, ...Zobrazit celý příspěvek

    L 410 je nadčasová konstrukce. Bohužel je ale zřejmé, že se blíží konec výroby v ČR. Jakmile bude objednávek více, tak bude mít ekonomický smysl převést kompletn výrobu do Ruska, zejména pokud jim už patří jak továrna, tak licence.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2